Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Mårten Swärd skrivet 12 aug-09 kl 13:27
-
Hejsan
Planerna med att dra in vattenburen värme i huset gick i stöpet i sommras p.g.a. tids- och pengabrist, jag tänkte ändå se om det går att få till detta under kommande vinter men att då ta det i en budgetvariant med möjlighet för utbyggnad.
Det skulle i så fall bli en kökspanna, förmodligen någon Lohberger.. Men i dagsläget har jag ingen plats för acc.tankar, platsen där den tilltänkta tanken ska stå är upptagen tills övervåningen är inredd, funkar det att ansluta kökspannan direkt till värmesystemet till att börja med?
Förhoppningen är ju att jag under några år ska kunna ha bara kökspannan och värmesystemet för att sedan bygga till acc-tankar när platsen för dessa blir ledig.
Vad tror ni om det?
Vad tillkommer för prylar utöver själva pannan om man inte har acc-tankar?
Det vattenburna systemets kostnad har jag skaplig koll på, d.v.s. rör, radiatorer o.s.v., pannan vet jag ju också ungefär vad den kostar, men sedan vet jag inte vad som tillkommer för manicker.. Shunt, laddomat o.s.v, behövs sådant även fast man inte har acc-tankar?
-
Ska du köpa acktank om några år så gissar jag att du kommer betala den 2 gånger, inköpspriset + högre ved åtgång fram tills dess. Det blir betydligt mer värme till kråkorna om man hela tiden små eller pyreldar (för att inte tala om mer sot i skorstenen o mer skit i naturen). Fast har du egen skog så är det ju bara i ökad arbetstid att hugga veden som "kostar".
Men du tror inte du har råd & plats ens för en 500 eller 750L tank? I spisen ska ni väl ändå elda dagligen, så det räcker ju med en ganska liten acktank för 5-6000kr.
-
En 500Liters acktank är ju lika stor som ett kylskåp och borde gå att få plats med nånstans, sedan är det klippt värdelös att få bra verkning i en acktank som bor på en annan våning än värmekällan.
-
En 500Liters acktank är ju lika stor som ett kylskåp och borde gå att få plats med nånstans, sedan är det klippt värdelös att få bra verkning i en acktank som bor på en annan våning än värmekällan.
Varför funkar det dåligt att ha tanken på en annan våning? I synnerhet över pannan. Stora halmpannor etc har tank ovanpå pannan och de tycks fungera. Självcirkulationen (vid elavbrott etc) borde väl också fungera bra om pannan står lägre än tanken. Att ha tanken lägre än pannan kanske är knivigare, eftersom det varma vattnet stiger.
-
Tjena
Tackar för svaren!
Platsmässigt på undervåningen så är det nog svårt att få in någon acc.tank, kanske en på c:a 100-150 liter skulle kunna klämmas in men då är man ju nere på så små storlekar att det är skitsamma om man har en eller ej antar jag..
-
Lohbergers panna ZEH, vilket är det alternativ som du säkert måste välja för att senare kunna klara hela huset, har ett höj o sänkbart roster och automatspjäll som gör att spisen kan användas direkt mot radiatorsystemet men det är ingalunda en bra lösning. En ack-tank är ju dessutom en varmvattenberedare förutom att vara ett värmelager. Nog finns det väl möjligheter att redan nu få plats med en tank ,om än bara på 300 liter,med varmvattensberedning (tanken måste ses som viktigare än både säng o bokhylla)och med möjlighet att senare docka till en tank till? En 300- 400 literstank tar 60 x 60 cm.
-
Hur man än vänder sig har man arslet bak.. :)
Jag gick igår och mätte, måttade och räknade på värmesystemet och kökspanne-idéen blir varken bättre, enklare eller billigare än att göra pannrummet i "drängstugan" och dra in värme via kulvert..
Så den "ny-gamla" planen är nu att köpa ett billigt, begagnat vedpannesystem på Blocket, bygga en egen kulvert, dra pex-slang i krypgrunden och sedan skaffa lite begagnade radiatorer. En grov överslagsräkning ger då ett pris på strax under 40 000:- för ett fungerande värmesystem på undervåningen
-
Jag gick igår och mätte, måttade och räknade på värmesystemet och kökspanne-idéen blir varken bättre, enklare eller billigare än att göra pannrummet i "drängstugan" och dra in värme via kulvert..
Kanske inte, men glöm inte bort mysfaktorn i totalbilden. Vedspis i köket är svårslaget på den punkten. Mycket avundsjuk på en bekant som har en. :-[
Så den "ny-gamla" planen är nu att köpa ett billigt, begagnat vedpannesystem på Blocket.
Var lite försiktig bara så du inte köper på dig nått gammalt elände med överförbränning och effektivitet på runt eller under 50%. Själva pannan kan det vara värt att jämföra nypris med "billiga" nya (tex Orlan), de är kanske inte det bästa på marknaden, men åtskilligt effektivare och miljövänligare än tex 15+år gamla vrak. Acktankar mm är ju mindre problem. Du kan ju alltid isolera själv (även de man köper idag kommer enligt mig med alldeles för lite isolering, tex 45mm, upp på 400mm är ju mer realistiskt för att hålla tempdiffar på 70-80 grader i veckor...).
Angående kulvert, har du inte väldigt långt till pannhuset, fundera på om det inte är värt priset att köpa en färdig kulvert, som är garanterat vattentät o välisolerad. Så slipper du värma backen och kanske gräva upp o reparera mitt i vintern.
-
Värmesystemet (rör, kulvert, radiatorer, ventiler och acktankar) har mycket lång livslängd. Panna cirkulationsopumpar etc kortare. Jag kan tänka mig att köpa begagnade radiatorer och acktankar liksom diverse ventiler mm. En begagnad panna skulle jag eventuellt kunna tänka mig om jag hittade en "nästan ny" som slängts ut vid någon bergvärmeinstallation. Annars skulle jag hellre köpa en billig ny. Bygga egen kulvert tror jag definitivt inte är mödan värd. Pexkulert är inte så dyr och den håller länge.
Varför pex i krypgrunden? Det går att bygga riktigt snyggt med kopparrör på vägg, alternativt pex eller koppar bakom en modifierad, lite tjockare golvlist. Att värma krypgrunden med värmesystemet känns onödigt. Rör innomhus på vägg behöver inte isoleras. Det kan också vara vettigt att kombinera rör på vägg med rör i krypgrunden för att undvika krångel vid passager av dörrar etc.
Om du nu ändå ska lägga ner mödan det är att bygga ett värmesystem så är merkostnaden för att använda en bra kulvert marginell i sammanhanget. Kulverten och rörsystemet är det som är svårast och mest arbetskrävande att byta ut. Jag skulle se till att det blev bra så det inte behöver byggas om. Att byta någon radiator, radiatorventil, cirkulationspump etc är ingen stor sak.
Jag tycker därför inte man ska stirra sig allt för blind på investeringskostnaden när det gäller ett värmesystem där "stommen" säkerligen har en livslängd på över 50 år om de byggs någorlunda ordentligt. Om det kostar 40' och blir halvdant eller 60-80 ' och de grundläggande delarna blir bra , långlivade och förlusterna i systemet små är merkostnaden väl värd att ta. Ved är inte gratis, även om man har egen skog, inte heller arbete, även om man gör det själv (förutsatt att man har något annat nyttigt man skulle kunna göra, vilket de allra flesta har)
Vill man åt mysfaktorn (den är dessutom funktionell) vedspis kan man alltid sätta in en vanlig gammal gjutjärnsspis. Den kostar en bråkdel av en kökspanna och är dessutom snyggare, tycker jag. Att hålla pannan borta från bostaden tycker jag är rätt av flera skäl. Det går oftast att få till ett rymligare och bättre pannrum i någon ekonomibyggnad, man slipper släpa in ved men vidhängande skräp i bostaden och ur brandspridningssynpunkt så kan det också vara bra att ha pannan för sig själv i en annan byggnad.
-
Jag skulle elda mig själv ur huset om jag skulle ha min primära värmekälla i köket... Skulle aldrig funka. Men då är jag å andra sidan betydligt mer "varmblodig" än dom flesta andra... ;)
/Sara
-
Vi har gammal kökspanna inga acctankar alls och det går bra. Huset har haft så i evigheter... Vår första vinter här har jag inte upplevt som någon svårighet fast jag är inte heller någon fryslort.
Vi har ett stort hus ( 160 kvm) och inte ett element till varje fönster utan 5 element i hela huset....
-
Om man nu bygger in ledningar och sånt i väggar så är det väldigt trevligt att markera var i väggen olika kopplingar och sånt finns.
-
Hejsan
Problemet, har jag märkt, med att tänka, "ja men en ny panna är ju inte så dyr.." och så vidare är att slutsumman har en tendens att bli allt annat än marginellt dyrare än ursprungsplanen. Köper man en ny panna, en färdig kulvert, kopparrör för inbyggnad (och någon som kan löda rören) så blir det lätt och ledigt dubbelt så dyrt som min ursprungliga plan..
När det gäller den begagnade värmesystemet (jag her sett hela värmesystem för under 12 000 kr) så är min tanke att tank och automatik kommer att hålla i en hel del år till och pannan är ju då bara en liten del i denna inköpskostnad. Skulle jag om 2 år komma på att ved är för bökigt att hålla på med så är ju pannans kostnad försvinnande liten och man kan då utan större samvetsbetänkligheter byta ut den mot ex. pellets eller något annan "vattenburen värmekälla".
Pex-slangen kan jag relativt lätt dra själv i grunden då det är mycket plats där nere att krypa i, det kräver heller ingen ombyggnad i bostaden eftersom att man bara behöver borra rakt upp till radiatorerna. Ska jag börja dra rör inomhus så måste jag plocka bort alla lister och i huset är det flera utan golvlisterna som är sådana där som är 40 cm höga, d.v.s. att jag måste göra om väggar o.s.v. också.
Så det är bakgrunden till min planering.. Fats jag kom på att jag måste lägga på runt 6000 kronor också på de där 40 000 kronorna, jag glömde bort att räkna med el-installation när jag gjorde budgeten.
-
Om man nu bygger in ledningar och sånt i väggar så är det väldigt trevligt att markera var i väggen olika kopplingar och sånt finns.
Om man bygger in och döljer skarvar och kopplingar har man inte gjort rätt.
-
Om man bygger in och döljer skarvar och kopplingar har man inte gjort rätt.
Det är ju iofs det helt korrekta sättet.
-
Det är ju iofs det helt korrekta sättet.
Hade för mig att det inte ens var tillåtet i småhus nuförtiden att dölja och bygga in, i varje fall bör ju försäkringsbolaget ha åsikter om sådana saker (höjd premie tex). Möjligen då om man använder rör-i-rör-ledningar så man märker om det springer läck innan vägg och golv är förstörda.
@Gångtrött
Köp du ett begagnat komplett system för 12.000, men fundera ändå på att byta ut pannan direkt. Risken att du tröttnar på ved är ju också betydligt större om hälften av värmen går upp genom skorstenen. Det blir ju också betydligt mer jobb med en gammal oeffektiv panna, inte bara dyrare i vedkostnad, om du måste lägga in 1½-2 vedträn per 1 vedträ i en modern högeffektiv panna. Eller är du som min mor, hon stirrar vanligen bara på initialkostnad, och glömmer bort att även lägga till driftskostnad för tex nästa 10 år. ;)
-
Eller är du som min mor, hon stirrar vanligen bara på initialkostnad, och glömmer bort att även lägga till driftskostnad för tex nästa 10 år. ;)
Har man ingen likviditet så måste man göra så ibland.
-
Hejsan
Problemet, har jag märkt, med att tänka, "ja men en ny panna är ju inte så dyr.." och så vidare är att slutsumman har en tendens att bli allt annat än marginellt dyrare än ursprungsplanen. Köper man en ny panna, en färdig kulvert, kopparrör för inbyggnad (och någon som kan löda rören) så blir det lätt och ledigt dubbelt så dyrt som min ursprungliga plan..
När det gäller den begagnade värmesystemet (jag her sett hela värmesystem för under 12 000 kr) så är min tanke att tank och automatik kommer att hålla i en hel del år till och pannan är ju då bara en liten del i denna inköpskostnad. Skulle jag om 2 år komma på att ved är för bökigt att hålla på med så är ju pannans kostnad försvinnande liten och man kan då utan större samvetsbetänkligheter byta ut den mot ex. pellets eller något annan "vattenburen värmekälla".
Pex-slangen kan jag relativt lätt dra själv i grunden då det är mycket plats där nere att krypa i, det kräver heller ingen ombyggnad i bostaden eftersom att man bara behöver borra rakt upp till radiatorerna. Ska jag börja dra rör inomhus så måste jag plocka bort alla lister och i huset är det flera utan golvlisterna som är sådana där som är 40 cm höga, d.v.s. att jag måste göra om väggar o.s.v. också.
Så det är bakgrunden till min planering.. Fats jag kom på att jag måste lägga på runt 6000 kronor också på de där 40 000 kronorna, jag glömde bort att räkna med el-installation när jag gjorde budgeten.
Att löda är lätt att lära sig. Sätter du rören synligt borde inte lister/ socklar behöva tas bort. Pex + pexkopplingar + isolering tror jag svårligen blir billigare än kopparrör och lödkopplingar (som kostar jättelite jämfört med kopplingar för pex)
Även om det blir dubbelt så dyrt med ny panna och ny kulvert (i övrigt beg. tank mtbh) tror jag den merinvesteringen ger mycket bra avkastning. Just nu är dessutom likviditet nästan gratis, så det går att få några år med låg ränta i starten. Fem år bundet 4,4% utan rabatt. 40 ksek kostar då 1760 kr/år Du behöver spara mellan 5 och 10 m3 ved om året så är merkostnaden betald, utan hänsyn till den längre livslängden, sannolikt lägre underhållskostnader och mindre krångel. Moderna pannor brukar dessutom vara väsentligt billigare att installera (el) eftersom termostater mm för laddpumpar etc finns inbyggda i pannan.
-
Ved har jag i egen skog och den närmsta 5 åren är det träd som ändå måste bort från ex. åkerkanter o.s.v. så driftkostnaden på en panna är ganska låg, oavsett verkningsgrad.
-
Ja, då är det ju bara ditt eget arbete som kostar i tid. Kör då med ett billigt system och uppgradera på några års sikt (när du tröttnat på att jobba dubbelt för samma värme och du har lite pengar över). Med egen skog finns det ju inget som kan konkurera med ved som värme i pris, så du lär inte byta till nått annat.
-
Att löda är lätt att lära sig. Sätter du rören synligt borde inte lister/ socklar behöva tas bort. Pex + pexkopplingar + isolering tror jag svårligen blir billigare än kopparrör och lödkopplingar (som kostar jättelite jämfört med kopplingar för pex)
Jag har kollat lite på kopparrör.. Nu vet jag ju i.o.f. inte om jag kollat på rätt typ av rör (galvade rör) men om jag har det så kostar rören 4600:- för 100 meter jämfört med PEX-slang som kostar 2800:- för samma längd.. Och även kopparrören behöver väl isoleras om de ska dras nere i krypgrunden?
-
Galvade rör är järn, inte koppar. Akta dig för att blanda järn o koppar huller om buller, då riskerar du att det rostar upp väldigt kvikt.
Och ja, alla rör (speciellt av metall) behöver ju isoleras om du vill hålla kvar värmen i dem. Om du drar rören inomhus så gör det dock mindre om du "spiller värme" eftersom det värmer huset, vilket är det du vill. Det är väl så personen tänkte som sa att du sparar in isoleringen på rören gissar jag.
-
Har det så stor betydelse om man blandar koppar och järn i ett vattenburet värmesystem?
Vattnet blir ju avsyrat ganska snart, då blir det ingen korrosion att tala om.
Radiatorerna är ju i alla händelser oftast av järn eller rättare stål.
-
Ahh.. Ok. Ja då blir ju rören ännu dyrare.. Då blir det ju mer än dubbelt så dyrt med rör än slang och något annat alternativ än att dra det hela nere i grunden finns inte i dagsläget som jag ser det. Det är det absolut smidigaste som kräver minst insats och förmodligen inte så mkt dyrare än rör..Slang + isolering skulle gå på c:a 6500 kronor och sedan blir det ju 11 stycken T-kopplingar för uppsticken till radiatorerna + några ytterligare skarvar/övergångar..
-
Har det så stor betydelse om man blandar koppar och järn i ett vattenburet värmesystem?
Vattnet blir ju avsyrat ganska snart, då blir det ingen korrosion att tala om.
Nä, det var mest tänkt som ett PS ifall även delar av tappvattnet ska göras om. För rimligen ska väl varmvattnet i kranen värmas med ved också?
-
PEX-rör är billigt, däremot är kopplingarna dyrare än såväl guld, olja och Whiskey....
När jag har tittat på hela rörsystem (ett tänkt system med med visst antal meter rör och kopplingar) så har PEX hamnat i den övre prisnivån. Koppar med klämkopplingar är i särklass dyrast dock... med tanke på risken för läckor från klämkopplingar så kan det bli extremt dyrt efter några år om man räknar med vattenskadorna också ;)
Billigast är ju då gängade "järnrör", väsentligt mycket billigare än PEX men det krävs ju att man kan gänga själv.
En sådan koppling med lin är ju dessutom säkrare än klämkopplingar.
Fast... nu håller vi på och ska sätta in vattenburet här hemma och då blir det förmodligen koppar med presskopplingar helt enkelt bara därför att det är lättjobbat, även om man betalar 10 000 - 15 000 för pressverktyg + backar så kan det ju vara värt det. Man slipper lödning, gängning m.m. vilket kan vara värt lite grann.
-
Ja vid närmare kontroll så var det ju helt sinnessjuka priser på en T-koppling för pex-slang..
-
Fast... nu håller vi på och ska sätta in vattenburet här hemma och då blir det förmodligen koppar med presskopplingar helt enkelt bara därför att det är lättjobbat, även om man betalar 10 000 - 15 000 för pressverktyg + backar så kan det ju vara värt det. Man slipper lödning, gängning m.m. vilket kan vara värt lite grann.
Fast man betalar väl inte timlön på 450kr + moms till sig själv? Ser inte hur man kan få ekonomi i ett hemmaprojekt med pressverktyg och presskopplingar. Full uppsättning av gängverktyg eller lödningsutrustning kostar ju inte ens hälften av vad ett pressverktyg går på. Med Rotavdrag på 50% så kan det ju tom bli billigare att en rörmakare gör allt jobb än att köpa pressverktyg själv.
-
tullar lite på tråden..
Har idag kökspanna som värmer hus och varmvatten utan acc.tank. Hur ska jag på ett enkelt sätt lösa det så att jag har varmvatten och värme i huset dygnet runt? Jag jobbar ju på dagarna och kan endast elda kvällar. Vill ha en enkel lösning nu inför vintern som inte kostar alltför mycket. Elpatron har jag funderat på och även sätta in en acc tank, men frågan är om kökspannan klarar av att värma upp en acc tank? Det är en gammal panna från 60-talet.
-
Fast man betalar väl inte timlön på 450kr + moms till sig själv? Ser inte hur man kan få ekonomi i ett hemmaprojekt med pressverktyg och presskopplingar. Full uppsättning av gängverktyg eller lödningsutrustning kostar ju inte ens hälften av vad ett pressverktyg går på. Med Rotavdrag på 50% så kan det ju tom bli billigare att en rörmakare gör allt jobb än att köpa pressverktyg själv.
Finns en elektrisk rörlödningsmanick hos Clas Ohlson med adaptrar för olika rördimensioner.
Sen finns det ju skruvkopplingar till kromade kopparrör också, troligen lättjobbat men inte lika snyggt som lödda kopplingar.
-
Hur ska jag på ett enkelt sätt lösa det så att jag har varmvatten och värme i huset dygnet runt?
Steg 1: Hur mycket värme i kW/dygn behöver du?
När du vet det så kan du räkna ut minsta storleken på acktank.
Steg 2: Billigast tankar hittar man vanligen på blocket, allt från gratis till några hundralappar för tex 1m3 gammal oljetank. Isolering är billigast att lägga på själv (tex bygg in tanken i en vägg och fyll med lösull, lämpligen nått miljövänligt, inte glas/sten-ull). Ska du köpa en acktank så går det på ca 5-10.000kr med isolering (köp en "dum" tank utan slingor).
Steg 3: Sfinx säljer en Tappvattenautomat "byggsats" för 4600kr. Mycket bättre och inte dyrare än en acktank med (sämre) slingor (men acktanksförsäljarna kommer försöka pracka på dig en med slingor, var så säker).
Du behöver även ett expansionskärl som klarar den större volymen vatten i systemet och ett acktanksladdningssystem (typ ladomat 21 eller dyligt).
Att din vedspis inte skulle orka med, tror jag inte. Kan du hålla huset varmt idag på helgen när du är hemma, utan att du måste lägga på ved för ofta hela dygnet, så kan den nog funka med acktank. Men du är väl bäst person att svara på exakt hur ofta du måste lägga i fullt i spisen en kall vinterdag och hur snabbt ett fullt ilägg brinner upp när du startar med ett kallt hus (och eldar "max").
Ett enkelt sätt att uppskatta acktank kan vara att multiplicera mängden ved du behöver i värsta fallet (i liter) x 15
Tex har du 5 fulla ilägg på en dag, 20L ved per ilägg och ca 1h att brinna ner då du elda för fullt, så behövs det kanske ca 1000L acktank till vattenvolymen som finns i nuvarande system (100x15 = 1500 - Vattnet i nuvarande system - tiden då du eldar). Men allt beror ju på dina förhålladen, allt från värmebehov, spisens "data" till vedtypen du använder.
-
Finns en elektrisk rörlödningsmanick hos Clas Ohlson med adaptrar för olika rördimensioner.
Sen finns det ju skruvkopplingar till kromade kopparrör också, troligen lättjobbat men inte lika snyggt som lödda kopplingar.
Den suger hästpung.
-
Det går mycket begagnade pressverktyg just nu på kvd.se och blocket.
-
Den suger hästpung.
Jaså, det kan vara bra att veta.
Det var nån här på forumet som skrev att den funkade bra, tror det var anette i bögared.
-
10 000, eller 20 000 då om man räknar med att få ROT-avdrag kommer man inte långt med när det gäller hantverkarlöner.... dessutom är det god begagnat marknad på pressverktyg, eller så behåller man dom för på en gård dyker det ju upp renoveringar och ombyggnationer lite nu och då.
Här gäller det dessutom att konvertera ett 2-vånings timmerhus med 150 kvm byggarea som idag värms upp med direktverkande el :'(
Under tiden som byggandet pågår kommer då huset att värmas med byggfläktar på sammantaget hiskligt antal kilowatt, så varje minut som "bygget" försenas kostar pengar.
Klämkopplingar är inget alternativ då dessa har en osviklig förmåga att börja läcka om rören rör sig minsta lilla, det är ju därför som dessa inte är godkännda för dold rördragning.
Blå rör är ett alternativ, men dessa är ganska tungjobbade och som sagt var så var tiden av betydelse.
Nä, då jag har räknat efter så har eget arbete och presskopplingar varit det smakligaste alternativet.
-
Blå rör är ett alternativ, men dessa är ganska tungjobbade och som sagt var så var tiden av betydelse.
Blå rör är marginellt billigare än kopparrör.
-
Jo, dom är ju något billigare.... skiljer nog en 5 - 10 000 på mitt lilla projekt jmf med koppar, men som sagt var så är dom tungjobbade.
Det är ju inget som man bockar för hand direkt om man inte har ätit en rejäl laddning anabola innan ;D
Dock körde jag ju zinkade "järnrör" i stallet, men i djurstallar skulle jag ju defintivt rekommendera "järnrör" eftersom dessa är stryktåliga - krävs ganska mycket till innan man böjer av ett 3/4" rör och kopplingarna är ju inget som går isär i första taget heller.
-
10 000, eller 20 000 då om man räknar med att få ROT-avdrag kommer man inte långt med när det gäller hantverkarlöner....
Nä, för 10.000kr efter ROT får man ju "bara" sådär 1 hel arbetsvecka.
Vet du hur mycket rör ett proffs hinner lägga på 1 hel arbetsvecka om allt material finns på plats och planeringen för all rördragning redan är gjord inkl håltagningar mm? Ett stort antal 150kvm timmerstugor helt färdigt, var så säker.
Sen kan man kanske tycka att det känns kul/manligt att samla på sig proffsverktyg (som mest samlar damm), men det är ju snarare för att tillfredställa köpbehov än att spara pengar.
PS Om det nu kostar dig en massa extra pengar i uppvärmning att det tar tid, så förstår jag ännu mindre hur du tycker du kan få ekonomi i att köpa dyra verktyg och göra det själv till 1 hus. Tror du att du själv drar rören snabbare än ett rörproffs? ??? Jag hade ju i ditt fall förberett allt och sen tagit dit någon som drog rören på max 1 dag. Snabbt och billigt jämfört med att köpa en hel utrustning och prova sig fram själv. Har man gott om tid blir ju saken en annan, men då faller hela pressverktygsiden också för löda och gänga blir betydligt billigare.
-
Har TS vägarna förbi byn är du välkommen in att titta på mitt cheap & dirty värmesytem, påminner om det du beskrev i början. Jag vände och vred på alla alternativ och kom fram till kökspanna med ett enkelt system.
-
Ved har jag i egen skog och den närmsta 5 åren är det träd som ändå måste bort från ex. åkerkanter o.s.v. så driftkostnaden på en panna är ganska låg, oavsett verkningsgrad.
Har svårt att tro att det skulle vara svårare att sälja ved i dina trakter än vad det är hos oss. Och här går det alldeles utmärkt och är jämfört med exmpelvis massaved ganska hyggligt betalt. Som jag ser det så är ved definitivt inte gratis även om den kommer från egen skog och man själv gör allt jobbet med den. Dessutom brukar det inte vara någon brist på värdeskapande arbeten man kan ägna sig åt i stället för att släpa extra ved till en usel panna.
Varför inte dra hårdlödda kopparrör innomhus. Som jag ser det så är det både ett vattensäkert, energieffektivt och relativt billigt alternativ till järnrör, pex isolering och annat elände.
Som det redan sagts. Är all håltagning etc förberedd så ska det inte ta så många timmar för en duktig röris att bygga ett sådant system. Åter igen är mitt råd att inte stirra sig blind enbart på kontantutlägget. Värmesystem har mycket lång livslängd om det är byggda som sig bör. Husets värde borde dessutom vara större med ett välbygt värmesystem som står sig än något halvtillfälligt som kanske inte heller ser så muntert ut, vad vet jag. Dessutom finns det ROTavdrag som gör rörisens arbete väsentligt billigare.
-
Om man använder presskopplingar så kan man sätta ihop hela systemet utan att pressa och sen hyra pressverktyget och backar en dag.
Fast då måste man ha något system för att inte glömma någon koppling. ;D
-
Man kan kapa till allting och passa till det med alla kopplingar så allt är klart, sen är det bara att klämma och vara glad.
-
Jag tror att du kraftfullt underskattar vad en hantverkare kostar... som kuriosa kan jag ju nämna att pga att vi hade ganska mycket annat att göra så hörde vi oss för med en firma för att putsa om 2 st skorstenar - dom ville ha i storleksordningen 20 - 30 000 och hade ca 3-4 månaders väntetid :o
Är det ens nödvändigt att berätta att dom inte fick jobbet ?
Med en svärfar som är behörig elektriker så har vi hitills inte lejt bort några jobb och det finns ingen anledning att börja nu....
Förresten finns det ett jobb som vi inte har gjort själva - när vi flyttade hit var det ett försäkringsärende om läckande golvbrunn i tvättstugan. Där var det redan överenskommet om att vi skulle betala 3000 och inte ett öre mer så där kom det en firma som gjorde alltihop - vilken cirkus ::)
Först kom en person och tittade på alltihop, sen kom en andra och mätte och fotade, sen kom elektrikern och kopplade ur elen, sen kom rörmokaren och stängde av vatten och tappade ur vvb... etc. Totalt räknade vi till 9 helt olika personer som var där och bara gjorde nån liten skitsak varje gång :o
Vem fasen vill ens betala för nått sånt ?
Rena bröderna Marxfilmen.... i slutändan ska beställaren betala för hela cirkusen med folk som åker runt och gör nån liten skitsak och sen åker vidare till nästa ställe där dom drar i en skruv och sedan åker vidare igen !
Det är därför det kostar 17 miljoner för att renovera ett hyreshus.... vilket med bättre planering hade gått att göra för inte ens hälften.
Nä, några stora firmor blir inte anlitade i första taget !
-
Nä du har helt rätt att det kan bli svindyrt med X antal personer som far hit o dit och gör småsaker med massor med spilltid där ingenting händer. Men vi pratade ju om 1 person som skulle göra ett ordentligt planerat och förberett jobb i jämförelse mot att dyra verktyg och göra det själv. För man tar ju inte dit någon som sedan tex ska köra runt o handla material för 450kr/h + moms.
-
Fastpris!!Kanske vore modellen, får väl inte skilja mer än typ 10% om inte jag minns fel.
mvh h
Nä du har helt rätt att det kan bli svindyrt med X antal personer som far hit o dit och gör småsaker med massor med spilltid där ingenting händer. Men vi pratade ju om 1 person som skulle göra ett ordentligt planerat och förberett jobb i jämförelse mot att dyra verktyg och göra det själv. För man tar ju inte dit någon som sedan tex ska köra runt o handla material för 450kr/h + moms.
-
Nu är det ju så att man inte kan söka både ROT-avdrag och konverteringstöd.... så om inte ROT-avdraget överstiger 30 000 så söker man ju hellre konverteringstödet vilket betalar dom dyra verktygen - verktyg som kommer väl till pass i framtida ombyggnationer på gården när det ska byggas såväl badrum som diverse ekonomibyggnader (arbete utfört på ekonomibyggnader berättigar ju inte till ROT-avdrag).
Sålunda måste arbetskostnaden i det här fallet uppgå till mer än 60 000 för att det ska vara lönt.... nä, själv är bäste dräng även om man behöver investera en del i verktyg.