Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: magnus_s skrivet 11 maj-14 kl 17:04
-
Var idag ute och Söndagsåkte några mil. Helt plötsligt så dör bilen mitt ute i skogen.
kollar över säkringar osv. Men allt i sin ordning, försöker sedan starta o vipps så hoppar den igång som inget. Fortsätter några km. Sedan händer samma sak säkert varannan km i säkert en mil. Den var dock tvungen att stå1-2min innan den startade.Sedan så gick den klockrent resten av vägen hem. Och även nu när jag var iväg en sväng. Någon som varit med om liknande eller har nån tanke om vad det kan vara?
Mvh. Magnus
-
Det är ett vanligt fel och händer också på Volvo 850/855 ibland.
Felen brukar variera och en del vänjer sig vid att det bara händer emellanåt. :)
Vanligt är bränslefiltret men också kamaxelgivaren. Kan också orsaka att bilen rycker i tid och otid.
Något som också brukar hända är krångel med startspärren eller luftmassemätaren.
I folkmun brukar i alla fall jag höra kamaxelgivaren oftast..
Sen finns där ju exemplar som glömt att tanka också. ::)
-
Det är ett vanligt fel och händer också på Volvo 850/855 ibland.
Felen brukar variera och en del vänjer sig vid att det bara händer emellanåt. :)
Vanligt är bränslefiltret men också kamaxelgivaren. Kan också orsaka att bilen rycker i tid och otid.
Något som också brukar hända är krångel med startspärren eller luftmassemätaren.
I folkmun brukar i alla fall jag höra kamaxelgivaren oftast..
Sen finns där ju exemplar som glömt att tanka också. ::)
ja tankningen är gjord iallafall:) bränslefiltret slog mig med först, och lär väl bli det första steget att ta i felsökningen. Vet du om detta bara är att skruva bort? Eller är det nått som så att säga är tryck på?
-
Så länge varken motor eller tändning är igång så blir där i alla fall inga flertalet liter spill. :)
Ta gärna av ena polen på batteriet så du inte riskerar några felkoder, se upp för gnistor.
-
Så länge varken motor eller tändning är igång så blir där i alla fall inga flertalet liter spill. :)
Ta gärna av ena polen på batteriet så du inte riskerar några felkoder, se upp för gnistor.
Tack för tipset. Blir att investera bränslefilter imorgon 8)
-
Låter mer som fel i kamaxelgivaren då. När bränslefiltret blir tätt brukar det komma gradvis och man borde märka att bilen går sämre och sämre, inte att den går bra och sedan plötsligt dö för att sedan gå som vanligt igen. Bensinpumpen kan dock ge sådana symptom när den börjar ge upp, men jag vet inte hur vanligt det är på den bilmodellen.
-
Dålig jordning kan ge liknande symptom, kolla över bilens jordpunkter.
-
Efter att motorn stannat och du försökte starta, gick startmotorn då eller verkade hela elsystemet dött? Och när du väntat ett par minuter så gick den igång som om inget hänt? Isåfall kan det vara laddningsrelät som spökar.
-
Efter att motorn stannat och du försökte starta, gick startmotorn då eller verkade hela elsystemet dött? Och när du väntat ett par minuter så gick den igång som om inget hänt? Isåfall kan det vara laddningsrelät som spökar.
japp startmotorn gick allt som vanligt. sen hoppade den igång som inget.
-
Jag sätter en peng på nån givare. Vevaxelgivaren har det varit på våra bilar när dom betett sig sådär.
-
Efter att motorn stannat och du försökte starta, gick startmotorn då eller verkade hela elsystemet dött? Och när du väntat ett par minuter så gick den igång som om inget hänt? Isåfall kan det vara laddningsrelät som spökar.
Laddningsrelät? Menar du reläet som slår på strömmen när man vrider nyckeln till tändningsläget? För något laddningsrelä tror jag inte man hittar på en volvo från 1999
-
Alla bilar har väl ett laddningsrelä? Även om det sitter i generatorn. .
-
Nej. Laddningsrelä (bakströmsrelä) finns bara på gammaldags likströmsgeneratorer. På en växelströmsgenerator (teknik som började användas i mitten av 60-talet och var införd på praktiskt taget alla personbilar 10 år senare) ersätts den funktionen av en likriktarbrygga med dioder. Ibland hände det dock förr i tiden att okunnigt folk kallade laddningsregulatorn för laddningsrelä, eftersom den på likströmsgeneratorer oftast var inbyggd i samma kåpa som bakströmsrelät.
En del äldre bilar med växelströmsgenerator kan ha reläer för att slå till magnetiseringen när man slår på tändningen, framför allt förekommer det på bilar byggda med fransk eller amerikansk teknik. I en del sällsynta fall (bl a Vaz/Lada) finns också ett relä för laddningskontrollampan.
Men för att återgå till det här V70-problemet så är det ganska vanligt med intermittenta fel på s k hallgivare som sitter vid vevaxel eller kamaxel på 80- och 90-talsbilar. På motorer som har givare på båda ställena kan styrsystemet ofta sätta en felkod om den ena givaren krånglar, då är det lätt gjort att koppla in en OBD-kabel i efterhand för att se efter vad det är för problem. Men man ska inte ta för givet att givarna är felfria bara för att man inte hittar någon felkod.
Man ska inte heller byta en givare på chansning, utan bör först också kolla att det inte rör sig om t ex skadade kablar. På Fordar med tvärställd motor har jag varit med om att kabeln till kamaxelgivaren har skavts sönder mot en slangklämma på en slang till värmepaketet.
Jag har en känsla av att risken för givarfel är större om motorn har läckt olja så det är mycket oljigt och smutsigt runt givaren. Kamaxelgivaren kan också ta skada om motorn någon gång har varit svårt överhettad.
-
Låt säga att det är ett givarfel. Är det något man skulle kunna skruva med själv med någorlunda skruv vana?
Eller bör man låta verkstad se över detta?
-
Kanske kan vara problem med kabelanslutningarna till bränslepumpen?
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=27513&sid=6ea1f9690184341eb9eedc97f37a7221 (http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=27513&sid=6ea1f9690184341eb9eedc97f37a7221)
-
Det bör inte vara svårt att byta givaren annat än att det kanske kan vara mycket andra prylar ivägen som måste plockas bort först. Om man inte har alltför många centraltummar på varje hand så bör man klara det själv minst lika bra som en verkstad gör det. Har man möjlighet att ha bilen stående ett tag är det lämpligt att börja med att plocka loss den gamla givaren och kolla nummer och sånt på den innan man beställer än ny.
Bränslepumpproblem kan förstås också vara en möjlighet, men det är sällan en bensinbil med insprutning tvärdör för att bränslepumpen lägger av, oftast går motorn sämre och sämre under några sekunder allteftersom bränsletrycket sjunker innan det är totalt stopp. Ska man felsöka tillfälliga bränslepumpproblem är det lämpligt att koppla in en amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen, om det finns en särskild säkring bara för bränslepumpen är det lätt gjort att göra i ordning testsladdar med flatstift i änden och ha en billig multimeter inkopplad istället för säkring under felsökningstiden.
-
Kolla om det är vacuum i tanken när den stannar så inte ventilationen är igenkorkad. Hände en gång på en 240 med samma symptom.
-
Hej.
På en Volvo v70-99 Så finns det felkoder som du bör avläsa först.
och de har säkert lagrat detta som felkod. Den har dock ingen OBD kontakt. :(
Vanligt fel vid sådan här symtom är att lödningar i huvud relä släppt.
Kan vara mycket svårt att se utan förstoringsglas. Vibrationer får komponenterna på relä kortet att släppa mikroskopiskt. När du slår på tändningen skapas det då en gnista mellan komponenten och lödningen och du får då plötsligt en mikro svetspunkt som plötsligt kan leda ström och bilen går igen tills vibrationerna lossar komponenten och bilen stannar igen.
Så återkom så vi kan ta del av felet om du hittat lösningen :D
-
Hej.
På en Volvo v70-99 Så finns det felkoder som du bör avläsa först.
och de har säkert lagrat detta som felkod. Den har dock ingen OBD kontakt. :(
Vanligt fel vid sådan här symtom är att lödningar i huvud relä släppt.
Kan vara mycket svårt att se utan förstoringsglas. Vibrationer får komponenterna på relä kortet att släppa mikroskopiskt. När du slår på tändningen skapas det då en gnista mellan komponenten och lödningen och du får då plötsligt en mikro svetspunkt som plötsligt kan leda ström och bilen går igen tills vibrationerna lossar komponenten och bilen stannar igen.
Så återkom så vi kan ta del av felet om du hittat lösningen :D
Idag hände samma sak igen. Dock ville bilen inte alls hoppa igång idag då nu blir det verkstad. Återkommer med felet när det är löst
-
Bra när felet blir konstant, då blir det mycket lättare att felsöka
-
Ja nu har du möjlighet att konstatera om det är bränslerelaterat eller el relaterat.
Kolla om det är bränsle relaterat genom att spruta in lite start gas startar den till så är det bränslerelaterat fel. Och du vet nu var du ska söka felet. ;)
Du kan även kolla om du har bra gnista på stift.
Lycka till.
-
Felet löst. Det var bränslerelät som var trasigt. Så nu går bilen som klockan igen :)
-
...ett av dom vanligaste Volvofelen gissar jag...
-
Är nog vanligt på andra bilmodeller också. Ofta är inte ens reläet sönder, men lödningar på det lilla kretskortet kan vara spruckna
-
Är nog vanligt på andra bilmodeller också. Ofta är inte ens reläet sönder, men lödningar på det lilla kretskortet kan vara spruckna
....liksom i detta fallet, lödning som spruckit.