Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyperaktiv huskykorsning  (läst 3804 gånger)

Alfa

• Gäst
Hyperaktiv huskykorsning
« skrivet: 13 jul-06 kl 13:17 »
Hej alles.
Min mamma har en husky/greyhound tik på 1,5 år. Som är på svenska asjobbig. Vi har haft boxer förut när jag bodde hemma som jag ivrigt tränade och som blev goast i stan.
Men detta yrväder går ej att jämföra med nått annat. Första gången jag träffade henne var hon ca 10 veckor och sprang runt som en yr höna, inte ett uns av osäkerhet. När vi skulle äta var hon nästan uppe på bordet vad av mitt tålamod var slut och jag tog tag i henne, vänligt men bestämt och hon visar tänderna o morrar! Kan ni förstå!!
Sen har väll inte resten gått så bra heller. Hon kan nu bara vara i koppel för hon sticker som ett skott och kommer när det passar henne. Grym jaktinstinkt. Hon kan inte gå i koppel drar o sliter, hon hoppar på folk, skäller om hon är bunden o biter av alla koppel. Allmänt tröttsam. Hon knappt sittt eller ligg, hit funkar när hon vill. Jag har försökt få familjen att träna med henne men de går inte. Jag känner mig elak för man blir bara trött på henne och skäller fast jag vet att det inte är hennes fel. Kan nån komma med tips på sätt att aktivera henne, hon är oerhört svår att få kontakt med. Elller tips om vad som helst.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Hyperaktiv huskykorsning
« Svar #1 skrivet: 13 jul-06 kl 14:05 »
Detta är ingen lösning. Men om man vill ha en lugn stund en varm sommardag så frys in en bra bit falukorv i en hink vatten. Fungerar det på en överaktiv tonårsbullterrier så borde det funka för er, i alla fall så långt att ni kan pusta ut lite eller dricka kaffe tillsammans.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-06 kl 14:53 »
Spår kanske. Det är väldigt tröttande för hjärnan.

Det finns en bok som heter "Aktivitetsboken" av Memea Mohlin, den innehåller många övningar som gör att hunden får tänka till.

Finns det nån Brukshundklubb i närheten ? Där kanske du kan få råd och tips och träningshjälp.

Lycka til

/Annal
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-06 kl 16:16 »
Omplacera henne till någon som kör drag....
Då får hon utlopp för sin medfödda energi på ett för henne naturligt vis.

Huskykorsningar är inte så lyckade som rena "familje" hundar  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Susanne

« Svar #4 skrivet: 14 jul-06 kl 10:55 »
I första hand tycker jag alla hundar ska användas till det dem är ämnade för, men samtidigt behöver en husky inte nödvändigtvis dra för att bli lycklig. En ensam husky drar dessutom sällan om man börjar med det först i vuxen ålder. Ofta måste den läras från början, och dessutom är den väldigt beronde av en hundflock, så även det är en bidragande orsak till att ensamma huskysar kan vara svåra att få att dra. Speciellt om det är mycket greyhound i hunden kan det krävas att den måste ha en "hare" för att dra. Alltså i ett spann skulle den vara tvungen att gå längre bak för att kunna "jaga" hundarna framför. Och har man då bara en hund är det ju svårt att få något som motiverar den att arbeta framåt... :-\

Men som sagt, en husky måste inte nödvändigtvis dra, men det som är ett absolut MÅSTE är att SPRINGA!!! De måste få springa, springa och åter springa. En husky har en enorm uthållighet, medan en greyhound bara är snabb men saknar uthållighet, så din mammas blandning kanske inte måste röra sig miltals för att bli nöjd. Men fortfarande är springandet och att få sträcka ut i full galopp ett måste om man inte drar med hunden. Det är synd att hunden inte kan vara lös och kunna sträcka ut i lycklig galopp, men det går ju att cykla efter skogsvägar också svala sommarkvällar. Då får hunden åtminstone springa. Man kan också själv springa med hunden. Eftersom den drar i kopplet kan man sätta en sele på den och koppla fast i ett midjebälte så får man själv lite draghjälp.  ;) PÅ vintern kan man åka skidor, om ni nu bor där det finns snö förståss. Kanske hunden inte kommer dra som en riktig slädhund som är lärd att arbeta, dra hårt och springa framåt, men den får åtminstone komma ut och springa och kanske ger åtminstone lite draghjälp till skidåkaren. Om inte annat så åtmintone den draghjälp som den annars brukar dra i kopplet.

En husky som får utlopp för sitt enorma springbehov är en otroligt go sällskapshund och en perfekt friluftskompis om man är ute mycket. Men en husky som inte får springa kan lätt bli odräglig. Inte bara jobbig och pestig att ha och göra med, utan den kan även gå lös på heminredning, börja slåss, sluta lyssna, osv. Hur bristen på springbehovet tar sig i uttryck beror lite på hundens personlighet och är rätt indvidiuellt. En del tuggar, andra slåss, en tredje tappar öronen, en fjärde rymmer så fort den får chansen, osv.

Jag håller med Grimla, om intresse saknas att ge hunden det den behöver är det bättre för både hund och ägare att den placeras om till någon som kan låta den få utlopp för sitt enorma springbehov.
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 13:33 av Susanne »

Alfa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jul-06 kl 09:58 »
Omplacera henne till någon som kör drag....
Då får hon utlopp för sin medfödda energi på ett för henne naturligt vis.

Huskykorsningar är inte så lyckade som rena "familje" hundar  :-X
Jag har faktiskt tyckt detta själv länge men att föreslå det är ju lite taskigt. Jag tror faktiskt att de tröttnar snart. Det är bara att hoppas på att de inte dröjer för länge. Hon är ju go o positiv bara på 2000 varv hela tiden. Hon är ganska rolig att jobba med, när man kan vara själv med henne. Bara väldigt påstridig. Tyvärr har hon när jag varit hundvakt flugit på mina katter så jag fick sparka loss henne morrat och visat tänderna åt samtliga i min familj, så hit kommer hon inte. Hon är otroligt mycke hund!! Hejs

Skogs-Siri

« Svar #6 skrivet: 16 jul-06 kl 15:08 »
Jag har faktiskt tyckt detta själv länge men att föreslå det är ju lite taskigt. Jag tror faktiskt att de tröttnar snart. Det är bara att hoppas på att de inte dröjer för länge. Hon är ju go o positiv bara på 2000 varv hela tiden. Hon är ganska rolig att jobba med, när man kan vara själv med henne. Bara väldigt påstridig. Tyvärr har hon när jag varit hundvakt flugit på mina katter så jag fick sparka loss henne morrat och visat tänderna åt samtliga i min familj, så hit kommer hon inte. Hon är otroligt mycke hund!! Hejs

jag vet att det är skitsvårt att påpeka för folk att dom inte sköter sina djur rätt. men att det skulle vara taskigt känns kanske inte så viktigt om man jämför med hur taskigt det är att låta en hund vara hyperaktiv och stressad hela livet....
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 17 jul-06 kl 09:58 »
Skulle också föreslå omplacering. Det behöver inte vara något negativt för hunden eller matte!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1740 gäster, 1 användare
Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser