Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Eltillverkning => Ämnet startat av: magi skrivet 17 feb-08 kl 00:28
-
Hej.
När man förbränner ved eller brännbara ämnen över huvud taget under högre lufttryck så
sker förbränningen betydligt fortare samt bygger upp ett mycket högt avgas tryck
på upp till 200-300 kg/cm2 om man inte är försiktig..
Vet någon om man kan köpa ett tubsystem som man laddar med tex sågspån och tryckluft
och sedan får ett förbränningstryck i tuben som man sedan kan driva en generator på?
Magi
-
Kul idé att låta förbränningen ske i ett tillsutet utrymme och driva en generator med "avgaserna", jag tror dock inte att påfyllningen av bränsle och luft är det enda problemet. Det som tar hand om energin i avgasövertrycket (en turbin antar jag att du tänkt dig) måste tåla de temperaturer som krävs för att systemet ska "gå plus" när man räknat bort alla förluster. Dessutom måste turbinen tåla alla otrevliga ämnen i avgaserna, regelbunden sotning av turbinen, ledningar, munstycken osv, borde vara ett krav.
Inte för att jag kan garantera det, men helt vanlig ångturbin låter mycket bättre av flera anledningar, dessutom finns det färdiga lösningar att köpa.
-
...
Jag är ganska övertygad att man med dagens teknologi kan ta fram ett tubsystem som klarar av fast bränsleförbränning med filter mellan förbränningstank och luftmotor/turbin.
Verkningsgraden skulle bli ganska hög också då man kan ta tillvara värmen från förbränningen antingen till uppvärmning eller ångkraftgenerering och på det viset inte behöva ha en luftmotor/turbin som kräver högtemperatur material.
Magi
-
Vår teknologilärare på gymnasiet påstod att det skulle gå bra att elda en "vanlig" turbinmotor
med vilket bränbart ämne som helst bara man löste inmatningen... laddar med tex sågspån och tryckluft
Förslaget låter inte så dumt :)
men känsligt...
-
Koleldade gasturbiner finns, men har någon provat gengasdrivna?
-
"Bio-brensel" gassturbin :
"Construction for a wood-burning gas turbine plant in Walker Township,
Pennsylvania, was completed recently. This plant generates 12 MW per hour.....
The turbine drives a 3 MW generator and produces electricity and heat...."
http://www.ornl.gov/sci/eere/international/Website/Waste-Fuel%20Turbines-PR.htm (http://www.ornl.gov/sci/eere/international/Website/Waste-Fuel%20Turbines-PR.htm)
Man kan benytte gengass i en turbin, man har gjort forsøk i Värnamo:
http://ec.europa.eu/energy/res/sectors/doc/bioenergy/studies/large_scale_gasification.pdf (http://ec.europa.eu/energy/res/sectors/doc/bioenergy/studies/large_scale_gasification.pdf)
http://www.green-trust.org/woodgas.htm (http://www.green-trust.org/woodgas.htm)
http://www.green-trust.org/woodgas.pdf (http://www.green-trust.org/woodgas.pdf)
http://www.woodgas.com/ (http://www.woodgas.com/)
-
Vår teknologilärare på gymnasiet påstod att det skulle gå bra att elda en "vanlig" turbinmotor
med vilket bränbart ämne som helst bara man löste inmatningen... Förslaget låter inte så dumt :)
men känsligt...
Det finns turbiner som går på flis.
-
Här finns ett objekt. "Bara" att bygga en lämplig förgasningsanläggning för ved och koppla ihop. Synd att man varken har tid eller råd...
http://www.blocket.se/vi/15241793.htm?ca=8_s
-
http://www.nyethermodynamics.com/
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8074&start=0
de går att bygga egna gengas,ved eller annan typ av bränsle driven microturbin av (last)bilturbo, de är int svårt men man ska vara försiktig
krukset är om man ska montera en generator på turbin axeln....
-
Ska man bygga en liten stationär anläggning så är gasturbiner överhuvudtaget inte lämpliga, oavsett vad man ska elda dem med för bränsle. Och det av flera skäl.
Framför allt verkningsgraden, som i bästa fall kan komma upp till hälften av vad man kan vänta sig av en bra kolvmotor när det gäller en liten lågbudgetanläggning. Det är en annan sak att man kan komma upp i aktningsvärda verkningsgrader i stora anläggningar på tiotals eller hundratals MW, där man har råd att kosta på allt vad tekniken kan erbjuda av värmeåtervinningsanordningar och sånt.
Man får också räkna med kort livslängd på både kompressor och turbin när det gäller en liten anläggning där man inte kan kosta på så bra gasrening utan det alltid följer med sot och askpartiklar i gasen. Till saken hör ju också att de smågasturbiner som går att komma över framför allt är tänkta för antingen tillfälliga reservkraftbehov eller för t ex helikoptrar. I det första fallet spelar kort livslängd ingen som helst roll, om turbinen håller för 50 timmars drift så har den ändå fullgjort sitt syfte. Och i det andra fallet spelar underhållskostnaderna ingen större roll, om turbinen kräver helrenovering var tvåhundrade timme så må det vara hänt.
Ytterligare ett bekymmer är att gasturbinen har svårt att klara av strömningsmotståndet i en gasgenerator, det gör att effekt och verkningsgrad sjunker mycket kraftigt jämfört med när den drivs på t ex fotogen.
Allt detta talar för att om man ska bygga en anläggning för småskalig elproduktion via förgasning av ved, så är det bästa att använda en kolvmotor. Kanske inte en personbilsmotor utan hellre någon kraftigt byggd industrimotor eller lastbilsmotor.
Goda erfarenheter lär finnas av Fords kraftigare serier av bensin-V8-motorer som de använder i större pickuper, lätta lastbilar och liknande.
-
Lite grunder i gasturbin.
Bränslet tillförs i brännkammaren EFTER kompressorn, det betyder att kompressorn fullständigt dyngar i vad för bränsle gasturbinen matas med.
GASGENERATORN är den delen som altrar ett gasflöde till en KRAFTURBIN där mekaniskt arbete utvinns.
--Erik, 15 år i branchen.
-
Det finns färdiga "vedeldade" gasturbinsystem att köpa. Se exv http://www.zilkha.com
-
Det finns färdiga "vedeldade" gasturbinsystem att köpa. Se exv [url]http://www.zilkha.com[/url]
Et typisk basis Zikha-systemet er på 1,5MW og behøver areal på over 300 kvadratmeter.
(0,5MW-10MW med el.) Låter inte som något att ha hemma :
http://www.zilkha.com/zilkhabiomassunit.html (http://www.zilkha.com/zilkhabiomassunit.html)
-
värmen i gasturbinen ligger runt 800-900 grader, vilket är inom arbetsgränserna för en bil turbo
strömings motståndet ska int vara något problem då gengasverket int ska vara kopplat mellan insug och bränkammare på turbinen.... utan vara monterat för sig och gasen sugas in i insuget och flamspärr förhindra baktändning... anledningen till att använda bilturbo är att även om de int är så effektiva som större maskiner så kostar de int tusentals euro på kw utan kanske några hundralappar (kr) och de är massproducerade gerjer som man lätt kan få tag på utan att de kostar multum... teorin med en turbo är att de ska klara 100 000 mil i en bil de skulle motsvara 10 000 timar i 100 km/h, desvärre gör de detta sällan utan snarare hälften av de teoretiska drifts tiden....
sen är underhållet och slitage betydligt mindre med en bilturbo... eftesom de är mindre rörliga delar i en turbo blir de int lika mkt skit i oljan och behöver därmed bytas mer sällan...
ja skulle ju hälre ha en liten turbin med 1 bars tryck hemma som kansek har 10% el effektivitet och int en ångmaskin som har 15% eleffektivitet och 15 bars tryck... ju högre tryck ju större risk för en smäll...
-
Jag vill ha en capstone MCHP. Det är koola turbiner som kräver luftfilterbyte en gång om året.
-
Et typisk basis Zikha-systemet er på 1,5MW og behøver areal på over 300 kvadratmeter.
(0,5MW-10MW med el.) Låter inte som något att ha hemma :
[url]http://www.zilkha.com/zilkhabiomassunit.html[/url] ([url]http://www.zilkha.com/zilkhabiomassunit.html[/url])
Nej, men idag är det är det sannolikt den skala som krävs om man ska syssla med gasturbiner. De är som andra redan påtalat inte helt enkla att skala ner, särskilt inte om man ska driva dem med "smutsigt" bränsle.
-
Precis, mikroturbiner finns och fungerar bra, men bara med gas eller olja.
-
då får vi väl se till att skapa en microturbin som kan gå på skitigt bränsle då och som bara består av standard produkter som int kostar skjortan ;)
-
Bygg en gasturbin från ett turboaggrigat.
Finns en del om detta på nätet.
t.ex. http://www.junkyardjet.com/
-
För många år sedan, 25 eller så, gjorde Volvo en konceptbil tillsammans med ett par killar från Chalmers. Den drevs med el från en gasturbin med en generator med permanentmagneter. Om jag minns rätt så snurrade den med 90000 varv/minut.
-
En sådan bil blir dyr i drift, men om man har en liten gasturbin för elframställning, och värmer huset med värmen, blir det nog lite intressantare. De väsnas som tusan. Det finns kommersiellt tillverkade anläggningar i bla Canada.
För många år sedan, 25 eller så, gjorde Volvo en konceptbil tillsammans med ett par killar från Chalmers. Den drevs med el från en gasturbin med en generator med permanentmagneter. Om jag minns rätt så snurrade den med 90000 varv/minut.
-
En sådan bil blir dyr i drift, men om man har en liten gasturbin för elframställning, och värmer huset med värmen, blir det nog lite intressantare. De väsnas som tusan. Det finns kommersiellt tillverkade anläggningar i bla Canada.
Dessa anläggningar tillverkas också i Finspång, Sweden. Gasturbinkombianläggningar finns bla i Helsingborg och Göteborg. Att köra en gasturbin i öppen cykel är inget annat än hål i huvet och ett miljösvineri.
På oljeplattformar används gasturbiner till elproduktion eller kompressordrift, även där har man värmeåtervinning på rökgaserna. Här passar dom bra då man kör dom på den fossilgas som frigörs ur oljan som kommer upp.
-
Vad är det för skillnad, mer än transporten, att bränna gas på en oljetransport eller på landbacken.
-
Vad är det för skillnad, mer än transporten, att bränna gas på en oljetransport eller på landbacken.
Det är väl bättre att köra en turbin på gasen som annars bara skulle ha eldats i en flare.
-
Vad är det för skillnad, mer än transporten, att bränna gas på en oljetransport eller på landbacken.
Finns en pipeline till land som det oftast gör på nordsjön exporteras helst gasen via den, annars har men en väldigt billig energiförsörjning ombord.
-
då får vi väl se till att skapa en microturbin som kan gå på skitigt bränsle då och som bara består av standard produkter som int kostar skjortan ;)
Hej alla! Jag håller på att projektera en Tesla-turbin med en rotordiameter på 120mm. Tesla-turbinen är tålig mot junk i gasen, vätskan som passerar rotorn. Den är också förhållandevis enkel att bygga själv (jämfört med en bladturbin). Jag tänker köra den med ånga någonstans mellan 10-30 Bar enligt Rankin-cykeln, har inte klart för mig ännu vilken typ av brännare jag ska ha. Jag betar av en sak i taget så att säga. Målet är att den via nedväxling ska ge 3-6 kilowatt med synkrongenerator, men som sagt, det blir en senare fråga. Först ska jag få turbinen att fungera hjälpligt och beroende av resultaten går jag antingen vidare eller så dimensionerar jag om den tills jag blir nöjd.
Kanske överger jag idén med ånga för att istället köra förbänningsgasen direkt genom turbinen, alltså från ångturbin till gasturbin. Men det beslutet ligger fortfarande dolt i framtidens böljade dimmor.
Hälsningar från Per
-
hej per är de så att du vill ha lite inspiration om tesla turbinen ska du gå in på www.maskinisten.net och söka på "ångmaskin projekt" där testar daniel med teslaturbiner lastbils turbos och vanliga ångmaskiner av olika slag med olika resultat.... ja har ochså ett projekt som går att se på "gengas driven microturbin" på samma sida. ja har varit inne på teslaturbinen med men de har inte blivit av och för närvarande håller ja på med att utvinnan effekt ur en turbin som drivs av en micro turbin... du får gå in och kolla så kommer du förstå...
väntar spännt på dina resultat!! ;D