Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flubenol åt kaniner  (läst 2280 gånger)

Ninn

• Blekinge
Flubenol åt kaniner
« skrivet: 13 dec-10 kl 21:53 »
Mina kaniner har mask och jag har letat efter olika alternativ i pulverformat. Så till min fråga, kan man ge kaniner pulvret Flubenol vet 50mg/g? Det är egentligen gjort för höns.
Axilur i pulver har jag också tittat efter men veterinären vill inte skriva ut det.

Miia

SV: Flubenol åt kaniner
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 06:20 »
Köp axilur på apoteket. Finns både tabletter och flytande.

Jag köper lilla förpackningen med tabletter som har dosering ½ tabl. till 2 kg kanin. Fungerar för mig då jag har dvv. Krossar mellan två skedar och blandar med riven morot eller äpple.

Fungerar skitbra. Ger i 5 dagar istället för 3 då kaniners magsystem är krångligare (det har stått på k-net.

Lycka till

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 22:56 »
Axilur flytande receptfritt på apoteket, blanda med riven morot eller mosad banan och servera innan du ger kraftfodret, så du ser att dom mumsar i sig allt.
//Lina

Dagg

« Svar #3 skrivet: 15 dec-10 kl 08:56 »
Jag använder Axilur granulat (måste man fråga efter). Doppar en liten bit banan i granulaten och serverar. Funkar också bra!
//Dagg

Ninn

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 15 dec-10 kl 19:07 »
Som sagt vill jag ha avmaskningsmedlet i pulver, inte flytande eller i tablettform.
Blev fundersam då flubenolen innehåller laktosmonohydrat. Tydligen innehåller även axilur laktos.
Provar ge dom flubenolen. Laktosen borde väl inte vara några problem då kaniner klarar axilur som även det innehåller laktos.
« Senast ändrad: 15 dec-10 kl 19:10 av Ninn »

Meritaton

« Svar #5 skrivet: 15 dec-10 kl 19:34 »
finns också flubenol i pasta form receptfritt på apoteket, funkar bra till kanin de med. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser