Alternativ.nu

Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: setr skrivet 24 feb-13 kl 20:48

Titel: Traktor fråga
Skrivet av: setr skrivet 24 feb-13 kl 20:48
Jag har en längre tid tittat på traktorer och funderat på vilken traktor skulle passa mig bäst. Första tanken var en äldre modell från 1970-talet (Volvo Volvo BM 350, MF 135 ). Sen började även titta på nyare mini-traktorer som Kubota och slutligen på nya tvåhjulstraktorer som BCS.

Nu är jag helt "lost"...  Jag är en nybörjare vad det gäller traktorer. Har aldrig ägt en och "meka" är inte riktigt min grej. Jag menar jag kan en del när det handlar om bilar men det är ingenting jag vill/orkar göra varje dag/vecka. Därför gav jag upp idén om en äldre traktor. Sen insåg jag snabbt att Kubota även begagnat kostar en hel del.

Vi har 3 ha mark och hälften av det tänker vi använda för odling vilket inte är så jätte mycket och man borde kunna klara sig med en tvåhjulstraktor. Men, när jag började räkna på vad en sådan skulle kosta med alla tillbehör så slutade det ändå på mer än 40 000 kr. För det kan man nästan köpa följande traktor på blocket http://www.blocket.se/lulea/Ford_3600_mkt_bra_skick_45509915.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/lulea/Ford_3600_mkt_bra_skick_45509915.htm?ca=9&w=3) vilket jag tycker verkar vara en traktor som skulle täcka alla mina behov + en del annat som snöplogning på vinter.

En annan traktor jag hittade på blocket http://www.blocket.se/ostergotland/John_Deere_2250__91_45458053.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/ostergotland/John_Deere_2250__91_45458053.htm?ca=9&w=3). Den är betydligt nyare än de andra jag tittat på. Visst är den också mycket dyrare och ganska mycket "overkill" för mitt lilla torp men om jag då skulle få ett bekymmerslöst ägande så skulle jag kunna tänka mig...   Ni vet...  :-[

Vad tycker ni? Vilket alternativ borde jag satsa på?  Är det något som jag missat med traktorerna från Blocket? De kanske inte är så bra som jag tror att de är....

Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: TW skrivet 24 feb-13 kl 21:14
Många gamla traktorer som säljs är bara uppmålade vrak. De ser bra ut på bild men tekniskt är de renoveringsobjekt. Andra ser ut som vrak men kan vara i skapligt skick rent tekniskt. Det är osäkerheten som är problemet då man inte känner förra ägaren.

Jag tycker du skall göra som jag gjorde. Leta efter en ganska liten och enkel gammal traktor (60tal eller 70tal) som någon pedantisk gubbe har haft och skött om så att den är i gott skick för sin ålder. Den där i Luleå kan eventuellt vara en sådan. Det skall vara en vanlig modell som det är lätt att hitta delar till och som varje byamekaniker kan både utan och innan. Sådana exemplar brukar komma ut på marknaden ibland och då gäller det att känna igen den och passa på. Far runt och titta på traktorer tills ni hittar en som verkar bra och då tar du dit någon maskinkunnig bekant som kan provköra den innan köpet. Var beredd att betala 5000-10000 kronor mer än motsvarande traktor brukar kosta. Efter köpet går du igenom den och smörjer och putsar och justerar och reparerar allt så att den tekniskt är i toppskick. Eftersom den redan är någorlunda hel så klarar du säkert större delen själv. Det du inte klarar själv kan du anlita någon byamekaniker för.

Då traktorn en gång är i gott skick och allting genomgånget är det inte så svårt att hålla den i skick och reparera ordentligt vartefter felen uppstår. Problemen brukar komma då man börjar fuskreparera och låta saker vara söndriga och så blir det mer och mer tills det blir övermäktigt att få den att fungera och så ger folk upp och säger att man inte kan ha en gammal traktor. Det är som med gamla träbåtar. Om man börjar låta underhållet släpa efter är man såld.

Bara mina åsikter...... jag är ägare till en MF 165 årsmodell 1971 och kan litet om maskiner men hatar att meka. Det här var min lösning för minsta möjliga mekande utan att det blir svindyrt.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: blizzard skrivet 24 feb-13 kl 21:17
Jag skulle rekommendera att fortsätta titta på blocket annonserna och köpa någon äldre europeisk maskin därifrån.
En äldre maskin behöver absolut inte nödvändigtvis innebära täta eller dyrbara reparationer.
Jag tror personligen att det är ett mycket bättre köp att skaffa en välhållen 20-40år gammal europeisk maskin än att köpa en "modern"kina traktor.
Detta både gällande kvalite/reparationer/andrahansvärde samt reservdelar.
Både Forden med lastare och John Deeren i dina länkar såg bra ut.
Ok John deeren hade gått en hel del hos en förmodligen arbetsintensiv arbetsgivare,men jag förmodar att priset var i paritet med det.
Forden såg och verkade ok ut på alla sätt.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Skogsola skrivet 24 feb-13 kl 21:20
 Forden kan vara något för dig! Jonnen är för stor, har gått mycket, saknar lastare och kostar kulor när den havererar.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Broberg skrivet 24 feb-13 kl 21:49
Håller med på Forden. Enkel konstruktion blir billigare även när man lejer bort reparationer.

Kör rätt en del med ett likadant ekipage, fast en 4000. Läcker en del olja... men inga större konstigheter har hänt, sedan jag började använda den 2007. Rätt kass på snö dock, så det gäller att ta i tid om det är större ytor.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: setr skrivet 24 feb-13 kl 22:01
Tack för alla svaren. Då var mitt första tanke "rätt"...  Jag har spontant två frågor till.

Hur många arb.timmar på en traktor är "för många"??  :-[

Jag har läst en del och de vanliga märken här i Sverige anses vara Volvo, MF och JD. Kanske även Ford...  Vad tycker ni om "öststatare" samt ett märke som Fiat?

Framför allt Fiat för östeuropeiska grejer är jag tveksam till när jag tänker på reparationer och reservdelar.

Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Skogsola skrivet 24 feb-13 kl 22:06
 Vid 5000-6000 timmar ska man nog börja se sig för. Men det behöver inte vara fel om traktorn är skött. Fiat är bra. Zetor är bra. Ursus är bra men onödigt stort för dig. Belarus är inte bra.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Halte skrivet 24 feb-13 kl 22:07
Fiat räknas iaf häromkring dom ett fint märke.. Jag tycker dock att de ligger lite högt i pris.

Jag skulle satsa på en Ford. . De ligger bra i pris oftast.  Typ 2000- eller 3000-serien borde vara lagom storlek.

Jag köpte en Ford 2600 förra året för 20 000.. kalasbra traktor på alla sätt.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: vindensbonig skrivet 24 feb-13 kl 22:12
Vad ja vet så har Fiat dyra reserv delar annars så är det trevliga traktorer .Skulle också satsa på Forden för dina behov.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: blizzard skrivet 24 feb-13 kl 22:19
Ja frågan ang timmarna är inte helt lätt att besvara tycker jag.En vanlig jordbrukare börjar väl vara lite sliten vid 6-8000 timmar.
En entreprenadmaskin det dubbla.Men det finns undantag åt båda hållen,det hela beror ju på föregående ägare...
Har de haft för vana att prova hur kallt det har gått att starta maskinen?har de inte använt motorvärmare?har de bytt olja i ordning?...
Det är sådant man måste känna sig fram till,skicket överlag säger en hel del om föregående ägare,är där ståltråd och gamla batterier som bara funkar på sommaren...Slitna däck och allmänt småtrasigt?,precis som på gamla bilar.Ta en annan...

Gällande öststatare så funkar Zetor och Ursus ganska bra,Var försiktigare med Belarus.Vissa Belarusar har dock funkat bra speciellt i skogen då de har väldigt hög markfrigång,men ett varningens ord på dem.

Fiat är inga större problem,väldigt populära på sin tid,något högvarviga dock men i överlag bra kvalite.Fiat finns inte längre de heter New Holland nu mer.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: setr skrivet 24 feb-13 kl 22:27
Citera
Kör rätt en del med ett likadant ekipage, fast en 4000. Läcker en del olja... men inga större konstigheter har hänt, sedan jag började använda den 2007. Rätt kass på snö dock, så det gäller att ta i tid om det är större ytor.

Varför är den kass på snöplogning?? För lätt?  Vi har en bonde som gör jobbet men det skulle vara skönt att ha "back up"


Citera
Jag köpte en Ford 2600 förra året för 20 000.. kalasbra traktor på alla sätt.

En sån med hytt skulle jag vilja köpa :-)
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: hustran skrivet 24 feb-13 kl 22:32
Jag har läst lite på den här "tråden" och förundrat mig över varför ingen har nämnt Valmet,en nordisk traktor med gott renome'. Jag har 2st. 502-or som är snälla och lättkörda. De är från mitten o slutet av 70-talet. Spännande att läsa era inlägg,för eller emot 4-hjulsdrift,bla. Själv är jag dålig på traktorer men kanske önskar att sälja dessa pga.nuvarande situation.Är de bara skit tycker ni eller finns ngt. intresse? ???
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Broberg skrivet 24 feb-13 kl 22:35
Varför är den kass på snöplogning?? För lätt?  Vi har en bonde som gör jobbet men det skulle vara skönt att ha "back up"



Jo, för litet i förhållande till snöskär bak, tvåhjulsdrift och framtung lastare. Men det går ju och kör bonnen det stora, så är ju inget det du behöver hänga upp dig på.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: vindensbonig skrivet 24 feb-13 kl 22:48
Jo, för litet i förhållande till snöskär bak, tvåhjulsdrift och framtung lastare. Men det går ju och kör bonnen det stora, så är ju inget det du behöver hänga upp dig på.
Var för köra men sån skit som bakmonterat man får ju bara nackspärr av att ha sånt blad ? man bör ha front monterat sen så ställer man av lastaren  och eventuellt viktar den där bak + kedjor då borde dra rätt bra .
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Broberg skrivet 24 feb-13 kl 22:57
Var för köra men sån skit som bakmonterat man får ju bara nackspärr av att ha sånt blad ? man bör ha front monterat sen så ställer man av lastaren  och eventuellt viktar den där bak + kedjor då borde dra rätt bra .

För att det inte är min traktor.

Och så länge man bara har skär bak är det drygt att ställa av lastaren, för den behövs lite jämt och ständigt, när det blir lite för mycket och blöt snö.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: vindensbonig skrivet 24 feb-13 kl 22:59
För att det inte är min traktor.

Och så länge man bara har skär bak är det drygt att ställa av lastaren, för den behövs lite jämt och ständigt, när det blir lite för mycket och blöt snö.
Ja om det inte är din så förstår ja men det gäller väll inte för Ts i alla fall vad ja för stått .
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: blizzard skrivet 24 feb-13 kl 23:03
Jag har läst lite på den här "tråden" och förundrat mig över varför ingen har nämnt Valmet,en nordisk traktor med gott renome'. Jag har 2st. 502-or som är snälla och lättkörda. De är från mitten o slutet av 70-talet. Spännande att läsa era inlägg,för eller emot 4-hjulsdrift,bla. Själv är jag dålig på traktorer men kanske önskar att sälja dessa pga.nuvarande situation.Är de bara skit tycker ni eller finns ngt. intresse? ???

Valmet faller in under min kategori "europeiska" traktorer.
Någon direkt uppräkning av olika märken har inte förekommit i den här tråden.Frågor ang begade Ford och John deere har ställts.
Vissa spontana intryck av öststatare typ Zetor och Ursus samt Belarus har ventilerats ,slutligen har även Fiat figurerat,allt efter förfrågan.

Någon diskussion ang två eller fyrhjuldrift har inte förekommit,du kanske tänker på någon annan tråd?

Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: torpjens skrivet 24 feb-13 kl 23:03
Min (ringa) erfarenhet är att man behöver stor traktor till:
* Snöröjning av väg (mycket snö kräver kedjor, bra fart och tyngd)
* Plöja (styv lera och flera skär = tungt)
* Harva (räkna 1,5 hk/harvpinne ungefär)
* Köra i skogen (markfrigången och för att orka dra timmerkärran).
* Tunga lastarjobb.


Så om du inte har ovanstående behov klarar du dig med en liten traktor. Tvåhjulig traktor har jag ingen uppfattning om.


/Torpjens
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Broberg skrivet 24 feb-13 kl 23:12
Ja om det inte är din så förstår ja men det gäller väll inte för Ts i alla fall vad ja för stått .

Nej, men Fordekipaget i länken som lades in var likadant ju.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: vindensbonig skrivet 24 feb-13 kl 23:19
Nej, men Fordekipaget i länken som lades in var likadant ju.
Oki.  Men för den skull kan man ju inte säga att den är kass då förutsättningarna är så olika där av min i invändning  det blir ju liksom fel information för Ts .Men vi släpper det nu
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Halte skrivet 25 feb-13 kl 07:05


En sån med hytt skulle jag vilja köpa :-)

Min är det hytt på. Får se om den blir till salu här vart efter.. .:)
Måste göra lite omstruktureringar i traktorparken för att få den optimal, har inte bestämt än om den blir kvar eller ej.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Skogsola skrivet 25 feb-13 kl 07:13
 Ett tips. Ska man snöröja med 2wd traktor som man tycker är för lätt så kan man vätskefylla däcken.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: astrojensen skrivet 25 feb-13 kl 09:15
Ett tips. Ska man snöröja med 2wd traktor som man tycker är för lätt så kan man vätskefylla däcken.
Glöm inte frostskydd då!  ;D Vanlig kylarvätska funkar bra.

Men en 2wd traktor utan kedjor eller dubbdäck är nästan helt värdelös i snö enligt min erfaring. Med kejdor går det ofta förvånansvärt bra, även i mycket och tung snö. 


Thomas, Bornholm
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: vindensbonig skrivet 25 feb-13 kl 09:19
Glöm inte frostskydd då!  ;D Vanlig kylarvätska funkar bra.

Men en 2wd traktor utan kedjor eller dubbdäck är nästan helt värdelös i snö enligt min erfaring. Med kejdor går det ofta förvånansvärt bra, även i mycket och tung snö. 


Thomas, Bornholm
Man brukar väll ha saltvatten i vill ja minas ?
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: astrojensen skrivet 25 feb-13 kl 09:46
Ja, saltvatten var vanligt. Saltet är inte vanligt natriumklorid, men kaliumklorid, om jag minns rätt. Det har dock den nackdelen att om det blir punka, då rinner saltvattnet ut på fälget, som därefter rostar något så ofantligt. Kylarvätska är korrosionsskyddande, så här blir det ingen rost.

Själv kör jag utan vatten, men med kedjor och det går bra och traktor kan snabbt återställas till vanlig jordbrukstraktor utan onödig vikt.


Thomas, Bornholm
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: TW skrivet 25 feb-13 kl 10:37
Jag har ännu aldrig saknat fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrivna traktorer är till för tungt arbete med gott om utrymme så de passar inte för en liten hobbypulare som jag. Om man har bra piggkedjor på vintern och litet reda på viktfördelningen så brukar allt gå bra.

Allt körande med frontlastare kräver en rejäl motvikt i trepunktslyften. Jag tror att bekhjulsdriftens vanrykte kommer från folk som har försökt köra med frontlastare utan motvikt. En kamrat som skottar mera snö än jag gör har extravikter monterade på bommen till schaktbladet bakpå sin Leyland 245. Det verkar vara en bra ide för det ökar tyngden på drivhjulen och motverkar vikten av frontlastaren och då han kopplar ur bladet är följer vikterna med och är inte i vägen för annat.

Mina åsikter om olika märken:
-Personligen skulle jag undvika Valmet för det är svårt att hitta reservdelar till dem. Till exempel vanliga bromsdelar till Valmet 502 finns inte att köpas för pengar. Det är väldigt synd för jag tycker att 502orna och 602orna annars är världens bästa traktorer i sin storleksklass. Flera grannar och bekanta har sådana.....men inte jag...... :(
-Fiat är svåra att hitta delar till och till viossa modeller finns inga delar alls så det märket skulle jag undvika.
-David Brown har också problem med delar till många modeller så jag skulle undvika dem också.
-Nuffield/Leyland har dyra delar och dåligt med importörer men det finns att beställas nästan vad som helst från England. Tyvärr finns det en viss fyrcylindrig BMC diesel i vissa modeller som har för svagt motorblock.
-Ford är enkelt att hitta delar till men 2000-3000-4000-5000- serien har motorer utan cylinderfoder. De är dyra att renovera för man måste borra upp cylinderloppet rejält och pressa in torra foder.
-Massey-Ferguson är obekväma att köra om man är lång och har hydrauloljefiltret på ett idiotiskt ställe och allmänt krånglig konstruktion.
-Zetor har sämre hållbarhet än de andra men för måttlig körning är de bra.
-Deutz har luftkyld motor och det vill man ju inte ha på vintern. Svårstartade och går dåligt eftersom det inte går att ha motorvärmare.
-Belarus är gjord för nedsmältning och inte för att köras.

Bara mina mer eller mindre välgrundade åsikter. Jag forskade litet innan jag köpte traktor. Välj de nackdelar du kan leva med ;)
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Neon Knight skrivet 25 feb-13 kl 11:36
Kalciumklorid rekommenderas i instruktionsboken till T24 för att förhindra frysning av vattenfyllda däck.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: setr skrivet 25 feb-13 kl 16:28
Tack alla ni som svarat....   Nu vet jag iaf vad jag ska leta efter.  ;D
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Aqualize skrivet 26 feb-13 kl 07:24
Vad ska ha maskinen till? Lite nöd-snöröjning och åkertäppan. Men vad ska du utföra för jobb på den?

Jag har inte läst in mig på tvåhjulstraktorer så mycket. Visst finns det folk som använder sådana på stora ytor (i alperna t.ex.). Men spontant så tänker jag mig en yta på 100x150 m (1,5 ha), det blir en hel del springande. Och om det är som du skriver att med tillbehör blir det dyrt så är det nog något mer för trädgårdsodlingar av specialiserat slag (vad vet jag?).

Fyrhjulsdriven traktor behöver du inte. Det är vid jordbearbetning, snöröjning och skogsarbete det kommer till pass. Och när man är för våghalsig och vill köra fast sig riktigt rejält. Ett problem med 80-tals fyrhjulsdrivna är att styrvinkeln inte är så bra. De har helt enkelt större vändradie än tvåhjulsdrivna av samma modell, fastän dessa kan ha längre hjulbas. Idag på moderna maskiner är det bättre (men jämför man de få som finns i tvåhjulsdriftsutförande så brukar de ha mindre hjulbas). På din lilla "täppa" tror jag det kan upplevas som att traktorn blir för klumpig.

Gällande Ford så är det bra att TW tog upp den s.k. fordsjukan. Han kanske vet bättre om felet åtgärdades bra till x600-serien (exempelvis den i Luleå, 3600)?

Gällande Massey Ferguson så vill jag inflika att de må vara lite onödigt svårskruvade men reservdelar tycker jag är billiga. Har inte OIE.se det så kan man beställa från England.
Beroende på modell börjar det tryta på delar till Volvo BM.

Valmet är ju en finsk traktor som inte var så stor i Sverige innan de och Volvo BM gick ihop på 80-talet. Så en 502 och 602 (de är gula och bruna) dyker det upp en del på blocket. Ersättaren när de gick ihop blev 504 och 604 men det är inte så mycket mer än en ommålning till rött av tidigare modeller. När jag själv har letat modeller är det ett streck här, det ska vara en modell nyare än dessa (dvs. 305,355,405,455 eller de riktiga nordiska samarbetets 505 och 605). Problemet med så nya är att majoriteten som såldes var fyrhjulsdrivna, exemplar av tvåhjulsdrivna är svårare att hitta. Men kostar också mindre. Reservdelstillgången på de här nyare borde väl vara god eftersom landet är fullt med sådana traktorer?


En tycker jag viktig detalj är ju om traktorn fått stå utomhus i ur och skur eller bott inomhus. Den där Forden i Luleå ser ju dålig ut i grillen. Fälgarna glänser vitt så det kanske är ommålat, för traktorn har ju snö på taket. Visst kan det vara bara just nyligen det stått ute men man bör nog känna sig för lite där. Ser ut som det sitter lock på avgasröret. Saknas det på en traktor man tittar på och den stått ute kan det vara läge att vara extra försiktig. Även om ägaren "alltid" sätter på en burk så kanske det glöms ibland. Ford 3600 i Luleås pris förutsätter jag är momsfri (alltså privatperson som säljer så momsen är betald en gång). Skulle det vara exkl moms är priset verkligen för högt och jag tycker nog det ska vara en bevisbart väldigt bra skött maskin för att det priset ska tas ut. Kom ihåg att alla priser på blocket är vad säljare vill ha, inte vad de får i slutändan.
Titel: SV: Traktor fråga
Skrivet av: Gute-96 skrivet 26 feb-13 kl 16:24
Om man skulle vilja ha 4wd tycker jag Fiat är prisvärda. Enkla maskiner och de var bland de första som hade ''riktig 4wd''. Hytt och skärmar är dock känsliga mot rost fram till någon gång på 90-talet. Fiat konstruktioner kan man än idag hitta i Case och New holland t.ex jx, td och tl och t5000.