Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Jonazid skrivet 03 jul-12 kl 10:26

Titel: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Jonazid skrivet 03 jul-12 kl 10:26
Skulle byta motor olja i gräsklipparen. En kille på jobbet som är mekaniker
sa jag kunde använda 10-40 olja. Gjort som sagt och det rök som fan.

Vände upp och nej och tömde skiten. Hällde i olja som ska vara i.
kollat och torkat rent tändstiftet men aset går inte igång ändå.

Någon som har tips. Eller ska jag lämna in den. Är en Klippo cobra.
Två år gammal tror jag, ens värt att lämna in, hur dyrt blir det.

Mvh Jonathan
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Broberg skrivet 03 jul-12 kl 10:28
Har du vänt klipparen upp och ner, eller på fel håll så blir luftfiltret och hela skiten full med olja. Kolla det.
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Jonazid skrivet 03 jul-12 kl 10:32
Ska kolla det. Ska man köpa nyss eller spola av de  om det är fullt.

Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Broberg skrivet 03 jul-12 kl 10:38
Ska kolla det. Ska man köpa nyss eller spola av de  om det är fullt.

Brukar vara av något skumgummi. Tvätta med vatten och diskmedel, skölj ur och låt torka.
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: anders50 skrivet 03 jul-12 kl 10:59
10-40 är perfekt till gräsklippare. Det har jag alltid använt till mina i alla år.

Gissar att det var handhavarfel från början vid första oljebytet?   ;)
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Jonazid skrivet 03 jul-12 kl 11:20
Kanske jag som hällde i för mycket och det rök för att oljan kom
åt något varmt.

Olja har runnit ur luftfiltret. Jag kommer inte åt att ta loss de bara.
Kanske med en liten skiftnyckel.

Men är det troligen därför han inte startar då?
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Broberg skrivet 03 jul-12 kl 11:28

Men är det troligen därför han inte startar då?

Stor chans att det är det. Är filtret fullt med olja så får motorn inte tillräckligt med luft. Sen är väl resten av insuget fullt med olja också.

När filtret är borta kan du om det behövs, slå nån tesked bensin i förgasaren. Ta bort tändstiftet och dra några gånger i snöret, sen är det nog tillräckligt rent. Kolla gnistan när du ändå har stiftet borta.
Och luftfiltret behöver du rengöra från all olja, även om du skulle fått igång den utan att göra det.
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Jonazid skrivet 03 jul-12 kl 11:53
Försökt få loss den, är 13 nyckeln. Men går fan inte.
Ska försöka igen men tappar bara humöret.

Skulle behöva en böjbar med hylsa. Får väl köpa en i dagarna.

Tack för hjälpen
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: torbjorn skrivet 03 jul-12 kl 23:40
Om gräsklipparen inte är mer än 2 år gammal så är luftfiltret troligen ett veckat pappersfilter (åtminstone om motorn är av märke Briggs & Stratton). Sådana luftfilter förstörs om de blir indränkta med olja och bör alltså bytas i så fall. Är de däremot igensatta av torr smuts så kan man skaka/slå av så mycket som möjligt av smutsen och sedan blåsa rent försiktigt med tryckluft (inifrån och ut).

Det brukar för övrigt så gott som alltid finnas en oljeavtappningsplugg under motorn (kan i vissa fall vara dold under någon skyddskåpa för drivrem till självgång), så man behöver inte vända klipparen upp och ned för att tömma ut den gamla oljan.
Tänk på att avtappningspluggen har koniska gängor, så man får inte dra åt den för kung och fosterland. Det räcker gott och väl med ca 20 Nm (alltså inte hårdare än man drar åt t ex ett tändstift eller en M8-skruv).
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Jonazid skrivet 04 jul-12 kl 18:12
Gräsklipparen är iaf igång nu.

Måste byta luftfilter då han vägrar starta med den, men går bära starta utan. Han stryps
om det sitter på.

Min vän som är mekaniker skratta gott när han såg överflödet
av olja jag använt.  Ett nytt tändstift behövdes också.
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: Baksätet skrivet 14 jul-12 kl 11:12
Nu vet ja iofs inte vilken motor du har men iaf Briggs bör få Rak 30 olja,  El SAE 30 som d heter,   Stor risk för nypning och div skador med fel olja när det är varmt ute :'(
Titel: SV: Hjälp mig snälla. (gräsklippare)
Skrivet av: torbjorn skrivet 15 jul-12 kl 00:01
Nu vet ja iofs inte vilken motor du har men iaf Briggs bör få Rak 30 olja,  El SAE 30 som d heter,   Stor risk för nypning och div skador med fel olja när det är varmt ute :'(

Nej, definitivt inte. Men det är något som många i gräsklipparbranschen i Sverige har fått om bakfoten. Läs den engelskspråkiga instruktion som följer med motorn och följ anvisningarna där, istället för att lyssna på någon halvkunnig bodknodd.

En olja som kallas för "rak" (t ex SAE 30) ändrar viskositet mycket kraftigt med temperaturen. Den blir trögflytande i kyla och blaskig i värme. En multigradeolja (t ex SAE 10W-40) håller sig däremot lagom trögflytande inom ett stort temperaturområde och det är aldrig någon nackdel för motorn.

Det som motortillverkare som t ex B&S varnar för, är att man inte får använda syntetoljor eller andra oljor med "onormalt" bra smörjande egenskaper i en ny gräsklipparmotor, eftersom det då finns risk att motorn aldrig blir ordentligt inkörd och därmed får dålig kompression, hög oljeförbrukning och större risk att skära om den någon gång skulle få dålig smörjning.
Man bör alltså använda en billig mineralolja (multigrade är ingen nackdel) för de två första oljebytena (lämpligen det första efter 5 timmars körning och det andra efter ca 25 timmar), därefter kan man utan vidare använda vilken normal motorolja som helst. Alla oljor som fungerar bra i en bilmotor, går också att använda i en gräsklipparmotor när den väl är inkörd.

Om en gräsklipparmotor får driftstörningar när det är mycket varmt, så har det inte med oljan att göra utan det beror i så fall på dålig kylning. T ex för att kylflänsarna är igensatta av gräsklipp och annat skräp, eller för att någon åkgräsklippartillverkare har byggt in motorn så den inte får tillräcklig luftväxling utan kylfläkten suger in redan uppvärmd luft.
Det är mycket lämpligt att ta av fläktkåpan och blåsa rent kylflänsar mm med tryckluft ett par gånger per säsong. Var särskilt noga med att få rent runt ventilstyrningen för avgasventilen.