Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Blekslättens Gård skrivet 17 jul-13 kl 16:08
-
Jag håller på och försöker starta en leyland 272 syncro -79,ägaren sa att när han stängde av den senast så startade den inte igen ,Motorn går inte runt och och det klickar i reläet till startmotorn,Jag märkte att solenoiden blev varm och pluskabeln på startkabeln blev jättevarm,Det sitter lastare på så jag kan inte få bort startmotorn >:(
-
Något verkar sitta fast. Har du provat att få på en hylsnyckel på muttern i remskivan fram på vevaxeln? Så du kan dra runt motorn lite och se så det inte är den som sitter fast.
Snurrar motorn så är det väl startmotorn som satt sig, och hjälper det inte att slå på den så blir du nog tvungen att ta loss den. Lastare eller ej...
-
Det går inte dra med hylsnyckel då det sittet ett knutkors där,Ska imorgon prova att dra lite i traktorn med växel i och se om det går att få motorn att gå runt lite,Mvh
-
Nu kan jag inte Leyland.. men betyder inte 'syncro' att det är nån slags snabbväxel på den? I så fall är det inte säkert det går att bogsera igång den.
Går det inte att få i ett litet spett i knutkorset?
-
Det sitter en fläkt och kylare i vägen.... mumlar han...
-
Borde gå att vrida runt om man har en kasserad k axel och svetsar på ett järn på en knut och vrider om ? förutsatt att växel är ur då men inte på kraftuttaget ;)
-
En möjlighet är ju om man kommer åt startkransen och kan peta runt motorn med en skruvmejsel i den + lämpligt mothåll.
Eller, om det är svårt att dra runt motorn för hand hur man än gör, så kan man ju lossa startmotorn och låta den ligga på sidan, jorda den till motorblocket med en startkabel och provköra den lös.
-
Var och kollade på traktorn idag och knut korset fram går till pumpen till lastarn,Där fick jag tag med en stor rörtång och jag orkade inte rubba motorn så jag funderar på om den är skuren,Mvh
-
Den har väl kanske bara fastnat. Du kan ju skruva loss spridarna och se om det går att fylla upp med lite olika oljor och grejer i cylindrarna och låta stå lite innan man tar i med lite mer kraft..
-
Om kolvringarna har rostat fast i cylindrarna så brukar inte vevaxeln sitta totalt stumt utan man kan märka en aning spel pga glapp i vevlagren, kolvringarnas spel i spåren i kolvarna osv.
Men att kolvringarna fastnar av sig själva brukar bara inträffa när motorn har stått länge (åtminstone flera månader). Risken är större om motorn inte var varmkörd när den senast stängdes av.
-
Den ska enligt utsago inte ha gått på två år. Ägare ska ha ställt den där den står nu och då ska den ha gått....
-
Då kan man nog räkna med att motorn är rejält hoprostad.
Ett knep som kan fungera ibland, om det inte hjälper att låta någon tunn rostlösande olja stå i cylindrarna flera veckor (gärna med motorvärmare inkopplad tidvis), är att välja ut en cylinder där kolven står nära övre dödpunkt och helst på väg ner (det kan gå att avgöra med hjälp av ventilernas läge mm) , ser till att båda ventilerna är stängda, man kan ev skruva ut justerskruvarna eller ta bort vipparmarna för att ordna det, sedan fyller man cylindern med olja genom spridarhålet och tillverkar därefter en adapter för att få dit en smörjnippel i spridarhålet. Sedan pumpar man med fettspruta tills kolven börjar röra på sig. När man väl har fått motorn att gå runt bör man dra runt den sakta flera varv med alla spridare borttagna så att man får bort oljan ur cylindrarna. Gärna köra en stund på startmotorn utan spridare också. Kom ihåg att återställa ventilmekanismen innan startförsök!
När (eller om) motorn startar så bör man ta det mycket försiktigt så att inte rosten i cylindrarna ger en anledning för den att skära ihop. Det är nog lämpligt att ha värmt motorn med motorvärmare före start, och den bör gärna få gå en bra stund på tomgång innan man försöker belasta den eller varva. Ren olja i oljetråget är också mer viktigt än vanligt vid ett sådant här tillfälle, men om den gamla oljan inte ser alltför hemsk ut kanske den kan få vara kvar tills man åtminstone har fått igång motorn och vet att man inte behöver riva den och tappa ur oljan igen.
-
Då finns det enklare sätt lossa spridarna och fyll med diesel och låt det stå tills det har släppt igenom på alla .
-
Har inte tid att kolla på den i helgen,Det är en -79 med kälve lastare som tar 1800 kg,Den är till salu för 30 000 med 2 skopor ,gafflar ,Frontblad ,Motvikt bak och 2 st balvagnar och en jf hövändare,Kan det vara något om jag får motorn att starta då ägaren inte har tid att kolla på den,Mvh
-
En motor rostar väl inte ihop på 2 år? Jag har haft maskiner stående ute i 8 år och sen bara satt i ett batteri och startat dom.
30 000!! :o Det var ju en smula saftigt...
-
Jag vet ett fall där en motor rostade ihop på tre-fyra månader i (i och för sig kanske fuktigt) varmgarage. Men där tror jag att den hade kallstartats och bara körts någon minut innan den stängdes av för gott. Om motorn hade varit ordentligt varmkörd när den stängdes av så hade den säkert inte fastnat.
-
Vad ska vi bjuda då?
-
Jag vet ett fall där en motor rostade ihop på tre-fyra månader i (i och för sig kanske fuktigt) varmgarage. Men där tror jag att den hade kallstartats och bara körts någon minut innan den stängdes av för gott. Om motorn hade varit ordentligt varmkörd när den stängdes av så hade den säkert inte fastnat.
Stämmer bra det och med dagens torrare diesel så är det en ganska kass oljehinna i förbränningsrummet.
-
Stämmer bra det och med dagens torrare diesel så är det en ganska kass oljehinna i förbränningsrummet.
Jag tror inte dagens dieselkvalitet hade spelat någon roll, dels var det frågan om en bensinmotor och dels är det omkring 20 år sedan det hände.
-
Jag tror inte dagens dieselkvalitet hade spelat någon roll, dels var det frågan om en bensinmotor och dels är det omkring 20 år sedan det hände.
Aha.. misstänkte det.. Men traktorn borde vara en diesel.
Skall det sprutas i förbränningsrummet så rekommenderar jag Omegas krypolja. Den har lossat några objekt som har suttit helt fast när jag fått tag i dom.
Finns på Mekonomen.
-
Nu har jag tagit bort toppen och lossat vevlagren så att jag kan byta foder och kolvringar,Ska även byta vevlager när det ändå är isär,
Köpte traktorn för 20 000 så det kommer att bli en bra traktor med stark lastare för inte allt för mycket pengar :)
-
Nu har jag tagit bort toppen och lossat vevlagren så att jag kan byta foder och kolvringar,Ska även byta vevlager när det ändå är isär,
Köpte traktorn för 20 000 så det kommer att bli en bra traktor med stark lastare för inte allt för mycket pengar :)
Köpte traktorn med alla redskap du listade upp? I så fall kan det varit rätt så hyfsat pris. Just att den är så ovanlig drar ju ner priset. Know-how och bra tillgång på reservdelar spelar ju in på modeller.
Under förutsättning att du får igång den vill säga, hur lågt priset på en traktor är blir det ju svårmotiverat om den aldrig går att starta.
-
Ja, det var ju ett lagom pris tycker jag. Delarna ska ju inte behöva kosta så mycket.
-
Nu går den och det har kostat ca 10 000 i delar ,Har fixat igång lyse och värme och idag ska jag hämta en snöslunga till den ;D