Några fler goda råd när det gäller släpvagnskontakter:
Köp inte första bästa kontakt utan lägg lite tid på att leta fram en som är av bättre kvalitet. Bra tecken är att stiften är korsvis uppslitsade och att plasten känns stadig.
Pressa på ändhylsor på kablarna innan du ansluter dem i skruvplinten, och smeta på Tectyl eller något liknande på skruvplintsidan av kontakten för att slippa fukt och krypströmmar där (bör dock undvikas om du använder gummikabel där isoleringen inte är oljebeständig).
Montera alltid ett gummiskydd bakom släpvagnskontakten så det inte finns risk för krypströmmar till jord om det blir blött där.
När det gäller inkoppling på dragbilen:
Om bilen har ett förberett uttag i kabelstammen för anslutning av släpvagnskontakt, så använd det istället för att grena in sig på kablarna ute vid baklyktorna. Det är särskilt viktigt om bilen har glödtrådsvakt, den bränns lätt sönder av den extra strömförbrukningen från släpvagnens lyse. Tyvärr brukar folk i bilbranschen bara vara medvetna om den saken när det gäller Volvo och struntar i det på alla andra bilmärken.
Ibland kan det vara bra att mata släpvagnens bak- och bromsljus via reläer om dragbilen har klen bromsljuskontakt eller någon halvljusautomatik som inte tål att man tar ut extra ström från bakljusen.
Om det är si och så med avsäkring av baklyse på bilen (vanligt på amerikanska bilar, t ex Jeep Cherokee) så bör man komplettera med säkringar på t ex 5 A för vardera pinnen för vänster och höger bakljus i släpvagnskontakten.
Undvik ständig spänningsmatning till släpvagnskontakten, om man MÅSTE ha det av någon anledning så bör den kopplas så den styrs av tändningen. Även denna ledning bör säkras av.
Och några råd när det gäller inkoppling på släpvagnen:
Jorda INTE elsystemet i chassi på släpvagnen, all "jord" ska anslutas till pinne 31 i släpvagnskontakten och ingen annanstans. På så sätt blir det lättare att felsöka och hitta ev kortslutningar till jord, om inte annat.
Använder man den moderna 13-poliga kontakten så har den tre olika jordpinnar, en för lyse, en för saker som matas via tändningen på dragbilen och en för ständig matning. Dessa tre "jord" får INTE kopplas ihop med varandra i släpvagnen utan de ska gå var för sig hela vägen till dragbilen där de ansluts till en gemensam jordpunkt.
Koppla INTE ihop pinnarna för höger och vänster bakljus (58R och 58L), om man måste mata allt baklyse på vagnen från en enda pinne så välj den ena av dem och lämna den andra oansluten. Det bästa är dock att mata höger och vänster baklyse var för sig, så fördelas lasten jämnare och man riskerar inte att vagnen blir helt mörk för att t ex en säkring har gått.
Om någon ledig pinne i kontakten används för ett "udda" ändamål, t ex ständig spänningsmatning, dimbakljus eller backstrålkastare, så sätt dit en strömbrytare så den kan stängas av om man drar vagnen med en bil som använder den lediga pinnen till något annat.