Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BM Terrier som inte startar  (läst 4836 gånger)

kaolma

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
BM Terrier som inte startar
« skrivet: 12 okt-14 kl 17:36 »
Hej!

Jag försöker få igång vår BM terrier från början av 60-talet som stått still i så där 20 år, men det går inte så bra. Jag har fyllt på med ny bensin, bytt alla tändstift och kollat så att det blir en gnista. Två av tändstiften som vi bytte var för övrigt fullständigt igengrodda. Jag har bytt packningar i förgasaren, vilket i och för sig inte hjälpte, den läcker ändå, och jag ser också att den är lagad med plastic padding någon gång. Jag har också blåst rent förgasaren och sett att flottören rör sig som den ska liksom den lilla nålen.

Det som händer när jag försöker starta, med startgas som hjälp, är att den baktänder. En liten eldslåga kommer upp ur förgasaren med ojämna mellanrum och ibland en rejäl puff, samtidigt som det skvätter ut bensin lite här och där från förgasaren. Jag hör aldrig att den riktigt tänder, något av tändstiften blir lite blött men inte så mycket som jag trodde.

Vad kan felet (-n) vara? Är det förgasaren som är kass? Hur felsöker jag?

Rubensgården

  • Gäst
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #1 skrivet: 12 okt-14 kl 18:04 »
På så gamla motorer ska man försäkra sig om att alla ventiler rör sig som de ska innan man försöker få igång maskinen. Ta av ventilkåporna och kolla. Sen borde det finnas en inställning för tändningen som nås från förarplatsen. Vet inte rikigt hur det ser ut på Terrier. Låter som att ni kan ha fel tändföljd.  /Jan

kaolma

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #2 skrivet: 12 okt-14 kl 18:28 »
Ok, tack för svar! kollar i morgon och återkommer!

Rubensgården

  • Gäst
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #3 skrivet: 12 okt-14 kl 19:24 »
Ta av alla tändkablar och baxa motorn för hand i rätt rotationsriktning. Oftast är det enklast att sätta en nyckel där remskivorna sitter. Kolla sen att ventiler och allt rör sig normalt och att inget fastnat. Om det går ett reglage från förarplatsen till magneten eller annan tändanordning- kolla så att inget fastnat och att den eventeulla axeln som reglaget ska vrida verkligen rör sig. Prova att starta motorn med reglaget någonstans i mitten. Har min t31 som referens och vet inte säkert hur det ser ut på din motor. /Jan

Ps: Hade en granne som vevade ihjäl sig. Motorerna är farligt lättstartade när man får ordning på dom.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #4 skrivet: 13 okt-14 kl 08:48 »
En BM Terrier (425) har en B16-motor, som är i princip likadan som den motor som satt i Volvo Amazon före 1962. Skillnaderna är huvudsakligen att förgasare, insugningsrör och avgasgrenrör är "traktoranpassade" och att den har varvtalsregulator.
Den har batteritändning med fördelare, och troligtvis inget reglage för manuell tändinställning.

Börja med att ta en titt i fördelaren. Kolla framför allt att det inte är fuktigt därinne och att det är rent och fint på insidan av fördelarlocket, ingen smuts som kan orsaka krypströmmar och överslag mellan tändkabelanslutningarna.
När det gäller tändföljden så bör man tänka på att B16-motorns fördelare roterar medurs, alltså inte moturs som på B18 och B20. Det har ofta lett till att folk gör bort sig.  Tändföljden är 1 3 4 2 , cylinder ett är längst fram på motorn (Volvo följer alltså amerikansk standard för cylindernumreringen), och det finns ett märke (inristat streck) i fördelarhusets översida, som syns när fördelarlocket är borttaget, som markerar vilket uttag i fördelarlocket som ska anslutas till 1:ans tändstift.

Kolla också att brytarna ser fina ut och att det inte är oljigt och smutsigt på brytarplattan.  Om det är kraftig spets på den ena brytaren och en motsvarande grop i den andra så är det ett tecken på att kondensatorn bör bytas. Måttligt skadade brytare kan filas plana med magnetfil (använd INTE sandpapper eller smärgelduk, det är inte bra om slipkorn fastnar på kontaktytorna).  Ställ in brytaravståndet till 0,4 mm då brytarna står fullt öppna, och avfetta dem noga efter inställningen (tvätta med t ex bensin eller isopropanol och tops). Med avtaget fördelarlock, kolla att du får stark gnista direkt från tändspolen (håll änden av tändkabeln ca 5 mm mot jord medan startmotorn körs), och kolla att det inte blir någon gnistbildning alls eller möjligen mycket svaga gnistor vid brytarna. Starka gnistor vid brytarna tyder också på dålig kondensator, eller möjligen att tändspole och kondensator inte är anpassade för varandra.

Om någon ventil skulle ha fastnat öppen så kan man i bästa fall få loss den genom att spraya med någon lämplig rostolja vid ventilskaftet och knacka försiktigt på ventilfjäderbrickan. Skulle en ventil ha fastnat i stängt läge så är det inte helt lyckat, i så fall har troligen motsvarande stötstång krökt sig under startförsöken och måste i så fall riktas.
I vilket fall så är det lämpligt att göra en fullständig inställning av ventilspel (troligen ska det vara 0,4-0,5 mm på alla ventiler) så snart som möjligt, om en avgasventil skulle gå med för litet spel kan den brännas sönder mycket snabbt.

kaolma

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #5 skrivet: 13 okt-14 kl 10:38 »
Stort tack för råden!
Nu har jag sett att alla ventiler rör på sig som de ska, det var torrt och fint i fördelardosan, det blir gnistor där det ska bli det och tändföljden är rätt. Däremot passade jag på att titta på kolvtoppen när tändstiftet var borta och det var absolut inte rent där, framförallt inte på de två första, det var de två tändstiften som också var helt igengrodda. Jag blåste och dammsög i tändstiftshålet och det kom ut en hel del smuts, det såg ut att vara uppblött rost tyckte jag. Själva kolvtopparna är också väldigt rostiga. Nu dricker jag kaffe medan det torkar upp där inne... Är det illa att det inte var rent där inne?

När jag druckit kaffe skruvar jag tillbaka tändstiften och prövar att starta igen. Om det inte är något ytterligare jag borde göra först? Och om den inte startar ändå, vad kan då vara fel?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #6 skrivet: 13 okt-14 kl 14:18 »
Kan det tänkas att det har kommit in vatten i förbränningsrummen t ex genom att det har regnat in genom avgasröret eller att topplockspackningen är otät?

Kolla också att tändinställningen är åtminstone i närheten av rätt. Jag har för mig att B16, precis som nyare Volvomotorer har tändinställningsmärken på remskivan och transmissionskåpan. Dra runt motorn så att 0-märkena står mitt för varandra (samtidigt ska kolvarna 1 och 4 vara i övre dödpunkt). Om då båda ventilerna i cylinder 1 är helt stängda medan ventilerna i cylinder 4 "överlappar" så ska fördelarrotorn peka mot tändkabel 1, annars mot tändkabel 4.

Om en insugningsventil är otät så kan det leda till kraftiga baktändningar innan motorn riktigt har kommit igång. Har man riktig tur kan det bero på ytrost på ventil och ventilsäte, som nöts bort ganska snart när man väl har fått motorn att gå. I så fall kanske det är lättare att få igång den om man lossar tändkabeln till den krånglande cylindern.

Du kan också kolla om motorn verkar ha bra kompression på alla cylindrar. Det bästa är ju om man kan kolla den saken med en kompressionsprovare, men annars brukar man höra tydligt på startmotorns gång om någon cylinder är helt utan kompression.

kaolma

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #7 skrivet: 13 okt-14 kl 15:47 »
Kan det tänkas att det har kommit in vatten i förbränningsrummen t ex genom att det har regnat in genom avgasröret eller att topplockspackningen är otät?

Kolla också att tändinställningen är åtminstone i närheten av rätt. Jag har för mig att B16, precis som nyare Volvomotorer har tändinställningsmärken på remskivan och transmissionskåpan. Dra runt motorn så att 0-märkena står mitt för varandra (samtidigt ska kolvarna 1 och 4 vara i övre dödpunkt). Om då båda ventilerna i cylinder 1 är helt stängda medan ventilerna i cylinder 4 "överlappar" så ska fördelarrotorn peka mot tändkabel 1, annars mot tändkabel 4.
Om en insugningsventil är otät så kan det leda till kraftiga baktändningar innan motorn riktigt har kommit igång. Har man riktig tur kan det bero på ytrost på ventil och ventilsäte, som nöts bort ganska snart när man väl har fått motorn att gå. I så fall kanske det är lättare att få igång den om man lossar tändkabeln till den krånglande cylindern.

Du kan också kolla om motorn verkar ha bra kompression på alla cylindrar. Det bästa är ju om man kan kolla den saken med en kompressionsprovare, men annars brukar man höra tydligt på startmotorns gång om någon cylinder är helt utan kompression.

Det kan mycket väl vara så att det kommit in vatten, även om den stått inomhus väldigt länge, och topplockspackningen kan också vara otät.

Sedan sist kollade jag också ventilspelet så att det håller sig mellan 0,4-0,5 mm. Det var bara ett par som behövde justeras lite. Den startade i alla fall inte. Det som händer när jag vrider på nyckeln är att det kommer en liten eldslåga och någon gång en rejäl puff från avgasröret. Jag sprutade på lite startgas medan startmotorn gick, vilket inte var en så bra idé eftersom det började brinna i förgasaren... Det gick att släcka i alla fall, men packningarna har väl brunnit upp gissar jag. Jag får förbättra brandsäkerheten i verkstaden inser jag också.

Jag har försökt kolla tändinställningen men inte hittat rätt delar att titta på. Remskivan, är den som sitter längst ner? och transmissonskåpan? Jag letade i alla fall efter märken där men hittade inga. Jag kollade det övriga du skrev och det verkar stämma något så när tyckte jag, förutsatt att ventilerna är stängda när fjädern inte är belastad och att "överlappa" betyder att den ena ventilen är stängd och den andra öppen? Rotorn pekar då mot tändkabel 4. Kolvarna är då inte riktigt i sitt översta läge men nästan. Men, var hittar jag de där märkena?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #8 skrivet: 13 okt-14 kl 17:35 »
Remskivan är den som sitter i främre änden av vevaxeln (alltså den som är längst ner av remskivorna på motorn. Och på kåpan framtill på motorblocket, bakom remskivan, borde det finnas någon slags märke eller utstickande kant nära remskivans kant, antingen rakt ovanför eller lite till vänster (sett i körriktningen).
Transmissionskåpan är alltså kåpan som kapslar in kugghjulen som driver kamaxeln.

Instansade märken på remskivan kan vara svåra att se om det är mycket smuts eller rost där, det kan behövas en rengöring först.

En annan möjlighet är att det ser ut som på äldre BM/Volvo-traktorer, t ex T31 , nämligen att gradtalen är instansade på svänghjulet och man kommer åt att se dem och ett fast referensmärke genom en liten lucka som sitter fast med två skruvar på sidan av kopplingskåpan. T31 har den på höger sida men det är inte självklart att det är likadant på alla modeller.

kaolma

  • Inlägg: 5
    • Västerbotten
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #9 skrivet: 14 okt-14 kl 19:36 »
Remskivan är den som sitter i främre änden av vevaxeln (alltså den som är längst ner av remskivorna på motorn. Och på kåpan framtill på motorblocket, bakom remskivan, borde det finnas någon slags märke eller utstickande kant nära remskivans kant, antingen rakt ovanför eller lite till vänster (sett i körriktningen).
Transmissionskåpan är alltså kåpan som kapslar in kugghjulen som driver kamaxeln.

Jag tror mig ha hittat märkena nu. På remskivan fanns 4 små cirklar instansade och på transmissionskåpan fanns andra små märken instansade i en rad lite till vänster som du skrev. När de märkena var mitt emot varandra och kolv 1 och 4 i sina högsta lägen, var ventilerna i cylinder 1 stängda, ventilerna i cylinder 4 var stängda men när jag vred motorn ytterst lite i ena eller andra riktningen började den ena eller andra ventilen röra på sig beroende på i vilken riktning jag vred, och fördelarrotorn pekade då mot tändkabel 4. Verkar det korrekt? Om det är korrekt vilket blir då nästa steg? Om det inte är korrekt vad gör jag då?

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: BM Terrier som inte startar
« Svar #10 skrivet: 14 okt-14 kl 22:23 »
Det beteendet hos ventilerna betyder att cylinder 1 står i tändläge och cylinder 4 "överlappar". Då ska fördelarrotorn peka mot tändkabel 1.  Det ser alltså ut som om någon skulle ha satt tändkablarna ett halvt varv fel på fördelaren. Eller lyckats vända alltsammans ett halvt varv på något annat sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
mrnic, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser