Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: AnnaGr skrivet 15 okt-15 kl 07:49
-
Har tyvärr inte haft möjlighet att ta tag i detta försän nu...och vet inte vad bästa sätt är. Jag har varroa in båda mina trågkupor och funderade om jag skulle ge dom var sin korttidsbehandling med myrsyra. Alternativt, fortsätta invintra och sedan ge dom en oxalsyra behandling. Eller båda två? Känner att jag är ute lite i sista sekund med mysyran. Vill inte stressa bina för mycket i onödan. Ska jag vänta och bara ge oxalsyran senare? Vinterbina är ju redan kläckta så jag vet inte om myrsyran egentligen gör så stot skillnad...förutom att ge bina mer stress? Med vänlig hälsning, Anna
-
Myrsyra nu gör inte någon nytta. Dina vinterbin är redan kläckta tillsammans med all varroa. Det enda du kan göra är att ge oxalsyra-dropp i december/januari för att ge förutsättning för en bra start 2016.
-
Jag håller med om att skadan är skedd, om belastningen är hög. Men det är temperaturen som avgör hur stor koncentrationen blir, och med de dagstemperaturer vi har nu kring 10 grader är det ingen stor risk att koncentrationen blir för hög. Man kan göra en långtidsbehandling och hoppas på varmt väder.
Men visst är det lite sent och en behandling skulle gjort större nytta tidigare.
All varroa är inte kläckt, det dröjer länge än, det finns lite yngel in i november, och dessutom har det ingen större betydelse när det gäller myrsyra, den är ganska effektiv även på yngel.
-
Jag tror att myrsyrebehandling gör nytta även nu.
En skada som varroan gör är att öppna hål i vuxna bin
och därigenom bana väg för virusinfektioner.
Varroan går inte i ide utan fortsätter att suga på bina.
Jag behandlade med myrsyra för en vecka sedan
och det föll ner några hundra varroa per samhälle.
Sen beror det nog var man bor i Skåne om man har
yngel nu. Mina samhällen är yngelfria nu här vid Blekingekusten.
-
Har nu hört från många håll att jag ska avvakta med myrsyran och bara köra oxar...får hålla tummarna att mina samhällen klarar sig :(
-
Myrsyra nu gör inte någon nytta. Dina vinterbin är redan kläckta tillsammans med all varroa. Det enda du kan göra är att ge oxalsyra-dropp i december/januari för att ge förutsättning för en bra start 2016.
Instämmer helt! Ingen myrsyra på hösten.
-
Normalt så behandlar man med myrsyra på HÖSTEN i samband med infodringen.
Du kan läsa mer i Biodlarnas Riksförbunds trycksak:
"Varroabekämpning med ekologiska metoder"
Hittas på sidan
http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/ (http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/)
Sen är ju oxalsyra/myrsyra alternativ när samhället är yngelfritt.
Men det vill jag inte rekommendera eftersom jag inte provat och har
vett att hålla tyst om sånt jag inte kan.
-
Normalt så behandlar man med myrsyra på HÖSTEN i samband med infodringen.
Du kan läsa mer i Biodlarnas Riksförbunds trycksak:
"Varroabekämpning med ekologiska metoder"
Hittas på sidan
[url]http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/[/url] ([url]http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/155/1/[/url])
Sen är ju oxalsyra/myrsyra alternativ när samhället är yngelfritt.
Men det vill jag inte rekommendera eftersom jag inte provat och har
vett att hålla tyst om sånt jag inte kan.
Man invintrar i mitten och slutet på augusti med någon veckas variation. På hösten Oktober/November när vädret tillåter som t ex nu på fredag (i morgon) med fint väder använder man oxalsyra.
Oxalsyran är effektivare och används när det inte finns täckta celler längre (typ nu i oktober).
Myrsyran är svårare och ibland vanskligare att dosera, många drar sig för att använda myrsyran pga ibland doseringsproblem och att det händer då att t ex drottningen skadas. På våren kan det repareras men på hösten är det kört.
Du får gärna läsa på igen i biodlarnas material själv.
-
För nytillkomna så är skillnaden i stort:
Oxalsyra effektivare men dödar inte Varroa i täckta celler, därför ineffektiv på våren.
Myrsyra dödar även Varroa i täckta celler men är svårare att dosera och använda rätt pga temperatur etc, därför lämpligare på våren.
Det finns biodlare som enbart använder oxalsyra i form av dropp mellan ramarna på bina på hösten (oktober/november).
Det blir också allt vanligare med sublimering dvs förånga oxalsyrakristaller och låta ångan sprida sig i kupan för att döda Varroa. Kräver lite dyrare utrustning men kanske lite skonsammare för bina.
Har kanske behandlat +1.000 kupor totalt, kanske mer. Vet inte exakt.
-
Trådstartaren bor i Skåne.
Jag i Blekinge med i stort sett samma klimat.
Min invintring pågår just nu med bra neddragning av sockerlösning.
Vi bor i ett avlångt land och det gäller att man tänker efter lite innan man
slänger ur sig korta omotiverade kommentarer.
-
Trådstartaren bor i Skåne.
Jag i Blekinge med i stort sett samma klimat.
Min invintring pågår just nu med bra neddragning av sockerlösning.
Vi bor i ett avlångt land och det gäller att man tänker efter lite innan man
slänger ur sig korta omotiverade kommentarer.
Det där sista! Exakt så.
-
Idag är det den 22 oktober. Skulle aldrig råda någon att invintra i oktober.
-
Om man vill oxalsyrabehandla redan i oktober i södra halvan av vårt land bör man göra stickprov i de starkaste samhällena för att kolla att de är yngelfria. Det är bara någon dag sedan flera biodlare såg att bina flög med pollen. Först i början av november brukar det vara yngelfritt i Skåne, och förra året när det var så varmt räckte inte ens det.
-
Bina kan flyga även om det inte finns täckt yngel. Det är mera väderberoende. Jag har själv haft ramar med ytor som en handflata som mest på någon enstaka ram så här dags i Mellansverige och de tar jag bort när jag gör en snabbtitt för sista gången inför vintern. De hamnar i en kupa för sig. Det stör en rationell hantering av många kupor.
Pillemojen kan hålla på hur länge som helst, men när det är dags så syns det tydligt i väldigt många kupor även om någon enstaka kan avvika pytt.
Men att sätta upp riktlinjer för ett sådant samhälle (sist ut) gör bara att en rationell verksamhet slutar att fungera till slut. Det finns alltid enstaka och ibland sällsynta undantag. Min utjämning var redan förra månaden.
Jag är klar och det är jag belåten med.
-
Mina kupor är inte yngelfria. Väntar med oxalsyrabehandling. Det var därför jag fråga om jag skulle behandla med mysyra. Hursom, har förstått att jag inte ska göra det utan vänta tills samhälle är yngelfria för att sedan behandla med oxalsyra. Hoppas det kommer att räcka, ser skadorna av varroan på många bin :((
Har även haft problem med att dom inte vill dra ner sockerlösning...förstår att det förmodligen är lite för kallt nu, även om vi har någon enstaka solig dag här i Malmö. Jag har sparat några ramar med foder från i våras samt några ramar honung, ska jag sätta ner dom nu i dagarna istället för att hoppas att dom drar ner sockerlösningen? Har försökt att värma lösningen men inget verkar funka. Drottningarna finns i samhällena. Det ena verkar ha dragit ner en del men det andra...knappt något (har två samhällen). Hur många ramar vintrar ni in på? Jag har trågkupor med LN ramar...har 10 i nu men eftersom dom knappt dragit ner något så vill jag gå ner till 6-8? Är det ok?
Med vänlig hälsning, Anna
-
Ser du Varroan på bina så hade du redan i våras ett samhälle som hade överfullt med Varroa.
Gör du nedfallsprov (stickprov) för att kolla status på våren?
Mycket = myrsyrabehandlig redan på våren.
Har man koll så räcker det med en oxalsyrabehandling på hösten, men då skall man ha koll.
Tycker du skall kontakta din bitillsyningsman och få råd den vägen om du vill ha kvar det samhället i vår.
-
Om du ser varroaskador på bina ligger nog samhällena rätt pyrt till. I nuläget är sannolikt ynglet bara en barnkammare för mer varroa. Ta bort det yngel som finns om du nu ändå tänker minska antal ramar.Då blir du av med mycket varroa. Sen kan du behandla när du vill med oxalsyra. Men om de dessutom inte vill dra ner foder ska du nog inte ha för stora förhoppningar om att de klarar sig till våren.
-
Bina kan flyga även om det inte finns täckt yngel. Det är mera väderberoende. Jag har själv haft ramar med ytor som en handflata som mest på någon enstaka ram så här dags i Mellansverige och de tar jag bort när jag gör en snabbtitt för sista gången inför vintern. De hamnar i en kupa för sig. Det stör en rationell hantering av många kupor.
...
För mig är det mera rationellt att inte pilla med yngelramar överhuvudtaget efter augusti och istället vänta med oxalsyra tills det är mera troligt att de är yngelfria.
-
Jag skiftar ut gamla invintringslådan varje år och låter bina invintra på fräschare vax.
Kör 3 lådor 3/4 Langstroth. Kallar det inte pill utan vaxförnyelse som finns inbyggt i min driftform.
Ni med LN borde göra lika dant oftare även om det inte går med automatik där.
-
Vad väntar du på?
Den första helgfria söndagen när prästen bär en svart och en vit socka?
Du har varroa, skadade bin och yngel, då är det bara myrsyra som gäller, behandla alla samhällena nu och du kan ha en chans att samhället/ några samhällen överlever en ev sammanslagning tar man beslut på efter behandling och studier av nerfall och kontroll av sanmhället.
Följ denna: http://www.biodlarna.se/website1/20.0.0.0/1373/download_1373.php (http://www.biodlarna.se/website1/20.0.0.0/1373/download_1373.php) ,behöver du myrsyra i morgon så hör av dig så har jag, den finns i Eslöv.
Mina kupor är inte yngelfria. Väntar med oxalsyrabehandling. Det var därför jag fråga om jag skulle behandla med mysyra. Hursom, har förstått att jag inte ska göra det utan vänta tills samhälle är yngelfria för att sedan behandla med oxalsyra. Hoppas det kommer att räcka, ser skadorna av varroan på många bin :((
Har även haft problem med att dom inte vill dra ner sockerlösning...förstår att det förmodligen är lite för kallt nu, även om vi har någon enstaka solig dag här i Malmö. Jag har sparat några ramar med foder från i våras samt några ramar honung, ska jag sätta ner dom nu i dagarna istället för att hoppas att dom drar ner sockerlösningen? Har försökt att värma lösningen men inget verkar funka. Drottningarna finns i samhällena. Det ena verkar ha dragit ner en del men det andra...knappt något (har två samhällen). Hur många ramar vintrar ni in på? Jag har trågkupor med LN ramar...har 10 i nu men eftersom dom knappt dragit ner något så vill jag gå ner till 6-8? Är det ok?
Med vänlig hälsning, Anna
-
Väntade på att någon med erfarenhet av trågkupa skulle svara dig
men det kanske inte finns några aktiva sådana här längre ?
Men principen borde vara densamma med LN-kupor i denna frågan.
Jag har märkt att mindre samhällen tappar fart med foderneddragningen
när det blir kyligare. Det finns kanske inte resurser nog att dra ner
foder eller så gör det mindre antalet att kupan blir kyligare och de
sänker tempot tidigare och drar sig mot klot ?
Dina bin som har yngel prioriterar säkerligen att ge dem rätt temperatur.
Värma fodret som du gjort är ett bra trick. Något som jag också märkt hjälper
är att öka isoleringen rejält runt fodret och över täckbrädorna.
Så mycket det får plats. Borde finnas utrymme i en trågkupa.
Bina piggnar till och antagligen blir fler lediga till matbehandling.
Glöm bara inte att minska ner isoleringen ett tag efter infodringen.
Onödigt att fördröja deras klotbildande.
Jag sätter tillbaks normal isolering på våren när jag ser att det faller ner mörkare
vax på skivorna jag har i botten. Det kommer när de börjar städa
cellerna för nya yngel.
-
...Jag har märkt att mindre samhällen tappar fart med foderneddragningen
när det blir kyligare...
En vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig lite och släppt ytterramarna. De är kalla och där placerar inte bina vinterfoder och den uppvärmda volymen är full. En annan vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig inte naturligt når fodergivan, då går det mycket långsammare.
-
Jag skiftar ut gamla invintringslådan varje år och låter bina invintra på fräschare vax.
Kör 3 lådor 3/4 Langstroth. Kallar det inte pill utan vaxförnyelse som finns inbyggt i min driftform.
Ni med LN borde göra lika dant oftare även om det inte går med automatik där.
Jag har lågnormal och låter numera bina ha sitt yngelrum ifred vid invintringen. De får sitt vinterfoder i skattlådan. Varför rasera något dom bina behöver för att slippa sätta i sig en massa foder under vintern. På våren har bina kommit upp en bit i övre lådan och den undre är i regel tom på foder. Den kan då lätt tas bort för vaxförnyelse och sedan ställas som yngellåda två över skattlådan som flyttas ner som yngelrum ett. Om alla biodlare satte sig in i hur binas vinterklunga fungerar så skulle vinterförluster på grund av foderbrist, svalt och fukt inte finnas. Den så kallade rensningsflykten på våren är faktiskt en följd av biodlarnas agerande.
-
Det är bara för att du har trågkupor och LN som du inte förstår hur yngellådorna på en 3-lådors 3/4 Langstroth fungerar.
Vi skiftar lådor, sedan på med 3:e lådan. På hösten åker den undre ut, den som var överst vid invintringen.
Problemet med kommunikationen här är dels förvirrade biodlare, olika sätt att jobba, olika format och olika driftform. De flesta vet inte ens vad en driftform är och de är inte ett dugg intresserade av att veta heller och att utveckla biodlingen.
Därför all röra!
-
Problemet med kommunikationen här är dels förvirrade biodlare, olika sätt att jobba, olika format och olika driftform. De flesta vet inte ens vad en driftform är och de är inte ett dugg intresserade av att veta heller och att utveckla biodlingen.
Därför all röra!
Jag håller helt med dig Sten-Åke i denna slutsats. Du borde läsa de sista raderna i mitt inlägg lite grundligare.
-
Beträffande myrsyrabehandling mot varroa så är den minst lika effektiv nu när det håller sig runt 10-15 plusgrader dagtid som oxalsyrabehandling vid senare tillfälle.
-
Tack för alla åsikter, lite svårt som nybörjare när åsikterna går isär hur man ska göra i mitt fall. Är fullt medveten att jag är ute i senaste laget med att ta hand om varorna men jag är nybliven mamma så prioriteringarna har tyvärr inte varit på bina.
Hursom, idag har jag plockat bort dom ramar med täckta yngel (en i varje kupa bara), för att sen ge dom oxalsyra. Har även delat upp foderramar så båda kupor har 8 ramar foder över vintern. Kan det räcka? Har trågkupor.
Nu får jag bara hålla tummarna och hoppas att jag har bin kvar till våren. Har definitivt lärt mig av mina misstag och kommer vara mer på hugget till nästa år. Vill ju gärna utöka min bigård, har verkligen haft kul detta år med mina bin och honungen :)
Kram Anna
-
I mina öron låter det som att du gjort det bästa möjliga nu! Och JA, mängden foder kan absolut räcka, om du är på hugget med drivfodring om det skulle behövas i mars/april.
Frågan om de överlever nu är beroende på hur stort varroa-tryck vinterbina utsattes för då de var puppor. Av de bin som täckts i en cell tillsammans med en varroa-hona under sensommaren/hösten så överlever 4% vintern. Ca 90% brukar däremot överleva vintern av de arbetsbin som tillbringat tiden som puppa UTAN varroa i sin cell.
Härav mitt ständiga "tjat" om att dels skära bort drönarvax på försommaren, och sedan behandla samhällena SENAST 1-15 augusti för att ge vinterbina bra förutsättningar...
-
Du har gjort allt rätt!!
Vill du utöka och delar på samhällena så minskar du också Varroa trycket och kan korttidsbehandla tidigt.
-
En vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig lite och släppt ytterramarna. De är kalla och där placerar inte bina vinterfoder och den uppvärmda volymen är full. En annan vanlig orsak är att samhället dragit ihop sig inte naturligt når fodergivan, då går det mycket långsammare.
Aha...öppningen till foderlådan var längst bak....bina måste ha dagis ihop sig mot mitten! Det har jag inte ens tänkt på! Tror du jag kan sätta på foderlådan igen även om jag har gett oxalsyrabehandling..? Kanske vänta några dagar? Eller är det alldeles försent på året...? Ser ut att bli fint väder ett tag nu framöver. Det är en del ramar som inte är helt fulla med foder där inne nämligen och det oroar mig lite....
Annars vill jag tacka alla för långa svar och beskrivningar på hur ni gör. Det är otroligt lärorikt att "höra" hur ni alla gör. Känns många gånger som om att "poletten trillar ner". Det är RÄTT mycket att lära sig som nybörjare och detta första år så har man verkligen fått ta in mycket :) detta forum är guld värt när man inte har haft möjlighet att träffa och fråga föreningens medlemmar.
Med vänlig hälsning, Anna
-
Som en parentes i diskussionen bland de som vill behandla med myrsyra i oktober. Har man ett varroasjukt samhälle så finns där inte bara Varroa utan garanterat någon virus som passar på i ett försvagat samhälle.
Bina dör inte av Varroan utan av konsekvenser av dess härjningar i samhället. Ett försvagat samhälle drabbas lätt av virussjukdomar och bina dör oftare av sviterna från virusen.
Behandlar man med myrsyra får man kanske göra det flera gånger och risken för samhället blir viselöst är faktiskt stor.
Förslagen att sedan slå ihop med annat samhälle som har drottning är katastrofal. Varför slå ihop ett sjukt samhälle med ett friskt.
Det slutar bara med två döda samhällen i stället för ett.
Plockar man bort lite yngelramar och oxalsyrabehandlar är prognosen betydligt bättre. Slå aldrig ihop ett sjukt samhälle oavsett sjukdom med ett fungerande samhälle.
-
Def finns problem med yttrandefrihet.
Om en sann utsaga kontras med fem tokiga så syns de tokiga mest.
Det har aldrig dött någon drottning för mig under myrsyrebehandling.
Det dör inga bin alls. Vad jag vet har ingen i klubben problem med döda
bin. Vi är många som använder myrsyra eftersom Tedblad demonstrerar
hur man ska göra varje år.
Om man följer instruktionerna och lär av de med erfarenhet så är
myrsyra en bra metod.
Ifall man har driftformen slit-och-slängbiodling kan jag tänka mig hur
en behandling ser ut. Om man öppnar kupan och hastigt
skvätter koncentrerad syra på ramarna så dör naturligtvis bin.
Om alla försöker svara på de frågor nybörjarna har och tänker efter lite
vad som är relevant för trådstartaren så blir det enklare.
Den här tråden är ett exempel på hur förvirrat det kan bli annars.
Om någon vill så kan han starta en egen tråd med tex namnet:
"Extrema åsikter om stordrift från en biodlare i Upplandsskogarna
av X-X XXXX".
Och sen hålla sig där !!!!
Så kan de som känner behovet följa den tråden eller bara tjafsa med
trådstartaren göra det. Skriv gärna ut namnet så kan alla som lärt
känna trådstartaren då han använde sitt eget namn på forumet hålla
sig därifrån.
-
Låt han hålla på ... även blinda höns hittar korn av sanning ...
Har stor behållning av hans inlägg ...
-
Def finns problem med yttrandefrihet.
Om en sann utsaga kontras med fem tokiga så syns de tokiga mest.
Det har aldrig dött någon drottning för mig under myrsyrebehandling.
Det dör inga bin alls. Vad jag vet har ingen i klubben problem med döda
bin. Vi är många som använder myrsyra eftersom Tedblad demonstrerar
hur man ska göra varje år.
Om man följer instruktionerna och lär av de med erfarenhet så är
myrsyra en bra metod.
Ifall man har driftformen slit-och-slängbiodling kan jag tänka mig hur
en behandling ser ut. Om man öppnar kupan och hastigt
skvätter koncentrerad syra på ramarna så dör naturligtvis bin.
Om alla försöker svara på de frågor nybörjarna har och tänker efter lite
vad som är relevant för trådstartaren så blir det enklare.
Den här tråden är ett exempel på hur förvirrat det kan bli annars.
Om någon vill så kan han starta en egen tråd med tex namnet:
"Extrema åsikter om stordrift från en biodlare i Upplandsskogarna
av X-X XXXX".
Och sen hålla sig där !!!!
Så kan de som känner behovet följa den tråden eller bara tjafsa med
trådstartaren göra det. Skriv gärna ut namnet så kan alla som lärt
känna trådstartaren då han använde sitt eget namn på forumet hålla
sig därifrån.
Inlägget är förstås anmält till moderator.
-
Det är bara för att du har trågkupor och LN som du inte förstår hur yngellådorna på en 3-lådors 3/4 Langstroth fungerar.
Vi skiftar lådor, sedan på med 3:e lådan. På hösten åker den undre ut, den som var överst vid invintringen.
Jag har inget problem med vetskapen om hur ett bisamhälle fungerar under vintern. Men det sista stycket i ovanstående citat kräver en förklaring. Varför åker den undre lådan ut efter invintringen?
-
Normalkupan: 3/4 langstroth
3 yngellådor, sedan spärrgaller och 3-4-5 skattlådor beroende på vad man håller på med.
De tre yngellådorna är ju när 3:e lådan satts på.
Men från invintring på två lådor så ligger större delen av bina ju övre lådan längst, den sk invintringslådan (även om den undre också utnyttjas).
För att få till en formel (driftform) som är lätt att komma ihåg och kommunicera ut så startar vi på våren.
Låda 2
Låda 1 (underst).
När övre lådan börjar bli färdigstiftad skiftar vi på lådorna.
Låda 1
Låda 2 (nu underst) den låda som kallades invintringslådan.
När låda 1 blir färdigstiftad så har inte ynglet i låda 2 krupit ännu.
För att öka yngelrummet så lägger vi nu på låda 3 (överst).
Nu har vi sett till att en produktiv drottning får alla chanser att stifta celler och sedan kombinerar man detta med "Nectar Management" metoder av Wright.
På med spärrgaller och ett antal skattlådor med utbyggda ramar.
Invintring:
Undre lådan är alltså fortfarande invintringslådan. Den åker bort när man plockar om inför invintringen och sätter på foderlådan.
Nästa vår kommer det in en ny invintringslåda och allt skiftas nedåt och ut för vaxförnyelse.
-
Låter mycket när man skriver och förklarar men är relativt enkelt att utföra.
Fräschare vax, mindre risk för yngelröta och annat skit.
Svärmhämmande i sig pga utrymmet ökas efter vårutvecklingen.
Svärmhämmande med lite svärmtröga bin.
Svärmhämmande med "border checking".
-
Instämmer helt! Ingen myrsyra på hösten.
Som en parentes i diskussionen bland de som vill behandla med myrsyra i oktober. Har man ett varroasjukt samhälle så finns där inte bara Varroa utan garanterat någon virus som passar på i ett försvagat samhälle.
...
Behandlar man med myrsyra får man kanske göra det flera gånger och risken för samhället blir viselöst är faktiskt stor.
Plockar man bort lite yngelramar och oxalsyrabehandlar är prognosen betydligt bättre. ...
I SBR/av Jordbruksverkets rekommendationer "Varroabekämpning med ekologiska metoder" så anges angående myrsyra ...."som en långtidsbehandling (10–20 dygn). En korttidsbehandling används för att snabbt och tidigt reducera kvalstermängden och utförs vanligtvis direkt efter slutskattningen, dvs. under eller efter den första fodringsomgången. En långtidsbehandling genomförs vanligtvis senare, när fodringen är avslutad och innan det blir för kallt"....
Menar du att en ska strunta i de rekommendationer som ges av SBR? Och i stället följa dina råd att ha ihjäl binas yngel(som är rätt många här nere i södra delen av landet, mina bin drar idag på murgröna och drar även in pollen och vatten) och behandla med oxalsyra?
-
Jag måste hålla med Gilbert. Att ta bort yngel på hösten är effektivt, så länge yngel finns i kupan kryper också varroan in i det. Och det yngel som finns är troligen betydligt mer drabbat av varroa än tidigare generationer eftersom det inte finns så mycket yngel för varroan att krypa in i. Och skillnaden mot drönarutskärning är väl inte stor, om man nu menar att det är synd om bina.
-
Normalkupan: 3/4 langstroth
Invintring:
Undre lådan är alltså fortfarande invintringslådan. Den åker bort när man plockar om inför invintringen och sätter på foderlådan.
Nästa vår kommer det in en ny invintringslåda och allt skiftas nedåt och ut för vaxförnyelse.
Varför invintrar du på så lågt utrymme som bara 2 lådor 3/4 langstroth?
-
Def finns problem med yttrandefrihet.
Om en sann utsaga kontras med fem tokiga så syns de tokiga mest.
Det har aldrig dött någon drottning för mig under myrsyrebehandling.
Det dör inga bin alls. Vad jag vet har ingen i klubben problem med döda
bin. Vi är många som använder myrsyra eftersom Tedblad demonstrerar
hur man ska göra varje år.
Om man följer instruktionerna och lär av de med erfarenhet så är
myrsyra en bra metod.
Ifall man har driftformen slit-och-slängbiodling kan jag tänka mig hur
en behandling ser ut. Om man öppnar kupan och hastigt
skvätter koncentrerad syra på ramarna så dör naturligtvis bin.
Om alla försöker svara på de frågor nybörjarna har och tänker efter lite
vad som är relevant för trådstartaren så blir det enklare.
Den här tråden är ett exempel på hur förvirrat det kan bli annars.
Om någon vill så kan han starta en egen tråd med tex namnet:
"Extrema åsikter om stordrift från en biodlare i Upplandsskogarna
av X-X XXXX".
Och sen hålla sig där !!!!
Så kan de som känner behovet följa den tråden eller bara tjafsa med
trådstartaren göra det. Skriv gärna ut namnet så kan alla som lärt
känna trådstartaren då han använde sitt eget namn på forumet hålla
sig därifrån.
Alla åsikter är välkomna i min tråd, förstår ju att folk kör efter olika skolor beroende på förhållanden. Ska det skrivas otrevligheter så kan man strunta i att skiva något överhuvudtaget tycker jag. /Anna
-
Jag måste hålla med Gilbert. Att ta bort yngel på hösten är effektivt, så länge yngel finns i kupan kryper också varroan in i det. Och det yngel som finns är troligen betydligt mer drabbat av varroa än tidigare generationer eftersom det inte finns så mycket yngel för varroan att krypa in i. Och skillnaden mot drönarutskärning är väl inte stor, om man nu menar att det är synd om bina.
Nej det är inte för att det är synd om bina även om jag tycker det är ett slöseri med ynglen bara för att de "troligen" är drabbade mer av varroan. Jag ifrågasätter bara Gilberts "råd" till ts som går stick i stäv med vad som rekommenderas ifrån SBR/Jordbruksverket dvs att Gilbert hävdar att en inte ska använda myrsyra på hösten utan i stället ha ihjäl ynglen och sen oxalsyrabehandla samhällena.
Alla åsikter är välkomna i min tråd, förstår ju att folk kör efter olika skolor beroende på förhållanden. Ska det skrivas otrevligheter så kan man strunta i att skiva något överhuvudtaget tycker jag. /Anna
Ja, det är trist när det blir ovänskap i trådar - å andra sidan så är inte alla råd och skolor så bra/genomtänkta och som nybörjare är det väldigt svårt att hänga med på varför åsikterna går så mycket isär. Jag tror att det handlar om inställning, i det här fallet till bina.
-
Varför invintrar du på så lågt utrymme som bara 2 lådor 3/4 langstroth?
Jo om två lådor är för lite på våren så är det fullt tillräckligt under invintringen. Bina skall i stort bara vistas mellan foderramarna vintertid.
Håller man sig till ett system så kan det räcka med att besöka bina 5-6 gånger per säsong beroende på vad man har för dragväxter.
De stora genomgångarna är våren, skattningen eller skattningarna, slutskattning och genomgång inför invintring med foderlådan på.
Det har funkat bra, har bra utveckling. Har tid med djurhållning, konsultande, marknader, skogsbruk, jakt och odling (självhushållning).
Plus mycket annat som man kan syssla med om bina får sköta sitt på egen hand. De är lixom specialister på honungsproduktion!!
-
Jo om två lådor är för lite på våren så är det fullt tillräckligt under invintringen. Bina skall i stort bara vistas mellan foderramarna vintertid.
Även du har missat binas behov för att övervintra med så låg foderförbrukning som möjligt. Bina kan inte bilda en fungerande vinterklunga om de tvingas sitta mellan foderfyllda kakor.
-
De har tillräckligt med utrymme och tillräckligt med foder. Alla med 3/4 langstroth invintrar sannolikt så.
2 st 3/4 Langstroth är mera än 1 st LN som många från biodlarna invintrar på. Så du får allt räkna om!
-
De har tillräckligt med utrymme och tillräckligt med foder. Alla med 3/4 langstroth invintrar sannolikt så.
2 st 3/4 Langstroth är mera än 1 st LN som många från biodlarna invintrar på. Så du får allt räkna om!
Ja det är många som behöver öppna och kolla ett omanipulerat bisamhälle under minusgrader så får de se hur bina vill ha det. Det ärt höjden på utrymmet som är det viktigaste och inte hur stort utrymmet är i sidled. Men det går att övervintra bin hur som helst och de klarar sig rätt bra. Man man blir faktiskt lite förvånad över resultatet när bina får tillämpa sin egen strategi.
-
Bina är anpassningsbara, de klarar av vad som helst. De kan bosätta sig i en trädstam eller skorsten. De är inte speciellt kräsna.
Men biodlaren är inte speciellt anpassningsbar, han har ofta destruktiva förutfattade meningar om hur bina lever och ställer alltför ofta till det för sig självt.
Därför skall man göra det enkelt och rationellt och låta bina vara ifred mellan besöken.
-
Det behöver inte vara ett motsatsförhållande mellan vad som är bra för bina och för biodlaren.
Jag har också alltid hävdat att bina är anpassningsbara och klarar vad som helst, men de senaste åren har jag gjort lite enkla studier och jämförelser av mina bin och jag har fått lite nya insikter. Ett enkelt tips är att invintra på lite olika sätt jämföra mängden vinternedfall, snarare än att jämföra vinterdöda samhällen. Det senare har jag normalt inte, därför trodde jag att mitt gamla sätt var det bästa.
-
Det behöver inte vara ett motsatsförhållande mellan vad som är bra för bina och för biodlaren.
Jag har också alltid hävdat att bina är anpassningsbara och klarar vad som helst, men de senaste åren har jag gjort lite enkla studier och jämförelser av mina bin och jag har fått lite nya insikter. Ett enkelt tips är att invintra på lite olika sätt jämföra mängden vinternedfall, snarare än att jämföra vinterdöda samhällen. Det senare har jag normalt inte, därför trodde jag att mitt gamla sätt var det bästa.
Intressant Olof! Vilka insikter har du nu fått i mängden vinterdöda bin och i vilka varianter av lådantal osv?
-
Intressant Olof! Vilka insikter har du nu fått i mängden vinterdöda bin och i vilka varianter av lådantal osv?
I stort sett samma som Jano fast inte alls så detaljerat: bina ska inte sitta på fodret utan istället på tomma celler, men måste ändå såklart ha fodret lättåtkomligt.
Edit: tomma celler, inte tomma ramar som jag skrev först!
-
Då är vi inne på samma spår... :)
-
Hej
Tittade (genom fönstret) så sent som idag och kan så som förra året konstatera: bina (bortsett från några enstaka) sitta inte på honungen.
Jag har Warrékupor (30x30x20) och två lådor på toppen är eller mindre fyllda med honung. Samhället sitter på de nu tomma kakorna under.
Bina skall inte sitta på fodret...de vill nämligen inte det
Inget nytt som jag har att förtälja egentligen...(såsom Gilbert säger) bin klarar vad som helst..fast även de har en gräns och den håller vi på att överskrida enligt min förståelse.
Däremot håller jag med honom: lämnar bin i fred så mycket det är möjligt!
Jag har samhällen som jag inte störde månader i sträck under sommaren. Målsättningen är att göra ett ingrepp högst två gånger om året.
För att kommer tillbaka till ämnet: jag behandlar även i år mina samhällen med en oxalsyraförångning..färdigt.
-
Finns det någon riktlinje hur många fulla ramar, LN, man ska vintra in på? Är orolig att mina bin inte kommer ha tillfälligt med foder. Men känner att jag inte bör greja mer med dom nu...dax att låta dom vara ifred....eller ska jag kämpa med att ge dom mer foder? Dom har 3-4 fulla ramar sen 3-4 halvfulla...kan det räcka?
Nästa år ska jag skaffa mig något annat än trågkupa, det är omöjligt att kolla nerfall i dom. Men vad ska man välja? Känns som en djungel med format och utföranden.
Med vänlig hälsning, Anna
-
Jag har bara foderlådan på och låter bina dra ner sockerlösningen själva. Det är mängden socker som man kanske måste ha lite koll på. Har ett stort samhälle dragit ner t ex en hink bifor där du är och de har några kg honung kvar så är det "ett mått" på att de dragit ner allt och tillräckligt.
Jag räknar aldrig foderramar.
Om den kupan du har så är det korrekt (men det får man inte säga här!! Det blir ramaskrik).
Men de har noll koll. De kör ofta med myrsyraburkar och olika byggmaterial och tycker allt är väl även om de egentligen har mera Varroa än de själva inser.
Du har ju LN ramar så varför inte kolla in en LN kupa med tak och lådor. Ramarna finns ju så det är bara att flytta över. Kolla först en ram mot kupan hos din handlare innan du köper.
-
Det var tyska biodlare som började med myrsyra och myrsyraångor. Myrsyraförångaren var i början en trasa i en glasburk. Senare förfinades förångningen av en då ung Bruno Becker. Han använde olika sorters material för att få till en kontrollerad förångning av myrsyraångor vid lagom temperatur och rätt dosering. Under lång tid användes bitar av byggskivor som fick suga upp myrsyraångor och sedan förånga den i kupan. Det var Bruno som lärde tyska, danska och svenska biodlare att använda myrsyra och myrsyraförångare.
Idag är han inne på sin 3:e generationen myrsyraförångare, en patenterad "evaporator" som är den klart vassaste myrsyraförångaren som byggts.
Jag träffade honom på Apimondia i Kiev, där hälsade han på i Nassenheiders monter när jag snackade med Stefan Weiland som driver Nassenheider. Kul gubbe med många fina och moderna idéer till produkter för små producenter.
http://www.bienen-becker.de/18001.html (http://www.bienen-becker.de/18001.html)