Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta timmersyll  (läst 4685 gånger)

tommy f

  • Gäst
Byta timmersyll
« skrivet: 01 aug-16 kl 20:46 »
Tjena!

Har ett gammalt timmerhus med ytterpanel som stått tomt och ur rivet i många många år, ena taksidan har läkt in och skall bytas, och där har också takfoten rasat satt vatten har runnit efter sidan ner och förstört timmersyllen på den sidan tyvärr, Vi vet inte om syllen behöver bytas runt om eller hur det är, men vi tror det "bara" är på baksidan där vattnet tagit sig ner pga det trasiga taket och ev en bit in på kortsidorna, men just där det är värst tror jag nog man lär byta upp mot 4 varv.. Har inte tagit bort all panel och tittat en, men skall göra det.

Fast en att vi skall rusta varsamt och tidstypiskt så kommer vi inte syssla med regelrätt direkt byggnadsvård då vi vill kunna lösa det så bra som möjligt till så bra pris som möjligt då det är mycket annat som också slukar pengar i detta massiva bygge för att någon gång få det beboeligt igen..  så vill vi kunna lösa det på "enklast" vis och då funderar på att regla upp syllen om det funkar? Vi kollade på denna länk:
http://www.tenico.se/tips/timmervagg_4/tips61.htm
och funderar nu om det är så man "lättast" gör? Tänkte dock isf inte använda tryckimpregnerat till syllbrädan utan ta otryckt med syllpapp under. Regla cc 30 eller 40 med dubbla reglar. Och behöver man byta runt ett hörn dvs som ett L, bör man då också sätta snedsträvor mellan reglarna? Och om huset är 10 meter långt på baksidan, hur stor del törs/bör man byta åt gången? 3-4 meter? Är detta sätt lika fungerande som att ta till timmerman som lägger nytt timmer? "Fusket" syns ju iaf inte eftersom det är panel på kåken, men man vill ju gärna att det skall hålla lika bra! Någon som gjort detta själv?
Övriga tips tas också tacksamt emot

Mvh

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Byta timmersyll
« Svar #1 skrivet: 01 aug-16 kl 22:44 »
Du väcker obehagliga minnen till liv.. Jag har gjort det bägge varianterna. Fast jag gick ett steg längre jag mura upp ny stenfot med. Först grävde jag ut hela kåken fyllt med grus ända upp till golvplanken. Sedan drog jag bort dom stora stenarna med traktor såg upp till friskt trä med motorsåg. Palla sedan upp med bjälkar. Tog ungefär halva kåken åt gången. Gamla timmerkåkar hänger ihop bra. Sen var det till att gjuta och mura i etapper. Avsluta med att lägga i nya bjälkar lyfte med domkraft och slog i dom med en annan bjälke.Under fönster och på en del ställen där det var rätt så friskt regla jag upp. När jag skulle ta köksdelen som jag bott i under några år.. hade jag dessutom en unge på väg. Var lite mer bråttom då kan jag säga då såga jag upp hela väggen och körde ut allt matrial med traktor där regla jag upp hela väggen. Min kåk är från 1870 talet. Man får ett bra test på om har ett starkt psyke..

tommy f

  • Gäst
SV: Byta timmersyll
« Svar #2 skrivet: 02 aug-16 kl 00:20 »
Låter som att det är lite att bita i då om man ska göra det själv :)
Men om man endå hittar på någon timmerman härikring, vad brukar priserna ligga på mellan tummen och lillfingret? Någon här som kanske anlitat en för syllbyte och kan ge lite information?

Granström

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Byta timmersyll
« Svar #3 skrivet: 03 aug-16 kl 23:04 »
Tja mellan 1000 och 1500 kr per meter eller så. Alt beror ju på hur mycket styr det är med resor, rivning mm.
 

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Byta timmersyll
« Svar #4 skrivet: 04 aug-16 kl 01:09 »
Granström är proffs på det här. Jag skulle säga att hans prisgissning stämmer ganska bra om allt är väl förberett och lämpligt virke är framskaffat.

Jag har också arbetat en del med syllbyten ach andra timmerreparationer och tycker absolut att du skall satsa på att få det ordentligt gjort. Jag har tyvärr sett litet för mnga fuskrepatationer som inte har hållit och ibland rentav gett upphov till följdskador.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tommy f

  • Gäst
SV: Byta timmersyll
« Svar #5 skrivet: 04 aug-16 kl 09:35 »
Tackar för svar! Det får bli att ta hit en timmerman ändå som får titta på skadorna, det känns som det enda rätta, efter att ha get det lite eftertanke.

Mvh Tommy




tommy f

  • Gäst
SV: Byta timmersyll
« Svar #6 skrivet: 12 aug-16 kl 09:51 »
Passar på och ställer en till fråga :)
Eftersom det blir att ta bort ytterpanelen för att kolla hela timmerstommen nu så börjar jag fundera på det här med väggar och ev isolering. Jag har egentligen inte så jättestor lust att tilläggsisolera utifrån då det kommer ändra en del på husets utseende, men får man ett behagligt inomhusklimat för ett permanentboende om man bara utifrån drevar om där det behövs, sätter dit nån vindväv och sedan bara ny ytterpanel igen? Eller bör man passa på att regla upp och tilläggsisolera utifrån ändå? Blir ju en del merjobb då också såklart med fönster, takfot osv..

Och invändigt tänkte vi regla upp med 45x45, sätta OSB och sedan gips bara, eller bör/kan man isolera innerväggarna med 45 mm cellulosaisolering (i skivform)? Eller hjälper inte detta? Eller ber man om fuktproblem då? Tänkte ingen plast eller dyl alls i väggarna?

Och sist, inner golven som nu är urplockade, de är kilsågade gamla trägolv som vi tänkte lägga tillbaka sen igen, kan man bara fylla trossbotten med cellulosaisolering (bäst med skivor eller spruta lös?) och lägga tillbaka trägolven? eller skulle man först lagt på någon vindväv här också?

Uppvärmning kommer ske med luft luft värmepumpar, kaminer och direktverkande el.

Alla tips är välkomna :)

Mvh Tommy

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta timmersyll
« Svar #7 skrivet: 12 aug-16 kl 10:16 »
Jag vet de som spikar plank på ut och insidan för att hålla ihop huset och sedan lyfter upp det.
Sedan byter de ut stockarna nerifrån och brukar lägga till något varv, för att få fönsterna högre upp, så att de kan ha bänkskivorna till köksinredning i normalhöjd utan att de hamnar i fönstret.
Stockarna tar de från nån annan byggnad som ska rivas.

De brukar lyfta huset genom att stoppa järnbalk genom huset via fönsteröppningarna.
Sedan lyfter de med vad de har tillgång till. Mobilkran, hjullastare, grävare, domkraft etc.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Byta timmersyll
« Svar #8 skrivet: 12 aug-16 kl 10:23 »
Inomhusklimatet blir inte bättre för att man tilläggsisolerar utanpå väggarna, möjligen kan man få ner energiförbrukningen för uppvärmning litegrann. Det är mer viktigt att det är väl drevat överallt så det inte kan blåsa rakt igenom timmerstommen någonstans.
Om du ändå ska regla upp på insidan, så tycker jag absolut du ska isolera när du ändå håller på. Dock kanske man ska ta en funderare till innan man bestämmer sig för OSB och gips, kanske vore bättre med någon mer genomsläpplig väggkonstruktion - typ spontade bräder + masonit eller något liknande.

Däremot lönar det sig mycket bra att isolera golvbjälklaget och se till att det blir dragfritt. Skivor är bra om det är ett "modernt" hus med standardiserade avstånd mellan golvbjälkarna så att skivor i standardmått passar direkt utan handpåläggning, annars är det nog mer bekvämt med lösull. Troligen är det bästa att vindtäta trossbotten med vindskyddspapp, den bör också gå upp mot väggen så det inte kan blåsa rakt in i isoleringen den vägen. Var noga med att det inte blir någon luftspalt mellan isoleringen och golvplankorna, isoleringen bör sticka upp så mycket att den trycks ihop när man lägger golvet. Se också till att det blir tätt mellan golvplankorna så att inte saker som spills på golvet kan rinna ner i isoleringen (spiller man linolja som rinner ner i trossbotten kan det leda till självantändning efter några dagar, vilket ju är mindre önskvärt). En möjlighet kan vara att fräsa spår och lägga i en lös ribba som spont.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Byta timmersyll
« Svar #9 skrivet: 12 aug-16 kl 11:14 »
Jag har ju gått igenom den här proceduren på min kåk. Vad som är rätt och fel är inte lätt att svara på. Jag tilläggsisolera på både in och utsidan men det är sant att det förändrar utseendet. På utsidan är det väl framför allt djupet på fönstren som blir annorlunda vilket jag i och för sig tycker är snyggare. Det som blir enligt mitt tycke klart fulare är att takutsprången blir kortare. Finns inte mycket som är så fult på en kåk som när den ser ut som en låda. Det går ju och så lösa med att förlänga öfsera som vid säger här. Men då drar det med sig taket.. När det gäller golvbjälklaget så snickra jag allt nytt men det fanns inget gammalt här. Med facit i hand skulle jag hellre gjutit en platta med golvvärmeslingor i men men man lär så länge man lever. Det här är inga råd bara som jag gjort. Det är hela tiden en avvägning mellan modern komfort och bevara det äldre, ekonomi tid och intresse. Jag har hört bakvägar hur folk tycker att man skulle satt en tändsticka i skiten. I dag när deras egna kåkar är i sämre skick säger dom inget.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17504
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta timmersyll
« Svar #10 skrivet: 12 aug-16 kl 19:24 »
Passar på och ställer en till fråga :)
Eftersom det blir att ta bort ytterpanelen för att kolla hela timmerstommen nu så börjar jag fundera på det här med väggar och ev isolering. Jag har egentligen inte så jättestor lust att tilläggsisolera utifrån då det kommer ändra en del på husets utseende, men får man ett behagligt inomhusklimat för ett permanentboende om man bara utifrån drevar om där det behövs, sätter dit nån vindväv och sedan bara ny ytterpanel igen? Eller bör man passa på att regla upp och tilläggsisolera utifrån ändå? Blir ju en del merjobb då också såklart med fönster, takfot osv..

Och invändigt tänkte vi regla upp med 45x45, sätta OSB och sedan gips bara, eller bör/kan man isolera innerväggarna med 45 mm cellulosaisolering (i skivform)? Eller hjälper inte detta? Eller ber man om fuktproblem då? Tänkte ingen plast eller dyl alls i väggarna?

Och sist, inner golven som nu är urplockade, de är kilsågade gamla trägolv som vi tänkte lägga tillbaka sen igen, kan man bara fylla trossbotten med cellulosaisolering (bäst med skivor eller spruta lös?) och lägga tillbaka trägolven? eller skulle man först lagt på någon vindväv här också?

Uppvärmning kommer ske med luft luft värmepumpar, kaminer och direktverkande el.

Alla tips är välkomna :)

Mvh Tommy

Något som gör underverk i gamla timmerhus är att dreva alla sprickor och sedan på diffusionsöppen vindpapp på utsidan.
Det som kyler allra mest är när det blåser full storm inomhus oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tommy f

  • Gäst
SV: Byta timmersyll
« Svar #11 skrivet: 12 aug-16 kl 23:33 »
Jag vet de som spikar plank på ut och insidan för att hålla ihop huset och sedan lyfter upp det.
Sedan byter de ut stockarna nerifrån och brukar lägga till något varv, för att få fönsterna högre upp, så att de kan ha bänkskivorna till köksinredning i normalhöjd utan att de hamnar i fönstret.
Stockarna tar de från nån annan byggnad som ska rivas.

De brukar lyfta huset genom att stoppa järnbalk genom huset via fönsteröppningarna.
Sedan lyfter de med vad de har tillgång till. Mobilkran, hjullastare, grävare, domkraft etc.


Tackar för svar! Vilket projekt att lyfta hela kåken i ett?! :) Då höjer dom hela huset med andra ord?
Kanske vore något, men de få timmermän jag hitils hunnit prata med utan att de iof har hunnit sett huset själv en tror det kommer handla om
över 100 000:- iaf bara för att ens laga det som behövs lagas nu, men skall ta hit dom bara vi lyckats röjt ner alla träd runt kåken satt man kommer fram!
Och antar att notat springer iväg betydligt mer om man vill lägga till ytterligare varv?


Inomhusklimatet blir inte bättre för att man tilläggsisolerar utanpå väggarna, möjligen kan man få ner energiförbrukningen för uppvärmning litegrann. Det är mer viktigt att det är väl drevat överallt så det inte kan blåsa rakt igenom timmerstommen någonstans.
Om du ändå ska regla upp på insidan, så tycker jag absolut du ska isolera när du ändå håller på. Dock kanske man ska ta en funderare till innan man bestämmer sig för OSB och gips, kanske vore bättre med någon mer genomsläpplig väggkonstruktion - typ spontade bräder + masonit eller något liknande.

Däremot lönar det sig mycket bra att isolera golvbjälklaget och se till att det blir dragfritt. Skivor är bra om det är ett "modernt" hus med standardiserade avstånd mellan golvbjälkarna så att skivor i standardmått passar direkt utan handpåläggning, annars är det nog mer bekvämt med lösull. Troligen är det bästa att vindtäta trossbotten med vindskyddspapp, den bör också gå upp mot väggen så det inte kan blåsa rakt in i isoleringen den vägen. Var noga med att det inte blir någon luftspalt mellan isoleringen och golvplankorna, isoleringen bör sticka upp så mycket att den trycks ihop när man lägger golvet. Se också till att det blir tätt mellan golvplankorna så att inte saker som spills på golvet kan rinna ner i isoleringen (spiller man linolja som rinner ner i trossbotten kan det leda till självantändning efter några dagar, vilket ju är mindre önskvärt). En möjlighet kan vara att fräsa spår och lägga i en lös ribba som spont.


Tack så mycket för tips och råd!
Det får bli att peta in iaf 45mm på insadan då, och dreva som en tok! :)
Av ren nyfikenhet, varför bör man inte använda OSB och gips (alternativt spån och gips)? Min tanke var att OSB/spån likt spontade brädor är "levande matrial" (dock iof sammanpressat men det väl masonit också?) Och gips funkar som mer dött matrial, typ lerklining fast då konstgjort :)


Jag har ju gått igenom den här proceduren på min kåk. Vad som är rätt och fel är inte lätt att svara på. Jag tilläggsisolera på både in och utsidan men det är sant att det förändrar utseendet. På utsidan är det väl framför allt djupet på fönstren som blir annorlunda vilket jag i och för sig tycker är snyggare. Det som blir enligt mitt tycke klart fulare är att takutsprången blir kortare. Finns inte mycket som är så fult på en kåk som när den ser ut som en låda. Det går ju och så lösa med att förlänga öfsera som vid säger här. Men då drar det med sig taket.. När det gäller golvbjälklaget så snickra jag allt nytt men det fanns inget gammalt här. Med facit i hand skulle jag hellre gjutit en platta med golvvärmeslingor i men men man lär så länge man lever. Det här är inga råd bara som jag gjort. Det är hela tiden en avvägning mellan modern komfort och bevara det äldre, ekonomi tid och intresse. Jag har hört bakvägar hur folk tycker att man skulle satt en tändsticka i skiten. I dag när deras egna kåkar är i sämre skick säger dom inget.


Tack för svar!
Ja jag har efter lite googling och div sökningar märkt nu att det verkar finnas lika många lösningar som svar nästan på dessa typ av frågor :)
Men hoppas kunna bygga mer kött på benen nu kring mina egna funderingar :)
Bode du i huset innan du isolerade invändigt och utvändigt? Och kanske kan relatera till skillnad det blev? Rent ekonomiskt? Rent komfortabelt med levnadsstandardern?

Något som gör underverk i gamla timmerhus är att dreva alla sprickor och sedan på diffusionsöppen vindpapp på utsidan.
Det som kyler allra mest är när det blåser full storm inomhus oxå.


Tackar för rådet!
Ja det blir till att dreva både utifrån och inifrån, runt om! Vad rekommenderas att dreva med? Tjärat lindrev? Eller otjärat?




Ett enda av rummen är sedan tidigare påbörjat på sent 90 tal(?) reglat med nån typ av panelbräda och ett tunt lager gullfiber samt med väggspån på väggarna i hela rummet, ser fint ut iaf!
och vore såklart skönt att slippa riva ner pga gullfibern bara för att byta isolering där.. men behövs det så!
I ett annat rum är det också påbörjat på likadant vis men inte isolerat helt en.
Lägger ut nån bild på hur det är "reglat" och hur gullfibern sitter, den kan inte vara tjock alls.
Skulle ni rivit ur det "färdiga rummet"? Anledningen till att jag tänkte regla med 45x45 istället för dessa "panel brädor" som tidigare ägare kört med är för att få lite mer
stabilitet utan att behöva "shimsa" lika mycket bakom varje regel för att få det rakt/stabilt.
Jag förstår att de valt de smalaste av reglar för att spara totalyta av rummet men det känns lättare att regla med 45x45 när det är i hela kåken det skall göras..
Frågan är om man kan/törs/bör låta det "färdiga rummet" vara som det är?

det så kallade färdiga rummet:


Och här är rummet som är påbörjat, men som skall rivas ur, här är det reglat med nån tunnare typ av panel som reglar.




Här ser man att isoleringen inte är särskilt tjock.. men jag skulle som sades tro att det ser lika ut i det "färdiga" rummet under spånet.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 17504
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta timmersyll
« Svar #12 skrivet: 13 aug-16 kl 00:27 »
Lindrev är det som är mest korrekt om man vill behålla husets egenskaper.
Det är nog att föredra både ute och inne men har man fixat en sida så räcker det enormt länge.
Orginal så hade man inte någon vidare isolering i väggarna då träet gör det mesta jobbet.
I vår kåk är det bara en tunn vassmatta som man putsat på som ger en luftspalt. Köket som har varit helt utrivet en del fönster bytat har jag drevat allt från insidan och sedan tapetserat med lumppapp.
Det blev det varmaste rummet i huset från att ha varit det kallaste trots att kökspannan står där.

Min plan är att  framöver plocka ner hela den yttre brädfodringen och dreva om hela kåken från utsidan för att göra den vindtät.
Samt ha dit vindpapp för att uppnå extra gott vindskydd, lite hängslor och livrem men det fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
Stellaniskogen, ärt, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser