Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: ollebolle skrivet 14 jan-06 kl 15:15
-
Mycket av energiproduktionen i hemmaanläggningar är av den karaktären att den kräver ordentliga "lagringsutrymmen" Blybatterier blir då det vanligaste sättet. De är dock ganska dyra och inte speciellt "rymliga"
Är det ingen som har gjort egna bamseceller - tex betongtankar - glasfiberlådor el. likn med nedsänkta blyplattor för större energilagring. Skalar man upp ett vanligt fritidsbatteri på 75 Ah (15 kg) till det 100-dubbla (1500 kg bly) skulle man ha energi för flera dagar och ändå inte behöva mer bly än som finns i kölen på en segelbåt av mindre slag.
7500 Ah 12V blir delat med 3 på Permanvis (dra ur en tredjedel) 30 kWh. Inget som hindrar att skala upp kanske ett par ggr till.
Får man till ett gengasverk som laddar skulle det räcka att köra någon gång i veckan om det inte blåser, solen gått i moln och bäcken torkat ur.
Uppskalningen storleksmässigt kan bli ungefär att ett fritidsbatteri blåses upp åt alla håll vilket skulle bli storleksordningen 1,5x1,2x1m. Inga astronomiska storlekar. Har man lyckats bra med ett sådant batteri kan man göra några till när man kommer över gratis bly. Det lär gå att få bly från gummiverkstäder i konkurrens med segelbåtsägare visserligen.
Miljömässigt kanske bly kan anses förkastligt men så länge det är inneslutet i täta tankar gör blyet föga skada. I alla fall inte större skada än en segelbåtsköl (min teori)
-
Enligt regeringens riktlinjer skall kvicksilver, kadmium och bly avvecklas. Avvecklingen av kvicksilver och kadmium är på god väg och även av bly på många områden. En total avveckling av bly, särskilt i metallisk form, som ju inte är så lättillgänglig för spridning i naturen, lär nog inte bli så lätt att genomföra. Exempelvis har något bra alternativ för startbatterier i bilar ännu inte synts till.
[Ur Kemikalieutredningens betänkande SOU 2000:53]
Jättelika blybatterier för hemmalagring av el passar inte in i ett långsiktigt hållbart ekologiskt system.
Vad vinner man överhuvud taget på såna anläggningar?
Det blir definitivt inte billigare än köp-el.
Om man till höga kostnader kan producera sin egen el, är man då egentligen så mycket mer oberoende än om man använder köp-el?
Bättre och oftast billigare metod för oberoende är att där det är rimligt ersätta elen med annan kraftkälla.
-
7500 Ah låter bra annars. Men alltid ska det vara något ivägen.
-
Jag bävar för den dag då regeringen avvecklar blykölen på alla segelbåtar. Då blir båten vänd uppåner.
-
Jag bävar för den dag då regeringen avvecklar blykölen på alla segelbåtar. Då blir båten vänd uppåner
Då få man satsa på katamaraner och trimaraner.
Många kölbåtar skulle kunna byggas om till trimaraner.
Inte så snyggt kanske, men blyfritt.
Eller också kan man skaffa ett antal gastar som får burka båten när det vill luta.
-
Äh, förr hade de sten som ballast (tyngd) i båtar..
Funkar fint fortfarande...
MER FÖRBUD (och dalt), rösta på S!
-
Äh, förr hade de sten som ballast (tyngd) i båtar..
Funkar fint fortfarande...
MER FÖRBUD (och dalt), rösta på S!
Precis ....
-
Använd uran i kjölen. Det är tungt det med.
-
Ni har ju redan sabbat denna tråd, så:
Uran är ju jättefarligt! Hur tungt är urin i jämförelse? ::)
-
Jag hoppar på och hjälper till att sabba mer i tråden.
Uran låter definitivt som en "alternativ" lösning ... kanske inte alternativ i den vanliga bemärkelsen dock. Jänkarna har gammalt uran i pansarbrytande ammunition ... inte helt okontroversiellt. Tror att uran har svårt att konkurrera prismässigt med bly också.
Vad är det för fel på gjutjärnskölar ? Det är väl ganska vanligt ?
======================================
Angående batterier. Kan man verkligen bara skala upp dem hur mycket som helst ? Blir funktionen densamma om man bygger allt 10 eller 100 gånger så stort ? Stora batterier till truckar, elbilar osv. har jag fått för mig har en betydligt mer komplicerad konstruktion än ett vanligt gammaldags bilbatteri.
Vad finns det för alternativ, om något, till bly i större batterier ?
-
Varför inte sänka båten på en gång? Ett hål botten borde väl räcka? :D
-
Hej å hå, luden tå!
För att återvända till batterier så vill jag bara säga att batterierna från en (1) truck har spänningen 48 V och kapaciteten 900 Ah. Vikten ligger nära tonnet, och batterierna byts ofta när kapaciteten sjunkit till 75%.
Om man kopplar om batterierna till 24 V så har man minst 1000 Ah att leka med! Det man måste klara är att ladda upp batterierna till 100% nu och då så att dom inte sulfaterar.
Laddningsströmmen bör vara 50 till max 100 A.
När batterierna är uttjänta så säljer man dom för blyvärdet, och har därmed fått betalt för att ha dom!
Dom är också återvunna i och med detta!
Detta måste vara enklare är att bygga egna.
Hej hopp.
/P
-
Varför inte sänka båten på en gång? Ett hål botten borde väl räcka? :D
Det hade ju onekligen varit det smidigaste. Det skulle ju också lösa alla problem med sjösjuka, pirater, skörbjugg, kölhalningar m.m.. ;D
========================================
1000 Ah är ju en hel del men hur många laddningscykler klarar såna batterier egentligen ? Jag utgår från att dom är hutlöst dyra när man väl behöver byta.
-
Hej.
Inköpspriset är i stort sett att lära känna nån som servar truckar. En truck körs (laddas ur) varje vardag, och batterierna räcker säkert ändå 5-10 år (gissning) innan dom är nere på 75%. Det borde bli ungefär 1000-2500 cyckler.
Problemen är nog att hitta gratis batterier, samt att ha kapacitet att ladda dom om dom är tomma.
/P
-
Ja ja.
-
Om man bygger själv borde man också kunna reparera dem själv. Var inte sulfatering problemet? Ta upp och puttsa plattorna!
Jag skulle vara mer rädd för syran. Stor mängd blir det. Läcka kan det.
-
Hei! Powermize
Uran är ju jättefarligt! Hur tungt är urin i jämförelse?
Hva mener du ? Er det en fornærmelse ?
Hva vet du om uran ?
Varfor är Uran jättefarlig, Powermizer ?
Varför börjar du tala om urin ? Urin veier vel omtrent det samme som vann ? Ballast bør ha en høy spesifikk vekt slikt at man trenger små volum til ballasten.
Når jeg nevner uran så er det selvsagt fordi jeg vet at det har vært brukt. Jeg snakket med en eks marineoffsier for noen dager sin som fortalte meg om bruk av utarmet uran i ballast for båter. Søk litt rundt på internett og kolla saken.
Utarmet uran er ufarlig så lenge man ikke får det inn i kroppen.
Uran er giftig, men det er alle tungmetaller.
Strålingen fra utarmet uran er 40% svakere enn naturlig uran.
Utarmet uran har et lavt strålings-nivå i forhold til den daglige
bakgrunns-stråling som vi hele tiden utsettes for. Stråling fra utarmet uran stoppes for det meste av klær og hud.
I kraftproduserende reaktorer er uran typisk anriket til ca. 4% uran-235. Det utarmede uranet som er et biprodukt fra denne prosessen, har bruksområder som for eksempel til skjerming av stråling fra annet radioaktivt materiale, katalysatormateriale og som ballastmateriale i spesielle anvendelser for fly,båter( og gaffeltrucker?). Flyprodusentene har redusert bruken av uran
som ballast fra 1980.
Uran har en spesifik vekt på 18-19 kg/liter. Sten ligger vel på rundt 2-3 kg/liter. Det gir uran en stor fordel når det gjelder volum.
Betong avgir radiokative stråler.Skal vi slutte å bruke betong? Vi bruker selvsagt betong siden strålingen er vesentlig lavere enn bakgrunnsstrålingen.
Mange stoffer i vår hverdag er giftige, men vår venn
staten har etablerte grenseverdier for de fleste av
disse stoffene......
-
Lagra energi i bamsebatterier, och speciellt blybatterier blir nog dyrare än att lagra på annat sätt, och det är nog inte miljömässigt helt bra eller ofarligt.
Lagra energi som ska bli el senare är inte okomplicerat men att gå över väte är fullt möjligt. Lättare är nog att lagra som värme eller lägesenergi.
När det gäller båtkölar, så finns väl fullgod ersättning för bly, även om den specifika vikten är något lägre, skulle den specifica vikten vara helt avgörande, skulle kvicksilver och farligare tungmetaller vara i bruk.
-
Hei! PowermizeHva mener du ? Er det en fornærmelse ?
Hva vet du om uran ?
Varfor är Uran jättefarlig, Powermizer ?
Varför börjar du tala om urin ? Urin veier vel omtrent det samme som vann ? Ballast bør ha en høy spesifikk vekt slikt at man trenger små volum til ballasten.
Hej.
Jag vet knappt nått om uran mera än det lilla som man lär sej i skolan. Urin vet jag inte mycket mera om än att det ofta är ljusgult och att man kan skölja sår och bygga jordbatterier med det (vissa gör andra suspekta saker med det också, har jag hört).
Det var bara menat som ett skämt/en ord-lek (urin/uran)
/P
-
är i tankarna med o bygga egna batterier, miljömässigt är det inte bra att använda bly MEN om det sköts rätt o återvinns (kanske t.o.m. använder återvunnen bly till sina batterier?) ser jag ingen större fara miljömässigt.
OM man kan producera sin egen el från t.ex. solen så belaster man ju inte koldrivna kraftverk, kärnkraft m.m. å får på så sätt en miljövinst som jag ser det.
vad typ av material måste det vara som behållare?
-
med att kunna öppna dem jag har och få ordning på dem igen.
-
Bästa tipset här - gör dig vän med skrotnisse.
Han har hur mycket batterier som helst.
Jag rekommenderar lastbilsbatterier - stora rackare.
-
OM man kan få tag i ett par stora, typ truckbatterier, skulle det vara nåt att statsa på ? KAN man "reparera" dom genom att putsa av plattorna eller ?
dom är ju inte direkt gjorde för att köras mot solcell el. dyl. men skulle det funka ?
KAN man ta ur plattor från flera kasserade batterier, putsa upp som o sätta ihop till ett stort batteri?
-
fördelar med truckbatterier är väl att de är gjorda för att laddas upp och ur många ggr, vilket bilr fallet vid solcells användning. Dock är jag osäker på hur bra de svara för att bli uppladdade med små strömmar, antar att när de blir uppladdade på riktigt så går det ganska fort och det kanske försämrar anvädningen på något sätt.
Men jag tror det finns flera här som använder just truckbatterier som funkar finfint så jag tror det är helt klart en väg att gå. Hur man lagar dem, putsar och fixar till dem låter jag någon annan svara på =)
-
OM man kan få tag i ett par stora, typ truckbatterier, skulle det vara nåt att statsa på ? KAN man "reparera" dom genom att putsa av plattorna eller ?
dom är ju inte direkt gjorde för att köras mot solcell el. dyl. men skulle det funka ?
KAN man ta ur plattor från flera kasserade batterier, putsa upp som o sätta ihop till ett stort batteri?
Vätskefyllda batterier brukar man renovera genom att byta ut batterisyran. Svårare än så är det inte. Kolla dock först om spänningen är rätt (12 V för det mesta). Är den för svag kan ett eller flera celler ha kortslutits. Då brukar de flesta kassera batteriet.
Hur man bygger ihop batterier till stora bjässar ? Plastbox, syra , plattor , ledningar... Svårigheter är väl att kunna gjuta täta celler som inte läcker. Frågan är varför man skall göra det när det är så lätt att dra en kabel mellan ett par som fungerar.
-
Ja det där med påfyllnad/byte av svavelsyra har jag med funderat över. Borde inte det vara viss åtgång av svavelsyran så att även sådan borde fyllas på?
Och vart får man tag i svavelsyra? det är väl belagt med vissa restriktioner vid försäljning?
-
hmm ok ... är inte såå insatt exakt hur ett batteri är uppbyggt men skall försöka läsa på lite mer.
varför jag vill göra/reparera ett själv är helt enkelt för att det inte finns tillräckligt med pengar i min plånbok att bara åka o köpa en hel hög med nya stora fina batterier :-(
kortslutits? menas att man inte kan reparera dom eller ?
måste plattor "gjutas om" eller liknande ?
jaja .. får läsa på lite mer vid tillfälle.
-
hmm ok ... är inte såå insatt exakt hur ett batteri är uppbyggt men skall försöka läsa på lite mer.
varför jag vill göra/reparera ett själv är helt enkelt för att det inte finns tillräckligt med pengar i min plånbok att bara åka o köpa en hel hög med nya stora fina batterier :-(
(...)
1) Sök upp en exporthamn
2) leta reda på en person med latinamerikanskt utseende
3) Säg Camion? Viejas baterías? Deseo comprar.
Det är möjligt att du får släpa hem 4 stora lastbilsbatterier för ett par hundringar.
-
LOL
-
http://www.partsmart.se/faq.htm#_Toc89664094
behandlar lite om blyaccar.
Verkar vara så att ett batteri som ska ge lägre ström under lång tid ska ha tjocka plattor. Ett truckbatteri kan ha 7 mm plattor med ett startbatteri kan ha 1 mm. Dessutom ska startbatteriet för att få extra stor yta vara tillverkat mer eller mindre som en svamp.
Men omöjligt verkar det inte vara att få till bamsebatteri i t.ex en avstängd swimminpool. Då får man visserligen bara 2 V men stor ström.
Några grannar t.ex 6 st kan gå samman i en förening för att öka spänningen i den gråa vardagen.
12 V.
-
Bra länk! förklarar en hel del! skall lusläsa mer senare.
varför bara 2v från ett "bassängbatteri"?
2v per blyplatta eller?
-
Varje "låda" kan bara ha en plus och en minuspol. Sedan kan hur många lådor som helst kopplas ihop. Men de måste vara isolerade elektriskt från varandra.
-
Ja det där blev ju lite tvetydigt.
Det är klart att det är polerna som ska kopplas ihop.
Det är de olika kärlens elektrolyter som inte får vara i elektrisk kontakt med varandra. Det får t.ex inte vara läck mellan två cellkärl som sitter intill varandra. Då går strömmen via elektrolyten som är elektriskt ledande.
-
Problemen är nog att hitta gratis batterier, samt att ha kapacitet att ladda dom om dom är tomma.
Att ladda batterier på ett energi-ekonomiskt sätt är nog att bygga laddaren själv genom att följa de anvisningar som finns i följande disskutionsforum. "http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/"
För de fri-energi motsträvande kontrollmänniskors iver att stänga ner trådar så är laddaren inte en fri-energi maskin, bara en effektiv batteri-laddare ... och hör sen :-)
-
Wow!
Om man använder sådana batteriladdare på rätt sätt så kan man försörja hela jorden med billig elström. Vilken tur att det inte handlar om "fri energi." Det innebär ju att alla energiproblem nu är lösta. Hurra!
Kommer att bli en otrolig högkonjunktur för cykelhjul-fabrikanter.
Nu kan alla ha tre bilbatterier ner i källaren och låta det ena ladda det andra, samtidigt som du driver ditt hem från det tredje. Bara att koppla om lite sladdar lite då och då för att växla plats på batterierna.
Suveränt!
Har du tipsat nobelpris-kommitén? Detta innebär ju en enorm revolution för hela mänskligheten. Vi går en ny och ljus framtid till mötes med obegränsat med billig och miljövänlig energi.
Men många cykelhjul blir det... :-X
A.
-
Wow!
Om man använder sådana batteriladdare på rätt sätt så kan man försörja hela jorden med billig elström. Vilken tur att det inte handlar om "fri energi." Det innebär ju att alla energiproblem nu är lösta. Hurra!
Kommer att bli en otrolig högkonjunktur för cykelhjul-fabrikanter.
Nu kan alla ha tre bilbatterier ner i källaren och låta det ena ladda det andra, samtidigt som du driver ditt hem från det tredje. Bara att koppla om lite sladdar lite då och då för att växla plats på batterierna.
Suveränt!
Har du tipsat nobelpris-kommitén? Detta innebär ju en enorm revolution för hela mänskligheten. Vi går en ny och ljus framtid till mötes med obegränsat med billig och miljövänlig energi.
Men många cykelhjul blir det... :-X
A.
Tänk om man sedan automagiserar omkopplandet med halvledarreläer, då blir det ännu smidigare.
Äh, vafan. Jag är inte girigt. Jag betalar 100 000kr till den som byger en fungerande sådan anläggning i min källare. Gör man den helautomagiskt så kan jag även tänka mig att betala 200 000kr.
-
Äh, vafan. Jag är inte girigt. Jag betalar 100 000kr till den som byger en fungerande sådan anläggning i min källare. Gör man den helautomagiskt så kan jag även tänka mig att betala 200 000kr.
Var bor du så kommer jag över med en och hämtar pengarna ;D
Jag har två stycken som står och snurrar dygnet runt, även om den inte ger någon fri
energi så är verkningsgraden väldigt nära 100%
Väldigt bra som batteriladdare, får liv i nästan alla döda batterier med sina pulser på
flera hundra volt.
Intressant att bygga egna batterier, det skulle man kanske prova, borde inte vara så svårt...bara
smälta lite bly till tjocka plattor så det tål djupurladdning.
(http://i286.photobucket.com/albums/ll120/danielturbin/1869.jpg)
-
Återkom när verkningsgraden är över 100%, att betala för något som drar ström behövs inte, jag har redan en elpatron som gör ett utmärkt jobb som strömkonsument.
-
Liknar den apparat jag har för cirkulationspumpen, men jag har bara ett batteri, jag kopplar i serie.
Batteri till cirkulationspumpen sedan till en batteriladdare och sist tillbaka till batteriet.
Ska bara finslipa konceptet, ty pannan verkar riskera koka och det är ganska svalt i huset.
Att pannans verkningsgrad har ökat, gör ju att jag förbrukar mindre ved, det gäller bara att få ut värmen i elementen. Ska nog fixa sig.
-
Jag har funderat lite till på det här:
"http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/"
Det kanske är lurendrejeri och bluff ändå? ???
För att kemin i ett batteri skall förändras, från oladdat till laddat, så måste det ske en transport av elektroner. Alltså en laddström.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery#Electrochemistry
Oavsett om det handlar om pulser eller höga/låga spänningar så måste ju precis samma antal elektroner flyttas mellan anoden och katoden när man laddar batteriet. Om det nu skall bli laddat, alltså. I annat fall ändras inte blyoxid/blysulfat/elektrolyt så att man sedan kan ta ut en ström från batteriet.
Om man nu inte tillför extra energi, varifrån kommer alla extra elektroner till den här kemiska reaktionen? För annars borde det, med hänsyn till diverse förluster, vara omöjligt att vinna något på att ladda ett batteri med ett annat batteri.
Däremot kan det naturligtvis vara möjligt att i viss utsträckning "rekonditionera" ett bilbatteri med diverse pulser och strömstötar. Jag har en sådan batteriladdare, har försökt rekonditionera ett gammalt traktor-batteri, men det gick inget vidare. Annars är det en himla fin batteriladdare.
http://www.ctek.com/SV/Buy-Charger.aspx?charger=mxs7000
A.
-
Jag har funderat lite till på det här:
"[url]http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/[/url]"
Det kanske är lurendrejeri och bluff ändå? ???
Det är nog rätt troligt att det är bluff, men det konstiga är att så
många håller på med det och alla filmer på youtube.
Men det finns ju inget som hindrar en bedinimotor ge mer el än
man stoppar in i den, tror jag läste någonstans att den plockar energi från
solvinden och då skulle den inte bryta mot några naturlagar.
Hur den nu skulle kunna göra det ??? men det passerar väl terrawattimmar med
energi rakt igenom jorden varje sekund.
Plockade isär ett dåligt lastbilsbatteri för att kolla hur det ser ut
inuti och det är nog tveksamt att man kan göra nya blyplattor av den sörjan.
(http://i286.photobucket.com/albums/ll120/danielturbin/1871.jpg)
-
Jag har funderat lite till på det här:
"[url]http://tech.groups.yahoo.com/group/Bedini_Monopole3/[/url]"
Det kanske är lurendrejeri och bluff ändå? ???
För att kemin i ett batteri skall förändras, från oladdat till laddat, så måste det ske en transport av elektroner. Alltså en laddström.
[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery#Electrochemistry[/url]
Oavsett om det handlar om pulser eller höga/låga spänningar så måste ju precis samma antal elektroner flyttas mellan anoden och katoden när man laddar batteriet. Om det nu skall bli laddat, alltså. I annat fall ändras inte blyoxid/blysulfat/elektrolyt så att man sedan kan ta ut en ström från batteriet.
Om man nu inte tillför extra energi, varifrån kommer alla extra elektroner till den här kemiska reaktionen? För annars borde det, med hänsyn till diverse förluster, vara omöjligt att vinna något på att ladda ett batteri med ett annat batteri.
I ett försök att sprida nyare kunskap i ämnet bidrar jag med följande länk:
http://www.rense.com/general/resistors.htm (http://www.rense.com/general/resistors.htm)
-
Sammanfattningsvis (det var lite svårläst) så menar man i texten att man använder "fri energi," från någon typ av omgivande vacuum(?), för att ge elektroner och blyjoner extra energi.
This time-delay in ion response to electron urging can be adroitly manipulated and used to cause the vacuum to add energy to the ions and also to the electrons.
(För övrigt tycks texten vara från 2000. Knappast nytt.)
Men vad jag inte förstår är hur det skulle kunna leda till att batteriet laddas? Om det nu verkligen tillförs energi, till blyjonerna och elektronerna, så som texten säger, så skulle det möjligen kunna leda till att batteriet blir varmare.
Det betyder INTE att den kemiska förändring som krävs för att ladda batteriet förändras särskilt mycket. Blir det för varmt kan möjligen batteriet koka, och det är ju inte bra.
Men enligt texten så alstras det ju varken nya blyjoner eller nya elektroner. De tillförs bara energi. Alltså kan den här typen av laddare inte fungera. Helt enkelt för att den inte genererar någon extra ström. Utan, enligt texten i länken, enbart tillför energi till joner och elektroner så att de kan röra sig lättare mellan anod och katod. Alltså tillförs det INTE någon extra elektrisk laddning. Man tillför ström från ett annat batteri, och den strömmen kan naturligtvis användas för att ladda ett annat batteri, men troligen inte särskilt effektivt om man skall hålla på med snurrande cykelhjul och spolar och annat.
Dessutom fick vi tidigare en försäkring att den här typen av laddare INTE hade med fri energi att göra. Men i texten så framkommer det tydligt att den förment extra energin kommer från något omgivande vakuum(?).
Kul att se att de förvirrade texter som skall förklara hur fri energi fungerar så klart innehåller så tydliga fel som klart talar om att det hela är bluff och båg.
Ha ha ha!!!
A.
-
He He... Roligt forum det här. Jag brukar ju mest läsa men nu måste jag bara kommentera...
Det hänvisas ju till en batteriladdare i ett inlägg tidigare. Visst den kommer nog att producera en strömpuls som laddar batteriet minimalt. Det är väl allmänt accepterat att man kan ladda ett sulfaterat blybatteri med korta strömpulser för att på så sätt lösa upp/ slå sönder sulfateringen med varierande resultat. MEN varför göra det så krångligt med snurrande hjul och grejor?? Det skulle ju gå att göra så mycket bättre och enklare med en timer (555:a tex) som fixar styrningen av transistorn. Fast utan hjul så kan den ju inte ta upp solvinden.......... tänkte inte på det ......*asg*
Batterier ja... elektroner in = elektroner ut minus förluster. => värme....
Negativ resistans... Hmm.. Är det i det här fallet detsamma som "minusresistans"? En ideal strömgenerator kanske man skulle kunna kalla minusresistans men det finns inga ideala strömgeneratorer förutom i kretsteori. Men då har man alltid med Ri den inre resistansen som man aldrig kommer ifrån.
Negativ resistans är förövrigt inget okänt eller konstigt. Tunneldioden är ett bra exempel. Den har negativ resistans i framriktningen.
Den som tror på batteriladdaren och "frienergi" som omnämns här borde ju kunna bygga en sjuhelsikes laddare med ett par tunneldioder då.... ;D
-
Ju alltid kul att bli tagen på allvar ;D
-
Om man laddar ett 12v-batteri med 10Ah och 14,4V(144Wh) så får man max ut 10Ah och 12,6V(126Wh). Bara det gör att man får en förlust på 12,5%. Sen finns det även andra förluster som resistans i kablar/batteri och batteriets självurladdning mm.
Så att komma upp till en verkningsgrad på 100% är väldigt svårt, och över 100% borde vara stört omöjligt.
När det gäller negativ resistans så undrar jag om det inte är enklare att göra en kabel med en negativ längd? Jag skulle behöva en som är -2 meter....kan betala 1000kr per meter ;D
-
Fast utan hjul så kan den ju inte ta upp solvinden.......... tänkte inte på det ......*asg*
Haha...det låter rätt korkat med solvinden, undra var jag fick det ifrån, då låter det mycket
bättre med vakuum energi ;D
Bra ide med en 555:a, du har kanske förslag på hur det ska kopplas också :)
Provade att smälta bly från batteriet, och det var inga större problem men där blev massa
pulver också, nån som vet vad det är för pulver?
(http://i286.photobucket.com/albums/ll120/danielturbin/1874.jpg)
-
Pulvret består nog av blyoxid och blysulfat.
Var gärna lite försiktig med det. Du vill inte ha en massa bly i marken i närheten av din brunn eller dina grönsaksodlingar. Tungmetallförgiftning är inte att leka med.
A.
-
Tack för svaret, jag misstänkte att det inte var så hälsosamt.
Då är det nog ingen bra ide att tillverka nya batteri av gamla, tveksamt
om dom tar emot det på nån återvinnings station.
-
Jodå, jag tror att de tar emot det. Men packa det i någon bra låda och märk upp det noga. Häll ner det i det trasiga batteriet exempelvis.
Jag misstänker att det är straffbart att INTE lämna det till en återvinningsstation. Om inte annat så borde en sådan synd leda till att man återföds som en... hm... free-energy-troende eller amöba eller något sådant.
A.
-
sälj det som skrot istället för att ge bort pengarna till kommunen. Det räcker gott med kommunalskatten och sophämtningsavgiften skrot ska säljas inte skänkas.
-
Bra ide med en 555:a, du har kanske förslag på hur det ska kopplas också :)
Provade att smälta bly från batteriet, och det var inga större problem men där blev massa
pulver också, nån som vet vad det är för pulver?
Japp förslag kan du få, till och med en beskrivning hur man kan bygga en desulfaterare om jag nu bara hittar grejorna... återkommer om det.
Akta dig när du smälter blyet bara. Det blir otrevliga blyångor som man inte bör andas in!
Det klassas tom som miljöfarlig verksamhet att hålla på och smälta bly...
Om man nu skulle lyckas gjuta några blyplattor vilket inte borde vara så svårt. Hur fixar man till så att den ena blir blyoxid? Den positiva ska väl vara blyoxid och den negativa rent bly.. Eller hur var det nu..?
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-acid_battery#Construction_of_battery
-
Om jag skulle göra ett eget bly-batteri så skulle jag ha testat att gör runda celler. Blystav och bly kulor/flis i en "strumpa" i en burk av bly. Då får man både en större yta(=starkare batteri) och ett hållbarare batteri (strumpan håller allt på plats).
(http://www.bassclubdigest.org/prespawn06/products/electronics/B31L.jpg)
-
Om inte annat så borde en sådan synd leda till att man återföds som en... hm... free-energy-troende
Det straffet skulle man kunna leva med ;D
Nä det bli nog bra att hälla tillbaka det i batterihöljet och lämna det på en återvinningsstation, skulle
dom inte ta emot det så kan man hälla det i ett batteri som man lämnar på skroten.
Gjorde två blyplåtar.
(http://i286.photobucket.com/albums/ll120/danielturbin/1878.jpg)
Det blev faktiskt ett batteri men det kunde inte ge så mycket ström och det
fungerade bara i en minut oavsett hur länge man laddade det.
Tror man får läsa på lite om blyoxid för att få det till fungera bättre.
Ett runt batteri skulle nog vara bättre, då skulle en cell passa bra i en spann.
(http://i286.photobucket.com/albums/ll120/danielturbin/1880.jpg)
-
Här går det framåt fort ser jag! Ett halvlyckat första försök alltså.
Runda celler är nog en god ide. Optima batterierna är väl om jag fattat rätt uppbyggda med spirallindade celler. I princip två långa blyband som rullats ihop med en isolerande separator imellan.
En gjuten blyplatta borde ju gå att valsa ut relativt enkelt. Allt är lätt i tankevärlden... ::) Bly är ju mjukt iallafall..
Den som är intresserad av att pilla ihop en egen desulfaterings mojäng kollar denna länk => http://www.alton-moore.net/graphics/desulfator.pdf
Satte ihop en sådan för en massa år sedan...
-
Tackar för ritningen, en sån måste man ju bygga.
Intressant med batteriets självresonans på 2-6 megahertz.
Hittade MOSFET-transistorn hos conrad för 7kr, får se om
det går att hitta spolarna också annars kan man väl att linda egna.
-
Spolar köpte jag på Biltema av alla ställen... Tänkta att användas till delningsfilter för högtalare. Fast jag vet inte om dom säljer det fortfarande.
Andra "ljudbyggarfirmor" har säkerligen annars om man inte vill linda själv.
-
Bra ide med delningsfilter :)
Tror jag har några gamla högtalare med filter, även om
det inte är rätt induktans i dom så är det en bra början.