Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: louise skrivet 09 maj-09 kl 09:44
-
Jag har ett hus där torpargrunden är så låg att det är omöjligt att krypa under. Nu vet jag inte hur jag ska kunna inspektera den innan jag sprutar in kutterspån i trossbottnen. Innergolvet är spontant, känns inte lockande att försöka riva upp det. Det kan ju vara plank som trillat ner så att det inte går att fylla med spån utan att hela utrymmet ända ner till marken fylls.
Eventuellt har jag också en syll som behöver bytas eller bättras på på nåtgot sätt. Det lutar en aning i ett hörn, som är vid ett tillbygge som gjordes för tio år sen. Själva timmerhuset är från 1880 ungefär.
Det är i köket, och planen är att renovera köket, men jag anar att jag borde få ordning på golvet först.
Förslag på rimlig lösning?
-
Inspektera med videokamera monterad på en lång pinne eller stör
-
shit... så avancerat.
Men om jag nu skulle hitta nåt, hur fan lagar jag? Då är det bara att bryta upp golvet eller?
-
Ja.
Kommer du inte åt underifrån måste det bli ovanifrån, beroende på hur golvet är konstruerat så kan det gå att plocka upp golvplankorna hela så att man slipper köpa ett nytt golv..
-
usch fy fan..
Men, det borde väl räcka ganska långt med en ficklampa? I och för sig ser jag inte hur ruttet nåt är med den.. men jag ser ju om nåt har trillat ner.
-
Jag skulle avråda från att bygga ett nytt kök på ett golv som man inte vet är bra.. Ägaren innan oss till vårt förra hus gjorde så, han byggde ett helt nytt kök, nytt laminatgolv, väggbekländad, ja rubbet.. Köket var bara 4 år när vi flyttade in men det var bara riva ut hela skiten och göra om rubbet från början, fast denna gång ordentligt med renovering av trossbotten och golvbjälkar.
Så kolla det hela ordentligt innan du börjar bygga, annars är det bara ogjort arbete och massa pengar/tid kastade i sjön.
-
Jag ha rväl inte knystat om några andra planer? Det är ju därför tråden är här, för att komma på bästa sättet att gå igenom golvet först.
-
jag förstår inte hur min andra kökstråd motsäger denna. I min eventuella köksrenovering ingår att börja med golvet.
-
Vet du något om markfuktförhållandena under huset?
Lutar marken mot huset i någon riktning eller ligger det på en höjd?
Är det nära till grundvattennivån, vilken jordart - lera, grus, morän?
Sånt kan ha betydelse för vilken typ av golvrenovering som är bäst.
Är det fuktigt kan det vara bästa att gjuta platta.
Men troligen är det rätt ok eftersom huset stått i 130 år.
-
Jag följer nog bara de rådgivande antikvariernas råd - dvs endast kutterspånsinsprutning å aldrig något annat i en trossbotten på ett timmerhus.
-
Hur pass lätt kan det gå att blåsa in kutterspån?
Det förutsätter väl att isolerutrymmet är tomt eller nästan tomt, och det är det sällan.
Du blir nog tvungen att bryta upp golvet.
-
Nä man fyller på. Att det ligger gammalt spånkvar gör inget. Man borrar hål i stockarna å sprutar med tryckluft.
-
Har du nån länk eller så?
Jag har svårt att tro det skulle fungera bra, risk att spånen packas ojämnt med luftfickor, om man inte gör en schweizerost av golvet.
Eller menar du att man borrar hål i timmerväggen och för in långa rör i trossbotten?
Måste väl vara ganska grova rör i så fall? Åtminstone 5 cm diameter?
-
Vi har en liknande krypgrund här. Har fått olika tips men, ett var att fylla utrymmet med lecakulor. Någon annan som hört något om det? För- och nackdelar?
-
ja i timmerväggen borrar man. Har inte koll på diameterna på rören, inte heller hur de pluggar igen. Men jag litar fullt på det eftersom det är de rådgivande antikvarierna/byggnadsingenjörerna i länet som har det som enda "godkända" lösning.
Lecakulor.. tll vad? Det måste väl vara isolering i trossbottnen, inte minst för dragets skull.
-
Har kollat på nätet men inte hittat nåt om inblåsning av kutterspån.
Vad jag begriper så är det iaf inte lite lättblåst som cellulosafiber, som också brukar blåsas in ovanpå hopsjunken kutterspån i trossbottnar.
Finns nåt som heter Cuttercut, kutterspån vattenglasbehandlat för brandskydd antar jag, men det går förstås med obehandlat också.
En fördel med kutterspån tror jag är att det (nog) inte är så poppis som musbomaterial, vilket mineralull och troligen också cellulosafiber är.
Lecakulor runt insidan av grundmuren eller i hela krypgrundvolymen brukar rekommenderas ibland.
Det ger ju mindre utrymme för fuktig luft att komma in, kondensera och orsaka röta, samtidigt som kulorna isolerar i sig själva.
Antar att man då helst ska ha fuktspärr mot markytan.
-
Jag ha rväl inte knystat om några andra planer? Det är ju därför tråden är här, för att komma på bästa sättet att gå igenom golvet först.
Varför så sur??
Vad jag menade var att jag inte tycker att det räcker med att med ficklampa kika in för att se om någon är nedrasat, personligen skulle jag ha tagit upp golvet, i.a.f. delvis om det går, för att kolla så allt verkligen är OK innan man gör ett nytt kök.
Men det beror ju i.o.f. på hur bra man kan se in i grunden också, ser man in så pass bra att men kan vara säker på att allt är OK så är det väl bara köra på antar jag..
-
nja sur... kanske var å ta i. Men du började ju utgå från att jag skule ehoppa över golvrenovering. Å det är ibland rätt tröttsamt på nätet när folk läser in annat än det som står (tyvärr även jag gör väl det...), ville bara tydligt för tillbaka på rätt kurs.
-
Lecakulor.. tll vad?
För att minska drag och för att isolera som jag har förstått det.
-
men det hjälper ju inte om trossbottnen är tom.. det ska ju blåsa under trossbottnen, så att fukten kommer ut.
-
Det blåser inget vidare i krypgrunder.
Det är under sommarhalvåret det blir problem, när uteluften är fuktig.
Eftersom det är kallt i krypgrunden, och fukten kondenseras på kallaste ytorna, så kan det bli rötskador med tiden.
Ju mindre plats som finns för fuktig luft, desto mindre kan kondensera.
Lecan minskar fria volymen samtidigt som den isolerar.
-
hm... intressant ändå. Får ta det med rådgivarna.
-
Har sett varianten med cellulosafibrer där man borrar hål i golvet längs med ytterväggarna. Man blåser sen in fibrerna och limmar i träpluggar. Kutterspån tvivlar jag på fungerar att blåsa in men mycket ska man höra! Ge mer info!
-
Som det låter så verkar det ju som att bryta upp golvet är det enda vettiga så du kan inspektera grunden, bjälklaget, blindbotten, kontrollera om golvet är tätt mot syllen etc.
Lukta under grunden om det går. Ifall det luktar gammal fuktig källare så behöver förmodligen grunden en riktig åtgärd. Prova att göra en fuktmätning under huset också med någon bra hygrometer. Du ska ligga under 75% RH, helst under 70%. Gör mätningen denna tiden på året fram tills ungefär mitten av september när RH ligger som högst. Sätt sensorn ungefär i mitten av grunden, några centimeter under blindbotten.
Jag hade lagt mineralull istället för kutterspån eftersom det isolerar i runda slängar 2-4 gånger så bra. Spån har också en tendens att sjunka ihop efterhand vilket lämnar luftkanaler där värmen kan dras ut. 100 m.m spån motsvarar i värsta fall alltså bara ynka 25 m.m mineralull vilket ju nästan är obefintligt. Idag brukar man ju lägga 220-300 m.m golvisolering minst som jag förstått det.
Med lite flyt går golvet att bryta upp utan att det blir alltför tilltufsat.
-
Mineralull är en katastrof om man får en vattenläcka eller om där är allmänt fuktigt. Det materialet håller nämligen kvar fukten längst "ner", så då ruttnar träet intill. Spån suger upp vatten, men släpper det sedan, dvs det står aldrig vatten i det materialet.
-
Lägger man plast på grunden, dränerar etc så ska det inte vara något problem.
Kalla golv som läcker ut en massa energi och därmed tär på miljön och dessutom ger förfrusna fötter är däremot ett problem. :)
-
Hur menar du "på grunden"?
-
Kan meddela att möss trivs alldeles utmärkt i kutterspån... Hade små pluttar i väggarna när jag rev ner den befintliga väggen på landet.. :)
-
Spån skulle jag inte lägga som isolering om jag gjorde om något, vare sig det gäller väggar eller golv.. Möjligtvis spån som isolering på vinden.. Det tar inte lång tid innan spånet sjunker ihop och så får man en luftspalt längst upp mot golvbrädorna och där med kommer det att kännas betydligt kyligare på golvet oavsett hur tjockt spånlager man har.
En del saker var kanske bättre förr men isolering hör inte till den kategorin tycker jag..
-
Men skrev jag inte att den sprutas in med tryckluft? Tanken med det är att den inte ska sjunka, men det klart, det kanske den gör ändå så småningom.
-
den sjunker absolut..
I väggen i mitt förråd på landet ligger spånet ungefär 70cm under taket.. vet inte hur gammalt förrådet är men.. jag ska byta till riktig isolering som jag ändå har liggande..
-
Hur menar du "på grunden"?
På marken under blindbotten.
-
jamen högtryck, nu känner jag mig bra tjatig, men det är den metoden jag pratar om. Å det hade de inte på 1800-talet. Är det skillnad mot att bara hälla i som de gjorde förr?
-
Förstår inte riktigt hur du tänker.. Dom använder högtryck för att spruta in spånen men efter ett tag packas dom ihop av egen tyngd eftersom dom inte sitter ihop i någon sorts form som kan hålla dom på plats.. OM det inte kommit nåt lim(?) eller nåt som inte jag har sett. Det är möjligt att jag har fel, men troligtvis packas det ihop efter ett tag om inte med en gång.. Men då kan man ju ösa på mer tills det är fullt så att säga..
-
Isolerade dom trossbotten alls på 1800-talet?
Då var det ju mest skurgolv och mullbänkar.
Dessutom användes stora skorstensmurar, som värmde upp utrymmet under bostadshusen.
Torpargrund är en ganska ny företeelse, och nackdelarna har börjat uppmärksammas först de senaste årtiondena.
Det är isolering av golv och andra uppvärmningsmetoder som ligger bakom mycket av rötproblemen i husgrunder.
Fast husen ruttnade förr också, det är väl först nu vi fått för oss att timmerhus kan hålla i evighet.
Ett nutida sätt att höja temperaturen i grunden kan vara att täcka marken med plast och isolera grundmurarna på insidan med lecakulor.
-
jaa... de isolerade med spån. Perioden efter mullbänk.
-
Fast husen ruttnade förr också, det är väl först nu vi fått för oss att timmerhus kan hålla i evighet.
Ja, 500åriga träbyggnader byggdes ju förra året ;)
Skämt åsido, du har ju helt rätt i att oisolerade golv och eldning i murstock höll husen friska betydligt bättre än dagens värmesystem. Skulle man idag suga tex 1000L kall torr luft in under grunden idag (motsvarande vad som behövdes för att syresätta eldstaden) så hade många fuktproblem som finns idag försvunnit upp genom skorstenen. Övernitisk isolering av golven hjälper ju inte heller precis. Då kommer det inte ens ner värme som kan torka upp undertill.
Om 50 år har vi kanske hunnit anpassa byggnadstekniken så vi bygger hållbara hälsosamma hus med dagens nya uppvärmnings & isolerings tekniker. (Tills dess kommer jag nog försöka bo i ett gammalt hus med vedeldning där både jag och huset är friska). ;D
-
Kikade tillbaka i tråden lite, hade glömt vad den handlade om från början.
Som jag fattar det så vill Stabon ha tips på ett någorlunda arbetsbesparande och billigt sätt att fålite varmare golv och ev fixa syllen.
Syllen går förhoppningsvis att komma åt utan att riva upp golvet, det kan väl bara avgörar av kunnig på plats.
Finns det inga konstaterade rötproblem i golvbjälklaget så är det väl enklast att spruta in ekofiber ovanpå befintliga fyllningen.
Möjligen är ekofiber ett varumärke, jag menar i alla fall fiber av trä eller återanvänt papper.
Ekofibern sjunker inte ihop, isolerar bättre än sågspån, är hygroskopiskt dvs andas, brukar rekommenderas till "byggnadsvårdande" renoveringar framför mineralull.
Man ska inte rota i onödan för att få det 100 % perfekt om det medför orimliga kostnader.
Kommande ägare ska också ha nåt att göra.
När det ändå är isolerare i farten, passa samtidigt på att blåsa upp samma sorts isolering på vinden, det är där den gör bäst nytta,
-
nja.. det jag har problem med är att utröna om trossbottnen är fuktig eller trasig. Min isolering har jag varit bestämd över hela tiden, den som sen ska dit när husets kondition är kontrollerat. Jag hävdar envist att kutterspån is the shit, tills någon av er kommer med fakta om spån insprutat med högtryck.
-
Personligen tror jag att spån är spån oavsett metod att få den på plats.. Det där med "högtryck" har väl att göra med hur man får det på plats, väl på plats beter den sig nog som den gamla spånisoleringen, d.v.s. att den med tiden sjunker ihop. Men det är ju min personliga åsikt..
Men som sagts tidigare i tråden, så länge inspektionsproblemet inte är löst så är det ju ingen idé att göra något alls.. Nu kommer jag inte ihåg exakt men var det så att det inte fanns utrymme att krypa under i grunden? Om det inte finns någon krypmån så bör du ta dit någon med videokamera, typ en sådan de filmar avlopp med.
Finns det krypmån men ingen ingång så kan du ju försöka gräva dig in i grunden eller såga upp en inspektionslucka inne i huset.
Det är väl det första man måste göra innan man bestämmer sig för teknik för att få spånet på plats.. Om nu blindbotten eller bjälkar är skadade måste ju golvet brytas upp och då kan man ju hälla dit spånet istället.
-
Jo, problemet är att det ine går att krypa och jag försår ine var man får tag på en sån kamera alla här pratar om. Inspektionslucka känns inte meningsfullt, för jag kommer ju inte kunna se hela undersidan ändå med en sån. Plocka ut en sten ur grunden kan gå, å så in med kamera. Eller.. där är springor mellan stenarna, kan gå ändå.
Så , nsäta steg, säg var jag hittar en kamera.
-
Finns säkert specialare att hyra, men skulle det inte kunna gå att använda en vattentät digitalkamera med filmfunktion?
-
På en lång stör då eller..?
-
På en lång stör då eller..?
Typ, och hopriggad med en lysdiodficklampa.
-
.....
Så , nsäta steg, säg var jag hittar en kamera.
Kolla med en firma som fixar avlopp, dom brukar ha kameror som kan ta sig fram lite över allt så får du se ordentligt. Kostar såklart lite att dom kommer hem till dig.
Ett annat alternativ är att hyra en kamera, kostar såklart också lite + att det kanske är svårt att hantera en sån utrustning själv ??
-
Står lite här också:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13337-torpargrund-foer-grund-foer-att-besiktiga.html (http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13337-torpargrund-foer-grund-foer-att-besiktiga.html)
Är du inte road av kameror så är det nog billigast att hyra en besiktnings-"gubbe" som kan inspektera grunden med fiberoptik-kamera eller liknande.
Dom har också erfarenhet att tyda vad dom ser på bilderna, säkert inte alltid helt självklart.
-
suck. var hyr man en sån gubbe då?
-
kolla i telefonkatalogen
-
jättekul. kanske själva yrket kan avslöjas?
-
va är du för en grävande journalist, måste man skedmata dej?
kolla på fasighetsbesiktning eller nåt sånt
;D
-
Ge fan i å hoppa på mitt yrke helt jävla grundlöst.
-
Om det går att slänga in nån form av lyse där (fast det behövs ju iofs oavsett kamera) så borde det väl gå med en liten webbkamera fastsatt på en pinne. Dom kostar ju bara några kronor på Claes Olsson..försöka hitta en med lång sladd bara..
-
suck. var hyr man en sån gubbe då?
sökordet är besiktningsman
Eller gå direkt via Sveriges Byggingenjörers Riksförbund, SBR.
-
Det verkar vara många som har erfarenhet av spån som sjunkit ihop med tiden. Jag renoverade en lägenhet i ett hus byggt på 20-talet för några år sedan och där hade spånet i golvet inte sjunkit ihop alls, så uppenbarligen är det möjligt att lägga in spån så att det inte sjunker på 80 år iaf. Detta var inte i golv mot krypgrund förstås, men ändå.
/sama
-
Det verkar vara många som har erfarenhet av spån som sjunkit ihop med tiden. Jag renoverade en lägenhet i ett hus byggt på 20-talet för några år sedan och där hade spånet i golvet inte sjunkit ihop alls, så uppenbarligen är det möjligt att lägga in spån så att det inte sjunker på 80 år iaf. Detta var inte i golv mot krypgrund förstås, men ändå.
/sama
Hur vet du att det aldrig, under 80 år, fyllts på spån? Kan ju vara svårt att se om huset byggdes tex 1920 och det sedan efterfylldes en gång tex 1922. Säger inte att det är omöjligt, bara undrar om du är helt säker.