Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som hostar?  (läst 24343 gånger)

motroten

SV: Katt som hostar?
« Svar #20 skrivet: 24 nov-10 kl 12:00 »
Katter som går ute blir konstant smittade av mask. De kan ju ta en råtta samma dag som du avmaskat den och så är karusellen igång igen. Utekatter bör avmaskas regelbundet med ca 3 mån mellanrum, och med olika preparat så att inte parasiterna blir resistenta mot ett medel.

Just_me

• Småland
« Svar #21 skrivet: 24 nov-10 kl 12:43 »
jo det är svårt när djuren mår dåligt.. men skönt att man kan avliva dom när det behövs..  tycker att ingen ska behöva ligga och lida ..  det som är bra med djur är att dom lever här och nu, ...inte ska bara först, sen ska jag njuta.. nä jag tycker lev här och nu..

när det gäller mask.. så kan det vara så att du just blev av med masken, just innan du kom till veterinären.. provade du nån ny avmaskmedel. man ska inte köra ett och samma hela tiden för masken kan bli emun..
men sa veterinären att dom trodde det var astam , fick kissen nåt för det? för min kisse blev bra direkt när han fick kortison.. och min vet trodde också det var astma..
/malin

Okej, ja så an det ju vara.
Vetrinären sa att vi skulle testa avmaska och återkomma om han fortsatte hosta. Hostar han mer så skulle vi prova astmamedecin. Jag hoppas hoppas att det bara var mask.
Vi har använt olika avmaskningsmedel för vi köper det hos vetrinär i Norge nu och då var det nått helt annat. Kanske bara bra det då :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #22 skrivet: 05 dec-10 kl 22:28 »
De flästa katter kan inte motstå att fånga kopparödlor/ormslå. Dessa innehåller mer mask än flera möss! Om katten är hårt maskangripen kan den må illa av avmaskningen och kräkas upp  och få diarré innan avmasknings-medlet gjort full effekt. Ibland då då mina haft mycket mask har jag avmaskat dubbelt, alltså i sex dagar i sträck (Axelur) med upprepning efter 14 dagarä Det har fungerat bra!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 31 dec-10 kl 23:20 »
När jag fick hem min Sebastian höll han också på och hostade. Forskade noga och kom fram till att det kunde vara hakmask. Avmaskade honom med ett medal som skulle ta den masken m.fl. andra arter och det försvann direkt.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare
alternaiv, Nataks, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser