Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppätna fruktträd  (läst 11237 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Uppätna fruktträd
« skrivet: 17 feb-11 kl 10:03 »
Nu i vinter när snön varit djup har hararna ätit mycket av mina fruktträd.
Äppelträden är väl mest kronan som är totalt avskalad från bark och även plommonträd men päronträden är helt avskalade nerifrån och upp.
Missade att skydda de innan snön kon  :(
Kan tillägga att de är satta i höstas.
Är det bara till att gräva upp och byta ut eller jag kan klippa av de skadade grenarna och hoppas att det kommer nya? Kommer bara att bli stamm kvar är jag rädd?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Jennyt

• Västergötland
SV: Uppätna fruktträd
« Svar #1 skrivet: 17 feb-11 kl 10:06 »
sålänge du har stammen kvar är det OK :D.... det är mycket livskraft i små träd. Om de har skavt av stammen är det lite trixigare... men man kan ju ha flerstammiga träd och om du tycker det är OK, så kan du spara även dem. Det viktiga är att det finns en bit frisk ved ovanför ympstället.....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 17 feb-11 kl 13:22 »
Gud va bra. Ska jag klippa bort de skadade grenarna?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 feb-11 kl 14:00 »
Vänta tills de grönskar, så att du ser vad som är skadat. Är stammar och grenar bara inte helt ringbarkade så brukar de kunna överleva och läka såren någorlunda. Bilder hade underlättat, så att man kunde se omfattningen av skadorna.

Troligen blir träden väldigt tillbakasatta av detta, och växer långsamt de kommande åren, om de överlever. Kanske är det mer ekonomiskt att köpa nya träd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 17 feb-11 kl 14:54 »
Ok, ja bilder hade jag väl kunnat ta men det tar verkligen emot att gå ut i denna iskalla blåst.
Att de tar tid på sig gör inget, kommer köpa fler nu ivår och sätta så de kommer kanske snabbare så får de skadade ta sin tid på sig. Plats har vi gott om så de får stå kvar om de lever.
Ska försöka ge mig ut med kameran så vi kan se vad ni säger om det :D

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 17 feb-11 kl 15:32 »
Här kommer de första bilderna. De första träden är äpple. Ingen av dessa träden är angripna runt om utan barken är i stort sett hel på andra sidan.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 17 feb-11 kl 15:33 »
Äpple igen och ett plommon

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 17 feb-11 kl 15:34 »
Och sist två päronträd varav det sista inte har någon alls bark kvar på stammen så det får jag väl gräva upp :(

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 17 feb-11 kl 16:01 »
Det första äppleträdet ser ut att kunna klara sig ganska bra, om det inte ser ut att bli några angrepp av svamp eller liknande så skulle jag vänta med att beskära till i höst. Ta bara bort delar som ser helt döda ut när trädet börjat grönska ordentligt.

Det andra äppleträdet ser värre ut, de flesta bladknopparna ser ut att vara borta. Du får se om det orkar grönska. Man ser inte längre ner på stammen, har du tur finns där grenanlag som kan vakna nu när det mesta av den övre delen är död.

Tredje äppleträdet ser ut att bli väldigt skevt, alla kvarvarande grenar pekar åt samma håll. Om det överlever får du vara noga med att beskära så att det får jämnvikt när nya grenvarv växer till.

Plommonträdet får du troligen korta in till där gnagskadorna börjar, men det bör klara sig. Var noga med uppbyggnadsbeskärningen på det trädet, annars riskerar du att det skjuter fler grenar på samma nivå än det kan bära. Grenvinklar är också viktiga, plommon bär ofta så mycket frukt att de riskerar att knäckas om man inte byggt upp trädet på rätt sätt. Dessutom måste man ofta kartgallra, och på det trädet är det nog extra viktigt, när det väl bär frukt om ett antal år.

Det sista päronträdet kommer sannolikt inte att klara sig, och jag är skeptisk även till det första. Det ser ut att vara väldigt lite sammanhängande bark på det trädet.

Det jag ser är att de har gnagt ganska högt upp på träden, har ni haft väldigt mycket snö? Till nästa år får du nog sätta nät som når ganska högt upp, för träden lär inte klara att bli så avgnagda ett år till.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 17 feb-11 kl 16:39 »
Tack för hjälpen. Ja det var massor av snö här. Hade jag bara reagerat innan så hade jag skyddat träden men jag upptäckte det för sent tyvärr.

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 17 feb-11 kl 18:41 »
Hej!
Eftersom du tydligen har friska grenar högre upp så kan du klippa av dem och ympa på nedre delen av stammen.
MVH
Jan

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 feb-11 kl 19:16 »
Det kan man ju göra..... men tror du inte att det bryter nytt ändå? ..... grannfrun råkade köra över sitt unga äppelträd med gräsklipparen ::)..... det är ett jättefint flerstammigt träd nu :D.... det är en fantastisk växtkraft i aplar
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 17 feb-11 kl 19:23 »
Hej!
Normalt bryter trädet igen men är det nergnagt för långt så är en ymp det enda sättet. Vill man inte ha en buske så går det bra att stamma upp trädet igen.
MVH
Jan

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 17 feb-11 kl 19:31 »
Ok, var hittar jag bra fakta om hur jag ympar, har nämligen aldrig gjort det förr.

forestman78

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 04 mar-11 kl 20:29 »
Här finns lite information:

http://web.comhem.se/haquinus.rex/ympteknik.htm

Ett tips som jag fick av en trädgårdsmästare var att inte använda bast och vax utan att använda eltejp istället. Jättebra och enkelt och har fungerat fint på de ympar jag gjorde förra året.

Lycka till!
Biodlande torpare med hund och gäss.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #15 skrivet: 04 mar-11 kl 21:21 »
Är det hönsnät (och liknande)  som gäller för att skydda unga träd?

Sebastian

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 04 mar-11 kl 21:30 »
Vilka är dina värsta motståndare.... älg, rådjur eller hare?

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 04 mar-11 kl 21:34 »
Är det hönsnät (och liknande)  som gäller för att skydda unga träd?

Sebastian
Jag använder kycklingnät. Antingen kan man slå ner tre pålar med en halvmeter mellan och kycklingnät runt när man planterar trädet, eller så kan man göra en ring av hönsnätet och sätta runt stammen. Men inte tajt, för då växer den fast. Ett par centimeter luft åt alla håll är bra, och så bör man ändå gå och kolla ett par gånger per säsong att det inte växer fast där den lutar mot stammen om den gör det.

LasseDalom

• -
« Svar #18 skrivet: 04 mar-11 kl 22:01 »
Hönsnät går bra, rådjur och hare brukar det vara som vågar sig in på gårdarna. Älgen trivs bäst i skogen (eller rättare sagt Tallplantagerna) där det finns gott om mat åt dem.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-11 kl 22:22 »
.... hmmmm.... det beror nog på hurdana finsmakare älgarna är i trakten ::)..... här har jag problem med älg och rådjur.... men inte hare. Då klarar jag mig utan hönsnät. Jag har tryckt ner tre armeringsjärn en bit utanför stammen.... åsså dragit balsnöre på tre ställen utmed dem... på hösten lägger jag över bärnät över kronan på de växande träden, det brukar inte älgen vilja snurra in sig i....

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare
von tratt, wazi, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser