Alternativ.nu
Bygga & Bo => Vatten och avlopp => Ämnet startat av: Halte skrivet 11 mar-16 kl 20:43
-
Hejsan
Huset har som dricksvattensystem en borrad brunn ifrån 50-60-talet, c:a 25 meter djup, och så en ringpump. Med tanke på djupet och att det går två slangar från pumpen ned i borrhålet så är det väl någon form av gammal ejektor där nere också.
Nu börjar på motorn till pumpen låta väldigt illa emellanåt och motorskyddet slår av också ganska ofta. Alltså börjar jag förbereda mig på ett pumpbyte. Går det byta ut bara motorn på en sådan där ringpump som är i bifogad bild? Som det ser ut så sitter motorn ihop med slanginfästningen..
Eller finns det någon annan vettig, modernare, pumptyp att byta till?
Jag är inte riktigt mogen att gå över till en sådan där sänkpump just nu utan ska jag byta så får det bli till något som jag ställer på samma plats som ringpumpen.
-
Jag misstänker att lagerna är boven i historien.
Går det att plocka isär motor och pump så kan det i allra bästa fall räcka med att byta lager.
Det är en enkel operation som du kan klara själv om du har en verkstadspress.
Dock kan även lagerna i pumpen behövas bytas och då kan det bli värre.
Jag skulle söka reda på var det går att få tag på en ny pump, plocka isär motor och pump för att se om det är räddningsbart och byta lager.
Går det inte så köper du en ny pump helt enkelt.
Kolla om du har en elektromekanisk verkstad som hjälpa dig med felsökning.
Givetvis helt beroende på din ekonomiska aspekt och eventuell tidspress.
-
Jag misstänker att lagerna är boven i historien.
Går det att plocka isär motor och pump så kan det i allra bästa fall räcka med att byta lager.
Det är en enkel operation som du kan klara själv om du har en verkstadspress.
Dock kan även lagerna i pumpen behövas bytas och då kan det bli värre.
Jag skulle söka reda på var det går att få tag på en ny pump, plocka isär motor och pump för att se om det är räddningsbart och byta lager.
Går det inte så köper du en ny pump helt enkelt.
Kolla om du har en elektromekanisk verkstad som hjälpa dig med felsökning.
Givetvis helt beroende på din ekonomiska aspekt och eventuell tidspress.
Det där med "köpa ny pump helt enkelt" känns som ett ytterst oattraktivt scenario.. 15 000 spänn gick de visst på, ejektorpumparna..
Får väl se om den kan räddas av mig eller någon pumpfirma..
-
Eftersom det ser ut som en Asea-motor av standardtyp, så följer den säkert ISO-standard när det gäller mått på fläns och sånt. Det är nog fullt möjligt att få tag på en ny passande motor om det skulle behövas.
Jag håller med om att man bör börja med att plocka isär motorn och se hur det ser ut i den. Tror inte man behöver någon verkstadspress men däremot en bra avdragare (det kan vara svårt att komma åt innanför kullagren med de billigaste klumpiga avdragarna som säljs på t ex Jula). Lagren brukar sitta med ganska hård presspassning på axeln men relativt löst i lagersätena i motorns gavlar (så länge de inte har rostat fast där).
Som nödlösning i väntan på nya lager kan de gamla säkert bli åtminstone något bättre om man fyller dem med nytt kullagerfett. Om man har riktig tur kan det finnas smörjnipplar på motorn så den kan smörjas med fettspruta utan att behöva tas isär. I så fall bör man smörja medan motorn är igång. Använd kullagerfett och inte något segt och klistrigt chassifett, det senare kan ge varmgång i snabbgående kullager.
-
Har idag försökt att lyssna och se vad som händer när motorskyddet löser. Och jag tror nu faktiskt att det inte är motorn som felar utan pumpen. Pumpen verkar inte orka ge tryck så att tryckvakten slår ifrån och då ligger pumpen och går tills motorskyddet löser ut.
Någon som har haft isär en sådan där ejektorpump? Vad bör man göra för att fräscha upp funktionen? Packningar/o-ringar någonstans där i antar jag.. Rengöring från beläggningar osv.
-
Hmmmm..
Det kan tyda på att det kan sitta skit i bottensilen och då blir flödet för litet.
Visserligen halvt om halvt långsökt men trots allt en möjlighet och en rengöring av den alternativt byte är fan så mycket billigare än pumpbyte.
Enligt vad jag läst om liknande pumpar så finns det ett servicekit till dom för ett par tusenlappar.
Men det kan visst vara lurigt att få till det.
Googla fram en skiss på din pump innan du river den och ta kanske kontakt med företag som säljer kitet.
-
Det mest troliga är nog att pumphjulen har bekat ihop av kalk och mangan. Här blev det ett hastigt byte av en dränkpump för 15 år sedan, men den gamla sparades och testades senare. Den visade sig bara ha små kanaler kvar i pumphjulen, därför gav den dåligt flöde och orkade inte upp i tryck. En av bröderna fick den, gjorde ren den, och nu har den gått i 14 år i hans borrhål. Strax efter att vi satt igång pumpen hos brodern råkade jag prata med en rörkrökare som berättade att han ofta gjorde rent pumpar ute hos bönder eftersom pumparna satte igen och folk ringde och ville ha nytt eller lagat, men att det enligt honom var vanligare att pumparna kalkat igen än att de gått sönder. Han lät pumparna pumpa runt en citronsyralösning i ett 200 liters fat till dess de öste som de skulle.
-
Det känns inte otroligt att den satt igen sig.. Problemet har ju gradvis ökat under de 8 år vi bott här. Har skruvat ned tryckvaktens "från"-tryck vid två tillfällen pga att den inte riktigt orkat komma upp till det trycket.
Man borde ju kunna skruva loss hela pumpen, lossa motorn, och sedan ta och ställa den på kant och hälla i typ kaustiksoda plus kokande vatten ned i ett av insugsrören och sedan rotera pumpen för hand lite så att det fördelar sig..
Borde inte det kunna rensa ut skiten om man gör det några ggr och försöker skölja ur i mellan?
-
Du skall nog vara försiktig med för starka grejer speciellt om det blir rester kvar, det är ju ändå ditt dricksvatten.
Har du otur så är även ejektorn igensatt, så det är bäst att dra upp den med och göra rent.
-
Du skall nog vara försiktig med för starka grejer speciellt om det blir rester kvar, det är ju ändå ditt dricksvatten.
Har du otur så är även ejektorn igensatt, så det är bäst att dra upp den med och göra rent.
En sak i taget.. Ejektorn är inget man tar upp sådär vansinnigt enkelt tyvärr.
Nej det är klart, kaustiksoda är ju inte så vansinnigt nyttigt att dricka.. Men om man sköljer den ordentligt många ggr så borde man ju få ut det kan man tycka.
-
Tricket med citronsyra och ett fat tycker jag annars verkade klokt.
Samma funkar med kaustiksodan oxå.
När det funkar så som det skall så skölj en del innan återmontering och kläm dig en slang och spola extra en bra stund.
-
Tricket med citronsyra och ett fat tycker jag annars verkade klokt.
Samma funkar med kaustiksodan oxå.
När det funkar så som det skall så skölj en del innan återmontering och kläm dig en slang och spola extra en bra stund.
Jo jag hade nog hellre kört med citronsyran.. Men den idén kändes lite besvärligare att genoomföra. :) först att få tag i massa citronsyra, sedan att koppla ihop pumpen med något tillfälligt rörsystem och elsystem i baljan med ejektor och hela kitet..
Kan jag undvika att ta upp ejektorn gör jag gärna det, sjukt besvärlig sysselsättning. Har gjort det på pumpen i ladugården några ggr..
-
Jo jag hade nog hellre kört med citronsyran.. Men den idén kändes lite besvärligare att genoomföra. :) först att få tag i massa citronsyra, sedan att koppla ihop pumpen med något tillfälligt rörsystem och elsystem i baljan med ejektor och hela kitet..
Kan jag undvika att ta upp ejektorn gör jag gärna det, sjukt besvärlig sysselsättning. Har gjort det på pumpen i ladugården några ggr..
Nej för katten bara lyft bort pumpen, en pemslang på sugsidan och en mjuk om det är det enda du har på utsidan.
Sedan köra runt, runt, runt tills det blir bra flås.
Fördelen med det systemet är att allt som lossnar åker ut snabbt, du behöver inte ha 200L i kärlet utan jag misstänker att så lite som 20 liter kan räcka bra.
Då blir det lättare att få tag på en lämplig mängd citronsyra.
-
Nej för katten bara lyft bort pumpen, en pemslang på sugsidan och en mjuk om det är det enda du har på utsidan.
Sedan köra runt, runt, runt tills det blir bra flås.
Fördelen med det systemet är att allt som lossnar åker ut snabbt, du behöver inte ha 200L i kärlet utan jag misstänker att så lite som 20 liter kan räcka bra.
Då blir det lättare att få tag på en lämplig mängd citronsyra.
Behöver man inte koppla på ejektorn för att pumpen ska funka då? Det går ju två slangar ned i borrhålet.. Vet inte riktigt hur det blir om man inte kopplar ihop dem med ejektorn. Men det är väl iof bara att testa.. Det värsta som kan hända är väl att den inte suger runt.
-
Behöver man inte koppla på ejektorn för att pumpen ska funka då? Det går ju två slangar ned i borrhålet.. Vet inte riktigt hur det blir om man inte kopplar ihop dem med ejektorn. Men det är väl iof bara att testa.. Det värsta som kan hända är väl att den inte suger runt.
Jag misstänker att det inte borde vara nått större problem att tillfälligt plugga den mellersta.
Kolla en sprängskiss, På en som jag såg på en pump som liknade din så vart den pluggad och användes vid luftning.
-
Jag misstänker att det inte borde vara nått större problem att tillfälligt plugga den mellersta.
Kolla en sprängskiss, På en som jag såg på en pump som liknade din så vart den pluggad och användes vid luftning.
Vet inte vart en sprängskiss skulle gå att få tag på.. Det är nog iaf 70-tal på pumpens tillverkningsår.
Sedan har jag nu blivit informerad om att en ejektorpump inte suger utan trycker upp vattnet genom att vätska i detta fall trycks in i ejektorn. Således behöver man nog själva ejektorn för att få maskineriet att fungera i en tunna.
-
Google är din vän.
Jag sökte bara på ejektorpump och hittade en som liknade din.
Det borde finnas tupbeteckningar på din pump och med dom kan du säkert hitta helt rätt.
Och då kan du även se flöden och liknande.
-
Google är din vän.
Jag sökte bara på ejektorpump och hittade en som liknade din.
Det borde finnas tupbeteckningar på din pump och med dom kan du säkert hitta helt rätt.
Och då kan du även se flöden och liknande.
Har du någon länk?
Lyckades tråckla in handen och fota av plåten med modellbeteckningen på.. Efter en del tydande kom jag fram till att det står "Grundfos CPE S3 40". Men någon sprängskiss hittar jag inte
-
Har du någon länk?
Lyckades tråckla in handen och fota av plåten med modellbeteckningen på.. Efter en del tydande kom jag fram till att det står "Grundfos CPE S3 40". Men någon sprängskiss hittar jag inte
Hittade inte skissen jag tänkte på :-\
Men väl en annan net.grundfos.com/Appl/ccmsservices/public/literature/filedata/Grundfosliterature-6844.pdf (http://net.grundfos.com/Appl/ccmsservices/public/literature/filedata/Grundfosliterature-6844.pdf)
Där har du en principskiss och det ena röret kallas stigarröret och det andra evakueringsrör.
Dvs den borde kunna suga en del i det röret, speciellt om man har noll i höjdskillnad.
Jag har svårt att tro att den kan gå i sönder om du testar lite snabbt på golvet.
-
Pumpen suger in i ena hålet och blåser ut i andra. Ejektorn sitter i serie med pumpen och river med sig nytt vatten nedifrån. Det är så en ejektorpump fungerar.
Du kan ju göra så att du kör ren pumpen först eftersom det är minst besvär och det ändå behöver göras. Det är ju inte säkert att ejektorn är igensatt och det får du svart på vitt på när pumpen öser som den skall. Vet inte, men ättiksyra kan vara en ersättare till citronsyran, det är ju kalk du skall lösa upp. Kaustiksodan är ju mer för att lösa upp organiska proppar som hår, fett och annan skit. Det har du inte i grundvattnet.
-
Det går lika bra att använda vilken svag syra som helst. Förutom citronsyra och ättiksyra kan man också använda t ex fosforsyra eller myrsyra. Det tar bättre om syrablandningen och pumpen är varma.
-
Nå det löste sig själv till slut med felsökningen. Pumpen gav upp nyss. Eller motorn rättare sagt. Motorn körde fast och motorskyddet löser så fort jag försöker starta. Efter lite bankande med en hammare på motorn hoppade den dock igång igen. Så det lutar ju åt att problemet är typ något lager eller liknande i elmotorn.
Men.. Kan någon här kanske ge mig ett svar på detta.. Motorn sitter fast med insexskruvar. Skruvara är mindre än min5 mm-nyckel och större än 4 mm nyckeln. 4.5 verkar inte vara något mått som existerar så jag antar att det antingen är ett specialverktyg eller om det är jänkarmått på det.. Någon som vet om det finns något amerikanskt mått som ligger runt 4.5 mm?
-
Så här låter elmotorn.. Jag är ingen elmotorexpert men visst bör de inte låta så här?
http://youtu.be/1tGDV4Nyi1o (http://youtu.be/1tGDV4Nyi1o)
-
Eller jag tar nog tillbaka mitt senaste inlägg i det hela plus något tidigare.. Här är motorn ytterligare isärplockad.
http://youtu.be/bC2q9pXDvHk (http://youtu.be/bC2q9pXDvHk)
Ingen av de två lagren låter faktiskt illa eller känns dåliga. De snurrar på bra utan ljud..
Vilket borde innebära att problemet är pumpen trots allt.
Vilket man borde kunnat anat eftersom det är den som är dyrast av de två.
-
Liiiite avlagringar i pumpen. Känns som järnavlagringar. Vattnet här är väldigt järnhaltigt.
-
Liiiite avlagringar i pumpen. Känns som järnavlagringar. Vattnet här är väldigt järnhaltigt.
Tyvärr känns det där inte helt gratis.
Men helt klart värt poäng på välvuxenhet.
-
Sådär såg det ut överallt när jag flyttade hit. Kalk med mangan och järn för att få det snyggt. Det kan helt enkelt ha packat ihop pumphjulen med huset. Ungefär som när man slänger ned en dränkbar pump i en grävd grop med vatten och lera.
Jag rensade mina slangar med högtryckstvätten. Pumpen som brodern fick gjorde han ren med en sliten skruvmejsel.
Skrapljudet du fick från elmotorn berodde på att du bara hade rotorn i ett lager.
-
Sådär såg det ut överallt när jag flyttade hit. Kalk med mangan och järn för att få det snyggt. Det kan helt enkelt ha packat ihop pumphjulen med huset. Ungefär som när man slänger ned en dränkbar pump i en grävd grop med vatten och lera.
Jag rensade mina slangar med högtryckstvätten. Pumpen som brodern fick gjorde han ren med en sliten skruvmejsel.
Skrapljudet du fick från elmotorn berodde på att du bara hade rotorn i ett lager.
Ja jag insåg det i andra videoklippet.. :)
Vad menar du med "kalk med mangan och järn för att få det snyggt"?
-
Den stora delen av avlagringarna är kalk medan järn och mangan ger den bruna/svarta färgen. I folkmun är det järnet i vattnet som ger avlagringarna, men det är kalken.
-
Aha. Ok.
Hur som.. Vattenlöst är det fortfarande. Beslutade mig idag för att ta tjuren vid hornen och göra om hela systemet.
Så en djupbrunnspump köptes idag. Hydroforen utriven och ska installeras i pannrummet istället för under trappen som nu.
En liten fundering kring det hela... Det kan väl inte spela någon roll vart någonstans i systemet man kopplar på hydrofor eller trycksyrömbrytare? Pumpen kan väl trycka upp hydroforen vart än den står och trycket i systemet är väl någorlunda detsamma överallt så tryckvakten borde ju också kunna sitta vart som helst?
-
För att kunna ställa in den så bör den sitta så du kan se manometern och att eldragningen fungerar för din del.
Men annars så kan du ha den hos grannen om det skulle vara det du föredrar.
-
Sätt inte tryckströmbrytaren så att den påverkas av tryckstöten som bildas när pumpen slås av/på, det kan göra att systemet kommer i självsvängning.
Blev det en enfas grundfoss med mjukstart?
-
Hmm.. Ok. Fast det vet jag inte riktigt hur det skulle kunna gå. Pumpen blev en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/djupvattenpumpar/djupbrunnspump-731103/ (https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/djupvattenpumpar/djupbrunnspump-731103/)
I nuvarande lösning satt tryckvakten mellan pumpen och hydroforen.
Min nuvarande arbetshypotes som ska börja implementeras så fort jag satt i mig kaffet är som följer:
Pumpen sitter på 20 m djup. Sedan är det 20 meter slang in till huset och där förgrenar sig vattnet ut till dels ladugården (100 m) och dels till ett det andra huset ca 20 meter sedan upp i bostadshuset, och så även en förgrening till pannrummet ca 15 meter.
Hydroforen hade jag tänkt mig sätta på förgreningen ute i pannrummet på bara ett rör. Dvs bara ett ingående rör till hydroforen.
Tryckvakten hade jag tänkt att sätta på förgreningen inne i bostadshuset eftersom att det är dit strömkabel till pumpen utgår ifrån.
Jag kan egentligen inte se någon direkt skillnad i detta upplägg mot hur det var förut annat än att det är längre avstånd mellan hydrofor och tryckvakt samt att hydroforen inte får både ingående och utgående rör.
-
Se till att avsticket till hydroforen inte är längre än nödvändigt. Om jag förstår saken rätt så blir det alltså 15 m rör från avgreningen för vatten till boningshuset till hydroforen, och det kan nog ge kraftiga tryckstötar och märkligheter.
Om du spolar vatten för fullt i boningshuset så går ju vattenflödet i det där 15 m-röret i riktning från hydroforen, tills trycket har sjunkit så lågt att pumpen startar, och då ska flödet vända i 15 m-röret. Det är ganska mycket vatten som tvärt ska bromsas upp och byta riktning, och det låter sig knappast genomföras utan tryckstötar.
Jag skulle nog föreslå att du, förutom den stora hydroforen, placerar en liten hydropress (5-10 liter räcker) i avgreningspunkten. Var noga med att ha samma förladdningstryck i alla tryckkärl, lämpligen 50-90 % av tryckströmbrytarens tillslagstryck. Sätt upp en manometer av bra kvalitet vid tryckströmbrytaren, och helst också en vid vardera tryckkärlet.
-
Vill inte såga ditt pumpval, men den där pumpen är inte godkänd att sitta djupare än 10 meter under ytan i hålet. Kanske fungerar ändå, men...
Har dessutom för mig att det var den där (eller föregångaren) som inte var godkänd för dricksvatten för några år sedan när jag letade billig pump åt en granne, men där kan jag minnas fel.
-
Vill inte såga ditt pumpval, men den där pumpen är inte godkänd att sitta djupare än 10 meter under ytan i hålet. Kanske fungerar ändå, men...
Har dessutom för mig att det var den där (eller föregångaren) som inte var godkänd för dricksvatten för några år sedan när jag letade billig pump åt en granne, men där kan jag minnas fel.
Lite säkerhetsmarginaler har de säkert på pumparnas rekomendationer.. :)
Vattenytan i hålet är ju inte vid hålets topp. Ejektorn satt ca 10 meter ned med gamla lösningen med ett stigarrör nedanför i ytterligare 10 meter
Se till att avsticket till hydroforen inte är längre än nödvändigt. Om jag förstår saken rätt så blir det alltså 15 m rör från avgreningen för vatten till boningshuset till hydroforen, och det kan nog ge kraftiga tryckstötar och märkligheter.
Om du spolar vatten för fullt i boningshuset så går ju vattenflödet i det där 15 m-röret i riktning från hydroforen, tills trycket har sjunkit så lågt att pumpen startar, och då ska flödet vända i 15 m-röret. Det är ganska mycket vatten som tvärt ska bromsas upp och byta riktning, och det låter sig knappast genomföras utan tryckstötar.
Jag skulle nog föreslå att du, förutom den stora hydroforen, placerar en liten hydropress (5-10 liter räcker) i avgreningspunkten. Var noga med att ha samma förladdningstryck i alla tryckkärl, lämpligen 50-90 % av tryckströmbrytarens tillslagstryck. Sätt upp en manometer av bra kvalitet vid tryckströmbrytaren, och helst också en vid vardera tryckkärlet.
Ok. Då kör jag på med den lösningen jag har funderat på då och så göra jag ett tillägg med en hydropress om det verkar behövas.
Gör det någon skillnad om jag skulle placera tryckvakten vid hydroforen?
Ett annat alternativ är ju att skippa hydroforen och köpa en lite hydropress som får stå nere i brunnshålet.
-
Hydroforen är tryckutjämnare så vid den är det lugnare. Egentligen borde tryckbrytaren sitta på en separat stos på hydroforen om man vill ha möjlighet att ställa start/stopp-trycket nära varandra.
Som torbjörn skriver så är det där vattnet kommer med fart och många meter bakom som trycker på när man stänger kranar eller pumpen startar/stoppar som de största trycksvängningarna uppstår. Därför har de bättre tillverkarna av kranar mjukstängning på sina produkter.
Hydrofor är bäst, tycker jag. Behåll den om den inte är rutten.
-
Hydroforen är tryckutjämnare så vid den är det lugnare. Egentligen borde tryckbrytaren sitta på en separat stos på hydroforen om man vill ha möjlighet att ställa start/stopp-trycket nära varandra.
Som torbjörn skriver så är det där vattnet kommer med fart och många meter bakom som trycker på när man stänger kranar eller pumpen startar/stoppar som de största trycksvängningarna uppstår. Därför har de bättre tillverkarna av kranar mjukstängning på sina produkter.
Hydrofor är bäst, tycker jag. Behåll den om den inte är rutten.
Ja jag kör nog på nuvarande idé tills vidare. Det kostar mig bara 250 kr i en koppling för att koppla in alltihop. Fungerar det inte så kan jag koppla in hydropressen och tryckvakten nere i hålet lite senare. Tack för input !
-
Sedan i förmiddags är gården med vatten ur kranarna igen. Jäääävligt skönt. Verkar fungera riktigt bra. Någon mindre tryckstöt kan förnimmas som en svängning i pemslangen från pumpen där den går in i huset men det är allt.
Trycket! Ååhh detta tryck! :) så skönt! Har satt att pumpen slår på vid strax under 2 bar och av vid strax under 4 bar.. Istället för 1 till 1.7 med gamla pumpen.. Sån enorm skillnad!!
-
Härligt! Dränkpumpar är trevliga. Tror inte det blir problem med självsvängning när du har 2 bar i diff.
Hoppas den håller bra, för då har du kommit billigt undan. En Grundfoss får du ge 7 400kr för.