Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: ingegärdsgårn skrivet 04 jan-10 kl 09:04
-
Jag har problem med min luft luft värmepump som är av märket Panasonic. Första utedelen gick sönder, andra också så nu är vi inne på den tredje utedelen. Allt på garantin. Strax efter jul stannade innedelen som aldrig har byts ut....
Hur fungerar era pumpar och vilket märke har ni?
-
Jag har en Jula-pump som kostade c:a 5000:- men den har fungerat bra än så länge.. Den värmer kanske inte så där klockrent när det börjar krypa ned under -10 men den har i.a.f. gkort ett acceptabelt jobb än så länge. Nu har den i.o.f. bara varit installerad i 1.5 månad så problem kanske kommer.. :)
-
Min Toshiba höll i 10 år, och det är inget avancerat fel på den. Jag har ännu inte brytt mig om att fixa den, då jag inte behöver använda den numera.
Den har kostat 20000, men jag tror att det har blivit fallande priser på dessa värmepumpar, så en som kostar mindre än hälften idag, är inte sämre, kanske tom bättre, då de äldre egentligen i första hand var optimerade för att fungera som AC.
Min fungerade bra ner till -4 grader, och det var en gas i den som optimerade den för det skånska klimatet. Skulle jag haft en gas som jobbade bra ner till -10, skulle den vara mindre effekitv i klimatet här. Under -4 har vi vanligen bara några veckor varje år.
Går pumpen inte bra, och du bor mer norröver, gäller det att ha en gas som är effektivast vid lägre temperatur. Kompressorn får jobba hårdare och den tar för mycket ström till vad den ger med fel kokpunkt på gasen.
-
Den från öb funkar inte men min andra funkar utmärkt .
-
Jag har en Argo AW22AHL, den absolut billigaste som såldes på Citcop 2004-2005. En av de första billiga värmepumparna med R410 kylmedium.
Ett problem som alltid har funnits (det är en on/off-reglerad värmepump) är att frånslagsperioderna ibland blir så korta att det ligger tryck kvar i kylmediekretsen när den ska starta, och då orkar inte kompressorn igång. Bimetallöverhettningsskyddet som fanns från början slog då till och från upprepade gånger, och efter ett par år var det utslitet. Nu är det ersatt med ett fristående motorskydd som man får återställa för hand när det har löst ut. Om man utnyttjar temperaturreglering via fjärrkontrollen istället för med inomhusdelens inbyggda givare fungerar det hela bättre, och då löser inte motorskyddet ut så ofta.
Några fel har jag haft. Utomhusdelen blev en gång tillknölad av ett rejält takras så att fronten hoppade ur läge och började skava i fläkten. Det har gått varmt i en flatstiftsanslutning på kompressorns startkondensator en gång. Just nu är fästskruvarna för inomhusdelens fläktmotor lösa, så fläkten hänger ner och skramlar då och då, jag har inte plockat isär för att dra åt skruvarna än utan nöjer mig med att peta upp fläkten när det börjar låta alltför illa.
Den räcker gott och väl till som enda värmekälla för huset ner till några minusgrader. Ner till -10 räcker det med en brasa per kväll i kaminen som komplettering, vid ännu lägre temperatur blir det kontinuerlig vedeldning + litegrann direktverkande el.
Jag funderar på att byta den mot en större L/L-värmepump och i så fall hamnar nog den gamla i garaget.
-
Kanske har du haft mer otur än vanligt.
Något försäkringsbolag, jag tror det var Folksam som sammanställde haveristatistiken för värmepumpar, de ansåg att livslängden var katastrofalt dålig.
Har du försäkring på gården/huset kanske den kan hjälpa dig.
-
Kanske har du haft mer otur än vanligt.
Något försäkringsbolag, jag tror det var Folksam som sammanställde haveristatistiken för värmepumpar, de ansåg att livslängden var katastrofalt dålig.
Har du försäkring på gården/huset kanske den kan hjälpa dig.
Om det var min värmepump du syftade på, så var nypriset lägre än jag tror självrisken på min försäkring är. Alla reparationer har jag gjort själv, de enda utläggen jag har haft var 200 kr för ett motorskydd på Jula. Ny startkondensator istället för den uppbrunna fanns i en skrotlåda på jobbet.
-
Har en Panasonic som fungerat utan problem i snart 3 år, men det är klart, effekten blir lite si och så när utetempen kryper ner åt 10-15 minus, och det blåser nordan, installerade därför en pelletskamin för ca 2 år sen, och den kombinationen har hitintills fungerat väl. Ett litet av bräck i driften hos vämepumpen har dock inträffat. Precis efter jul stannade utedelen, orsaken var att avrinningshålet i botten på utedelen frusit igen, med resultatet att smältvattnet vid avfrostning bara runnit ner i botten och till slut bildat en så tjock iskaka att fläktvingarna fastnat. Fick ta fram byggfläkten och tina upp hela rasket en stund och bryta bort all is inuti utedelen, sen har det funkat fint igen.
-
Jag har en IVT Nordic Inverter. Tredje vinter, denna. Och den funkar perfekt. ;D Just nu är det minus 17 utomhus och den värmer så skönt. Har just nu plus 22 inomhus. ;)
Kallast har det varit minus 20 och det var då inte heller några problem med att få t-shirtvärme inomhus.
Jag har en rörspis, men det är värmepumpen som är huvudkällan till värme då en rörspis inte är gjord för ständig eldning. Utan jag eldar en eller två gånger om dagen tills spisen är "handbrännande".
-
Jag har en IVT Nordic Inverter. Tredje vinter, denna. Och den funkar perfekt. ;D Just nu är det minus 17 utomhus och den värmer så skönt. Har just nu plus 22 inomhus. ;)
Kallast har det varit minus 20 och det var då inte heller några problem med att få t-shirtvärme inomhus.
Jag har en rörspis, men det är värmepumpen som är huvudkällan till värme då en rörspis inte är gjord för ständig eldning. Utan jag eldar en eller två gånger om dagen tills spisen är "handbrännande".
Jo det ska vara "Norrlandsgas"i värmepumpen i kallare klimat
-
Hej!
Jag har en Toshiba, minsta modellen, RAS 10 tror jag den heter. Fungerar fint ner till 15 minus. Nu är det 19 minus och då är det väl inte bästa värmen från den. Mer ljummen luftström. Har en stor Sideros vedspis i köket som jag stödeldar med och den värmer otroligt bra. Har satt en vanlig liten bordsfläkt bredvid vedspisen så den blåser ut värmen mot resten av huset för det blir annars 30 grader i köket om man eldar kontinuerligt. Nu idag denna kalla dag behövs den för luftvärmen orkar inte helt själv värma alla rum.
Egentligen är mitt hus inte alls bra för en luftvärmepump, eftersom det två plan och rummen ligger mer som ett kryss ovanifrån sett och bara vanligt trapphus med hela väggar. Pumpen sitter därför i trappan på undervåningen. Men det har fungerat över förväntan sen jag satte in den för ett år sen.
MVH
Caroline
-
Hej!
Jag fick mina utedelar på garantin. Första haveriet en vecka efter utgången garantitid...så det kan jag inte klaga på. Däremot känner jag det som så att jag inte kan lita på pumpen när jag är bortrest.
I övrigt har jag kakelugnar och kaminer totalt 5 värmekällor så det är inga problem när vi är hemma.
-
Är inne på 5:e året med vår Panasonic E9-DKE...
Den ger inte så mycket värme vid -20 (vi klarar oss med den ensam ner till-10)...
Stoppar den aldrig pga kyla...bättre att den får gå än att göra en kallstart...
-
Jag har en sanyo SAP-Kcrv123ehn "långt namn" Den värmer i princip vårt hus (normalstor villa) ner till minus 10 sedan 5 år, utan driftstörningar. Stödeldar med mindre tälgstenskamin när jag är frusen.
I morse var det helt plötsligt 14 grader på nedervåningen. Värmepumpens innedel blåste ingen värme och utedelen var helt tyst. Hittade ett tips om att tina upp utedelen med byggfläkt eller liknande. Jag använde varmluftspistol och värmde upp "underredet" på utedelen. Sedan körde jag igång den och nu blåser en varm skön vind från pumpen -trots minus 17 ute!
Tack för tipset!!
-
Jag har en sanyo SAP-Kcrv123ehn "långt namn" Den värmer i princip vårt hus (normalstor villa) ner till minus 10 sedan 5 år, utan driftstörningar. Stödeldar med mindre tälgstenskamin när jag är frusen.
I morse var det helt plötsligt 14 grader på nedervåningen. Värmepumpens innedel blåste ingen värme och utedelen var helt tyst. Hittade ett tips om att tina upp utedelen med byggfläkt eller liknande. Jag använde varmluftspistol och värmde upp "underredet" på utedelen. Sedan körde jag igång den och nu blåser en varm skön vind från pumpen -trots minus 17 ute!
Tack för tipset!!
Om din värmepump har en värmekabel i botten av utomhusdelen, så kolla att den (och tillhörande termostat) fungerar. För 5 år sedan var det vanligt att luftvärmepumpar levererades från fabrik utan tråg- och kompressorvärme, den monterades dit av importör eller installatör i Sverige. Och då kan ju värmekabelmontaget se ut lite hur som helst.
-
Den från öb var värdelös ,, nu startar den inte alls .
-
Den från öb var värdelös ,, nu startar den inte alls .
Luftvärmepumpar som inte startar ska man inte se som problem utan som felsökningsutmaningar.
Jag kom över en havererad Foma härom dagen, det har brunnit på ett kretskort i utomhusdelen men jag har gott hopp om att få igång den.
-
Om din värmepump har en värmekabel i botten av utomhusdelen, så kolla att den (och tillhörande termostat) fungerar. För 5 år sedan var det vanligt att luftvärmepumpar levererades från fabrik utan tråg- och kompressorvärme, den monterades dit av importör eller installatör i Sverige. Och då kan ju värmekabelmontaget se ut lite hur som helst.
Sanyo har ingen värmekabel i botten på utomhusdelen och dessutom så stänger den av sig vid ca -20 grader och startar igen vid ca -16 grader.
-
Den brunna Foma-värmepumpen är lite närmare undersökt nu. Grundfelet är att fläktmotorns startkondensator har exploderat och det har sprutat eld och ljusbågar ur den, som följdskada har de tre småreläerna för värmekabel, fyrvägsventil etc brunnit upp och kretskortet har stora brännhål på 230 V-sidan av reläerna.
-
Kan du fixa det? :o
-
Kan du fixa det? :o
Det hoppas jag :)
Jag har redan lött loss resterna av kondensatorn och reläerna.
Nu ska jag provköra fläktmotorn med en frisk kondensator och förvissa mig om att den inte har tagit skada.
Därefter karva bort allt brunnet material från kretskortet och ersätta ledarna med tråd.
Leta fram tre reläer med rätt manöverspänning för montage på DIN-skena och sätta fast dem under elektronikboxen i utomhusdelen, till sist dra kabel mellan kretskortet och de nya reläerna. Sen bör det bara vara att tuta och köra!
-
Kvällens utetemperatur har pendlat mellan minus 22 och minus 25. Och min IVT Nordic Inverter värmer fortfarande. Men nu märks det att den får kämpa lite. :)
-
Det går mycket väl göra som du gör men alla kan kanske inte löda o beräkna motstånd mm så gemene man får köpa nytt , men som du säger allt går att fixa om man har har tid o kunskap.
-
Jag har en Panasonic CS-NE7GKE. Denna vintern har jag undvikit att köra den för jag har fått i gång min kamin och ville se hur långt jag kunde värma med bara den.
Men i natt stog tempen på -25 när jag intog ryggläge och jag satte på pumpen för att ha någon värmekälla.
I morses var inne tempen 8 grader i det rum pumpen är i, så jag kan inte annat än att konstatera att min pump inte fungerar alls i minus 25....
-
I natt har det varit ned till 28,4 grader utomhus. Och då fixade inte IVT Nordic Inverter att hålla varmt inne. Vid halv sex i morse var 14,8 grader i rummet som pumpen är i. Helt ok ändå, men nu eldas det. :)
-
Hej.
Jag har en Panasonic E9-EKEB som snurrar för fjärde året. Har fungerat klockrent förutom att innedelens lager började gnissla så jag fick det utbytt på garantin. Nu häromdagen hade vi -19 strax norr om sthlm och då började den krokna lite grann, den gav sämre värme och fläkten gick ner i varv. Det var ändå rätt ok tycker jag, har för mig att jag läst i någon manual att den stänger av sig vid -15 men det är inget jag har märkt! Ner till -10 är den vår enda värmekälla (radhus 2 plan 120m2) förutom golvvärme i badrummen. Har elementen ställda på 15 grader om något skulle lägga av så inte hela kåken fryser ihop! I vissa rum slog de till då det var riktigt kallt ute. Kan nämna att EKEB (scrollkompressor) inte har någon värmekabel i utedelen, den klarar sig med en jättestor öppning för vattendroppet istället. Jag har aldrig haft problem med det. Klart nöjd.
-
Reparationerna framskrider. Fläktmotorn är provkörd och fungerar utmärkt. Brännhålet i kretskortet är rensat från löst skräp och de närmaste omgivningarna tvättade från sot. Tillgången på lämpliga reläer från bra-att-ha-lådorna visade sig vara dålig, så jag får beställa nya reläer. Socklar fanns det dock gott om. Nu håller jag på och dokumenterar styrkortet - ritar upp schema för det, undersöker hur det är tänkt att datakommunikationen mellan inomhus- och utomhusdel är tänkt att fungera osv.
-
vi har en panaconic, den stora och är för det mesta jättenöjda med den, när här var minus 20 grader i veckan så klarade den inte av att hålla värmen, då hade vi 14 grader, trots att värmeelemenetet stod på i sovrummet. Det märks att den får jobba hårt nu i kylan, den brummar.....
Vi har bytat någon liten sak (vet ej vilken) i innedelen samt att jag vet att min pappa och farmor har fått byta sina ytterdelar pg.a. nåt garantifel, men det är ju tur att de händer innan garantin går ut......
Vi har bara en luftpump, samt ett extra elelement i sovrummet, ingen eldning och ett oisolerat hus så här är inga höga temperaturer..... men det går....
-
imponerande om du kan fixa den. Vad kostar det då för dig att få en pump?
mm kom på nya intressanta frågor om luftvärmepump.
Hur många m2 värmer din pump och vad räknar du med för årsförbrukning ? Hur fixar ni varmvattnet.
Vår värmepump gick igång igen (tur!) Varmvattnet fixar vi med en elektrisk varmvattensberedare. Vi värmer 169 m2 i ett tvåvåningshus, som är byggt runt 1800, med en yta på ca 105 m2 på bottenvåningen bestående av kök två hallar, badrum samt 3 stora rum. Övervåningen är ett enda stort rum. Vi kompletterar med kaminer och kakelugn. Helt ok på sommar, vår och höst, men när det blir vinter med -10 grader så är det lite si och så.
Hela elförbrukningen ligger runt 10000-12000kwh
-
Jag hade tidigare en luftvärmepump som klarade 165 kvm ner till -5. Sedan fick man elda i vedpanna. Jag hade då el för varmvatten. Min elräkning blev inte billig, bara värmepumpen tog en tusenlapp minst/mån. Varmvatten och att hålla pannan frostfri tog en del, plus att jag måste elda i allafall när det blev kallt. Systemet skulle vara billigare än både olja och direktel, men inget slår ved i kostnadshänseende, mycket billigare. Använder alltid ved, även till varmvatten.
-
Har också köpt en panasonic, den största eftersom att det skulle vara inomhusdel på båda våningarna. Tyvärr kan jag inte säga hur den funkar för den har aldrig fungerat. Det är en firma som heter Varmt och skönt som sköter installation och service. Går knappt att nå på telefon, när man väl fått tag i dem tar det flera veckor innan de ens kommer, sen tar det några veckor innan de får delarna sen ytterligare några veckor innan de kan komma. På detta sätt har de hållit på nu sen feb 2009. Ja ni såg rätt, snart ett år.
Så mitt råd: ska ni köpa värmepump så se då för allt i världen till att inte Varmt och skönt har service.
Har dock träffat många nöjda luftvärmepumpsägare, dock inte med detta företag.
-
Jag säljer och monterar normalt inte Luft/Luft värmepumpar men har ändå installerat ett antal Panasonic och Toshiba. Många av dessa pumpar installeras av ventilationsutveckling och de påstår att de har Norden, Polar, you-name-it versioner. Men det är samma pumpar med precis samma problem som parallellimporten handlar med. Ibland skiljer det lite mjukvara och trågvärmare. Trågvärmaren kostar någon hundring och kan installeras lätt i vilken pump som helst (i kompressor utedel). Det som krånglat på Toshiba och Panasonic är innedelens motor där ett lager går sönder och då bytes oftast hela motorn i innedelen (de har samma motortillverkare).
Kylmediat i nya pumpar är R410A och denna som ni nämner "gas" är kylmediat som finns med pumpen i kompressordelen när ni köper pumpen. Viktigt är att använda rätt verktyg, kona rätt och framförallt vaakuumsuga rätt (det tar ca 1 timme) och koppla på/av allt i rätt ordning. Minsta lilla fukt i rören så minskar du livslängden på pumpen.
Det finns forum att läsa där även man listat serienummer på problempumparna www.varmepumpsforum.com (http://www.varmepumpsforum.com)
Man kan läsa mera om installation på www.amexa.se (http://www.amexa.se) som just nu inte säljer luft/luft längre.
Problemet med marknaden är att man nu skall vara "akrediterd" för att hantera en skiftnyckel ... hur svårt skall det va? man syftar på att man skall vara akrediterad installatör. Men det är företaget som blir akrediterat och som sedan anställer idioter som inte kan installera en värmepump. Men de har tillstånd (att hantera kylmedia R410A m fl) för företaget är ju akrediterat.
Detta är ett problem som branschen inte förstår eller vill ta till sig. Vi pratar om värmepumpsmaffian. Nu kommer det signaler från försäkringsbolag om problem med pumpar men inte ett knysst om detta på deras forum.
Läs statistik hos energimyndigheten eller hos försäkringsbolagen för att få en OBJEKTIV information om vilka pumpar som dras med problem och inte.
Skilj sedan på garage pumpar, billiga (on/off) versioner och en värmepump man har installerat inne som man kanske ställer lite mera krav på. Köper du av ventilationsutveckling får du viss trygghet under det året inget händer sedan är det same same. Men du har betalat dyrt för denna service.
Placeringen av värmepumpen (innedelen) är också av betydelse för funktion och värme. Vad man har för slang till kondenseringen, var utedelen står, plan för preventiv service etc. (man måste titta till allt ibland).
Ventilationsutveckling 17.500:- min leverantör på pall 3.600 sek (moms tillkommer) jag tror ni fattar!
-
Jag gav ungefär 20 tusen för min värmepump, men det är väl drygt tio år sen, på den tiden oljan kostade 5000 kubik. Det fanns inga billiga pumpar på marknaden då(och få hade installerat en). Elen var mycket billigare, så jag sparade in pumpen på relativt kort tid.
Jag har flera bekanta som köpt värmepumpar för ca 5000 och de fungerer som den jag hade i drift. Idag om jag skulle installera en värmepump, skulle det vara en i prisklassen 5000:-.
En luft till luftpump är bekvämt under den tiden det inte är allför kallt, och man har annat för sig än passa en panna. Hur länge de håller vet vi ju inte än, då det är ganska nya installationer, men de vet redan att affären har lönat sig, mot vad som fanns före.
Det är ju så att många hus miste sina skorstener vid renoveringar på 70 talet, och där installerades direkverkande el, liksom i en hel del nybyggen.
Större och dyrare anläggningar är jag mer tveksam till. Med den osäkerhet som finns om framtidens elpriser och leveranssäkerhet, och anläggningarnas underhållskostnader är det svårt att räkna på vad det egentligen kommer att kosta.
En luft till luft värmepump ska absolut den som har direktverkande el skaffa, och finns skorsten på huset hellre en kamin för ved eller pellets.
Braskaminen är värdefull om man bor i områden med ofta och långa elavbrott, eller när elpriserna sticker i höjden.
Ved är bäst, och ska man installera ett system för stora pengar, skulle jag föredra ett vedsystem före berg eller jordvärme.
-
¨Håller med Sten ang installatörer. Vi har gått igenom ett antal och de sa alla olika saker. En ville till och med att utedelen skulle luta! En annan fick spader när han såg den lutande utedelen. Vi satte enl rek upp utedeln på ett betongfundament som gubben göt. Sedan visade det sig att så skulle det inte vara . Utedelen rostade sönder... men vi fick en ny på garantin. Jag ringde innan garantin tog slut , men reparatören kom en vecka efter.. Eftersom jag ringt innan garantitidens slut så var det inga problem. Jag har handlat från ett seriöst företag som i sin tur har anlitat installatörer. Handlaren har varit suverän.
-
Tänk på också vilken avans de har på allting. När man får ett pris på en värmepump, säg en frånluftsvärmepump så går de ofta på cirkapriser och så tillkommer montering och material och allt skall vara gjort av godkänd installatör.
Cirkapriset du betalar är pumpnissens pris + rabatt dvs ca 20%
Kostar värmepumpen 50.000 så är 10.000 rabatt till pumpnissen, plus 10.000 för installation och några 1.000 för material. Han tar alltså 20.000 + material för jobbet och fakturerar dig varenda krona.
Är jobbet ett byte av en trasig befintlig frånlufts värmepump så finns alla anslutningar och jobbet består i att transportera dit pumpen (som kan vara tung) och ansluta, köra igång och forsla bort gamla pumpen. Det tar ca 1 dag med kanske ev ett återbesök på ca 0.5 timme någon dag efter. Men priset är detsamma på de offerter jag fått.
Värmepumpsmaffian lever i en mycket skyddad verkstad! Det är därför vi har så stora problem i branschen. Dålig info om vilken pump som är bra och dålig guide till den som skall köpa pump.
Köper man pumpen själv vill ingen komma och installera, de går ju miste om rabatten.