Jag vet de som spikar plank på ut och insidan för att hålla ihop huset och sedan lyfter upp det.
Sedan byter de ut stockarna nerifrån och brukar lägga till något varv, för att få fönsterna högre upp, så att de kan ha bänkskivorna till köksinredning i normalhöjd utan att de hamnar i fönstret.
Stockarna tar de från nån annan byggnad som ska rivas.
De brukar lyfta huset genom att stoppa järnbalk genom huset via fönsteröppningarna.
Sedan lyfter de med vad de har tillgång till. Mobilkran, hjullastare, grävare, domkraft etc.
Tackar för svar! Vilket projekt att lyfta hela kåken i ett?!

Då höjer dom hela huset med andra ord?
Kanske vore något, men de få timmermän jag hitils hunnit prata med utan att de iof har hunnit sett huset själv en tror det kommer handla om
över 100 000:- iaf bara för att ens laga det som behövs lagas nu, men skall ta hit dom bara vi lyckats röjt ner alla träd runt kåken satt man kommer fram!
Och antar att notat springer iväg betydligt mer om man vill lägga till ytterligare varv?
Inomhusklimatet blir inte bättre för att man tilläggsisolerar utanpå väggarna, möjligen kan man få ner energiförbrukningen för uppvärmning litegrann. Det är mer viktigt att det är väl drevat överallt så det inte kan blåsa rakt igenom timmerstommen någonstans.
Om du ändå ska regla upp på insidan, så tycker jag absolut du ska isolera när du ändå håller på. Dock kanske man ska ta en funderare till innan man bestämmer sig för OSB och gips, kanske vore bättre med någon mer genomsläpplig väggkonstruktion - typ spontade bräder + masonit eller något liknande.
Däremot lönar det sig mycket bra att isolera golvbjälklaget och se till att det blir dragfritt. Skivor är bra om det är ett "modernt" hus med standardiserade avstånd mellan golvbjälkarna så att skivor i standardmått passar direkt utan handpåläggning, annars är det nog mer bekvämt med lösull. Troligen är det bästa att vindtäta trossbotten med vindskyddspapp, den bör också gå upp mot väggen så det inte kan blåsa rakt in i isoleringen den vägen. Var noga med att det inte blir någon luftspalt mellan isoleringen och golvplankorna, isoleringen bör sticka upp så mycket att den trycks ihop när man lägger golvet. Se också till att det blir tätt mellan golvplankorna så att inte saker som spills på golvet kan rinna ner i isoleringen (spiller man linolja som rinner ner i trossbotten kan det leda till självantändning efter några dagar, vilket ju är mindre önskvärt). En möjlighet kan vara att fräsa spår och lägga i en lös ribba som spont.
Tack så mycket för tips och råd!
Det får bli att peta in iaf 45mm på insadan då, och dreva som en tok!

Av ren nyfikenhet, varför bör man inte använda OSB och gips (alternativt spån och gips)? Min tanke var att OSB/spån likt spontade brädor är "levande matrial" (dock iof sammanpressat men det väl masonit också?) Och gips funkar som mer dött matrial, typ lerklining fast då konstgjort

Jag har ju gått igenom den här proceduren på min kåk. Vad som är rätt och fel är inte lätt att svara på. Jag tilläggsisolera på både in och utsidan men det är sant att det förändrar utseendet. På utsidan är det väl framför allt djupet på fönstren som blir annorlunda vilket jag i och för sig tycker är snyggare. Det som blir enligt mitt tycke klart fulare är att takutsprången blir kortare. Finns inte mycket som är så fult på en kåk som när den ser ut som en låda. Det går ju och så lösa med att förlänga öfsera som vid säger här. Men då drar det med sig taket.. När det gäller golvbjälklaget så snickra jag allt nytt men det fanns inget gammalt här. Med facit i hand skulle jag hellre gjutit en platta med golvvärmeslingor i men men man lär så länge man lever. Det här är inga råd bara som jag gjort. Det är hela tiden en avvägning mellan modern komfort och bevara det äldre, ekonomi tid och intresse. Jag har hört bakvägar hur folk tycker att man skulle satt en tändsticka i skiten. I dag när deras egna kåkar är i sämre skick säger dom inget.
Tack för svar!
Ja jag har efter lite googling och div sökningar märkt nu att det verkar finnas lika många lösningar som svar nästan på dessa typ av frågor
Men hoppas kunna bygga mer kött på benen nu kring mina egna funderingar
Bode du i huset innan du isolerade invändigt och utvändigt? Och kanske kan relatera till skillnad det blev? Rent ekonomiskt? Rent komfortabelt med levnadsstandardern?
Något som gör underverk i gamla timmerhus är att dreva alla sprickor och sedan på diffusionsöppen vindpapp på utsidan.
Det som kyler allra mest är när det blåser full storm inomhus oxå.
Tackar för rådet!
Ja det blir till att dreva både utifrån och inifrån, runt om! Vad rekommenderas att dreva med? Tjärat lindrev? Eller otjärat?
Ett enda av rummen är sedan tidigare påbörjat på sent 90 tal(?) reglat med nån typ av panelbräda och ett tunt lager gullfiber samt med väggspån på väggarna i hela rummet, ser fint ut iaf!
och vore såklart skönt att slippa riva ner pga gullfibern bara för att byta isolering där.. men behövs det så!
I ett annat rum är det också påbörjat på likadant vis men inte isolerat helt en.
Lägger ut nån bild på hur det är "reglat" och hur gullfibern sitter, den kan inte vara tjock alls.
Skulle ni rivit ur det "färdiga rummet"? Anledningen till att jag tänkte regla med 45x45 istället för dessa "panel brädor" som tidigare ägare kört med är för att få lite mer
stabilitet utan att behöva "shimsa" lika mycket bakom varje regel för att få det rakt/stabilt.
Jag förstår att de valt de smalaste av reglar för att spara totalyta av rummet men det känns lättare att regla med 45x45 när det är i hela kåken det skall göras..
Frågan är om man kan/törs/bör låta det "färdiga rummet" vara som det är?
det så kallade färdiga rummet:

Och här är rummet som är påbörjat, men som skall rivas ur, här är det reglat med nån tunnare typ av panel som reglar.


Här ser man att isoleringen inte är särskilt tjock.. men jag skulle som sades tro att det ser lika ut i det "färdiga" rummet under spånet.
