Alternativ.nu
Övriga ämnen => Skogsbruk => Ämnet startat av: Länghultarn skrivet 19 okt-13 kl 22:50
-
Nu när jag blivit med hus och skog behöver jag också en bra såg.
Har inte råd att köpa en ny, så jag tänkte skanna av begagnat marknaden. Men vad ska man tänka på och vad i runda slängar är vettigt att betala?
Det är inget kalhuggande det handlar om utan att ta ner ett och annat träd här och var till ved. På marken finns främst björk och al men även en del gran och bok. Jag vill ha en robust såg som håller, är lättservad och reservdelar ska vara lätta att hitta.
Vilket cc bör jag ha?
Jonsered, Husqvarna eller annat?
Vad säger di lärde? ???
-
Köp en ny i Huskvarnas lågprisserie är mitt råd. Ligger på ca 2500. Begagnade sågar är oftast slut och du kommer bara att lägga tid på att försöka få den att gå bra.
-
Ja du,,Jag är kanske fel person att ge råd då jag har flera stycken.Två Husqvarna och två chinesare. Köpte en 242:a mest för skojs skull och efter en grundlig genom gång är det en trogen vän.Köpte sen ett par kineser bara för att det kul och se hur länge dom höll alt göra nån mer eller mindre halvfarlig och tillika olaglig tingest att framföra på byn.Skaffade sedermera en Hq till av modell nyare.Summeringen av detta.Husqvara i lagom stor modell.Du behöver inte den största,den blir ofta klumpig och tung.Kines grejjerna håller inte . Svårt att få hjäl med dom.Kolla även på en Stihl.Sen förmodar jag att du har huggarbyxer .
-
Ska du köpa begagnat så ska den vara genom gången .
-
Hq 242 är en bra såg men svår att hitta nya delar till. Jag tycker att du ska köpa en Hq 346, om du nu har skog ska du inte gå där med en julasåg, de e inte kul, och kul ska de va. Lycka till.
-
Hq 242 är en bra såg men svår att hitta nya delar till.
Är du säker på det? köpte nya delar tll min 257:a förra året.
Sen så är det tyvärr så att man behöver två och inte en såg, tyvärr.
-
Ofta är det ju kampanjer på sågar.. som här:
http://www.liljekvists.com/sv/husqvarna/skogsredskap.aspx?gclid=CJ35r7ffpLoCFYF2cAodwE4ATQ (http://www.liljekvists.com/sv/husqvarna/skogsredskap.aspx?gclid=CJ35r7ffpLoCFYF2cAodwE4ATQ)
Tror det är en sån jag har själv. Om du köper en begagnad så gäller det att hitta från nån seriös säljare som verkligen har gjort i ordning den, och det är inte det lättaste. En såg är ju en riktig slitgrej som åtminstone jag inte hanterar på bästa sätt, så jag skulle då aldrig sälja mina vidare. Man kör ju med dom tills man lessnar på att inte få dom att gå bra längre.
Personligen hatar jag att planera för en dag i skogen och sen när man kommer dit så går inte sågen igång. Dom nya små sågarna med 13 tums svärd och smal kedja har ju dessutom så billiga kedjor så man kan ha med sig ett par extra.
-
Jag skulle nog satsa på en ny såg, typ en Husqvarna fast inte ur proffssegmentet. Det borde finnas någon för strax under 3000 som är vettig om du nu inte ska hålla på i skogen extremt mkt.
Sedan kan du köpa den billigaste Jula-sågen och ha som reservsåg om du ex fäller fast sågen eller ha den som "skräpsåg"
-
Som de flesta påpekat så kan det vara svårt att köpa en begagnad såg om man inte är erfaren. Om det är Husqvarna, Joneser eller partner
spelar ingen större roll, många delar är lika. Känner du någon som är duktig på sågar så titta på begagnad, annars köp ny stihl, hq eller Jonsered. Jonsered och hq är i princip samma sågar men Jonsered är oftast billigare.
En bra begagnad såg från 80 talet går att få för 500-1000kr.
Har själv en Jonsered 535 från 1983 som fungerar ypperligt, köpte den genomgången. Någonstans kring de årtalen stanna utvecklingen av och därför duger de fortfarande utmärkt.
-
Har själv en Jonsered 535 från 1983 som fungerar ypperligt, köpte den genomgången. Någonstans kring de årtalen stanna utvecklingen av och därför duger de fortfarande utmärkt.
Stannade utvecklingen av då? Du har väll inte missat snabblåsningen för svärdet som finns nu, man behöver inga verktyg längre som man behövde förr när det var två muttrar. Sedan är det ju katalysator på nya sågar också. Visst funkar gamla sågar fortfarande men lite har faktiskt hänt
-
Stannade utvecklingen av då? Du har väll inte missat snabblåsningen för svärdet som finns nu, man behöver inga verktyg längre som man behövde förr när det var två muttrar. Sedan är det ju katalysator på nya sågar också. Visst funkar gamla sågar fortfarande men lite har faktiskt hänt
Vilka provs sågar har snabblås?
-
Jag har det på min nya Huskvarna. Var ju förstås skeptisk i början som man alltid är.. *sån där skit kan ju aldrig fungera*. Men det är onekligen väldigt praktiskt att kunna spänna eller byta kedjan utan att jaga rätt på verktyg.
Starten är rätt smidig numera också, jämfört med 80-talssågar. Beror ju på hur pigg man är i armarna såklart, men många har säkert glädje av en mer lättstartad såg.
Själv tycker jag det är en himmelsvid skillnad på en såg från 80-talet jämfört med en 2013, men visst.. kedja är det ju fortfarande på dom.
-
Jag har det på min nya Huskvarna. Var ju förstås skeptisk i början som man alltid är.. *sån där skit kan ju aldrig fungera*. Men det är onekligen väldigt praktiskt att kunna spänna eller byta kedjan utan att jaga rätt på verktyg.
Starten är rätt smidig numera också, jämfört med 80-talssågar. Beror ju på hur pigg man är i armarna såklart, men många har säkert glädje av en mer lättstartad såg.
Själv tycker jag det är en himmelsvid skillnad på en såg från 80-talet jämfört med en 2013, men visst.. kedja är det ju fortfarande på dom.
Är det en proffs såg då? Ja vet ju att shtil har haft det ett tag men inte på proffs sågarna .
-
Om du ska fälla träd är rätt arbetsteknik viktigare än rätt motorsåg. Jag gick en kurs för motorsågskörkort i vintras och en av lärdomarna var att med en såg på 45 kubikcentimeter med 15 tums svärd kan man fälla i princip alla träd.
Men gå inte ut i skogen och fäll träd som är grövre än 10 cm utan att du först skaffat dig vana i att hantera sågen och på något sätt har lärt dig hur man fäller ett träd på ett säkert sätt. Och skaffa riktig skyddsutrustning. Det händer alldeles för mycket olyckor när personer med otillräcklig kunskap ger sig ut i skogen med motorsåg.
-
Håll dig till de stora märkena, Husqvarna, jonsered, sthil
Att köpa de billigaste som säljs hos jula clas olsson och liknande verkar vara en stor chansning, var inte längesen man drog tillbaka något såg som inte klarade säkerheten.
När du köper tycker jag att det är viktigt att du kommer ihåg din egen säkerhet! Så se till att köpa och använda riktiga sågskyddsbyxor, hjälm och huggarstövlar / kängor.
Se även till att du vet vad du gör, för det är ett riktigt farligt verktyg om man gör fel.
Motorsågskörkort rekommenderas!
-
Men gå inte ut i skogen och fäll träd som är grövre än 10 cm utan att du först skaffat dig vana i att hantera sågen och på något sätt har lärt dig hur man fäller ett träd på ett säkert sätt.
Skulle vilja ändra detta till:
Men gå inte ut och såga utan att du först skaffat dig vana i att hantera sågen och på något sätt har lärt dig hur man använder såget på ett säkert sätt.
-
Men det ju ganska bra att lägga ner träden på ett säkert och kontrollerat sätt också. Ganska meningslöst att hantera sågen rätt för att sen slå in skallen på sig själv...
-
Och kör på alkylatsoppa och en bra olja. Köper du begagnat finns risken att du blir itutad att gamla sågar inte går på alkylat, utan att de skär. Och det kan stämma om du får tag i en gammal igensotad med koksavlagringar.
Jag skulle satsa på en modern 3000kr maskin från de tre nämnda tillverkarna. Står man inte och stresskapar ved så är de maskinerna bäst.
-
Köpte en ny Husqvarna 55 -05, måste ha varit av de sista.. En bra allround/bonnasåg är det och tål vedkapning gör den också.
-
Om du ska fälla träd är rätt arbetsteknik viktigare än rätt motorsåg. Jag gick en kurs för motorsågskörkort i vintras och en av lärdomarna var att med en såg på 45 kubikcentimeter med 15 tums svärd kan man fälla i princip alla träd.
Stämmer med min erfarenhet. Min såg har 45cc och det räcker till granar på 70cm eller mer. Iofs jag har inte sågat ner någon stor ek eller annat hår träslag men till vanlig sågning räcker det gott.
-
Jag håller med både Zixten och Besk. Emellertid ville jag betona att det går en gräns vid ”riktig trädfällning”. Enligt statistiken är det då folk omkommer, för att de inte har kontroll på fallriktningen, för att stammen spjälkas eller för att de inte tar ner ett fastfällt träd på rätt sätt. Kapa upp trän som ligger på backen och ta bort ”sly” till ved kan man oftast göra utan att riskera livhanken.
För den som är nybörjare rekommenderar jag läroboken Motorsågning från Skogsstyrelsen, bara för att få en uppfattning om vad man behöver lära sig för att kunna jobba med motorsåg på ett säkert sätt.
http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/motorsagning-1.html (http://shop.skogsstyrelsen.se/sv/bocker-broschyrer/bocker/motorsagning-1.html)
-
Är det någon som är intresserad av en "alternativ-kurs" i motorsågning så kanske vi skulle ordna en sån? 8)
-
Är den då med avstängd såg och spärrad kedja så man gnider sägen fram och tillbaks? :)
-
Japp. Maximalt energisnålt. Om man bara räknar fossil energi.
-
Svar till Pentti och Ett svart får:
Jag köpte tydligen också en av de sista år 2005, och den har fått bekänna färg. Bland annat använde jag den till att såga brädor med Logosol Big Mill, innan jag skaffade en större såg för detta. Men för vanligt skogsarbete har jag nu lärt mig att man inte behöver 53 kubikcentimeter, och då är det bekvämare med en lättare såg. På kursen i vintras tog vi ner en gran som var 90 cm vid stubben med en mindre såg än min. Det gäller naturligtvis att ha en vass kedja.
-
Skogs-Ola:
Alternativ-kurs i motorsågning låter trevligt. Den bör i första hand ordnas enligt reglerna för motorsågskörkort, eftersom detta kommer att bli obligatoriskt för den som sågar åt andra eller på andras marker. Själv har jag ju kortet, men skulle gärna vara med på en fortsättnings- eller repetitionskurs.
http://www.sakerskog.se/default.asp?path=1792&pageid=1550 (http://www.sakerskog.se/default.asp?path=1792&pageid=1550)
-
Svar till Pentti och Ett svart får:
Jag köpte tydligen också en av de sista år 2005, och den har fått bekänna färg. Bland annat använde jag den till att såga brädor med Logosol Big Mill, innan jag skaffade en större såg för detta. Men för vanligt skogsarbete har jag nu lärt mig att man inte behöver 53 kubikcentimeter, och då är det bekvämare med en lättare såg. På kursen i vintras tog vi ner en gran som var 90 cm vid stubben med en mindre såg än min. Det gäller naturligtvis att ha en vass kedja.
Beror på hur effektiv man vill vara också. Det är stor skillnad på 55:an och 357:an som jag vanligtvis kör. Har en Partner elsåg, från 80-talet. Det går att fälla och jobba upp grövre grejer med den också, men så kul är det inte.
Jag menar att när det ändå är tusenlappar, som ska ut, så är lite större bättre än lite mindre.
-
En Stihl 260 köpte jag när kinasågen dog. 5000 kronor kostade den och den är värd varenda krona.
-
Stannade utvecklingen av då? Du har väll inte missat snabblåsningen för svärdet som finns nu, man behöver inga verktyg längre som man behövde förr när det var två muttrar. Sedan är det ju katalysator på nya sågar också. Visst funkar gamla sågar fortfarande men lite har faktiskt hänt
Du behöver inte ta det såååå bokstavligt ;D ;D. Men som du säger, det har hänt LITE. 30 år senare är fortfarande ingen större skillnad på sågarna.
Jag kör med Jonsered från både 1983 och 2010, därför vågar jag uttala mig på det viset.
I vintras högg jag ek, från 40 till 65 cm i diameter med 13" svärd vilket fungerar alldeles utmärkt, tror de flesta hobbyhuggare klarar sig med 13".
Så här i efterhand skulle ja vilja rekommendera TS att enbart titta på nya maskiner för att undvika så mycket problem som möjligt. Vet själv hur farlig man kan bli när man tagit ledigt från jobbet för att hugga och sågen inte vill gå, blir knappast de mest rationella besluten, och det har man inte råde med så många gånger i skogen.
-
Stämmer med min erfarenhet. Min såg har 45cc och det räcker till granar på 70cm eller mer. Iofs jag har inte sågat ner någon stor ek eller annat hår träslag men till vanlig sågning räcker det gott.
Jo, för björk, gran etc. fungerar det bra. Jag dock förärad med främst bok varav en inte försummbar del har bröstdiamtrar över 80. Det går inte så jättebra med min 257:a. Det trista med de kraftiga doningarna är att det bara finns i proffsutförande med värme och annat lyx. Så jag spanar lite efter något i 70-100 cc-klassen men hittills är allt på tok för dyrt, så det blir att nöta i vinter också skulle jag tro.
I vintras högg jag ek, från 40 till 65 cm i diameter med 13" svärd vilket fungerar alldeles utmärkt, tror de flesta hobbyhuggare klarar sig med 13".
Brytmån på mitten? ;)
-
Brytmån på mitten? ;)
Man gör ett rejält fällskär och sen ett instick i mitten på det... Då klarar man rejäla träd.. :)
-
Brytmån på mitten? ;)
Kolla denna sidan
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733 (http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733)
Långt ner hittar du en rubrik: Fällning vid större stubbdiameter än dubbla svärdslängden
Där ser du hur det går till...
-
Jo, för björk, gran etc. fungerar det bra. Jag dock förärad med främst bok varav en inte försummbar del har bröstdiamtrar över 80. Det går inte så jättebra med min 257:a. Det trista med de kraftiga doningarna är att det bara finns i proffsutförande med värme och annat lyx. Så jag spanar lite efter något i 70-100 cc-klassen men hittills är allt på tok för dyrt, så det blir att nöta i vinter också skulle jag tro.
Sånt har jag en husqvarna 3120XP till, den har 120cc så det räcker till 8)
-
Man gör ett rejält fällskär och sen ett instick i mitten på det... Då klarar man rejäla träd.. :)
Hej!
Oxstick kallas det.
MVH
-
Skogs-Ola:
Alternativ-kurs i motorsågning låter trevligt. Den bör i första hand ordnas enligt reglerna för motorsågskörkort, eftersom detta kommer att bli obligatoriskt för den som sågar åt andra eller på andras marker. Själv har jag ju kortet, men skulle gärna vara med på en fortsättnings- eller repetitionskurs.
[url]http://www.sakerskog.se/default.asp?path=1792&pageid=1550[/url] ([url]http://www.sakerskog.se/default.asp?path=1792&pageid=1550[/url])
Ska det vara en altermativkurs så ska det vara ett alternativ till motorsågskörkort. För de som inte har lust att pynta 4000 för att lagligt kunna hugga åt andra men vill kunna hugga åt sig själva utan att såga halsen av sig.
-
Husqvarna 259 har jag ,mycket nöjd med den 8)
-
Wow! Vilken respons! Visste väl att Alternativ gick att lita på! ;)
Så, summa kardemumma så verkar de flesta tycka att det är bättre att satsa på en ny såg i 3000 kronoorsklassen? Vid en snabb titt på Husqvarnas hemsida så är det 40,9 cm3 sågarna
som ligger i den prisklassen. Räcker verkligen det? De flesta verkar ju tycka att 45 cm3 verkar lagom. Har själv fått höra från lite erfarna huggare att det absolut inte är lönt att skaffa något
under 50cm3 om man vill kunna ha den till allt....
Sen undrar jag vad som menas när det är tre siffror i betäckningen som tex Husqvarna 259. För det är väl inte 25,9 cm3 antar jag?
Fint att se att alla är så säkerhetsmedvetna. SJÄLVKLART kommer jag använda både huggarbyxor, stövlar med stålhätta och hjälm med visir. När det gäller vanan så har jag faktskt vuxit upp på ett
mindre lantbruk med tillhörande skog och blev utsläpad i skogen varje sportlov i flera år för att hugga till en tonårings stora fasa. Så lite vana har man allt även om den är lite ringrostig.
Far min har arbetat som huggare så jag tänker fortsätta att kika lite på begagnat och rådfråga honom om något är osäkert.
Någon speciell del av sågen som ofta är utsliten i begagnade sågar och man borde kolla extra noga? Nyligen genomgången" verkar ju snarare vara regel än undantag i annonserna..
Och en "alternativ"kurs i motorsåg hade förresten varit välkommet! Jag kan stå för linssoppan och chaiteet! :P
-
Hej!
Köp inte för tung såg, jä,,,t jobbigt en hel dag i skogen... o:)
Om du ska köpa en Husqvarna- köp m triobrake.......väldigt bra (om man upplever triobraken som "att den är i vägen" tummar lite på säkerheten....så gjorde även jag...)
En beg såg kan vara OK kolla så att oljepumpen funkar, kolla att den inte dör på tomgång(varm såg), kolla att kastskydd/kedjebroms är hela. Om du vill vara extra noga- demontera ljuddämparen, kolla kolvens sida genom avgasventilen så att det inte är repor i kolven- kan vara tecken på förestående" skuren såg"
mvh/ bosse
-
Den ska gå jämt och fint på tomgång. Du ska kunna vända och vrida på sågen utan att tomgångsvarvet ändras.
Beträffande alternativ-kursen så blir det älgkött och eko-uppfött fläsk!
-
Den ska gå jämt och fint på tomgång. Du ska kunna vända och vrida på sågen utan att tomgångsvarvet ändras.
Beträffande alternativ-kursen så blir det älgkött och eko-uppfött fläsk!
Då är det ju nästan så man får komma bara för det :)
-
Vid en snabb titt på Husqvarnas hemsida så är det 40,9 cm3 sågarna
som ligger i den prisklassen. Räcker verkligen det? De flesta verkar ju tycka att 45 cm3 verkar lagom. Har själv fått höra från lite erfarna huggare att det absolut inte är lönt att skaffa något
under 50cm3 om man vill kunna ha den till allt....
Så låter det ju alltid när man frågar nån som anses som proffs.. * det går inte* *du måste ha rejält* osv osv.. 'Proffs' verkar alltid utgå från att den som frågar kommer att använda sågen 8 tim/dag i grov skog 340 dagar per år..
Jag har 35 ha skog, och till det jag hugger själv, dvs gallringar och enstaka större träd eller rotvältor så fungerar min Huskvarna i lågprisklassen alldeles utmärkt. Har plockat ner granar på 70 cm diameter utan problem också.
Ska du däremot stå och vrålkapa ved i flera dagar i trave, då kan nog nåt kraftigare vara ide. Men själv tycker jag den modellen är totalt värdelös då en elektrisk kapsåg ju är 5 ggr effektivare och trevligare att jobba med än att stå i en trave och rota med motorsåg.
-
Ska sågen hålla så beror det ändå en hel del på handhavandet. Kan eller orkar man inte fila och hålla vasst går det att fördärva vilken såg som helst.
Jag köpte en ny Husqvarna för 3000 spänn för min gamla Jonsered 535 smorde jag ihjäl med hemmablandat och för fett bränsle. Nu kör jag med Aspen.
-
Siffrorna verkar väl vara kubiktum. .253 är alltså 2,53 .
-
Siffrorna verkar väl vara kubiktum. .253 är alltså 2,53 .
Tur det inte är 253kubiktum det blev tungt i så fall :)
-
De två sista siffrorna är ungefär cylindervolymen och den första (om det finns någon) är en modellserie. Även om länkavstånden och svärden är i tum så är maskinmåtten 'metriska'.