Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: ensamhet skrivet 23 aug-18 kl 10:10
-
Har en Mazda B 2500 Maxi Cab -97, som ska till skroten.
Men kom på att jag skulle behöva ett fordon, för att frakta saker inne på tomten och tänkte att den vore lämplig att bygga en elbil av.
Vad finns det för lämplig elmotor till det?
Hur gör man enklast?
Är bara intresserad av att kunna köra korta sträckor ibland i låg hastighet.
-
Evwest.com säljer kompletta kitt och adapterplattor men det drar fort iväg i pris.
Billigast vore nog att göra som far och son som konverterade en dkw. Har varit artikel i land och klassiker. http://www.klassiker.nu/reportage/lasarnas-klassiker/eldriven-dkw-pa-samlarbil-2017
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Evwest.com säljer kompletta kitt och adapterplattor men det drar fort iväg i pris.
Billigast vore nog att göra som far och son som konverterade en dkw. Har varit artikel i land och klassiker. [url]http://www.klassiker.nu/reportage/lasarnas-klassiker/eldriven-dkw-pa-samlarbil-2017[/url] ([url]http://www.klassiker.nu/reportage/lasarnas-klassiker/eldriven-dkw-pa-samlarbil-2017[/url])
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Från firman blir det alldeles för dyrt och jag behöver inte en bil som funkar som en modern elbil.
Artikeln var intressant, men synd att det inte var några bilder.
-
Motor och batteripaket från en gammal eltruck kanske skulle vara lämpligt?
-
Från firman blir det alldeles för dyrt och jag behöver inte en bil som funkar som en modern elbil.
Artikeln var intressant, men synd att det inte var några bilder.
I land's artikel var det mer bilder. De bör ha/ ha haft en blogg eller hemsida också där de beskriver bygget.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Du ska absolut kolla på en eltruck som donator. Eller om du har väldigt låga krav så kan det fungera att köra på startmotorn. Men att plocka bort kolvar i motorn så det blir enklare att driva bilen. Men 100m i 5km/h är nog vad du kan få ut ur de...
-
Du ska absolut kolla på en eltruck som donator. Eller om du har väldigt låga krav så kan det fungera att köra på startmotorn. Men att plocka bort kolvar i motorn så det blir enklare att driva bilen. Men 100m i 5km/h är nog vad du kan få ut ur de...
Startmotordrift hoppar jag över, men eltruck låter bättre.
-
I land's artikel var det mer bilder. De bör ha/ ha haft en blogg eller hemsida också där de beskriver bygget.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Ska forska mer i det.
-
Glöm inte att få med motorstyrningen (kallas ofta fartreglage eller "hackare" ) från trucken.
Truckbatteriet är nog onödigt stort och tungt för att användas på en gårdsbil, dels behöver ju trucken ändå batteriet som motvikt så det är ingen mening att spara på vikt, och dels är det förmodligen tilltaget för att klara körning för fullt en hel 8-timmars arbetsdag.
Batterispänningen brukar vara mellan 70 och 120 V, kanske 48 eller 60 V på en del av de allra minsta truckarna.
-
48 el 60 V låter bra och då räcker det väll med 4-5 lastbilsbatterier.
Hur är det med varvtal, funkar det med att montera elmotorn direkt på ingående till bakaxeln eller måste det vara nån utväxling mellan?
Hur stor är en sån motor ungefär?
Kom på att jag har en laddare till en truck. Duger en sån fast batteripacken blir mindre?
-
Motorn från en truck (engelsk sak från tidigt 70-tal, Lansing Bagnall) jag var med och skrotade för många år sedan, var kanske en halvmeter lång och 40 cm i diameter. Vägde nog närmare 100 kg. Skulle tro att maxvarvtalet på en sådan är 2000-3000 r/min, antagligen lägre ju större i diameter motorn är. På samma truck fanns också en mindre men snarlik motor som drev hydraulpumpen. Men den hade ingen fartreglering utan bara till/från -styrning.
Det borde fungera bra att låta en sådan motor driva kardanaxeln direkt, dvs man slänger ut bilens originalväxellåda. Om det är en fyrhjulsdriven bil med fördelningslåda, så kanske det är trevligt att ha den kvar.
-
Motorn från en truck (engelsk sak från tidigt 70-tal, Lansing Bagnall) jag var med och skrotade för många år sedan, var kanske en halvmeter lång och 40 cm i diameter. Vägde nog närmare 100 kg. Skulle tro att maxvarvtalet på en sådan är 2000-3000 r/min, antagligen lägre ju större i diameter motorn är. På samma truck fanns också en mindre men snarlik motor som drev hydraulpumpen. Men den hade ingen fartreglering utan bara till/från -styrning.
Det borde fungera bra att låta en sådan motor driva kardanaxeln direkt, dvs man slänger ut bilens originalväxellåda. Om det är en fyrhjulsdriven bil med fördelningslåda, så kanske det är trevligt att ha den kvar.
Nä tvåhjulsdriven, det är den som jag hade i lastbilen, när jag hämtade trädet hos dig.
Du har inte kvar motorn?
-
48 el 60 V låter bra och då räcker det väll med 4-5 lastbilsbatterier.
Hur är det med varvtal, funkar det med att montera elmotorn direkt på ingående till bakaxeln eller måste det vara nån utväxling mellan?
Hur stor är en sån motor ungefär?
Kom på att jag har en laddare till en truck. Duger en sån fast batteripacken blir mindre?
Är det inte smidigare att sätta den mot växellådan så man får friläge och fler växlar även om man kanske inte vill köra så fort?
Känns som mycke jobb att ta upp hål och bygga fästen så den går mot kardan. Vad skulle fördelen vara att montera den direkt mot bakaxel?
Vad händer om man släpper på "gasen" och elmotorn bromsar bilen?
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Vad händer om man släpper på "gasen" och elmotorn bromsar bilen?
Då genererar elmotorn ström som kan skickas tillbaka till batteriet om elektroniken är designad för det. Men det är den knappast på en gammal eltruck
-
Är det inte smidigare att sätta den mot växellådan så man får friläge och fler växlar även om man kanske inte vill köra så fort?
Känns som mycke jobb att ta upp hål och bygga fästen så den går mot kardan. Vad skulle fördelen vara att montera den direkt mot bakaxel?
Vad händer om man släpper på "gasen" och elmotorn bromsar bilen?
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Vet inte var du tänkte att hål skulle tas upp?
Fäste och anslutning på bakaxel eller växellåda kvittar nog, skulle gissa att det är likvärdiga jobb.
Fördelen att ha så lite saker som möjligt mellan motor och bakaxel, är att det blir mindre förluster i kraftöverföringen som gör att det går åt mindre ström. Den behöver inte sitta direkt på bakaxeln, utan kan ha en lämplig bit axel i mellan.
Näst bäst vore om man kunde ha motorn där växellådan normalt sitter, om den är för stor att ha direkt på bakaxeln och batterierna där bilmotorn sitter, så tas inget utrymme av flaket upp.
Har inte kört med elmotor, men antar att den motorbromsar som en vanlig bil eller kraftigare som en retarder eller avgasbroms eller så bromsar den inte alls, om man släpper gasen.
Rent och enkelt är min melodi.
Han som byggde rodden min hade tänkt ha förtielva relän och mickrobrytare, samt en massa annat rappel, som kan jävlas.
Nänä, det blir elsystem ala gammal moppe på rodden.
-
Lite OT, men en eltruck får man väll köra på vägen?
Undrar va bylingen säger om man hävdar att det är eltrucken som uppdaterats lite och pekar på typskylten från eltrucken?
-
Vet inte var du tänkte att hål skulle tas upp?
Fäste och anslutning på bakaxel eller växellåda kvittar nog, skulle gissa att det är likvärdiga jobb.
Fördelen att ha så lite saker som möjligt mellan motor och bakaxel, är att det blir mindre förluster i kraftöverföringen som gör att det går åt mindre ström. Den behöver inte sitta direkt på bakaxeln, utan kan ha en lämplig bit axel i mellan.
Näst bäst vore om man kunde ha motorn där växellådan normalt sitter, om den är för stor att ha direkt på bakaxeln och batterierna där bilmotorn sitter, så tas inget utrymme av flaket upp.
Har inte kört med elmotor, men antar att den motorbromsar som en vanlig bil eller kraftigare som en retarder eller avgasbroms eller så bromsar den inte alls, om man släpper gasen.
Rent och enkelt är min melodi.
Han som byggde rodden min hade tänkt ha förtielva relän och mickrobrytare, samt en massa annat rappel, som kan jävlas.
Nänä, det blir elsystem ala gammal moppe
Hur tror du att du skall kunna ha så enkelt elsystem på en elbil? En enda stor, fet brytare som ger dig full fart framåt när du trycker in den?
En elmotor motorbromsar inte om inte strömmen har någonstans att ta vägen, som till exempel tillbaka i batteriet. Men det kommer i såna fall skapa en ganska hög backspänning som jag inte vet om en kontrollmodul från en truck kan hantera, eftersom en truck antagligen inte motorbromsar speciellt mycket
-
Det blir ju besvär med ofjädrad vikt osv, om man monterar elmotorn stumt vid bakaxeln. Därför är det bättre att sätta den i framänden av kardanaxeln där växellådan har suttit.
Jag tror motorstyrningen i trucken som jag var med och skrotade, hade kunnat hantera återmatande bromsning. Det var ett mycket tungt åbäke, s k tyristorhackare (samma typ som på de äldre gröna tunnelbanetågen i Stockholm, det kanske är bekant hur sådana låter). Motorstyrningens bottenplatta var av gjutjärn!
Jag har inte kvar motorn, den gavs bort för över 10 år sedan. Dock skulle man kunna kolla om det blev något av med elbilsprojektet den gavs bort till eller om den fortfarande finns kvar någonstans.
-
Hur tror du att du skall kunna ha så enkelt elsystem på en elbil? En enda stor, fet brytare som ger dig full fart framåt när du trycker in den?
Du missförstod nog, enkelt elsystem handlade om rodden.
Anslutning mellan elmotor och bakaxel skulle vara enkel, på Mazdan
-
Om det inte motorbromsar när jag släpper gasen gör inget, bromsarna på bilen funkar, det är bara ett fel på bilen och det är skatten, då det är en diesel.
Skulle kunna använda den som den är inne på gården, men behöver motorn och låda till en annan bil. Full tank och bra batteri passar bättre till baklastaren.
Tänkte på elbil, för att slippa köpa diesel och nöta ut motorn som aldrig blir varm, sen att det råkar bli bättre för miljön med elmotor, är det nog ingen som dör av.
-
"Om det inte motorbromsar när jag släpper gasen gör inget, bromsarna på bilen funkar, det är bara ett fel på bilen och det är skatten, då det är en diesel."
Jag tänkte mest att om du monterar den utan koppling direkt mot bakaxel så kommer motorn snurra när hjulen snurrar även om du inte trampar på" gasen" eller har motorn något slags inbyggt frihjul? Vad händer när/om motorn snurrar mer än tillförd (gaspedalens nertryck) energi?
Ang montering av motor direkt mot bakaxel, har du så mycket luft att du får plats med motorn utan att ta hål i kaross eller chassi?
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Låter som en bra lösning att leka med en hemmabil. Men jag skulle definitivt behålla växellådan. Om man tänker på att bilen i normalläge har gått i kanske 80-90 km/h vid 2000 rpm på motorn och det är på den växel som är 1 till 1 (eller möjligen 1 till 0,8), så betyder det att du får en maxfart kring den hastigheten med den elmotor som föreslagits om du kopplar den direkt på kardanaxeln. Och även om du hittar en lågvarvig motor som ger halva den toppfarten så är det trevligt att kunna köra sakta med stor kraft när man flyttar vagnar och liknande. Sätter du en 24 eller 48 V elmotor från pumpen på en truck så kanske den ligger på 5 kW och då är det fint att ha lågväxel.
-
Jag tänkte mest att om du monterar den utan koppling direkt mot bakaxel så kommer motorn snurra när hjulen snurrar även om du inte trampar på" gasen" eller har motorn något slags inbyggt frihjul? Vad händer när/om motorn snurrar mer än tillförd (gaspedalens nertryck) energi?
Ang montering av motor direkt mot bakaxel, har du så mycket luft att du får plats med motorn utan att ta hål i kaross eller chassi?
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Det är ram på bilen, så nån kaross är inte i vägen. flaket har jag köpare på och jag hade tänkt bygga ett nytt plant flak med lemmar i lämplig höjd, som går att fälla ner bak och på sidorna.
Så kan jag ha flaket som mobilt arbetsbord också.
Så utrymme finns för motorn om jag vill.
Funderar även på om man skulle göra en plattform, som är lika stor som bilen och montera ovanför taket.
Vore bra att ha något att stå på, om man vill pyssla med något en bit upp.
Vet inte hur en elmotor till en truck funkar, men när man slår av strömmen till en stor hyvel, svarv, smärgel eller annan maskin med mycket massa i rörelse, så snurrar de ju flera minuter innan de stannar utan att något händer.
-
Låter som en bra lösning att leka med en hemmabil. Men jag skulle definitivt behålla växellådan. Om man tänker på att bilen i normalläge har gått i kanske 80-90 km/h vid 2000 rpm på motorn och det är på den växel som är 1 till 1 (eller möjligen 1 till 0,8), så betyder det att du får en maxfart kring den hastigheten med den elmotor som föreslagits om du kopplar den direkt på kardanaxeln. Och även om du hittar en lågvarvig motor som ger halva den toppfarten så är det trevligt att kunna köra sakta med stor kraft när man flyttar vagnar och liknande. Sätter du en 24 eller 48 V elmotor från pumpen på en truck så kanske den ligger på 5 kW och då är det fint att ha lågväxel.
Det är ju sant, men motor och låda ska i en annan skattebefriad bil.
Skulle ju kunna ta en Mercedes växellåda. De har inte trög 80/90 olja utan ATF olja och borde ju inte gå så trögt om det är kallt.
Undrar om det skulle gå med en lös utväxling, en växellåda tar onödigt mycket plats på fel ställe, motorn hamnar då under motorhuven och då ryms inte batterierna där.
Utrymmet på sidorna under flaket vill jag ha till annat.
-
Kedje eller remdrift går ju bra. Förmodligen är det bäst att sätta ett stödlager på motorn. Om du inte behöver extrem dragkraft, och inte heller så hög toppfart så kan du ju lika gärna göra så för att slippa växellådan.
Du kan ju sätta motorn högt genom motorhuven, så ser den kompressormatad ut ;D
-
Funderar även på om man skulle göra en plattform, som är lika stor som bilen och montera ovanför taket.
Vore bra att ha något att stå på, om man vill pyssla med något en bit upp.
Det där är riktigt användbart! Jag hade en stadig hembyggd flaklåda på pickupen som fungerade som byggställning då och då. Är på gång att montera ett extra gallertak på traktorn för att få den funktionen igen. Och på en bil eller traktor som inte behöver ut i trafiken så kan man ju anpassa grejerna mer efter behov. Elbil blir ju väldigt lätt att flytta, och funkar fint inomhus.
-
Nu har jag löst växellådsproblemet om jag behöver en låda.
Det blir en Mercedes låda utan sprängkåpa, så tar den inte då mycket plats.
Dessutom är konstruktionen med växelstagen så bra på dom att man kan förlänga och korta dom enkelt och i princip montera låda och spak hur och var man vill.
-
Nu har jag löst växellådsproblemet om jag behöver en låda.
Det blir en Mercedes låda utan sprängkåpa, så tar den inte då mycket plats.
Dessutom är konstruktionen med växelstagen så bra på dom att man kan förlänga och korta dom enkelt och i princip montera låda och spak hur och var man vill.
Automat då? Du får montera en saxlift och plattform på det [emoji106]
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Har du reglage till motorn så ska du absolut inte ha växellåda.
Har du bara on off på motorn så kan du använda växellåda
-
Varför inte (absolut?) växellåda? Jag har skruvdragare, svarv mm som har både varvtalsreglering och växellåda. Bara för att en elmotor har reglering 0 till fullvarv betyder det ju inte att den trotsar fysikens lagar.
-
Jag vill minnas att många som bygger om en vanlig bil till elbil använder två växlar för att få ett större register. Jag tror det är ettan och tvåan, men det beror ju på utväxling på lådan och varvtal på motorn osv. Sedan får man kolla så lådan håller för vridmomentet på aktuell växel för det kan vara ganska högt på en elmotor.
-
Automat då? Du får montera en saxlift och plattform på det [emoji106]
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Automat, aldrig i livet, alla jag varit inblandade i sista tiden har krånglat.
Saxlift är en bra ide, men det räcker med höjden på taket och storleken på bilen.
Jag har redan en skattebefriad Mercedes lätt lastbil, med skylift om jag måste lite högre upp.
Och måste jag ännu högre, så ställer jag den på maskinflaket och drar upp den på lastväxlar bilen.
Och måste jag ännu högre, så ger jag fan i allt och ringer Poolia.
-
Har man en stor elmotor och dålig kontroll så kan det bli stora krafter, men skall det bli rimliga pengar så rer det sig nog. Kan ju vara bra att sätta dit en säkring i systemet också. En fyrtumsspik blir nog bra ;D
-
Det påminner mig om de elkonverterade Reliant Fox som Posten hade i slutet av 80-talet. Det var alltså ursprungligen en bensinbil, där man hade slängt ut bensinmotor och växellåda, och ersatt det med motor och fartreglage av trucktyp. Och ett antal blybatterier. Det visade sig att om någon klåpare var framme och skruvade på strömbegränsningen i fartreglaget, så kunde det leda till bakaxelhaveri ...
-
Letade efter några järnbalkar och hittade en bro av sträckmetall jag glömt bort att jag hade.
Den är 2x6 meter och funderar på om det vore något att montera på taket?
Blir det dumt att det sticker ut 15-20 cm på sidan och 45 cm framåt och bakåt?
-
Sätter du den bara så högt att du inte slår huvudet i den blir det nog bra. När man skall vara vid en vägg är det bra om det sticker ut. Kanske går att montera så att du med lätthet skjuter den en halvmeter åt höger. Skall försöka fixa det så på traktorn.
-
Sätter du den bara så högt att du inte slår huvudet i den blir det nog bra. När man skall vara vid en vägg är det bra om det sticker ut. Kanske går att montera så att du med lätthet skjuter den en halvmeter åt höger. Skall försöka fixa det så på traktorn.
Man kan ju ha tjock mössa eller monter något mjukt ovanför dörren.
-
Lite mer funderingar?
Hur långt kan man köra med en elmotor från en truck, om man har lastbilsbatterier på 12V ca 255 Ah seriekopplade till den spänning motorn har? Kommer man 6-7 mil, om man inte kör så fort?
Är det nå skatter på elbilar?
-
Lite mer funderingar?
Hur långt kan man köra med en elmotor från en truck, om man har lastbilsbatterier på 12V ca 255 Ah seriekopplade till den spänning motorn har? Kommer man 6-7 mil, om man inte kör så fort?
Är det nå skatter på elbilar?
Det teoretiska svaret på det borde vara lätt att räkna ut. Men det fattas effekten på motorn.
-
Om du räknar 5 batterier (60 voltsmotor) så har du 60 x 255 = 15,3 kWh som mest (teoretiskt). Det ger väl kanske 4-5 mil i en hemmafixad bil med de förluster man får.
Skatten är det minsta problemet om du skall köra genom besiktningen...
-
Va fan, måste man besiktiga också?
Är det inga fördelar om man försöker vara miljövänlig?
Besiktningen är nog inget bekymmer, man får ju bygga om bilar och den var nybesiktigad när jag köpte den förra året och jag har bara kört några hundra mil.
-
Va fan, måste man besiktiga också?
Är det inga fördelar om man försöker vara miljövänlig?
Besiktningen är nog inget bekymmer, man får ju bygga om bilar och den var nybesiktigad när jag köpte den förra året och jag har bara kört några hundra mil.
[emoji16] Ja man kan ju tycka att elbilar vore undantagna bilprovning... Varför ska de ha funktionsdugliga bromsar och belysning? De släpper ju knappt ut något!
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Lite mer funderingar?
Hur långt kan man köra med en elmotor från en truck, om man har lastbilsbatterier på 12V ca 255 Ah seriekopplade till den spänning motorn har? Kommer man 6-7 mil, om man inte kör så fort?
Är det nå skatter på elbilar?
Lastbilsbatterier är inte gjorda för att laddas och djupurladdas gång på gång. Livslängden kommer inte bli speciellt bra. Om du skall ha blybatterier är det bättre med fritidsbatterier men annars är helt klart modernare batteritekniker att föredra, fast då blir det ruskigt dyrt
-
Lastbilsbatterier är inte gjorda för att laddas och djupurladdas gång på gång. Livslängden kommer inte bli speciellt bra. Om du skall ha blybatterier är det bättre med fritidsbatterier men annars är helt klart modernare batteritekniker att föredra, fast då blir det ruskigt dyrt
Om man inte djupurladdar dom då, hur blir livslängden då?
-
Ok, men då får du bara halva körsträckan. Men om du har kanske motsvarande en mil i användning normalt och sedan sätter den på laddning så blir ju bara batterierna lagom rekonditionerade. Om du sedan måste flytta bilen så långt att du nästan kör tomt i batterierna (och laddar så fort du kommer fram) en eller ett par gånger om året så borde det inte vara en katastrof.
-
Är Mazdan av årgång 1997 gissar jag den omfattas av helfordonsgodkännande, och då är det var jag förstått omöjligt att göra några som helst skojiga ombyggnader om man samtidigt vill ha bilen i laglig trafik. I princip får man inte ens sänka bilen, montera fetare hjul och avgassystem, men detta BRUKAR det ju ses mellan fingrarna med i praktiken.
Däremot tror jag det borde gå att registrera om bilen till motorredskap om den genom sin ombyggnad har en specifik och tydlig nyttofunktion som INTE är att frakta folk eller generellt gods. Detta skulle t.ex. kunna vara som mobil arbetsplattform om du monterar gallerbro på 2x6 meter ovanpå alltihop. Flaket är ju en generell godsfraktare, men det kanske kan få vara kvar om man hävdar att det behövs för att frakta utrustning som hör ihop specifikt med arbetet fordonet är byggt för att utföra. Jag tror INTE det är ok att frakta färgburkar eller en pall med tegelpannor, även om det är detta man ska arbeta med. Å andra sidan kanske man får ha ett mindre barlastflak som på en A-traktor.
Minns jag inte fel finns tre klasser av motorredskap: Små nätta och mycket långsamtgående saker som inte ens behöver registreras, men de får väl i princip bara korsa allmän väg eller köra kortare sträckor till en arbetsplats. Sedan är det "30-klassen" som liknar A-traktorer och slutligen de som får gå i 50 km/h. Gemensamt är att man inte får vara ute och nöjesåka, utan ALL användning ska vara relaterad till den typ av arbete motorredskapet är konstruerat för. Man åker alltså inte och storhandlar på ICA Maxi med en traktorgrävare.
-
Mazdan borde förstås kunna bli A-traktor, men då MÅSTE flaket förminskas, och det är ytterst tveksamt om man får montera en arbetsplattform ovanpå eftersom A-traktorer enligt definitionen är dragfordon och inget annat. Det borde inte vara så svårt att klara 30-gränsen med eldrift eftersom det är ett strikt föraransvar att hålla igen på gasen och även bromsa om hastigheten går över 30 i nerförsbackarna. Elmotorn har ju ingen motorbromsverkan och kan lätt spinnas upp långt över sitt naturliga maxvarv. Troligen kommer en extra växellåda att krävas även om elmotorn har fin segdragningsförmåga när bilens växellåda är låst på ettan. Orsaken till detta är rent byråkratisk, -reglerna säger nämligen att det måste finnas en växel på vilken A-traktorn inte går fortare än 10 km/h vid 2/3 av den URSPRUNGLIGA motorns maximala varvtal. Vad motorn man byter till har för egenskaper spelar alltså ingen roll, det är en ren regelexercis för att tvinga fram en extra utväxling. Denna utväxling kan förstås med fördel vara en rem eller kedja som byggts in på så sätt att man inte enkelt kan byta utväxling efter godkänd besiktning.
Med plattform ovanpå tror jag motorredskap är den rätta klassningen och där finns inte heller "tioknutarskravet" i utväxlingen. Det räcker att toppfarten på plan mark är 30 eller 50 km/h, beroende på klassning.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Motorredskap/ (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Motorredskap/)
-
Nytt för i år är att A-traktorer ska kontrollbesiktigas vartannat år. Hur det är med motorredskap vet jag inte, men till följd av kravet på en tydlig och specifik nyttofunktion och att de bara får köras i samband med arbete är det nog väldigt få 15-åringar som lockas av denna fordonsklass, och då gissar jag att det heller inte anses vara samma behov av återkommande kontrollbesiktningar.
Montera arbetsplattformen ovanpå bilen och bulta fast en (eventuellt fejkad) slamfärgsspruta på flaket (bensindriven kompressor, gammal hydrofortank m.m.) så borde det bli ett uppenbart motorredskap med en specifik funktion. Men kolla med bilprovningarna först!
Flakets bakre del är väl för övrigt en ypperlig plats för gamla tryckbatterier? Då försvinner en stor del av flaket permanent, och du får bra tryck över drivhjulen.
-
Tror inte att den är helbilsgodkänd, då den inte har något iskrivet på regbeviset, som nyare personbilar har.
Är inte så sugen på att ha den som ombyggd bil, då måste jag betala fordonsskatt och det är jag inte intresserad av, med tanke på hur dåligt vägunderhållet är och jag betalar nog med skatt på bränslet till andra fordon.
Fordonsskatten och ett dåligt knutkors är huvudorsaken till att den ska skrotas.
A-traktor är heller inte intressant, då de ska besiktas och då ska jag jävlas och frakta den på släp, för att strömmen inte räcker fram och tillbaka till bilprovningen.
Motorredskap på nått vis låter intressantare.
Baklastaren, grävaren och jullastaren, behöver varken besiktning, nummerplåt eller skatt. Försäkring är jag osäker på om jag behöver om jag åker på vägen, men är bra att ha om man kör på något.
Vore intressant att veta vad som krävs för att gå under samma regler?
Hjullastare med 50 skylt har nummerplåt och får dra släpvagnar, men vet inte vad som gäller med besiktning, skatt och försäkring.
Det vore intressantast om det inte medför en massa onödiga utgifter.
Betydligt roligare att åka 50 i stället för 30.
-
Om du räknar 5 batterier (60 voltsmotor) så har du 60 x 255 = 15,3 kWh som mest (teoretiskt). Det ger väl kanske 4-5 mil i en hemmafixad bil med de förluster man får.
Skatten är det minsta problemet om du skall köra genom besiktningen...
Sen klarar bly max 50% urladdning om man vill ha dem mer än några månader
Då då återstår ca 7kwh
-
Sen klarar bly max 50% urladdning om man vill ha dem mer än några månader
Då då återstår ca 7kwh
Du hade väll nån gammal elbil stående?
Vad var det för batterier i den i så fall?
-
Ombyggt fordon ska tydligen behålla sin årsmodell. Amatörbyggt blir en annan sak.
Men om bilen är en 97-a, som JohnA nämnde, så fattas väl fortfarande några år innan den blir skattebefriad. Nu minns jag inte,, 25 eller 30 år gammal är väl gränsen.
Om helbilsgodkännande. Min Ford Transitbuss är en 95-a. Jag har för mig att jag hittade uppgift om att det var sista årsmodellen utan detta. Men kanske det är lite olika på fordonstyper.
-
Jag vet inte hur det är med vägskatt och återkommande besiktningar för de olika motorredskapen, men om man tänker på hur en 50-knutars traktorgrävare ofta används skulle det inte förvåna mig om Transportstyrelsen vill att de är med och betalar vägunderhållet. Har för mig A-traktorer räknas som nytillverkade fordon när de registreras om från personbil/lastbil, och får då sina skattelättnader "nollställda". Jag gissar samma sak händer med motorredskap, men maila frågan till några besiktningsingenjörer och till, hmmmm, är det Trafikverket eller Transportstyrelsen som har experter om fordonsreglerna nuförtiden?
Ska det åkas på allmän väg lär det nog krävas en trafikförsäkring. Så vitt jag vet gäller det även jordbrukstraktorer om de körs mer i trafiken än att bara korsa vägarna mellan åkrarna.
Har för mig jag för länge sedan hört att de motorredskap som är helt undantagna från allt vad registrering, regler, skatt och försäkring heter är de som går så sakta att man kan gå bredvid och köra dem. Typ bergborrutrustning, åkgräsklippare m.m, men det ska allt en bra ursäkt till för att de ska ha något att göra ute på vägarna. Hmm, har faktiskt inte tänkt på saken tidigare men är nu nyfiken på hur det är med asfaltsläggare, vältar och klistermoppar. Tror inte det sitter några regskyltar på dessa, och de är ju av förklarliga skäl ute och åker på allmän väg ganska ofta när de jobbar. :)
-
Du hade väll nån gammal elbil stående?
Vad var det för batterier i den i så fall?
Nicd
-
Hjulgrävare, äldre traktorgrävare, baklastare mm är ju ofta helt oregistrerade, men ska ändå trafikförsäkras om de ska köras på allmän väg (precis som en gammal "30-moppe"). Däremot är det vanligt med nummerplåt på nya dyra traktorgrävare, midjestyrda hjullastare mm.
-
Hjulgrävare, äldre traktorgrävare, baklastare mm är ju ofta helt oregistrerade, men ska ändå trafikförsäkras om de ska köras på allmän väg (precis som en gammal "30-moppe"). Däremot är det vanligt med nummerplåt på nya dyra traktorgrävare, midjestyrda hjullastare mm.
Midjestyrda som går 30 saknar nummerplåt.
De flesta, kanske alla med nummerplåt får gå i 50
Gammal Volvo 4400 hjullastare går i 30 och det är elektrisk väljare till växlarna och om man fipplar med något elektriskt, så går den 50 och ska egentligen ha regskylt
Det intressanta är, hur gör jag den jämförbar med något av dom och vad är reglerna beträffande löpande utgifter för de som får gå 50