Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tändkulemotorn  (läst 8666 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Tändkulemotorn
« skrivet: 14 maj-11 kl 19:07 »
Jag har inget direkt mål med denna tråd utan tänkte mest att vi kunde utbyta kunskaper och funderingar kring denna trevligt puttrande maskin. Så vitt jag vet är tändkulemotorn numera ganska utdöd, även om jag inte skulle bli förvånad om det fortfarande pågår forskning eller utveckling av den urgamla tekniken.

Vad jag förstått är tändkulemotorn en tvåtaktsmotor närmast påminnande om en dieselmotor med en förkammare utan kylning. Vad jag hört kan de drivas med nästan vilket hyfsat flytande bränsle som helst men att de jämfört med dieslar är ineffektiva skitgrisar.

Jag antar att den sämre verkningsgraden och fula avgaser beror på oädla bränslen, låg kompression och dålig utformning av förbränningsrum och portning/spolning.
Gamla tiders tändkulemotorer är dessutom stora och tunga i förhållande till den
effekt de levererar. Men de var härligt enkla och robusta.

Varför var de så lågvarviga egentligen? Berodde det på bränslenas egenskaper, på den dåtida motortekniken eller var det ett materialproblem som gjorde att man inte kunde höja varvtalen och plocka ur betydligt fler hästkrafter per kilo motor?

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Tändkulemotorn
« Svar #1 skrivet: 14 maj-11 kl 19:08 »
Om man struntade i avgasernas miljövänlighet borde en tändkulemotor vara perfekt för drift med begagnad frityrolja rakt ur slaskdunken?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Tändkulemotorn
« Svar #2 skrivet: 14 maj-11 kl 21:04 »
Egentligen har nog tändkulemotorn mer likheter med en ottomotor än en diesel, i och med att hela bränslemängden sprutas in i förbränningsrummet ganska tidigt under förbränningstakten innan antändningen sker. Och tändningen sker inte med kompressionsvärme utan genom att färsk bränsleluftblandning gradvis trycks in i tändkulan under kompressionstakten (tändkulan är ju fylld med avgaser sedan den förra förbränningstakten) tills den träffar på glödande metallytor, då antändningen sker.

Tack vare att bränslet sprutas in under kompressionstakten sedan portarna har stängts så slipper man att en massa bränsle går ut oförbränt med avgaserna som i en vanlig tvåtaktsmotor med förgasare. Det har för den delen funnits fyrtakts tändkulemotorer men de har alltid varit sällsynta i Sverige. Sådana lär dock ha tillverkats av bl a danska fabriker.

Man har byggt tändkulemotorer med varvtal kring 1200 varv i minuten, motorn i traktorn BM10 är ett sådant exempel. Man kanske har gått ännu högre, upp emot 2000 r/min också. Men det var ju mot slutet av tändkuleepoken, på 1940-talet. De varvtalen motsvarade alltså vad man kunde förvänta sig på bensindrivna ottomotorer sådär 30-40 år tidigare.

Mitt intryck av tändkulemotorer är att de kan gå med relativt bra verkningsgrad vid full belastning och fullt varvtal, men de är synnerligen ineffektiva om de måste gå med lätt last eller mycket lägre varvtal än de är byggda för. En del motortyper krävde t ex omställning av spridaren beroende på belastning, i andra fall behövdes hjälpvärmning av tändkulan med blåslampa om motorn skulle gå med lätt last länge och/eller vattenkylning av tändkulan med fullgas. Lätt last och tomgång lär fungera bättre ju bättre kvalitet bränslet har.

De problem man kan vänta sig med alltför konstiga bränslen är dels att tändkula, förbränningsrum och avgasrör sotar igen, och dels att insprutningspump och spridare slits ner i förtid om det finns med t ex fasta partiklar eller syror i bränslet.

Det finns en intressant artikel om drift av tändkulemotorer med tjäroljor i ett nummer av Teknisk Tidskrift från ca 1920. Där konstaterade man att det dels var stor kvalitetsskillnad på olika bränslen som kallades "motortjära", och dels var olika tändkulemotorer mer eller mindre lämpliga för tjärdrift. I de värsta fallen inträffade t ex motorstopp för att kolven beckade fast i cylindern, eller att spridaren frättes sönder efter några timmars drift!

Gammal frityrolja går nog bra, bara den är vattenfri och fasta föroreningar är bortsilade. Oljan bör nog förvärmas så att även de härskna fraktionerna håller sig flytande.

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Tändkulemotorn
« Svar #3 skrivet: 19 maj-11 kl 19:05 »
jag har osse stort intresse for tændkulemotorn  8)

anledningen till att sånna har låga motorvarvtal e just extremt tidig insprutningstid samt mindre varme tændkula på tidiga motorer, senare motorer hade ju varmare tændkula o senare insprutningstid


min oppfattning e att egentligen e de samma som en tvåtakts diesel fast med lægre kompression dærav måste brænslet antændas med tændkula istællet for kompression

insprutningspumpen som anvændes till de senaste(sista?) tændkulemotorerna udveklades senare av bosch o anvændes osse(med modifiering?) i de forsta dieselmotorerna




ældre dieselmotorer anvænder delvis tændkuleprincipen speciellt når de e kalla, då antænds brænslet med glødstift,

mercedes dieselmotorer e ju vælkænda at klara fritøsolja superbra fram till OM60x  modellerna sen kom cdi o sån elektronisk mambojambo.... (dock måste oljan den va ren o fri från vann)


dessutom i deras førkammare finns en "metallpinne" som blir varm av forbrænningen som injectorn dessutom sprutar brænslet rætt på

bild finns http://www.kenrockwell.com/190d/images/lvp.gif


en till bild http://www.justanswer.com/uploads/RIP180OUT/2007-11-23_222230_prechamber.gif
« Senast ändrad: 19 maj-11 kl 19:24 av mantajohan »
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Tändkulemotorn
« Svar #4 skrivet: 19 maj-11 kl 19:29 »
http://www.tandkulan.com/motor/tandkulemotorn.htm

Är en artikel min måg skrev för många år sedan

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Tändkulemotorn
« Svar #5 skrivet: 19 maj-11 kl 20:26 »
De första dieselmotorerna hade insprutningspumpar av ett helt annat slag än de som har funnits de senaste 60-70 åren. Från början använde de tryckluft med ett tryck av ca 60 bar för att blåsa in bränslet i cylindern och övervinna kompressionstrycket. På det sättet gick det att få bränslet tillräckligt finfördelat utan den extrema precision som krävs hos delarna i en modern dieselspridare. Men det blev ganska dyrt och klumpigt med högtryckskompressor, trycktankar, kylare mm.

Men kom ihåg att den stora skillnaden mellan tändkulemotorn och dieselmotorn är att i tändkulemotorn sprutas allt bränsle in på en gång, och DÄREFTER antänds det varvid hela bränsleluftblandningen brinner upp omedelbart, man får alltså en kraftig tryckökning just i förbränningsögonblicket och sedan avtar trycket allteftersom kolven rör sig nedåt under förbränningstakten.
I en dieselmotor sprutas bränslet in i samma takt som det förbränns, och under längre tid ju högre effekt man önskar ta ut. Där sker hela förbränningen istället under konstant tryck (bortsett från eventuell tryckstöt i början pga tändfördröjning, förbränning av smörjolja som har kommit in i förbränningsrummet mm).

Det speciella med dieselprincipen är just att förbränningen sker under konstant tryck, medan i ottomotorer (bensinmotorer, tändkulemotorer mm) sker den, som man säger, under konstant volym.
Hur bränslet antänds - kompressionsvärme, tändkula, tändstift, stubintråd osv - har ingen betydelse i sammanhanget.

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Tändkulemotorn
« Svar #6 skrivet: 20 maj-11 kl 13:10 »
tændkulemotorn går ju med luftøverskott precis som en dieselmotor o man reglerar motorhastiheten genom at reglera mængden brænsle precis som på en diesel

bensinmotorn har gasspjæll osv o man reglerar mængden brænsle/luftblandning


finns en anledning at man i omvarden kallar tændkulemotor for semi-diesel  8)

@torbrborn kan ju påpeka at jag menar såklart førkammar/virvelkammardieslar som inte alls behøver speciellt høgt insprutartryck

precis som du sæger så de førsta dieslarna va DIREKTINSPRUTADE och behøvde tryckluft før at få tillræcklig finførdelning av brænsle så man kunne få antændning

dæremot så hade man simpla insprutare/insp pumpar på tændkulemotorer som i stort sætt sprutar in en stråle som æven med viss modifiering av bosch kunne anvændas på de førsta førkammardieslarna innan man kunne byga insp med så høgt tryck at man kunne återvænda till direktinsprutning
« Senast ändrad: 20 maj-11 kl 14:42 av mantajohan »
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

 

torbjorn

  • Inlägg: 14004
    • Medelpad
SV: Tändkulemotorn
« Svar #7 skrivet: 20 maj-11 kl 21:51 »
tændkulemotorn går ju med luftøverskott precis som en dieselmotor o man reglerar motorhastiheten genom at reglera mængden brænsle precis som på en diesel

Det går bra att reglera bara bränslemängden även på förgasarmotorer med tändstift, om man kör motorn på ett bränsle som tål magerkörning utan alltför mycket misständningar och andra problem. På bensin vet vi ju alla att det inte fungerar, men andra bränslen har bättre egenskaper åt det hållet. Stora stationära gasmotorer, sådana som t ex fanns vid alla stålverk förr i tiden och drevs med masugns- eller koksugnsgas, regleras alltid genom att man bara stryper bränslet och inte luften. De har ofta dubbla insugningsventiler (en för luft och en för gas), och bränsleblandningen regleras genom att man ändrar ventiltider eller lyfthöjd för gasventilen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser