Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: andtol skrivet 22 okt-18 kl 10:13
-
Vi behöver byta våra vinterdäck men hinner inte göra det innan första frosthalken/snön.
Ska jag byta till de dåliga vinterdäcken (som gått 4-5 vintrar) eller behålla de bra sommardäcken?
-
Jag skulle köra vidare på sommardäcken, och slänga in de dåliga vinterdäcken till gummiverkstan snabbt som ögat innan de får rusning.
-
Dra av sommardäcken med avfettning så gummi ytan är fräsch o kör förståndigt
Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)
-
Dra av sommardäcken med avfettning så gummi ytan är fräsch o kör förståndigt
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)
Vad har avfettning för funktion. Sommardäcken sitter väl redan på bilen dessutom.
-
Dra av sommardäcken med avfettning så gummi ytan är fräsch o kör förståndigt
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)
??? Vad gör det för nytta?
Jag skulle hellre kört på dåliga vinterdäck än bra sommardäck på vintern. Men det är efter mina preferenser. Mjukare gummiblndning i vinterdäck. Sen beror det på mönster också. "snabba" sommardäck lär inte vara så roliga på vintern.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Om man ska göra något då tvättar man däcken med rödsprit den dagen man ska köra på halka.
Lagen är dessutom ganska tydlig.
Är det halt så är det vinterdäck som krävs.
Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)
-
....rödsprit den dagen man ska köra på halka....
Varför?
-
Lagen säger väl att om det är vinterväglag 1 december- 31 mars så skall vinterdäck användas? I oktober-november får man väl köra i halka med sommardäcken?
Som sagt, mönstret och skicket är ju avgörande. Och märket. 4-5 år gamla vinterdäck kan ha blivit rätt hårda och värdelösa. Jag bytte precis sådana mot nya, helt otroligt vilken skillnad!
Så mycket pengar som man lägger på bilen, så är bra vinterdäck det jag helst satsar på nu för tiden.
-
Lagen säger väl att om det är vinterväglag 1 december- 31 mars så skall vinterdäck användas? I oktober-november får man väl köra i halka med sommardäcken?
Som sagt, mönstret och skicket är ju avgörande. Och märket. 4-5 år gamla vinterdäck kan ha blivit rätt hårda och värdelösa. Jag bytte precis sådana mot nya, helt otroligt vilken skillnad!
Så mycket pengar som man lägger på bilen, så är bra vinterdäck det jag helst satsar på nu för tiden.
Är bilen 30 år eller äldre, behöver man inte ha vinterdäck.
Du får väll prova vilka som fungerar bäst.
Förra vintern när det var ca 1 dm snö, så skulle jag köra över åkern med Opeln som hade taskiga dubbdäck och fastnade.
Hämtade Mercedesen med bra sommardäck och drog upp Opeln på vägen utan problem fast jag glömde lossa handbromsen på Opeln
Jettan har halvdana ca 10 år gamla vinterdäck och går bra i snön och nästan nya sommardäcken funkar inte alls i snön.
-
På vilket sätt skulle vinterdäcken ha blivit dåliga efter 4-5 år? Så länge större delen av dubbarna finns kvar och mönsterdjupet är lagligt (dvs minst 3 mm för vinterdäck) så finns det ingen anledning att byta dem.
Påståendena om att gummit i vinterdäck skulle hårdna och försämras efter några år, är bara lösa rykten och marknadsföringssnack från bilgummibranschen som alltid brukar dyka upp i dåliga tider då däckimportörer och gummiverkstäder ser omsättningen minska. Vad som har visats i oberoende försök, är att det allra yttersta skiktet av gummit (kanske 0,05 - 0,1 mm) kan hårdna i däck som har legat mycket länge, detta hårda skikt med "halkiga" egenskaper nöts dock bort efter några mils körning på barmark.
Ur miljö- och resursförbrukningssynpunkt är det helt förkastligt att byta ut däck innan de verkligen är utslitna. Däremot bör ju föraren alltid vara medveten om vad för däck som sitter på bilen, och anpassa sitt körsätt därefter.
Har man en bil av en modell som är ökänd för lömska vägegenskaper i halka och/eller dålig framkomlighet, så kan det förstås vara en anledning att byta däcken i förtid. I synnerhet om det förekommer att den körs av mindre skickliga förare.
Om man ska köra i mycket dåligt väglag med dåliga vinterdäck, så får man bättre grepp om däcken inte är onödigt hårdpumpade. Då kan det vara idé att hålla sig till biltillverkarens rekommenderade lufttryck eller kanske lägga sig i underkant av det, även om man i vanliga fall går upp 0,5 bar till för att minska bränsleförbrukning och däckslitage.
-
Skulle säga att det är stor skillnad i grepp på ett nytt dubbdäck med sitt fulla mönsterdjup och alla dubbar vassa, än ett däck som närmar sig 3 mm gränsen där dubben är som plattor och sajpningen är i det närmaste obefintlig. Sedan så kan det bero på mjukgörare som lämnat däcket, att gummiblandningarna generellt blivit bättre eller helt enkelt att jag köpt bättre däckmärken vart efter, för de däck jag bytt ut har varit hårda i gummit medan de nya varit mjuka.
Visst går det att åka på dåliga däck, man får köra därefter, men skall man ta sig fram bra på vintern så är det skönt med fräscha dubbdäck med bra mönster.
-
En annan sak att komma ihåg är att när mönstret försvinner så får gummit en hårdare känsla eftersom det inte finns lika mycket gummi att flexa med längre.
-
På vilket sätt skulle vinterdäcken ha blivit dåliga efter 4-5 år? Så länge större delen av dubbarna finns kvar och mönsterdjupet är lagligt (dvs minst 3 mm för vinterdäck) så finns det ingen anledning att byta dem.
Tack för svar!
De flesta dubbarna är kvar. Det är några mm kvar till "klacken" så de är definitivt lagliga.
Det är så många som säger att vinterdäck blir hårda, det är därför jag frågar. "De tappar halva greppet varje år" hörde jag häromdagen...
Vi byter ej däck utan behåller dessa.
-
Ja, det är bara att köra därefter. De lär vara många gånger bättre än de blanka sommardäcken man kanade omkring på förr.
-
Visst blir däck hårda.
På boggin på en gammal Volvo lastbil jag haft, var det ett däck som lät helt OK när man slog med släggan för att kolla lufttrycket.
Ventilröret var bortslitet från slangen, så med största säkerhet var det tomt på luft.
-
Vad har avfettning för funktion. Sommardäcken sitter väl redan på bilen dessutom.
Jag vet inte rent tekniskt hur det funkar vet bara att det funkar, den där miljöavfettningen på OK är bäst men annan går oxå bra. Förmodligen tar det bort nån hinna på däcket på nåt vis. Jag har kommit lös många gånger då jag har stått riktigt illa fastkörd, spray på vänta lite o smyg iväg [emoji4]
Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)
-
Varför?
Då tvättar man dels bort saltet och ruggar upp gummit.
Gammalt trick bland chaffisar som kört Norge.
-
Sätt på dom gamla vinterdäcken.
Köp en sån där portabel lufttrycks mojäng. Finns på lidl nu för 200kr. Kopplas till cigguttaget.
Så när du kommer till en backe eller isgata där bilen slirar. Ta ur luft ur däcken. Kör upp. Sen kan du fylla dom igen.
-
Vi behöver byta våra vinterdäck men hinner inte göra det innan första frosthalken/snön.
Ska jag byta till de dåliga vinterdäcken (som gått 4-5 vintrar) eller behålla de bra sommardäcken?
Jag tolkade det här som att Toll ville möta första frosthalkan/snön med så bra grepp som möjligt i väntan på att lägga på ny vinterdäck, men nu har han ändrat sig och kör ett tag till på de gamla vinterdäcken. Eller snarare, frun och dottern får göra det, för Toll åker med.
-
Sätt på dom gamla vinterdäcken.
Köp en sån där portabel lufttrycks mojäng. Finns på lidl nu för 200kr. Kopplas till cigguttaget.
Så när du kommer till en backe eller isgata där bilen slirar. Ta ur luft ur däcken. Kör upp. Sen kan du fylla dom igen.
Det tricket fungerar bra på snö, men fungerar det på isgata? Tycker bara dubb, kätting eller grus fungerar där.
-
Jag vet inte rent tekniskt hur det funkar vet bara att det funkar, den där miljöavfettningen på OK är bäst men annan går oxå bra. Förmodligen tar det bort nån hinna på däcket på nåt vis. Jag har kommit lös många gånger då jag har stått riktigt illa fastkörd, spray på vänta lite o smyg iväg [emoji4]
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)
Jo men då är det ju knappast en lösning om du har dåliga vinterdäck? Syftet är väl mer att man ska ha bra däck när man kör? Kan ju inte ut o spraya avfettning var tionde minut.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Tack för svar!
De flesta dubbarna är kvar. Det är några mm kvar till "klacken" så de är definitivt lagliga.
Det är så många som säger att vinterdäck blir hårda, det är därför jag frågar. "De tappar halva greppet varje år" hörde jag häromdagen...
Vi byter ej däck utan behåller dessa.
Men du kan ju inte gå på vad några förståsigpåare på ett forum säger, kanske särskilt inte detta. [emoji3] Tycker du att du har för dåliga däck för att säkert framföra din bil så byter du såklart. Har ingen sett dina däck så kan de inte ge några bra råd.
Och som tidigare sagts det är stor skillnad på nya och 4-5 år gamla slitna däck. Släng på de gamla o kör tills det blir halt, då tar du en sväng o testar när det släpper i kurvor broms mm. Sen åker du och byter till nya däck och gör samma sak. Märker du ingen skillnad så bör du inte framföra en bil på vinterväglag.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Jag tolkade det här som att Toll ville möta första frosthalkan/snön med så bra grepp som möjligt i väntan på att lägga på ny vinterdäck, men nu har han ändrat sig och kör ett tag till på de gamla vinterdäcken. Eller snarare, frun och dottern får göra det, för Toll åker med.
Ja. :)
Jag kör inte. Knappt ens åker med. :) Så det måste vara så enkelt som möjligt.
Den nya bilen får nya däck och den gamla får nöja sig med gamla däck.
-
Jag vet inte rent tekniskt hur det funkar vet bara att det funkar, den där miljöavfettningen på OK är bäst men annan går oxå bra. Förmodligen tar det bort nån hinna på däcket på nåt vis. Jag har kommit lös många gånger då jag har stått riktigt illa fastkörd, spray på vänta lite o smyg iväg [emoji4]
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)
Fast det är ju inte riktigt samma sak att tvätta däcket som att spreja på när man behöver greppet.
-
Och som tidigare sagts det är stor skillnad på nya och 4-5 år gamla slitna däck. Släng på de gamla o kör tills det blir halt, då tar du en sväng o testar när det släpper i kurvor broms mm. Sen åker du och byter till nya däck och gör samma sak. Märker du ingen skillnad så bör du inte framföra en bil på vinterväglag.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag skulle vilja säga att man märker samma skillnad även mellan helt nya vinterdäck och vinterdäck som är ett par månader gamla. Det blir så att säga en ganska snabb försämring under de allra första milen med ett nytt vinterdäck, sedan händer det inte så mycket förrän däcket verkligen är utslitet, dubbarna nernötta eller borta osv.
Apropå det, jag undrar när någon motortidning vågar sig på att göra ett stort jämförande däcktest med däck av olika fabrikat som inte är fabriksnya utan som har gått t ex en säsong.
-
Jag skulle vilja säga att man märker samma skillnad även mellan helt nya vinterdäck och vinterdäck som är ett par månader gamla. Det blir så att säga en ganska snabb försämring under de allra första milen med ett nytt vinterdäck, sedan händer det inte så mycket förrän däcket verkligen är utslitet, dubbarna nernötta eller borta osv.
Apropå det, jag undrar när någon motortidning vågar sig på att göra ett stort jämförande däcktest med däck av olika fabrikat som inte är fabriksnya utan som har gått t ex en säsong.
Jag har för mig att jag hört om ett test av begagnade vinterdäck, men det kanske var mot nya eller bra sommardäck för nått år sen.
-
Jag skulle vilja säga att man märker samma skillnad även mellan helt nya vinterdäck och vinterdäck som är ett par månader gamla. Det blir så att säga en ganska snabb försämring under de allra första milen med ett nytt vinterdäck, sedan händer det inte så mycket förrän däcket verkligen är utslitet, dubbarna nernötta eller borta osv.
Apropå det, jag undrar när någon motortidning vågar sig på att göra ett stort jämförande däcktest med däck av olika fabrikat som inte är fabriksnya utan som har gått t ex en säsong.
Ja det hade varit intressant. Väldigt svårt att få till en rättvis/jämn körning på dom bara. Skulle vara biltestare som skulle komma närmast sanningen kanske.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Man kan ju få rätt bra guidning utifrån tester på nya däck. Det är inte troligt att de ändrar karaktär till det bättre...
Sedan är det också viktigt att man kör in och är försiktig med sina dubbdäck om de skall vara bra länge.
-
Man kan ju få rätt bra guidning utifrån tester på nya däck. Det är inte troligt att de ändrar karaktär till det bättre...
Sedan är det också viktigt att man kör in och är försiktig med sina dubbdäck om de skall vara bra länge.
Nä men man kanske kan se vilka som är minst dåliga efter 500 mils intervaller.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
sätt på vinterdäcken och kör med förstånd.. anpassa farten efter väderförhållande och grepp..
-
Ja det hade varit intressant. Väldigt svårt att få till en rättvis/jämn körning på dom bara. Skulle vara biltestare som skulle komma närmast sanningen kanske.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Man skulle ju kunna tänka sig att "köra in" däcken hos någon som har en större bilpark där alla bilar används på ungefär samma sätt och där förarna växlar mellan bilarna. T ex en kommuns hemtjänstbilar.
-
Men du kan ju inte gå på vad några förståsigpåare på ett forum säger, kanske särskilt inte detta. [emoji3] Tycker du att du har för dåliga däck för att säkert framföra din bil så byter du såklart. Har ingen sett dina däck så kan de inte ge några bra råd.
Och som tidigare sagts det är stor skillnad på nya och 4-5 år gamla slitna däck. Släng på de gamla o kör tills det blir halt, då tar du en sväng o testar när det släpper i kurvor broms mm. Sen åker du och byter till nya däck och gör samma sak. Märker du ingen skillnad så bör du inte framföra en bil på vinterväglag.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Då kanske man ska ta dina ord med en skvätt salt oxå???
-
Det är alltid på sin plats att varna för att lita för mycket på vad andra säger, speciellt när faktagranskningen är låg. I den här tråden har vi dessutom problemet när en trovärdig person förmedlar en inte så trovärdig information. Det är lätt att den godtrogne köper det rakt av.
-
Nä men man kanske kan se vilka som är minst dåliga efter 500 mils intervaller.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det skulle vara intressant att veta. Jag frågar ofta på gummiverkstaden om livslängd på däck, och de brukar veta vilka däck som håller länge. Men jag har aldrig tänkt på att fråga om greppet efter låt säga halva tiden.
I dag finns det klassning på däcken för ett antal parametrar, men de gäller ju bara nytt däck.
-
Fast det är ju inte riktigt samma sak att tvätta däcket som att spreja på när man behöver greppet.
Nä o jag har inte sagt nåt om att tvätta dom väl? Jag sa spraya på (med tanke att få bättre yta/grepp) o kör försiktigt. Det vill säga med förstånd, inte för fort, håll avstånd osv. Så har jag mött många vintrar o för mig har det funkat.
Postat med Alternativ.nu´s app (http://Alternativ.nu´s app)
-
Det är klokt att vara uppmärksam på hur däcken mår.
Jag personligen kollar över alla mina däck dagligen, det händer att jag tvättar av dom efter att kört på välsaltade vägar och när jag kommer in på osaltade och märker att greppet är en aning kasst.
-
Dra av sommardäcken med avfettning så gummi ytan är fräsch o kör förståndigt
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)
Nä o jag har inte sagt nåt om att tvätta dom väl? Jag sa spraya på (med tanke att få bättre yta/grepp) o kör försiktigt. Det vill säga med förstånd, inte för fort, håll avstånd osv. Så har jag mött många vintrar o för mig har det funkat.
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://Alternativ.nu[/url]´s app)
Jag tolkade " dra av" som tvätta av.
Man ska komma ihåg en sak i detta. Hur försiktigt man än kör så kan man reglera farten men när man måste tvärbromsa så brukar omgivningen inte vara så förlåtande.
-
Jag tolkade " dra av" som tvätta av.
Man ska komma ihåg en sak i detta. Hur försiktigt man än kör så kan man reglera farten men när man måste tvärbromsa så brukar omgivningen inte vara så förlåtande.
Det är då det "onödigt" dyra däck inköpet betalar av sig.
-
När jag var 18 år och köpte min första bil råkade det bli en med framhjulsdrift så jag kunde inte sladda omkring som de tuffa killarna. Men jag fick tag på två gamla torra vinterdäck som var stenhårda och satte bak, sedan kunde jag också åka brett i kurvorna ;D
-
När jag var 18 år och köpte min första bil råkade det bli en med framhjulsdrift så jag kunde inte sladda omkring som de tuffa killarna. Men jag fick tag på två gamla torra vinterdäck som var stenhårda och satte bak, sedan kunde jag också åka brett i kurvorna ;D
Jag hade ett par framhjulsdrivna bilar för ett tag sedan som jag ville åka lite sportigt med på vintern, men då jag bara åkt fort med bakhjulsdrivna bilar så satte jag bra däck fram och halvbra bak för att få rätt väghållning på dem. Gick förvånandsvärt bra. Framhjulsdrift är ok, bara man anpassar...
En av de första bilarna jag hade satt det diagonaldäck av bakelit på. Den skrek som tagen ur en amerikansk biljaktfilm fast man bara svängde lite i 30 knyck.
-
Är bilen 30 år eller äldre, behöver man inte ha vinterdäck.
Du får väll prova vilka som fungerar bäst.
Förra vintern när det var ca 1 dm snö, så skulle jag köra över åkern med Opeln som hade taskiga dubbdäck och fastnade.
Hämtade Mercedesen med bra sommardäck och drog upp Opeln på vägen utan problem fast jag glömde lossa handbromsen på Opeln
Jettan har halvdana ca 10 år gamla vinterdäck och går bra i snön och nästan nya sommardäcken funkar inte alls i snön.
Ahhh...Nu försvann stressen med att byta däck på Volvon..Bilen är ju 30 år... Annars har man lagliga vinterdäck så kör så det ryker...Kanske lite försiktigt :D
-
Det kanske är lagligt att köra med sommardäck på veteranen men om man orsakar en olycka kommer man antagligen ändå åka dit för vårdslöshet i trafik...
-
Kan berätta att när jag hämtade SAABen igår med totalsluta sommardäck och det var 2 dm snöslask, så körde jag ifrån han som var med.
Han har en 4 hjulsdriven stor Hundai, med sprillans nya vinterdäck av bästa sorten.
Problemet är att de är breda och han fick snöplaning när han körde över 40, medan jag körde 50-60 utan problem.
-
Det kanske är lagligt att köra med sommardäck på veteranen men om man orsakar en olycka kommer man antagligen ändå åka dit för vårdslöshet i trafik...
Tror inte det eftersom det är lagligt att bränna runt med sommardäck :D...Bara att gasa
-
Det kanske är lagligt att köra med sommardäck på veteranen men om man orsakar en olycka kommer man antagligen ändå åka dit för vårdslöshet i trafik...
Helt rätt fåret. Från transportstyrelsens sida:
"Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"
- veteranfordon
- mm
- mm
Skickat från min BAH-W09 via Tapatalk
-
Kanske blir tillfälle att prova om gamla volvo har så bra krockskydd som deras ägare tror...
-
Kanske blir tillfälle att prova om gamla volvo har så bra krockskydd som deras ägare tror...
Sitter man i en 740 så är det nog rätt lugnt :D ...lugna puckar.... Sitta i en liten ospeccad puttra eller en 740 vad tror du man väljer :D
-
Sitter man i en 740 så är det nog rätt lugnt :D ...lugna puckar.... Sitta i en liten ospeccad puttra eller en 740 vad tror du man väljer :D
En 740 är nog ungefär lika krocksäker som en modern mopedbil. Men förmodligen bättre än en cykel i alla fall.
-
En 740 är nog ungefär lika krocksäker som en modern mopedbil. Men förmodligen bättre än en cykel i alla fall.
Där har du tyvärr totalfel...En 740 står sig mycket väl i krocksituationer....Vad gissar du händer om en fiesta står i vägen....Då står i vägen för en 740-is kraft...Oanad kraft....Okey man kanske har en balong men vad hjälper det...gissar man vill sitta i 740--in när det smäller...om det smäller...
-
:D...Liksom jag har inga ballonger i bilen och vill inga ha...Jag vill se döden i vitögat...ingen ballong i nyllet tack...behövs för övrigt inte i en 740...
-
Där har du tyvärr totalfel...En 740 står sig mycket väl i krocksituationer....Vad gissar du händer om en fiesta står i vägen....Då står i vägen för en 740-is kraft...Oanad kraft....Okey man kanske har en balong men vad hjälper det...gissar man vill sitta i 740--in när det smäller...om det smäller...
Du har väl sett detta krocktest mellan en volvo 945 och en äcklig liten renault, byggd av plast och konservburksplåt?
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs (https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs)
Det är inte ens en modern bil, den är över tio år gammal
-
:D..Var ju ingen 740... Men 940 klarade sig bra...Naturligtvis beror det på hur smällen inträffar...Som sagt sitter hellre i en 740..
-
:D..Undrar om man stressar med vinterdäck tänker jag .... https://www.youtube.com/watch?v=Avilr4UtSWU (https://www.youtube.com/watch?v=Avilr4UtSWU)
-
;D...Såg inga snöflingor så kan inte döma dom tänker jag,men dom är väl vuxna,... https://www.youtube.com/watch?v=S0hoKpjKmVQ (https://www.youtube.com/watch?v=S0hoKpjKmVQ)
Språk (:)
-
Om jag inte mins fel så är orsaken till att bilar som är 30 år eller äldre inte behöver ha vinterdäck att det var meningen att de skulle kunna köras till utställningar och liknande på vintern, då de oftast bara används på sommaren.
Den erfarenhet jag har av de som kör gamla/veteranbilar på vintern, är att de är bättre rustade och kör försiktigare än vad andra är/gör med sina bruksbilar.
-
Modererat och följdmodererat på grund av framförallt trist språkbruk. Om man inte kan använda ett trevligt språk kan det vara idé att sova på saken och fortsätta diskussionen vid ett annat tillfälle. (:)
-
:D...Kollar man på transportstyrelsens hemsida så finns det inga restriktioner gällande vinterdäck på veteranbilar...Säkerligen påpekat det om det funnits...Man vill inte jinxa :D ...Är nog så att vi som har gamla bilar har liksom "know how" ...Behöver liksom inte för många regler utan har en fin känsla...Lite immunitet så att säga...Andra kollas men vi glider easy genom kontrollerna utan stopp...Misstänker nästa grej kan bli slopande av besiktning...Vi kan ju våra bilar...Nu är det väl varannat år...
-
:D...Kollar man på transportstyrelsens hemsida så finns det inga restriktioner gällande vinterdäck på veteranbilar...Säkerligen påpekat det om det funnits...Man vill inte jinxa :D ...Är nog så att vi som har gamla bilar har liksom "know how" ...Behöver liksom inte för många regler utan har en fin känsla...Lite immunitet så att säga...Andra kollas men vi glider easy genom kontrollerna utan stopp...Misstänker nästa grej kan bli slopande av besiktning...Vi kan ju våra bilar...Nu är det väl varannat år...
När bilen fyller 50 år så slopas numer kontrollbesiktningen. 40 år för mc. Motsvarat tidigare gräns för bilar tillverkade före 1950.
Postat med Alternativ.nu´s app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)
-
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.
"Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"
Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.
-
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.
"Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"
Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.
Jo det stod i tidigare inlägg i tråden med. Men man läser och tar till sig det man vill. Att man sedan Inte har förstånd att förstå går inte göra så mycket åt. Synd bara att folk ska behöva komma till skada innan man förstår. Dessutom kanske tredje man.
Jag hade inte haft något emot att man fick köra bil påverkad heller om det var garanterat att man bara kunde skada sig själv....
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.
"Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"
Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.
Det räcker inte med att olyckan skedde på vinterväglag, det måste också kunna presenteras bevis som håller i domstol för att just sommardäcken i kombination med det dåliga väglaget var bidragande orsak till olyckan, för att man ska åka dit för det. Om det kan göras troligt att olycksförloppet hade varit detsamma även om den vållande bilen hade haft vinterdäck, så blir sommardäcken ingen försvårande omständighet.
En annan sak som väger tungt i sammanhanget är biltillverkarnas rekommendationer och vad de har skrivit om däckval i instruktionsboken för respektive bil. Saab skrev t ex i många år i sina instruktionsböcker att de Michelin sommardäck som levererades med "snikmodeller" av 99 och OG900 från fabrik, var fullt acceptabla för måttligt svåra vinterförhållanden. De Continental- eller Pirellidäck som var originalutrustning på motorstarkare modeller, skulle man däremot inte ens fundera på att använda vintertid.
Så om inte väglaget var extremt dåligt, kan en vållande förare av en äldre Saab gå fri genom att hänvisa till bilens instruktionsbok, under förutsättning att sommardäcken som satt på bilen vid olyckstillfället var av den typ som tillverkaren rekommenderade (eller närmast motsvarande typ av annat fabrikat).
-
Man skall nog ha en duktig advokat om det där skall fungera...
-
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.
"Undantag från krav på vinterdäck
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"
Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.
Man är inte per automatik vårdslös bara för att man har sommardäck på vinterväglag, bevisbördan för att orsakssamband föreligger ligger på åklagaren. Om någon polis skulle på påstå något sådant ifall jag kommer med sommardäck på veteranbilen så jo-anmäler jag den polisen, nu är jag förvisso jurist och arbetar med skadeståndsrätt inom det offentliga:)
Postat med Alternativ.nu´s app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)
-
För många år sen blev jag påkörd i sidan på en gammal Mercedes av en kostymnisse, som körde ut på vägen jag åkte på.
Det var snorhalt på vägen, med is och vatten.
Jag hade sommardäck som var på gränsen till lagliga och han fina dubbdäck.
Han skulle prompt ha dit polisen, för det var mitt fel påstod han.
Han hävdade att jag hade kört för fort upp för backen till polisen och jag sa att det går inte med mina dåliga däck att få upp nån fart i backen efter rondellen.
Resultatet blev att han åkte på vårdslöshet i trafik eftersom han körde ut på vägen utan att det var fritt och polisen konstaterade att jag inte kunde köra vårdslöst med så kassa däck eftersom jag inte kunde få upp någon fart.
Så det är ingen självklarhet att man åker på vårdslöshet bara för att man har sommardäck.
-
Fascinerande att människor 2017 argumenterar för och försöker hitta "kryphål" att köra med sommardäck på vinterväglag.
Var i ligger vinsten? 4000:-?
Menar ni att ni framför bilen trafiksäkert? Är man inte mer rädd om sitt eget liv även om man skiter i andras?
Fascinerande.
Ett tips är att ni samtidigt köper en veteranbil som inte är reggad med bilbälten.
Living on the edge!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Fascinerande att människor 2017 argumenterar för och försöker hitta "kryphål" att köra med sommardäck på vinterväglag.
Var i ligger vinsten? 4000:-?
Menar ni att ni framför bilen trafiksäkert? Är man inte mer rädd om sitt eget liv även om man skiter i andras?
Fascinerande.
Ett tips är att ni samtidigt köper en veteranbil som inte är reggad med bilbälten.
Living on the edge!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det är 2018 nu, bara så du vet ^^
-
Det är 2018 nu, bara så du vet ^^
Tack, än värre....
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Fascinerande att människor 2017 argumenterar för och försöker hitta "kryphål" att köra med sommardäck på vinterväglag.
Var i ligger vinsten? 4000:-?
Menar ni att ni framför bilen trafiksäkert? Är man inte mer rädd om sitt eget liv även om man skiter i andras?
Fascinerande.
Ett tips är att ni samtidigt köper en veteranbil som inte är reggad med bilbälten.
Living on the edge!
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Handlar inte om att försöka hitta kryphål för att spara några tusenlappar:) jag tar ut mc:n och veteranbilen vid minusgrader ibland och kör säkert trots sommardäck. Använder dem dock inte till vardags för att de ska sparas från salt. Anledningen att jag kommenterade är att det alltid vid denna trådtyp, oavsett forum, skrivs att det är olagligt eller något annat tok. Snart kommer det nog någon som påstår att försäkringen inte gäller ifall man kör på sommardäck under vinterföre med veteranbil. Skulle vara intressant att följa den skadereglerares karriär som gör ett hundraprocentigt aktsamhetsavdrag i en sådan situation;)
Postat med Alternativ.nu´s app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)
-
Mitt eget intryck efter 40års bilkörande är att vid vinterväglag så är enstaka bilisters betydligt bättre körskicklighet viktigare än om dessa förare råkar ha sommar- eller vinterhjul på bilen som de kör.
I diskussionen tycker jag mig urskilja några sådana förare, t e x Ensamhet.
Själv tillhör jag definitivt inte denna kategori, så jag är noga med att ha vinterhjul när jag kör i vinterväglag.
Har i bekantskapskretsen några sådana skickligare förare, åkt med en av dem i rejält snömodd med isgata under och bilen hade gamla sommarhjul med inte mycket mönster, åkturen gick galant som om det vore sommar.
Sedan har jag varit med om andra som i vinterväglag lagt bilar i diket trots vinterhjul och raksträcka.
Men Ok, om det vid ev olycka visar sig att man inte hade lagenliga däck så kommer rätten inte ta hänsyn till om föraren var 'skicklig' eller inte.
-
Mitt eget intryck efter 40års bilkörande är att vid vinterväglag så är enstaka bilisters betydligt bättre körskicklighet viktigare än om dessa förare råkar ha sommar- eller vinterhjul på bilen som de kör.
I diskussionen tycker jag mig urskilja några sådana förare, t e x Ensamhet.
Själv tillhör jag definitivt inte denna kategori, så jag är noga med att ha vinterhjul när jag kör i vinterväglag.
Har i bekantskapskretsen några sådana skickligare förare, åkt med en av dem i rejält snömodd med isgata under och bilen hade gamla sommarhjul med inte mycket mönster, åkturen gick galant som om det vore sommar.
Sedan har jag varit med om andra som i vinterväglag lagt bilar i diket trots vinterhjul och raksträcka.
Men Ok, om det vid ev olycka visar sig att man inte hade lagenliga däck så kommer rätten inte ta hänsyn till om föraren var 'skicklig' eller inte.
Jag vinglar från södra Sverige upp till Norrland var vecka och får lätt och ledigt uppåt 300 mil vinterväg var vecka.
Och ja, förarens skicklighet spelar enorm roll. Men den utrustning man har spelar oxå stor roll.
-
Vi bör också komma ihåg att tillverkning av bildäck är en av de mer resursförbrukande och miljöstörande av de verksamheter som massbilismen är beroende av. Det är rent slöseri och helt förkastligt ur resurssynpunkt att kassera ett däck innan det verkligen är utslitet, helt oberoende av däck- eller bilägarens privatekonomiska preferenser.
En hel del av de uppmaningar att hålla sig med bra bildäck som cirkulerar, har för övrigt inte alls tillkommit ur trafiksäkerhetssynpunkt utan de är helt enkelt förtäckt reklam till förmån för bilgummibranschens affärer.
-
Till viss del håller jag med, men att ha bra vinterdäck är för mig en fråga om framkomlighet och bekvämt körande. Genom att ha bra däck på bilen behöver jag förhoppningsvis inte köra fyrhjulsdrivet, vilket skulle vara betydligt mera kostsamt för miljön.
Dessutom räcker det med en överraskande ishalka för att både den miljömässiga och privatekonomiska vinsten med att köra på hala däck skall vara bortblåst. Jag kör hellre slut på mina däck sommartid.
-
För att vända på kuttingen:
De senaste åren har man hört röster för att det borde införas lag om sommardäck på sommaren. Detta p g a att fler och fler låter sina odubbade vinterdäck sitta på året runt.
Vinterhjulens gummi blir enligt expertisen alltför mjukt i sommarvärmen, vilket vid kraftiga inbromsningar medför sämre grepp = längre bromssträcka. Även styrförmågan = undanmanöverförmågan blir sämre.
Detta är inget som däckbranschen hittat på för att kränga mera däck. Uppgifterna kommer b l a från VTI (Statens väg o trafikforskningsinstitut). Den som vill (och orkar ...) kan studera detta genom att googla VTI rapport 849.
Bromssträcka med odubbade vinterdäck blir 15% längre på torr sommarasfalt, 20% längre på blöt dito. VTI betonar att även 7-8m längre bromssträcka kan vara avgöra om en olycka leder till dödsfall eller inte.
-
Men dåliga vinterdäck på blöt sommarväg ger inte i närheten samma dåliga grepp som bra vinterdäck på isig vinterväg, och har man dåliga vinterdäck så blir det ännu värr. Ibland kan det ju vara så halt att man får hålla sig i bilen om man går ut för att inte kana iväg.
Hoppas de inte hittar på mer lagar och regler innan de plockar bort de värsta förarna från trafiken.
-
Ett problem med dubbfria vinterdäck på sommaren är att de vanligtvis slits snabbare än sommardäck. Det tror jag i alla fall ingen kan invända mot.
-
För att vända på kuttingen:
De senaste åren har man hört röster för att det borde införas lag om sommardäck på sommaren. Detta p g a att fler och fler låter sina odubbade vinterdäck sitta på året runt.
Vinterhjulens gummi blir enligt expertisen alltför mjukt i sommarvärmen, vilket vid kraftiga inbromsningar medför sämre grepp = längre bromssträcka. Även styrförmågan = undanmanöverförmågan blir sämre.
Detta är inget som däckbranschen hittat på för att kränga mera däck. Uppgifterna kommer b l a från VTI (Statens väg o trafikforskningsinstitut). Den som vill (och orkar ...) kan studera detta genom att googla VTI rapport 849.
Bromssträcka med odubbade vinterdäck blir 15% längre på torr sommarasfalt, 20% längre på blöt dito. VTI betonar att även 7-8m längre bromssträcka kan vara avgöra om en olycka leder till dödsfall eller inte.
Det är ju bara på asfaltväg som det möjligen kan ha betydelse. För den som mest kör på grusvägar spelar det ingen roll. Och på asfaltväg sommartid är ju friktionen under alla förhållanden så god att man egentligen knappt behöver ha några däck (om det inte vore för att det kan vara bra med mönster för att undvika vattenplaning).
För övrigt är ju många av de däck som idag säljs som sommardäck märkta med M+S (alltså den enklare vinterdäcksklassningen som inte längre är godkänd i Sverige). En omgång billiga sommardäck som jag köpte en gång i tiden, visade sig ha förvånansvärt bra egenskaper på vinterföre. Men det var inte förrän däcken var utslitna och skulle bytas ut, som jag upptäckte att det faktiskt stod M+S på dem. Jag tror de däcken var av märke Kenda.
-
Något jag konstaterat under mina +30 år med bil är att nutida sommardäck kan vara MYCKET sämre i halka än de sommardäck vi hade förr. Naturligtvis har däckbredden betydelse, och nutida däck är löjligt breda utanför tävlingsbanorna om man ska vara krass. Sedan har ju däckmönstren utvecklats också, och där ligger nog minst lika stor skillnad. Jag vill påstå (utan att ha gjort någon seriös research) att sommardäcken blivit mer optimerade för sommargrepp och vise versa.
För 30 år sedan lyckades jag hålla en pytteliten 600-kilos Fiat med motorn bak på vägen mitt i vintern trots sommardäck. (det var inte lätt att hitta vinterdäck och extra fälgar till den) Jag har för mig bilen rullade på Michelin MX, 135R12, alltså smala som sjutton och gott om sajping i mönstret. På senare år har jag hamnat i oväntad hösthalka med äldre framhjulsdrivna bilar och även då har gamla sommardäck funkat hjälpligt.
Moderna sommardäck liknar ofta skurna slicks, med mestadels längsgående rännor utom på kanterna, och praktiskt taget ingen sajping. Och så däckens stora bredd på detta... Det kan gå ganska bra att styra, men drivning och bromsförmåga kan det vara fruktansvärt dåligt med. Jag blev helt häpen när jag fick en "modern" bil att kana omkring med i novemberhalkan för första gången i mitt liv för fyra fem år sedan.
Jag föredrar veteranbilar, men inte för att lagligt kunna halka omkring hela vintern så som vanligt folk gör innan 1:a december. Däremot byter jag gärna mellan sommar- och vinterdäck flera gånger varje vinter, för att spara miljö, vägar och plånbok under de längre barmarksperioderna mitt i vintern. Det kan förstås innebära att jag då och då hamnar i oväntad halka med sommardäck, men som någon påpekade tidigare har nog vi veteranbilsälskare ofta ett ganska försiktigt och medvetet sätt att köra, och jag är mycket sällan ute i rusningstrafiken, utan gör mina flesta resor i lågtrafik och på landsvägar vid sidan om de hetsiga motorvägarna. Dessutom kör jag ju SAAAAAB med smal spårvidd, de går som kastade spjut dit man styr, utan att sladda ens i snömodd och slasksträngar. Min Audi A4 -97 är t.o.m. med ganska bra vinterdäck direkt otäck i jämförelse med gammelsaabarna. Och 95% av vinterföret hanterar jag med ganska schyssta vinterdäck på mina gammelbilar.
-
Torbjörn,
Jag brukar alltid hålla med dig. Och gör så till viss del även nu, det går åt stora resurser till att framställa nya och sen ta hand om gamla bildäck.
Men det går att tolka dina inlägg som att det skulle vara ett skäl att inte byta gamla däck mot nya så länge det är mönster kvar och där måste jag reagera. Jag trodde att mina gamla däck var helt OK med massor av mönster och nästan alla dubb kvar tills jag insåg att jag kämpade för att hålla mig på vägen när det blev snö och is. Bytte till nya Hakka 8 och skillnaden var enorm. Bytte senare under våren till nya sommardäck också.
För mig är det enkelt. Bra däck är extremt billigt jämfört med att krascha bilen och skada de som sitter i den. Ännu billigare om det är fler trafikanter inblandade. Det är den oväntade halkan som jag tror fäller mig, att ta mig fram har jag inga problem med. Kör jag fast blir jag bara glad ju, jag har skyffel och sand med mig och brukar stanna och dra upp andra på vintern. Den oväntade halkan möter jag helst med bra däck.
Miljön då. Jag ser hellre en minskning av trafiken genom att ta bort onödiga transporter för att spara gummi. Vi behöver inte köpa mjölk från tyskland eller majs från thailand - det är befängt och helt sjukt ur miljösynpunkt. Om alla slutade med såna dumheter skulle några av långtradarna med (vad jag gissar baserat på rökmoln och allmänt skick) kassa vinterdäck och dåliga motorer nerifrån europa kunna stå hemma istället.
-
Nu kommer jag nog att få skit för det här inlägget, men de skiter jag i.
Man kan ju köra på vilket skit som helst om man bara anpassar körsättet efter de däck man har.
Många skyller på plötslig halka eller plötslig sol i ögonen, när det inte går så bra för dom.
Vore kanske bättre att sätta sig in i var solen och halkan kan dyka upp, så behöver man inte bli överraskad.
Om man har kassa eller bra däck har mindre betydelse, när nått annat puckobarn kör på en.
Inbillar mig att många tror att de kan köra hur som helst, bara för att de har nya bra däck.
-
Visst gäller det att anpassa körsättet efter vad man har, men vettiga vinterdäck gör att man höjer ribban för vad man klarar. Det är skönt att ha grepp på vintern.
När jag går på blanka sjöisar har jag mina bildubbade skogsstövlar.
Det här med att köra hur som helst har nog bilar med antispinn, abs, antianti och allt vad det heter en hel del att göra med. Och givetvis folks oförmåga att sätta sig in i vad de sysslar med.
-
Ensamhet,
Jag håller med. Jag tror folk har för stor tilltro till elektriska säkerhetsfunktioner.
Men... Göteborgstrafiken har blivit egoistisk på senare år. Varje morgon är det minst en ibland tre som kastar sig ut framför mig så jag får bromsa eller tvärbromsa. Jag kan inte fatta att folk är så otroligt dumma, de tittar upp ser en bil i 70 knyck och kör rätt ut framför. Gärna för att sen köra i 65 på 70-vägen men det är ju en annan fråga. Jag vill ha bra däck för att öka mina chanser att komma fram oskadd, för att kompensera för andras dumhet helt enkelt.
-
Ensamhet,
Jag håller med. Jag tror folk har för stor tilltro till elektriska säkerhetsfunktioner.
Men... Göteborgstrafiken har blivit egoistisk på senare år. Varje morgon är det minst en ibland tre som kastar sig ut framför mig så jag får bromsa eller tvärbromsa. Jag kan inte fatta att folk är så otroligt dumma, de tittar upp ser en bil i 70 knyck och kör rätt ut framför. Gärna för att sen köra i 65 på 70-vägen men det är ju en annan fråga. Jag vill ha bra däck för att öka mina chanser att komma fram oskadd, för att kompensera för andras dumhet helt enkelt.
Här är de inte lika egoistiska, möter man en lastbil, väghyvel eller nåt, där det inte går att mötas, så kör man ner i diket och kommer man inte upp så drar den man släppte förbi upp en.
-
Här är de inte lika egoistiska, möter man en lastbil, väghyvel eller nåt, där det inte går att mötas, så kör man ner i diket och kommer man inte upp så drar den man släppte förbi upp en.
Då gäller det att lita på att dikena är fria från storstenar. Om en sten rullar ner i diket från en sluttning i mina trakter, så kan den bli kvar där i flera år.
-
Då gäller det att lita på att dikena är fria från storstenar. Om en sten rullar ner i diket från en sluttning i mina trakter, så kan den bli kvar där i flera år.
Eller en översnöad timmerbunt.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Då gäller det att lita på att dikena är fria från storstenar. Om en sten rullar ner i diket från en sluttning i mina trakter, så kan den bli kvar där i flera år.
Vet inte hur andra gör men jag kollar då var det är lämpligt att köra åt sidan innan jag gör det.
Kanske du missuppfattade mitt inlägg och trodde jag körde i diket med fart?
Jag menade att båda saktar in och när det inte går att mötas, så kör man försiktigt ner i diket.
-
Det är ju bara på asfaltväg som det möjligen kan ha betydelse. För den som mest kör på grusvägar spelar det ingen roll. Och på asfaltväg sommartid är ju friktionen under alla förhållanden så god att man egentligen knappt behöver ha några däck (om det inte vore för att det kan vara bra med mönster för att undvika vattenplaning).
För övrigt är ju många av de däck som idag säljs som sommardäck märkta med M+S (alltså den enklare vinterdäcksklassningen som inte längre är godkänd i Sverige). En omgång billiga sommardäck som jag köpte en gång i tiden, visade sig ha förvånansvärt bra egenskaper på vinterföre. Men det var inte förrän däcken var utslitna och skulle bytas ut, som jag upptäckte att det faktiskt stod M+S på dem. Jag tror de däcken var av märke Kenda.
M+S märkningen används visst, se nedan länk vilka märkningar som är godkända enligt Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Postat med Alternativ.nu´s app (http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475)
-
Nu kommer jag nog att få skit för det här inlägget, men de skiter jag i.
Man kan ju köra på vilket skit som helst om man bara anpassar körsättet efter de däck man har.
Många skyller på plötslig halka eller plötslig sol i ögonen, när det inte går så bra för dom.
Vore kanske bättre att sätta sig in i var solen och halkan kan dyka upp, så behöver man inte bli överraskad.
Om man har kassa eller bra däck har mindre betydelse, när nått annat puckobarn kör på en.
Inbillar mig att många tror att de kan köra hur som helst, bara för att de har nya bra däck.
Jag har bra däck på lastbilen dock är dom på upphällningen så jag anpassade hastigheten i dag då E45 från Arvids ner till ditt avtag och ännu längre söderöver var för jävligt.
Inte lika illa som veckan innan jul förra året. ;D
Eller som när jag vart till dig första gången.
-
Jag har bra däck på lastbilen dock är dom på upphällningen så jag anpassade hastigheten i dag då E45 från Arvids ner till ditt avtag och ännu längre söderöver var för jävligt.
Inte lika illa som veckan innan jul förra året. ;D
Eller som när jag vart till dig första gången.
Dom har väll sandat på de flesta ställen, annars är det lite småhalt på en del ställen?
Först kom det snö och sen blev det + grader med regn lite till och från, så nu är det is med vatten på lite här och där.
Var till Skellefteå igår och där var det sandat och bra före nästan hela vägen, förutom att det var att köra som på en tvättbräda.
Men när jag kom närmare Skellefteå så vart det ett helvete, såg knappt vägen då rutor och lysen geggade igen på grund av det där förbannade saltandet.
Undrar när det blir skottpengar på de som hittade på att salta?
-
M+S märkningen används visst, se nedan länk vilka märkningar som är godkända enligt Transportstyrelsen
[url]https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack[/url] ([url]https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack[/url])
Postat med Alternativ.nu´s app ([url]http://r.tapatalk.com/byo?rid=94475[/url])
Alla M+S däck är inte vinterdäck, det kan också betyda mudd & sand.
Har fått lära mig att det ska vara en snöflinga på däcket också, men det kan vara fel.
-
;D...Har man för bra däck kan man så att säga få vägen med sig ;D ...Aldrig går man säker.... https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/asfalten-lossnade-fran-vag-66-dacken-ar-helt-forstorda[/url
Ibland läggs så mystisk asfalt så man får bredställ i rondellerna...Kanske dubb på sommaren behövs ;) (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/asfalten-lossnade-fran-vag-66-dacken-ar-helt-forstorda)
-
:D..Tjaa.. *Är ju i princip så här vi kommer till eventuella kontroller... https://www.youtube.com/watch?v=S0hoKpjKmVQ (https://www.youtube.com/watch?v=S0hoKpjKmVQ) ...Vi breda pöjkar har ju våra reglers :D ...Vissa kan ju inte årtalet ...Men som sagt hålla en veteran är inte direkt en walk in the park.. vi har liksom kunskap om vad som gäll...
-
:D..Tjaa åkte med min dotters toktrimmade Saab ss ... Blixthalka....Japsen låg i diket...SS betyder inte något med Hitler utan sport sedan... Saaben jobbade så man hörde hur det klickade i systemet :D ...No problemo. Något som är positivt med bra pulver är att man kommer ut som en kanonkula på motorvägen...Easy 200km i tim....Gött mos...Vad so gäll för oss old boys...
-
:D..Tjaa åkte med min dotters toktrimmade Saab ss ... Blixthalka....Japsen låg i diket...SS betyder inte något med Hitler utan sport sedan... Saaben jobbade så man hörde hur det klickade i systemet :D ...No problemo. Något som är positivt med bra pulver är att man kommer ut som en kanonkula på motorvägen...Easy 200km i tim....Gött mos...Vad so gäll för oss old boys...
Inte utan att du för tankarna till Steve me lloyden....
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Inte utan att du för tankarna till Steve me lloyden....
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Han körde väll inte i fyllan?
Det var väll Sven Melander som svamlade och överdrev?
-
Test mellan sommar och vinter
https://youtu.be/atayHQYqA3g
-
Vi får väl se var detta slutar.
https://www.vk.se/plus/2525855/hade-inte-sommardack-atalas-efter-krock
Något missvisande länktext dock.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
Vi får väl se var detta slutar.
https://www.vk.se/plus/2525855/hade-inte-sommardack-atalas-efter-krock
Betalväggar är alltid lika kul: "För att läsa den här artikeln måste du vara prenumerant."
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
-
Betalväggar är alltid lika kul: "För att läsa den här artikeln måste du vara prenumerant."
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Räckte inte ingressen?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
"Umeåbon kom över i fel körfält och kunde inte bromsa med sina sommardäck. En stund senare frontalkrockade han med en annan bil.
– Jag trodde inte att det var så halt som det verkligen var, berättade mannen som nu åtalas för olyckan."
Jag kan också bara läsa ingressen. Men enligt bilderna var det 10-20cm snö så man behövde nog inte vara raketforskare för att förstå att det kunde vara halt. Men jag undrar vad "en stund senare" innebär? Hoppas det inte är tal om mer än enstaka sekunder
-
Hörde på affären att han kört vårdslöst och fort, men det kan ju vara rykten som spridit sig.
-
Räckte inte ingressen?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Nej, man ser ju inte om han åtalats för att han kört med sommardäck. Är det så blir det intressant eftersom det inte är olagligt att köra med sommardäck nu.
-
Nej, man ser ju inte om han åtalats för att han kört med sommardäck. Är det så blir det intressant eftersom det inte är olagligt att köra med sommardäck nu.
Inte olagligt enligt vinterdäcksdatumen men fortfarande vårdslös körning att komma på sommardäck när det ligger 10-20cm snö.
-
Är det? Det vårdslösa ligger väl i att han körde för fort. Om det är vårdslöst att köra med sommardäck på snö så borde det rimligtvis vara vårdslöst att köra med sommardäck på is, underkylt regn mm, och då flyttar vi ansvaret till en annan nivå. Och klarar sig då en norrlänning som kör på is eller snö före första oktober med sina sommardäck?
-
Jag har svårt att tro att han blir åtalad bara för att han inte hade vinterdäck.
Det är nog andra orsaker han blir åtalad för.
Rubriker i tidningar brukar sällan stämma med vad det handlar om.
Läser man Expressen nu så står det.
Man skjuten av jägare.
Kan ju tolkas som att jägaren var ute och jagade män, men förmodligen var det ett vådaskott vid jakt på något djur.
-
Här är andra, liknande fall:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hade-sommardack-misstanks-for-brott (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hade-sommardack-misstanks-for-brott)
https://www.dt.se/artikel/falun/bil-med-sommardack-korde-av-vagen-foraren-botfalldes-felaktigt-av-polisen (https://www.dt.se/artikel/falun/bil-med-sommardack-korde-av-vagen-foraren-botfalldes-felaktigt-av-polisen)
https://www.norrteljetidning.se/artikel/blaljus/norrtaljepolisen-kollar-dack-idag-delar-troligen-inte-ut-boter (https://www.norrteljetidning.se/artikel/blaljus/norrtaljepolisen-kollar-dack-idag-delar-troligen-inte-ut-boter)
Men jag har fortfarande inte hittat något prejudikat eller rättspraxis i frågan