Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: Edward. skrivet 14 apr-10 kl 19:49
-
Hej jag undra om det finns någon som har erfarenhet från att använda en Varrox Vaporizer ?
Vad bör man tänka på inför , under och efter användningen ?
Hur blev resultatet ? För och nackdelar ?
Tacksam för alla svar och tips mvh bart :P
-
Jag har en sådan ... finns en del att läsa på min blogg.
http://solare.blogsome.com/2009/02/22/varrox-vaporizer-bestalld/ (http://solare.blogsome.com/2009/02/22/varrox-vaporizer-bestalld/)
Jag vet att G. Frick använder den också dvs du kan säkert hitta info via http://www.wermdobiodlare.se/ (http://www.wermdobiodlare.se/)
Sublimering är faktiskt enklare och mindre skadligt för bina än vad syrorna är, det finns en hel del dokumentation på det.
Nu när Apistan försvinner helt så har man två vägar att gå (på landet medel som kanske inte är så bra i längden) eller storskalig sublimering med förbrännare och lufttryck.
-
Jag tycker faktiskt att det finns mer innovativa människor här än bland rundningsmärkena på andra forumet. Ett sätt att få veta är ju faktsikt att prova.
-
Här är länken ...
http://www.wermdobiodlare.se/under/var.html (http://www.wermdobiodlare.se/under/var.html)
En annan länk ...
http://beeman.se/research/oxalic/oxalic-1-nf.htm (http://beeman.se/research/oxalic/oxalic-1-nf.htm)
-
Den är bra men se till att varken du eller någon annan råkar andas in ångorna.
Det är lätt att vifta bort eventuella risker med argumentet att samma syra finns i rabarber men ångorna är extremt giftiga.
Jag funderar på att bygga en egen gasoldriven variant. Det finns exempel på sådana på nätet.
-
Det är inte farligare än att använda oxalsyran på det sättat att man måste veta vad man gör och sublimeringen (förgasning av kristallin oxalsyra) sker ju inne i kupan.
Man skall lixom inte göra detta inomhus.
http://www.swedhandling.com/pdf/256.pdf (http://www.swedhandling.com/pdf/256.pdf)
-
Här finns andra apparater för större odlingar för att behandla flera kupor samtidigt.
http://www.honeybeeworld.com/diary/articles/DewitEvaporator.htm (http://www.honeybeeworld.com/diary/articles/DewitEvaporator.htm)
Här lite mera konkret info.
http://www.dave-cushman.net/bee/oxalicspray.html (http://www.dave-cushman.net/bee/oxalicspray.html)
-
Mina erfarenheter är mest på konto Nackdelar. Du måste släpa med dig ett batteri till alla bigårdar. Du måste joxa med kristallerna i det vindiga fria. Det tar en god (lång) stund vid vart samhälle. Fördelar? har läst en studie där effekten med Vaporizer var sämre än att lägga lösning direkt inne i kupan... så, ser inga fördelar...
Vänliga hälsningar från ett rundningsmärke som prövat, i lite större skala ;)
-
Bara så jag förtår det rätt: Man stoppar alltså in den där lilla mackapären men kristaller på genom flustret, ansluter batteriet och väntar?
HUR lång tid?
-
Tills kristallerna förångats... Vad kan det ta? 3-7 min? Med bra kräm i batteriet... Dock risk för att rastlös eller otålig biodlare tar ut koppen för att kolla läget, och då har man näsan alldeles för nära något ohälsosamt.... Nä, ingen bra grej i Varroabekämpningen... Ens om man "vet vad man gör i sublimeringen" ;)
-
Terrängen kan kanske ställa till det om man måste bära allting. Även om det tar några minuter så håller jag inte med om funktionen och om resultatet, det fungerar alldeles utmärkt.
Finns nu inga andra (tillåtna) medel att tillgå för stora producenter så är det bara att hugga i.
Man fixar till en metallplatta som täcker hela nätet på bottnen och petar i huvudet och lägger det mitt på plattan. Man tätar flustret. Tänk på att det blir varmt som f*n.
-
Jag tycker inte förångning verkar lättare att använda än droppmetoden, även om jag inte provat förångning själv. Med droppmetoden har du med dig en mindre burk och en spruta och gummihandskar, du lyfter locket, drar bort täckplasten och doserar i kakgatorna. Det tar ungefär lika lång tid att göra en hel bigård som förångaren tar på sig med en kupa med de tider ni angett.
-
Men som "riktig" biodlare ska man väl inte lyfta på locket på sina kupor! >:D
-
Det tar ca 2 minuter, om det tar 5 så funderar man minst 3 ...
-
Ett alternativ, som jag prövar i år och hoppas och tror på, är Nassenheiders myrsyre förångare. En förångare i tom ram, behållare med större veke, som sitter i 5-7 dygn. Vissa bigårdar får den behandlingen nu på våren, så gott som samtliga även en behandling tidigt i augusti. Detta ersätter för mig drönar utskärning. Totala arbetsinsatsen kommer att minska, och förhoppningsvis blir slutresultatet bättre.... ha det gott!
-
Den kostar runt 50-lappen. Hur många samhällen behandlar du åt gången och hur lång tid tar det då att behandla typ 200 smh?
Vad gör bina med apparaten? som de gör med allt annat? Kan den sprida smitta mellan bigårdarna?
-
Är det ingen risk att man steker drottningen med oxalsyraförångaren, eller öppnar man och förvissar sig var drottingen håller hus innan man startar grillen?
-
Tråden har tagit en lite ny vändning till för och nackdelar med olika bekämpningsmetoder. ;)
För att återansluta till den ursprungliga frågan som handlade om hur Varrox Vaporizern fungerar och används så vill jag påpeka att det inte är bra att förånga oxalsyra för snabbt.
Tilllförs för mycket värme för att snabba på processen så bryts nämligen oxalsyran ned i myrsyra och kolmonoxid vilket ger en sämre effekt av sublimeringen.
Problemet med för snabb uppvärmning är särskilt viktigt att känna till om man försöker sig på ett gasoldrivet hemmabygge för att sublimera oxalsyra. Med den eldriva Varroxen så existerar knappast detta problem.
En sak att försäkra sig om är också att förångaren går in genom flustret. Det gör den nog på de flesta kupor men den är ganska hög. Jag har själv haft det problemet att den helt enkelt inte gick att få in... :o
-
Jag har själv haft det problemet att den helt enkelt inte gick att få in... :o
Vilken? :o
Förlåt kunde inte låta bli! :-[
-
Vilken? :o
Förlåt kunder inte låta bli! :-[
Haha! :)
-
Den kostar runt 50-lappen. Hur många samhällen behandlar du åt gången och hur lång tid tar det då att behandla typ 200 smh?
Vad gör bina med apparaten? som de gör med allt annat? Kan den sprida smitta mellan bigårdarna?
A: ja. B:40st C: 1min lyfta ur kantram, stoppa ner nassenheidern i klot. klart C: inte mycket D: nej,
ha det gott!
-
Spännande! för jag är nästan inne på samma linje med en låda.
Jag håller alltså på med något ingen annan har gjort i branchen ..., funderat på en fungerande "bibotten" (fnizz fnizz) ;D ;D ;D
Personligen hatar jag alla dessa funktionsbottnar men slipper man t ex lyfta, skära drönarvax, kvävningsrisk (för bina) och eländiga kemikalier så har den ett syfte.
Min botten har två lägen, vinter & sommar, thats it! Man behöver inte lyfta bort lådorna för skiftet, eller lyfta för att städa ur död bin.
Smäller man om i vinterläge temporärt på våren/sommaren/hösten kan man ha en modifierad verdunster i bottnen och köra ditt race, det finns en möjlighet att det fungerar.
Jag ser att de starkaste/bästa/största/mest bin samhällena stryker med i mögeltider medan små samhällen, avläggare klarar sig trots att alla har foder. Undar hur det ser ut på andra håll i landet. Jag har fått lite info från Skåne (Kristianstad), Örebro, Sundsvall, Katrineholm och där har det varit mera mögel än tidigare år.
Samma sak från användare här, mögel, mögel, mögel ... aldrig mera!!
-
Har du bilder på din botten(trodde du bara körde med nackabotten)
Jag har haft lite mögel i alla samhällen stora som små och alla haröverlevt. Bor på västkusten.
Bara ett samhälle har dött men det var också svagt en chansning.
-
Jag kommer att ha 80 st nacka nätbottnar i alla fall.
Just nu är jag väldigt upptagen med arbete och resor. Men i maj blir den till och då skall jag försöka visa något.
Hela sommaren kommer att gå åt till att slutföra projekt som jag beställt delar till, puh!
-
Spännande! för jag är nästan inne på samma linje med en låda.
Jag håller alltså på med något ingen annan har gjort i branchen ..., funderat på en fungerande "bibotten" (fnizz fnizz) ;D ;D ;D
Personligen hatar jag alla dessa funktionsbottnar men slipper man t ex lyfta, skära drönarvax, kvävningsrisk (för bina) och eländiga kemikalier så har den ett syfte.
Min botten har två lägen, vinter & sommar, thats it! Man behöver inte lyfta bort lådorna för skiftet, eller lyfta för att städa ur död bin.
Smäller man om i vinterläge temporärt på våren/sommaren/hösten kan man ha en modifierad verdunster i bottnen och köra ditt race, det finns en möjlighet att det fungerar.
Jag ser att de starkaste/bästa/största/mest bin samhällena stryker med i mögeltider medan små samhällen, avläggare klarar sig trots att alla har foder. Undar hur det ser ut på andra håll i landet. Jag har fått lite info från Skåne (Kristianstad), Örebro, Sundsvall, Katrineholm och där har det varit mera mögel än tidigare år.
Samma sak från användare här, mögel, mögel, mögel ... aldrig mera!!
YES .. Sten-Åke show us your´ botten !
Om man ser på alla möjliga och omöjliga ställen bierna bygger bo så kan man konstatera att allt val av bi tillbehör är endast för bi odlaren.
Bierna har en oslagbar anpassnings förmåga till alla skrymsel och vrån.. mvh bart :P
-
Jag är ju ny på biodling och mögel.
Men när det gäller husbygge så vet jag att plast och frigolit ger
mögelproblem så fort det ges minsta chans. I en perfekt byggnad med fungerande ventilation kan det nog vara OK. Men var byggs en sån ?
Jag tror att detsamma gäller för bikupor.
Kör själv med trälådor,träbotten, täckbrädor av trä på vintern, ventilerad träsarg och gallerbotten. Det är nog ingen slump att jag inte sett en mögelsvamp hos mina bin.
Ni som har kupor av båda sorterna på samma plats kanske kan dela
med er om ni märkt nån skillnad ?
-
Lugn .. jag var faktiskt iväg och snabbskissade i ett skumt hörn ute hos kund (vilket helvete man har ibland) ...
Ritningen kommer i ett riktigt ritprogram som går att modellera. Lägger den i egna tråden!
-
Gep, har du ingen isolering alls? Är du långt söderut?
-
Det behövs egentligen ingen isolering. Det är bara just nu som det skulle vara lite fördelaktigt med isolerade kupor. Under vintern så värmer bina i stort sett bara vinterklotet. Snacket om värmeförluster är bara nys. Ju mer stilla bina sitter desto bättre är det. Och mindre foderåtgång. Temperatur i kupan något under noll stabilt det är toppen. Spalt fram och bak mot kupväggen. Och en botten som är öppen framåt och bakåt.
Jag testar varje år något nytt eller som andra gör. I år så har jag tre samhällen som visserligen klarat sig men som säkerligen inte ser så trevliga ut inuti.
Gideon
-
Gideon, vad är viktigast att tänka på när det gäller invintringen?
-
Sanntos, jo jag har isolering i kuporna. Bor vid kusten i Blekinge.
Jag tror att isolering kan underlätta för bina vissa perioder.
Den inbyggda isoleringen i lådväggarna av frigolit så jag har ingen
total fuktvandring. Men det trä som finns på insidan kan till stor del
ändå delta i värmelagring och fuktvandring.
Men här gällde det ju bottnar och mögel.
Jag skulle gärna veta om de som har i stort sett 100% lyckad övervintring kanske kör med annan utrustning. Äldre grejer i trä ?
Byggindustrin som jag jämför med har ju lyckats med att misslyckas gång på gång med innovationer. Ofta med mögel som resultat.
Sen vet jag att det är många fördelar med frigolit/plast-kupor.
Men kan de vara en bidragande orsak till moderna problem ?
-
Ventilation!!!! Personligen så tror jag att plasten som ligger överst ställer till mycket stora problem. Snacket om värmeförluster är bara nys.
Gideon
-
Ventilation!!!! Personligen så tror jag att plasten som ligger överst ställer till mycket stora problem. Snacket om värmeförluster är bara nys.
Min devis är - precis som hus - att man inte ska blanda olika tekniker. Ska man köra plast så gör man det rätt igenom så minskar risken att det ska gå snett. Visst funkar det att tilläggsisolera och lägga in plast även i gamla träkåkar men risken finns att det går snett med problem med exempelvis mögel och dålig ventilation.
Samtidigt som moderna konstruktioner måste vara täta - annars får man problem.
-
i täta hus måste man ha mekanisk ventilation.det är kanske det man ska i kuporna en solselsdriven fläkt som startar när fuktigheten är över75%