Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Gilbert skrivet 03 sep-16 kl 11:12
-
Har kollat olika kylaggregat till kylrum och tror att Norcool passar oss bäst. Vi har nytta av "varmsidan" i ett pumprum. Kylrummet blir drygt 6 kvm med 10 cm (5+5) cm polyuretanskivor som isolering.
3 aggregat att välja på. Storleken är samma som effekten i W
CU350
CU450
CU900
Vad blir lönsammast i längden. Ett aggregat som går ofta på låg effekt eller ett som går sällan på hög effekt.
-
Fallet avslutat, har fått formler och driftkurvor på aggregaten.
-
Om man ser en lite bredare bild än enbart elförbrukningen borde ett större aggregat som är igång en mindre del av tiden hålla längre innan det blivit utslitet.
-
När du kostar på så ska du kosta på betydligt mer isolering, det lönar sig. och luftsluss när du går in, det gäller att behålla kylan
-
Jag har 5 cm blåa polyuretanskivor som suttit i en kylttransport på både långtradare och släp. Dubbelt sådant alltså med överlapp på skarvar mm borde väl räcka som isolering. Det blir 10 cm polyuretanskivor, dvs dubbelt mot en kylvagn i en transportkärra!
Det blir 900W aggregatet.
-
Se upp bara så du inte får någon luftkanal in till innerväggen, för då blir det kondens och mögel.
-
De limmas dikt an. Har gjort några skivor som senare monteras till vägg.
-
Om man ser en lite bredare bild än enbart elförbrukningen borde ett större aggregat som är igång en mindre del av tiden hålla längre innan det blivit utslitet.
Under förutsättning att kompressorn finns i uppvärmt utrymme eller stopptiderna är så korta att kompressorn inte hinner bli totalt utkyld mellan körningarna. Kylkompressorer gillar inte "kallstarter" om de är så kalla att kylmedium har börjat kondensera i smörjoljan. Man kan iofs förebygga det med en elektrisk kompressorvärmare, men då går det ju åt energi till den istället.
-
Hur ser kostnadsbilden ut ungefär?
-
Det är ingen ide att diskutera kylaggregat om isoleringen är för dålig. Det är ingen skillnad på att hålla kylan ute eller hålla den inne. i mitt bostadshus har jag 20cm isolering och 20cm leca. mitt bostadshus värmer jag bara under 6 månader, under sommaren behövs ingen tillskottsvärme. Ett kyl/frys utrymme måste kylas hela året. Jag skulle aldrig nöja mig med mindre än 40cm isolering
-
Det är skillnad på isolering och isolering, har man billig enkel blir det tjockare och har man moderna bra material så blir det 5-10 cm. Nu är det ett kylrum för jakt och inte en villa vi diskuterar.
-
Hur ser kostnadsbilden ut ungefär?
Det skiljer någon tusenlapp från 350-900 aggregatet.
-
Det kan vara rätt skönt att ha lite överkapacitet på aggregatet (som 900 ger) när man hänger in flera varma kroppar. Bli inte för glad i kylan bara så du glömmer regeln med >10 grader de första 10 timmarna. Har ätit hemslaktat där jag undrat hur det kunde vara så segt, men senare fått reda på hur kropparna hanterats.
Tycker du räknar helt rätt med 10cm i ett så litet kylrum som dessutom inte går så många månader.
-
Allt hänger i svalen första dygnet, passad, sotad, tvättad med ättika och flugsäkrad med pälsen på. Hängmörningen har fungerat bra utan kylrum. Men då är man väderberoende, det har passerat en hel del vilt här.
-
Det skiljer någon tusenlapp från 350-900 aggregatet.
Du menar att det kan jag ta reda på själv? ;)
OK. här är Norcools prislista:
http://www.norcool.se/wp-content/uploads/2015/02/Prisliste_svensk.pdf (http://www.norcool.se/wp-content/uploads/2015/02/Prisliste_svensk.pdf)
Här är ett av aggregaten hos Nima:
http://www.nimaab.se/se/art/norcool-kylaggregat-cu350.php (http://www.nimaab.se/se/art/norcool-kylaggregat-cu350.php)
-
Bruksanvisningarna finns här.
http://www.norcool.se/wp-content/uploads/2014/10/CU-350-CU-450-CU-900.pdf (http://www.norcool.se/wp-content/uploads/2014/10/CU-350-CU-450-CU-900.pdf)
Där står kapacitet i liter, som jag förmodar är volym på kylrum. Om ditt kylrum är 2 m högt så blir det 12000 liter. Då behöver du det största aggregatet, som klarar 20000 liter (20 m3). Det näst största klarar 10000 liter.
-
Det är skillnad på isolering och isolering, har man billig enkel blir det tjockare och har man moderna bra material så blir det 5-10 cm. Nu är det ett kylrum för jakt och inte en villa vi diskuterar.
Det är ingen jätteskillnad på PUR-skivor och många av de andra vanliga isoleringsmaterialen. PUR ligger på lambdavärde under 0.030 och de flesta vanliga material som stenull, mineralull, XPS och andra i den svängen ligger på strax över 0.030. Fast om du har fått tag på PUR till ett pris som du är nöjd med så är det ju inget att klaga på.
-
10 cm polyuretan kan motsvara 16 cm mineralull. Så visst är det skillnad.
Men det var inte det frågan gällde!
-
10 cm polyuretan kan motsvara 110 cm mineralull. Så visst är det skillnad.
Visa gärna detta med produktdatablad, annars får vi ta detta som ur luften ryckta siffror.
Tittar man på lambdavärdet vilket är i laboratorium uppmätt jämförelsevärde för isoleringsförmåga så motsvarar 10 cm PUR i bästa fall 16,8 cm mineralull.
-
Och 50 mm polyuretan motsvarar 100 mm mineralull. Dubblar jag till 100 mm polyuretan motsvarar det inte 200 mm mineralull utan 160 mm enligt producenten av skivorna. Värmeledningförmågan mätt.
http://www.isopol.se/polyuretan-ett-fantastiskt-material/ (http://www.isopol.se/polyuretan-ett-fantastiskt-material/)
-
Som regel gör ju oundvikliga köldbryggor och värmeförluster pga ventilation, dörrar som öppnas, omsättning på gods i kylrummet mm ändå att det inte lönar sig så bra med omåttligt tjock isolering.
Om kylaggregatet är inverterstyrt, så att kompressorn kan gå ner på lägre varvtal när det inte behövs så hög kyleffekt istället för att omväxlande gå för fullt och stoppa, så är det mindre motbjudande att överdimensionera det än om det är on/off-styrt.
-
Om PUR har ett lambdavärde på 0,023 och mineralull i normalfallet 0,037 är det inte 100% mer mineralull som behövs utan strax över 60%. Alltså motsvaras inte 50 mm PUR av 100 mm mineralull utan ca 80 mm mineralull. Och 100 mm PUR motsvaras av ca 160 mm mineralull som jag skrev tidigare.
Du skrev innan att 100 mm PUR motsvaras av 1100 mm mineralull, vilket ju vore helt revolutionerande om det vore ens i närheten av sant. Bostadsytorna hade ju ökat enormt om väggarna bara behövde 4,5 cm isolering istället för 50 cm. Men så är det ju inte, och det av en anledning: dina siffror stämmer inte.
-
Du menar att det kan jag ta reda på själv? ;)
OK. här är Norcools prislista:
[url]http://www.norcool.se/wp-content/uploads/2015/02/Prisliste_svensk.pdf[/url] ([url]http://www.norcool.se/wp-content/uploads/2015/02/Prisliste_svensk.pdf[/url])
Här är ett av aggregaten hos Nima:
[url]http://www.nimaab.se/se/art/norcool-kylaggregat-cu350.php[/url] ([url]http://www.nimaab.se/se/art/norcool-kylaggregat-cu350.php[/url])
Jag visste inte att du var så precis intresserad av priserna, jag har mest kollat på Nima AB.
-
Man kan bygga själv också (om man är händig):
"Kyl- och fuktanläggningen består av en begagnad mjölktank med kylaggregat (gick att hämta för en billig penning på Wedholms i Nyköping mot skriftligt löfte att aldrig använda tanken som mjölktank igen), en hydroforpump, några meter begagnad vattenledning samt tre gamla duschmunstycken modell äldre omklädningsrum."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN89-2/ODN89-2H.HTM (http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN89-2/ODN89-2H.HTM)
-
Jag måste klä mina väggar med rostfritt eller polyetenskiva för att kunna använda kylrummet i verksamheten, då känns det bäst att ha ett nytt aggregat och spara in lite på bygget i stället.
-
Storleken på kylrummet blir 2 x 3 meter dvs 6 kvm men med lite högre takhöjd för att kunna hänga älg. Idag hänger älg oftast i 1/4 delar för att få plats.
-
Har beställt ett CU900.
En del väggar redan klara, gångstigarna för kompressorn är intressantast.
-
Rostfri 0.8 mm plåt är ganska sladdrigt och vasst att jobba med. Man får klä sektionen innan man reser den.