Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kokhöns  (läst 5451 gånger)

Swingtime

• Södermanland
Kokhöns
« skrivet: 14 jan-11 kl 06:37 »
Hej!
Jag är ny på forumet men inte ny för alternativtanken.
Jag undrar om det finns någon som kan rekommendera något bra ställe att köpa "gamla, sega höns och tuppar" för buljongkokning etc? Vill helst inte ha industrihöns proppfulla med tillväxtmedel och antibiotika och vad det nu kan vara. Även andra "gamla" fjäderfän blir bra buljong och grytkött, så vet ni någon i Stockholmstrakten som säljer?
Hälsningar Swingtime

Strajder

• Aspegården
SV: Kokhöns
« Svar #1 skrivet: 14 jan-11 kl 13:17 »
Kokhöns har jag bara sett på finare saluhallar!!! Brukar finnas på Hötorgshallen när jag går förbi. Vi som har höns och slaktar själva har använder nog oftast själva det vi producerar. Regelverken kring slakt och försäljning av kyckling/höns uppmuntrar inte direkt till småskalig hantering inom lagens råmärken...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-11 kl 15:23 »
Håll utkik under annonsforumet när nån vill bli av med tuppar bara och ibland skänks ju hela bestånd bort så .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 15:42 »
Tycker det var en strålande idé. Här verkar det ju vara ett problem för många med överskottshöns. Med höns åsyftar jag både hönor och tuppar. Du kan väl köpa dem levande och nacka dem när du kommit hem?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 15:50 »
Kokhöns är underskattat ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 16:32 »
Kokhöns är underskattat ;)

Helt klart!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 16:40 »
Vid vilken ålder räknar man en höna (eller tupp för den delen) som kokhöna?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 jan-11 kl 17:21 »
 Det är väl när man bestämt sig för att koka den.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 17:24 »
 :D
Hedemorahöns

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 17:25 »
Det är väl när man bestämt sig för att koka den.

Men dööööh...  ::)  ;D

Om jag säger såhär då; Vid vilken ålder är det inte längre lämpligt att göra nåt annat än kokhöns på ett fågelskrälle...  ;)

/Sara

Ronny

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 14 jan-11 kl 17:31 »
Äldre hönor brukar bli bäst kokta, allra bäst om de är lite feta. Frikassé eller hönssoppa. Äldre tuppar kokar man vanligen inte. Det blir bättre att steka dem i gryta och ge den nån extra timme. Men vid vilken ålder? Det går ju inte att säga så exakt när det är bättre att koka än att steka, men ett par år kanske.   

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 14 jan-11 kl 17:37 »
Jasså såpass. Dåså, då vet jag.

Sorry för trådkapningen!  :-*

/Sara

pyromanen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 jan-11 kl 17:49 »
Stekar nog upp till ca 7-8 månaders ålder.  Från 7-8 månader till ca 2 år skulle jag koka eller göra nån sorts gryta.  Äldre höns än ett par år skulle jag inte själv vara sugen på att äta.

Visst är det ett väldigt slöseri att industri-värphöns inte slaktas, trots att de ju är så unga (bara én värpperiod) när de anses för ineffektiva och gasas (och i bästa fall blir djurfoder)... men tydligen är marknaden för hönskött mycket liten.

Simon

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jan-11 kl 18:23 »
Hej!
Jag är ny på forumet men inte ny för alternativtanken.
Jag undrar om det finns någon som kan rekommendera något bra ställe att köpa "gamla, sega höns och tuppar" för buljongkokning etc? Vill helst inte ha industrihöns proppfulla med tillväxtmedel och antibiotika och vad det nu kan vara. Även andra "gamla" fjäderfän blir bra buljong och grytkött, så vet ni någon i Stockholmstrakten som säljer?
Hälsningar Swingtime

Ska du ha tag på industrihöns fulla med tillväxtmedel och antibiotika så får du leta utanför Sveriges gränser... Detta används INTE inom Svensk äggproduktion. Det är dessutom förbjudet!

Visst är det ett väldigt slöseri att industri-värphöns inte slaktas, trots att de ju är så unga (bara én värpperiod) när de anses för ineffektiva och gasas (och i bästa fall blir djurfoder)... men tydligen är marknaden för hönskött mycket liten.

Företaget "Svenskt Fågelkött AB" i Vara, slaktar ca 2.9 miljoner svenska värphöns om året som går till livsmedelsproduktion! Det motsvara ca 50% av alla värphöns..

Var bara tvungen att upplysa om detta då jag själv jobbar med äggproduktion :-[
Mvh Simon

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 14 jan-11 kl 18:43 »
Det är ju också skillnad på ett utvärpt benrangel på 2 år och en fet och välmående höna i sina glans dagar. Nog är åtminstone den senare varianten väl värd att koka soppa på, även om hon skulle vara 3-4 år eller mer.

pyromanen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 jan-11 kl 18:45 »
Företaget "Svenskt Fågelkött AB" i Vara, slaktar ca 2.9 miljoner svenska värphöns om året som går till livsmedelsproduktion! Det motsvara ca 50% av alla värphöns..

Var bara tvungen att upplysa om detta då jag själv jobbar med äggproduktion :-[
Mvh Simon

Det var bra mycket bättre än jag trodde!  Då har det tydligen blivit mycket bättre på den fronten senaste 10 åren!  Trevligt att bli positivt upplyst  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-11 kl 05:52 »
Jag skulle tom försöka mig på att tillaga i lergryta.
Hedemorahöns

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 jan-11 kl 10:16 »
Det är ju också skillnad på ett utvärpt benrangel på 2 år och en fet och välmående höna i sina glans dagar. Nog är åtminstone den senare varianten väl värd att koka soppa på, även om hon skulle vara 3-4 år eller mer.

Anledningen att jag inte är så sugen på att äta gamla höns (skulle förstås göra det om jag var hungrig) är mer med tanke på att hönan är högt i näringskedjan och ju äldre den är ju mer tungmetaller och annat har den hunnit samla på sig.  Nu menar jag inte att det skulle vara farligt på något sätt att äta en 5 år gammal höna, bara att för mig känns det oaptitligt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 15 jan-11 kl 11:02 »
Anledningen att jag inte är så sugen på att äta gamla höns (skulle förstås göra det om jag var hungrig) är mer med tanke på att hönan är högt i näringskedjan och ju äldre den är ju mer tungmetaller och annat har den hunnit samla på sig.  Nu menar jag inte att det skulle vara farligt på något sätt att äta en 5 år gammal höna, bara att för mig känns det oaptitligt.
Tungmetaller lagras främst i njurar, lever och hjärna. Lite kan lagras i kroppsfettet, men det ska vara obetydligt. Har ingen bra källa till detta nu, men det är vad jag läst på olika håll. Så på djur äldre än 1 år äter jag inte lever och njurar. Hjärna äter jag aldrig. Resten äter jag, om djuret är friskt, oavsett ålder. Vid vissa "sjukdomar" äts djuren i alla fall, om jag vet att det är ofarligt. Brutna ben, mindre ytliga skador, som inte är gamla, levercoccidios på kaniner och liknande sjukdomar/parasiter (som är ofarligt för människor och som ofta inte ger nämnvärda symptom på vuxna djur).

Det finns ett fjäderfäslakteri i Åsljunga, nv Skåne, som nästan enbart slaktar utvärpta värphöns. Har ätit sådana, smakar utmärkt. Tycker iofs att det är fel att vissa höns fortfarande hålls i burar, men inser att sådant är det ekonomiska läget, många vill inte betala vad det kostar att ha hönsen frigående i rimligt stora grupper, med eller utan tillgång till utevistelse. Men när djuren väl slaktas så ska de användas, tycker jag, annars är det ett orimligt resursslöseri. Tyvärr säljs sådana höns nästan enbart till restauranger, skolbespisning och liknande, som privatperson är de lite svåra att komma över.

Vanliga broilers blir inte lika bra som kokhöns om man ska göra höns i currysås, långkok i gjutjärnsgryta eller romersk lergryta osv. Kött från äldre djur tål (måste nästan, att steka dem blir sällan bra) att kokas längre och har en mustigare och godare smak.

Det är en av anledningarna till att jag själv har djur, att kunna äta kött från äldre djur, som växt lite långsammare, rört sig mycket och levt ett bra liv. Jag tycker att man kan smaka en tydlig skillnad på kött från djur som levt "naturligare" och med mindre stress och på djur som levt i en mer intensiv uppfödningsanläggning.

Jag hoppas att reglerna för småskalig slakt ska ändras, så att man lättare kan sälja ett fåtal överskottsdjur lagligt till personer utanför hushållet. Utan att behöva en anläggning för flera hundra tusen och upprepade dyra kontroller. Men självklart med krav på kunskap, renlighet och bra djurhantering.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser