Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om släpkontakt när den är slut.  (läst 11281 gånger)

Mitt i Planeten

  • Gäst
Bygga om släpkontakt när den är slut.
« skrivet: 02 maj-14 kl 18:36 »
Många byter nog bara kontakten för några tior själv. Det har jag gjort en omgång men de man köper blir bara sämre pga kvaliteten, de oxiderar på kort tid och man får nya problem med lyset på släpet.

Denna gång köpte jag en färdig plåtvinkel, ett släpvagnsfäste för kontakt med lock precis som på bilen. Det blir ungefär samma funktion som många hyrsläp har för att slippa dylika problem.

Det färdiga fästet kostade 54 SEK och monterades på 10 minuter med el och allt.


Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Bygga om släpkontakt när den är slut.
« Svar #1 skrivet: 03 maj-14 kl 16:44 »
Från andra sidan ... Porno ...


Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Bygga om släpkontakt när den är slut.
« Svar #2 skrivet: 03 maj-14 kl 23:19 »
Smörj med fördel metallytorna med vaselin ellr kopparpasta.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Bygga om släpkontakt när den är slut.
« Svar #3 skrivet: 04 maj-14 kl 07:53 »
Klet kan vara bra men inte överallt, det fastnar en massa smuts i klet. Nu är det tätt, på fordonssidan har allt fungerar bra pga locket på kontakten.
Man kan blåsa rent med typ CRC 54 höst och vår och hålla kontakten ren.
Den här lösningen är lite dyrare men billigare i längden.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14061
    • Medelpad
SV: Bygga om släpkontakt när den är slut.
« Svar #4 skrivet: 04 maj-14 kl 09:04 »
Några fler goda råd när det gäller släpvagnskontakter:

Köp inte första bästa kontakt utan lägg lite tid på att leta fram en som är av bättre kvalitet. Bra tecken är att stiften är korsvis uppslitsade och att plasten känns stadig.
Pressa på ändhylsor på kablarna innan du ansluter dem i skruvplinten, och smeta på Tectyl eller något liknande på skruvplintsidan av kontakten för att slippa fukt och krypströmmar där (bör dock undvikas om du använder gummikabel där isoleringen inte är oljebeständig).
Montera alltid ett gummiskydd bakom släpvagnskontakten så det inte finns risk för krypströmmar till jord om det blir blött där.

När det gäller inkoppling på dragbilen:
Om bilen har ett förberett uttag i kabelstammen för anslutning av släpvagnskontakt, så använd det istället för att grena in sig på kablarna ute vid baklyktorna.  Det är särskilt viktigt om bilen har glödtrådsvakt, den bränns lätt sönder av den extra strömförbrukningen från släpvagnens lyse. Tyvärr brukar folk i bilbranschen bara vara medvetna om den saken när det gäller Volvo och struntar i det på alla andra bilmärken.
Ibland kan det vara bra att mata släpvagnens bak- och bromsljus via reläer om dragbilen har klen bromsljuskontakt eller någon halvljusautomatik som inte tål att man tar ut extra ström från bakljusen.
Om det är si och så med avsäkring av baklyse på bilen (vanligt på amerikanska bilar, t ex Jeep Cherokee) så bör man komplettera med säkringar på t ex 5 A för vardera pinnen för vänster och höger bakljus i släpvagnskontakten.
Undvik ständig spänningsmatning till släpvagnskontakten, om man MÅSTE ha det av någon anledning så bör den kopplas så den styrs av tändningen. Även denna ledning bör säkras av.

Och några råd när det gäller inkoppling på släpvagnen:
Jorda INTE elsystemet i chassi på släpvagnen, all "jord" ska anslutas till pinne 31 i släpvagnskontakten och ingen annanstans. På så sätt blir det lättare att felsöka och hitta ev kortslutningar till jord, om inte annat.
Använder man den moderna 13-poliga kontakten så har den tre olika jordpinnar, en för lyse, en för saker som matas via tändningen på dragbilen och en för ständig matning. Dessa tre "jord" får INTE kopplas ihop med varandra i släpvagnen utan de ska gå var för sig hela vägen till dragbilen där de ansluts till en gemensam jordpunkt.
Koppla INTE ihop pinnarna för höger och vänster bakljus (58R och 58L), om man måste mata allt baklyse på vagnen från en enda pinne så välj den ena av dem och lämna den andra oansluten. Det bästa är dock att mata höger och vänster baklyse var för sig, så fördelas lasten jämnare och man riskerar inte att vagnen blir helt mörk för att t ex en säkring har gått.
Om någon ledig pinne i kontakten används för ett "udda" ändamål, t ex ständig spänningsmatning, dimbakljus eller backstrålkastare, så sätt dit en strömbrytare så den kan stängas av om man drar vagnen med en bil som använder den lediga pinnen till något annat.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 167
    • Jämtland
SV: Bygga om släpkontakt när den är slut.
« Svar #5 skrivet: 02 feb-15 kl 00:28 »
Kanske därför bromsljuskontakten min började störa radion med sin gnistbildning och jag blev tvungen att byta den. Kör mycket med släpvagn. Klart det är 50W. extra. Samma lösning fick jag göra med ett relä när jag bytte till digitalt laddrelä. Det blev för stort spänningsfall över tändningslåset.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 17492
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga om släpkontakt när den är slut.
« Svar #6 skrivet: 02 feb-15 kl 10:41 »
Då det finns två pinnar för bakljusen på släpvagnen så är det smart att ha ett par extra röd lyktor bak.
Då kopplar man vänster extralyktan tillsammans med höger baklykta.
Extaljuspunketn behöver inte vara något stort utan det räcker med en en liten diod.

På så sätt så har man ljusen på bägge sidor även om en säkring går.
Dock asymmetriskt men ljuse.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser