Tjena, nu kanske sett min tidigare post ang. en eldriven pontonbåt? Hursomhelst så blev det inte av i år (men jag ska hålla ögona öppna för material

).
Jag köpte istället en gammal Selco 17-18fots sportbåt från '67, en väldigt lätt plastbåt. Jag hade sen tidigare också en 28hk's Suzuki som jag satte på, funkar jättebra, planar och klarar 25knop.
Jag fick den ganska billigt och jag tänkte rusta upp den lite, lacka om den och bättra på lite plastskador. Tänkte också dra el i den (den har inge el _alls_, inte ens lanternor).
Hur som helst, den 12v utrustningen jag tänkte köra kommer att dra mycket ström. En stor skurk i dramat är en 12v kylbox. Och generatorn i motorn kommer inte att leverera tillräckligt med kräm för att ladda batterierna och köra boxen samtidigt.
Mitt resonemang är att jag kör bara i 20minuter sen ligger jag stilla i 8h, sen 20minuter åkande igen...Värsta scenariot (eller skönaste, beror på hur man tänker

).
Så jag tänkte "bygga in" en tunnfilmssolcell i kåpan för utombordarn. Som sedan när båten står still ska ladda batterierna tills nästa gång jag ska köra. Hittat en kandidat på clas i sjön. (Jag ska ta ur cellen ur den där plastförpackningen.)

Det jag undrar över är om solcellen kommer att ta skada av värmen som kommer att utvecklas under kåpan? - Det är förvisso ventilation där, men inte mycket.