Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: Thomas_ skrivet 28 jul-16 kl 16:43
-
Normalåret bör man inleda det kommande årets biodling den 1-14 augusti. I Skåne infann sig slutet på "draget" 27 juli i år, där det inte finns ljung eller insådda biväxter.
Vill man ge sina samhällen bästa möjliga förutsättningar inför övervintring och inledningen av 2017 års säsong bör man agera nu.
Själv slutskattar jag, kollar så det finns ägg och yngel, ger en korttidsbehandling med myrsyra, samt börjar ge s.k. 50/50-lösning. (Hälften socker, hälften vatten) Därefter ger jag 3-4 dl 50/50 var 3-4:e dag i en månads tid.
De samhällen eller avläggare som inte har 8 ramar täckt yngel 31/8 slås ihop två och två, och runt 1/9 ger jag Bifor. 21,5 kg Bifor = 16 kg torrsocker.
Runt 20-31 december ges oxalsyrebehandling. OBS! Oxalsyerbehandling är INTE en varroabehandling för 2016, utan enbart för att ge bina bästa möjliga förutsättningar inför 2017. Vinterbina, som läggs som ägg under augusti och första halvan av september, bör bildas EFTER en varroabekämpning av endera slaget.
-
Tack Thomas, guld
Därefter ger jag 3-4 dl 50/50 var 3-4:e dag i en månads tid.
Så gör jag också, men jag har inte så många samhällen, så jag kan strosa omkring med mina burkar... men hur gör man om man har många?
-
OK bra information...vad har du för kupor?
-
Hur kan du se att draget upphör så exakt, har du kupvåg?
-
Drastiskt att slå ihop alla sh som inte stämmer med dina mått. Bättre att flytta runt lite yngelramar, ta ifrån de rika och ge till de fattiga. Både 6 och 7 yngelramar är ju acceptabelt beroende lite på hur sh ser ut tycker jag.
Vilket format och hur många lådor invintrar du på 16 kg socker?
-
Jag gör som Thomas, med undantag för att jag invintrar aningen tidigare. I år ska jag dock prova drivfodra dem ända fram till sista veckan i augusti innan jag påbörjar invintringen. Detta då de flesta av mina samhällen nu inte har den styrka de brukar på grund av att draget upphörde helt i mitten av juli och ljungen ser ut att helt utebli på grund av torka.
Jag slår också hellre ihop små/ svaga samhällen än plockar ramar hit och dit, då skillnaden betalar sig till nästkommande år. Hellre några starka än många svaga har jag lärt mig, provat och fått se skillnaden på. :)
Jag invintrar dock på minst 20 kg socker per samhälle.
-
Jag tror det är stor skillnad på om man har höstrapsdrag eller inte. Om man har det måste man ha riktigt starka samhällen på tidig vår för att kunna utnyttja det, och då ska man slå ihop som Thomas gör. Men om man har senare drag finns inte behov av så starka samhällen tidigt, då behöver de ju "bara" klara vintern.
-
Bättre att flytta runt lite yngelramar, ta ifrån de rika och ge till de fattiga.
Nej det är det inte om målet är att lägga grunden för ett bra 2017 i biodlingen. Kanske om målet är att få så många som möjligt att överleva, men inte om fokus är på bihälsa, överlevnad och honung 2017.
-
Jag sluter också upp på samma skötsel även om tiden är lite annorlunda här än i Skåne.
Bättre att övervintra 5 starka samhällen som fungerar bra på våren än samla 10 svaga som har signifikant högre vinterdödlighet.
Men alla förstår tyvärr inte.
-
......invintra....?
Här flyger bina fortfarande, det finns över 90 olika blommande växter. Hösthallonen, gurkörten, honungsörten, snöbären, vitklövern, alla grönsaker (gurkor, zuccini, lök, mynta, kryddor m.m.), höstblommor etc. blommar ju för fullt.
Fan, invintra låter långt borta....när ska man göra det om det fortfarande är drag?!
-
Tror att det, som vanligt, skiljer sig åsiktsmässigt hur en ska göra med bina beroende på vad en har för syfte med biodlingen. De som ska ha bina som levebröd och mer ser bina som produkter och kuporna som produktionsenheter kanske behöver bete sig enligt ts intentioner?
Jag har inte ens huvudskattat alla sh än så bina får äta från sina egna förråd - ja jag vet att det ska vara 50% lösning som drivfodring men dom börjar med äggläggningen mitt i vintern och då har de ingen nektar att dra in så hur hänger det ihop egentligen? Och mycket blommar här och bina beter sig mer som humlor dvs de hämtar överallt ifrån och plockar det de får tag i och snart kommer murgröna, ljung, kärleksört och andra senblommande växter som drag. Här blommar oregano, rallarrosor, jättebalsamin, lavendel och mycket annat precis nu.
-
Ojdå, här var det en del jag bara måste kommentera
De som ska ha bina som levebröd och mer ser bina som produkter och kuporna som produktionsenheter kanske behöver bete sig enligt ts intentioner?
De kuporna är de mest välskötta, annars hade biodlaren inte kunnat få ett levebröd ur dem. Bina vet ju inte om att du går omkring och hyser varma känslor för dem, de vill ha skattlådor och varroabekämpning och invintring i rätt tid. Visst finns det mindre biodlare som är mycket skickliga, men då vill de nog oftast expandera. En större biodlare MÅSTE vara mycket kunnig.
Jag har inte ens huvudskattat alla sh än så bina får äta från sina egna förråd - ja jag vet att det ska vara 50% lösning som drivfodring men dom börjar med äggläggningen mitt i vintern och då har de ingen nektar att dra in så hur hänger det ihop egentligen?
De äter ogärna från täckt honung, det är i skafferiet till vintern, så samhället minskar istället hellre på aktiviteten om det inte kommer in nektar. Svag lösning uppfattar bisamhället som ett drag, och då kan man också uppmuntra drottningen att lägga ägg, stark lösning hamnar direkt som vinterfoder och är bra men det ökar inte yngelsättningen, det är anledningen till att lösningen ska vara svag.
-
Tack Thomas, guldSå gör jag också, men jag har inte så många samhällen, så jag kan strosa omkring med mina burkar... men hur gör man om man har många?
Så enkelt som möjligt. Foderlådor på - och sedan häller man i en skvätt i varje med en tvåliters-bringare.
Nackas foderlåda kostar som bekant lika mycket som två burkar honung.....
-
OK bra information...vad har du för kupor?
Nacka-kupor. Lågnormal i yngelrummen, HLS (halv LS) i skattlådorna.
Direkt efter slutskattningen trycker jag faktisk ihop samtliga bin på 10 ram LN. Det beror på att spärrgallren rostar mer eller mindre av myrsyra tyvärr, så när jag ger korttidsbehandlingen får bina nöja sig med 10 ramar och foderlåda.
Två dygn efter det åker ju wettex-trasan ut igen ur kuporna, och då lägger jag tillbaks spärrgallret, och ger 10 LN över det, och fortsätter drivfodra en månad framöver. När jag sedan går genom samhällena runt siste augusti för att kolla så de har minst 8 ramar täckt yngel, så åker spärrgallret bort, och de får vintergivan med Bifor. (Spärrgallret måste bort inför vintern, annars lägger sig vinterdöda bin på detta)
Anledningen till att jag har i spärrgaller under hela drivfodringens period är att bina mår allra bäst under vintern av att ha fodret över sig, och yngelcellerna i undre lådan ger bra isoleringsförmåga när de blivit tomma.
-
Hur kan du se att draget upphör så exakt, har du kupvåg?
Det sitter i fingertoppskänslan. ;)
De två enklaste sätten att se när draget upphör är dels att det inte längre är nyindragen nektar i cellerna, och dels genom att hålla ögonen på växtligheten i omgivningarna. I år var det ingen skillnad på datum i de bigårdar som befinner sig på rödklöver-pollineringsuppdrag eller de som står i skogstrakter. Det är möjligen ljung och insådda bi-växter som kan ge några droppar till om värmen kommer tillbaks, i övrigt mår bina allra bäst på drivfodring med 50/50-lösning nu.
-
Jag tror det är stor skillnad på om man har höstrapsdrag eller inte. Om man har det måste man ha riktigt starka samhällen på tidig vår för att kunna utnyttja det, och då ska man slå ihop som Thomas gör. Men om man har senare drag finns inte behov av så starka samhällen tidigt, då behöver de ju "bara" klara vintern.
I mina kupor är det ingen skillnad om de får komma till höstraps eller frukt-pollinering eller stå i skogsbygd. Bisamhällen ska vara friska och starka på våren. Har de inte höstraps att dra på, så drar de på tex hästkastanj eller päron/äpple som blommar vid samma tidpunkt.
-
Drastiskt att slå ihop alla sh som inte stämmer med dina mått. Bättre att flytta runt lite yngelramar, ta ifrån de rika och ge till de fattiga. Både 6 och 7 yngelramar är ju acceptabelt beroende lite på hur sh ser ut tycker jag.
Vilket format och hur många lådor invintrar du på 16 kg socker?
Nej, det är precis tvärtom, de starka ska få behålla allt sitt yngel. Biodling ska vara trevlig och rogivande, vilket det är med friska och starka samhällen.
20 ram LN och 16 kg torrsocker. Jag ger hellre 2,5-5 kg Apifonda på våren än att jag plockar bort o-förbrukade foderramar, vilket man får om man ger 20 kg torrsocker eller mer.
-
Jag sluter också upp på samma skötsel även om tiden är lite annorlunda här än i Skåne.
Bättre att övervintra 5 starka samhällen som fungerar bra på våren än samla 10 svaga som har signifikant högre vinterdödlighet.
Men alla förstår tyvärr inte.
Bihälsokonsulenten sa så sent som i april i år att enkäterna som han ber oss fylla i visar att de som har markant bättre övervintringar är de som dels varroabekämpar 1-14 augusti än senare, och dels invintrar tidigt, oavsett var i vårt avlånga land de finns.
-
(Spärrgallret måste bort inför vintern, annars lägger sig vinterdöda bin på detta)
Ja, och är det inte också en risk att drottningen behöver gå upp?
-
I mars-april befinner sig både Drottning och arbetsbin i stor utsträckning uppe i den övre lådan där värmen finns.
-
......invintra....?
Här flyger bina fortfarande, det finns över 90 olika blommande växter. Hösthallonen, gurkörten, honungsörten, snöbären, vitklövern, alla grönsaker (gurkor, zuccini, lök, mynta, kryddor m.m.), höstblommor etc. blommar ju för fullt.
Fan, invintra låter långt borta....när ska man göra det om det fortfarande är drag?!
Visst flyger bina för fullt! Men inte samlar de någon nektar nu??
-
Visst flyger bina för fullt! Men inte samlar de någon nektar nu??
Varför skulle de inte samla nektar? Tom i vitklövern är de - det är 25 grader varmt på dagarna.
-
Nej, det är precis tvärtom, de starka ska få behålla allt sitt yngel. Biodling ska vara trevlig och rogivande, vilket det är med friska och starka samhällen.
20 ram LN och 16 kg torrsocker. Jag ger hellre 2,5-5 kg Apifonda på våren än att jag plockar bort o-förbrukade foderramar, vilket man får om man ger 20 kg torrsocker eller mer.
Jag rotar aldrig tidigt på våren, min bitillsyningsman går inte öht in och kollar i kuporna vid mindre än 15 graders utomhustemperatur.
-
Jag rotar aldrig tidigt på våren, min bitillsyningsman går inte öht in och kollar i kuporna vid mindre än 15 graders utomhustemperatur.
Fram tills det är 15 grader klarar de sig garanterat på 16 kg torrsocker, om det är ett friskt och sunt samhälle. Att lägga på ett paket Apifonda ovanpå ramarna är inte att "rota".
Jag har gränsen vid 9-10 grader i skuggan innan jag lyfter upp en ram, om det är vindstilla.
-
Varför skulle de inte samla nektar? Tom i vitklövern är de - det är 25 grader varmt på dagarna.
Nu föder bina upp det yngel som ska bli vinterbin. De drar in nektar, men den egna förbrukningen är stor och något överskott blir det inte. Var glad om du inte behöver hjälpa dem med drivfoder.
-
Hej Jan-Uno! Får jag fråga en "expert i goda övervintringar" : Använder du spärrgaller mellan låda ett och två när du invintrar? Själv har jag upplevt att jag får allt för stor andel yngel i övre lådan, och på så vis inte plats där uppe till all vintermat om jag utelämnat spärrgallret.
-
Jag rotar aldrig tidigt på våren, min bitillsyningsman går inte öht in och kollar i kuporna vid mindre än 15 graders utomhustemperatur.
En snabb titt klarar de vid de flesta temperaturer. Men kring 9 grader och ingen blåst är det vanligaste om man ska ta upp en ram, 15 grader, då får man vänta för länge.
-
Hej Jan-Uno! Får jag fråga en "expert i goda övervintringar" : Använder du spärrgaller mellan låda ett och två när du invintrar? Själv har jag upplevt att jag får allt för stor andel yngel i övre lådan, och på så vis inte plats där uppe till all vintermat om jag utelämnat spärrgallret.
Att de ynglar i övre lådan vid infodringen har jag inget problem med. Ibland behövs spärrgaller om vinterfodringen råkat bli sen och det inte finns så mycket yngel kvar. Då har de en benägenhet att lägga en hel del foder i yngellådan. Används spärrgaller så måste detta bort efter avslutad fodring, annars kan inte drottningen följa med uppåt på eftervintern.
-
Jag väger mitt bästa samhälle regelbundet, till min förvåning har vikten ökat med 10 kilo senaste veckan, så nog kan det komma in nektar även så här års. Är det lushonung...? Det finns ingen ljung här, en villaförort i Stockholm.
-
En snabb titt klarar de vid de flesta temperaturer. Men kring 9 grader och ingen blåst är det vanligaste om man ska ta upp en ram, 15 grader, då får man vänta för länge.
Klarar det gör alla vuxna bin men alla yngel gör det kanske inte, beroende på var de sitter och hur pass snabbt de kan få upp värmen igen - 35 grader är en lämplig temperatur för (alla) ynglen. Vad ska en göra nere i kupan när det är 9 grader?
-
Det finns biodlarutbildning för alla, kontakta biodlarna.se
Det finns platser kvar på nybörjarkurser.
-
Det finns biodlarutbildning för alla, kontakta biodlarna.se
Det finns platser kvar på nybörjarkurser.
I stället för att svara och bemöta frågor och diskutera kring ämnet är du bara oförskämd >:D
-
Jag väger mitt bästa samhälle regelbundet, till min förvåning har vikten ökat med 10 kilo senaste veckan, så nog kan det komma in nektar även så här års. Är det lushonung...? Det finns ingen ljung här, en villaförort i Stockholm.
Det är inte bara nektarn som väger. En ram med yngel och pollen väger mer än en honungsram.
-
Klarar det gör alla vuxna bin men alla yngel gör det kanske inte, beroende på var de sitter och hur pass snabbt de kan få upp värmen igen - 35 grader är en lämplig temperatur för (alla) ynglen. Vad ska en göra nere i kupan när det är 9 grader?
9 grader brukar nämnas som en gräns, men det är kanske mest erfarna biodlare som är snabba, och som vet vad de ska titta efter, som gör vårgenomgången vid de temperaturerna.
Själv tror jag att man får hålla på en bra stund, säkert flera minuter, för att lyckas kyla ynglet. Men att titta på en ram tar ju bara några sekunder, om man inte letar efter drottningen.
-
Thomas...kanske och troligen en nybörjarfråga...
Hur slår man ihop 2 svaga samhällen? Jag har nu 2 avläggare på 5 ramar LS och behöver tips...invintra båda separat eller slå ihop?
-
Sällar mig också till den skara som säger att man normalt inte ska flytta runt och utjämna.
Det finns nästan alltid en anledning till att samhällen är svaga och då är det ofta slöseri (inte optimering).
Kan vara att en fruktansvärt dålig drottning får bin där alla ändå dör nästa vår.
"Svagt mot svagt" är det som lärs ut på YH utbildningen t ex.
Sen gäller det ju att kolla upp så det inte är sjukdom som bakomliggande orsak.
Dessutom kan man ju alltid diskutera vad som är "svagt". 8 ramar täckt yngel den 31/8 är väl inte så dåligt?
-
Som vanligt så råder det delade meningar om precis allt när det gäller biodling :)
"Extremt starka samhällen kan dock vara svåra att övervintra därför att de lätt får för varmt inne i kupan. Kanske kan du ta några ramar med utkrypande bin (inga gamla bin får vara med) från ett sådant samhälle nu på hösten och ge till ditt svagaste, en utjämning som gör att båda får lättare att klara vintern."
"Bin till nytta och nöje" (Mattson och Lang)
-
Det är riktigt att ett samhälle som är ovanligt starkt vid invintringen oftast inte kommer ut på våren som mer än normalstarkt. Så det verkar finnas en slags idealstorlek som bina vill ha över vintern, kluster över den storleken gör inte mycket nytta. Gör man en sådan utjämning vid invintringen kostar det inte särskilt mycket.
-
Vem har sagt att allt i gamla biböcker är sant och fungerar överallt? Det är deras vision om biodling och ofta samlat från en massa håll för att ge ut en bok. Jag ifrågasätter flera saker i dessa böcker och alla gör på det sätt som fungerar bäst i den egna biodlingen.
Än en gång. En stor biodlare kan inte pillfjutta som en liten biodlare och använda dess metoder. Men en liten biodlare kan med fördel använda den större biodlarens metoder och få en bättre biodling.
Den totala biodlingen blir alltså bättre för alla om vi börjar arbeta lite mera rationellt och metodiskt. Det vinner alla på.
-
Vem har sagt att allt i gamla biböcker är sant och fungerar överallt?
...
Det finns biodlarutbildning för alla, kontakta biodlarna.se
Det finns platser kvar på nybörjarkurser.
Ingen har sagt nåt om det men du uppmanar folk som diskuterar här att gå en grundkurs i biodling - och citatet kom ifrån grundkursens lärobok.
-
Kvinnor borde inte ha rösträtt heller. Har ju funkat i många många århundraden utan deras röster.
Christelle, du får gärna testa dig fram! Lite förnyelse behövs nog. Jag tänker också dela av mina erfarenheter, nog ofta baserade på okunnighet. Då får ni alla berätta för mig hur jag borde ha gjort, men gärna med lite respekt.
Jag har gett flera yngelramar av mitt starkaste samhälle till det mindre, mest för att utjämna varroatrycket. Vet inte hur klokt det varit. Har nu 2 samhällen med oparad drottning, så varroaproblemet har löst sig för tillfället...
-
Har du två samhällen nu med oparad drottning, dina enda samhällen?
-
precis...
-
...du får gärna testa dig fram! Lite förnyelse behövs nog...
Här måste jag ge Gilbert cred, han är nog den som betytt mest i Sverige de senaste 10 åren för att skrida förnyelsetänk och våga ifrågasätta böckers och lärares auktoritet som lär ut jobbiga metoder som inte alltid är till binas bästa. Han har varit en viktig inspirationskälla både för mig och för många andra och jag tycker det är så synd att hans sätt att framföra det ofta resulterar i bråk.
-
Jo, han är den svenska biodlingens Donald Trump.. (fast jag uppskattar honom också)
Jag kan räkna upp fler, framförallt har din blogg tagit upp biodling på ett sätt som jag inte sett någon annanstans.
-
Jag tycker inte man får kränka någon på ett forum (:). Och alla ska få ifrågasätta alla på ett respektfullt sätt. Varför kan inte en liten biodlare med liten erfarenhet ifrågasätta någon stor biodlare med stor erfarenhet utan att bli utskälld? Eller så är det ju inte ens. Den ena säger si, den andra så och alla kan ha rätt, det får den som läser avgöra, inte den som tycker sig större. Det jag vill säga är att man tryggt ska kunna säga hur man gör utan att bli rädd för att bli kallad för dum el.dyl. Förstår inte heller varför en som kan så mycket behöver skrika. Det händer lätt att man bara hör skrik och misstar budskapet.
Då får ALLA komma med råd inför följande problem: hur får man en bra grund för ett bra 2017 i biodlingen med 2 kupor utan äggläggande drottning? De verkar flyga på ljung nu, så äggläggningen kommer nog igång snart. Finns det då hopp? Ska jag låta båda drottningarna lägga så mycket ägg som möjligt och sedan slå ihop dem på hösten? Anm: har övervintrat bina i 2 vintrar nu och det fanns yngel fram till november (mycket som blommar i trädgårdarna).
-
Ja, Gilbert är lite burdus ibland, och precis som alla biodlare (inklusive jag själv) så vet han bäst i alla lägen ;)
Man jag måste också ge lite cred...
Framförallt när det gäller att röra runt lite i gamla förställningar som förs vidare från generation till generation.
Nu är detta ett alternativ-forum och man kanske får anpassa svaren lite utifrån det.
---
När det gäller 2 icke äggläggande drottningar i augusti så skulle jag börja bli lite bekymrad snart. Det är ju ingen garanti för att dom är parade ens, och det börjar bli hög tid att föryngra bimassan inför vintern. Är dom inte parade så är det "rökt" som du förstår.
Kommer båda igång nu och du bor i södra Sverige och vi får en fin höst går det säkert bra.
Kommer en igång så kan du slå samman dom, men då är det demografisk övervikt på gamla bin. Duger kanske att dra ner vinterfoder men är inga 2017-bin.
-
Normalåret bör man inleda det kommande årets biodling den 1-14 augusti.
....
Enligt https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI (https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI)
bör en, i mitten av juli, börja med att ta bort all honung i yngelrummen för att drottningen ska kunna starta läggandet av vinterbina, inget om att bina ska drivfodras för att hon ska starta med det, viktigast att det finns lediga utrymmen i yngelrummen?
-
Han bor i Georgia en bit norr om Florida, ett helt annat klimat. Det får man tänka på när man ser hans videor.
-
Han bor i Georgia en bit norr om Florida, ett helt annat klimat. Det får man tänka på när man ser hans videor.
Ja, det är sant men det är väl ändå relevant att tänka i den banan speciellt efter en sån här snabb, torr och varm sommar? Han menar ju att vinterbina ska anläggas efter att han bytt ut honungsramarna i yngelrummen.
-
Enligt https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI (https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI)
bör en, i mitten av juli, börja med att ta bort all honung i yngelrummen för att drottningen ska kunna starta läggandet av vinterbina, inget om att bina ska drivfodras för att hon ska starta med det, viktigast att det finns lediga utrymmen i yngelrummen?
Mina bi kan varken läsa bi-böcker eller kolla in tjocke bigurun på Youtube.
Nu skulle ju den här tråden handla om grunden för ett bra 2017 i biodlingen. Ta du bort honungen och låt Drottningen få plats, men du slipper att drivfodra, ingen tvingar dig till det... Frågan är om dina samhällen eller mina först når 8 heltäckta ramar yngel på så sätt? Jag kikakade faktiskt i några samhällen igår kväll, i en bigård som fick korttid myrsyra 28-29 juli, och 50/50-lösning från och med 28 juli - och de har redan nu ägg/yngel i 7-9 ramar, samt en aning 50/50 i övre lådan, spärrgaller mellan.
Om man KAN ge bina väldigt goda förutsättningar för en god övervintring, då kan jag inte fatta varför man inte ger dem alla förutsättningar det? (På samma sätt som jag inte kan begripa hur folk orkar hålla sig med andra bin än de lugna och snälla som finns att tillgå.) Sten-Åke har en poäng i att de som har få samhällen borde ha allra bäst tid till att utföra rationella moment dessutom...
-
Jag kan tillägga att även jag har tagit ifrån de starka och gett de svaga yngel, men det var för 15-20 år sedan, då mina vinterförluster var 5-10%. Idag tillåter jag inte 1% vinterdöda.
-
Om man KAN ge bina väldigt goda förutsättningar för en god övervintring, då kan jag inte fatta varför man inte ger dem alla förutsättningar det?
Tänkte bara ge dig en chans att förstå min inställning till biodling.
Jag skaffade bin för att få mer frukt och bär. Jag har fortsatt med bin för
att det är en trevlig hobby. Jag har inget behov av att optimera min biodling.
Om mina husdjur bina har det bra, ger mig lite honung och gynnar miljön så är jag nöjd. I den prioritetsordningen.
Dina råd som inledde tråden skulle ge mig starkare samhällen, mer honung och
mer jobb i alla led från stödfodring till försäljning.
Stödfodring, användning av thymol/apistan och regelbundna drottningbyten
med inköpta drottningar skulle säkerligen ge mig mer honung.
Men jag tror inte att det gör vare sig mig eller mina bin lyckligare.
Jag kan dessutom omvandla min tid till pengar bättre på andra sätt.
Mitt sätt att hjälpa bina under de magra perioderna är att plantera krokus och
sälg till frukost och kärleksört, snöbär samt murgröna till kvällsmat.
Väldigt ineffektivt men det känns bra.
Jag kanske är naiv men jag tror att de flesta läsarna av detta Biforumet tänker
mest som jag även om ni som har bin som inkomst är de flitigaste skribenterna.
Men vi behöver alla goda råd för att kunna välja den väg som man trivs bäst med.
Så alla vänliga inlägg är välkomna. Men ni får ursäkta om jag småler varje gång någon skriver om den "enda" och bästa lösningen.
-
Även en biodlande bär-odlare behöver väl ha övervintrande samhällen? Eller du räknar det som ok att köpa nya på våren då förra årets av någon anledning dukat under på vintern?
-
Varför tror du att mina samhällen dör om jag inte gör som du ?
Känns som om du behöver vidga dina vyer lite.
Jag har i princip ingen vinterdödlighet. Mitt problem är att hitta
köpare till de extra samhällen jag får efter sommarens delningar.
Startade med två samhällen för 8 år sedan, har därefter aldrig köpt
något samhälle eller drottning. Har nu åtta kupor.
Däremot har jag sålt ett antal samhällen. Vill hålla mig runt fyra i min bigård.
Försöker sälja ett par samhällen just nu men lär få vänta till våren.
Min honung vinner priser de år jag tävlar med den. Den är garanterat
inte utspädd med socker och annat skräp från diverse foder man kan ge
bina för att öka honungs-skördarna.
Det händer att jag också stödfodrar då det gått snett med stilla byten
eller då jag fått pucklande samhällen. Men då ger jag bina honung.
För bina är det naturligt att minska äggproduktionen så här års.
Varför lura dem till något annat ? Mänsklig girighet ?
Mitt jobb är att kontrollera att samhällena är starka nog för invintring och
se till att de får tillräckligt med vinterfoder.
I övrigt så sköter de sig bäst själva.
-
Få dina bin besiktigade och börja drivfodra dom direkt så kommer jag och hämtar ditt överskott på samhällen.
Jag tar med mig ersättnings socker om du vill.
Mvh
Patrick
Varför tror du att mina samhällen dör om jag inte gör som du ?
Känns som om du behöver vidga dina vyer lite.
Jag har i princip ingen vinterdödlighet. Mitt problem är att hitta
köpare till de extra samhällen jag får efter sommarens delningar.
Startade med två samhällen för 8 år sedan, har därefter aldrig köpt
något samhälle eller drottning. Har nu åtta kupor.
Däremot har jag sålt ett antal samhällen. Vill hålla mig runt fyra i min bigård.
Försöker sälja ett par samhällen just nu men lär få vänta till våren.
Min honung vinner priser de år jag tävlar med den. Den är garanterat
inte utspädd med socker och annat skräp från diverse foder man kan ge
bina för att öka honungs-skördarna.
Det händer att jag också stödfodrar då det gått snett med stilla byten
eller då jag fått pucklande samhällen. Men då ger jag bina honung.
För bina är det naturligt att minska äggproduktionen så här års.
Varför lura dem till något annat ? Mänsklig girighet ?
Mitt jobb är att kontrollera att samhällena är starka nog för invintring och
se till att de får tillräckligt med vinterfoder.
I övrigt så sköter de sig bäst själva.
-
Jag drivfodrar när det behövs, vilket det för min del finns ett enormt behov av i år då bina inte haft något drag sedan senare halvan av juli. Förra året behövdes det inte alls då sommardraget byttes av mot ett sällan skådat ljungdrag, vilket fick samtliga samhällen enormt starka och fina inför invintringen. I år däremot hade äggläggningen i princip helt upphört i samtliga bigårdar i slutet av juli.
Det skiljer så klart en hel del beroende på var i landet man har sina bin, om drivfodring behövs eller ej. Men kan man bygga upp bimassan inför vintern med hjälp av drivfodring, där naturliga dragkällor saknas, så är det ett självklart val för min del. För skillnad gör det, inför nästa år.
-
hofboss, en annan köpare hann före ikväll, du har PM.
Fundersam, skulle agera som du om bina behövde det.
Jag har drag även på hösten och jag gillar att få med lite
ljungsmak i min hösthonung.
Förra året började jag ge vinterfoder 30/9, året innan 27/9.
Inget jag skulle rekommendera någon annan att göra men
se det som ett exempel på att man kan anpassa sitt agerande
till sina lokala förutsättningar.
Om man är observant på hur bina har det.
-
Det händer att jag också stödfodrar då det gått snett med stilla byten
eller då jag fått pucklande samhällen.
Det var det konstigaste jag läst på väldigt länge.
-
Magnus: Får väl förklara.
Jag stödfodrar när jag har svaga samhällen som behöver hjälp
för att komma igång.
I mitt fall blir det oftast när bina gjort stilla byten sent på
säsongen. Jag låter oftast bina själva pensionera sina drottningar
så det går snett ibland. Upptäcker då delvis pucklande eller helt pucklande
omärkta drottningar i samhällen på våren eftersom de kläcktes för sent
för att bli ordentligt parade.
-
Det var det konstigaste jag läst på väldigt länge.
Instämmer till fullo! Det sista jag skulle ge foder till var ett pucklande samhälle.... Istället ska det omgående sättas över ett starkt samh med tidn mellan.
Likaså stilla byten sent på säsongen - de bör slås ihop efter att ungdrottningen dödats.
-
Magnus: Får väl förklara.
Jag stödfodrar när jag har svaga samhällen som behöver hjälp
för att komma igång.
I mitt fall blir det oftast när bina gjort stilla byten sent på
säsongen. Jag låter oftast bina själva pensionera sina drottningar
så det går snett ibland. Upptäcker då delvis pucklande eller helt pucklande
omärkta drottningar i samhällen på våren eftersom de kläcktes för sent
för att bli ordentligt parade.
Men varför väljer du att gå emot de rutiner som man anser vara de som är lämpligast?
Jag menar att jag vill veta mer om din bakomliggande tanke.
-
Vilka rutiner är lämpligast ? Bara för att någon här skriver en sak
så betyder inte det att det är lämpligast. Det finns många rutiner.
Men jag tror att den här tråden övergått till att bara käfta emot.
(menar inte dig Skogsvilde)
Hoppas att de som skriver inte är lika enkelspåriga som sina inlägg.
Bina gör som de vill och min bakomliggande tanke är att de
sköter sig bäst själva. Jag vill ha lagom många bin så
att de klarar sig på det drag som finns här. Hela året, utan stödfodring.
Men jag håller alltid koll så att de har mat. Just nu extra noga eftersom
jag har lite många kupor och det har varit en torr sommar.
Exempelvis ljungen blommar för fullt men den verkar inte ge någon nektar.
När det gäller stilla drottningbyten. Samhället känner av när en drottning är sämre
och byter ut henne. På hösten vid invintringen så kontrollerar jag
att den märkta drottningen finns kvar. Men tex något år hittade jag
två drottningar i ett samhälle. Den unga hade inte hunnit döda
den gamla. De kan leva tillsammans ett tag.
Ren tur jag såg det eftersom jag letar inte efter extra drottningar vid invintringen.
De flesta år har jag invintrat vid månadsskiftet Aug/Sept.
Enligt de rutiner "man" förespråkar.
Men här är så milda höstar så bina går normalt inte i klot förrän
Oktober eller November. Misstänker att bina ibland roat sig med att
byta drottning efter min invintring.
När jag kan se att det är pucklande samhällen på våren så väljer
jag att ta bort drottningen eller hälla ut drönarmödrarna.
Sen ger jag samhället en ram med ägg från ett av mina bästa samhällen.
Så att de drar upp en ny drottning. Det har alltid funkat hittills.
Det räknas nog också som en lämplig rutin.
Jag kommer troligen att slå ihop ett par samhällen snart.
Efter delningen i somras så var det dåligt parningsväder så en
av de nya drottningarna har inte börjat att lägga ägg.
Hon får några dagar till på sig sen är det kört för henne.
Så jag kan slå ihop samhällen och drivfodra när det är nödvändigt.
(Optimera honungproduktionen är inte nödvändigt för mig.)
Men jag har också lärt mig från andra som gör på annat sätt och
är smart nog att välja det som passar mig, mina samhällen och
min miljö bäst.
-
Gep
du vet väl att det bara finns en väg att gå, allt annat är fel ::)
-
Hej på er alla, hoppar in så här en bit in i tråden. Jag började med biodling förra året, kör med Nackakupor. Jag har hört att vissa ställer en tom ram i botten för att det ska bli mer luftigt under samhället på vintern. Någon som har erfarenhet av detta och vet om det kan vara en bra åtgärd att testa?
-
Du menar en tom låda i botten. Det går alldeles utmärkt men du riskerar lite vildbyggen också.
Sätter du in lådan sent och tar bort den tidigt på våren när bina rensat så kommer det att fungera. Risken blir mindre att döda bin sätter igen flustret och man förhindrar ev drag. Blir en lite förbättrad invintring. En sätt att göra om man inte har högbotten. Normalt klarar bina det utan tomlådan.
Så gjorde jag första året men slutade med det när jag behövde lådorna till annat samt att jag började rationalisera bort olika lyft.
-
Ja jag menade en tom låda, hade varit svårt annars :)
Högbotten?
Tack för snabbt svar, kanske ska testa på ett eller två samhällen och se om det gör någon skillnad.
-
Det finns olika sorters högbottnar och de är marginellt bättre men har också problem. Jag har provat men har idag ingen högbotten, bara vanlig nackabotten.
Har du få samhällen så börja med en tom låda innan du ger dig på att köpa högbotten. Funktionen är den samma, mera plats för döda bin så att inte flustret sätts igen. Ev mindre drag. Sedan finns det de som använder modifierade bottnar för att stänga inne bina för att förhindra svärmning, och få plats med Apifonda mm. Det finns t o m en Åsa-Nisse handbok till en högbotten ...
-
Jag ställer en låda med 8 utbyggda ramar underst efter
vinterfodringen. Hade problem att det ibland blev mögel
på bakersta ramen innan jag provade med en extra låda
underst. Här är fuktiga varma vintrar.
När jag bedömer att drottningen behöver mer än en lådas yngelrum
på våren så skiftar jag runt LN-lådorna och sätter dit två ramar.
En annan fördel med att ha ramar i understa lådan är att
du inte behöver träffa lika rätt med tillsättandet av låda två eller skiftandet
på våren. Lådan är redan där och drottningen går vid behov ner
och gör små halvmånar med ägg i den nedre lådan.
Om mina bin beter sig som Janos och gillar att sitta under sitt foder
så bildar de nog klotet på ramarna i undre lådan.
Beror på om de prioriterar läget eller att klota sig runt de sista yngelcellerna ?
Har inte kollat men nu har bina även den möjligheten.
-
Jag ställer en låda med 8 utbyggda ramar underst efter
vinterfodringen.
Intressant. Hur gör du på våren om drottningen redan gått ner och börjat lägga i understa lådan...Skiftar du ändå, trots att yngelklotet delas?
-
Tänk på så många olika sorters sätt man sköter sina bin, ser man till helheten så förekommer det nästan hur-som-helst och det fungerar för respektive hur man än får till det.
Det visar bara en sak egentligen, en tydlig sak. Att bina är anpassningsbara och smartare än biodlaren. Det krävs en riktigt *stor* klant för att bina skall gå hädan under säsongen.
Skillnaden är förstås mycket större efter invintringen.
Bina är anpassningsbara men det är inte biodlaren.
Skriv upp det som regel nummer #1.
Allt konstigt biodlaren gör är bara att binda ris för egen rygg. Enda sättet att slippa det är att inte göra något konstigt. T ex att placera en kupa så korkat att den inte går att flytta.
Men att värma en kupa där skillnaden mellan att bina tar skada och klarar sig är några grader och där utfallet inte blir det höga procentuella utfall av död Varroa som organiska syror eller kemi gör är att äventyra samhällets hälsa inför invintringen. Dör drottningen är det lixom adjöss med den metoden.
-
Små: Ja. jag skiftar ändå. Det är ju lite senare på våren.
Runt 1/5. I våras började bina flyga början av Mars.
Så det är varmare ute och jag tror att det även finns nykläckta bin
som hjälper till med värmen. Men det är kanske bara i var
tionde kupa som jag har sett äggstrimmor i undre lådan när jag
skiftat.
-
Vad är en lämplig dygnsgiva på drivfodringen?
Jag provar nu med en 2 liters hink (bifor metoden) med ett (1) 2,5 mm hål och där drar dom ner ca 1-1,5 dl per dygn oavsett storlek på samhället.
-
Vad är en lämplig dygnsgiva på drivfodringen?
Jag provar nu med en 2 liters hink (bifor metoden) med ett (1) 2,5 mm hål och där drar dom ner ca 1-1,5 dl per dygn oavsett storlek på samhället.
Det är alldeles lagom i ett normalstort samhälle så här års!
-
Tack för svar.
Det jag använder är en genomskinlig hink med genomskinligt lock från den lokala fiskhandlaren, man ser nivån i hinken och kan samtidigt se hur bina jobbar med att ta tillvara på fodret, i många kupor så sitter det 4-5 bin panna mot panna kring hålet och man ser deras tungor arbeta i hålet.
Det är alldeles lagom i ett normalstort samhälle så här års!
-
Om det är meningen att simulera ett drag så räcker det väl inte med att fem bin åt gången får hämta mat?
-
Om det är meningen att simulera ett drag så räcker det väl inte med att fem bin åt gången får hämta mat?
Drar de ner 1-1,5 dl 50/50-lösning per dygn så täcker det deras förbrukning och ger ett litet överskott. Då bina sitter på enbart de lådor de ska ha till vintern nu, så är det viktigt att Drottningen har tillräckligt med tomma celler för sin viktigaste äggläggning på hela året. Får bina för mycket 50/50 så fylls cellerna i onödan.
-
1-1.5 dl är gott och väl t o m.
Tänk på att (i Mellansverige) så får bina runt 20 kg vinterfoder och det blir någon foderram över ibland.
20.000 bin delar på 20.000 gram dvs 1 gram foder per bi typ om man räknar lite runt under hela vintern.
De kan leva snålt om de inte blir störda.
-
Jo, men frågan var om bina/drottningen verkligen låter sig luras till att det är ett drag på gång bara för att fyra-fem stycken av dem sörplar i sig sockerlösning?
-
Jo, men frågan var om bina/drottningen verkligen låter sig luras till att det är ett drag på gång bara för att fyra-fem stycken av dem sörplar i sig sockerlösning?
Luras och luras, de har ju rätt, inte sant? Bina reagerar på signaler, tänk t ex på dansen....i det här fallet så får hela kupan signalen om att det finns en nektarkälla "Mycket Nära" och "Mycket Stark", och då triggas yngelsättningen av bina. Sedan lägger drottningen ägg.
-
Det handlar inte om att "luras" utan bina drar in nektar, sockerlösning, lussaft, allt som som finns som bidrar med sockerarter i någon form.
Ställer du ut en burk 50/50 framför kupan under bästa sommaren går de till burken och tömmer den också för att det är närmare och kostar minst energi. Så länge bina drar on pollen och sockerlösning/nektar dvs färsk mat till bisamhället fortsätter drottningen att stifta celler. Det har alltid varit så och inget konstigt i det.
Det finns de som invintrar i sluter av juli efter hallonen sedan finns inte mycket nektar ute, då börjar man med 50/50 i normala mängder och det stiftas flera celler och många flera vinterbin. Förutsättningarna för invintring förbättras betydligt. Sedan när det är invintringdsags ger man fodergivan för vintern med drygt +60% blandning beroende på om man blandar själv eller använder köpt foder.
Ser man till statistiken så har biodlarna 13-17% vinterdödlighet, då har inte värstingarna som tappat många flera fyllt i statistiken, själv tror jag mörkertalet är stort.
Skulle 17% av mina kupor duka under skulle det kännas som en katastrof, ett samhälle är värt ett par 1000 SEK minst. Rätt skött hamnar det oftast på 4-5 kupor och med avläggarna växer biodlingen allt efter att man själv orkar med.
Så storfräsarna är bäst på att producera honung och hålla bina vid liv, bäst på pollinering och honungsproduktion och lägger ner minst energi på arbete och problem.
-
Jo, men frågan var om bina/drottningen verkligen låter sig luras till att det är ett drag på gång bara för att fyra-fem stycken av dem sörplar i sig sockerlösning?
Den som provar får se. Vad gissar du själv?
-
Vad jag menar är att om en så liten del av bimassan som 5 st äter sockerlösning och resten av bina inte gör det så är jag frågande till om bina ökar yngelsättningen av den enda anledningen (dvs att 5 st har ett drag/äter drivfoder uppe i kupan).
Om jag ska gissa så tror jag inte att visen kommer att lägga extremt mycket ägg av den anledningen att inte tillräckligt många bin "kommer hem" med information om att det är ett pågående drag - 1 dl nektar per dygn är väl inte ett bra drag? Bina i kupan ska ju leva och orka flyga oxå och du har ju både skattat och slutskattat dem så förråden är tomma.
-
Jag har ett exemplar av Åke Hanssons "Bin och biodling",
Första upplagan 1980. 585 sidor.
En del anser den vara biodlares motsvarighet till bibeln.
Jag använder den mest för draglistorna och för att njuta av detaljrikedomen.
Hans råd är att ge: "citat inom dubbelfnuttar"
"En ordentligt tilltagen fodermängd
(4-5 kg socker i 50% lösning) bör ges omedelbart efter skattningen
åt varje starkt samhälle. .... ,om draget är definitivt slut."
Drivfodring:
"dagligen skall ges 3,5 - 5dl sockerlösning"
"fördelaktigt om sockerlösningen får en liten honungstillsats"
ett alternativ jag gillar, honungslösning som drivfoder:
"proportionerna 2kg honung plus 1l vatten".
Så även här finns olika åsikter. Men det verkar som om Christelles
funderingar stämmer väl med Åke Hanssons lösningar.
Eftersom jag själv inte drivfodrat på hösten så undanber jag mig diskussioner
om ovanstående citat.
Då jag än en gång varit vanvördig mot de allkunniga herrarna
på forumet så får ni trösta er med ännu ett citat från Åke Hanssons bok.
"Kvinnor, ja t.o.m. barn kan lika väl som män bli duktiga biskötare".
-
Vad jag menar är att om en så liten del av bimassan som 5 st äter sockerlösning och resten av bina inte gör det så är jag frågande till om bina ökar yngelsättningen av den enda anledningen (dvs att 5 st har ett drag/äter drivfoder uppe i kupan).
Om jag ska gissa så tror jag inte att visen kommer att lägga extremt mycket ägg av den anledningen att inte tillräckligt många bin "kommer hem" med information om att det är ett pågående drag - 1 dl nektar per dygn är väl inte ett bra drag? Bina i kupan ska ju leva och orka flyga oxå och du har ju både skattat och slutskattat dem så förråden är tomma.
Drottningen tar inte emot information som hon tar beslut utifrån, utan hon reagerar och gör som bina har förberett.
Vad gäller de fem bina så räcker det egentligen med ett, som Gilbert påpekade, eftersom det är så starkt, och pågående utan avbrott. Det är ju inte samma bi som äter hela tiden...
-
Drottningen tar inte emot information som hon tar beslut utifrån, utan hon reagerar och gör som bina har förberett.
Vad gäller de fem bina så räcker det egentligen med ett, som Gilbert påpekade, eftersom det är så starkt, och pågående utan avbrott. Det är ju inte samma bi som äter hela tiden...
Och jag tror att det hela handlar om ett samspel i organismen bikupan, bina, som samlat och lagrat in mat hela sommaren, kanske 40-50 kg eller mer (jag har ett snitt på 45 kg i år) står plötsligt utan mat inför vintern och de får i utbyte lite sockerlösning i nektarproportion för att drottningen med full kraft och energi ska börja stifta? Fattar inte bina att de blivit av med hela vinterförrådet? Är de inte intresserade av och börjar jobba på att börja bygga upp förrådet igen? Var äter alla bina nånstans, på yngelramarna som kanske har lite honung kvar? Eller var?
Jag menar, bina vet ju inte att Thomas tänker förära dom 20 kg socker om några veckor.
-
Det enskilda biet reagerar på triggers, feromoner t.ex. Vad drivfodringen gör är att ge bina triggern Nektarkälla, Mycket Hög Kvalitet, och så riktningen och avståndet, i det här fallet blir det bara Nära. Dessutom så sprider de nektarn mellan sig, det tar inte många timmar innan alla bin har fått smaka på den. Ytterst lite, men det räcker.
Fattar inte bina att de blivit av med hela vinterförrådet?
Bina mäter inte förrådet som vi gör, i kilo, utan på annat sätt. T.ex reagerar de på lediga celler nära upptagna celler.
-
Varför slutar alla trådar i kaos?
-
tog bort det, anledning jag förstår nu vad Gilbert menade
-
Varför slutar alla trådar i kaos?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
-
Och jag tror att det hela handlar om ett samspel i organismen bikupan, bina, som samlat och lagrat in mat hela sommaren, kanske 40-50 kg eller mer (jag har ett snitt på 45 kg i år) står plötsligt utan mat inför vintern och de får i utbyte lite sockerlösning i nektarproportion för att drottningen med full kraft och energi ska börja stifta? Fattar inte bina att de blivit av med hela vinterförrådet? Är de inte intresserade av och börjar jobba på att börja bygga upp förrådet igen? Var äter alla bina nånstans, på yngelramarna som kanske har lite honung kvar? Eller var?
Jag menar, bina vet ju inte att Thomas tänker förära dom 20 kg socker om några veckor.
Mina bin har inte läst vare sig Åke Hansson eller detta forum, men 3 dl 50/50-lösning var 3-4 dag har (som vanligt) haft en väldigt god effekt i mina samhällen under de två kalla och regniga veckor vi haft här nu. Drottningarna formligen sprutar ur sig ägg.
Den som inte testar, får tyvärr inte heller uppleva den härliga känslan detta ger att se, om man kikar i kuporna mellan regnskurarna.
-
Jag ifrågasätter inte ditt sätt att hantera situationen med att drivfodra eftersom du tagit bort all mat ur kupan men vill ändå säga att mina drottningar oxå lägger massor av ägg och mängder av bin flyger dagligen trots kallare och sämre väder - skillnaden är att jag inte drivfodrat dem utan de har honung att äta och mata sina yngel med. I det sammanhanget är det oxå ett mycket vanligt förekommande påstående att bina inte rör det som de täckt och tänkt ha för sitt vinterbehov men det gör dom visst.
-
Jag ifrågasätter inte ditt sätt att hantera situationen med att drivfodra eftersom du tagit bort all mat ur kupan men vill ändå säga att mina drottningar oxå lägger massor av ägg och mängder av bin flyger dagligen trots kallare och sämre väder - skillnaden är att jag inte drivfodrat dem utan de har honung att äta och mata sina yngel med. I det sammanhanget är det oxå ett mycket vanligt förekommande påstående att bina inte rör det som de täckt och tänkt ha för sitt vinterbehov men det gör dom visst.
För några veckor sedan så märkte jag att mina bin hade tömt sina förråd. Det var en tioramars avläggare med en massa täckta honungsceller.
Dom hade kommit igång bra med nya kakbyggen men då hade dom stannat av totalt.
Efter en rejäl insats så har dom mer än väl hämtat sig och drottningen lägger ägg och dom bygger ut kakor som dom skall.
-
Ytterligare en fundering avseende att sockermata bina medelst stödfodring/drivfodring under våren/sommaren - när det görs medan bina bygger upp förråd - kommer det då inte att hamna sackaros i honungen?
-
Jo, förstås, men Thomas skrev "När jag slutskattat..."
-
Aaaahaaaaaaa!!!!!! :o
-
I det sammanhanget är det oxå ett mycket vanligt förekommande påstående att bina inte rör det som de täckt och tänkt ha för sitt vinterbehov men det gör dom visst.
Det finns mig veterligt endast en situation när bin rör täckt honung i augusti-september. Det är vid SVÄLT! Kanske dags att börja drivfodra nu...?
-
Jag sockerfodrar generellt inga bin förrän de är slutskattade, mycket blommar fortfarande och yngelsättningen är i full gång i alla kupor, de har kilovis med otäckt honung och drar in massor av pollen, förstår mig faktiskt inte på ditt sätt att arbeta med bina, hur mycket bin ska de behöva ha över vintern och frågan är om det är så himla bra med knökfulla vinterkupor? Och att efter du tömt kupornas hela förråd ge en dl sockervatten/dygn som ska räcka som foder till alla bin och yngel låter mer som en svältdiet.
Varför startar du, Thomas, exakt samma tråd både här och på Biodlarna, jag menar vad är syftet med det?
http://www.biodlarna.com/forum/index.php?topic=1186.0 (http://www.biodlarna.com/forum/index.php?topic=1186.0)
-
Nej, det är inte någon svältdiet. Mitt syfte var såklart att hjälpa alla de som önskar få bättre övervintringsprocent. På båda forumen ja, olika läsare.
Önskar du fortsätta med din övervintringsprocent så står det dig givetvis fritt... ;D
-
Jag har kanondrag på ljung nu. Bina mycket aktiva och kommer tillbaka nedtyngda med pollen. Sen ska det bara slungas(?) :(
-
Nej, det är inte någon svältdiet. Mitt syfte var såklart att hjälpa alla de som önskar få bättre övervintringsprocent. På båda forumen ja, olika läsare.
Önskar du fortsätta med din övervintringsprocent så står det dig givetvis fritt... ;D
Det är klart jag önskar - 100 % är ju svårslaget eller hur?
-
Jag har kanondrag på ljung nu. Bina mycket aktiva och kommer tillbaka nedtyngda med pollen. Sen ska det bara slungas(?) :(
Grattis till det - många äldre, speciellt män formligen dyrkar ljunghonung, förmodligen för att de är uppvuxna med den.
-
Jag vet inte helt säkert vad det är som är så speciellt med ljunghonung...mer än att den är ett elände att slunga tydligen. Var jag än placerar mina kupor i min närmiljö, finns det ljung. Flera hundra hektar med klock- och höstljung så det är svårt att undvika... ::)
Varför tror du det just är äldre män som dyrkar denna honung? Jag vet att tyska turister betalar vad som helst för ljunghonung...
-
Tråden spårade ur lite i en diskussion om forumet här, så jag delade den. Om någon vill fortsätta på det spåret kan jag lägga den avklippta svansen på tavlan "Innehållet i forumet" (:)
-
Hej!
Ny på forumet och som biodlare!
Har just börjat vinterfodra och ett samhälle (avläggare) har inte under ett dygn varit uppe i foderlådan!
De andra två är som tokiga och hämtar sockerlösningen hela tiden.
Min fråga och undran är om detta är normalt eller ej?
Avläggaren producerar fortfarande yngel vilket de andra två inte gör.
Invintrar på två lådor LN.
Mvh/ Christer
-
Hej!
Ny på forumet och som biodlare!
Har just börjat vinterfodra och ett samhälle (avläggare) har inte under ett dygn varit uppe i foderlådan!
De andra två är som tokiga och hämtar sockerlösningen hela tiden.
Min fråga och undran är om detta är normalt eller ej?
Avläggaren producerar fortfarande yngel vilket de andra två inte gör.
Invintrar på två lådor LN.
Mvh/ Christer
Är det tillräckligt med bin i avläggan för att de ska hinna hämta och bearbeta maten? Och plats att förvara den?
Är maten ljummen så tycker jag att de verkar ha lättare att ta ner den snabbt jämfört med när den sätts på kallare.
Kall mat kan kyla ner ynglen i övre lådan och bina måste mer ägna sig åt att hålla ynglen varma?
-
Jo, det finns ganska bra med bin i avläggaren och de fick sockerlösningen ljummen precis som dom andra (gjorde på samma sätt till de andra.)
Bina i avläggaren flyger och samlar pollen som de övriga så ingen skillnad där.
Inga yngel i övre lådan de hålls där nere, ganska tomt där uppe.
Då jag drivfodrade med 0,5l burk så drog dom i sig det lika snabbt som de andra två.
Tycker det ser ganska lika ut i alla tre kuporna och den stora skillnaden är just att de inte verkar intresserade utav vinterfodret.
Får väl vänta och se om några dagar.
-
Hej!
Ny på forumet och som biodlare!
Har just börjat vinterfodra och ett samhälle (avläggare) har inte under ett dygn varit uppe i foderlådan!
De andra två är som tokiga och hämtar sockerlösningen hela tiden.
Min fråga och undran är om detta är normalt eller ej?
Avläggaren producerar fortfarande yngel vilket de andra två inte gör.
Invintrar på två lådor LN.
Mvh/ Christer
Hej är är också ny här på forumet och har haft samma problem med att de inte tar fodret.
Jag tror det beror på att de har det för kallt eftersom värme stiger uppåt?
I sådana fall har jag kört med foderramar och flustermatare jobbigare men funkar bra.
Bor norr om kiruna mvh Thomas
-
Har du spillt en skvätt ner i foderlådan? Det måste vara så mycket så att bina får ett bra spår att följa ända upp.
-
Tack för svaren!
Nej jag spillde inte en droppe, så det kan ha varit anledningen!
Var precis ute och tittade igen och nu har dom hittat det, fullt pådrag nu!
Tålamod är ett måste, .... har jag för mig att jag läst någonstans ;)
Mvh/Christer
-
Tack för svaren!
Nej jag spillde inte en droppe, så det kan ha varit anledningen!
Var precis ute och tittade igen och nu har dom hittat det, fullt pådrag nu!
Tålamod är ett måste, .... har jag för mig att jag läst någonstans ;)
Mvh/Christer
Biodling är som någon säger en bedömningssport.
Men det där spilla lite tricket är ruskigt bra.
För dom kan vara lite tröga innan dom fattar vad det handlar om.
-
Biodling är som någon säger en bedömningssport.
Men det där spilla lite tricket är ruskigt bra.
För dom kan vara lite tröga innan dom fattar vad det handlar om.
Yes, uttrycket "bedömningssport" om biodlande är myntat av trådstartaren... ;)
Temperatur på fodret och bistyrkan är viktiga faktorer för hur snabbt vinterfodret dras ner från foderlådan. Norr om Kiruna är det nog i senaste laget nu, om man inte förvärmer fodret till 25-30 grader?
Jag gav fulla foderlådor Bifor i mina sista två bigårdar i torsdags, 1/9 , och igår 3/9 hade de nån cm kvar i foderlådorna när jag gjorde en snabb titt i den ena. Palltankarna med Bifor står utomhus, så de höll väl ca 20 grader. Här kan man jämföra med de bästa dagarna vid ett starkt nektardrag, då de ju kan dra in 15 kg honung på ett dygn. Nu slipper de dessutom flyga till maten...
-
Yes, uttrycket "bedömningssport" om biodlande är myntat av trådstartaren... ;)
Temperatur på fodret och bistyrkan är viktiga faktorer för hur snabbt vinterfodret dras ner från foderlådan. Norr om Kiruna är det nog i senaste laget nu, om man inte förvärmer fodret till 25-30 grader?
Jag gav fulla foderlådor Bifor i mina sista två bigårdar i torsdags, 1/9 , och igår 3/9 hade de nån cm kvar i foderlådorna när jag gjorde en snabb titt i den ena. Palltankarna med Bifor står utomhus, så de höll väl ca 20 grader. Här kan man jämföra med de bästa dagarna vid ett starkt nektardrag, då de ju kan dra in 15 kg honung på ett dygn. Nu slipper de dessutom flyga till maten...
Mina som bor i topplistkupa var väldigt illa ute i början av augusti så jag inledde matningen då.
Då drog dom ner ca 1 liter bifor per dygn då fick dom 4 L över en helg sedan har dom fått ungefär 2 liter per helg som dom dragit ner på 1,5-2 dygn. Samtidigt så har det varit lite en del drag så dom verkar ha byggt upp sina förråd, nästa vecka planerar jag att slutfodra och lägga in isoleringen på listerna och bygga om periskopet så det täcker flusterhålen riktigt.
-
min bienen samhelle overvintrer bra på 1 låde LN
Har ingen skillned pa 1 eller 2 låder
Har provet på 2 låder men blir inte bettre på mine bienen
De på 2 låder anvender 1 låde och blir lett lit mögel i oanvende deler i kupen som ej uppstar med 1 låde
Har velventilerte kupa me stor net botten
-
Nybörjarfundering...om man invintrar för tidigt...är det inte en risk att maten tar slut för tidigt innan nästa nektarsäsong har börjat?
-
Allting slutar inte att blomma och bina slutar inte att flyga för att de får sitt vinterförråd i tid.
-
Man kan nog aldrig invintra för tidigt i vårt vackra land. Tyvärr är motsatsen praxis allt för ofta.... Är det övervintrade och friska bin man önskar sig, så bör man påbörja invintringen i månadsskiftet juli/augusti där det inte finns ljungdrag.
-
Tack för svar...så maten tar inte slut om man invintrar tidigt Thomas?
-
Thomas_ har i det stora hela rätt.
Sedan kan det vara lokala variationer med sensommardrag eller ljung som berättigar att göra invintringen vid en viss tid, men rent generellt invintras många samhällen ALLDELES för sent.
Tror det är någon gammal "ovana" från äldre traditioner som lever kvar.
Men som sagt, man får anpassa lite lokalt.
Vi för vår del har ofta dragstopp i slutet på juli men ibland återkommande drag några veckor senare. Under denna mellanperiod kan det vara bra att skatta av, köra korttid med myrsyra och drivfodra lite. Sedan testa med skattlådor under ett par veckor om det ser lovande ut.
Nu i oktober som man läser emellanåt är alldeles för sent. Nu ska invintringen vara klar.
-
OK. Tack för era svar. Mina kupor står mitt i ett gigantiskt område med klock och höst ljung så de har varit flitigt sysselsatta fram till slutet av september. Nu har jag slutskattat och invintrat. Kanske senaste laget... ???
-
Varför ska man invintra tidigt? Ska man invintra i juli/augusti i Italien med? Jag menar, Sverige är ju så avlångt. Sedan bor jag ju i Sveriges soligaste stad :D. Har precis invintrat bina (pga ljung). Öppnade kuporna för några dagar sedan och det ser snarare ut som för mycket mat, sockerlösning (12kg) och honung på 10 ramar + vildbygge. Jag menar, det finns fortfarande så mycket att hämta här, i bostadsområdet. Det är väl en skillnad det med? Det jag vill säga är att man kan väl inte dra allmänna slutsatser som alla ska hålla sig till?
-
Hej
Min uppfattning är: ett bisamhälle förbereder den egna invintringen redan fom våren.
Detta är genetiskt inbyggd, och därför finns de skillnader bland biraserna.
Vissa är bättre på det i det svenska klimatet än andra.
Det gäller att samla överskott från första till sista draget för att klara vintern.
-
Varför ska man invintra tidigt? Ska man invintra i juli/augusti i Italien med? Jag menar, Sverige är ju så avlångt. Sedan bor jag ju i Sveriges soligaste stad :D. Har precis invintrat bina (pga ljung). Öppnade kuporna för några dagar sedan och det ser snarare ut som för mycket mat, sockerlösning (12kg) och honung på 10 ramar + vildbygge. Jag menar, det finns fortfarande så mycket att hämta här, i bostadsområdet. Det är väl en skillnad det med? Det jag vill säga är att man kan väl inte dra allmänna slutsatser som alla ska hålla sig till?
Om man ger bina en längre invintringsperiod eller invintrar tidigt så får dom chansen att bygga upp ett blandat förråd, dvs nektar och socker.
Det kan innebära att dom får mat som är bättre anpassad för deras behov än en ensidig kost på rent socker.
Visserligen kan man i en "normalkupa" av idag inte säga att dom har en hel del jobb med att täta och förbereda ventilationen inför vintern, men det är en aspekt tänka på i andra kupsystem.
Ett annat fall är att man vill undvika att få ett lusdrag eller ljungdrag då det blir en honung som är svårare för bina att tillgodogöra sig. Detta gäller framförallt de importerade raserna.
Själv började jag mata mina i augusti, men det berodde framförallt på att djag fick dom med väldigt lite honung och det var ett väldigt dåligt drag.
-
Om man ger bina en längre invintringsperiod eller invintrar tidigt så får dom chansen att bygga upp ett blandat förråd, dvs nektar och socker.
Det kan innebära att dom får mat som är bättre anpassad för deras behov än en ensidig kost på rent socker.
Jag är inne på samma linje.
-
Tack för svar...så maten tar inte slut om man invintrar tidigt Thomas?
Tvärtom enligt mina erfarenheter. Starka och friska samhällen förbrukar inte några nämnvärda kilo foder förrän i mars-april.
Jag har tröttnat på att plocka bort fulla foderramar på våren innan nektardraget sätter igång. Istället ger jag dem 2,5 kg Apifonda när yngelsättningen gått igång i mars-april, betydligt smidigare i mitt biodlande.
-
....bättre anpassad för deras behov än en ensidig kost på rent socker.
ensidig kost på rent socker....Formuleringen gör att man lätt kan tro att du blandar ihop binas behov med människans. Men det är ett faktum att det rena sockret är bättre för övervintring. Så.... ju mindre honung som lämnas kvar i kupan desto bättre. Vilket ju är en väldig tur, eftersom vi människor gillar honung, och honung är dyrt
-
ensidig kost på rent socker....Formuleringen gör att man lätt kan tro att du blandar ihop binas behov med människans. Men det är ett faktum att det rena sockret är bättre för övervintring. Så.... ju mindre honung som lämnas kvar i kupan desto bättre. Vilket ju är en väldig tur, eftersom vi människor gillar honung, och honung är dyrt
Nja. Rent socker är ensidigt.
Dom får inte med de bitar som hjälper till att hålla bina friskare.
Men det stämmer bra att man bör ge dom socker för att invintringen skall fungera, detta gäller framförallt de sydländska bin som vi har importerat. Detta beroende på att så kallade orenheter gör att dom inte klarar av att hålla avföringen tills det är lämpligt att rensflyga.
Antingen så flyger dom ut och fryser ihjäl, håller sig tills dom får förstoppning eller skiter ner hela kupan.
-
Jag har tröttnat på att plocka bort fulla foderramar på våren innan nektardraget sätter igång. Istället ger jag dem 2,5 kg Apifonda när yngelsättningen gått igång i mars-april, betydligt smidigare i mitt biodlande.
Jag undrar hur du menar...tidigare tog du bort outnyttjade foderramar? Men nu länar du kvar dem, och ger också apifonda...är det inte risk att foderramarna blir kvar till slungningen?
-
Nej. Jag gav förr betydligt mera Bifor, och fick alltid plocka bort fulla foderramar på våren för att inte blanda in dem i ny honungsskörd.
Numera ger jag 21,5 kg Bifor vid invintringen, vilket är 16kg torrsocker. På så vis reglerar jag deras förråd på våren med Apifonda, och har inte en massa fulla foderramar att behöva plocka bort när draget sätter in.
-
Ja, då förstår jag. Varför 21,5 kg, det är 16 i en hink..
-
Jag får inte ihop allt ni skriver... Ska man invintra tidigt för att inte få in ljunghonung? För att det inte ska finnas plats till det?
Och ska man invintra tidigt för att dem sedan hinner dra in nektar med? Som ju ska vara svårsmällt enligt många? Och kanske är den ljunghonungen man inte ville ha med?
Jag skattade på våren, och sedan på sommaren, men lät dem behålla lådan med otäckt honung. Sedan blommade det ju inget mer och då åt dem upp den honungen. Och sedan kom det lite höstdrag. Sedan slutskattning i september och sedan invintring, som jag precis avslutat. Vilka risker finns det nu för min del? (tänk inte på den honungen dem ätit upp som jag kunde ha haft ;))
-
Ja, då förstår jag. Varför 21,5 kg, det är 16 i en hink..
1 400kg i en palltank...
Mina foderlådor rymmer ca 21,5 kg, men framförallt så är 16 kg torrsocker lagom i mina bigårdar för att inte bina ska svälta eller ha överskott i mängder tidigt på våren. Detta är inget jag kommit på över en natt, utan många års erfarenhet ligger bakom. :)
-
Jag får inte ihop allt ni skriver... Ska man invintra tidigt för att inte få in ljunghonung? För att det inte ska finnas plats till det?
Och ska man invintra tidigt för att dem sedan hinner dra in nektar med? Som ju ska vara svårsmällt enligt många? Och kanske är den ljunghonungen man inte ville ha med?
Jag skattade på våren, och sedan på sommaren, men lät dem behålla lådan med otäckt honung. Sedan blommade det ju inget mer och då åt dem upp den honungen. Och sedan kom det lite höstdrag. Sedan slutskattning i september och sedan invintring, som jag precis avslutat. Vilka risker finns det nu för min del? (tänk inte på den honungen dem ätit upp som jag kunde ha haft ;))
Man ska invintra tidigt om man vill ha goda övervintringar och friska bin. Har man förväntat ljungdrag bör man förstås skjuta på invintringen tills denna är skattad, men bör då alltid bekämpa varroan innan skattlådorna för ljung ges till bina.
Att bekämpa varroan i rätt tidpunkt är en starkt bidragande orsak till tidig invintring, eftersom man gärna vill utföra både invintring och varroabekämpning samtidigt under sensommaren. Ska man poängsätta hur viktiga dessa båda åtgärder är i ett bisamhälle, så är varroabekämpning första veckan i augusti betydligt viktigare än tidig invintring.
-
I år så invintrade jag på ett nytt sätt. Inte för att jag blivit övertygad
av argumenten från storodlarna på forumet hur man SKA göra utan
jag gjorde det pga av den torra sommaren.
Gick igenom mina samhällen idag för att kolla hur invintringen gått.
En fördel med att invintra tidigt är att det är varmt nog att öppna
kupan då de dragit ner fodret. De fick 19 kg socker var via ballong.
Invintrade i år under de tre första veckorna i September.
Det har varit torrt i sommar så jag valde mellan att stödfodra ett par
av de mindre samhällena eller invintra alla. Valde att invintra
en månad tidigare än vad jag gjort de senaste åren.
Eftersom det var så mycket bin och yngel så invintrade jag på två LN-lådor.
Ställde en tom låda med utbyggda ramar överst efter myrsyrebehandlingen
på en låda. Normalt så ger jag fodret på en LN-låda och ställer sen en
låda med tomma ramar under efter fodergivorna.
De tre starkaste samhällena hade i princip fyllt 18 LN-ramar
med en blandning av foder och honung. Två ramar hade mest täckt yngel.
De minsta av de larver jag kunde se var ca en vecka. Nylagda ägg i Oktober !
Det har varit drag så bina har tydligen prioriterat hämtning av mat
framför att behandla fodret. Blir det nu en köldknäpp så att bina drar ihop sig så
lär aldrig ramarna i undre lådan bli täckta. Öppna celler med dåligt torkad
nektar/socker borde bli en bra mögelkälla.
De tre normalstora samhällena hade snällt lagt det mesta av maten i övre
lådan. Fick flytta upp två fulla ramar med täckt foder till övre lådan från varje samhälle.
Hade ramarna varit kvar i nedre lådan hade de inte nåtts av klotet i vinter.
Det bakersta ramarna i övre lådan var tomma så det fanns plats om de
bara velat lagra foder över yngelklotet.
De hade också två ramar halvfulla med yngel och foder runtom.
Det minsta samhället hade två fyllda foderramar i nedre lådan nära de
två ramarna med täckt yngel. Inget i övre lådan ?????
Antingen har getingarna snott 15 kg eller så har de varit för små för
att utnyttja draget och förbrukat det mesta av fodret. Om det varit
röveri från bin hade de nog tagit all honungen.
De fick några fyllda foderramar från de andra samhällena.
Jag tror inte att mina bin är mer korkade än andra och lägger honungen runt sig.
Jag tror att jag invintrade för tidigt när de hade mycket yngel
och vädret var sommarlikt. Då är det smart att lägga foder vid ynglet.
Tycker också att de kupor som prioriterade hämtning av mat framför torkningen
gjorde rätt baserat på vädret. Men lite trist att 1/3 av detta årets
honungsskörd nu finns i kuporna blandat med socker.
Så det finns klara nackdelar även med att invintra för tidigt.
Det är bra om man är i fas med binas årstider.
-
Fick ett trevligt samtal med en kille som var nybörjare inom Biodling 2015. Han berättade nu att 2015 började med inköp av två avläggare, vilka blivit till 5 samhällen under 2016. Sensommaren 2016 följde han min metod som beskrevs i denna tråd, till punkt och pricka. Under 2017 har 5 väldigt starka samhällen från i våras blivit till 29 st idag, och han uttryckte förvåning över att det bara är ett fåtal läskunniga som anammat konceptet, medans snittet i riket gällande övervintringarna är alldeles jämmerligt. Likaså över att folk inte kan förstå att inköp av äggläggande Drottningar ger mycket snabb ekonomisk avkastning.
Det enda stora felet då han summerar 2017 är att det hade varit bättre att tråda ramar i vintras än att paniktråda mellan slungningarna i sommar.... ;D
-
Hej
Och så är Thomas ännu en i raden som har en "metod".
Det kryllar av dessa "metodiker" i alla forum...vilken "metod" följer bin undrar jag...fortfarande.
Inte ens ordanvändningen är rätt gällande metod:https://sv.wikipedia.org/wiki/Metod (https://sv.wikipedia.org/wiki/Metod)
Rättare vore: bruksanvisning
-
vilken "metod" följer bin undrar jag...fortfarande.
Uppenbarligen följer bina den metod för invintring som jag nyttjar mig av. Hur ska man annars tolka våra resultat gällande övervintringar?
Hade bina visat sig må bättre på något sätt med några modifieringar av metoden, så hade jag givetvis ändrat på systemet. Men, är man nöjd och tillfreds liksom bina - varför ändra?
-
Hej
Tydligen så gäller "status quo" i bigårdarna dina.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Status_quo (https://sv.wikipedia.org/wiki/Status_quo)
PS Kunde ändå inte låta bli att svara på ett gammalt inlägg..DS