Alternativ.nu
Bygga & Bo => Bygga och renovera => Ämnet startat av: padus skrivet 21 okt-12 kl 16:48
-
Jag vet att ämnet är startat många gånger om, men jag finner inte riktigt vad jag söker i svaren. Så jag startar en ny tråd istället.
Så jag går alltså och funderar på att bygga mig en vagn att bo i.
Först på agendan är alltså att skaffa mig en husvagn att riva. På blocket hittar jag vagnar för otroligt låga priser, allt från tvåtusen till en femhundring.
Så mina första frågor lyder;
Vad ska jag tänka på i val av husvagn?
Finns det några 'absolut inte'n att se upp för?
För att, i slutändan, kunna dra vagnen med personbil så kan jag ju inte bygga för stort och tungt. Någon med erfarenhet med råd att ge här?
En bra areal att satsa på?
Funderar på om det går att använda sig av Lastpallar till panelen. Tänker att man kanske kan överlappa plankorna om varandra för att få en täckande panel trotts plankornas längd. Kan detta vara möjligt?
Tack på förhand!
Edit:
Kom på att det kan vara bra att förtydliga vissa saker!
Jag är mycket öppen för förslag angående modell och alla möjliga sätt man kan tänkas göra på. Har du en idé så dela gärna med dig!
Men ett par måsten finns för mig:
-Den måste gå att och vara tillåten att köras med personbil på landsväg. Kanske kan tänka mig att ligga i 30... kanske.
-Jag tänker komma billigt undan och återanvända så mycket jag kan. Så inga större vändor till bygghandeln! Något tips på var jag kan hitta material som duger? Det behöver inte vara gratis såklart!
-
-
*Köp ett husvagnsunderrede på skroten istället så slipper du allt jobb med att riva och sortera en husvagn.
*Att få till en vagn du får köra i 80km/h med är i stort sett omöjligt pga vikten om du ska ha en vagn som är bättre isolerad och robust än en husvagn. Det finns en anledning till att de är så lätta och tunna. Men du får gladeligen motbevisa mig :)
*Panelen går absolut att få till med lastpallar och kan göras på en mängd olika sätt. Klura på hur du vill att det ska se ut så löser det sig nog.
*Sno material på tippen är olagligt men på alla andra sätt väldigt bra.
*boogietrailer är att föredra då de klarar lite mer vikt.
Lycka till
-
*Köp ett husvagnsunderrede på skroten istället så slipper du allt jobb med att riva och sortera en husvagn.
*Att få till en vagn du får köra i 80km/h med är i stort sett omöjligt pga vikten om du ska ha en vagn som är bättre isolerad och robust än en husvagn. Det finns en anledning till att de är så lätta och tunna. Men du får gladeligen motbevisa mig :)
*Panelen går absolut att få till med lastpallar och kan göras på en mängd olika sätt. Klura på hur du vill att det ska se ut så löser det sig nog.
*Sno material på tippen är olagligt men på alla andra sätt väldigt bra.
*boogietrailer är att föredra då de klarar lite mer vikt.
Lycka till
Tackar vänligast!
Ja, det är ju klart jag ska leta efter ett underrede på skroten! Tänkte inte så långt.
Men boogietrailer... jag hittar inget vettigt om detta. Är detta ett vanligt lastsläp till personbil? Annars har jag ingen aning om vad det är! :) Hade en tanke på att leta efter ett något större underrede som kanske kunde ta mer vikt. Har såklart lusläst din gamla hederliga tråd om ditt vagnsbygge nu. Jag såg att vagnen du rev var ganska liten. Så om jag hittar ett större underrede utan att bygga större, borde inte viktproblemet lösa sig då? Eller tänker jag helt fel nu?
Annars får jag se till att läsa ner mig om boogietrailers :)
Tanken med panelen var att den skulle sitta med längden horisontellt... alltså såhär.
_________ _________ _________ _________
|_________||_________||_________||_________|
|_________||_________||_________||_________|
|_________||_________||_________||_________|
|_________||_________||_________||_________|
Helt av estetiska anledningar. Det vertikala utrymmet mellan panelen tänkte jag ska vara tunna reglar. Tror att detta skulle få vagnen att se mindre ut än den faktiskt är och därav skapa en illusion av utrymme när man går in i den.
Men var sak i sin tur :)
Tippen är ju en guldgruva såklart! Ska forska lite mer och se var jag kan hitta material.
-
Du kan kolla in det här gamla inlägget så kanske du blir klokare: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/08/03/vagnsbyggarskola-del-1-valja-underrede/ (http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/08/03/vagnsbyggarskola-del-1-valja-underrede/)
Din ritning för panelen ser ju riktigt fin ut! Med luftspalt bakom kommer det där klara sig hur fint som helst :)
-
Den här länken handlar om att bo bra på samma yta som en friggebod ...
Klart intressant antingen man vill bygga permanent eller ha något flyttbart ...
http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/examensarbete-bostad-i-en-15m2-friggebod.html (http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/examensarbete-bostad-i-en-15m2-friggebod.html)
-
Tack för den länken queer där fanns det mycket intressant sällan jag läser avhandlingar bara sådär för att det är intressant :)
-
Du kan kolla in det här gamla inlägget så kanske du blir klokare: [url]http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/08/03/vagnsbyggarskola-del-1-valja-underrede/[/url] ([url]http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/08/03/vagnsbyggarskola-del-1-valja-underrede/[/url])
Din ritning för panelen ser ju riktigt fin ut! Med luftspalt bakom kommer det där klara sig hur fint som helst :)
Tackar!
Har sett din blogg innan, men jag hade helt missat detta!
Boggietrailers är svindyra helt enkelt :) Bara att konstatera.
Men kanske kan det vara värt det. Eller jag tror att det faktiskt skulle vara det.
Jag vill kunna bo i vagnen året om och samtidigt vara mobil. Dessutom skulle dom pengarna komma tillbaka om jag läser någon kurs, liknande skattungekursen. I form av att jag på sätt och vis betalar hyra till mig själv, och jag skulle slippa ytterligare csn-lån!
Min STOOORA plan är att köpa mark och bo i vagnen tills... ja, tills något annat blir aktuellt. Så jag skulle få stor användning av den.
Helt klart värt att investera i... Jag som övertalar mig själv? Kanske... :)
Jag funderade på isolering.
I ett inlägg på din blogg, Snickarn, står det att några klasskamrater till dig isolerade en vagn med fårull.
Vet du hur det håller sig idag? Och isåfall, hur behandlade dom ullen? Tvättade den bara antar jag?
Har haft mycket tankar på att jag ska isolera med fårull, jag behöver ju inte ens gå in på hur förnybar den resursen är.
Vet någon om det faktiskt funkar med lavendel mot mal och diverse små rackare?
-
Boogietrailers svindyra? Menar du den typen de använder sig av vid alla tinyhousebyggen i USA då? Har du hittat sådana till försäljning är jag intresserad av att veta var för jag har inte lyckats hitta några :)
Boogie-husvagnsunderrede kan jag köpa för en tusenlapp på skroten här bredvid så det är ganska överkomligt. Sen finns det kraftigare doningar som exempelvis vissa biltransportsläp som kan kosta mer och vissa båttrailers som kan kosta 10.000kr och uppåt.
Fårull har jag skrivit om lite här och var på forumet. De har lite besök av mal men inga större problem. Det beror såklart på hur stort problem man tycker det är med mal i boendemiljön. De rensade lite, med betoning på lite och mulade sen bara in ullen i väggarna. :)
-
Mja, dom jag hittat har legat runt 20.000.
Nu är det ju nya jag hittat, eftersom de enda begagnade resultaten var båtsläp. Och ja, typ, den typen dom använder till tinyhouse's i USA... tror jag.
Här finns ett gäng.
severins transporter (http://www.severinstransporter.nu/biltrailers/biltrailers.htm)
Och här en annan, dock dansk säljare.
Boggietrailer.dk (http://boggietrailer.dk/apollo.htm)
Jag är inte så jätte insatt i släp-träsket, inte alls faktiskt! Men jag har förstått att boggie betyder att upphängningen vilar på två hjul-par, eller?
Så jag ska leta efter ett husvagnsunderrede med två hjul-par... så enkelt var det, seg i starten här! :D
En mal här och där gör väl inget. Tycker dom är ganska söta! Skulle dom börja tugga kläder och böcker så får jag väl lösa det då. Tror det blir fårull i väggarna för mig med, det känns som min stil :) Ska se till att hitta dom trådarna, har säkert läst någon av dom redan.
-
boggi är ju att det är dubbla axlar. låter lite som att de blir lite fel i sökandet :) hitta en adria här i örebro på blocket med dubbla axlar för 2500. finns säkert delar i dem så kan va bra till vagns bygget med som man inte får med när man köper ett underrede. typ panna, element, kyl, diskbänk mm.. vill man inte ha dessa så är de inte omöjligt att sälja delarna. och riva en vagn tar ju inte många minuter när man plockat bort de man vill spara ;)
-
boggi är ju att det är dubbla axlar. låter lite som att de blir lite fel i sökandet :) hitta en adria här i örebro på blocket med dubbla axlar för 2500. finns säkert delar i dem så kan va bra till vagns bygget med som man inte får med när man köper ett underrede. typ panna, element, kyl, diskbänk mm.. vill man inte ha dessa så är de inte omöjligt att sälja delarna. och riva en vagn tar ju inte många minuter när man plockat bort de man vill spara ;)
Ja, det jag förstod efter lite sökande att det var. Säkerligen finns det något att ta tillvara på. Men saker som element går bort eftersom jag inte tänker ha någon permanent el i vagnen, möjligtvis till belysning om jag kan producera egen el på ett vettigt sätt. Ifall jag bygger en vagn så kommer jag definitivt ha en vedeldad spis i den och absolut inget kylskåp. Det är en massiv miljöförstörare och en stor inbillning att man måste ha kylskåp i varje hus och hem. Dessutom så tar det för stor plats.
-
elementen är ju vattenburna oftast. kan ju utan för stora insatser funka ihop en solfångare tex. och ett kylskåp för gasol 12v och 230 som de brukar vara i vagnar är lätt sålt och kan om de är fräscht inbringa 1000 1500 spänn. och då är inte vagnen dyr alls längre :) menar ju inte att man måste använda allt själv. :D
-
elementen är ju vattenburna oftast. kan ju utan för stora insatser funka ihop en solfångare tex. och ett kylskåp för gasol 12v och 230 som de brukar vara i vagnar är lätt sålt och kan om de är fräscht inbringa 1000 1500 spänn. och då är inte vagnen dyr alls längre :) menar ju inte att man måste använda allt själv. :D
Det är förvisso sant. Får kolla noggrannare på detta tror jag. Problemet jag måste lösa först och främst är någonstans att bygga vagnen. Jag är mer eller mindre hemlös... eller rotlös om jag får säga det själv :)
-
Undrar om man inte kommer billigast undan genom att flukta på blocket och köpa en redan byggt, typ manskapsvagn för byggen. När jag tänkte bo i vagn hittade jag en skit fin på 7x2 m för 11 000 som var fräsch med träpanel och allt.
-
Undrar om man inte kommer billigast undan genom att flukta på blocket och köpa en redan byggt, typ manskapsvagn för byggen. När jag tänkte bo i vagn hittade jag en skit fin på 7x2 m för 11 000 som var fräsch med träpanel och allt.
Det är en bra idé. Så gjorde jag. Den innehöll en massa gasoldrivna saker så de sålde jag och fick rätt bra betalt. Rev ut precis allt och la in trägolv och byggde inredning. Skitkul var det. Men en fördel med att bygga på husvagnsunderrede är att du enkelt flyttar den med vanlig bil, om du bygger lätt vill säga. Har bott i min vagn i 12 år och trivs finemang :) Lycka till Environ! Det är enklare än man tror att bygga vagn och mycket roligare!
-
Undrar om man inte kommer billigast undan genom att flukta på blocket och köpa en redan byggt, typ manskapsvagn för byggen. När jag tänkte bo i vagn hittade jag en skit fin på 7x2 m för 11 000 som var fräsch med träpanel och allt.
Det har du säkerligen rätt i! Och vad snabbt jag skulle få verklighet i min dröm.
Men känslan jag vill åt är den av att ha gjort det själv. Att skapa är det vackraste jag vet och om det betyder att det kostar mig 10.000 så spelar det ingen roll. I slutändan ska jag känna att det är mitt eget, helt och hållet. :)
Men tack för tipset Micke! Det är ytterst välkommet och ligger i baktankarna hos mig!
Det är en bra idé. Så gjorde jag. Den innehöll en massa gasoldrivna saker så de sålde jag och fick rätt bra betalt. Rev ut precis allt och la in trägolv och byggde inredning. Skitkul var det. Men en fördel med att bygga på husvagnsunderrede är att du enkelt flyttar den med vanlig bil, om du bygger lätt vill säga. Har bott i min vagn i 12 år och trivs finemang :) Lycka till Environ! Det är enklare än man tror att bygga vagn och mycket roligare!
Tack för uppmuntran! Precis som du säger så är det viktigt för mig att kunna vara mobil och där finner jag fördelen med att bygga en liten vagn själv. Behöver man inte en högre klass på körkortet för att köra manskapsvagnar? För visst är dom väl för tunga för ett b körkort?
Du skriver på ett fantastiskt sätt måste jag säga. Av någon oklar anledning har jag funnit alla dina inlägg fyllda med harmoni. Tack!
-
Tack för uppmuntran! Precis som du säger så är det viktigt för mig att kunna vara mobil och där finner jag fördelen med att bygga en liten vagn själv. Behöver man inte en högre klass på körkortet för att köra manskapsvagnar? För visst är dom väl för tunga för ett b körkort?
Du skriver på ett fantastiskt sätt måste jag säga. Av någon oklar anledning har jag funnit alla dina inlägg fyllda med harmoni. Tack!
Och jag som har känt mej som en riktig bråkstake här på sistone. Tack för att du fokuserar på det braiga! Jo manskapsvagnar behöver traktor när man flyttar.
-
Och jag som har känt mej som en riktig bråkstake här på sistone. Tack för att du fokuserar på det braiga! Jo manskapsvagnar behöver traktor när man flyttar.
Äsch! Bara å se det positiva istället för att fokusera på det negativa. Dom flesta verkar vara på bråkhumör här verkar det som.
På tal om att bygga vagnar... ;)
-
Äsch! Bara å se det positiva istället för att fokusera på det negativa. Dom flesta verkar vara på bråkhumör här verkar det som.
På tal om att bygga vagnar... ;)
Även om det är off-topic så måste jag bara säga att jag tycker att vagnsbyggartrådarna är ganska fredliga och harmoniska mestadels. Och det är ju kul för oss :)
-
Även om det är off-topic så måste jag bara säga att jag tycker att vagnsbyggartrådarna är ganska fredliga och harmoniska mestadels. Och det är ju kul för oss :)
Håller med till fullo! Tycker bara det är kul om vi hamnar lite off-topic faktiskt. Har jag något att fråga eller säga ang. vagnar så skriver jag väl det, antar att ni gör detsamma. :) Sen om vi pratar om snö eller rostiga spikar under tiden spelar väl ingen roll. Så länge det är liv i tråden och man kan använda den till dess ändamål så är jag nöjd.
-
hejsan!
i usa har de mycket tyngre fordon, speciellet de 4x4 drivna pickups:en som kan och får dra mer än 3 ton. Ungefär vad en tung bil vägen i usa.
Allså därför finns det inte så många boggiesläpvagnar med hjulen så brett som man får ha dem i usa.
Ytterst svårt att finna dem här i sverige, eftersom vi inte har så billig bensin och därför råd att köra runt med monster.
Jag bygger min vagn på ett vanligt husvagnsunderrede och måste då göra avkall för hjulen inomhus. lådor. vore det väl om jag fann ett boogieunderrede?
nej, egentligen inte,. ett svenskt boogie från en husvagn skulle ha samma hjulbredd. underredet skulle dock klara mera vikt, men inte samma lagar.
bilar klarar alltid att dra mer än de får.
så slå i en 5 bar i däcken och rulla som en old' school cowboy. 30 km/h. jag drar min truckdriver song.
Det ni ska finna är ett biltransportsläp. nästan alla har boogie. kan dock vara väldigt dyrt.
då har vi lite bredare hjulbredd och bygger du vagnen och spänner fast den så att den går att lyfta av
så kan du ha besiktigad vagn och sätta huset på den med hjälp av domkrafter när det förefaller.
mvh
vagnbyggrn
-
hejsan!
i usa har de mycket tyngre fordon, speciellet de 4x4 drivna pickups:en som kan och får dra mer än 3 ton. Ungefär vad en tung bil vägen i usa.
Allså därför finns det inte så många boggiesläpvagnar med hjulen så brett som man får ha dem i usa.
Ytterst svårt att finna dem här i sverige, eftersom vi inte har så billig bensin och därför råd att köra runt med monster.
Jag bygger min vagn på ett vanligt husvagnsunderrede och måste då göra avkall för hjulen inomhus. lådor. vore det väl om jag fann ett boogieunderrede?
nej, egentligen inte,. ett svenskt boogie från en husvagn skulle ha samma hjulbredd. underredet skulle dock klara mera vikt, men inte samma lagar.
bilar klarar alltid att dra mer än de får.
så slå i en 5 bar i däcken och rulla som en old' school cowboy. 30 km/h. jag drar min truckdriver song.
Det ni ska finna är ett biltransportsläp. nästan alla har boogie. kan dock vara väldigt dyrt.
då har vi lite bredare hjulbredd och bygger du vagnen och spänner fast den så att den går att lyfta av
så kan du ha besiktigad vagn och sätta huset på den med hjälp av domkrafter när det förefaller.
mvh
vagnbyggrn
Min bil får dra 3500kg i dag efter den 19e januari får jag dra 4250kg med den bilen en japansk land cruiser blandad körning ligger på ca 0,81L/mil tycker inte det är så farligt.
Max bredden är rätt bra i swe med 260cm utan tillstånd & bredlast skyltar.
Husvagns undereden avråder jag för att nyttja då dom är väldigt vekt byggda (Det finns ju andra undereden som ex en gammal byggbods underede eller tex en gammal höskrinda båtvagnar mm)
Det är inte så dyrt eller svårt att bygga ett bra eget underede från grunden.
Boggie är att axlarna samverkar även i fjädringen på gamla husvagns undereden å då du inte får ha fjädringen kvar för att få köra den som efter fordon kan du lika gärna välja en tandem axel eller fler än så om du vill (Man får ju köra ett vagnsbygge som man ska bo i som efter fordon & så vitt jag förstått det så är reglerna där att det är vikten som begränsar om att vagnen inte får väga mer än bruttovikten på dragfordonet (Vad dragbilen väger vid just det tillfället dvs ställ in 10liter mjölk å du får dra 10kg till & den maximala dragvikten som dragfordonets dragbalk å drag är godkänt för dvs inte vad som står i bilens papper där ta tex min bil där står det max 3500kg i dag trotts att bilen i sig & dragkroken i sig är godkänd för 4500kg max det är bara våra svenska regler som begränsar i dag vs & dom ändrar ju sig den 19e januari så att jag får dra 4250kg :D )
Ska man ha i 5bar så ska man nog kolla så att man inte har ett däck med låg lastindex då vissa däck kan börja bli farliga att pumpa vid dom trycken
-
Jo manskapsvagnar behöver traktor när man flyttar.
Men det finns ju traktorer som är i hyfsat skick lite äldre som är stora nog att dra en manskapsvagn som inte kostar skjortan. Lantbruket kräver ju jättemaskiner idag, och hästfolket vill ha "lyft" fär balgrip/balspjut så de kan flytta storbalar. Så en vanlig liten traktor kan ju var alternativ som dragare. Och flyttar man bara sin vagn lite då och då så sliter man ju inte på traktorn heller,
-
Men det finns ju traktorer som är i hyfsat skick lite äldre som är stora nog att dra en manskapsvagn som inte kostar skjortan. Lantbruket kräver ju jättemaskiner idag, och hästfolket vill ha "lyft" fär balgrip/balspjut så de kan flytta storbalar. Så en vanlig liten traktor kan ju var alternativ som dragare. Och flyttar man bara sin vagn lite då och då så sliter man ju inte på traktorn heller,
Är ni säkra på att man behöver traktor till manskapsvagn? alla manskapsvagnar jag ser som flyttas körs bakom lastbil eller pickup även när uthyrningsfirmor osv kör ut dom
& ja lgf reggade dvs inte registrerade
-
http://www.blocket.se/vastmanland/Lagbyggt_slap_PRIS_7900kr_43452668.htm?ca=9&w=1 (http://www.blocket.se/vastmanland/Lagbyggt_slap_PRIS_7900kr_43452668.htm?ca=9&w=1)
Lämpligt vagns underede
-
[url]http://www.blocket.se/vastmanland/Lagbyggt_slap_PRIS_7900kr_43452668.htm?ca=9&w=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/vastmanland/Lagbyggt_slap_PRIS_7900kr_43452668.htm?ca=9&w=1[/url])
Lämpligt vagns underede
Detta är visserligen ett bra underrede. Men jag tvivlar starkt på att detta får dras med en vanlig personbil med b-körkort. Det är det jag är ute efter. Dessutom vill jag varken bo så stort eller dra en långtradare bakom bilen.
Att dra den med traktor går också bort. Jag vill vara mobil och kunna förflytta mig. Charmen i att bara dra ni vet...
-
Detta är visserligen ett bra underrede. Men jag tvivlar starkt på att detta får dras med en vanlig personbil med b-körkort. Det är det jag är ute efter. Dessutom vill jag varken bo så stort eller dra en långtradare bakom bilen.
Att dra den med traktor går också bort. Jag vill vara mobil och kunna förflytta mig. Charmen i att bara dra ni vet...
B eller be går bort vid efterfordon visst det lär inte fungera med en micra men en king cab så är det inge problem
-
så slå i en 5 bar i däcken och rulla som en old' school cowboy. 30 km/h. jag drar min truckdriver song.
Nej. Även om man inte ska använda däcken i de hastigheter som tillverkaren hade tänkt sig, så bör man ALDRIG gå över det tillåtna lufttryck som står finstilt någonstans på däcksidan. Annars kommer bulor på däcken eller t o m däckexplosion som ett brev på posten. Om fälgen är gammal och rostig så tål den inte heller de krafter som ett lite väl högt lufttryck för med sig. Äldre eller regummerade personbilsdäck som saknar märkning om maxtryck bör inte fyllas till mer än 2,3 bar (230 kPa eller 32 psi).
Och belasta inte däcken så hårt att de ser tydligt hopsjunkna ut vid det tillåtna lufttrycket. Då är det bättre att gå upp till en grövre däckdimension än att riskera att slå ihjäl någon med kringflygande delar när däck eller fälg ger vika för överbelastningen.
-
Nu har jag inte skrivit här på ett tag. Men det går framåt måste jag säga!
Jag har hittat en plats där jag kan bygga vagnen och nu hänger det mest på att mitt timjobb blir heltid efter årsskiftet. Så det är bara att vänta å se.
För att svara er som skrev innan! King cab kanske skulle gå hem vad gäller att dra en vagn, men inte hos mig personligen. Inte bara för litern/mil utan för att det är en stor, överdådig bil som har enormt mycket mer potential än vad jag skulle kunna använda den till. Dessutom tror jag inte att jag skulle ha råd att köpa mig en king cab i först taget. Och det där med att smälla i mer tryck i däcken, det kommer inte på fråga. Eftersom jag inte är den mest kunniga på dessa områden så kommer jag följa så många rekommendationer jag kan.
Snart kommer våren igen, om sådär fyra månader, och då ska jag allt komma igång med detta!
-
Nu har jag inte skrivit här på ett tag. Men det går framåt måste jag säga!
Jag har hittat en plats där jag kan bygga vagnen och nu hänger det mest på att mitt timjobb blir heltid efter årsskiftet. Så det är bara att vänta å se.
För att svara er som skrev innan! King cab kanske skulle gå hem vad gäller att dra en vagn, men inte hos mig personligen. Inte bara för litern/mil utan för att det är en stor, överdådig bil som har enormt mycket mer potential än vad jag skulle kunna använda den till. Dessutom tror jag inte att jag skulle ha råd att köpa mig en king cab i först taget. Och det där med att smälla i mer tryck i däcken, det kommer inte på fråga. Eftersom jag inte är den mest kunniga på dessa områden så kommer jag följa så många rekommendationer jag kan.
Snart kommer våren igen, om sådär fyra månader, och då ska jag allt komma igång med detta!
Hej Environ, jag går själv i vagnsbyggarplaner. Jag undrar hur du hittade en bra byggplats? Vad kostar den?
Lycka till med byggandet.
/Andreas
-
Hej Environ, jag går själv i vagnsbyggarplaner. Jag undrar hur du hittade en bra byggplats? Vad kostar den?
Lycka till med byggandet.
/Andreas
Jadu, det är ganska svårt att hitta en plats. Själv hade jag turen att ha en mor som erbjöd mig en plats bakom hennes garage, så länge jag röjde upp där först och efter jag är klar. Men har man inte den turen är det ju svårare. Tankar som jag hade innan jag hittade min plats var att höra med bönder i närheten av min bostad om jag kunde bygga där i utbyte mot arbete. Men det försenar ju arbetet med vagnen något, så det är inte särskilt optimalt. Dessutom risken att bli bortslängd när som helst vill man ju inte ta. Så jag kan inte ge dig något bra svar på hur MAN kan hitta en plats att bygga, tyvärr. Men jag kan önska dig lycka till :)
-
Jag hade gärna haft någon i en vagn här mot ett ge hönsen vatten när jag inte är hemma. :)
Skogsmarker finnes så vi slipper se varandra. ;D
-
Jag hade gärna haft någon i en vagn här mot ett ge hönsen vatten när jag inte är hemma. :)
Skogsmarker finnes så vi slipper se varandra. ;D
Var bor du någonstans i landet. Jag menar om det är möjligt för mig i framtiden att hyra in mig hos dig för mitt vagnsbygge?
/Andreas
-
Var bor du någonstans i landet. Jag menar om det är möjligt för mig i framtiden att hyra in mig hos dig för mitt vagnsbygge?
/Andreas
Kan ju vara fullt möjligt.
Du kan spara min e-post som syns nedanför mina inlägg.
Jag bor i Båstad. :)
Men något stjärnhotell kan jag inte erbjuda. Markplats och skogsmark är allt.
-
Kan ju vara fullt möjligt.
Du kan spara min e-post som syns nedanför mina inlägg.
Jag bor i Båstad. :)
Men något stjärnhotell kan jag inte erbjuda. Markplats och skogsmark är allt.
Båstad kan funka för mig, jag spar din epost-adress tills det blir aktuellt för mig att börja bygget. Kanske jag då kontaktar dig :)
/Andreas
-
Hej, jag har en fråga... (eller två)
Hur hög får en vagn vara? är det någon gräns?
-
Hej, jag har en fråga... (eller två)
Hur hög får en vagn vara? är det någon gräns?
Vet inte om det finns någon gräns men under gångar brukar vara 3.5 m-4,5 m ledningar tror ja är 5,5 m så det bör den väll understiga rimligt vis .
-
Hej, jag har en fråga... (eller två)
Hur hög får en vagn vara? är det någon gräns?
4,5m från mark
-
Dessutom tror jag inte att jag skulle ha råd att köpa mig en king cab i först taget.
En tanke som slår mig när jag läser dina inlägg - och tanken vägrar släppa - är följande:
Varför ska du ha en bil? Vänta lite... Om du skaffar en liten traktor, typ MF135 eller Grålle så kan du dra en traktorkärra http://www.blocket.se/kalmar/Vagn_43447778.htm?ca=23_2&w=3 (http://www.blocket.se/kalmar/Vagn_43447778.htm?ca=23_2&w=3) eller en liten balvagn http://www.blocket.se/varmland/Balvagn__strangare_och_balk_43414379.htm?ca=23_2&w=3&last=1 (http://www.blocket.se/varmland/Balvagn__strangare_och_balk_43414379.htm?ca=23_2&w=3&last=1) som både tål mycket vikt och är rimliga i pris, dessutom hindras du inte att dra ut på småvägar med dem. Får du kontakt med nån hyvens markägare kan du t.o.m. få ut en sån på en traktorstig eller skogsbilväg. Du kan ju slänga upp en moppe på bakgaveln av din vagn...
Bara en tanke. :)
/Jens
-
En tanke som slår mig när jag läser dina inlägg - och tanken vägrar släppa - är följande:
Varför ska du ha en bil? Vänta lite... Om du skaffar en liten traktor, typ MF135 eller Grålle så kan du dra en traktorkärra [url]http://www.blocket.se/kalmar/Vagn_43447778.htm?ca=23_2&w=3[/url] ([url]http://www.blocket.se/kalmar/Vagn_43447778.htm?ca=23_2&w=3[/url]) eller en liten balvagn [url]http://www.blocket.se/varmland/Balvagn__strangare_och_balk_43414379.htm?ca=23_2&w=3&last=1[/url] ([url]http://www.blocket.se/varmland/Balvagn__strangare_och_balk_43414379.htm?ca=23_2&w=3&last=1[/url]) som både tål mycket vikt och är rimliga i pris, dessutom hindras du inte att dra ut på småvägar med dem. Får du kontakt med nån hyvens markägare kan du t.o.m. få ut en sån på en traktorstig eller skogsbilväg. Du kan ju slänga upp en moppe på bakgaveln av din vagn...
Bara en tanke. :)
/Jens
Dom traktorerna är ja räd för att om polisen skulle stoppa inte skulle få köra då båda vagnarna blir för tunga främst den första då det är från en gammal lastbil så bara den väger ett par ton då du bara får köra dubbla vikten av traktor och det uppnår man ju lätt på en 135a om ja mins rätt i annat fall så skulle ja ha en större traktor bara för att va på den säkra sidan och sen så brukar dom va billigare . Som sagt bara min syn på det hela
-
4,5m från mark
Vet inte om det finns någon gräns men under gångar brukar vara 3.5 m-4,5 m ledningar tror ja är 5,5 m så det bör den väll understiga rimligt vis
Tack! Jag har funderat över att bygga mig en vagn, men innan jag sätter mig ner och ritar upp den ville jag bara ha klart för mig vilka mått som gäller, ;)
-
Kan rekommendera skriften/foldern - Dra skylift, vissa båtvagnar och andra efterfordon av Transportstyrelsen. Där står allt du behöver veta om du tänker dig ett LGF, långsamtgående fordon med maxfart 30km/h.
Bredd: 260cm, alternativt 310cm men då krävs mer skyltning.
Bruttovikt: Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt.
-
Kan rekommendera skriften/foldern - Dra skylift, vissa båtvagnar och andra efterfordon av Transportstyrelsen. Där står allt du behöver veta om du tänker dig ett LGF, långsamtgående fordon med maxfart 30km/h.
Bredd: 260cm, alternativt 310cm men då krävs mer skyltning.
Bruttovikt: Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt.
Tackar ödmjukast!
-
Hmmm... Hittar du ett bromsat släp kan du dra mer än traktorns bruttovikt: http://www.smp.nu/rapporter/Handbok_-_Jordbruksmaskiner_pa_vag.pdf (http://www.smp.nu/rapporter/Handbok_-_Jordbruksmaskiner_pa_vag.pdf)
Hälsningar
Torpjens