Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: Bagger skrivet 07 jul-15 kl 10:28
-
Tittat på en stiga åkgräsklippare för 12000:-.
Och tänkte att ja, den kan fungera att dra något med, bakhjulddriven, och utväxlingen verkar vara rätt, 5 växlar fram, en bak, max hastighet runt 9-10 km/t, vilket borde ge 2-3 km/t på ettan, vilket bara är runt dubbelt så fort som en riktig traktor på lågettan. (beroende på fabrikat).
Största problemet som kan ses från håll är som jag ser det dom små 8 tums drivhjulen.
Annat än på torr asfalt eller packad torr lergrusväg hittar dom nog inte mycket fäste.
Ska man sätta på kedjor får mycket större hjul inte plats, plus att större hjul ställer till med utväxlingen.
Ska man ha den som gräsklippare krävs jämn och slät, sten och rotfri mark, vilket inte finns här.
Fått lite inspiration genom att titta på bilder från traktorpulling lawnmover stock class.
Nog är drivhjulen i minsta laget?
-
Vad ska du dra?
-
Runt 300-400 kilos släp som max, värsta underlag är blir rotfri och så gott som stenfri skogsstig, ca 70-80 cm bred.
Har dragit eländet för hand, och tror en stiga med 18" drivhjul kan klara det bättre.
Är trots allt runt 15 hästar, problemet är att få ner kraften i backen.
Kan tänka mig svetsa ihop diffen, som i traktorpullingsporten, hur blir då styrförmågan?
Möjligen bättre med separat broms på hjulen.
-
Köp min Gilson!
Den har:
Främre klippbord (kraftuttag)
Snöblad
Slirskydd/snökedjor
Någon form av jordjusterarräfsa att montera på bommen fram.
Vagn
Dragkula
Körglädje
När jag köpte den så gick den snabbast i byn, hela 14 km/h enligt ynglingarna som inte hade fyllt epa eller moppe än..
-
Ser stabil ut Gilson, folk skriver dock att reservdelar kan vara svårt att få tag i.
Köper man nytt fås även garanti, om man drar sönder den.
Stiga säljer sina tornado modeller under benämning traktor, vilket betyder dragare.
I specen har jag inte hittat någon max dragvikt, vilket kan betyda att grejjorna ska hålla för vad motorn klarar med marginal.
I annat fall har man garantin.
Och med tanke på stock classen i traktorpulling ser margonaler ut att finnas.
Föredrar även mekanisk växellåda även om hydrostat verkar mycket smidigare.
-
Jag förstår hur du tänker, gamla traktorer är inte kul...om man inte tycker att fixa är kul.
Men min har varit nere i skiten och vänt men börjar nu fungera bra igen, dock klipper den inte så vackert som min vanliga klippare så den körs inte så mycket. Men att hämta hem lite ved med duger den till, kedjor på så kommer jag fram ganska bra.
Men att hitta något nytt i den prisklassen är nog inget för mej då jag inte har en villaträdgård.
-
Ingen villa här heller, hade den varit ny med garanti och i samma pris som stiga och mckulloc, runt 10-12 tusen, hade jag tagit den direkt.
-
En hake jag hittat nu är att dragkroken på stiga är tillval.
Har sökt på dragkrok men hittar varken pris eller någon som säljer.
Så upplagt för en överaskning prismässigt på dragkroken där, om man nu hittar någon.
-
Dragkrok har jag också, det är bra när man ska köra fram vedklyv eller släp där man inte vill ta bilen.
Garanti är en kul grej att ha, även nya saker kan gå sönder tydligen.
-
Köpte en kultivator på bauhouse, den höll cirka 20 minuter innan växellådan börja kugga över.
Tur det var öppet köp 30 dagar och garanti.
Gick och lämna tillbaks skräpet och fick pengarna tillbaks, vilket blir svårare vid privata köp, särskillt om avståndet är stort.
Det säljs mycket skräp, så man får se upp och vara granskande.
Allt för många gånger blir man förvånad hur någon kan ha satt något sådant skräp i serietillverkning.
Finns ingen som har någon nytta av det, varken producent eller konsumet, mer än en tredje part som kan säga, man får vad man betalar för.
Och man kan tro att det är den jäkeln som satt skräpet i serie, för ingen utomstående kan vara så korkad.
Hembyggda traktorer är klart dom bästa, problemet för egen del är att få tag på material.
Annars hade en 100 cc gräsklipparmotor räckt långt och vanliga 16" plåtfälgar på drivhjulen, 13" fram.
Enklaste möjliga styrning och separat broms plus diff på drivhjulen.
Ett problem är lutningen på gräsklipparmotorn.
Har i och för sig en bilmotor på runt 100 kilo med förgasare som är perfekt.
Risken är att traktorn blir för stor och otymplig.
Kan bli krångligt att få till en riktigt bra utväxling, även om bakaxeln ochväxellåda från gammal volvo tål stryk, är dom inte direkt lämpade för farter på 1-2 km/t med full belastning.
-
Ja man kan tycka att det inte borde vara så svårt men tydligen..
Jag hade ju en liten fantasi om en fyrhjuling med en liten timmervagn, plogblad, gräsklippare och vagn när jag köpte gården. Ekonomin och frugan var inte på min sida.
Så min Gilson blev kompromissen, som har drabbats av sjukdomar men jag har ju fått lära mej lite om hur man pillar på startmotor och förgasare för att få igång den. Men denna motorpedagogiska resa hade jag kunnat varit utan för dom pengarna det har kostat mej trots allt.
För ska man ploga snö så behöver man motorkraft, inte en liten gräsklippare som gräver ner sig i grusen under snön, vilket gör att det gnistrar den dagen man vill prova med snöslungan istället. Gräsklippare som har en tendens att lämna djupa spår efter stödhjulen. Det enda som har fungerat bra är just att köra med vagnen samt att ha den som motvikt när man ska spänna nätet när fårhagen skulle stängas.
Nu blir det mest nöjesåkning på markerna o lite ved som ska flyttas.
Man måste vara säker på att ens maskin kan göra det som den ska göra...inte försöka göra en massa halvdant.
-
Ungefär liknande historia här.
Och visst ska man ha rejäla grejjor som håller och kan utföra jobbet så man slipper knäcka egen rygg.
På tal om begagnat såg jag en grålle för 10.000 för någon dag sedan, och då får man riktig växellåda, riktiga hjul, en riktig traktor.
Men man kan även få grisen i säcken, reservdelar som sagt, grejjor går sönder nytt som gammalt, om man inte ska ställa på museum och åka en gång om året.
Så ja, visst är det svårt.
Något annat som är svårt är att hitta tillräckligt med info om grejjerna, gammalt som nytt, förutom motoreffekt då.
Kan tycka det ska vara lätt att hitta med sök på nätet, men så är det inte längre.
-
Leyland 154 med kass topplockspackning finns på Blocket. Bjud 12000. Delar finns i Storbritannien och servicen är bra. Vår BMC 9/16 är likadan baktill. Hitchkrok och trepunkt. En mycket trevlig traktor om man är rädd om hydrauliken.
Edit: Den kan ha hitchkrok. Säljaren begär 12000 men man kan bu bjuda mindre. Dessutom registrerad!
-
Riskabelt att köpa något som inte går.
Är det bara topplockspackningen som är trasig så är det bra.
Går det lätt att få tag i ny så är det bra.
Är det så lätt att fixa, borde ägaren göra det och lägga på en tusenlapp på priset.
Annars är 10 mil köravstånd med traktor, så slipper man betala frakten.
-
Riskabelt att köpa något som inte går.
Är det bara topplockspackningen som är trasig så är det bra.
Går det lätt att få tag i ny så är det bra.
Är det så lätt att fixa, borde ägaren göra det och lägga på en tusenlapp på priset.
Annars är 10 mil köravstånd med traktor, så slipper man betala frakten.
Så lätt är det inte att det lönar sig för en tusenlapp, inklusive ny packning
-
Och det stannar inte med topplockspackningen. Det är alltid en massa annat man behöver greja med gamla traktorer innan allt funkar.
Som ägare till en "minitraktor", dvs gräsklippare, som använts till att putta snö och bärga hö och allt möjligt så kan jag meddela att man blir rätt frustrerad av att använda den så. En riktig traktor är fantastiskt mycket mer mångsidig och användbar.
-
Runt 300-400 kilos släp som max, värsta underlag är blir rotfri och så gott som stenfri skogsstig, ca 70-80 cm bred.
Skall du fram där så kanske du skulle satsa på en tvåhjulstraktor. Eller en liten häst ;D
-
...Blockettraktorn ska gå som ren skrot eller reservdelsmaskin...kanske gått med glykol i oljan vilket inte är riktigt nyttigt för livslängden...topplocket kan ju även vara både skevt och spräckt.... Vikten du ska dra är ju bara ca tre eller fyra fulla skottkärror....Är inte avståndet för stort så varför inte som ovanstående förslag en tvåhjulstraktor som även kan användas till jordbruk....
-
Sen kvarstår ju det där med definitionen av billigt.
Köpte själv min lilla Gilson för 11 000 tror jag, tveksamt om jag har haft så stor nytta av den så att det känns bra i efterhand. Har ju fått lägga någon tusenlapp på reparationer...
Nu har frugan råkat yttra sig att om jag säljer den så skulle jag kunna få köpa en Grålle eller liknande, problemet är väl att en större maskin ger större kostnader. Och frågan är ju om den orkar skotta snön som faller, dra stockarna man fäller...gräset klipper den ju inte och ett garage behövs.
Så kanske det där med tvåhjulstraktor kan vara ett alternativ, har ju sett dessa på Balkan, dom kan man ju köra i bergen med...och en slåtterbalk till detta så borde man kunna lösa sina uppgifter.
http://www.blocket.se/malmo/Tvahjuls_traktor_57082060.htm?ca=23_15&w=1 (http://www.blocket.se/malmo/Tvahjuls_traktor_57082060.htm?ca=23_15&w=1)
15500 är inte så mycket kanske..
-
Givetvis klarar grållen det där, och kan dessutom stå utomhus året om och några kostnader behöver man inte räkna med om den går bra när man köper den. Den är ju inkörd och byggd för att hålla i jordbruket. Men en tvåhjulstraktor kommer fram där det är trångt och går att använda i trädgården på ett helt annat sätt.
-
Mej veterligen så har inga maskiner jag köpt varit utan kostnader när dom väl kommit på plats.
Men en Grålle eller liknande kan man ju ha för att köra till affären...och det är ju dte jag vill kunna göra ibland, livskvalitet kallas de visst..
-
Visst har man kostnader eftersom den kräver drivmedel och lite olja/fett, men grållen är en enkel och robust maskin som i den pysselnivå på arbete som den oftast hamnar i kan hålla många decennier utan några övriga kostnader.
Bensingrållarna är billigare och fungerar fint när man inte kör upp så många liter per år.
-
Jag hoppas du har rätt...
För om man inte är så bra på motorer så kan det lätt bli kostsamt..
-
Sen kvarstår ju det där med definitionen av billigt.
Köpte själv min lilla Gilson för 11 000 tror jag, tveksamt om jag har haft så stor nytta av den så att det känns bra i efterhand. Har ju fått lägga någon tusenlapp på reparationer...
Nu har frugan råkat yttra sig att om jag säljer den så skulle jag kunna få köpa en Grålle eller liknande, problemet är väl att en större maskin ger större kostnader. Och frågan är ju om den orkar skotta snön som faller, dra stockarna man fäller...gräset klipper den ju inte och ett garage behövs.
Så kanske det där med tvåhjulstraktor kan vara ett alternativ, har ju sett dessa på Balkan, dom kan man ju köra i bergen med...och en slåtterbalk till detta så borde man kunna lösa sina uppgifter.
[url]http://www.blocket.se/malmo/Tvahjuls_traktor_57082060.htm?ca=23_15&w=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/malmo/Tvahjuls_traktor_57082060.htm?ca=23_15&w=1[/url])
15500 är inte så mycket kanske..
Ja en sådan där har man nog bra användning av, frågan är om det är tillräckligt med fäste för att dra 3-400 kilo på annat änslät mark.
-
De tvåhjulstraktorer som är byggda med originalsläp har släpets axel ganska långt bak så att kärrans koppeltryck ger drivhjulen fäste. Kolla in märket Belos.
-
Har sett bilder på lite olika minitraktorer nu, och fastnat lite för en midjestyrd.
Fördelarna med midjestyrt är rätt uppenbara.
Ingen diff.
Fram hjulspår går i samma som bak.
4x4.
Enkel konstruktion.
Hur är det med nackdelarna rent konstruktivt i jämförelse med klassiskt, finns några svagheter?
-
De tvåhjulstraktorer som är byggda med originalsläp har släpets axel ganska långt bak så att kärrans koppeltryck ger drivhjulen fäste. Kolla in märket Belos.
Har tittat på en del youtubeklipp på sådana (inte just belos) och dom flesta ser ut att spinna på hjulen rätt lätt vid svagt motlut och lite lera med släp på.
-
Ingen diff? Blir tungstyrt...
-
Har tittat på en del youtubeklipp på sådana (inte just belos) och dom flesta ser ut att spinna på hjulen rätt lätt vid svagt motlut och lite lera med släp på.
Jag har en BCS tvåhjulstraktor, den här tråden har behandlat tvåhjulstraktorer och hur vi använder dem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114717.msg1649171#msg1649171 (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114717.msg1649171#msg1649171)
Jag har vagn till den. Det fungerar bra i skogen så länge det inte är stenar och rötter i vägen. På en gång jag har lastat tungt så fastnar den bakom en rot/sten. Jag har diffbroms och broms på varje hjul.
Min variant har en maxfart på 4,5 km/h. Det är inte så mycket om man vill färdas snabbare. :)
Jag har bett grannen hjälpa mig att köra ut ved med sin traktor, det fungerar ibland, han har ju också mycket att göra...
-
Ingen diff? Blir tungstyrt...
Anntog att midjestyrt inte behöver diff.
I annat fall ser jag ingen fördel med midjestyrt alls.
-
I en kurva går ytterhjulet längre sträcka än innerhjulet på samma axel oavsett styrmetod.
-
Som jag förstår är tvåhjulstraktor jämnställt med framhjulsdrivet att dra med, för lite tyngd på drivhjulen.
Bakhjulsdrivet, om draget är rätt placerat, får hela dragarens (traktorns) tyngd på drivhjulen, med hävstångseffekten som trycker ner bakhjulen.
En annan inte så liten fördel med en mindre traktor jämfört med en stor, är att den lilla traktorn är mobil.
Man kan transportera med vanligt släp eller flak, utan specialutrustning, med lätt släp, lätt lastbil exempelvis, om man ska använda den på annat ställe.
-
Lite rättvisa åt tvåhjulstraktorn...Nämndes i en tråd...släp till tvåhjulingstraktorn byggs så att tyngdpunkt hamnar mer på maskinen...sedan finns det ju hjulvikter ,kedjor, experiment med olika storlekar på hjulen...lite upp till en själv om man har en proffsmaskin som grund...Sedan kan den ju användas till annat...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=139&t=223181&start=15 (https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=139&t=223181&start=15)
-
Ja är det en jordbearbetning i första hand man vill ha så.
För egen del är det arrenderad mark, som tycks bli dyrare och dyrare i arrende ju mer man kostar på den och svett, som dessutom inte är till salu.
Och hade den varit till salu, har jag i alla fall inga arvingar som kommer ärva den bearbetade marken.
Så lever lite på indianskt vis, lämnar inga större spår efter mig, hej, nej men vad trevligt, och hejdå ungefär.
Har man tvåhjulingen som dragare och hänger på extra vikter plus drar mycket last, tror jag det blir enorm påfrästning på styrleden.
Är nog i första hand inte till att dra tungt med, så att kalla den för tvåhjulstraktor verkar vara en aning missvisande.
Jordbearbetare hade nog varit mer rätt, även om den har viss dragförmåga.
Bakhjulsdriven traktor med motsvarande tyngd är nog bättre att dra med.
Vill man göra åker av någon annans stenrös för att odla lite potatis så vill man.
Nog svårt att slå ner pålar till fårstängsel i denna förbannade mark, som inte lämpar sig till annat än att hyra ut till en dumbom.
Om inte för den utrullade gräsmattan hade den inte ens fungerat till fårbete, för att gräset inte ska begravas av kottar och barr, krävs ihärdigt arbete med kratta och räfs, då några flerhundraåriga enorma tallar kastar kottar som ur en kulspruta.
Då jag nu börjar inse att jag är i helvetet, frågan är hur jag kan ha hamnat här och varför.
Sägs att det betyder otur att såga ner sådana husträd som dessa urgammla tallar, om ett par hundra år har vinden tagit dom i alla fall.
-
...inga styrleder på tvåhjulstraktorn...dom tål mer än man tror...överlever dom i öststaterna så är det bra prylar...Såg något tubeklipp från Finland där det hämtas det ved med tvåhjulingar...Men som sagt man får spana av sin miljö innan man tar slutgiltigt beslut...Men att en stiga trädgårdstraktor skulle hålla har jag svårt att tro, ser ut som den är gjord för att eventuellt köra några löv på en liten vagn. Trots garanti på den så kanske inte den gäller för körning i skogen eller tuffare tag eftersom den nog är tänkt för lite finkörning vid villan.
https://www.youtube.com/watch?v=IKeaOEn_2tQ (https://www.youtube.com/watch?v=IKeaOEn_2tQ)