Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klä in trapp...  (läst 9542 gånger)

Hook

• Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Klä in trapp...
« skrivet: 28 nov-10 kl 07:30 »
Hej!
Jag håller på att göra dusch/toa i anslutning till trapp och kommer att få en del av trappens undersida inne i toa utrymmet. Det går ju att måla i diskret färg men skulle vilja göra en mer slät yta istället för trappstegen, sätta en skiva av nåt slag eller nåt. Men...trappan svänger och det verkar komplicerat. Har något provat, eller finns det på webben nåt förslag? Har letat men bara hittat hur man nyttjar utrymmet under trappen, inget om inklädnad.
Förslag önskas!!
Få se om jag kan få in en bild oxå.

« Senast ändrad: 28 nov-10 kl 09:28 av Hook »

Joah

• Gäst
SV: Klä in trapp...
« Svar #1 skrivet: 28 nov-10 kl 17:58 »
Vill du 1. klä in själva trappan eller 2. klä in trappan och även golvytan som är utsatt av trappans undersida?
1. om du måste bråka med otrevliga vinklar så kan du bygga en stomme för dina gipsskivor med god marginal från trappan (så gipsskivan inte krockar med trappan).
2. hur enkelt som helst, bara att sätta upp ett regelverk som om utrymmet som involverar trappan skulle vara ett enkelt förvaringsutrymme. (tror att du redan vet detta och att detta nog inte är vad du hade tänkt dig)

Har du över lag ont om plats i detta rummet eller har då något som ska stå under trappan eller nära så att förslag nr.1 med god marginal inte är gångbart?
Om jag hade fått en bättre blid av trappans vinklar (gärna taget från golvet och upp mot trappan) så skulle jag kunna hjälpa till att skissa fram en lösning på en stomme.

Hook

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 29 nov-10 kl 09:16 »
Hej Joah.

Tack för svar. Vad jag är ute efter är att klä in underdel av trapp för att få en mer harmonisk yta inne i det rum som blir dusch/WC. En vägg kommer att ta bort synliga del av trapp längst ner. Detta utrymme blir förvaring. Men trappen är synlig i halva WC utrymmet och jag hade tänkt täcka underdel av stegen med nåt skivliknande...(kul ord), det får inte ta i stort sett nåt av takhöjd. Rev ner en hemsk låda som tidigare gömde trappen och den innehöll mest luft. Så det svåra är att få till nåt som är slimmat intill trappstegen och smälter ihop m taket.
Läste en bok om masoniten när den var som populärast, då man fuktade skivan och fick den någorlunda formbar. Det blir ju en buktig yta som ska följa trappen, så att hitta rätt produkt och rätt metod är jag intresserad av........

Joah

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 nov-10 kl 12:03 »
Det med masonit låter ju intressant då men har ingen erfarenhet av blöt masonit. Eventuellt skulle du kunna passa in mindre masonit skivor och täcka trappan bit för bit, så fort du stöter ihop med ett hörn eller en kurva som gör det svårt för dig så kan du ju mäta och anpassa en bit efter just den situationen och sen fortsätta med en ny bit. Risken är ju att du får ett gäng konstiga veck och vinklar som kanske inte är så fina men det kanske går att spackla till en rundad yta i skarvarna?
Men som sagt, fler bilder på trappan skulle verkligen underlätta! ::)

Hook

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 nov-10 kl 17:41 »
 ::)
Det blir nog inklädnad steg för steg. Provade att lägga remsor efter formen men det går nog åt h-e.
Anpassar man skivorna efter varje steg så blir baksidan i fasetter efter stegen. Kan ju bli hyfsat...
Klurade ut att man får ha en trappkompass för att få skärningen på skivorna. Spikade en liten läkt i ungefär mitten på varje steg att sätta kompassen i. Håller nu på att såga ut kompassen.
Bifogar några bilder........

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser