Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera tunna timmerväggar vid ombyggnation?  (läst 8887 gånger)

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Isolera tunna timmerväggar vid ombyggnation?
« Svar #20 skrivet: 19 aug-15 kl 22:18 »
Orkar inte svara på hela det inlägget.. Blir en bok..

Men jag vill kunna värma upp till 30 grader ena dagen och skita i det nästa. Åka bort en vecka och låta det bli minusgrader. Går förstås inte att dra det så långt om man har vattenrör och grejer, men principen är densamma.

Så klart måste man ha från- och tilluft, i lämpliga variationer, för olika utrymmen, men inget säger att man tex måste ha tilluften via golvdrag, bara för att man har ett hus utan plast och annan miljövidrig skit.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Isolera tunna timmerväggar vid ombyggnation?
« Svar #21 skrivet: 19 aug-15 kl 22:21 »
Och inte att förringa att kunna gå in och svalka sig ordentligt i det svala huset, när högsommarvärmen råder utanför.
De fördärvade husen brukar vara helt värdelösa ur den synpunkten.

Svalt på sommaren och lättvärmt på vintern. Rätt bra modell det där.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17012
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolera tunna timmerväggar vid ombyggnation?
« Svar #22 skrivet: 20 aug-15 kl 01:03 »
Hej

Jag skulle säga att skall man ha ett uppärmt hus i vårt klimat har man ett problem: På insidan varm fuktig luft, på utsidan kall mycket torrare luft. I väggen har man en temperaturgradient där temperaturen sakta faller.Det gäller att hålla inomhusfukten ute ur väggen. Fukten vandrar in i väggen på två sätt: Diffusion, alltså vandrar genom material. Plast stoppar detta helt. Men även utan plast är detta en liten mängd fukt om jag räknat rätt.
Sedan har man det stora problemet, konvektion, alltså luft som strömmar och tar med sig sin fukt ut i väggen. Ett tätt plastskikt stoppar detta. Har man alltid undertryck i huset så blir alla luftläckor istället komfortproblem, kalldrag men ingen fukt ut i väggen. Har man inget konvektionstätt skikt och dessutom övertryck då får man problem, varm fuktig luft pressas ut i isoleringen. En del av plastens rykte kommer av täta hus med övertyck i, har man då små hål i plasten kan man lokalt få stora luftmängder som pyser ut.
Själv har jag renoverat med gullfiber och försökt få en tät konstruktion. Dessutom eldar jag flitigt i kakelugnarna hela vinter och har satt in en frånluftsfläkt som alltid går i övre våningens badrum för att säkerställa att jag alltid har lite undertryck i huset. Så länge som jag kan alltid tända kakelugnar och vedspis utan problem med baksug och att det röker in räknar jag med att huset fortfarande läcker in tillräckligt med luft för ventilationen.

Man skall inte romatisera hur bra hus man byggde förr. Jag vill ha 20 grader inomhus, duscha inne, ha vatten i köket, tvättmaskin och torktumlare, allt genererar fukt på ett sätt man inte gjorde förr. Dessutom de hus som byggdes fel för hundra år sedan är sedan länge bortruttnade, de som råkade bli någotsånär rätt står kvar.
En sak att fundera på är att landet är långt och från norr till söder, vi har inlandsklimat och kustklimat.
Det innebär stora skillnader på klimatet.
Förvisso skall man inte höja något till skyarna och kalla det den optimala lösningen.
Men man måste komma ihåg att det finns olika förutsättningar med olika sätt att bygga.
Moderna "trä" hus är ett samelsurium av olika material och oftast byggda på ett så ekonomiskt sätt som möjligt för att uppfylla de krav som ställs idag.
Snygga och faktiskt fungerande om man följer de grundregler som ställs.
Ett gammalt stockhus eller plankhus har helt andra förutsättningar, och då kan de rätta kunskaper som snickare lärt sig faktiskt vara helt och hållet fel.

Jag tycker mig se att många som renoverar ser problemet och så gör man som man lärt.
Men jag tror att det enda rätta sättet att lösa problematiken är att se hur man gjort när man byggde huset på tidigt 1900 tal eller nu när det byggdes och optimera de egenskaper som man ville uppnå då.
Det som oftast ger med sig är drevningen enligt min erfarenhet då är det klokt att dreva om, faktiskt en riktigt enkel lösning som oxå fungerar.
Vindpappa är som jag skrivit tidigare lite som att ha hängslen och livrem men absolut ingen felaktig lösning.
Dessa två grejer är helt värdelösa och fel om man renoverar ett hyffsat modernt hus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

husbehov

  • Gäst
SV: Isolera tunna timmerväggar vid ombyggnation?
« Svar #23 skrivet: 20 aug-15 kl 09:36 »
mitt hus är ett gammalt timmrat missionshus som ställdes på platsen 1880 (huset troligen från ca 1850 ca) som tilläggsisolerades och renoverades 1975 och vad jag kan se så är det 22 mm spånskiva i både innervägg , golv och tak , bakom det är det glasull (vanliga gula kliande) 10 cm sen timmer , på utsidan timmret är det vindpapp tycker jag mej se och 5 cm glasull och sen brädfodrat på utsidan , inga fuktproblem någonstans vad jag kan se, känna eller lukta mej till , imponerande värmehållning är det trots gamla 2-glasfönster ! längst upp är det spån och mellangolvet till övervåningen har 15cm glasull med 22mm spånskiva uppe och nere , värmer endast med vedkamin , temperaturen sjönk 3 grader innomhus på 8 timmar utan elding i 12 minusgrader vilket jag anser vara fantastiskt ? vet inte om det är optimalt men efter 40 år och fortfarande torrt och fint så är jag helnöjd iaf


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 6 användare
Anna 123, Sundance, alfhild, Pasi, ktulo, Sussare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser