Alternativ.nu
Djur => Kaniner => Ämnet startat av: Dandelia skrivet 12 okt-07 kl 19:34
-
Ska mängden kraftfoder anpassas efter kylan därute? Tycker mig märka att min fv-hane "fallit ur" något på sistone trots samma mängd rabbfor. Provar nu att öka ca en halv deciliter. Går det åt mer energi i kylan?
/Dandelia
-
Japp, de äter mer för att hålla värmen! Jag brukar ge mer hö, om det inte är 25 minus - då blir det mer pellets/havre också.
-
Ah, hö funkar oxå. Det förklarar varför det gått 5 balar på två veckor! Det bara försvinner! Jag har undrat vad det har tagit åt dom små liven. Den här gången tog jag hem 10 balar. Spännande att se hur länge dom räcker. Men jag ökar pelletsgivan lite oxå. Dom känns smalare än jag vill ha dom just nu.
/Dandelia
-
Det har varit - 24 ett par gånger och det verkar ha gått bra. Nu är en ny stor kyla på väg in och jag tror vi kommer att nå - 30 iallafall, vart går gränsen? Vad skall man kolla på kaninen?
-
Hur kallt klarar kanin ungar ??? ??? När jag provade att para en av mina honor så va det 1-3 minusgrader och det funka . Men nu är dom födda och det är mellan 15-25 minus. Har hittat 2 döda men kan ju inte säja att det beror på kylan. Hon har en liten låda och har boat inne i den.
-
Hur kallt klarar kanin ungar ??? ??? När jag provade att para en av mina honor så va det 1-3 minusgrader och det funka . Men nu är dom födda och det är mellan 15-25 minus. Har hittat 2 döda men kan ju inte säja att det beror på kylan. Hon har en liten låda och har boat inne i den.
Det sägs att dom ska klara det,
mina klara -10 iaf utan prob nu bor jag i Skåne där det inte är så kallt tacko lov ;D
Jag la in mkt halm i buren så det låg riktigt över huset/boet med + att det måste vara tjockt i botten.
-
Jag har haft kaniner med ungar i 20 graders kyla, och det har gått bra. Om de ligger väl nedbäddade så lär nog inte 5-10 minusgrader till påverka.
Det kallaste jag haft ute är minus 32 och det klarade kaninerna galant. De satt mest still och åt hö, med rimfrost i morrhåren :)
-
Har en BW hona som fick sin första kull i mitten av December, 4 st, och det har inte varit nåt problem. Tempen har varierat mellan -2 och -19 grader.
-
Nu är det - 30. Han är stor som en boll, men äter lite dåligt och är lite darrig. När skall man bli orolig?
-
Det hade jag blivit redan nu kan du inte ta in honom i ngt garage/oupvärmt ställe inomhus?
Se till så han har MKT halm att bädda ner sig i.
Det låter ju inget vidare.
-
Nu har han fått flytta in i uthuset. Jag har satt på en frostvakt i det rummet han har. Det gick upp till -25 och då var han pigg igen men sen neråt -30 igen så tyckte jag att det var lika bra att han fick slippa den värsta kylan.
-
Det där med "darrningen".... e inte det de gör för att värma sig?
-
Tänk på att mer kraftfoder ger sämre vinterpäls, så man bör inte öka givan i förebyggande syfte. Vi lärde oss det när vi läste fysiologi och det är rätt logiskt. Får kroppen mer energi kan den använda den till att producera värme istället för att bygga upp en varmare päls. Nackdelen är förstås att de blir sämre på att klara köldknäppar som denna. Det kommer till en gräns när kroppen inte hinner producera värme i samma takt som den kyls ner och det är då vinterpälsen behövs som bäst.
-
Gränsen för vad en kanin tål obehindrat är 30 minus, kallare än så eller -30 under längre tid har de svårt att klara utan bohåla på frostfritt djup. Det var bra att du tog in honom i uthuset, se till så han har obehindrat med hö, då har han lättare för att hålla värmen än att ge mer kraftfoder. Mer havre på sin höjd då den innehåller mer fett.
-
Hur kan man veta att kaninen frös ihjäl, speciella kännetecken?
-
Såvitt jag vet kan man inte veta att den frusit ihjäl genom att bara så på den. Förmodligen är det andra faktorer som idirekt gör att djuren fryser hjäl. Tex. dålig vinterpäls eller tillfälligt sänkt imunförsvar.
-
Tack.
-
En frisk kanin vid bra hull klarar av kyla riktigt bra. Den måste dock ha torrt om fötterna och ha en bur som är vindskyddad och som det inte snöar in i. Bra tillgång till ett näringsriktigt hö samt rikligt med halm.
FLYTTA ALDRIG IN EN KANIN FRÅN EN UTEBUR VINTERTID TILL ETT VARMT UTRYMME!! DEN KANINEN DÖR! :'(
Gösta
-
En frisk kanin vid bra hull klarar av kyla riktigt bra. Den måste dock ha torrt om fötterna och ha en bur som är vindskyddad och som det inte snöar in i. Bra tillgång till ett näringsriktigt hö samt rikligt med halm.
FLYTTA ALDRIG IN EN KANIN FRÅN EN UTEBUR VINTERTID TILL ETT VARMT UTRYMME!! DEN KANINEN DÖR! :'(
Gösta
Jag flyttade in tre av ute-kaninerna till garaget där det var -15 istället för -30. Det kändes helt rätt. ;)
/Sara
-
Du gjorde helt rätt Sara. När jag skriver varmt utrymme avser jag minst +10 grader.
-15 grader är absolut inte varmt ;)
Gösta
-
Du gjorde helt rätt Sara. När jag skriver varmt utrymme avser jag minst +10 grader.
-15 grader är absolut inte varmt ;)
Gösta
Det är en sak jag tänkt på. Man har ju alltid fått lära sig att man inte ska ta in utekaniner på vintern pga värmeslag och så. Men på LU som arrangeras varje vinter tas ca 2000 kaniner in i värmen under tre dagar och flyttar sen ut igen (ja, alla kaniner är kanske inte utekaniner men de flesta är nog). Under flera utsällningar under vintern tas kaniner in under dagen också. Har aldrig hört att någon kanin tagit skada av detta. Har själv ställt på LU flera gånger och kaninerna verkar inte ha tagot skada av det. Undrar hur mycket som krävs för att de verkligen ska dö.
-
Tänk lite trasselsudden. Du är ute i -30 grader. Klädd för den temperaturen naturligtvis! Sedan kommer du in i värmen inomhus. Du har ingen möjlighet att lätta på din klädsel över huvud taget. Hur skulle du må då tror du? Kaninen som vistas i en utebur i minus 30 grader bygger upp en väl isolerad päls. Den pälsen har den på sig när den kommer in i värmen. kan ju knappast ta av sig pälsen.....Utställare i all ära men de har ofta låg kunskap om kaniner som djurart tyvärr. Utsätt aldrig en kanin för plötsliga stora temperaturväxlingar om ni är rädda om era djur.
Gösta
-
Tänk lite trasselsudden. Du är ute i -30 grader. Klädd för den temperaturen naturligtvis! Sedan kommer du in i värmen inomhus. Du har ingen möjlighet att lätta på din klädsel över huvud taget. Hur skulle du må då tror du? Kaninen som vistas i en utebur i minus 30 grader bygger upp en väl isolerad päls. Den pälsen har den på sig när den kommer in i värmen. kan ju knappast ta av sig pälsen.....Utställare i all ära men de har ofta låg kunskap om kaniner som djurart tyvärr. Utsätt aldrig en kanin för plötsliga stora temperaturväxlingar om ni är rädda om era djur.
Gösta
Jo, jag vet ju att man inte ska ta in dem. När jag började som uppfödare var det något av det första jag fick lära mig. Det jag funderade över var vad som krävs för att de ska kolavippa. Om det nu är livsfarligt för dem att komma in på en utställning vintertid. Varför hör man aldrig om någon som dör. Sommartid hör man ju ofta om kaniner som dör av värmen. Hoppare tar ju dessutom in och tävlar med kaninerna inomhus. Dubbelmoral :P
-
Du gjorde helt rätt Sara. När jag skriver varmt utrymme avser jag minst +10 grader.
-15 grader är absolut inte varmt ;)
Gösta
Hi hi, jo jag vet att -15 inte är varmt, men jag skulle bara skojja till det lite... ;) Kaninerna som fick komma in i "värmen" på "bara" -15 såg väldigt pigga och nöjda ut efter ett dygn i "värmen"... ;) Nu känns det jättevarmt inne i stallet när man kommer in utifrån, trots att det bara är fem plusgrader där. Allt är ju relativt liksom... ::)
/Sara
-
En frisk kanin vid bra hull klarar av kyla riktigt bra. Den måste dock ha torrt om fötterna och ha en bur som är vindskyddad och som det inte snöar in i. Bra tillgång till ett näringsriktigt hö samt rikligt med halm.
FLYTTA ALDRIG IN EN KANIN FRÅN EN UTEBUR VINTERTID TILL ETT VARMT UTRYMME!! DEN KANINEN DÖR! :'(
Gösta
Där måste jag säga emot. För om detta skulle stämma så skulle mina utställningsdjur dö.
Ofta vintertid då jag åker på utställning till Sverige så är kaninen inne i värmen 5-6 dygn om man räknar med resa och vistelse i utställningslokalen.
Jag har mina kaniner boende utomhus och den kallaste vintern va det -30 ute och jag hade kaninerna inomhus i flera dagar och satte sedan ut dem igen då jag kom hem.
Inte en enda blev sjuk , Inte ens rinnande ögon eller näsor.
Samma blir det nu igen till LU i Nyköping, vi åker på onsdag och är hemma igen på Tisdag. Men de har funkat alla år i de år jag ställt ut mina djur.
Fast, kanske dvärgar är tåligare än dina köttdjur? *Flinar*
-
Tänk lite trasselsudden. Du är ute i -30 grader. Klädd för den temperaturen naturligtvis! Sedan kommer du in i värmen inomhus. Du har ingen möjlighet att lätta på din klädsel över huvud taget. Hur skulle du må då tror du? Kaninen som vistas i en utebur i minus 30 grader bygger upp en väl isolerad päls. Den pälsen har den på sig när den kommer in i värmen. kan ju knappast ta av sig pälsen.....Utställare i all ära men de har ofta låg kunskap om kaniner som djurart tyvärr. Utsätt aldrig en kanin för plötsliga stora temperaturväxlingar om ni är rädda om era djur.
Gösta
Detdär va väl ändå nedlåtande..
Du kan ju knappast dra alla utställare över en kamm. Om de hade så dålig kunskap om sina kaniner så skulle de knappast få bra resultat på kroppar och pälsar. För om de inte kunde kaniner så kan de ju helelr inte sköta dem så de ser ut för nåt....
Många av oss har gått uppfödarkurs med seriösa föreläsare och veterinärer pålästa i ämnet.
Samt läst allt som finns att komma över i litteraturväg.
Själv har jag alla kaninböckerna här hemma, bla KG Roos bok och de därpå följande som kommit ut. och jag vet fler med mig som har den litteraturen hemma.
Så jag måste säga att ditt uttalande gör mig illa till mods. :-\
-
Detdär va väl ändå nedlåtande..
Du kan ju knappast dra alla utställare över en kamm. Om de hade så dålig kunskap om sina kaniner så skulle de knappast få bra resultat på kroppar och pälsar. För om de inte kunde kaniner så kan de ju helelr inte sköta dem så de ser ut för nåt....
Många av oss har gått uppfödarkurs med seriösa föreläsare och veterinärer pålästa i ämnet.
Samt läst allt som finns att komma över i litteraturväg.
Själv har jag alla kaninböckerna här hemma, bla KG Roos bok och de därpå följande som kommit ut. och jag vet fler med mig som har den litteraturen hemma.
Så jag måste säga att ditt uttalande gör mig illa till mods. :-\
Måste bara poängtera att oavsett hur mycket kurser ni utställare går så kommer vi (köttproducenter vs utställare) alltid ha olika åsikt. Som köttuppfödare anser jag rakt av att de flesta utställningsdjur är på tok för feta, inte mår bra och inte ser ut som en kanin skall göra. Detta vet jag för att jag rotat tillräckligt många gånger inne i gamla utställningskaniner och inte kunnat hitta njurar, hjärta eller lever pga allt fett som klistrar sig fast runt fingrarna på en. När man väl sen drar ut handen är fettet inte att få loss från fingrarna. Föreställ dig tuggummi gånger 2000!
På utställningsbordet är detta ofta kaniner som fått kanonresultat men som har vita hår eller underbett och därför lämnas hos mig på avlivning. I mina ögon är detta inget djur som mår bra, för det första skulle det kräva ett under att få den dräktig om det var en hona, och för hanarnas del måste de bantas ner först innan de orkar med att para 4 honor i veckan. Så då undrar jag egentligen vad det är som lärs ut på alla dessa kurser ni går på?
-
Måste bara poängtera att oavsett hur mycket kurser ni utställare går så kommer vi (köttproducenter vs utställare) alltid ha olika åsikt. Som köttuppfödare anser jag rakt av att de flesta utställningsdjur är på tok för feta, inte mår bra och inte ser ut som en kanin skall göra. Detta vet jag för att jag rotat tillräckligt många gånger inne i gamla utställningskaniner och inte kunnat hitta njurar, hjärta eller lever pga allt fett som klistrar sig fast runt fingrarna på en. När man väl sen drar ut handen är fettet inte att få loss från fingrarna. Föreställ dig tuggummi gånger 2000!
På utställningsbordet är detta ofta kaniner som fått kanonresultat men som har vita hår eller underbett och därför lämnas hos mig på avlivning. I mina ögon är detta inget djur som mår bra, för det första skulle det kräva ett under att få den dräktig om det var en hona, och för hanarnas del måste de bantas ner först innan de orkar med att para 4 honor i veckan. Så då undrar jag egentligen vad det är som lärs ut på alla dessa kurser ni går på?
Det är skillnad på utställningsdjur och avels djur och ja, till utställning så göds djuren på lite nån vecka innan för att kännas välmusklade och fina.
Sen efter utställning drar man ner på matportionen.
Alla mina djur som inte ställs är slanka, nästan tunna så man känner korset.
Jag har slaktat fler av mina utställningsdjur och de har inte haft en gnutta fett alls.
Däremot verkar det som rasen winer ansamlar mer fett än övriga.
Har haft några såna också och slaktat och dessa va fulla av fett.
Så vi utställare håller skillnad på utställnings och avelsdjur då de gäller hull.
Vi är sparsam med utfodring under aveln och ger mer när utställningsperioden är.
Vissa av mina hanar parar 4 honor på en dag utan problem. Dock är de dvärgar men ändå.
EDIT:
detta med att vara feta elelr inte beror också på foder, jag har även testat slakta djur som går på olika fodervarianter. De djur som gått på foder med 5 och 6 % fett har de funnits mer fett id (stora köttraser).Dock de som fått samma mängd fodergiva men på ett foder med 4% och lägre har varit minimala i fettansamling.
De har alla vart i samma hull. Utställningskondition.
Så man kan inte säga generellt att alla utställningsdjur är feta om man inte vet hurudant foder de fått och känner till fett procenten i det.
-
Jag har en känsla av att ni aldrig kommer att komma överens i den här frågan eftersom ni båda har så olika erfarenheter.
Måste bara tillägga att jag slaktade min första sällskapskanin igår. En dvv-hane som var aggressiv och skulle tas bort. Nu vägde jag honom inte innan jag slaktade honom, men urtagen inklusive hjärta, lungor, lever och njurar (utan huvud, päls, tarm-paket och tassar) så vägde den drygt 900 gram. Och utöver detta så samlade jag ihop 150 gram fett! Alltså 150 gram fett på en kanin som kanske vägde ca 2 kilo... :o Fy fan...
/Sara
-
Jag har en känsla av att ni aldrig kommer att komma överens i den här frågan eftersom ni båda har så olika erfarenheter.
Jag håller nog med där = )
Jag har själv gått kurser & ditt & datt visst är dom givande absolut men man blir ingen expert precis ;) Men jag har oxå lyssnat & fått goda råd av köttproducenter. Man får sålla helt enkelt & tro på det man vill. Men jag kan hålla med om att många djur är feta. Foder själv upp belgisk jätte & jag har sett många feta jättar i dagarna. Det väller ur dom stackarna. Det är inte rätt att göda ett djur för att det ska bli stort, å hålla utställningsvikten, tycker man ska se över sitt avelsmatrial om det verkligen är ngt att avla vidare på om det nu inte håller vikten. Själv ökar jag ingen foder mängd på mina djur inför en utställning dom är som dom är & som jag tycker en jätte ska se ut både hemma& på utställning, vacker normal kropp & inte en säck potatis.
Sen kan jag väl erkänna att jag inte eftersträvar några 12 kg bjässar heller ;D
-
Innan jag började läsa till agronom så födde jag upp hermeliner och det gick bra. De var friska (inga sjuka under alla år) och fick bra resultat på utställningar (klubbmästare i sthlm 2006). Men sen jag avvecklade och började studera så har jag fattat hur otroligt lite jag kunde... Kaninkursen hålls under två dagar, den snuddar lite vid kanten av kunskap. Vår kurs i anatomi och fysiologi gick i heltid under nästan en heltermin (25p). Är sjukt taggad till att börja föda upp igenom i framtiden och ska gå in med en helt annan inställning. :)
-
Innan jag började läsa till agronom så födde jag upp hermeliner och det gick bra. De var friska (inga sjuka under alla år) och fick bra resultat på utställningar (klubbmästare i sthlm 2006). Men sen jag avvecklade och började studera så har jag fattat hur otroligt lite jag kunde... Kaninkursen hålls under två dagar, den snuddar lite vid kanten av kunskap. Vår kurs i anatomi och fysiologi gick i heltid under nästan en heltermin (25p). Är sjukt taggad till att börja föda upp igenom i framtiden och ska gå in med en helt annan inställning. :)
Se där var ett sunt inlägg i debatten :)
-
Håller med Meritaton i mycket.
-
Jag har en känsla av att ni aldrig kommer att komma överens i den här frågan eftersom ni båda har så olika erfarenheter.
Måste bara tillägga att jag slaktade min första sällskapskanin igår. En dvv-hane som var aggressiv och skulle tas bort. Nu vägde jag honom inte innan jag slaktade honom, men urtagen inklusive hjärta, lungor, lever och njurar (utan huvud, päls, tarm-paket och tassar) så vägde den drygt 900 gram. Och utöver detta så samlade jag ihop 150 gram fett! Alltså 150 gram fett på en kanin som kanske vägde ca 2 kilo... :o Fy fan...
/Sara
Som jag sa så tror jag fodret gör mycke, många av utställarna ger foder med 5% fett i och då även fri tillgång till endel djur. Andra kanske ger ett foder på 5,5% fett och därtill tillsätter havre vilket då ökar fetthalten ännu mer sen kan då fodergivan bestå i ca 1dl foder till på köpet... (till dvv) Så inte konstigt de blir feta...
Jag har slaktat 5 dvv hittills och inte en enda av dem har haft ett uns av extra fett på sig de har varit helt rent kött på dem inte ens i nacken fanns mer än typ 2tsk fett i nackskinnet.
De har då fått ett foder med 4% fett och 13% protein.
Som sagt, hur stor mängd fett kaninen samlat på beror på mängden foder och även vilket foder, samma va de på den tid vi födde upp grisar, rapporterna från slakterierna om hur mycke fett de hade varierade på vilket foder vi gav just då.
Vi fick många gånger ett foderprogram från slakteriet där det var noga uträknat hur mycke man skulle ge för att få maximal tillväxt. Vi testade följa detta program. Visst, djuren växte men fick även sämre köttkvalité eftersom köttet blev fetare.
Vi bytte till ett annat foder och gav mindre, djuren växte visserligen långsammare men köttet va av toppkvalité just inget fett och högsta klass= mer betalt.
Jag tror inte de är annorlunda med andra djur.
Hurudana de ser ut invändigt beror på fodret hurdant de är.
Det är ju samma med oss människor, en hälsosammare diet leder till mindre fetma.
Kaniner är ju fenomenala djur då de gäller att ta upp näring i maten och ger man en massa fet foder till dem, så blir de också va de blir invändigt.
Rekommenderad fettmängd i fodergivan ligger på 2 till max 4% fett iaf enligt de tabeller man kan hitta på nätet, då även utländska sidor.
Jag testade tidigare ge kaninerna ett foder med 4% fett (helt ok) men proteinet va väldigt högt 16% och kombination av så högt protein till den fetthalten resulterade till att kaninerna fick början till hakpåsar på 4 veckor!! Detta va både unga och äldre djur som aldrig tidigare i sina linjer haft tendens till hakpåsar...
Jag började då ge ett annat foder med 15% protein men som endast innehöll 3% fett och kaninerna som fått påbörjan till hakpåsarna tappade "bort hakpåsarna" efter ett tag, kan tillägga att de ändå fick 0,6dl till dvärgvädurar och knappa 0,5 till hermeliner och samma giva då jag gav testade fodrena.
Som sagt, säger igen, om kaninen är fet invändigt eller inte beror på hurudant foder du ger.
-
Här har ni lite info från nätet. Där nere i sista diagrammet står ideal mängd av innehåll i ett pellets.
Det är ett maintenance foder och de flesta kaniner är ju inte hoppkaniner som tävlar och behöver då inte heller så mycke energi.
http://www.rabbit.org/journal/3-4/pellet-info.html (http://www.rabbit.org/journal/3-4/pellet-info.html)
Här är en annan sida. Mycket intressant.
Skrolla uppåt så står de rekommenderade fetthalterna och på nån av dessa inkommande sidor även om protein, och alla vitaminer ett foder bör innehålla och även mängden.
http://books.google.fi/books?id=pv8Ss20uQuYC&pg=RA1-PT18&lpg=RA1-PT18&dq=rekommended+ingrediens+rabbitfood&source=bl&ots=IKHIWxjkP7&sig=77d6N4g8iNMkyCFeoGdi2BRMYpo&hl=sv&ei=DtFhS4DzHdWM-gbE6KzIDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CCQQ6AEwBg#v=onepage&q=&f=false (http://books.google.fi/books?id=pv8Ss20uQuYC&pg=RA1-PT18&lpg=RA1-PT18&dq=rekommended+ingrediens+rabbitfood&source=bl&ots=IKHIWxjkP7&sig=77d6N4g8iNMkyCFeoGdi2BRMYpo&hl=sv&ei=DtFhS4DzHdWM-gbE6KzIDA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CCQQ6AEwBg#v=onepage&q=&f=false)
-
Som jag sa så tror jag fodret gör mycke, många av utställarna ger foder med 5% fett i och då även fri tillgång till endel djur. Andra kanske ger ett foder på 5,5% fett och därtill tillsätter havre vilket då ökar fetthalten ännu mer sen kan då fodergivan bestå i ca 1dl foder till på köpet... (till dvv) Så inte konstigt de blir feta...
Jag har slaktat 5 dvv hittills och inte en enda av dem har haft ett uns av extra fett på sig de har varit helt rent kött på dem inte ens i nacken fanns mer än typ 2tsk fett i nackskinnet.
De har då fått ett foder med 4% fett och 13% protein.
Som sagt, hur stor mängd fett kaninen samlat på beror på mängden foder och även vilket foder, samma va de på den tid vi födde upp grisar, rapporterna från slakterierna om hur mycke fett de hade varierade på vilket foder vi gav just då.
Vi fick många gånger ett foderprogram från slakteriet där det var noga uträknat hur mycke man skulle ge för att få maximal tillväxt. Vi testade följa detta program. Visst, djuren växte men fick även sämre köttkvalité eftersom köttet blev fetare.
Vi bytte till ett annat foder och gav mindre, djuren växte visserligen långsammare men köttet va av toppkvalité just inget fett och högsta klass= mer betalt.
Jag tror inte de är annorlunda med andra djur.
Hurudana de ser ut invändigt beror på fodret hurdant de är.
Det är ju samma med oss människor, en hälsosammare diet leder till mindre fetma.
Kaniner är ju fenomenala djur då de gäller att ta upp näring i maten och ger man en massa fet foder till dem, så blir de också va de blir invändigt.
Rekommenderad fettmängd i fodergivan ligger på 2 till max 4% fett iaf enligt de tabeller man kan hitta på nätet, då även utländska sidor.
Jag testade tidigare ge kaninerna ett foder med 4% fett (helt ok) men proteinet va väldigt högt 16% och kombination av så högt protein till den fetthalten resulterade till att kaninerna fick början till hakpåsar på 4 veckor!! Detta va både unga och äldre djur som aldrig tidigare i sina linjer haft tendens till hakpåsar...
Jag började då ge ett annat foder med 15% protein men som endast innehöll 3% fett och kaninerna som fått påbörjan till hakpåsarna tappade "bort hakpåsarna" efter ett tag, kan tillägga att de ändå fick 0,6dl till dvärgvädurar och knappa 0,5 till hermeliner och samma giva då jag gav testade fodrena.
Som sagt, säger igen, om kaninen är fet invändigt eller inte beror på hurudant foder du ger.
Ja, självklart beror det på fodret... Ingen har väl påstått annat?
/Sara
-
Sara-->
Jag opponerade mig bara över antydan att kaniner i utställningskondition är feta.