Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Lars-Göran skrivet 20 jan-09 kl 19:35

Titel: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 20 jan-09 kl 19:35
Jag behöver lite starttips till min Ford 2000.
Vissa har tydlingen en slags förvärmning när nyckeln vrids åt vänster.Andra har något som heter start pilot.
På min "rishög" finns det en start pilot.Vad jag har fattat så när det är kallt och jag skall starta så skall jag dra ut startpiloten och när den startat in med den,är det rätt??.
Jag kan vrida nyckeln ett snäpp åt vänster men inte 2 som vissa säger att man kan göra .Jag har hört att man kan ha antingen förvärmning nyckel åt vänster eller start pilot inte båda.Han jag köpte maskinen av hade aldrig gjort annat än vridit på nyckeln så han har nog aldrig startat när det var kallt ,han visste inget om det här start pilot reglaget..Han hade ingen instruktionsbok heller .
Vad jag tror att jag begriper är att man måste ha bra kräm i batteriet,det har inte jag.
Jag skall nu köpa ett nytt batteri .
Vad skall jag satsa på .Jag har fått priser på ett gel batteri redtop 850  2400 kr eller ett tudor 140amp 2900 kr.
Folk säger att de här gelbatterierna ger ett bra startryck,men det krävs en speciell pulsladdare för att ladda det och det är lätt att dra ut det så att laddning behövs.Sedan har jag också hört att man bör använda det ofta annars blir det dåligt.Jag använder traktorn knappt en gång i veckan i snitt på vintern ,det är kanske lite lite för ett sådant batteri.

Jag har pratat och försökt att snappa upp alla tips,så nu vänder jag mig hit som en sista instans för att få lite fler tips så jag kan bestämma mig.

Fundersam batteriköpare som måste ha en traktor som startar.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: covboy skrivet 20 jan-09 kl 19:45
Är det en traktor du pratar om ?
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 20 jan-09 kl 20:42
JA
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Hönsmamman skrivet 20 jan-09 kl 20:45
Hej jag har ingen 2000 men prova med att ställa frågan på fordson.se där finns det mycke ford kunskap.På min major finns det bara en knapp på pumpen att trycka in för att den ska få mera diesel när den är kall.Mvh Anders
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: saittam skrivet 20 jan-09 kl 21:22
på min ford 4000 sitter det någon slags för värmare men den är naturkigt viss trasig ,
 har monterat en motorvärmar på den.. skar av slangen mellan kylaren  och motorn,,,
funkar fint räcker att motorvärmaren är på en 10 mn sen startar den utan problem.....
har kanske inte så kalt här nere på öland 
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Hootenanny skrivet 20 jan-09 kl 22:06
Som lite enkel nödlösning går det att köra med en varmluftspistol, ( som man har när man skrapar färg) vid insuget, lite innan start.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: ingvar2 skrivet 20 jan-09 kl 22:41
Men varför i hela friden köpa så dyra batterier till en så liten traktor? I min Ford 4610 har jag ett Biltema batteri för runt tusenlappen och det funkar alldeles utmärkt, har även det i dom andra traktorerna och dom kan stå i flera månader ibland och sen är det bara att köra igång. Vet många som har goda erfarenheter av Biltemas batterier...

På 4000 sitter det en köldstart i insugsröret ,det är en liten glödspiral som tänder på lite diesel som rinner in samtidigt.. sitter framtill på insugsröret, vänt inåt motorn. Men hur det är på 2000 känner jag inte till..
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: saittam skrivet 20 jan-09 kl 22:57
Men varför i hela friden köpa så dyra batterier till en så liten traktor? I min Ford 4610 har jag ett Biltema batteri för runt tusenlappen och det funkar alldeles utmärkt, har även det i dom andra traktorerna och dom kan stå i flera månader ibland och sen är det bara att köra igång. Vet många som har goda erfarenheter av Biltemas batterier...

På 4000 sitter det en köldstart i insugsröret ,det är en liten glödspiral som tänder på lite diesel som rinner in samtidigt.. sitter framtill på insugsröret, vänt inåt motorn. Men hur det är på 2000 känner jag inte till..

tyvär är det trasigt på min 4000  >:(
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Rosten skrivet 20 jan-09 kl 23:02
Jag hade köpt en slangvärmare och monterat. Kostar några hundralappar.
Typ den här men kolla bara att du får rätt storlek.
http://www.olssonsiellos.se/Products/Product.asp?SectionId=129825&ItemId=71090
Den skall monteras på den nedre slangen som går mellan motor och kýlaren med två slangklämmor.

Sen hade jag köpt ett Biltemabatteri på minst 100 amp.

Startar inte traktorn då så är den trasig.

Tänk också på att en kallstart sliter på motorn.
Med motorvärmare så spar du på motorn.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: saittam skrivet 20 jan-09 kl 23:14
Jag hade köpt en slangvärmare och monterat. Kostar några hundralappar.
Typ den här men kolla bara att du får rätt storlek.
[url]http://www.olssonsiellos.se/Products/Product.asp?SectionId=129825&ItemId=71090[/url]
Den skall monteras på den nedre slangen som går mellan motor och kýlaren med två slangklämmor.

Sen hade jag köpt ett Biltemabatteri på minst 100 amp.

Startar inte traktorn då så är den trasig.

Tänk också på att en kallstart sliter på motorn.
Med motorvärmare så spar du på motorn.


tack för tipset och länken  ;)
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: muffman skrivet 21 jan-09 kl 08:47
På ford transit diesel varianten fanns en startpilot och det är en flaska startgas som fästs i en speciell hållare. Ett reglage i kupen nämt start pilot aktiverar en dusch med startgas och underverket startar (i  bästa fall) Så troligen är den flaskan tom på din raket.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: covboy skrivet 21 jan-09 kl 10:52
Finns det glödannordning så märks det väl i startlåset ?
Tvångsmatningen finns på fördelningspumpen som funkar så att full gaspådrag och knappen in,släpper gasen genast när den startar o knappen slår ur.. Finns även gamla traktorer som har halvkompision för lättare start. ;)
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 21 jan-09 kl 17:54
Men varför i hela friden köpa så dyra batterier till en så liten traktor? I min Ford 4610 har jag ett Biltema batteri för runt tusenlappen och det funkar alldeles utmärkt, har även det i dom andra traktorerna och dom kan stå i flera månader ibland och sen är det bara att köra igång. Vet många som har goda erfarenheter av Biltemas batterier...

På 4000 sitter det en köldstart i insugsröret ,det är en liten glödspiral som tänder på lite diesel som rinner in samtidigt.. sitter framtill på insugsröret, vänt inåt motorn. Men hur det är på 2000 känner jag inte till..
Jag har aldrig haft biltema batteri,så jag vet inget om sådana.Har bara hört mig för och inte speciellt många har lovordat dem.Men de priser jag fick är enl mig också väldigt höga,jag tycker helt enkelt att det är lite för mycket pengar.Jag har tittat i biltema katalogen och de har ett batteri på 135 ah för 1700 kr det är ju ett rimligt pris.Men det går kanske med mindre också?.
Tack för tipsen.
Har beställt motorvärmare.

Lars
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 21 jan-09 kl 18:00
På ford transit diesel varianten fanns en startpilot och det är en flaska startgas som fästs i en speciell hållare. Ett reglage i kupen nämt start pilot aktiverar en dusch med startgas och underverket startar (i  bästa fall) Så troligen är den flaskan tom på din raket.
Kan man byta en sådan flaska hos ford  ??.
Om man har motorvärmare och bra batteri tror ni då att man behöver gasen till start piloten?.
Vad jag har fattat så kan man inte ha både startpilot (gassystemet) och förvärmningssystemet (glödning) är det rätt uppfattat tror ni??.
Om man använder båda systemen om de finns borde inte det orsaka en explosion i insugningsröret då.
Lars
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 21 jan-09 kl 19:51
Har man startelememt så brukar det inte finnas startpilot..  Det är inget bra alls att kombinera startgas med dessa...    Stor riskför exploderande motor...
Glöder man motorn bör man inte heller använda startgas då risken är överhängande att det tänder vid fel tillfälle och kolven slår baklängens varvid startmotrorn tvärstoppar...



 

Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: covboy skrivet 21 jan-09 kl 20:00
Startgas e ingen bra lösning,kanske nångång i nödsituation...
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 22 jan-09 kl 19:52
Nu har jag fått fatt i en instruktionsbok,jag har tagit bort behållaren på start piloten.Det är en liten plåtcylinder med eter i.Fast den var tyvärr tom,den var väl från -72.
Imorgon går jag hem vid middag och åker in till en traktorförsäljare och kollar om man kan köpa en ny eterburk eller det bara är att fylla på något själv,bensin kanske?.Det står i boken att man skall dra ut startpiloten under 2 sekunder ,antager att det då är gas .Men som burken ser ut och hur man kopplar på den så tror jag att det är i flytande form och att man skall pumpa.På burken står pumpa vad jag kan se gammal burk .
Imorgon skall frågetecken rätas ut,kanske redan här i denna tråd ikväll.
Lars
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Ulric Eriksson skrivet 22 jan-09 kl 20:00
Är inte eter och startgas i princip samma sak?
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 22 jan-09 kl 20:15
Är inte eter och startgas i princip samma sak?

Jepp det är samma sak....   
Finns den utrustningen så är det ingen fara att använda startgas... 
Tänk bara på att du skall köra litegrand på starten inann du sprutar i startgasen....

Detta för att få i diesel som smörjer och startgasen är torr...
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: covboy skrivet 22 jan-09 kl 20:43
Tänk att Eter kan söva endel och pigga upp andra.. ;D
Jag har använt startgas mycket i mina dar,startar alltid om man bara får motorn att gå runt,men bra är det inte att starta kall motor med våld..
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 22 jan-09 kl 20:47
Så här kan man oxå använda startgas

http://www.youtube.com/watch?v=oTaQsD-NHqA (http://www.youtube.com/watch?v=oTaQsD-NHqA)
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Luffsen skrivet 22 jan-09 kl 21:50
En veterinär jag träffade, talade om att eter är cancerframkallande oxå, därför har man slutat avliva smådjur med det.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 jan-09 kl 20:29
Startpilot brukar sitta på dieselfordon som försvaret har ägt som nya, i "civila" sammanhang är det dock sällsynt i Sverige.

Man ska vara mycket misstänksam mot gammal eter, speciellt när den har varit i kontakt med metaller som i de här aluminiumpatronerna för Startpilot. Om det vill sig illa kan etern med tiden reagera med metallen och bilda diverse explosiva föreningar, som får för sig att självantända när man minst anar det. När ett företag i Sundsvallstrakten skulle flytta sitt kemilabb för några år sedan så hittade man ett uråldrigt fat med eter i ett förråd. Man vågade inte röra det utan tog dit polisens bombvagn osv för att kunna flytta det därifrån på någotsånär säkert sätt.

Beträffande gelbatterier så är de, liksom alla andra moderna bilbatterier, mer känsliga än äldre blybatterier (före mitten av 80-talet) för korrekt laddspänning osv.

För att batteriet ska få bra livslängd är det viktigt att generator och laddningsregulator i traktorn fungerar bra och reglerar på rätt spänning när motorn går. Gammaldags mekaniska laddningsregulatorer måste kontrolleras regelbundet och justeras så att laddspänningen ligger rätt. Någon underhållsladdning med yttre laddare ska inte behövas om laddningen i fordonet är som den ska, och inget står och drar tjuvström.

En annan sak man bör komma ihåg med moderna batterier är att de tål mycket sämre än äldre batterier att stå urladdade. Har batteriet blivit urladdat av någon anledning så ska det sättas på laddning OMEDELBART, låt det inte dröja några timmar innan laddning påbörjas.

Ett undantag är om batteriet har frusit, i så fall får det inte laddas, man får inte heller försöka starta fordonet där det sitter. Bästa sättet att tina upp ett fruset batteri är att ställa det i en balja med kallvatten, som når upp till någon cm under batteriets överdel. Lägg några ribbor under batteriet så att vattnet kan röra sig under det också, och rör om vattnet då och då.
Ett urladdat batteri kan frysa vid omkring -7 °C medan ett fulladdat gott och väl klarar -40 °C.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 02 feb-09 kl 19:43
Hej
Jag vill nu meddela att ,motorvärmare är ditsatt och ett nytt 130 ah BILTEMA batteri är inkopplat och den startar kanon.

Min far var inne hos en handlare som tidigare sålt Ford traktorer de hade aldrig sett en sån här eterburk,konstigt.
Vad jag tänker på är att när jag nu har det systemet,kunde jag kanske använda det när det är extremt kallt ,men eter lär jag aldrig få fatt i.Kan man hälla i något annan brandfarlig vätska i alburken ex thinner???.

Lars
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 feb-09 kl 20:15
Om den vägrar vid riktig kyla så dutta lite startgas i luftfilltret så bör den komma igång ändä...

Men med motorvärmaren så tror jag inte du kommer få problem.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Luffsen skrivet 02 feb-09 kl 21:46
Lars-Göran. Vad menar du med extremt kallt?

Jag startar en BM 600 med motorvärmare inkopplad när det är 30 minus, och jag har aldrig ens behövt fundera på startgas eller liknande produkter. Möjligen lite styrketräning då, för styrningen går TUNGT i dom temperaturerna.  :(

Jag tror inte att du i framtiden kommer att få startbekymmer... inte nu när du har skaffat en motorvärmare oc gett nytt batteri till din traktor.  :)
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 feb-09 kl 21:51
Man ska vara mycket försiktig med startgas eller eterpatroner till en dieselmotor och bara ta till såna startmetoder i yttersta nödfall. Om man måste kallstarta en motvillig motor och inte har haft tid att använda motorvärmare innan så är ett knep att lossa röret/slangen mellan luftrenare och insugningsrör, och blåsa på med varmluftpistol eller gasollampa in i insugningsröret medan man gör startförsök. Det brukar göra bra nytta! Ungefär samma verkan som de flamstartanordningar som kan sitta fabriksmonterade på en del gamla engelska dieselmotorer.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Rosten skrivet 02 feb-09 kl 22:06
Hej
Jag vill nu meddela att ,motorvärmare är ditsatt och ett nytt 130 ah BILTEMA batteri är inkopplat och den startar kanon.

Min far var inne hos en handlare som tidigare sålt Ford traktorer de hade aldrig sett en sån här eterburk,konstigt.
Vad jag tänker på är att när jag nu har det systemet,kunde jag kanske använda det när det är extremt kallt ,men eter lär jag aldrig få fatt i.Kan man hälla i något annan brandfarlig vätska i alburken ex thinner???.

Lars
Du kommer utan problem kunna starat traktorn i minus 35 grader om du skulle behöva.
Bara du har haft motorvärmarn igång någon timme eller två.

Att starta en kall traktormotor med startgas eller eter är inget vidare bra idee om du vill ha en traktor som funkar i många år framöver.
Dieselmotor skall aldrig kallstartas på vintern.

Min far är gammal åkare och köpte en nästan ny Mercedes 300D  1982.
Han sålde den för ett halvår sedan. Då hade den rullat straxt över 85 000 mil!
Motorn är helt orörd. Inte ens toppen har varit avlyft.
Receptet är motorvärmare, fin olja och aldrig startgas. 
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: daniel.h skrivet 02 feb-09 kl 22:16
Jag brukar värma spridarna med gasolbrännare när jag startar på rapsolja, borde fungera på
diesel också, värmer till det fräser när man spottar på dom.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Lars-Göran skrivet 02 feb-09 kl 22:18
Lars-Göran. Vad menar du med extremt kallt?

Jag startar en BM 600 med motorvärmare inkopplad när det är 30 minus, och jag har aldrig ens behövt fundera på startgas eller liknande produkter. Möjligen lite styrketräning då, för styrningen går TUNGT i dom temperaturerna.  :(

Jag tror inte att du i framtiden kommer att få startbekymmer... inte nu när du har skaffat en motorvärmare oc gett nytt batteri till din traktor.  :)
Glöm det ,jag var bara nyfiken.Jag bor i Halland, max 10 minus.

Bra batteri och motorvärmare räcker långt det har jag nu fattat.

Den där eterstartprylen verkar lite "farlig" tycker jag så det är bra att den bara är där för syns skull framöver.

Tack för svaren.
Lars
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Luffsen skrivet 02 feb-09 kl 22:57
Tio minus i Halland känns nog värre än 30 minus i Ångermanland ändå...  :)
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Rödjan skrivet 03 feb-09 kl 21:42
Ok, 10 personer har sagt att det är dåligt med startgas men ingen har sagt varför. Och säg inte bara 'det sliter på motorn'. Vad är det som händer?
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: muffman skrivet 03 feb-09 kl 22:19
Sartgasen exploderar när kolven inte är helt uppe och diesel när kolven har börjat att gå ner. Dvs att den knackar något djävulskt risk för lager och kolvskador. Men kan ford rekommendera start pilot så tror jag att det inte är så farligt som det sägs. Personligen har jag aldrig hört något som gått sönder av att duttas igång nu och då, men det bästa är nog att se till att batteriet är ok och använda motorvärmare.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Luffsen skrivet 03 feb-09 kl 22:22
Jag vet att GAMLA motorer inte bryr sig om vad man sprutar i dom, diesel eller startgas, men MODERNA motorer, (efter 1970?) vet jag inte mycket mer om... Nån sa att eter inte smörjer alls, så det kanske har nåt med det att göra?

Men säger tillverkarna att det är OK så...

Svenska Petroleum Institutet kanske kan svara på frågan?
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Rödjan skrivet 03 feb-09 kl 22:30
På startgasburken står det t.o.m. 'oumbärligt' vid kallt och fuktigt väder.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Luffsen skrivet 03 feb-09 kl 22:33
På startgasburken står det t.o.m. 'oumbärligt' vid kallt och fuktigt väder.

Låter som om startgasfabrikören har en gammal bil...  ;D
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: Tankspridd skrivet 03 feb-09 kl 22:36
Tja en äldre ford skulle jag hellre använda motorvärmare till ? Om jag minns rätt är det löst pressade cylinderfoder i dom vilket kan ge en intresant upplevelse i kombination med startgas ( dyr sådan )
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 feb-09 kl 22:38
Så vitt jag vet så sitter ju Start Pilot nästan enbart på dieselfordon som svenska försvaret har ägt.
När jag gjorde lumpen så fick vi höra att man skulle vara mycket försiktig med den på Tgb 30 och 40, alltså Scania D11 och DS11-motorer från mitten av 70-talet. Det var inte ovanligt att man hade spräckt toppar på sådana motorer om man hade varit oförsiktig med att pumpa in eter. Däremot sades det att äldre dieslar var mer tåliga, men vi hade aldrig direkt med några sådana att göra. Jag var aldrig med om att behöva använda Start Pilot, det räckte alltid med insprutningspumpens kallstartanordning. Förvisso var det bara några dagar i början av december det var riktigt kallt i Östersund vintern '88-89.

Rent allmänt så knackar ju en dieselmotor kraftigt och låter mycket illa om man startar den med startgas eller Start Pilot. Det beror på att etern tänder så snart det blir tillräckligt med värme av kompressionen, medan dieseloljan ju inte kan tända förrän den sprutas in av insprutningspumpen. Vid startmotorvarvtal sker insprutningen först vid övre dödpunkt.

Samma slags knackande kan man få om insprutningspumpen sprutar in alldeles för tidigt av någon anledning, t ex om den har varit losstagen och man har fått dit axelkopplingen eller kugghjulen i fel läge. Eller för den delen om man har förväxlat spridarrören.
Titel: SV: Starta en Ford 2000
Skrivet av: covboy skrivet 03 feb-09 kl 22:43
Startpilot och glödstift passar inte ihop !