Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrattduveunge, behöver lite svar  (läst 2213 gånger)

porlas

• Bohuslän
Skrattduveunge, behöver lite svar
« skrivet: 16 nov-10 kl 10:32 »
Har en duvunge som är ca 2 månader, min första. Har en fråga. När bör den börja flyga upp och sätta sig på en pinne och börja flyga i allmänhet. Den har nu sedan den tog sin ur boet för ca 1 mån bara suttit på backen. Kan de vara något fel på den? Eller är detta normalt?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Skrattduveunge, behöver lite svar
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 17:39 »
ta ut och kolla på vingarna..... är dem färdigutvecklade o klara så ska den flyga upp på pinne men om pennorna inte är fördiga är då är det normalt att en sitter på marken.
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

porlas

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 18:16 »
Vingpennorna ser utväxta ut.

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 nov-10 kl 12:18 »
Mår den bra för övrigt? Och tar sig runt i buren, äter själv osv?

Jag vet inte hur det är med skrattduvor generellt men en del duvungar är jäkligt bekväma av sig, och en del blir rena flygfaror så fort vingarna bär.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

lantis

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-11 kl 01:18 »
När min duvunge var 17 dagar så börja den flyga upp och sätta sig på pinnar i buren, de har boet på golvet och i samma veva började den äta själv. Vid 1 månad och en vecka flyttade jag ut den från föräldrarna, för de motade bort den. Nu sitter den i en bur med en lite äldre unge. Så jag tror att den kan vara något fel på den du har.
Sätt den på fingret och för handen upp och ner för att se om den använder sina vingar, de brukar flaxa då med vingarna.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-11 kl 21:15 »
Är duvungen två månader och inte kan flyga så är det något galet med den,
du kan prova det som lantis svara att sätta den i handen och så ser du om den kan flaxa normalt med vingarna när du sänker handen.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

lantis

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 12 feb-11 kl 09:55 »
Porlas, hur går det med duvungen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare
sälen, Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser