Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: beekeepern skrivet 28 maj-09 kl 14:06
-
Hej!
Undrar bara vart man får tag på fotogen nu för tiden?
Beekeepern
-
Hej!
Undrar bara vart man får tag på fotogen nu för tiden?
Beekeepern
Bara hos försvaret under beteckningen kerosin, och det blir svårt.
Traktorentusiaster blandar bensin med diesel för att få något liknande...
-
Bara hos försvaret under beteckningen kerosin, och det blir svårt.
Traktorentusiaster blandar bensin med diesel för att få något liknande...
Är det till traktor så 50/50 som jenses säger, tänk bara på att köra rent förgasaren innan du stannar motorn, annars kan du glömma att få igång den igen :P
-
Jag har en veterantraktor volvo t33 som går på fotogen och har förstått att blandingen av bensin och diesel i proportionerna 25/75 ger samma egenskaper som fotogen och man kan köra på detta.
-
E85 är tydligen ett annat alternativ att blanda med bensin.
http://www.veterantraktor.se/cgi-bin/ForumGuest/forumscriptEx.pl?onderwerp=Alternativ%20till%20fotogen&todo=BekijkOnderwerp (http://www.veterantraktor.se/cgi-bin/ForumGuest/forumscriptEx.pl?onderwerp=Alternativ%20till%20fotogen&todo=BekijkOnderwerp)
MEN...på den här sidan avrådes från blandningar med etanol och RME:
http://web.telia.com/~u13220233/mainpage.htm (http://web.telia.com/~u13220233/mainpage.htm) klicka på "BLANDA FOTOGEN"
-
OK, fick tipset att tanka en skoda diesel med fotogen.
-
Borde finnas nåt att blanda i ersättningen så det åtminstone luktar rätt när man kör.
Motorfotogen är en av mina favoritparfymer.
-
OK, fick tipset att tanka en skoda diesel med fotogen.
Vad skulle finessen med det vara?
-
Vad skulle finessen med det vara?
Mindre med svart rök :)
-
Mindre med svart rök :)
Förvisso ett beundransvärt initiativ, men jag tror körstilen har större betydelse då. Svarta moln ser man bakom dieselbilar när de plötsligt trampar plattan i mattan eller när motorn får arbeta väldigt tungt. Kör man lungt, gasar försiktigt och växlar ner i uppförsbackar blir det minimalt med svartrök.
-
Att renovera en dieselpump kan dra iväg med många tusenlappar, mer än vad hela bilen är värd...
Fick tipset för att kunna få ner avgasvärdet, hoppas hålla liv i kärran några mil/månader till...
-
jaha, är pumpen sliten är det en annan sak
-
Pumpen till motorn på min vita moppe kostat faktiskt hela 120 kronor. Fotogen kan ersättas med såväl diesel/bensin som etanol/bensin/motorolja
-
Är motorfotogen samma sak som säljs (såldes?) på Esso i Norge för några år sedan? Det som då hette WW Fotogen?
-
Det stod i nån av länkarna att det fanns fotogen i Norge åtminstone 2007, kanske också idag då.
-
WW (water white) fotogen är det som i Sverige kallades lysfotogen. Det är (var) en lite mer lättflyktig, bättre raffinerad och dyrare produkt än motorfotogen.
Men alla de här produkterna - lysfotogen, motorfotogen, lampolja, lacknafta, kristallolja och allt vad de nu heter - är ganska lika varandra.
För att köra fotogenmotorer (då tänker jag på motorer med förgasare och gnisttändning) idag så är E85 det mest lämpliga bränslet. Den kraftiga insugningsrörsförvärmningen är mycket bra för etanoldrift, det är bara synd att fotogenmotorerna har så låg kompression. Förgasarna har ju nästan alltid justerbart huvudmunstycke så det är lätt att ställa in den fetare bränsleblandning som behövs för E85.
En stor fördel med E85 i sammanhanget är att det inte sotar.
Har man en tändkulemotor som är avsedd för fotogendrift så är nog dieselolja det mest lämpliga moderna bränslet för den.
-
Vi har flera gamla oljefat stående. Där finns också ett 195 L fat med WW Fotogen. Det är nästan fullt. Någon som vill ge ett bud?
-
Mindre med svart rök :)
Skruva ut inställningsskruven på insprutningspumpen ett 1/4 varv ungefär. Gör stor skillnad på svart-rykandet när motorn har blivit sliten och är ''lågkomprimerad'' ;D
-
Men? :o
Om man ska kunna skruva på den där skruven... då bryter man väl den plombering som bilprovningen brukar kolla att den är hel o fin?
Eller gör man inte så längre? Kollar, menar jag?
FÖRR var det åtminstone så, att man plomberade bränslepumpen på dieselbilar för att man inte skulle vara där o fingra... men det kanske inte gäller nu mer?
-
Alla nya dieselbilar har ju elektronisk pump nu, och de flesta tillverkare började med det redan på nittiotalet. Men dom kanske kollar plomberingar på äldre dieselbilar fortfarande?
-
Att ställa ner begränsningen för max bränslemängd - som ju är det man gör när man vrider på den där plomberade skruven på äldre dieselpumpar - hjälper mot de kraftiga rökmolnen vid fullgas, så det var effektivt för att klara en besiktning förr i tiden när Bilprovningen mätte röktätheten då bilen gick på rullande landsväg med belastad motor.
Men det hjälper inte numera när röktäthetsprovet görs med motorn obelastad.
Om en dieselmotor ryker även vid lätt last så beror det förmodligen på slitna eller felinställda spridare som inte finfördelar bränslet som de ska utan skickar iväg det som en koncentrerad stråle eller stora droppar. Det enda som hjälper mot det är att byta eller låta renovera spridarna.
Om motorn i sig är så sliten att den drar kopiösa mängder smörjolja, så kan det naturligtvis också bidra till blå rökmoln.
-
Vad jag har hört av kompisar som fått anmärkning på dieselbilar så både varvar de fullvarv under en sekund och ibland kör några varv på planen med fullgas och kollar om det är svartmoln bakom.
Plomberingen.....Måste vara 12-13 år sen de slutade kolla om den var kvar. Mina bilar har aldrig den ;D
Men? :o Om man ska kunna skruva på den där skruven... då bryter man väl den plombering som bilprovningen brukar kolla att den är hel o fin?
Eller gör man inte så längre? Kollar, menar jag?
FÖRR var det åtminstone så, att man plomberade bränslepumpen på dieselbilar för att man inte skulle vara där o fingra... men det kanske inte gäller nu mer?
Men numera brukar jag oftast sätta i en dieselmotor efter besiktningen av den bensinmotorförsedda bilen ::)
-
Men numera brukar jag oftast sätta i en dieselmotor efter besiktningen av den bensinmotorförsedda bilen ::)
*tokhostar!!!* (:)
Mycket arbete med det? ;D
-
Är det till traktor så 50/50 som jenses säger, tänk bara på att köra rent förgasaren innan du stannar motorn, annars kan du glömma att få igång den igen :P
[
Hadde en volvo t24 startade den på bensin och när den blev varm så vred ja bara över den till diesel gick kanon ;D. Glöm bara inte att vrida tillbaka till bensin innan du stänger av.
-
*tokhostar!!!* (:)
Mycket arbete med det? ;D
He he he..........Beror på bilmodell och vad jag råkar ha för dieselmotor ::)
Att byta i tex en bensingolf till dieselmotor från annan golf går på nån dag, är ju inte så mycket som behöver ändras.
Men om det tex handlar om att jag har en opel kadett och bara har en Vw-dieselmotor att tillgå........då jäklars är det rätt rejält många timmar med att bygga om div fästen, få en koppling som funkar och få ihop den med bultmönstret på en opelväxellåda :P
-
He he he..........Beror på bilmodell och vad jag råkar ha för dieselmotor ::)
Att byta i tex en bensingolf till dieselmotor från annan golf går på nån dag, är ju inte så mycket som behöver ändras.
Men om det tex handlar om att jag har en opel kadett och bara har en Vw-dieselmotor att tillgå........då jäklars är det rätt rejält många timmar med att bygga om div fästen, få en koppling som funkar och få ihop den med bultmönstret på en opelväxellåda :P
De flesta slutar vara så mekarentusiastiska ungefär samtidigt som de fyller 18...
-
Jag är inte värst entusiastisk längre ::) Föredrar ofta en hatad disk istället för att meka. Men om tex en halv kubik eldningsolja dyker upp nästan gratis så har man inget äcklonomiskt val annat än att börja bygga om den jävla skiten >:( :P
Äe int'lätt å va misseRabel ;)