Alternativ.nu
Bygga & Bo => Uppvärmning => Ämnet startat av: Maitiú skrivet 19 jul-13 kl 12:53
-
Tjena folkens!
Har precis införskaffat en folkabuss och ska göra om den till ett bohag och har då tänkt styra till med uppvärmning i form av en vedkamin, och jag undrar då självklart ifall någon har bra tips om hur man ska gå till väga? Hur man bäst installerar, bygger och sort av vedkamin. Sen gärna säkerhet osv.
Bussen är 5 meter lång så jag kan tänka mig att det inte behövs en särskilt stor kamin.
Skulle även gärna vilja höra vad folk anser om gasolkaminer.
Tusen tack på förhand
mvh
Mattias
-
Halloj! Trevligt med husbil. Men en vedkamin ?? Hur tänkte du då?? En riktigt liten och du får stoppa i hela tiden eller en större och du har WV s första bastu.Vore jag du skulle jag kolla på en disel kamin eller en gasoldriven från en husvagn,så har du jämn värme och kan om det är en vattenkyld motor värma även den om vintern och du ska starta.
-
Ja, har lurat lite mer på gasolkamin, men det blir ganska kostsamt i längden. En vedkamin går faktiskt att ha i en husbil, om än en riktigt liten en ;)
Jag skulle dock vilja ha lite åsikter av folk som har byggt in en vedkamin eller gasolkamin i en husbil, så jag lättare kan väga för och nackdelar.
(Det går inte att lägga upp bilder? Eller hur gör man?)
-
Jag har en vedeldad täljstenskammin till min skogskoja. Det är lagom när man bara skall värma kojan. Skulle använda kokplattan en gång till att värma soppan. Men det var ingen hit. Fick elda utav bara den för att få soppan varm. Fick sitta med öppen dörr sedan. Då var det ändå vinter.
-
Välj en kamin med värmebevarande täljstensplatta så behöver du inte elda hela tiden.
-
välj en vattenmantlad och ha en acumulatortank och dessutom koppla det till bilens värmesystem så har du en motorvärmare med( glöm inte att sätta avstängningsventiler till motorvärmaren)
-
Vattenmantlad kamin med ackumulatortank, nu pratar vi 200+kg. Är det rimligt i en folkvagnsbuss? Nej, det enda jag kan tänka mig är en "laxen" med spirorör till skorsten, allt annat blir för tungt och klumpigt.
-
Nä inte ens laxen skulle ja tro i alla fall i en liten folkbuss blir lurigt allt ligga två i bedd och en kamin i hop är ja räd enligt mig väldigt brand farligt . Bättre då att sätta in en ebk eller diesel värmare då den inte sitter in uti bilen .
-
Hm, finns det några fler alternativ? Gärna inte så kostsamma. Vad anser folk om fotogenvärmare? Eller ett litet el-element? Eller gasolkaminer? Vedkamin är ju klart det charmigaste och billigaste i längden, men det kan bli på tok för tungt och då utrymmet inte blir så stort när bussen(den är trots allt bara 5 meter lång och isolerad) väl är inredd och klar så känns det inte så säkert.
-
Får man ens ha vedeldade i en liten buss?
-
Dieselvärmare är klart bäst. Den placerar du i motorutrymmet och får möjlighet att koppla in som motorvärmare också. Vill du vara miljövänlig kan du prova att köra på rapsolja eller åtminstone på RME. Det är alltid trevligt med en bil som luktar pannkaka ;D
-
Dieselvärmare är klart bäst. Den placerar du i motorutrymmet och får möjlighet att koppla in som motorvärmare också. Vill du vara miljövänlig kan du prova att köra på rapsolja eller åtminstone på RME. Det är alltid trevligt med en bil som luktar pannkaka ;D
Antagligen det enda vettiga, kombinera med el-fläkt, det brukar gå att få eller köpa ett vägguttag på vilken gård som helst.
Att elda med ved i en folkabuss skulle inte jag vilja och ett spirorör är galvat! Det innebär att galvaniseringen förångas och man blir zink-förgiftad. Riktigt tokigt I M O. Förutom att hela busshälvittet kan brinna upp när du sover. Om inte så drar skorstensröret ur värmen när det brunnit ut.
-
Får man ens ha vedeldade i en liten buss?
Finns inga sådana regler. sotaren behöver ej heller kontrollera.
-
Antagligen det enda vettiga, kombinera med el-fläkt, det brukar gå att få eller köpa ett vägguttag på vilken gård som helst.
Att elda med ved i en folkabuss skulle inte jag vilja och ett spirorör är galvat! Det innebär att galvaniseringen förångas och man blir zink-förgiftad. Riktigt tokigt I M O. Förutom att hela busshälvittet kan brinna upp när du sover. Om inte så drar skorstensröret ur värmen när det brunnit ut.
Räcker väl med en liten 12v fläkt rimligtvis som inte drar mycket ström?
-
Kolla på en varm vind kamin istället. På loppisar brukar det finnas fotogen kaminer med .Har haft en sådan i båten och de duger gott.
-
Visserligen är varmvind-kaminerna ok, men de är stora och värmer bara luften. En dieselbrännare till bil kopplar du till vattnet och kan lägga in golvvärme om du vill och ha varmvatten till disk/dusch. Inte heller skapar den drag i din bobil eftersom den sitter under huven och jobbar. Nackdelen är att den faktiskt tar några ampere, så du behöver ett extra batteri, kanske två om du står länge utan att starta bilen eller ha solcell/vindsnurra.
-
Tusen tack för alla fina svar! :D
Nu är det dock så att jag söker någon enkel "makapär" som kan hålla min husbil varm. Enkel för att min husbil som sagt är isolerad och därför inte behöver vara så avancerad som en dieselbrännare med golvvärme eller dylikt. Vill gärna ha något som är både billigt i drift, lätt att installera och som är någorlunda säkert(med detta menar jag att det finns risker med allt, man får helt enkelt bara försöka hålla lite koll).
-
Inte för att dieselvärmare är så avancerad. Om det är en modern folkabuss med vattenkyld motor kan du lägga en ackumulatortank i bilen och köra på värmen du får från motorn. Då behöver du inget extra system, bilen blir bara lite tyngre. Vill du elda så går det att svetsa ihop en liten kamin själv, eller ta hjälp av någon som har utrustning. Gör en med omvänd förbränning och anpassa den till pellets, annars kan det bli svårt att komma ner i effekt och smidighet. Eller varför inte en egenkonstruktion av vattenmantlad kakelugn?
En kamin går att göra hur enkel som helst, men den kräver passning. I lumpen bodde jag mycket i tält med enkel vedkamin med omvänd förbränning. Enkel, billig och bra konstruktion, men så fick man ha eldvakt som såg till att den brann hela tiden också. Lätt att ordna om 16 pers sover tillsammans, inte lika roligt när man är själv och vaknar efter ett par timmar av att det är kallt.
-
Beror ju också på hur du tänker använda bussen. Om den ska ut på vägarna för det mesta, då är både bränsletank och batteri fulla för det mesta. Men om du ska stå halva året på något avsides beläget ställe, med ved att plocka utanför, då är både diesel och gasol en fråga om inköp och transport. Glöm inte alternativet med lekstugespis innan du bestämmer dig! En liten järnspis, där du lägger in små små bitar ved, och lagar din mat. Som värmelager kan lokala stenar användas, som du slänger ut innan du åker därifrån.
-
Bussen är från 1980 så den har drygt 33 år på nacken.
När det gäller vedkamin så är det definitivt det billigaste alternativet i längden, men är det det säkraste? Min buss är bara fem meter lång, varav "bohagsdelen" ligger på drygt 3,5-4 meter och det enda passande utrymmet för en kamin blir isåfall strax bakom förarsätet där även bilbatteriet är beläget. Jag vet inte varför, men jag får lite varningsklockor innanför hjärtat när jag ser hur det kan komma att se ut. Dock så finns det redan ett hål i taket, så det är egentligen bara att installera en kamin och sedan tuta och köra. Men säkerhetsångesten gör sig ständigt närvarande.
Jag har inte riktigt kommit underfund hur det ska bli med boende i bussen, men jag lever med möjligheten att den kan bli ett permanent boende.
-
Hål för skorsten är nog ett av de minsta problemen. 1980, då har du luftkyld motor och kan inte dra nytta av motorns värme så bra.
Men om du fixar en vattenmantlad kamin som går ända upp till tak, och en säker lucka med spillskydd så skall det väl gå att elda i en sådan liten bil. Bättre att ta ut värmen via en självcirkulerande radiatorkrets än som strålningsvärme från en het kamin när du har så små utrymmen.
-
öppen låga och ett batteri som laddas/laddas ur är ingen bra kombination. särskilt inte bredvid varandra. batteriet alstrar knallgas när det laddas och det smäller rejält kan jag lova när det kommer i kontakt med till och med en liten gnista. och i ett sånt litet utrymme som en folka buss kan nog skadan bli rätt ordentlig på både dig och bussen. har själv skjutit en cell från ett batteri i en stor verkstad och det tjöt gott i huvudet resterande del av dagen... du efterfrågar den enklaste och smidigaste lösningen och ved hade nog funkat i en vagn tex. men för så liten yta är nog ved ingen bra lösning alls.
-
Har också smällt ett bilbatteri, med liten gnista, rakt i synen, på en hylla som var 1,10 hög. Klarade ögonen men det blev smällar både här och där. Näsan gjorde mest ont. Sen blev det en ny garderob ;D
Jag tycker hela ved-i-folk-vagns-buss-projektet är vansinne och borde begravas i sin helhet.
-
Batteriet bakom sätet? :o Ursäkta! Jag hade verkligen ingen aning! :P :-[ Om sen kaminen inte kan vara i andra ändan av lokalen så blir det ju ännu värre. Hur är det, öppen låga blir det väl även av gasol och diesel?
Och jag som tyckte att idén var så trevlig ...
-
Batteriet kan man flytta, motorn sitter ju ändå i skuffen. Tråkigt att ha batteriet i samma låda som man sover i ändå, speciellt om det är ett sådant som man behöver ventilera. Det är inte bara vätgas som kommer ut.
-
Batteriet kan man flytta, motorn sitter ju ändå i skuffen. Tråkigt att ha batteriet i samma låda som man sover i ändå, speciellt om det är ett sådant som man behöver ventilera. Det är inte bara vätgas som kommer ut.
Nja, motorn sitter faktiskt fram, mellan förarsätet och passagerarsätet.
Ju mer jag läser utav folks reaktioner så blir jag mer och mer säker på att inte skaffa vedkamin. Det är ju kruxet med batteriet och eventuell knallgas, men bussen har varit fullt inredd husbil tidigare(någon gång i urtiden) och har dispens för gasol och kök, så någon form av uppvärmning ska det gå att få till.
-
Dispens är bra, men det är inte alldeles detsamma som att det blir bra. Vi följer fortsättningen med intresse! :)
-
Nja, motorn sitter faktiskt fram, mellan förarsätet och passagerarsätet.
Ju mer jag läser utav folks reaktioner så blir jag mer och mer säker på att inte skaffa vedkamin. Det är ju kruxet med batteriet och eventuell knallgas, men bussen har varit fullt inredd husbil tidigare(någon gång i urtiden) och har dispens för gasol och kök, så någon form av uppvärmning ska det gå att få till.
Då är väl gas lika farlig i dubbel bemärkelse ?
-
Nja, motorn sitter faktiskt fram, mellan förarsätet och passagerarsätet.
Men då är det ingen folkabuss. Eller det är det ju förstås, men den man kallar folkabuss är vw typ 2, och den har luftkyld motor bak i den årsmodellen. Det är förmodligen en LT31 du har, och då har du vattenkylning som du kan utnyttja.
-
Men då är det ingen folkabuss. Eller det är det ju förstås, men den man kallar folkabuss är vw typ 2, och den har luftkyld motor bak i den årsmodellen. Det är förmodligen en LT31 du har, och då har du vattenkylning som du kan utnyttja.
Jo men precis! Det är en Volkswagen LT 31 från 1980 som jag har i min ägo. Fick precis hem den från verkstaden häromdagen, ska bara byta däck sen så blir det pill och finurleri med hur man ska få till ordentligt boende där bak. Det lutar dock mer och mer åt eventuellt gasol(vill ändå ha en liten kyl) eller fotogenvärmare, inget av de alternativen är speciellt brandsäkra, men å andra sidan så är inget alternativ hundra procent säkert. Det har varit gasol i bussen innan så man tycker att det borde funka.
-
Såg din tråd. Tänkt på att skaffa folkabuss diesel. Går din bil bra och vad fick du betala? Jag tänker mig en bil som slukar mina saker inklusive min Tipi och kanske nåt bättre vintertält. Då kan man nöja sig med endast enklare övernattning i bilen och sen slå riktigt läger och sitta och elda i tältet i plåtkaminen istället. Kanske kan vara ett alternativ till att försöka få till alt-i-ett-boendet i bilen?
Finns ju Tipi, Jurta, Wigwam, mm bra varianter av nomadiska bostäder som är mycket trevligare än att bo i bilen, om det är det du tänkt dig. Men sen kan man ju ha en lite madrass att sova på enstaka nätter.
-
Såg din tråd. Tänkt på att skaffa folkabuss diesel. Går din bil bra och vad fick du betala? Jag tänker mig en bil som slukar mina saker inklusive min Tipi och kanske nåt bättre vintertält. Då kan man nöja sig med endast enklare övernattning i bilen och sen slå riktigt läger och sitta och elda i tältet i plåtkaminen istället. Kanske kan vara ett alternativ till att försöka få till alt-i-ett-boendet i bilen?
Finns ju Tipi, Jurta, Wigwam, mm bra varianter av nomadiska bostäder som är mycket trevligare än att bo i bilen, om det är det du tänkt dig. Men sen kan man ju ha en lite madrass att sova på enstaka nätter.
Hola!
Bussen går väldigt bra. Jag och min flickvän gav 13500 för den, ägaren ville ha 16. Plus det har vi haft den på genomgående service(byte av kamrem, generatorrem, diverse bensinslangar, byte av olja och bromsolja, byte av bränslepump och bromsklossar fram plus annat diverse småpill) som gick på 10500:- och sen så har vi även bytt ut däcken(som såg ut att härstamma från när bilen tillverkades) för 5600:-. Så allt som allt har bussen än så länge gått på 29600:-, vilket jag tycker att den lätt är värd. Enda nerköpet som jag känner nu är att den verkar dra mellan 1,3-1,5 liter/milen, men då går den på bensin. Bilarna var törstigare förr.
Jag har skippat alla tankar med kamin i bussen, det blir sjukt meckigt att styra upp(inredningen är bland annat i trä, batteriet exponerat, bensinångor osv) plus att det tar en massa plats för att anses som säkert, gasol ska vi ha enbart i nödfall vid matlagning. Men det är en lyx som egentligen inte behövs. Fan, det är ju som du säger, det går att lägra ute, trangia-kök går att använda lika bra. Om man hyr in sig billigt över vintrarna så är det bara att rulla söderut när vårfåglarna börjar kvittra, alternativt ställa sig hos någon, låna el och värma sig med kupévärmare. Men vi ska iaf bygga boende i bussen så man kan bo där närsomhelst om man så önskar. Vi fick tag i en rejäl sängstomme på freeshopen här i Skattungbyn förra helgen, vilken man kan utnyttja för vidare byggnationer såsom hyllor och "köksavdelning". Känner man sig extra frusen så får man väl helt enkelt investera i en bra sovsäck och en del gosiga filtar. Det löser sig.
-
Enda nerköpet som jag känner nu är att den verkar dra mellan 1,3-1,5 liter/milen, men då går den på bensin. Bilarna var törstigare förr.
Ja, man får lära sig att inte ha så hård gasfot och dessutom hålla nere hastigheterna...
-
Bussar har ett stort vindfång så det är svårt att köra snålt även om man är försiktig på gasen. Man får stanna och vänta på medvind innan man fortsätter vidare.
-
Ska installera segel för extra fart.
-
*
Enordskommentarer eller enbart smiles tillför inget i tavlor utanför fikarumet /eka
-
Av alla nämda värmekällor är nog fotogenvärmaren den sämsta.Ingen höjdare att ligga och lukta på oljedoften,dyrt blir det också.
Diesel/bensin värmare likadant.
Enklast och billigast och mycket säkert (rätt utfört) vore ju ett elelement,inte en kupevärmare som har en fläkt som lever om.En vattenburen lösning med element/slang/rör som i vanliga bussar alt golvvärme med en elpatron kombinerad med en gasolvärmare är helt perfekt.
Jag tycker inte iden med en vedeldad lösning är så tokig faktiskt,då hålls ju kostnaden minimal då ved alltid går att hitta ;)
Blir också 100% oberoende av olja , elstolpar eller att köpa dyr gasol för uppvärmning,den kan ju behövas till kylskåpet istället.
Ett vattenburet system skulle kunna matas med en vattenmantlad liten kamin/spis vilken då skulle stå utomhus.Säkert,tar ingen plats inne och båsar inte ned inne heller ;)
Man eftersträvar självcirkulation så att ingen el behövs,inte ens 12 volt.
Omaket blir då att måsta gå ut,men det borde inte bli några större besvär då det inte kommer att behövas eldas speciellt mycket,dessutom kommer det vattenburna systemet hålla värmen säkert hela natten om man eldar på kvällen.Matlagning kan man ju då också göra på "spisen" ute så osar det inte inne i bilen ;)
Ja,jag tycker konceptet har potentional ;)
-
Så dyr kan väl ändå inte gasol va. Om man ska laborera med självcirkulation och krångla till det borde det billigaste va att stanna hemma.Eller köpa en vedpanna och ställa på en släpvagn efter husbilen.
-
Gasolen är då garanterat dyrare än ved för uppvärmning om man har tänkt bo någon längre tid.
Nu är väl inte självcirkulation någon "raketvetenskap" direkt,eller?
Att TS skulle stanna hemma för att du är okunnig och visar detta med ironiska kommentarer,det hoppas jag inte.
Jag har då sparat åtskilliga tusenlappar genom åren på att elda med ved i min kåta,skulle jag ha använt gasol som många andra hade det blivit dyrt.
Att värma några kvadratmeter kräver ingen reaktor eller jätteanläggning precis.
-
Hur mycket gasol går det egentligen åt för att värma upp 10 kvadratmeter, eller vad nu bussen kan vara?
-
(...) alternativt ställa sig hos någon, låna el och värma sig med kupévärmare. (...)
Bättre att betala rejält för elen, då blir du populärare inför nästa vinter :)
Jag har då sparat åtskilliga tusenlappar genom åren på att elda med ved i min kåta
En kåta är nog specialkonstruerad för vedeldning, utprovad under tusentals år. En bil har en helt annan form, och innehåller som sagt en del komplicerande detaljer. Det finns ju batterier och sånt där ...
-
En kåta är nog specialkonstruerad för vedeldning, utprovad under tusentals år. En bil har en helt annan form, och innehåller som sagt en del komplicerande detaljer. Det finns ju batterier och sånt där ...
Precis, en kåta är en helt annan sak. Hade jag haft en sådan hade jag inte övervägt annan uppvärmning än vedeldning
-
Vilket uppvärmningssätt som blir bäst blir som det diskuterats i tråden helt beroende på hur bilen skall nyttjas.
-
Skulle kanske fungera med 50% glykol i vattnet men gladast blir nog kråkorna.
-
Bättre att betala rejält för elen, då blir du populärare inför nästa vinter :)
En kåta är nog specialkonstruerad för vedeldning, utprovad under tusentals år. En bil har en helt annan form, och innehåller som sagt en del komplicerande detaljer. Det finns ju batterier och sånt där ...
Nu är det ju inte säkert att man vill stå på samma ställe år efter år,vill man det så är det ju bara att sätta in elvärme och se glad ut.
Ang vedeldning så spelar inte utrymmets utformning någon som helst roll,det vedeldningen gör är att producera varmvatten som ska cirkulera i förslagsvis rör eller slang och varmvattnet bryr sig inte om det är i en bil eller villa eller förskola eller ett garage det värmer ;)
Mitt exempel med en kåta var ju bara för att belysa det faktum att jag har uppvärmt den gratis under många år med ved gentemot. de som fuskar med gasol.
Bilen i det här fallet en LT 31 kommer ju vara mycket lättare och mindre krävande än en kåta att värma upp som ju är helt oisolerad och bara består av ett lager tyg.
Någon brand eller explosionsrisk förekommer ju inte heller i mitt förslag då värmekällan i sin helhet skulle användas utanför bilen ,inte inne i bilen.
Säkrare uppvärmning än att ha eldstaden helt utanför fordonet får man väl söka efter,gasol inne i slutna utrymmen är inte att leka med.
Det har hänt mig flera gånger att gasolkylskåp och ev pannan har släckt lågan med följd att det har börjat lukta skunk i bostadsutrymmet,då har man måsta stanna och vädra och göra en uppstart.Det känns väl så där :o
-
Precis, en kåta är en helt annan sak. Hade jag haft en sådan hade jag inte övervägt annan uppvärmning än vedeldning
Nu vare sig värmer eller bor man i kåtor vanligtsvis där det finns elström,man kanske inte heller vill släpa med sig gasol eller olja då ved finns gratis utanför dörren ;)
Men skillnaden mot en husbil speciellt om man vill bo i den längre perioder är ju inte så stor.
En husbil är ju mycket lättare att värma upp än en kåta.
-
Nu vare sig värmer eller bor man i kåtor vanligtsvis där det finns elström,man kanske inte heller vill släpa med sig gasol eller olja då ved finns gratis utanför dörren ;)
Men skillnaden mot en husbil speciellt om man vill bo i den längre perioder är ju inte så stor.
En husbil är ju mycket lättare att värma upp än en kåta.
Det blir ingen vedkamin i bussen, dels pga den höga brandrisken: taket inuti plus luckor och skåp består utav trä, plus att batteriet är exponerat inuti bussen vilket gör explosionsrisken ganska stor. El fungerar bäst då man under perioder visst kan ställa sig hos vänligt sinnade människor och låna el, alternativt får man väl betala för elen vilket inte behöver vara så dyrt. Jag har ej tänkt stå på campingplatser där man får punga ut med drygt 5 papp i månaden för en plats. Ej heller blir det gasol eller fotogen pga ihjälgasningsrisker och brandrisker. Bryter samhällssystemet samman och kollapsen inträffar som en slägga i ansiktet så får jag helt enkelt hoppas att det sker på sommaren och att jag får tag i en vedkamin då och kan bygga om hela bussen för att jag isåfall just då skulle vara nödgad till det.
-
Då blev det enklare. Satsa på ett vattenburet system som du även kopplar till motorn. Då har du bra gångvärme i bussen och möjlighet att utveckla.
-
Det blir ingen vedkamin i bussen, dels pga den höga brandrisken: taket inuti plus luckor och skåp består utav trä, plus att batteriet är exponerat inuti bussen vilket gör explosionsrisken ganska stor. El fungerar bäst då man under perioder visst kan ställa sig hos vänligt sinnade människor och låna el, alternativt får man väl betala för elen vilket inte behöver vara så dyrt. Jag har ej tänkt stå på campingplatser där man får punga ut med drygt 5 papp i månaden för en plats. Ej heller blir det gasol eller fotogen pga ihjälgasningsrisker och brandrisker. Bryter samhällssystemet samman och kollapsen inträffar som en slägga i ansiktet så får jag helt enkelt hoppas att det sker på sommaren och att jag får tag i en vedkamin då och kan bygga om hela bussen för att jag isåfall just då skulle vara nödgad till det.
Jag hoppas att du förstod att eldstaden i mitt förslag skulle stå helt utanför LT31-an och inte inne i bilen?
En eldstad helt utanför är ju helt ofarlig oavsett vilken typ av mtrl som finns inne i bussen.
Hela iden bestod ju i att den "farliga"eldstaden befanns på behörigt och ofarligt avstånd från brännbart mtrl.
Enligt mitt förslag skulle man alltså kunna värma utrymmet även om där förvarades bensin eller öppet svartkrut.
Men men,gör som ni vill,jag vet ju hur jag skulle ha gjort :)