Kolla hur fläktrem och andra kilremmar ser ut, att de är lagom spända, inte spruckna eller trasiga på något sätt, inte så slitna att de går nere på botten av remskivornas kilspår. Spola av kylaren bakifrån och framåt med vattenslang om den är mycket igensatt av boss och annat. Håll utkik efter läckage av oljor, kylvätska mm, dra åt slangklammer etc om det behövs. Kolla att inte vattenpump, generator m fl remdrivna prylar glappar eller har missljud i lagren (lyssna med en träpinne eller skruvmejsel mot örat).
När det rör sig om en gammal traktor där det alltid är risk att det börjar läcka kylvätska så bör man använda giftfri propylenglykol i kylsystemet, man kan slippa förgiftningar och tråkigheter på det sättet. Glykol smakar ju sött så barn och djur slickar gärna i sig den.
Rengör ev oljefilter för hydraulik. Kolla att det är rent och snyggt kring batteriet, kabelanslutningar till batterikabelskorna i ordning osv.
Eventuellt kan det vara lämpligt att kontrollera och justera ventilspel på motorn, men gör inte detta utan att ha med åtminstone någon som är erfaren av sådana jobb. Se till att en ny ventilkåpepackning finns till hands, annars går den gamla ofelbart sönder.
Kolla om motorn har någon slags centrifugaloljerenare utöver oljefiltret, i så fall bör den också göras ren i samband med oljebytet.
Om det verkar vara mycket länge sedan senaste oljebytet och den nya oljan blir kolsvart på en gång, så kan det vara lämpligt att göra ett oljebyte till efter 10-20 timmars körning.