Alternativ.nu
Övriga ämnen => Redskap, verktyg och maskiner => Ämnet startat av: torpjens skrivet 25 maj-12 kl 14:23
-
Hej!
Funderar på att skaffa en bättre traktor än min gamla MF135. Mina önskemål är 4WD och frontlastare. Tänkta användningsområden är (ungefär):
- Ploga snö
- Sladda grusväg
- Flytta grus och grejer
- Hämta timmer i skogen
- Betesputsning
- Plöjning och harvning i ringa omfattning (2-3 ha/år)
- Höslåtter, vändning och strängläggning (2-3 ha/år)
- Möjligen pressning av höet.
Eller med andra ord månskensbonderi utan speciella krav på prestanda. Dock är det viktigt att grejerna fungerar.
Tittar man på beg. märkestraktorer så får man inte så mycket för 100 - 150 kkr. Eller, jo, men det blir gamla grejer. Tittar man istället på kinagrejer t.ex. denna http://kellfri.se/SE/Catalog/traktorer/40-T404.html (http://kellfri.se/SE/Catalog/traktorer/40-T404.html) så får man för 120 kkr en sprittans traktor av enklare modell, men då är det ju kina....
Nytt är ju ändå nytt men kvalité är kvalité...
Hur tycker ni man ska tänka inför ett sådant val? Är det någon som har (dåliga) erfarenheter av dessa traktorer?
Vänligen
Jens
-
Har ingen egen Kinatraktor men varit i kontakt med några. Jag själv skulle köpa en begagnad
80-eller 90-talare istället, visst kostar dom en del för att vara så gamla men det är beprövade
grejor. Fiat är enkla och funkar bra, billiga delar också. De vanliga europeiska traktorerna är
lätt med delar till för det tillverkas mycket nytt.
-
Hej!
Har ingen egen Kinatraktor men varit i kontakt med några. Jag själv skulle köpa en begagnad
80-eller 90-talare istället,
Ok, varför tycker du så? Jag menar; vad har problemet varit? Är det motsvarande tillverkare och någorlunda nya kinatraktorer du tittat på? Jag vet att det, åtminstone tidigare, var problem med dålig sammansättning och dåliga materialval.
Vänligen
Jens
-
Kinatraktorerna verkar ha ojämn kvalite, har du tur kan det funka bra. Blir du inte nöjd och
vill byta bort den efter något år får du antagligen desto mindre för den då. En tjugo år gam-
mal Case tex. är modernare än en ny Kines. Men del som kör väldigt få timmar om året väljer
att köpa en ny Kinatraktor och det kanske funkar. De har ju inte funnits i Sverige så länge
så man vet ju inte så mycket om livslängd.
-
Dock är det viktigt att grejerna fungerar
De är just de som är problemet med kinamaskiner, man vet inte de, händer det något kan det ta evigheter att få delar det finns inte allt på lager och tas bara hem i nästa containerleverans. Men en del exemplar bara går å går utan problem :)
-
Hej!
De är just de som är problemet med kinamaskiner, man vet inte de, händer det något kan det ta evigheter att få delar det finns inte allt på lager och tas bara hem i nästa containerleverans. Men en del exemplar bara går å går utan problem :)
Därför tänker jag att det kanske blir bättre om man köper via en lite större leverantör som Kellfri. Jag var där och tittade och de hade rätt mycket på lager. Nu menar jag inte att göra reklam för Kellfri, jag har köpt annat där och allt har inte varit bra men det är i alla fall en större leverantör som sålt flera såna traktorer.
Jag menar att jag kan tänka mig att marknaden blivit lite mognare.
Vänligen
Jens
-
det verkar vara väldigt ojämn kvalitet på kineserna, en del är helnöjda och bara kör och kör, medans andra knappt hinner ut från verkstan innan nåt nytt fel uppenbarar sig.
Här finns mer att läsa:Maskinisten.net (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=27471&highlight=kinatraktor)
-
Hej!
Här finns mer att läsa:Maskinisten.net ([url]http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=27471&highlight=kinatraktor[/url])
Tack, tyvärr verkar han inte fått så många relevanta svar. Problemet är att det inte verkar vara så många som har sådana traktorer ännu. Sen verkar de nöjda mer benägna att yttra sig än de som är missnöjda (eller så är de flesta nöjda).
Vänligen
Jens
-
om du använder maskinistens sökfunktion så finns det fler trådar på ämnet.
-
Jo, jag kollade runt lite. Det mesta var sen 2010 eller tidigare. En person hade en traktor och var supernöjd, övriga hade inga och inga fakta men mycket tyckande. Men, jag snubblade över en länk till ett företag som säljer dong feng (eller vad den hette) som jag tittat på nån gång förut men glömt. Den såg på reklambilden prydligare ut än Kellfris men då är det en mindre leverantör.
Suck... Det är en stor investering för mig som jag inte ens är säker på att jag ska göra. (Lyxproblem i och för sig)
Hepp!
Jens
-
Hej!
Därför tänker jag att det kanske blir bättre om man köper via en lite större leverantör som Kellfri. Jag var där och tittade och de hade rätt mycket på lager. Nu menar jag inte att göra reklam för Kellfri, jag har köpt annat där och allt har inte varit bra men det är i alla fall en större leverantör som sålt flera såna traktorer.
Jag menar att jag kan tänka mig att marknaden blivit lite mognare.
Vänligen
Jens
Ska man köpa en kines är väl Kellfri största leverantören men de har väl bara sålts 2-3 år, så de kan väl knappast kallas beprövade.
Eftersom jag mekar traktorer och skogsmaskiner är jag väl partisk men jag skulle ju valt en beg. traktor av ett känt märke, då finns det ju märkesmekaniker att fråga om råd och reservdelar inom rimlig leveranstid, man ska ju oftast behålla traktorn längre än garantitiden.
Sen har vi ju andrahandsvärdet, sköter man en beg. traktor kan man nästan få tillbaka pengarna efter fem år medan kinesen tappat hälften.
-
Det ryktas att sen Kellfri började med kinesisk tillverkning så får de tillbaka ungefär en tredjedel av allt dom skickar ut. Måste vara bra marginaler...
Jag håller nog i övrigt med om att en beg "dyrtraktor" nog är att föredra, kineserna behöver nog en 5-10 år till på sig för att å till det riktigt bra.
Det är lustigt, alla såna kinamaskiner är liksom inte helt färdiga, de fungerar hjälpligt men avändarvänlighet, finnish och detaljkvalitet når liksom inte fram.
Edit, hittade inlägget jag sökte:
"Alla Kellfris produkter i dag är från Kina.De som hävdar att man har en Kellfriprodukt som är ok(inlk min vedklyv) är tilverkade i östeuropa.
Vi transporterar en del gods år nämnda företag och en grov uppskattning är att nära en tredjedel av godset går tillbaka till Skara i reklamation.
En fotontraktor kördes tre gånger i vintras till Oskarshamn utan att den gick att starta (-5 grader) och köra av flake vid något av tillfällena.
Skogskranar som läcker från ventilpaketet när dom står på lastbilsflaket,lack som lossnar i stora sjok vid leverans p.g.a lackering på fett och glödskal m.m
Har hört om foderhäckar som spruckigt i svets så att djuren skadat sig.
Länstyrelsen i Västra Götaland beviljar inte investeringsstöd till jordbrukare som tänker bygga lösdriftssall om man använder Kellfris inredningsdetaljer.
Jag skulle nog kunna skriva en avhandling vid detta laget om all skit och dåliga produkter som dom sprider över landet.
Det borde kvalificeras som grov miljöförstöring eftersom kunden i regel blir förbannad och köper en kavlite´produkt när Kellfris pajat efter ett tag. " (http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=25806&postdays=0&postorder=asc&highlight=kellfri&&start=45)
-
Behöver du fyrhjulsdrift för den där användningen?
Hur mycket ved och virke kör du ut i året? 5-10 lass för husbehov?......eller kör du på förtjänst? Hur många mil väg sladdar du? Sladdar du andras vägar på förtjänst?
Jag tycker att en gammal bakhjulsdriven traktor verkar mera lämplig för dig. 135an är ju på tok för låg för skogskörning men jag skulle titta på en större traktor från perioden 1965-1980 ungefär. MF265 eller Ford 5000 eller Volvo Boxer eller Valmet 702 eller någonting i den stilen. För 50000 kronor får du ett pedantskött toppenexemplar eller så köper du ett småfixningsobjekt för 30000kronor.
Det lönar sig inte att lägga en massa pengar i blöt om behoven är små.
En traktor har ju en brukstid på omkring 50 år och jag tvivlar på att man kan få tag i delar till kinagrejorna under så lång tid. Dessutom anser jag att det är moraliskt fel att understöda fabriksslaveriet i Kina mer än nödvändigt.
-
Hej!
@Temeriaire: Tack för länken, kollade lite mer om Kellfri. Verkar ju vara varierande nöjdhet.
@TW och andra: Sladdar och plogar bara min egen väg < 1km och hjälper ibland någon granne. Snarare 5 än 10 lass ved. Det som är jobbigt med 2WD är när man härjar runt med frontlastaren och ibland på vintern - är man på väg att dra ned i diket och har 4WD kan man styra sig upp men med 2WD är risken stor att man hamnar i diket istället, iaf är det så när jag kör. :) Men mest handlar väl 4WD om att det ska vara smidigt att jobba med frontlastaren.
Jag har haft större traktor, en MF1080, men det blir så klantigt att köra omkring med så jag vill ha en mindre. MF135an funkar bra till det mesta men det känns surt att lägga massa pengar på den för att få dit en frontlastare.
Vänligen
Jens
-
Men vad är din budget då, för traktor och lastare? Tyckte du nämnde nåt om 120 000? Då måste det väl finnas åtskilliga 80-talare med 4 wd och lastare att välja bland?
Nån Fiat 580 eller 680 t.ex..bra traktorer med rejäl fyrhjulsdrift. Om miltals över kineserna i teknik och kvalitet.
-
Hej igen!
Budget, ja jag började på 50 kkr men insåg att det inte gick. Sen har jag letat och letat efter en hyfsat modern (90-tal) med 4WD och frontlastare och inte stor och klumpig i gott skick. På den vägen är det och det ser ut som att jag hamnar en bit över 100 kkr. När jag insåg det kom tankarna på en ny :P liten traktor... Sen kom all osäkerhet... Så under mitt första års funderande har det inte blivit någon, istället kör jag med 135an och saknar frontlastare. :)
Edit: Kollade just blocket, det billigaste var en Deutz från -78 och då är vi redan på 62 kkr.
Vänligen
Jens
-
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=90734&inriktning=&typ= (http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=90734&inriktning=&typ=)
Där har du en liten smidig traktor..
Det fanns ju en hel del på Lantbruksnet, men inte många 4wd med lastare just.
-
Det fanns ju en hel del på Lantbruksnet, men inte många 4wd med lastare just.
Precis. Tack för tipset, jag ringde. Då har jag 31 år gammal, något rostig traktor med 7.600 timmar av kvalitétsmärke mot sprittans kinatraktor för 1,5 ggr pengarna. För mig är det valet långt ifrån självklart.
Vänligen
Jens
-
Nej, det är inte självklart, inte åt nåt håll faktiskt. Du skulle behöva prova en kinatraktor nånstans, och känna lite hur dom känns.
-
Kinesiska traktorer exporteras som Ikeapaket, och man kan få olika kvaliteer som t.ex rostskydd mm. En EU-godkänd Jinma med ordentligt lack och hopskruvad av fackkunnigt folk här är en lika bra traktor som vilken annan. Tekniken är beprövad det är en 50-tals teknik som gör att den är lätt att underhålla för en mekkunnig.
En liten John Deere är tillverkad i Kina, monterad vanligen i USA och fem gånger så dyr.
En kompakttraktor (ca 30 hk) kostar högst 25000 i Kina, därtill kommer frakt och tull och moms på pris och frakt, samt kostnad för att sätta ihop den. Räkna med 55-60000.
Visst tappar den i värde, det gör alla nya maskiner, inget konstigt.
Det är dags att lämna den föreställningen att kineser inte kan, det gjorde vi med Japan för länge sen. På sextiotalet var det många som inte köpte japansk, pga av att man menade att det var dålig kvalite.
-
Jag köpte en kinesisk betesputs för några år sedan. Det har inte varit några allvarliga fel på den, men konstiga kvalitetsbrister, som kåpor som absolut inte passar. Efter två dagar hade båda drivremmarna gått sönder och samtliga sprintar ramlat av. Det var ju inte dyrt att ersätta men man undrar om alla andra komponenter är "optimerade" på samma sätt.
-
Jag var på maskinexpo igår och likt förra året tittade jag på kinasakerna hos Kellfri. Satta mig i Europard 504:an. Visst som vanligt är det inte ombonat. Hade lite svårt att komma ner i sitsen men sen upptäckte jag något märkligt. Sitsen var bakåtställd så långt det gick men ändå var pedalerna svåra att använda. Det var som att placera BMs pedaler (sådana man trycker frammåt-neråt och kan ta spjärn på Massey Fergusonvis, dvs att man ska trycka bara neråt. Fast lite frammåt gick de väl men det var en klar miss i ergonomin. Sådana här saker är det som jag funderar på Kinatraktorer, det är ingen som tänkte till ordenligt på sakerna. Köper man en 80-talare var den ju gjord för toppklass och saker var genomtänkta.
Vidare så har de ju så smala hjul på traktorerna, ingen hitchkrok och lastarna (förr åtminstone) från Kellfri angav löjligt låg lyftkraft, om det verkligen var så svaga vet jag inte.
Pengarna springer väl iväg mer men på i år och förra året visade Rosenqvist Lamborghini Rekord. Där kan man jämföra med Kina i form av att den som standard inte har hytt och rätt simpel i konstruktionen. Jag vet inte vilken av modellerna det var men har för mig prislappen var satt till knappa 160 000 kr utan hytt och lastare. Lastare- och hytt-priser tror jag kröp över 200 000 -strecket. Men det visar ju att allt moderna västtraktorer inte måste börja på 300 000 kr.
produktlänk: http://www.rosenqvistmaskin.se/?p=29655&m=3552&pt=112 (http://www.rosenqvistmaskin.se/?p=29655&m=3552&pt=112)
Traktor power hade en artikeln om "Kina-Tina", Tina Baudtler, VD på Kellfri i nr 11 2011. Framgår att Foton lanserades 2007 så de har funnits 5 år från Kellfri till skillnad från någon uppgift längre upp i tråden. De säger att de sålt 400 traktorer.
Man hör sällan något negativt om Kellfri i media (från LRF Media). Men alla som prenumererar på Land Lantbruk vet ju att det är Kellfri som är den överlägset största annonsören.
Bra Fiat och Same kan ju fyrhjulsdrift sedan länge och är inte så högt prissatt 80-talare som t.ex. Valmet.
-
Jag har jobbat en del med kinagrävmaskiner och ett av de större problemen är att de är gjorda för kortväxta personer, jag är 178cm lång och måste justera till bakersta läget för att sitta ok och då måste ryggstödet va i 90 grader för att det ska gå, så man sitter inte bra.
-
Jag har ingen erfarenhet av Kina-traktorer men dissikerat ett och annat. Bl. a. innan lansering i EU. Måste säga att det är rent vämjeligt att se vissa greger.
Bultar med märkliga mått är väl en sak men materialet kan va precis hur mjukt som helst. Eller hårt, eller sprött.
Ytor under bultskallar är inte planade, alltså skallen dras snett vid åtdragning. I bästa fall trillar den bort, i värsta fall bara spricker.
Lagerpassning existerar bara ibland.
Ibland har man MAG-svetsat med tom flaska.
Tätningar som bör kunna bytas ut läggs i ett säte eller spår, sen pressar man in en mässingsbussnig som inte går att ta bort.
Nej jag skulle inte köpa en Kina-maskin, inte än! Håller på att prova luftverktyg från Taiwan eftersom Japan har stora leveransproblem. Antar kvaliteen därifrån är lika skiftande men vi får se...........
-
Hej!
Köpte en Europard 904 med frontlastare och 9 tons griplastarvagn från Kellfri för två år sedan. Har använt den till diverse jordbruk och lastat en del grus men huvudsakligen har den gått i skogen för att köra Dagmartimmer från omkullblåsta fröställningar. Traktorn och vagnen är robusta och Kellfri skickar reservdelar när det behövs. Har byggt om anslutningen till frontlastaren. Traktorn kan givetvis inte jämföras med en Valtra A80 med skogshytt när det gäller finesser men om man bortser från detta så är den ok.
Stejo
-
Jag kan fortfarande inte förstå varför folk anser sig behöva fyrhjulsdrift och andra moderniteter för vanliga husbehovskörslor.
-
Mahindra traktorerna då? Kan det vara nått att ha?
-
Jag kan fortfarande inte förstå varför folk anser sig behöva fyrhjulsdrift och andra moderniteter för vanliga husbehovskörslor.
Håller med, inte minst med tanke på hur mycke skog som körts ut och hur många tegar som plöjts med grålle, Dexta och Viktor. Kanske samma som med bilar? En del behöver och andra klarar sig utan 4WD. Stassbor som "måste ha".
-
Jag kan fortfarande inte förstå varför folk anser sig behöva fyrhjulsdrift och andra moderniteter för vanliga husbehovskörslor.
Det är väl inget konstigt att folk har olika behov. Du verkar uppenbart anse att interner är ett legitimt husbehållsbehov. Hur är det med motorsåg? Kan du förstå det eller bör det räcka med bågsåg?
-
Helt klart är 4wd att föredra men som sagt så beror det på hur mycket pengar man är beredd att betala. Beror också på hur marken man har ser ut. Vi hade tidigare en jd 3130 med 2wd till att bruka jordbruksmarken med och en boxer också den 2wd till skogen. Dessa byttes för något år sedan mot en Fiat 880 med 4wd visst är det skillnad även om du många gånger klarar dig med en tvåhjulsdriven.
-
Jag blev lite fundersam över kommentaren om att behöva 4WD.Eeftersom 4WD medför massa fler delar som kan gå sönder och kostar mer i inköp så är ju 2WD att föredera om man klarar sig med det. Så, jag började som sagt undra varför jag fått för mig att jag vill ha 4WD.
Med 4WD blir det mindre känsligt att ha exakt rätt grejer inbillar jag mig. Idag händer det att jag blir stående på min sluttande gårdsplan när jag puttat snö nedför planen och ska backa loss från snöhögen. När jag lyfter snöbladet blir bakänden lätt och greppet dåligt, när jag har snöbladet nere är det för tungt och skär ned i snöhögen när jag ska backa. Dessutom får jag dålig styrning med snöbladet nere så med en klump bak (som skulle lösa en del problem) skulle framänden bli för alldeles för lätt när snöbladet var nedsläppt. Grejen är alltså att jag har ett för stort snöblad men ska jag köpa ett annat och få det anpassat till traktorn så kostar det pengar.
Jag har ingen lastare. Jag kan köpa en lastare till min nuvarande traktor men det kostar. Sen ska jag få den på plats och det kostar. När man kör med lastare så kan man förstås ha klump bak för man har ju oftast lasten lyft så det fallet kanske funkar. Många med mer erfarenhet av lastare + 2WD säger dock att det är rätt träligt att hålla på med den kombinationen.
Så jag tror att med 4WD så blir man mindre beroende av att ha grejer som passar precis till traktorn, man kan ta vad man har eller köpa vad man kommer över och att det blir enklare att utföra många sysslor. Jag hade förut en MF1080 (http://www.maskinisten.net/userpix/5855_p1010551_1.jpg) som jag körde i skogen med och den klarade mer än jag vågade så visst funkar 2WD till mycket.
Men när jag nu står inför att byta traktor (därför att fixa till 135an med frontlastare och annat känns dyrt i förhållande till vad det blir när det blir klart) så funderar jag förstås på vad som är bäst för mig med hänsyn både till pris och bekvämlighet. Eftersom jag inte har kunskaperna eller verktygen för att bygga om och fixa själv vill jag skaffa något som är så allsidigt som möjligt och funkar med så många andra redskap som möjligt och framkallar få svordomar.
Kanske skulle frågan istället vara såhär; vad är det bästa jag kan köpa i traktorväg för 120 kkr som klarar:
- Snöröjning (1 km väg, kuperat, branta djupa diken)
- Plöjning, harvning, sådd, vältning (8 ha styv lera)
- Lättare skogskörning, (lite gallring och möjligen enstaka större träd, ej hudraulisk lastare)
- Körning med lastare (ta bort gödselhögen, grus, snö, flytta grejer, kuperat och halt)
- Allt ovanstående med minsta möjliga mekande.
Kanske är svaret att leja för alltihop? Men, då ska det tidsmässigt passa den som kör och man ska ha tänkt igenom precis vad som behöver göras för att det inte ska ta massor av tid och bli dyrt. Känns inte jättebra. En grej vore kanske att samköpa med nån annan i närheten, någon lämplig känner jag dock inte till.
Vänligen
Jens
-
Det är väl inget konstigt att folk har olika behov. Du verkar uppenbart anse att interner är ett legitimt husbehållsbehov. Hur är det med motorsåg? Kan du förstå det eller bör det räcka med bågsåg?
Givetvis så har folk olika behov, inget ont om det.
Men nog finns det en och annan som för syns skull köper på sig mer än nöden kräver.
Trådskaparen har ju en utmärkt traktor i sin mf 135, de arealer och behov som efterfrågas kan i princip skötas med en häst, så nog ställer jag mig till skaran att i detta fallet så behövs verkligen ingen 4wd om man ser till behovet.
Det kostar inte många tusenlappar att utrusta sin traktor med lastare om man är lite händig.
Men frågan är ju vad det får kosta, sedan kommer komforten, bekvämligheten att en kall vinterdag sitta i ett draghål eller i en varm modern traktorhytt, allt har sitt pris.
Undrar om inte våra förfäder hade det trivsammare i skogen med sin pålle och svans, ingen risk för soppatorsk eller att en vevstake gjorde hål i skrovet ;D
-
Tjalve. Nu verkar ju trådstartarens problem vara att en traktor av den typ han vill ha och en kvalitet och skick han borde ha är litet för dyr för honom. Då jag själv är i den situationen brukar jag alltid fråga mig själv vad behovet är och vad som behövs för att fylla det behovet. Då brukar det gå att hitta andra vägar framåt.
Själv håller jag mig med en bakhjulsdriven Massey-Ferguson 165 årsmodell 1971 för ungefär motsvarande köror. Frontlastaren är en Solid 2100 från 70-talet eller början på 80-talet. Jag har inga 8 hektar åker som torpjens har men å andra sidan kör jag litet mera i skogen än han gör. Med ordentliga piggkedjor på så tar jag mig fram överallt där det alls är vettigt att försöka ta sig fram i skogen. Kallhytten skyddar för regn och blåst. 165an är så pass tung att den fungerar bra med frontlastare bara jag hänger på motvikten där bak och det går ju på ett par minuter utan att ens stiga ur hytten. Då jag skall till skogs kopplar jag ur frontlastaren och tack vare Solids stödbenssystem och snabbkopplingar går en ikoppling eller urkoppling av lastaren på ungefär 10 minuter ensam.
Traktorn och lastaren och alltihop passar mina behov fullkomligt perfekt vad det gäller storlek och funktioner men min söndervärkta rygg skulle trivas bättre i en varmhytt.
Jag har en odefinierbar magkänsla av att en frontlastare skulle kännas krångligt på en traktor som är lättare än den jag har....... så jag skulle inte montera frontlastare på 135an om den vore min........ men det är bara en magkänsla som jag inte kan motivera.
Jag skulle föreslå en Massey-Ferguson 265 eller 565 eller liknande bakhjulsdriven traktor med ordentlig varmhytt. En dylik kostar högst 60000 kronor eller aningen mera om den är i toppskick. Det vill säga betydligt mindre än en fyrhjulsdriven från samma tid. Dessutom kan man hitta välskötta bakhjulsdrivna exemplar med färre körtimmar på eftersom småbönderna köpte bakhjulsdrivet på den tiden. En så pass stor traktor är inte så känslig för viktfördelningen som den lilla 135an så bara du hänger på en motvikt bak innan du lyfter större saker med frontlastare så går allting bra. En bakhjulsdriven traktor svänger bättre i skogen och på små åkrar så det uppväger nästan besväret med motvikten i din användning.
Sedan har du 60000 kronor kvar av budgeten att köpa bra redskap för så du får ordentliga grejor som faktiskt passar din "nya" fina traktor. Det skall vara rätt redskap till traktorn om man skall få någonting uträttat. Begagnatutbudet på redskap är enormt.
Bara min personliga åsikt......
-
Hej!
Beträffande nödvändigheten av fyrhjulsdrift kan jag hålla med de som säger att den är onödig eftersom man klarar sig bra med rejäla slirskydd och om man skulle sätta sig fast kan man enkelt fästa en massavedskubb mellan bakhjulen med kedjor och enkelt ta sig loss. Mot detta talar det faktum att man slipper fastna lika ofta och att det det fakto säljs mycket få nya tvåhjulsdrivna traktorer idag. Min erfarenhet är att man om man har fyrhjulsdrift tar man sig fram utan slirskydd med ett fullt timmerlass på en griplastarvagn utan drivning på ställen där tvåhjulsdrivna traktorer har problem att ta sig fram med enbart traktorn.
Stejo
-
Den minsta traktor som jag har monterat lastare på är en volvo bm krabat som väger lite över 1000kg.
lastaren kostade en spotstyver ink fästen,snöskopa.grusskopa och den duger väldigt länge till gårdsskottning.
Men till sist handlar det omvad man igentligen vill ha att köra med.
En mf 135 är större och tyngre än en krabat 425 så nog går det att montera lastare på den.
-
Nu när jag tänker efter så vill jag nog ha en 4WD i alla fall. Så, åter till ämnet är ni snälla: Nytt kina eller 20+ år gammalt kvalitetsmärke?
Vänligen
Jens
-
Misstänker att den här vitryssen plöjer åttor runt kineserna.
http://www.blocket.se/orebro/Traktor_4hjulsdriven_41450172.htm?ca=12&w=2 (http://www.blocket.se/orebro/Traktor_4hjulsdriven_41450172.htm?ca=12&w=2)
-
Umnnnnjaaaaaaaaaaaa, här kommer en med en sån ibland. Bor man granne med O i E så är det väl OK. Iaf efter man bytta allt mjukt och allt som sticker ut. Tror den väger över 4 ton, med eller utan lastaren ska jag låta va osagt.
Till å med bakfäljarna har spruckit på den. Det går bara att tallriksharva en stund, sen kokar den.
Säger bara en sak; BM 350/600 eller 400/430. Kostar inget att renovera å kan tankas med pipett. Men pöjken vill ju ha 4WD....... o:)
-
Det går nog precis att få en case 745 med lastare för angiven budget. En traktor i mina trakter med erkännt bra ryckte. De är visseligen ganska långa och därför lite klumpiga med lastare. Den ungefär lika stora Case 685 är kortare men har inte riktigt samma goda rykte och där sitter växlarna på vänster sida vilket man visserligen vänjer sig snabbt med.
TiB; Boxrarna sägs dra lite disel men att det skulle gälla 430 håller jag nog inte riktigt med om. Visserligen kanske jag blir lurad av dess lilla tank men tycker man får tanka ofta om man brukar de lite hårt.