Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Mårten Swärd skrivet 30 aug-08 kl 13:18
-
Morsing!
Har precis köpt en spannmålskross där elkablarna är kapade, jag begriper inte riktigt hur och vad som ska kopplas på de avklippta tåtarna..
Från elmotorn går det två kablar, den ena är avklippt direkt vid motorn och den andra går till en strömbrytare och där efter är den avklippt. Kabeln med strömbrytaren ska ju kopplas in till elnätet antar jag men vad kan den andra kabeln (den som är avklippt vid motorn) ha för funktion?
-
Morsing!
Har precis köpt en spannmålskross där elkablarna är kapade, jag begriper inte riktigt hur och vad som ska kopplas på de avklippta tåtarna..
Från elmotorn går det två kablar, den ena är avklippt direkt vid motorn och den andra går till en strömbrytare och där efter är den avklippt. Kabeln med strömbrytaren ska ju kopplas in till elnätet antar jag men vad kan den andra kabeln (den som är avklippt vid motorn) ha för funktion?
Y-D-koppling troligtvis.
-
Y-D-koppling troligtvis.
..och det hät är inget du har lust att vidareutveckla något? ;)
-
Nä, det tror inte jag, det finns ju ingen anledning till att ha en sladd ut från motorn till en 0mkopplare, när du redan har en strömbrytare på kabeln fram till motorn... Sitter det en y/d kopplare så är det ju troligen i den brytaren du har..Hur ser den ut? Är det bara på/av eller är det två steg i pådraget?
Hur stor är motorn?
Jag skulle kunna tänka mig att sladden från motorn gått till nåt annat som han ville starta samtidigt som krossen, kanske en påfyllningsskruv eller borttransportering eller en blandare, det finns mängder med grejer som man kan vilja starta samtidigt ;)
Vår kross är på ca 5Kw och där finns ingen y/d kopplare alls, det är mer nödvändigt vid större motorer...
-
Morsning.
Jag hittar ingen effekt-angivelse på motorn men jag gissar att den är förhållandevis stor, hela "apparaten" är iaf närmare 2 meter hög.. Strömbrytaren är av modellen "av-på".. Jag ska ta och gå upp till ladugården och ta en kort på krossen så kan jag visa hur sladdarna sitter.
-
Här kommer några bilder på krossen, en med krossen "som helhet" och en på motorn med de avklippta kablarna.
-
Hejsan!
Öpna lådan på motorn. Ta av kablarna frå avklipta änden. Se till att motorn är ansluten i Y, så alla plattor ska sitta på en sida och är kopplat med varandra.
Sen kan du montera en ny slad till strömbrytaren.
Motorn har ungefär samma storleken som min egen och jag använder ingen Y-D.
Se till att det finns ingen spannmål i krossen när du starter.
-
Ahaa :) En Nima..en sån har jag också..Och om vi ska vara petiga så är detta alltså ingen kross, ;) utan en hammarkvarn..En kross har bara två valsar som plattar till säden, denna har knivar som hackar sönder den tills den går igenom ett såll, så man kan välja hur finmalet man vill ha det....
Jag har iofs ett tvåstegspådrag till min, men det sitter mellan motorskyddet ,som du har, och motorn.. Det finns alltså ingen extra kabel till det.
Utan jag tror nog det är som jag spånade om innan, dessa använs ofta tillsammans med en foderblandare, och jag kan tänka mig att det är dit den kabeln har gått. Men det kollar du enkelt, lyft på locket på motorn ( skruvarna sitter säkert som f-n ) och titta på kablarna, är dom bara pålagda på stiften som vanligt och den avhuggna kabeln är lagd uppepå, paralellkopplad, så är det som jag tror,, Du bör ju då plocka bort den avhuggna kabeln, eftersom det kommer att vara ström ut i den, och även om den är avklippt rakt av så kan alltid nån komma åt änden...
Är dom mer komplicerat dragna kors och tvärs över stiften så är det nog till nåt extra pådrag..men ta ett kort på dom i så fall...
-
Stort tack för svaren!
Ska öppna upp den och titta hur det ser ut i morgon! Tvåstegspådraget, är det till för att inte dra säkringarna vid uppstart av motorn?
ingvar2, har du en liknande pjäs? Vet du ung. vad de ligger på i pris? Undrar lite eftrsom att jag snubblade över denna av en slump.. Det var en kille som var ock kollade på traktorn jag skulle sälja och jag nämnde då att jag letade efter en spannmålskross, av en slump så hade han en stående efter sin far som gått bort för ett par år sedan.. Fick ge 2500:- för den.
-
Ahaa :) En Nima..en sån har jag också..Och om vi ska vara petiga så är detta alltså ingen kross, ;) utan en hammarkvarn..En kross har bara två valsar som plattar till säden, denna har knivar som hackar sönder den tills den går igenom ett såll, så man kan välja hur finmalet man vill ha det....
Oookej.....Jag tyckte att det var en liten kross. i.a.f. mindre än min. ;D
Visste inte att det fanns en hammarkvarn eller liknande. Så lärer man varje dag.
Motorn verker ha samma storlek som min motor på krossen.
Jag känner inte hammarkvarnen men den kan behöver mera kraft från motorn än en kross.
Så det är väl bäst att lyssna till ingevar2 ;)
-
:)
Ja, om man har klena säkringar och inte alltid vill komma ihåg att köra den tom, så behövs ett tvåstegspådrag...
Men jag skulle säkert klara mig utan, men det satt där när jag köpte den..
Ett par tusenlappar är normalt vad dom ligger på, brukar finnas några till salu jämt nästan.. Nima har såvitt jag vet fortfarande delar till dom, som knivar och såll, det är ju vad som slits...
-
Kan vi få se en bild på motorns typskylt också?
Om motorn är avsedd för Y/D-start så ska spänningen i Y-kopplat läge vara angiven till 660 eller 690 V , och i D-kopplat läge 380 eller 400 V.
Om den inte är avsedd för Y/D-start så står det nog 380 eller 400 V för Y-kopplat läge och 220 eller 380 V för D-kopplat läge.
I de länder (större delen av Europa, bl a Sverige) där elnätet är 230/400 V krävs det alltså speciella motorer för Y/D-start. I länder där huvudspänningen (spänningen mellan faserna) är 230 V (t ex Norge och på en del håll i Spanien) kan man använda standardmotorer även för Y/D-start.
-
Kan vi få se en bild på motorns typskylt också?
Om motorn är avsedd för Y/D-start så ska spänningen i Y-kopplat läge vara angiven till 660 eller 690 V , och i D-kopplat läge 380 eller 400 V.
Om den inte är avsedd för Y/D-start så står det nog 380 eller 400 V för Y-kopplat läge och 220 eller 380 V för D-kopplat läge.
I de länder (större delen av Europa, bl a Sverige) där elnätet är 230/400 V krävs det alltså speciella motorer för Y/D-start. I länder där huvudspänningen (spänningen mellan faserna) är 230 V (t ex Norge och på en del håll i Spanien) kan man använda standardmotorer även för Y/D-start.
Morsning!
Jag hittar märkligt nog ingen typskylt.. Letade efter den förut när jag försökte se vilken effekt det var på motorn.
-
Kan vi få se en bild på motorns typskylt också?
Om motorn är avsedd för Y/D-start så ska spänningen i Y-kopplat läge vara angiven till 660 eller 690 V , och i D-kopplat läge 380 eller 400 V.
Om den inte är avsedd för Y/D-start så står det nog 380 eller 400 V för Y-kopplat läge och 220 eller 380 V för D-kopplat läge.
I de länder (större delen av Europa, bl a Sverige) där elnätet är 230/400 V krävs det alltså speciella motorer för Y/D-start. I länder där huvudspänningen (spänningen mellan faserna) är 230 V (t ex Norge och på en del håll i Spanien) kan man använda standardmotorer även för Y/D-start.
Är du riktigt riktigt säker på detta? :) Såvitt jag vet så använder vi vanliga motorer oavsett startmetod, kopplar bara om lindningarna på olika sätt med hjälp av blecken i kopplingsdosan....
-
En motor för 690/400 V kan man naturligtvis ha ständigt D-kopplad för 400 V och starta den direkt om man så vill.
Men om man köper en ny motor och inte säger till om att den ska användas för Y/D-start så får man en för 400/230 V. Sådana motorer blir billigare eftersom de dels tillverkas i större serier och dels är det enklare att linda statorhärvorna - färre varv och grövre tråd.
Y/D-start har nackdelen att motorn får dåligt startmoment (teoretiskt en tredjedel av vad samma motor kan ge vid direkt start), så den startmetoden fungerar egentligen bara där motorn alltid startar obelastad. Och numera är ju elnäten oftast så starka att de klarar startströmmen från en direktstartad trefasmotor utan att lyset blinkar för mycket hos grannarna.
-
En motor för 690/400 V kan man naturligtvis ha ständigt D-kopplad för 400 V och starta den direkt om man så vill.
Men om man köper en ny motor och inte säger till om att den ska användas för Y/D-start så får man en för 400/230 V. Sådana motorer blir billigare eftersom de dels tillverkas i större serier och dels är det enklare att linda statorhärvorna - färre varv och grövre tråd.
Y/D-start har nackdelen att motorn får dåligt startmoment (teoretiskt en tredjedel av vad samma motor kan ge vid direkt start), så den startmetoden fungerar egentligen bara där motorn alltid startar obelastad. Och numera är ju elnäten oftast så starka att de klarar startströmmen från en direktstartad trefasmotor utan att lyset blinkar för mycket hos grannarna.
Mitt elverk hickar och stannar. Så det mesta jag har behöver YD-koppling. Det ska väl bli bättre när jag har 2 omformare till men inte innan dess.
-
Mitt elverk hickar och stannar. Så det mesta jag har behöver YD-koppling. Det ska väl bli bättre när jag har 2 omformare till men inte innan dess.
Ja, ett litet elverk är väl ett mycket typiskt exempel på ett svagt elnät som kräver Y/D-start. Där kan ju en möjlighet vara att koppla in motorn till elverket medan elverket står stilla och sedan starta elverket, då får man så att säga mjukstart på köpet!
-
Ja, ett litet elverk är väl ett mycket typiskt exempel på ett svagt elnät som kräver Y/D-start. Där kan ju en möjlighet vara att koppla in motorn till elverket medan elverket står stilla och sedan starta elverket, då får man så att säga mjukstart på köpet!
Då kommer elverket igång och sedan hickar den till och kastar säkringar omkring sig. Till och med D-säkringar.
-
Morsning!
Jag har äntligen fått arslet ur vagnen och kopplat in spannmålskrossen, dock drar den huvudsäkringarna när jag kör igång den. Jag kan starta upp den EN gång och den går då bra och jag kan krossa spannmålet, men stänger jag av den och försöker starta igen så hickar den bara till och är stendöd. Anledningen till detta är att den då har dragit två av faserna på huvudsäkringerna, 16 A säkringar. Jag TROR att den vid första uppstarten drar en utav fasernas säkringar men att den då är så pass uppe i varv att den ändå orar fortsätta, vid nästa uppstart drar den den andra säkringen och då "slocknar" den helt. Vid andra uppstarten hör man att den är betydlig "tröttare" innan den dör.
Vad tror ni om detta, kan en Y/D-koppling fixa till det? Jag är inte särskilt sugen på att säkra upp till 21 A, då får nog hellre krossen gå, alternativt att man bunkrar upp med mycket säkringar.. :)
-
Y/D-koppling KAN kanske hjälpa.
Det kan också hända att det går bättre om du använder tröga 16 A -säkringar (märkta med T eller "snigel-symbol") som huvudsäkringar.
Tänk på att det kan vara högst varierande kvalitet på billiga märkeslösa säkringar från Kina eller östeuropeiska tillverkare, även om de kanske är CE-märkta. Säkringar som säljs under en svensk återförsäljares eget varumärke (typ Biltema, Malmbergs osv) är ofta tvivelaktiga.
Se till att det är perfekt god kontakt i säkringshållarna så att det inte blir onödig värmeutveckling runt säkringarna (byt passdelar om det är oxiderat och fult eller finns brännmärken på bottenkontakten, kolla också hur det ser ut inne i propphuvarna och byt eller rengör dem om nödvändigt).
Se till att huvudsäkringarna inte utsätts för någon annan stor belastning (varmvattenberedare, värmeelement i tvättmaskin eller diskmaskin, motorvärmare, spis osv) samtidigt med eller strax innan du ska köra igång krossen.
-
Ser du till att den är tom när du startar? Och hur mycket matar du på, dom kan inte ösa i sig så särskilt mycket dom där rackarna, då går propparna..
-
Ser du till att den är tom när du startar? Och hur mycket matar du på, dom kan inte ösa i sig så särskilt mycket dom där rackarna, då går propparna..
Tom är den, det är ju heller inge problem medans den kör. Är den väl igång så kan jag hålla på och krossa länge.
Det kan också hända att det går bättre om du använder tröga 16 A -säkringar (märkta med T eller "snigel-symbol") som huvudsäkringar.
Jo, tänkte testa det idag, affären var stängd igår. Förhoppningsvis hjälper det, iaf om jag stänger av övriga saker i bostadshuset som drar el.
-
Jag tror inte riktigt på din teori om att propparna går medan du kör, fast det är ju lätt att kolla, bara titta i proppskåpet när den krossar och eventuellt skruva ur en propp.
Min skulle aldrig orka fortsätta på två faser, den klara inte ens att det är glapp i en så den inte får 220 volt på alla faser. Så jag funderar på om du har kollat så du har full styrka på alla faser ända fram på motorn? Du mäter mellan jord och en fas i taget, och då ska dom ligga på minst 220 volt. Mät lämpligen på motorn, eventuellt med den igång för att se om nån fas fallerar under belastning.
Vet inte om du har så många motorer i den storleken innan? för då har man ofta inte märkt att det fattas ström nånstans, kan vara glapp i nån koppling eller proppfäste bara...
Ja, det var en tanke bara...
-
Jag tror inte riktigt på din teori om att propparna går medan du kör, fast det är ju lätt att kolla, bara titta i proppskåpet när den krossar och eventuellt skruva ur en propp.
Min skulle aldrig orka fortsätta på två faser, den klara inte ens att det är glapp i en så den inte får 220 volt på alla faser. Så jag funderar på om du har kollat så du har full styrka på alla faser ända fram på motorn? Du mäter mellan jord och en fas i taget, och då ska dom ligga på minst 220 volt. Mät lämpligen på motorn, eventuellt med den igång för att se om nån fas fallerar under belastning.
Vet inte om du har så många motorer i den storleken innan? för då har man ofta inte märkt att det fattas ström nånstans, kan vara glapp i nån koppling eller proppfäste bara...
Ja, det var en tanke bara...
Ok, ska testa och mäta upp faserna i kväll..
Men om den nu inte "plockar" en fas per uppstart så innebär det ju att den alltid vid just andra uppstarten drar propparna på två faser, det verkar ju också lite märkligt.
-
Nej, det är fullt normalt för en 3fas-motor. Att den drar 2 proppar åt gången.
-
Nej, det är fullt normalt för en 3fas-motor. Att den drar 2 proppar åt gången.
Jo men att den alltid gör det vid andra uppstarten är ju lite knepigt..
-
Jag kan rekommendera att du använder motorskyddet. Det ser till att slå ifrån vid ett visst strömuttag (t.ex. 6A, som du kan ställa om inuti). Jag brände motorn på vår spannmålsskruv när jag vred upp motorskyddet till mer än 6A och motorn var inte gjord för den lasten.
Mvh Oscar
-
Jag kan rekommendera att du använder motorskyddet. Det ser till att slå ifrån vid ett visst strömuttag (t.ex. 6A, som du kan ställa om inuti). Jag brände motorn på vår spannmålsskruv när jag vred upp motorskyddet till mer än 6A och motorn var inte gjord för den lasten.
Mvh Oscar
Aha.. Jag tror att det står på 12 A nu om jag inte missminner mig. Ska testa det med när jag kommer hem..
-
Någon som vet vart man kan få tag i en sån där Y/D-koppling (Y/D-start?)?
Har haft problem att få igång kvarnen de senaste dagarna. Trots att jag stängt av all annan el på gården så ryker huvudsäkringarna när jag ska dra igång den, med tanke på att i rpincip allt annat på gården har gått sönder denna månad så är väl risken att denna med gått sönder men det kunde ju vara värt att prova med en Y/D-koppling.
Sökte lite på ClasOhlsson men hittade inget där.. Fast det kanske benämns som något annat?
/
-
Någon som vet vart man kan få tag i en sån där Y/D-koppling (Y/D-start?)?
Har haft problem att få igång kvarnen de senaste dagarna. Trots att jag stängt av all annan el på gården så ryker huvudsäkringarna när jag ska dra igång den, med tanke på att i rpincip allt annat på gården har gått sönder denna månad så är väl risken att denna med gått sönder men det kunde ju vara värt att prova med en Y/D-koppling.
Sökte lite på ClasOhlsson men hittade inget där.. Fast det kanske benämns som något annat?
/
Den finns på nima till exempel.
-
Ok, tackar. Såg att det fanns på Jula med fast där var den slut när jag var och kollade på lunchen.
-
Har man taskigt med ström så är det rekomenderat med en mjukstart..
Det sparar både på säkringar o maskinen..
Dock e den inte gratis...
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog (https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog)
(https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_P_IMAGE/7bc9b900-7904-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg)