Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninrättegång  (läst 47708 gånger)

Gösta

SV: Kaninrättegång
« Svar #20 skrivet: 13 feb-11 kl 19:28 »
Sara (Attes matte) Det får inte bli vinge .Det måste ju vara kaninklubba Ha-Ha ;D o:)
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 13 feb-11 kl 19:45 »
Sara (Attes matte) Det får inte bli vinge .Det måste ju vara kaninklubba Ha-Ha ;D o:)
Gösta

Ha ha ha ha!!!  ;D Självklart!  ;D  Även om jag tycker att vingarna är godare när man grillar...  :P  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #22 skrivet: 13 feb-11 kl 20:56 »
Det här med att tillreda mat på offentlig plats kan nog bereda flera problem:

a)  Den lokala ordningsstadgan (okänd för mig)

b)  Livsmedelslagen

c)  Demonstrationstillstånd kan komma att efterfrågas

d)  Luftkvalitén utanför Uppsala tingsrätt kommer att förstöra smaken

e)  Så kallade djurrättsaktivister som anfaller allt som inte ser tillräckligt veganskt ut.  (Kanske en morotskostym skulle kunna duga?)

Annars är inte idén så särskilt dum.  En annan tanke vore kanske att vi alla bure något klädesplagg i päls eller skinn - om vi inte är rädda för att få dem förstörda, med tanke på e) ovan.

Vilka tidningar har Du vidtalat, Gösta?

Mig veterligt måste man tala om vilket lagrum man stödjer sig på, om man talar om att det blir åtal.  Vad jag vet, skall man redan under förundersökningens förhör upplysa den eventuellt misstänkte om vilket lagrum man vill göra gällande att brott har skett emot.  Och då ska åklagaren eller förhörsledaren inte bara omnämna själva lagen, utan även nämna kapitel och paragraf.  Vad säger Din advokat om detta?

Om Björn Dahlén lyckas med att, på så lösa grunder, åtala medborgare som har synpunkter på SJVs arbete, och på författningar från SJV, så upplever jag starkt att polisstaten, ledd av enskilda myndighetspersoner alternativt något statligt verk, har ryckt väldigt nära!  :o

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 13 feb-11 kl 21:06 »
Livsmedelslagstiftningen är inget större problem, i och med att det är en engångshändelse så betraktas man inte som livsmedelsföretagare. Det ska dessutom väldigt mycket till om polisen inte beviljar demonstrationstillstånd.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 13 feb-11 kl 22:05 »
Äter man dessutom kaninklubborna själv, utan att sälja, så borde man undkomma alla livsmedelslagar  o:)
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 14 feb-11 kl 01:49 »
Äter man dessutom kaninklubborna själv, utan att sälja, så borde man undkomma alla livsmedelslagar  o:)

Jamen precis. Vi ska ju bara ha lite picknick!  ;D

/Sara

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 14 feb-11 kl 09:26 »
Bara en liten tanke, det skulle nog verka mer seriöst om ni bara kom välklädda o snygga för att visa stöd. Annars blir det att spä på bilden av naturkramande idioter iförda päls, klubbandes kaniner.  Fast jag fattar att ni skojjar med..

media älskar ju att fokusera på sådant som säljer och eftersom allt kommer ut offentligt kan det innebära problem längre fram mm.
Man får välja sina föreställningar efter sin publik så att säga..

I övrigt: jag tyckte klubbandet såg bra ut men den där slaktmasken såg det ut som kaninen levde en stund till  =(

katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Sussilo

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 feb-11 kl 17:36 »
Bara en liten tanke, det skulle nog verka mer seriöst om ni bara kom välklädda o snygga för att visa stöd. Annars blir det att spä på bilden av naturkramande idioter iförda päls, klubbandes kaniner.  Fast jag fattar att ni skojjar med..

media älskar ju att fokusera på sådant som säljer och eftersom allt kommer ut offentligt kan det innebära problem längre fram mm.
Man får välja sina föreställningar efter sin publik så att säga..

Håller helt med dig, sagbus! När vi får veta datum för rättegången kanske vi här på forumet kan ordna samåkning till Uppsala?

Gösta

« Svar #28 skrivet: 14 feb-11 kl 18:22 »
Fick i dag ett samtal från Uppsala Nya Tidning (UNT) gällande kommande rättegång.
De hade fått tillsänt sig åtalet från åklagaren i torsdags (10/2).
Jag eller min advokat har inte hört eller fått någonting i skrivande stund (14/2 kl. 18:20)
Lite märkligt är det.
Eftersom jag bara har hörsägen från pressen är det svårt att kommentera eller återge innehållet. Trodde i min enfald att den misstänkte eller åtminstonde den misstänktes advokat skulle få handlingarna och till och med före pressen! Är jag dum eller... som inte begriper tågordningen :-\?
Har som sagt varken innehåll eller datum ännu.
Återkommer.....
Gösta

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 feb-11 kl 18:39 »
Trodde i min enfald att den misstänkte eller åtminstonde den misstänktes advokat skulle få handlingarna och till och med före pressen! Är jag dum eller... som inte begriper tågordningen :-\?

Nej Gösta, du är inte dum! Det är väl ingen som begriper den tågordningen! Detta låter ju helt befängt  :o ! Vad säger din advokat?

esten

• -
« Svar #30 skrivet: 14 feb-11 kl 18:42 »
Är man rädda att förlora ?
Så man släppen det till tidningarna först och på så sätt hinner ge sin syn på och sina vinklingar innan rättegången ?
Världen är underbar , trallala

Gösta

« Svar #31 skrivet: 14 feb-11 kl 18:46 »
Han säger att så länge jag inte har fått några handlingar på åtal så är jag inte åtalad!? ::)
Enligt UNT så skulle jag tydligen under 2010 klubbat 3000 kaniner Det är några hundra fler än jag slaktat det året.
Vidare har han tydligen (åklagaren) stämt mig på en företagsbot på 50.000:-
men som sagt jag har inte sett någonting ännu så jag kan varken bekräfta eller dementera ovanstående.
Om det är korrekt så är han ute på riktigt djupt vatten. Hoppas att han i så fall är simkunnig.
Återkommer när jag vet mera....
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 14 feb-11 kl 22:27 »
Ja jösses... mycket ska man höra innan öronen trillar av...  ::)

/Sara

Gamina

« Svar #33 skrivet: 15 feb-11 kl 10:16 »
Ursäkta att jag garvar. De här två trådarna var något av det roligaste jag läst på länge. Givetvis garvar jag inte åt Gösta utan åt korkade myndigheter.
Frågan är om åklagaren verkligen tanker driva detta hela vägen eller om de är ute efter att skrämmas och skapa opinion. Om de skickar det hela till tidningarna innan det går till Gösta så kan man ju verkligen börja fundera.  Någon juridikkunnig som vet ifall Gösta kan kräva en rättegång ifall de bestämmer sig för att lägga ner det hela? Min tanke är att de försöker smutskasta honom och sedan inte låta honom komma till tals. Om de lägger ner nu så har de skapat ett läge där Gösta är dömd i folks ögon men frikänd i lagens.
Genbank för Gotlandshöns

Gösta

« Svar #34 skrivet: 15 feb-11 kl 15:34 »
Senaste nytt:
Har för en stund sedan varit i kontakt med åklagaren. Vad det gav? Ingenting igentligen. Han nekar till att han lämnat ut uppgifter till media. Han har skickat en åtalsanmälan till tingsrätten och det är en offentlig handling som vem som helst kan ta del av enligt honom. Så långt stämmer det antagligen.
vad som däremot är fel är själva åtalspunkterna.
Slakt av 3000 kaniner 2010 samt att dessa har avlivats genom slag i huvudet.
Verkligheten är att jag slaktat 2803 kaniner under 2010. Ett 50-tal har bedövats genom slag i huvudet eftersom inget annat bedövningssätt har varit möjligt på dessa. kallas enligt slakterilagstiftningen för nödslakt och är fullt laglig. Ett par hundra har när slaktmasken inte haft avsedd verkan bedövats med slag för att som det heter förkorta djurets lidande i samband med slakt eller annan avlivning.
Man avlivar inte kaninen varken med slag eller slaktmask. det är en bedövning. Avlivning sker genom avblodning. Läs artikeln i dagens unt.se Klicka på Enköping.
Vid direkt fråga så visade det sig att han inte har något lagrum för åtal
Fortsättning följer....
Gösta

Sussilo

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 feb-11 kl 10:30 »
Jag är visserligen ganska okunnig, men går det att åtala utan att det finns lagrum ??? Är det inte just lagrummet man utgår ifrån?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #36 skrivet: 16 feb-11 kl 11:37 »
Jag är visserligen ganska okunnig, men går det att åtala utan att det finns lagrum ??? Är det inte just lagrummet man utgår ifrån?
Ja, det undrar jag också ...  :P  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gösta

« Svar #37 skrivet: 16 feb-11 kl 16:01 »
Senaste nytt.....
Jo det brukar ju vara lagrum. Här har man hänvisat lite luddigt till djurskyddslagen. Exakt vad i den lagen är lite otydligt. De uppgifter han framför finns inte i något protokoll alls. Enda möjligheten om det inte är hans egen fantasi är att det kommer från SJV. De har ju skaffat sig en egen fantasibild över min verksamhet.
Nåväl, nu har pressen tagit tag i detta. Uppsala nya tidnings artikel har väckt flera andra tidningar så nu är drevet igång igen :P
Kommer på nyheterna i kväll Bara över ABC Uppsala vad jag vet. Finns risk att det även sänds i Rapport riks. ABC sänder kl. 19.15 Går som regel att se någon timma senare på nätet. Jag har ännu inte fått någon stämning eller åtal.
Fortsättning följer....
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 16 feb-11 kl 21:38 »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #39 skrivet: 16 feb-11 kl 22:14 »
Vem är han i slutet av inslaget? Och vad menar han med att han inte förstår syftet bakom dom nuvarande reglarna? Är han positiv till klubbning?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser