Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: Nikenik skrivet 21 sep-13 kl 23:08
-
Är verkligen inne på att bygga ett "tiny house". (http://cdn.shopify.com/s/files/1/0150/9532/products/webtt045_1024x1024.jpg?12045)
Håller på att läsa på via böcker och internet och planerar som bäst. :P
Har ni tips på vart man kan få tag på en lämplig trailer som huset ska stå på?
Har begränsad budget men gott om tid. Arbetslös...
Så om man kan få tag på en trailer som behöver lite jobb superbilligt vore det ju toppen.
Ska man kolla efter trasiga/nedbrända/krockade husvagnar?
P.s Vet att det är mycket jobb att bygga ett sådant hus, men nu tar vi en sak i taget här. :)
-
Ett husvagnsunderrede är det absolut billigaste och enklaste. Ibland kan man få gamla husvagnar helt gratis eftersom de är svåra för ägarna att bli av med. Skrotarna vill inte ta emot dem eftersom det är för mycket jobb att riva dom. Vem vet, det kan till och med finnas husvagnar som man får betalt för att ta emot ;D
-
Tänk på att det lätt blir stora tyngder när man bygger på traditionellt sätt. Försök hitta en stor boggievagn.
Inte för att de skänker bort grejerna, men kolla med stora husvagnsförsäljare. Ibland slaktar de vagnar, och har man tur kan ett underrede bli billigt.
-
Det är mycket lämpligt att börja med att tänka igenom bygget noga, göra ritningar och materiallistor så att man kan beräkna i förväg hur tungt huset blir. Glöm inte taktäckning, inredning, tekniska installationer mm. När man väl har den siffran kan man försöka få tag på ett lämpligt vagnsunderrede - eller inse att det hela blir för tungt och man måste ändra sina planer.
Tänk också på att alltsammans inte får bli tyngre än att du får dra det lagligt med den dragbil och den körkortsklass du har.
-
Det är mycket lämpligt att börja med att tänka igenom bygget noga, göra ritningar och materiallistor så att man kan beräkna i förväg hur tungt huset blir. Glöm inte taktäckning, inredning, tekniska installationer mm. När man väl har den siffran kan man försöka få tag på ett lämpligt vagnsunderrede - eller inse att det hela blir för tungt och man måste ändra sina planer.
Tänk också på att alltsammans inte får bli tyngre än att du får dra det lagligt med den dragbil och den körkortsklass du har.
Tack för svaren!
Torbjörn: Mmm, får ju självklart tänka till innan. Men först behöver jag någonstans att vara för att bygga. Har en bekant med gård som kanske har plats i en av sina lador för trailern. Skall förhandla med honom inom snar framtid, får nog ta vägen förbi systembolaget för att få honom på rätt humör inför förhandlingen. :D
Får jag fixat plats kan jag börja jaga trailer, och får jag tag på en trailer kan jag ju fixa upp den och bygga "grunden" under vintern.
Tror inte vikt och dragbil behöver spela så stor roll i mitt fall. Jag planerar inte att flytta på "huset" så ofta och har bekanta med både lastbilskörkort och traktorer. Tänker det får bli lite omständigt när det ska flyttas så kan man bygga mer "fritt" än behöva väga varje liten skruv. Går ju säkert hyra en stor dragbil för en dag långt i framtiden då bygget är klart...
Beskedet att man kan hitta gratis husvagnar låter ju lovande.
Vad tror ni om den här designen som koncept? "Fencl"... http://www.tumbleweedhouses.com/products/fencl/#ad-image-0 (http://www.tumbleweedhouses.com/products/fencl/#ad-image-0)
Ser ju för jädra mysigt ut på bilderna på hemsidan.
Står att "dry weight" (vikt utan möbler gissar jag?) ligger på drygt 2,6 ton.
(http://cdn.shopify.com/s/files/1/0150/9532/products/DSC2581_HDR_1024x1024.jpg?12061)
-
Då skall du hålla dig till en 3,5 tons släpa för bil som max om du vill kunna flytta den med hjälp av personbil. Nöjer du dig med att puttra i 40km/timme när du väl flyttar vagnen så är det bättre du bygger den som traktorvagn, då slipper du oroa dig för vikten och du slipper besiktning m m. Då kan du bygga stort ;D
-
Har man gott om pengar är det ju rätt bra att bygga på en lastbilstrailer, så som cirkusvagnen som finns till försäljning här på forumet. Då kan man bygga tungt om man vill och gott om plats blir det också.
-
Att kunna dra med personbil, men i 40km/h, känns ju som ett förståndigt tillvägagångssätt. 40km/h är ju väldigt mycket högre hastighet att flytta på än om jag skulle bygga en friggebod på marken. :P
Förhoppningsvis hittar man ett fint ställe att parkera/hyra på sen. Man kanske köper ett gammalt torp som har el och egen brunn, bor i "husvagnen" och renoverar torpet när man har lust, säljer det och bara tar huset och kör vidare...
Att bygga på lastbilstrailer har jag tänkt på. Men det borde väl bli mycket dyrare att bygga större? Mer isolering, virke, material, tid...
Tänker också att om man bygger på ca. 15m2 behövs det inte lika mycket energi att värma upp och blir billigare att bo. Kanske räcker med kroppsvärmen och värmen från laptopen under hösten, om man har solfångare på taket och bara ett litet värme-element på vintern?
Visste inte att man slapp besiktning med traktorvagn, det var ju glada nyheter, borde bli lite enklare. Måste finnas många vagnar runt om på gårdarna ute på västgötaslätten där trailern är i okej skick men inte används...
Jag har funderat på att bygga på en stor lastbilskärra och låta huset stå på halva och ha ett växthus på andra halvan... Men tror jag kommer bli inspärrad på psyket när jag berättar för familjen då. ;D
-
Skall du ha en ide som retar många så bo i en kontainer ;D
En 30 fots får du ett rymligt boende i och när du vill flytta så finns det gott om bilar som hanterar kontainrar. Ytterskalet är då helt klart, inbrottssäkert och åskskyddat. Det enda du behöver göra är att isolera och ta upp fönster. Bulk-kontainrar har ofta takluckor som du lätt ersätter med ljusinsläpp.
-
Skall du ha en ide som retar många så bo i en kontainer ;D
En 30 fots får du ett rymligt boende i och när du vill flytta så finns det gott om bilar som hanterar kontainrar. Ytterskalet är då helt klart, inbrottssäkert och åskskyddat. Det enda du behöver göra är att isolera och ta upp fönster. Bulk-kontainrar har ofta takluckor som du lätt ersätter med ljusinsläpp.
Haha, tanken på att anta den utmaningen är lockande! :D
Kanske skaffa en fin rätt ny container och måla den rostfärgad med vita fläckar (måsskit) och slå lite med slägga på den så den ser extra sunkig ut.
I mitt drömtorp har jag tänkt skaffa en eu-container och gräva ner den och ha som jordkällare.
Jag har läst det är rätt mycket krångel med att bo i container, problem med fukt och isolering.
Tror du det kommer bli billigare att bygga en container på hjul än ett "traditionellt" tiny house?
En lite mer seriös tanke angående containerbygge är väl att det kanske blir svårare att kunna få ställa huset där man vill. Stugan på bilden i tråden är ju jättevacker. Tänker om man t.ex hittar ett äldre par på någon gammal herrgård som låter en parkera huset på gården om man hjälper till med gräsklippning, laga staket och dylikt...
-
Du har helt rätt i att en vacker vagn som är välgjord kommer att vara mycket lättare att få parkera ett tag. Kommer du med en graffittimålad kontainer så skall det till ett öppet sinnelag och en lämplig plats för att bli välkommen. Även om du lackar den riktigt snyggt så kan det nog kännas som att du kommit för att stanna när lastbilen ställer av den.
Isolering är en utmaning när ytterskalet är helt tätt. Får du ut inomhusluft i isoleringen blir det blött i väggarna. Fukt inne blir det inte mer än i andra byggen.
Svårt att säga när det gäller kostnader. Du får en nästan ny 30 fotare för 30 000. Panel och tak och färg till motsvarande storlek på regelbygge går nog på 20 000. Isoleringen blir dyrare till kontainern, men om du sprutisolerar den så kan du räkna bort en hel del på stommen. Jag tycker inte du skall ge dig på kontainern som förstabygge, men den är en kul tanke ;)
-
Låter som ett roligt projekt. Lite avis är man, men har ju min gård som slukar all tid, så ngn vagn blir det inte för mig förens man blir pankis om 40 år.
Har funderat på personer som dig, folk som vill leva billigt men har tid och vill bo i vagn. Har som sagt en gård, och skulle vara kul att avyttra en bit mark för en vagnare mot att få lite hjälp på gården, låt säga 2 arbetsdagar i månaden mot plats för vagn osv.
-
octavianus!!?
Vart har du den gården?Har gått i dom tankarna en stund,fast tvärt om då ;)
-
ligger ca 3-4 mil norr om Uppsala, eller en halvtimme med bussen.
-
Låter som ett roligt projekt. Lite avis är man, men har ju min gård som slukar all tid, så ngn vagn blir det inte för mig förens man blir pankis om 40 år.
Har funderat på personer som dig, folk som vill leva billigt men har tid och vill bo i vagn. Har som sagt en gård, och skulle vara kul att avyttra en bit mark för en vagnare mot att få lite hjälp på gården, låt säga 2 arbetsdagar i månaden mot plats för vagn osv.
Är nog jag som ska vara avis på dig, en hel gård. :P
Precis! Borde ju finnas många som dig som har en liten avskild plats på gården att hyra ut i utbyte mot lite arbete.
Jag gillar verkligen den ekonomiska tanken bakom vagnhus. Just nu är jag "fast" i en lägenhet med en hyra på över 4000kr/mån, och skulder till csn osv...
Får man bara byggt vagnhuset, jobbar och lever snålt är jag nog snart skuldfri. Och kan t.ex bo på västkusten och paddla kajak på sommarhalvåret och vid någon fin skog i värmland på vintern medans man jobbar några månader om året.
Och just nu skulle jag kunna använda tiden jag har till att bygga på huset.
Men först förhandlingar med Tobbe över några kalla öl om plats i ladan... :)
-
Även vi kan erbjuda P-plats! På två ställen! ;)
Välkomna med PM!
-
Tack för visad respons Octavianus och Blåsippan!
Nu vet jag att ni finns :-)
Är lite låst i en lgh just nu, men den ska säljas.Återkommer, om ni har tur ;-)
Mvh Rickard
-
En Fencl tror jag du kan bygga på ett enkelt husvagnsunderrede faktiskt. Jag misstänker att min första vagn var tyngre än så och den klarade en flytt på 40 mil bakom personbil :)
-
Man får väll kolla upp vad däcken klarar för belastning, jag antar att de smäller före ramen viker sig, åtminstone om man satt fast huset på ett bra sätt
-
Om man skall bygga ett hus på en vek vagn, vilket alla husvagnsundereden är, så gäller det att bygga väggarna som takstolar med nocken över axlarna.
-
Snickarn!
Vad använder du för material till innerväggar? OSB eller?
Va inne på din sida,men tror inte du hunnit dit ännu.Till innerväggarna alltså.
Mvh Rickard
-
En Fencl tror jag du kan bygga på ett enkelt husvagnsunderrede faktiskt. Jag misstänker att min första vagn var tyngre än så och den klarade en flytt på 40 mil bakom personbil :)
Det låter ju bra. Finns det något standardmått på husvagnsunderrede?
Du körde 40 mil med huset, men det var registrerat som långsamtgående fordon då,va?
Vad tror du om Fencl-designen?
Kommer jag ångra mig och vilja ha större?
Självklart ändrar man väl en del för att tillgodose ens personliga behov. Tänkte t.ex bara ha fönster åt ena hållet och vid "utbyggnaden" vid ingången. För att spara energi...
Men gillar idén med ett sovloft och ett loft för förvaring.
-
Det låter ju bra. Finns det något standardmått på husvagnsunderrede?
Det finns inga standardmått, utan varje husvagnstillverkare bestämmer själv. Det enda som kan vara någotsånär standardiserat är spårvidden och möjligen avståndet mellan de längsgående balkarna.
-
Det var reggat som LGF ja. Mitt ex och hennes kille körde vagnen cirka 20 mil, stannade vid en sjö och lagade middag, badade och sov i vagnen. Dagen efter körde de vidare :)
Fencl är ju väldigt fin som alla Tumbleweeds hus men de är dåligt isolerade. Jag skulle välja att ha stående 2tum3 istället för 2tum4 och sen skulle jag lägga en liggande 2tum2 utanpå. Alltså tvärs de stående reglarna. På så sätt bryter du köldbryggan. Det går att bygga med så klena stående reglar när man bygger så litet. Sitter nu i en vagn som är byggd enbart med 2tum2 :) Byggd på ett husvagnsunderrede den med :)
Innerväggarna i nya projektet ska jag klä med pärlspont.
-
Finns det något annat sätt att komma förbi byggnadslovet?
Som tex att mindre huskropp är flyttbar med kran och trailer? Eller måste det vara just hjul som gör att den är flyttbar! Men iof är det hjul på en trailer, men ni fattar nog vad jag är ute efter.
-
Den behöver inte hjul. Oavsett om den har hjul eller ej är det bygglov som gäller om du ställer upp den varaktigt. Men vem kollar på en gård utanför tätbebyggt område ;)
-
Beror väl lite på grannsämjan ;)
Men det låter logiskt!
-
Men om man faktiskt flyttar den ett par gånger om året? Hur långt behöver man månntro flytta den, och duger det med fram och tillbaka - en vinterplats och en sommarplats?
-
Nu är jag inte lagkunnig, inte heller bryr jag mig särskilt mycket om alla dessa byrokratilagar som skapas i parti och minut, men jag ser ingen fara med bygglovet så läng huset faktiskt är flyttbart. Om myndigheterna får nys om att du bor i ett litet flyttbart hus, och de tycker att det ser permanent ut, så kommer de att säga att du skall komma in med bygglovsansökan. Då beställer du bara ut en bil och flyttar huset, helst ut ur kommunen. Så länge du är beredd på att flytta tror jag inte de kan klämma åt dig.
-
Nu är jag inte lagkunnig, inte heller bryr jag mig särskilt mycket om alla dessa byrokratilagar som skapas i parti och minut, men jag ser ingen fara med bygglovet så läng huset faktiskt är flyttbart. Om myndigheterna får nys om att du bor i ett litet flyttbart hus, och de tycker att det ser permanent ut, så kommer de att säga att du skall komma in med bygglovsansökan. Då beställer du bara ut en bil och flyttar huset, helst ut ur kommunen. Så länge du är beredd på att flytta tror jag inte de kan klämma åt dig.
Eller om man trivs på platsen så kan man söka bygglov i efterhand. Priset för det skall ha sänkts rätt drastiskt nu.
-
Det var reggat som LGF ja. Mitt ex och hennes kille körde vagnen cirka 20 mil, stannade vid en sjö och lagade middag, badade och sov i vagnen. Dagen efter körde de vidare :)
Fencl är ju väldigt fin som alla Tumbleweeds hus men de är dåligt isolerade. Jag skulle välja att ha stående 2tum3 istället för 2tum4 och sen skulle jag lägga en liggande 2tum2 utanpå. Alltså tvärs de stående reglarna. På så sätt bryter du köldbryggan. Det går att bygga med så klena stående reglar när man bygger så litet. Sitter nu i en vagn som är byggd enbart med 2tum2 :) Byggd på ett husvagnsunderrede den med :)
Innerväggarna i nya projektet ska jag klä med pärlspont.
Rätt enkelt att hitta lägerplats med det släpet kan jag tänka mig. Värt att köra i två dagar bara för att slippa flyttstäda också. :D
Hänger inte riktigt med på vad du menar med "tvärs de stående reglarna" för att bryta köldbryggan, förstår säkert om du hittar en bild. Men ingen brådska, har ju ingen vagn än! :D
Ja, isoleringen kanske inte är den bästa på dem. Men är det inte "bara" att göra tjockare väggar?
Har också funderat på att göra något som på den här bilden, att extraisolera rejält och inte ha några fönster åt nordsidan.
(http://minimotives.files.wordpress.com/2012/04/my-tiny-trailer2.jpg)
Pärlspont låter fint, förmodligen blir det gipsväggar och gratistapeter för min del.
Vet ni om det är krångligt att skriva/folkbokföra sig i en husvagn? Om det bara är att göra adressändring eller kommer dom kräva bygglov för att få en adress? Alltså om man t.ex hittar en gård att ställa vagnen på i ett halvår, om man skriver sig på gårdens adress?
Bygglov kan väl knappast behövas om stugan är under 15m2 ändå...
-
Kan man inte ha postbox då? eller poste restante?
-
Senast jag kollade fick endast företag hyra postbox. ::) ::)
Om du inte har någon fast adress, så kan du begära "Särskild Postadress" på en särskild blankett hos Skatteverket. Då kan du låta skicka din officiella post (som tas ur Folkbokföringsregistret) till någon vän eller annan adress som du själv väljer utan att vara skriven där. Du kan låta skriva dig som bostadslös ("på församling"), men, jag lovar dig, det är ganska krångligt att leva så. Enklare att försöka hitta någon du litar på och skriva dig där, så hämtar du posten där så ofta du kan.
-
Byggnadslovsregler bör inte diskuteras utan att man vet exakt vilken kommun det är frågan om. Sådana regler ingår ju i det kommunala självstyret, och både hur de ser ut på papperet och hur strängt de tillämpas kan vara mycket olika från kommun till kommun, det är ingen mening att lägga tankemöda på att spekulera utifrån hur det fungerar i någon annan kommun än den där vagnen/huset ska stå.
-
Det finns ju lastväxlarflak/maskinflak till lastbil.
Sen bör man tänka på bredden så att man får köra den på väg utan att behöva söka transporttillstånd.
-
Maxbredden är 2,6meter i Sverige för släp, va?
-
Maxbredden är 2,6meter i Sverige för släp, va?
Om jag har tolkat Transportstyrelsen rätt,så kan släpet få vara 3,1 m i bredd med lite extra skyltning.
-
Har nu pratat med min kompis om eventuell byggplats i lada över vintern. Det var ont om plats, dvs jag har ingen plats att kunna stå inomhus och bygga under vintern. Kostade iofs inte så mycket att fråga...
Han tyckte också att bygga "ett riktigt hus på hjul" också var ett för stort och krångligt projekt som bara riskerade att bli stående. Kanske inte helt obefogad kritik heller om man ska vara ärlig... ::)
Han tyckte jag istället skulle köpa mig en gammal husvagn eller en "norrlandsvagn" och bara fodra om utsidan med träpanel.
Typ en sådan här vagn alltså:(http://109.74.5.207/lantmarknad/produktbilder/76676.jpg)
Motiveringen var att den redan var isolerad, på hjul, skulle ta mindre tid att fixa och kosta mindre än att "bygga på riktigt".
Självklart känns ju inte tanken att bo som "trailer-trash" lika lockande som den fina stugan på bilden i början av tråden. Men jag sa att jag skulle tänka på det, vilket jag nu håller på med...
Vad tror ni?
Rent spontant tänker jag att en "norrlandsvagn" är byggd för att 3-4 jägare ska kunna bo trångt i några dagar och elda en massa ved/gas för att ha till värme,vatten och matlagning. Kanske inte blir så bekvämt att bo i själv med. Är det inte dålig isolering i dem också?
Skulle väl nästan vara bättre att köpa en färdigbyggd friggebod på bygghandeln, ställa den på en trailer och tilläggsisolera, eller?
Blir ju ett litet cirkelargument att man inte kan bygga något för att man aldrig har byggt något innan...
-
Jag tror som så att vill man verkligen bygga vagn och har det drivet som krävs så låter man ingen så tvivel hos en. Finns tvivel så ror man det inte i hamn oavsett kunskap eller ej. Jag hoppas verkligen du lyckas med din plan, för vagnslivet är ett gott liv :)
-
Man skall inte fega för mycket, du lär dig ju under tiden. Och du får också blandade mothugg/förslag här. Jag skulle inte snobba till en befintlig vagn. Det är trevligare att inte blanda material för mycket. Folk som klär in halvruttna hus i fin panel finns det för gott om.
-
Vilken rolig tråd! Jag hade tankar ett tag på att köpa ett lastbilssläp o inreda till hus. Bara o boka skjussning med lämplig lastbil om man skulle få jobb någonstanns längre bort. Men jag kom på att jag inte vill leva utan gård så det sket sig :)
-
Man skall inte fega för mycket, du lär dig ju under tiden. Och du får också blandade mothugg/förslag här. Jag skulle inte snobba till en befintlig vagn. Det är trevligare att inte blanda material för mycket. Folk som klär in halvruttna hus i fin panel finns det för gott om.
Precis, jag är ju inte helt tappad bakom en vagn (humor...). :P
"Trevligare" är ju en sak. Ett annat ord är ju iofs "kostnad"...
Tror du det blir så mycket billigare att köpa t.ex en norrlandsvagn och renovera?
-
En norrlandsvagn skall du nog renovera efter hur den är byggd, och då blir det billigt. Men att få den till ett charmigt hus på hjul med träkänsla blir nog som att försöka bryta oljefärg med Falu rödfärg.
Att bygga en vagn i lösvirke är ju inte gratis, men det behöver inte skena iväg. Du kan ju t ex spara in på underedet och bygga huset självbärande. Men när du har skissat och provat ideerna på andra och börjar känna dig färdig att bygga, så finns det ett sätt att spara material. Bygg en modell, slarvig eller välgjord, men då kan du känna på och belasta den, så slipper du göra överraskande tabbar i fullskala. Bygger du bra går det ju att sälja vagnen om du tröttnar på den. Och tänk på att material till och i en vagn bör tåla 100% luftfuktighet.
-
Norrlandsvagnar är gjorda för ungefär det vi vill, med vedeldning och elfrihet. Om man inte gillar färgen, så finns det ju "kosmetika"! Själv tycker jag att schablonmålning med sprejfärg är ganska kul.
-
Ett annat problem är väll dels att de vagnarna är illa isolerade, inte minst i fönstren, och att bygga om isoleringen kan bli ett ganska stort projekt. Framförallt om det, som i vanliga husvagnar, är själva isoleringen som står för majoriteten av stadgan i huskroppen.
En lastbilsvagn kräver väll årlig kontroll? Om man nu inte vill fara runt i lgf-hastighet..
-
Ett annat problem är väll dels att de vagnarna är illa isolerade, inte minst i fönstren, och att bygga om isoleringen kan bli ett ganska stort projekt. Framförallt om det, som i vanliga husvagnar, är själva isoleringen som står för majoriteten av stadgan i huskroppen.
En lastbilsvagn kräver väll årlig kontroll? Om man nu inte vill fara runt i lgf-hastighet..
Vad gör det eller ska du kuska runt på vägarna ?
-
Ja, en norrlandsvagn verkar rätt dåligt isolerad så det krävs man eldar med ved hela tiden. Gissar man får göra det även på våren och hösten...
Hur är det med "året runt"-husvagnar? Om man skulle köpa en gammal stor men bra modell. Det är samma sak där,va? Att det bara är några cm cellplast som isolering?
LGF funkar finfint för mig. Tänker att jag skulle flytta vagnen max 2 gånger per år. Kanske köpa något litet billigt torp, ställa vagnen där, renovera torpet, sälja det och åka vidare till nästa. Eller hyra in sig på någon gård där man kan jobba av hyran med lite vedklyvning, målning etc. och odla egna grönsaker. Eller så kan jag parkera vagnen på västkusten på sommaren, paddla kajak och köra vagnen till värmland på vintern, jobba lite och jaga... :P Bara högtflygande drömmar, men jag ser inte att jag skulle behöva flytta mig varje vecka.
-
Husvagnar är inte mycket att hänga i julgranen. Gjorda av skräp, och blir lätt skadade av fukt eller åverkan. Dyra är de också utom i slutet av livslängden då de blir en belastning.
Bygger du av rent trä utvändigt och invändigt och isolerar väggarna väl så får du ett gott boende som kan fungera som gäststuga när(/om) du hittar ditt fasta boende. Det är aldrig fel att ha ett trevligt fristående hus på 15 m2. Då kanske du monterar av hjulen och ställer kåken på plint. Men med 260 i bredd och stadigt så det går att lyfta/dra så fungerar det fint till allt.
-
Norrlandsvagnens isolering kanske räcker om du bygger ett tak runt vagnen?
Tipsade i en annan tråd om ett föreslaget hus för Grönland (http://www.alternativ.nu/index.php?topic=158833.msg1506228#msg1506228). Det huset har ganska stort avstånd mellan modulerna man bor i och själva taket. Det blir liksom lite lager-på-lager-tänk av det hela. I ditt fall skulle vagnen kunna flyttas en bit under sommaren och hela utrymmet under taket då användas för andra projekt. Vagnens isolering räcker till när det är varmt ute, även om sommaren är kall och regnig, så det extra taket kan gott användas konstruktivt även då.
Annars är det ett rätt fint partytak också... ;D
-
Jag letar efter trailer med traktordrag, gärna lågbyggd maskintrailer för att maximera höjden inomhus.
Dels för att jag har traktorkörkort men inte bilkörkort. Dels för att jag vill ha någonting rejält att bygga på som tar många ton. Dels för att jag vill bygga stort minst 7 meter.
Dessa kostar oftast en rejäl slant, men för mig är det värt det. Sitter hellre i min vagn och betalar av ett lån snabbt (och arrenderar mark för billig peng) än att punga ut dyr hyra, el m.m som jag gör nu på hyresrätt. Skulle kännas tryggt att äga mitt egna boende speciellt så som ekonomin ser ut nu runt om i världen.
-
Visst kan det vara värt att lägga lite extra på vagnen om man har råd med det. Har läst det på div. "tinu house"-bloggar att det är vad man ångrar mest när huset är klart. Att man inte skaffade en bättre trailer.
Men har du någonstans att ställa den medans du bygger? Själv har jag inte hittat någon praktisk plats än.
-
Traktordrag? Norrlandsvagnar brukar ha utbytbart drag, både ögla och kulhandske. Till traktorer finns det lösa dragkulor att montera på befintligt drag.
7 meter är mycket om man ska in genom trånga gårdsgrindar. En variant är att kombinera 2 vagnar, som man ställer intill varandra, och som kan dras av samma traktor när de ska flyttas - en i taget fram till bilväg, och båda efter varandra när hjulen rullar lätt på underlaget.
-
Nikenik:
Jag letar plats att bygga på och hoppas hitta något ställe utanför Göteborg!
Vill gärna hitta lite folk som redan bor i vagn, har byggt eller bygger nu. Vore kul att vädra sina ideér med andra i samma sitaution!! Hoppas att jag får tag i många som vill ha besök av mig och visa upp sina boenden :)
-
Blåsippan:
Det jag är ute efter är en trailer som tar mycket vikt! Själva draget brukar ju kunna gå att byta men som tur är har stora rejäla trailers ofta redan traktordrag :)
Jag har också funderat på att dela upp i 2 olika vagnar, men tror endå jag kör på att bara bygga en större från början för att det blir billigare och enklare. Annars måste jag ju leta efter 2 stycket trailers och vill inte hålla på och bygga så jättelänge innan jag kan flytta in.
Jag planerar inte att flytta min vagn så mycket därav kommer jag att bygga den med stora mått
-
Blåsippan:
Det jag är ute efter är en trailer som tar mycket vikt! Själva draget brukar ju kunna gå att byta men som tur är har stora rejäla trailers ofta redan traktordrag :)
Jag har också funderat på att dela upp i 2 olika vagnar, men tror endå jag kör på att bara bygga en större från början för att det blir billigare och enklare. Annars måste jag ju leta efter 2 stycket trailers och vill inte hålla på och bygga så jättelänge innan jag kan flytta in.
Jag planerar inte att flytta min vagn så mycket därav kommer jag att bygga den med stora mått
Har du någon svets kunnig vän så är det väll inga problem att bygga ett eget underrede . Då kan det ju till och med bara handla om självkostnads pris och några bra middagar .
-
Jag har fått en gammal Kabe 510 på boggi chassi, går det på något vis att förstärka chassit för att kunna bygga en stuga med sovloft?
-
Finns det något intresse av att vara med eller bilda en community/samfällighet för område för Tiny houses i Göteborgs närhet? Nära bebyggelse och bra kommunikationer finns.
Idén är att skapa någon form av eko-koloniområde, men där "tomterna"/platsen hyrs. Vet någon där ute om detta redan finns? I så fall vart och hur gjorde de?
-
Finns det något intresse av att vara med eller bilda en community/samfällighet för område för Tiny houses i Göteborgs närhet? Nära bebyggelse och bra kommunikationer finns.
Idén är att skapa någon form av eko-koloniområde, men där "tomterna"/platsen hyrs. Vet någon där ute om detta redan finns? I så fall vart och hur gjorde de?
Nej, inte om du talar om BOSTÄDER, för då behöver man ha kommunalt vatten och avlopp, och allt annat som berör stadsplanering. Så blanda inte ihop det med koloniområden!
-
Egentligen är det själva kärnan av "Simpel Living" http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_living (http://en.wikipedia.org/wiki/Simple_living) / http://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_house (http://en.wikipedia.org/wiki/Tiny_house) som motsäger sig kommunalt avlopp och vatten. Tanken är ju att det ska vara ett eko stystem som inte belastar ytterligare, vare sig ekonomiskt eller ekologiskt.
-
Finns det något intresse av att vara med eller bilda en community/samfällighet för område för Tiny houses i Göteborgs närhet? Nära bebyggelse och bra kommunikationer finns.
Idén är att skapa någon form av eko-koloniområde, men där "tomterna"/platsen hyrs. Vet någon där ute om detta redan finns? I så fall vart och hur gjorde de?
Tänker du som en vagnspark, liknande de som finns i tex Tyskland?
Ungefär som en liten ekoby fast att alla bor i egna vagnar,
ev. med gemensamma utrymmen för tvätt, bad etc...
Skriv gärna till mig och berätta mer om dina tankar!
Jag bor som sagt i Göteborg och letar plats att bygga i närheten.
-
Denna kanske skulle kunna vara något:
http://www.blocket.se/ystad/Byggbod_pa_hjul_52763867.htm?ca=23_10&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/ystad/Byggbod_pa_hjul_52763867.htm?ca=23_10&w=3&last=1)
Edit: Eller varför inte denna
http://www.blocket.se/halland/Villavagn_pa_Bjorkang_53725635.htm?ca=23_10&w=3 (http://www.blocket.se/halland/Villavagn_pa_Bjorkang_53725635.htm?ca=23_10&w=3)
Se även
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=villavagn&st=s&l=0&ca=23_10&sp=1&w=3 (http://www.blocket.se/hela_sverige?q=villavagn&st=s&l=0&ca=23_10&sp=1&w=3)
-
Många som jag pratat med angående "Tiny house"'s säger "Men köp en villavagn istället och renovera!". Men jag är skeptisk. Dom du länkar till är ju billiga, men som jag förstår det är det sommarvagnar utan nästan någon isolering alls. Blir alltså sjukt dyrt att värma upp dem på vintern. Och om man ska tilläggsisolera väggar och sänka taket, sätta in bättre isolerade fönster etc. etc har man snart inget av originalvagnen kvar, och har du tätat vagnen blir förmodligen ventilationen sämre, så då behöver du fixa den också...
Då måste det ju vara bättre och enklare att bygga riktigt från första början? Eller? :-\ Trästomme, isolering, ångspärr (begagnade) 3-glasfönster planerad ventilation och sovloft...
Uppdatering på mitt projekt: Förhandlingar om tillstånd för att få påbörja bygget (behöver plats att bygga på som inte är 15mil bort) är fortfarande pågående, och verkar inte gå framåt... Men jag ger inte upp!
-
Hittade ett annat släp som kanske är intressant. Lite synd bara att det inte är så hemskt bra bilder.
http://www.blocket.se/stockholm/Lastbilskap_isolerat_inredd_bilverkstad_52502349.htm?ca=23_10&w=3 (http://www.blocket.se/stockholm/Lastbilskap_isolerat_inredd_bilverkstad_52502349.htm?ca=23_10&w=3)
-
Jag vill också bo i ett Tiny House. Men behöver någonstans i Västerbotten att bygga det och bo.
-
Eh, jag bara slog till på ett husvagnsunderrede som jag fick för 2500kr. Tänkte inte tveka så mycket så får jag väl ångra mig efteråt och bygga ett bättre nästa gång isf. Allt kommer bli en uppgradering ändå från att ha levt i sin ryggsäck i några år! :)
Är det någon som har byggt ett isolerat hus och har beräkningar på vad det kostat? Har en gammal vedspis redan och tänkte kanske lappa lite med spillplank jag kan få från folk. Jag har gjort några överslagsräkningar, kanske landar på 15000-20000 allt som allt. Vad tror ni?
Ett hus ska vara lite som ett pågående projekt ändå, men om det är mindre med mindre saker som kan bli fel... :)
-
;D Vill bara bidra med en liten episod. Hade en granne som fick för sig att bygga på en folkvagns pickup. Så han fick låna grannens garage för bygget.
Då bygget var klart kom han stolt springande och tillkallade alla grannarna så att de kunde se när han tog ut ekipaget från garaget. Att backa ut ekipaget gick ok men när han la in 1a växeln för att köra framåt så reste sig bilen och bara körde på bakhjulen.
Så vi fick ställa os på kofångaren där framme så han kunde få väck bilen från gatan. Vilket blev ett stort roat samtals ämne för grannarna i flera veckor framöver . ;D
Så tänk på att det kan blir mycket tungt med vanligt byggmaterial så tänk lätt och fördela vikten rätt. ;)
-
Jao det finns väl någon viss vikt som det max får vara upp och ner vid själva draget med vet ej hur en kollar det. Även sakta kan det nog bli skumpigt på grusvägar.
Ska kanske testa att dra huset som koja först innan jag isolerar och bygger massa inredning..
-
Jao det finns väl någon viss vikt som det max får vara upp och ner vid själva draget med vet ej hur en kollar det. Även sakta kan det nog bli skumpigt på grusvägar.
Ska kanske testa att dra huset som koja först innan jag isolerar och bygger massa inredning..
Räcker med en badrumsvåg och en liten pall väg med draget 90 grad mot vågen.
ca 50 kg blir lagom Kultrycket får inte överstiga 100 kg eller vad som står skrivet på kulhandsken. Kultrycket får inte vara negativt, dvs. släpvagnens dragkula får ej dra dragbilens dragkula uppåt. För högt kultryck försämrar bilens styrförmåga
-
En bra tumregel för kultryck är 10 % av släpvagnens bruttovikt (alltså vad den väger med den last som just för tillfället finns på den), dock max 70 kg om den ska dras av en personbil - hur kraftig kulhandsken än är och hur hög släpvagnsvikt som än är tillåten för bilen. Ska man däremot dra med en jeep eller liknande med kort överhäng och hård bakfjädring så kan man gå upp till 100 kg kultryck eller kanske ännu mer om det är tillåtet för alla ingående delar (kulhandske, dragkrok osv).
Om släpvagnen har för hög tyngdpunkt så kan ekipaget få otrevliga vägegenskaper - t ex kraftiga ryck vid bromsning och acceleration. Egentligen borde dragkroken ligga exakt på en rät linje som går genom både släpvagnens och dragbilens tyngdpunkter, men som regel brukar tyngdpunkterna hamna högre och dragkroken lägre än vad som är önskvärt. Så vid vagnsbyggen är det värt att tänka på att bygga taket så lätt det bara går och placera tunga saker så lågt och så nära vagnens axel som möjligt.
-
Tack för svar! Ja jag ska nog banta ner storleken på min ritning lite, mer värt att det funkar än att det inte går att dra alls sen. :)
-
Alternativ till ett tiny house på hjul, är att bygga i en kontainer.
Många som säljs ut billigt från hamnarna nu.
Går inte riktigt att flytta själv, men om man vill flytta sitt hem så är det bara att hyra in någon med kraftig maskin.
Känns som att de flesta som bor i vagnshus ändå bara har dom ståendes på samma plats. :)
Kontainer ger ett bra klimatskal, man får lite större yta och det gör säkert processen mycket enklare.
-
Nu har det hänt lite saker iaf!
Jag har tillräckligt med pengar för att börja och en "koncept-ritning" gjord i Sketchup.
Nu behöver jag trailern så jag kan göra den detaljerade ritningen och sedan börja bygga! :)
Någon i bohuslän som vet någon? Bästa vore ju att hitta en stor nedbrunnen/skadad husvagn man kan få bara man river och fraktar bort den...
-
Nu har det hänt lite saker iaf!
Jag har tillräckligt med pengar för att börja och en "koncept-ritning" gjord i Sketchup.
Nu behöver jag trailern så jag kan göra den detaljerade ritningen och sedan börja bygga! :)
Någon i bohuslän som vet någon? Bästa vore ju att hitta en stor nedbrunnen/skadad husvagn man kan få bara man river och fraktar bort den...
Jag har en du kan få. Jag försökte skänka bort den förra sommaren, men han verkar ha ångrat sig. Det är en riktigt stor husvagn med boggi, det vill säga fyra hjul på mitten, så den borde vara perfekt att bygga en vagn på. Huset är alltså kvar, det får du riva själv, men mycket av inredning så som spis, kylskåp, bäddar och liknande är borta. Finns i munkedalstrakten.
-
Jag har en du kan få. Jag försökte skänka bort den förra sommaren, men han verkar ha ångrat sig. Det är en riktigt stor husvagn med boggi, det vill säga fyra hjul på mitten, så den borde vara perfekt att bygga en vagn på. Huset är alltså kvar, det får du riva själv, men mycket av inredning så som spis, kylskåp, bäddar och liknande är borta. Finns i munkedalstrakten.
Du har PM! =)
Låter ju jättebra, ska man ändå bygga nytt från början borde det ju vara bättre att börja med att riva en gammal än att hitta en vagn som stått bar och öppen för väder och vind i flera år.
EDIT: Ja, boggi-trailer är nästan ett måste. Annars blir vagnen så väldigt hög om man ska ha ett vettigt sovloft.
-
När det gäller taket borde en lucka med sån där halvgenomskinlig glasfiberplast vara bra, släpper igenom bra mycket ljus men blir aldrig bländande. Hur mycket vikt tror ni man sparar på att istället för med spik och beslag foga samman stommen med traditionella mekaniska fogar? :) Kommer dock öka tillverkningstiden en aning...
-
Väldigt intressant tråd.
Tanken har slagit mig med med något liknande, fast då på en fast plats med div småbyggnader runtomkring (hönshus, torrdass, utekök, häbre osv) och bygga en enkel gård utifrån den.
Känns mycket enklare och framförallt billigare än att köpa en större gård (om man nu hittar någon billig mark).
Skulle ju helt av allt villja ha någon form av vedspis där inne i så fall, men fungerar det tro?
Blir det för varmt på sommaren kanske? För tungt? Sen bör man väl inte ha brännbart material alltför nära spisen heller? Blir väl lite väl att slå upp en tegelvägg dock?
-
Väldigt intressant tråd.
Tanken har slagit mig med med något liknande, fast då på en fast plats med div småbyggnader runtomkring (hönshus, torrdass, utekök, häbre osv) och bygga en enkel gård utifrån den.
Känns mycket enklare och framförallt billigare än att köpa en större gård (om man nu hittar någon billig mark).
Skulle ju helt av allt villja ha någon form av vedspis där inne i så fall, men fungerar det tro?
Blir det för varmt på sommaren kanske? För tungt? Sen bör man väl inte ha brännbart material alltför nära spisen heller? Blir väl lite väl att slå upp en tegelvägg dock?
Så, då har man blivit med vagn! Ett steg i rätt riktning. :)
Wannabe: Mmm, har också tänkt i dom banorna, köpa något litet fallfärdigt torp, ställa vagnen där, fixa upp ladan, bygga hönshus etc. etc. Fast så mycket enklare vet jag inte om det blir. Men förmodligen billigare...
Jag har tänkt på vedspis, men i mitt fall blir det ingen. Ska ha två rejäla solfångare på södersidan på vagnen och komplettera med luftvärmepump framöver.
Vet att "snickarn" har vedspis i sin vagn. Men jag tycker den tar upp för mycket plats då man behöver ha fritt runt om. Och har man inte mark blir veden rätt dyr. Det är mina tankar om det hela iaf.
Vill du ha tegelvägg i vagnen kommer du behöva ta ut den varje gång du ska flytta på vagnen.
-
Det finns lättare material än tegel att använda runt spisen. Vissa såna där mineralskivor för våtrum är även brandklassade, sedan använder man stålreglar. Kommer inte väga ens en tiondel av teglet och så kan det isoleras med stenull.
-
Sånt där vermikulit som går att isolera varma grejer med är galet lätt åtminstone!
-
såg att vagn var införskaffat, men för andra som går i samma tanke;
http://www.blocket.se/jonkoping/4_st_Hastvagnar_BORTSKANKES_55026915.htm?ca=16&w=2&last=1 (http://www.blocket.se/jonkoping/4_st_Hastvagnar_BORTSKANKES_55026915.htm?ca=16&w=2&last=1)
åk och hämta :)
-
Låter som en campingplats, med betoning på långliggare. Fast "husvagn" låter förstås inte lika hippt som "tiny house". :-)
-
En tanke som slår mej är att ett lämpligt underrede borde vara en skogsvagn för fyrhjulig motorcykel.
-
Hej Nikenik, det är ju du som hade den här tråden... Jag läste den för längesedan då jag började fundera på Tinyhouse, det var väl i samband med att du skrev den tror jag. Men jag hade glömt nu i "PMen" att det var du. Så det gick bra med ditt hus? Vad bor du på för ställe nu?
Det hade varit roligt att dra lite liv i den här tråden igen. Därför jag skrev här nu. Det är så trevligt att läsa allt engagemang för tinyhouselivet här i inläggen :)
Jag kan börja, med att göra ett försök att lyfta fram tråden igen. Och se om det finns intresse att diskutera tinyhousebygge med fler här. Det hade varit roligt!
Jag har som sagt hittat ett släp, eller två, som jag väger mellan. Det enda är till för manskapsbod och är 6,5*2m det är i fint skick, har bara en axel, två hjul. Det andra är ett gammalt båtsläp som använts för 3ton, så det är rejält, på 4,2 *2 m men med två axlar och ett hjul i varje hörn, fyra hjul. Rostigt men kostar hälften av det första. Vet inte vilket som bli bäst!?? På båtsläpet står hjulen högt över själva chassit, på manskapsbodssläpet är chassit precis ovanför däcken så där är det nog enklare att bygga...
Jag har hittat, eller blivit hittad av ett toppenpar (inte träffat dem ännu men de verkar jättegulliga) permakulturfok (vilket känns trevligt då jag själv är inne i det) som har en stor tomt de själva håller på att renovera ett beoende på och där jag kan få bygga och hyra en plats på för boende. Så först nu känner jag att jag äntligen kan sätta mig in i planerna ordentligt. Idag köpte jag faktiskt ett par fönster! Och researchar för fullt på allt vad släpvagnar, material och byggande heter. Då jag inte kan ett enda dugg så är det mycket att lära.
Hoppas det finns fler här som skulle tycka det vore roligt att prata tinyhousebygge! Kram
P.S för den som har Facebook så har jag gjort en sida där man kan snacka också... https://www.facebook.com/groups/403226026519660/?fref=ts (https://www.facebook.com/groups/403226026519660/?fref=ts)
-
Finns en facebookgrupp med periodvis hög aktivitet. Gå med i den istället för att dra igång en till! https://www.facebook.com/groups/5959162478/?fref=ts (https://www.facebook.com/groups/5959162478/?fref=ts)
-
Jag har också letat vagnar. Hittade en väldigt bra båtvagn med hjul i hörnen och då kan man ju bygga nästan lite hur som helst. Med två hjul blir det viktigare att fördela vikten jämnt.
Fint med båtvagnen att huset kom nära marken. Men den var 2,8 bred vilket visade sig vara komplicerat att få igenom stan. Så jag skippade den. Nu har jag ett gammalt underede till manskapsbod på g. Visserligen fel sida stan det också men mer normal bredd (2m) och drag för bil på så lite lättare att köra hem.
-
Finns en facebookgrupp med periodvis hög aktivitet. Gå med i den istället för att dra igång en till! https://www.facebook.com/groups/5959162478/?fref=ts (https://www.facebook.com/groups/5959162478/?fref=ts)
Ja, den gruppen lär ju alla hitta till eller snubbla in på när man googlar... ???
För vem söker på "Tiny House" på facebook när man dagligen söker på det långa sällan använda ordet "manskapsvagnsbyggarna"?
-
Hej! Såg tråden och reggade mig här.
Sitter i samma sitts, har pluggat tiny house on wheels senaste halvåret och har nu börjat planera mitt eget. Men behöver likaså en trailer, men tänker inte använda en husvagns grund då mitt bygge kommer bli för tungt för ett sådant. Så letar nu efter någon som kan bygga en exakt kopia av detta till mig, med enda skillnaden att jag ska ha ett annat drag:
http://www.tinyhousebasics.com/tinyhousetrailers/30ft-and-above-trailers/ (http://www.tinyhousebasics.com/tinyhousetrailers/30ft-and-above-trailers/)
Jag tänker alltså bygga ett hus som är 9.5m x 2.60 m. Det blir då en total yta på 24,7 kvm. Anledningen till detta är att då kan man regga huset som en atterfallsvilla (om man bygger max 4 m högt) och slipper därmed diverse bygglovs krav.
Min primära plan är även att utrusta huset med Tesla PowerWall och Tesla Solar Roof, men väntar på mer specs från test husen innan jag bestämmer mig.
Jag är alltså villig att spendera en del på detta hus, då jag har tänkt att bo i det på heltid. Jag kommer kunna bygga huset på en liten yta bredvid ett snickeri, utan tidspress. Så allt får ta den tid det tar, det måste bli perfekt.
Jag kör grävmaskin till vardags och kan därmed ställa vagnen på byggets uppställningsplats och bo gratis, med el och vatten.
MEN, ska som sagt se till att huset är fullt off grid dugligt året om, för när jag sparat tillräckligt med pengar ska jag ut på äventyr.
Till saken hör även att min far är snickare sen hela livet, och ska hjälpa mig med bygget, men vi behöver som sagt en trailer innan nått annat kan hända. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig?
Och sorry om ja hijackar tråden ^^
Tack på förhand
-
Anledningen till att jag vill ha just en sådan trailer kan tilläggas, är att den är väldigt lågt byggd. Det kanske säger sig självt, men får man bara bygga 4 m på höjden så räknas varje mm, och med denna trailer kan jag få bra med takhöjd i loften. :)
-
Men det blir en 30-vagn då? Du har inte tillgång tilltill. lastväxlar-bil? Tänkte mest om du skulle ut på äventyr längre sträckor....
Annars skulle jag föreslå att du ritar upp en grov skiss och hör med den lokala smeden eller o du har någon kompis som är duktig på att svetsa. Räkna på vikten så du vet hur kraftiga axlar du behöver. En lastbils-axel eller gammal traktorvagn borde räcka långt.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Här Har du liknande chassin
http://vlemmix.se/product/tiny-house-hus-pa-hjul/ (http://vlemmix.se/product/tiny-house-hus-pa-hjul/)
-
Misstänker att du räknar med att gå över totalvikt 3 500 kg (långsamt äventyr ;)) eftersom du vill bygga traktorvagn. Kom ihåg bromsen så du slipper stor dragare.
Tror du missat en grej när det gäller Attefallshus. Det är 4 m från mark som gäller, så när du väl har äventyrat färdigt så dra av huset från trailern och ställ det på en ram, plint eller platta. 4,5 m på väg, 4 m som Attefallshus.
Ramen på länkad bild har onödigt mycket järn utan att få bra styvhet. Tänk takstol när du konstruerar ramen så får du ner vikten och antal köpta kilo järn.
-
Yes det blir en LGF 30 vagn som kommer dras med en traktor jag tänker köpa, alternativt leja in dragbil. Jag har själv inte C kort, men många vänner med lastväxlare som jag nog kan få fjälp av.
Och ang atterfalls höjden är jag medveten att det gäller från marken, totalhöjden på bygget kommer bli 4 m. Därav vill jag ha en så låg trailer som möjligt :) Planen är att ta mig söderut i europa, där är max höjd också 4 m på vägarna.
Och ja, totalvikten kommer nog sluta på 5-6 ton. Jag kommer alltså få plats med min musik studio och lite annat tack vare detta, och även ha mer plats för fler gäster som eventuellt sover över.
Sitter och tittar på vlemmix trailern nu, har kikat tidigare på den. Problemet är att max vikten är alldeles för låg för det bygget jag har tänkt göra. Behöver det dubbla ungefär. Annars så ser den bra ut...
Tack för alla svar!
-
Ok, utlänningarna har förstås andra regler ;D Kan ju vara smart att kolla sådant om man skall hälsa på.
Har de samma regler om bromsat släp när det överskrider dragarens vikt? Vi får väl i princip dra vad vägen tål med traktor om släpet är bromsat, och det behöver ju inte vara automatisk broms.
Här finns en annan variant, men den är obromsad https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.344.37991/md-trailer-md-10000-kg-med-vandkrans (https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.344.37991/md-trailer-md-10000-kg-med-vandkrans) Fördelen är att traktorn inte gungar vagnen så mycket. En traktor kan rysta om en vanlig släpa en del, och det är ju lite tråkigt om man åker långt och har porslin i vagnen.
Blev nyfiken på eventuella nya regler, och hittade det här http://www.atl.nu/teknik/atl-reder-ut-regler-for-traktor-b/ (http://www.atl.nu/teknik/atl-reder-ut-regler-for-traktor-b/) Kolla upp så du inte blir stående i gränsen mellan Frankrike och Spanien...
Och lycka till!
-
Yes det blir en LGF 30 vagn som kommer dras med en traktor jag tänker köpa, alternativt leja in dragbil. Jag har själv inte C kort, men många vänner med lastväxlare som jag nog kan få fjälp av.
Och ang atterfalls höjden är jag medveten att det gäller från marken, totalhöjden på bygget kommer bli 4 m. Därav vill jag ha en så låg trailer som möjligt :) Planen är att ta mig söderut i europa, där är max höjd också 4 m på vägarna.
Och ja, totalvikten kommer nog sluta på 5-6 ton. Jag kommer alltså få plats med min musik studio och lite annat tack vare detta, och även ha mer plats för fler gäster som eventuellt sover över.
Sitter och tittar på vlemmix trailern nu, har kikat tidigare på den. Problemet är att max vikten är alldeles för låg för det bygget jag har tänkt göra. Behöver det dubbla ungefär. Annars så ser den bra ut...
Tack för alla svar!
Tänkte du köpa en lantbrukstraktor? En unimog är ett hett tips annars. Hur gammal är du? Har du rätt ålder så hade en b-kortsreggad buss varit det bästa alternativet i mina ögon. Vara att inreda med studio mm + få köra i bra hastighet.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
-
Jag får helt enkelt planera rutten utefter vart jag får köra någonstans. Det löser sig nog!
Har tittat på Olika MD vagnar, även mailat tillverkaren om att eventuellt special bygga en, men isf en av deras båt trailers; MD700. MEN, det är ganska dyra trailers, lär bli mer om de ska custom byggas. Så tror de kan va bäst att gå till lokala smeden o se vad man kan koka ihop.
Yes en bondtraktor! Inte spanat in vilken modell än, då det är ett senare problem. Men har kört CASE traktorer mycket på jobbet, snöröjning, vägsopning osv etc. Dock är de rätt dyra, så vi får se.
Jag är snart 30 år, så får ej köra "B-buss" iom jag tog körkort 2007, och inte 1996 :P Men bra idé annars!
Jag tror att om jag bygger en trailer med 3 axlar, så kommer inte traktorn gunga den så pass mycket att saker går sönder, lär nog inte ha så mycket porslin och glas ändå. Och det jag har är bara lägga i en flyttkartong när man flyttar ;)
-
Det blir ju en ganska lång vagn, så gungningen blir ju rätt mild därför.
Hur är det, måste din vagn vara ofjädrad när du drar den med traktor? Drar du den med bil är det ju så.
Med traktor har du ju även möjlighet att lägga en stor del av vikten på traktorn. När jag kollade en del regler för ett par år sedan så kom jag undan bromsreglerna om jag lade timret långt fram på vagnen, eftersom traktorn då blev tyngre och släpet lättare.
-
Tänk på att med en lång vagn med högt tröghetsmoment så blir krafterna på dragstången mycket större än på en kortare vagn, och ännu värre blir det om vagn och/eller dragfordon är ofjädrat eller om dragfordonet är mycket tungt. Det finns en hel del fall där släpvagnsdrag har brutits sönder för att man har dragit vagnar dimensionerade för att dras efter personbil med ett tyngre fordon, och i synnerhet om tung last har haft överhäng både framåt och bakåt.
För att inte behöva dimensionera dragbalken onödigt grov (och därmed dyr och tung), så kan det vara bra om man planerar vagnens konstruktion så att den blir så lätt som möjligt fram- och baktill, och att alla tunga saker som ingår i huset finns mitt i vagnen (mitt över axeln/boggin).
-
För priset av de där vagnarna du tittat på, får du både C körkort och luftfjädrad buss som går mjukt, att bygga på.
-
Jag funderar nästan på att ta C1E körkort, medeltung lastbil med tungt släp. Då räcker det gött med en fet pickis, plus har alltid velat ha en sådan ändå :D
Har också hittat företaget jag förmodligen kommer köpa trailern av, de heter Treesign och ligger i Tidaholm. De säljer för tillfället 3 storlekar på trailer, alla färdiga för väg och att byggas på.
Den jag är sugen på är 10 m lång och får ta en totalvikt på 12 ton. Spana in företaget här: https://www.treesign.se/ (https://www.treesign.se/)
-
Jag funderar nästan på att ta C1E körkort, medeltung lastbil med tungt släp. Då räcker det gött med en fet pickis, plus har alltid velat ha en sådan ändå :D
Har också hittat företaget jag förmodligen kommer köpa trailern av, de heter Treesign och ligger i Tidaholm. De säljer för tillfället 3 storlekar på trailer, alla färdiga för väg och att byggas på.
Den jag är sugen på är 10 m lång och får ta en totalvikt på 12 ton. Spana in företaget här: https://www.treesign.se/ (https://www.treesign.se/)
Vore jag du tog jag CE istället, är förmodligen ingen större skillnad på kunskap och kostnad.
Det finns även utbildningar via arbetsförmedlingen som ger körkort mm.