Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera innertak  (läst 4156 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Isolera innertak
« skrivet: 11 nov-10 kl 17:48 »
Vi ska renovera två rum på övervåningen. I det ena rummet ser man takbjälkarna men, dessa och resten av taket är klädda med spännpapp eller takpapp kanske det heter. Hur som helst så är tanken att sätta ett innertak nedanför bjälkarna och fylla utrymmet mellan med isolering. Gissar på att under takpappen finns takbrädor som är golv på vinden. Alltså ingen isolering alls upp till kallvinden i dagsläget. Detta rummet är enda rummet på övervåningen som inte har ett innertak och det är märkbart kallare än de andra rummen, så förhoppningsvis blir det bättre med en 10 cm isolering uppåt.

Hur som helst så är tanken att isolera med någon slags ekoisolering i skivor. Har kikat på den som finns på Bauhaus. Men, det ska sitta någon slags papp också. Var? Mot spännpappen och vinden innan isoleringen eller mot nya innertaket?

En annan fråga. En innervägg ska byggas också och det blir en regelvägg i gips. Den ska också isoleras. Behövs det någon papp där? Där vandrar väl ingen fukt?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Isolera innertak
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 19:21 »
Jag vet inte riktigt om jag hänger med i din beskrivning helt och hållet men pappen skulle jag sätta så nära rummet som möjligt. Alltså sett från rummet: takvirke, papp, isolering.

Jag skulle absolut satsa på mer isolering när jag ändå håller på. Ekomässigt rekommenderar man femtio centimeter och i passivhus har man upp till en meter... Men trettio är absolut dugligt.

I innerväggar behöver du ingen papp nej.
Hoppas det klarnar.
Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 11 nov-10 kl 19:58 »
Tack för svar! Det var precis vad jag ville veta. Var pappen ska sitta från rummet sett.
Det är inte aktuellt att isolera taket i rummet mer just nu eftersom det inte får plats mer än ca 10 cm tjock isolering mellan bjälkarna. Alternativet är att isolera uppe på vinden och så blir det antagligen i framtiden men, inte just nu. Denna isolering + innanfönster till de fönster som har enkelglas är vad pengarna räcker till denna gång. Ja och så renoveringen av barnens rum förstås.  ;)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 11 nov-10 kl 21:13 »
Jamen dåså. Finns det inga pengar så finns det inga pengar :) Tio centimeter jämfört med det som varit innan kommer göra en enorm skillnad iallafall. Bra att du kan isolera mer i framtiden iallafall :)

Vore kul att se bilder på arbetet och huset :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 11 nov-10 kl 21:42 »
Får väl leta reda på min digitalkamera och ta några före- under- och efterbilder kanske.  :) Är alltid roligt att dokumentera hur saker och ting såg ut före. Man tror man ska komma ihåg men, oj vad snabbt man glömmer.  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 2 användare
Conorcccc, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser