Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: JBF skrivet 13 mar-13 kl 09:21
-
I måndags skulle jag köra in ved och startade traktorn utan några problem alls. Körde till vedskjulet och lät traktorn stå på tomgång. Efter en tio minuter tyckte jag att den tappade varv lite stötvis, för att sedan gå upp i varv. Efter ytterligare ett par minuter dog den. Jag kollade dieseln då den lät lite åt det hållet så att säga. Men diesel fanns det kvar mer än gott och väl i tanken. Provade starta och den drog runt ett par gånger utan att starta för att sedan börja "klicka". Vanliga starthjälpen/batteriladdarn ligger gömd någonstans så jag lånade svågerns underhållsladdare och den har gått i två dygn nu. Fortfarande startar den ej. Idag drog den runt utan att förtröttas, men inte fan vill den kicka igång. Vad kan det vara? Så jäkla kallt har vi inte haft det nattetid (bara kring -12 -15 och den har klarat mycket kallare än så utan amärkning)
Den låter alltså helt frisk men vill inte starta. Vad göra?
/JBF
-
Stopp i bränsleslangen från tanken? Kan fastna skit i slangen..
Har du möjlighet att lossa slangen typ innan bränslefiltret? Då kan man ju se om det rinner.. Ska rinna RIKLIGT.
På min IH får jag lossa bränsleslangen där innan filtert och blåsa tryckluft bakåt upp mot tanken 2-3 ggr per år, rost-, färgflagor eller skräp som kommer med ned och blockerar vart efter.
-
Is i filtren så här års bara att byta
-
Som Mumricken skriver så tyder det på en ispropp.
byt filter och värm det övriga systemet. köp hem frysskydd för dieselmotorer och försök att tömma tanken när det e finväder.
För att undvika att kondens bildas i tanken så skall man se till att tanken alltid är full.
-
Kan vara flera olika saker.Ispropp som redan nämts eller stopp i bränsletillförslen av alger i dieselbränslet.Det brukar mest visa sig sommartid .
Det tredje alternativet är hårda packningar i bränslesystemet,dessa krymper ytterligare i kyla och blir då otäta.Och då suger motorn tjuvluft,och stannar.
Men spontant skulle jag nog gissa på ispropp.
Vatten i bränslet är ett stort problem.
Lossa bägge filtren och ta in dessa i värmen och byt filter och packningar.
Kolla också upp vatten avskiljaren(den lilla glaskoppen) den kan vara bottenfrysen.
-
Tackar för svar. Det blir till att skruva lite i helgen då. Men konstigt att det aldrig hänt förut? Jag har ju inte kunnat hålla mig utan har ju försökt starta den och när jag handpumpar in bränsle så får jag ju ett annat ljud i motorn i alla fall, det är precis så att den vill gå igång men orkar inte den sista lilla biten.
//JBF
-
Ett varningens ord om det är fruset i glaset på hand pumpen försök inte vrida lås glaset när det är fruset det går lätt sönder då värm lite med något före är att rekommendera .
-
Tackar för svar. Det blir till att skruva lite i helgen då. Men konstigt att det aldrig hänt förut? Jag har ju inte kunnat hålla mig utan har ju försökt starta den och när jag handpumpar in bränsle så får jag ju ett annat ljud i motorn i alla fall, det är precis så att den vill gå igång men orkar inte den sista lilla biten.
//JBF
Så här års så är ju alltid is det första man tänker på. Och även om det 'aldrig hänt förut' så kan det nu vara dags. Det kommer ju hela tiden med lite vatten i bränslet, och till slut så är det så mycket så det fryser i filtrena.
Om du provar att öppna luftskruvarna på insprutningspumpen och kör runt startmotorn, så ska det komma rikligt med bränsle.
Gör det inte det, så prova då att handpumpa på matarpumpen. Kommer det då rikligt med bränsle, så är det ju inte stopp, utan fel på matarpumpen. Den kan ju slitas så att den inte pumpar med hjälp av motorn, men fungerar när man handpumpar.
Kommer det inget, eller bara lite, bränsle när du handpumpar, då är det stopp nånstans. I filter, eller i botten på tanken.
-
Så här års så är ju alltid is det första man tänker på. Och även om det 'aldrig hänt förut' så kan det nu vara dags. Det kommer ju hela tiden med lite vatten i bränslet, och till slut så är det så mycket så det fryser i filtrena.
Om du provar att öppna luftskruvarna på insprutningspumpen och kör runt startmotorn, så ska det komma rikligt med bränsle.
Gör det inte det, så prova då att handpumpa på matarpumpen. Kommer det då rikligt med bränsle, så är det ju inte stopp, utan fel på matarpumpen. Den kan ju slitas så att den inte pumpar med hjälp av motorn, men fungerar när man handpumpar.
Kommer det inget, eller bara lite, bränsle när du handpumpar, då är det stopp nånstans. I filter, eller i botten på tanken.
[/quote
Det är ju inte heller säkert att det ens kommer något med handpumpen,om man har otur...
-
1 liter T Röd är alltid bra å hälla i tanken nån gång ibland på ett fordon som inte används så ofta, Dagens diesel innehåller Alger och det kan sätta igen bränsleledningar t-röd förhindrar detta,
Och i en gammal Traktor som är van vid gammal hederlig diesel så häll i nån gång en flaska tvåtaksolja det smörjer pumpen bra,
Lycka te :)
-
1 liter T Röd är alltid bra å hälla i tanken nån gång ibland på ett fordon som inte används så ofta, Dagens diesel innehåller Alger och det kan sätta igen bränsleledningar t-röd förhindrar detta,
Och i en gammal Traktor som är van vid gammal hederlig diesel så häll i nån gång en flaska tvåtaksolja det smörjer pumpen bra,
Lycka te :)
Ren etanol är ännu bättre än t-röd, med t-röd tillför man ju en slurk vatten också...
-
Ren etanol är ännu bättre än t-röd, med t-röd tillför man ju en slurk vatten också...
jobbar du som Kemist ?
-
jobbar du som Kemist ?
Nä, vidarebefordrar tips från en tankbilsåkare i norrland. Men jag såg justa att t-spriten är på 95% så vi kan bortse från det där med vattnet :-[
Kan ju vara så att man vill tillsätta en ren produkt i bränslet. T-spritn är ju smaksatt ;-)
-
då är ja med å ja håller med dig där då T svart är bättre, men inte alla mackar som har den längre så då får man ta T-röd. i brist på Bröd får man äta Limpa ;D
-
Så, 1 liter T-röd i tanken kan rekommenderas? Traktorn står där den står än. Orkar inte börja skruva i kall vind i -10 grader.
-
Så, 1 liter T-röd i tanken kan rekommenderas? Traktorn står där den står än. Orkar inte börja skruva i kall vind i -10 grader.
Ä va fan det går har skruva i -22 använd halogen strålkastare som hand värmare det funkar :)
-
Ja, eller ta helg och invänta mildväder nästa vecka. :)
-
Så, 1 liter T-röd i tanken kan rekommenderas? Traktorn står där den står än. Orkar inte börja skruva i kall vind i -10 grader.
Räcker med några deciliter.
Kompisen med tankbil slog i en femma etanol i ett femkubiksfack, proppen släppte på några minuter...
-
Får du inte igång din Traktor så hör av dig, vi bor ju inte så långt ifrån varandra så kommer ja å hjälper dig,,
-
Får du inte igång din Traktor så hör av dig, vi bor ju inte så långt ifrån varandra så kommer ja å hjälper dig,,
Ja där ser man! Jag häller i lite T-röd och ser vad som sker!
-
Ä va fan det går har skruva i -22 använd halogen strålkastare som hand värmare det funkar :)
Nä, sån brådis är det inte!
Ja, eller ta helg och invänta mildväder nästa vecka. :)
Låter bättre! Tar den här vintern slut menar du?
-
Nä, sån brådis är det inte!
Låter bättre! Tar den här vintern slut menar du?
Ditt resonemang värkar inte va akut :)så ly du existens råd :)
-
OK. Bytte bränslefilter i helgen och traktorn startade fint. Vinschar ihop ved nu men det verkar vara luft kvar i systemet? Efter en stund så ändras ljudet/varvtalet och efter en stund dör den. Var sjutton var det jag började lufta någonstans? Är det de två nipplarna på traktorns vänstra sida? Eller är det högre upp? Flera år sedan jag nödgades lufta. För visst är det luft i systemet jag har?
JBF
-
Det kan ju vara skit i tanken också, så den inte får tillräckligt.
Om du har tryckluft kan du prova att lossa ledningen mellan tank och filter och blåsa baklänges in i tanken. Funkar det då ett tag, så var det problemet, och du får en vacker och fin dag plocka bort tanken för rengörning. För att blåsa bakåt är ju bara en tillfällig lösning för att ringa in felet.
-
Den kan fungera både 15 minuter och 45 minuter innan den stannar och ofta har jag märkt att den rycker till, tappar i varv och dör om jag ryckt till traktorn när jag vinschar och fastnar i en stubbe eller liknande. Kan det vara en ledtråd till vad som kan vara problemet? Märk väl att jag inte har luftat den efter att jag bytte filtret. Den startade efter ett tag då så det lär ju vara en massa luft kvar. Jag har provat med nipplarna men det verkar ju inte hjälpa.
-
Jag tycker inte den borde gå så länge om det är luft i. I så fall har det inte blivit tätt, så den suger ny tjuvluft. Ett filter kan ju hamna lite snett.. Men det enklaste när den har stannat är att lossa slangen/röret som kommer från tanken och se om det rinner.. det ska komma rejält. Gör det inte det så är det stopp i tanken.
-
OK. Och det röret går från tanken till filtret eller? Så jag vet vilket rör jag skall leta efter.
När den väl har stannat har jag ofta fått igång den på ett par försök igen, handpumpat och vridit om och vips är den igång igen.
-
Följ röret från tanken och dela på det i första bästa koppling.