Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundras?  (läst 23820 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hundras?
« Svar #20 skrivet: 11 dec-10 kl 18:56 »
Shiba låter också som en underbar och passande ras.. Dock valdes den bort på grund av jaktinstinkten.. Vi läste att den används till jakt av det mesta... Men det är klart, kanske kan få tag på en hund som inte är avlad på jaktegenskaperna... Någon som vet hur det är..?
springer spaniel menar du eller? shiba är ingen jakthund...
Fjäderfän och kaniner

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 11 dec-10 kl 19:10 »

För att vi mer ska kunna läsa om olika raser (det finns ju en del att välja på..)
Egenskaper och ändamål för hunden:

Lättlärd, lydig
God familjemedlem, leka med barnen
Vakta gården från ovälkommna gäster, såväl människor som räv..
Ej ge sig på frigående höns och katter.. (förstår att det även är en del i uppfostran)
Lättskött, ej massa lång päls som måste borstas ideligen..
Storlek: Gillar stora hundar, men mindre är mer praktiska... Medium kanske är bäst.. Den frågan får vara öppen..

Kom jättegärna med åsikter, tankar, frågor mm..

Ta dig en titt på Svensk Lapphund! Rasen har visserligen en tät päls, men den är mycket lättskött.

pålle

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 11 dec-10 kl 19:13 »
springer spaniel menar du eller? shiba är ingen jakthund...
Där har du fel den är en jakt hund ursprungligen .

grimbart

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 11 dec-10 kl 19:14 »
Där har du fel den är en jakt hund ursprungligen .
möjligen ursprungligen... tror inte det är mycket jakt i dagens sällskapshundar...
Fjäderfän och kaniner

MrsB

• Småland
« Svar #24 skrivet: 11 dec-10 kl 19:15 »
Alla hundar har jaktinstinkt. Det är upp till ägaren att vända detta till något positivt. Istället för att jaga andra djur kan hunden kanske hämta tidningen ;D De Shiba´s som jag har kommit i kontakt med har varit rena sällskapshundar. Du får kolla upp vilka linjer hundar har. Jaktlinjer eller sällskapslinjer. Man kan söka kantareller med sin hund och det är en form av jakt. Spårning. Jag använder Dansk/Svensk Gårdshund till jakt. Bland annat spår. Hon är väldigt duktig på det.  Har nog den uppfattningen av Shiban idag är en ren sällskapshund men kan ju ha fel. Det finns många som har Labradorer till enbart sällskap och det tycker jag nog inte är riktigt rätt. Visserligen finns det två linjer (jaktlabbar och Dual Purposelabbar) men alla labbar vill arbeta. Spåra och apportera. Den kan spåra barnen när de har gömt sig och den kan apportera något (nycklarna) som du har tappat ;). Det är jobb och jakt för hunden. Det behöver inte innebära att andra djur är inblandade. Sedan skall du inte välja en ren jakthund som Vorsthe eller Karelare för de vill något helt annat. Lycka till och läs mycket om hundar samt lyssna mycket till andra som redan har den ras du blir intresserad av

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 11 dec-10 kl 19:20 »
möjligen ursprungligen... tror inte det är mycket jakt i dagens sällskapshundar...
möjlige det är bara att slå upp  men som du säger i da är dom mer sällskaps hund så du får ett kvarts rätt. :)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 11 dec-10 kl 19:37 »
Ok.. Men det står att Shiba används till jakt på olika infosidor.. allt ifrån älg till fasan.. Men om det som vi säger är en mer sällskapshund idag, men kanske har lite jaktinstinkter kvar.. kan man då öva bort det så de inte springer iväg och jagar harar och annat vilt om de får chansen..?? Vi vill ju att hunden skall kunna röra sig fritt på gården och i naturen med oss..??

Tror ni att en Shiba är en lättare och minre krävande ras än svensk lapphund eller en lapsk vallhund?!? Diskutera gärna för och nakdelarna med de olika raserna.. eller om ni kommer på fler liknade eller som ni tror mer passande..!!

Nu har vi hittat en uppfödare av Shiba som bor i närheten.. Försöker komma i kontakt med denna för ett ev besök, för att lära känna rasen bättre..!!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 11 dec-10 kl 19:56 »
Hade du bott lite närmare hade du kunnat dejta min lapska. :)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 11 dec-10 kl 19:59 »
Det hade vart kul.. Vi försöker ordna träff med uppfödare i närheten av Lapsk vallhund med..:)

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 dec-10 kl 20:30 »
Lapsk vallhund och Svensk lapphund är två olika raser, bara som lite info.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 dec-10 kl 20:53 »
Lapsk vallhund och Svensk lapphund är två olika raser, bara som lite info.

De är listade separat, tidigare i tråden.. tror inte ts tror att de är samma.

Sussilo

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 11 dec-10 kl 20:59 »
Ok, missat :).

jerker_s

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 11 dec-10 kl 22:02 »
Jag har koll på att det är olika, om det är mig ni menar..:)

grimbart

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 11 dec-10 kl 22:08 »
schipperke eller samojed är två andra raser som kanske kan vara nåt..även schnauzer...
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 11 dec-10 kl 22:16 »
schipperke eller samojed är två andra raser som kanske kan vara nåt..även schnauzer...
Samojed är rätt mycket pälsvård på...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alba

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 11 dec-10 kl 22:58 »
Samojed är rätt mycket pälsvård på...
Har levt med två samojeder. Den första, en hanhund, hade perfekt päls. Smutsavstötande, ej för mycket päls och ogillade inte alltför mycket att bli borstad. Pälsen är dock för varm på sommaren, och man känner sig som en djurplågare.

Nu levande samojed, en tik, (mammas hund) har päls så det skulle räcka till minst sex andra hundar, hon ser oftast ut som en tovad och valkad matta, trots pälsvård. Hon hatar att bli borstad, är håröm och skriker. Pälsen drar åt sig ett ton grus och torkar aldrig... Man känner sig som en djurplågare på sommaren.

Jag gillar spetsar, men jag skulle nog inte själv skaffa en hund med så mycket päls. Hellre en som är bättre anpassad till vårt klimat. Annars jättetrevliga hundar!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #36 skrivet: 11 dec-10 kl 23:40 »
Hej. Läste din fråga men har inte gått igenom alla dina svar du har fått. Säkert många olika svar kan jag tänka mig.
En Golden retriver brukar vara en ganska bra hundras. O kan vakta även den, men oftast bara när det behövs och inte på allt o alla som kanske en brukshund eller terrier kan göra. Obs "kan göra" skriver jag för man får titta på individen. Ingen hundras är si eller så rakt över utan det finns alltid undantag.
Eller varför inte ta över en vuxen hund på prov?
Abbe
vegetarian

Marianne

« Svar #37 skrivet: 12 dec-10 kl 14:51 »
Tips: Gå in på nätet och kolla efter kennlar som har dina raser och gör ett studiebesök. Men besök vuxna hundar, valpar är för lätt att falla för.  ;)
Själv har jag 2 lapska vallhundar. Den ena älskar barn och den andra "står" med barnbesök. Låter som en ras för er!

jerker_s

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 12 dec-10 kl 17:52 »
Jo, vi är har kontaktat två uppfödare som vi skall hälsa på!:)

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #39 skrivet: 12 dec-10 kl 18:45 »
Själv har jag 2 jack russell en 14 år kastrerad hane och en 5 årig tik. Deras jobb är att vakta hönsen och ankorna på gården INGA andra djur får finnas nära hönsen. När tupparna ibland far ihop och slåss delar tiken genast på dom genom att hon puffar på dom. Fungerar bra med barn gör dom tiken älskar barn och alltig glad få leka. Men man ska vara noga med att välja rätt uppfödare när man  köper valp. Och tycker uppfödaren att en av deras valpar passar er får ni nog en bra hund. Enkel pälsvård är det också med dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
Lilla i, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser