Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: alternaiv skrivet 22 apr-12 kl 14:48

Titel: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 22 apr-12 kl 14:48
Efter att jag tvättade min Passat i tvätthall i december ville den inte starta.
Och efter det händer det ibland på morgonen när det är fuktigt väder, och när jag väl får igång den den går den ryckigt i början.
När jag ska köra hem på kvällen är det aldrig några problem.
Har låtit en mekaniker lite snabbt titta på den, men han hittade inget fel.
Idag var den extra trilsk så den fick bogseras igång.
Annars brukar den, när den inte startar direkt, starta efter några eller flera försök.

För det allra mesta startar den normalt på en gång.

En annan grej att "vattenlampan" börjar blinka ibland, det kan räcka med att jag stänger av motorn och startar igen så slutar det.
Kan det ha något samband?
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: TiB skrivet 22 apr-12 kl 14:58
Fukt någonstans tror jag. Vi har en Golf här som går på för hög och ojämn tomgång när det är fuktigt men har inte hittat felet än. Gamla Oplar kan leva ett halvt liv på det viset.
Att dra isär och sätta ihop alla kontakter, säkringar och andra anslutningar ibland, (ev med lite fuktspray) skadar inte. Speciellt i motorrummet.

F.ö. blöter vi aldrig ner bilarna i onödan  ;D Det ställer till så mycke skit. Speciellt vintertid.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 apr-12 kl 00:10
Vilken årsmodell och vilken motortyp är det?

Om det finns kontaktdon av den typen som har en gummikåpa som tätning mot kabelstammen, så är ett tips att lossa alla sådana du kommer åt, kräng av gummikåporna, blås om möjligt med tryckluft från båda sidor på kontakterna så du vet att allt blir torrt. Om du inte har tillgång till tryckluft så kan det vara nog så bra att låta bilen stå över natten i en varm och torr lokal med alla kontakter lossade. Lämpligen börjar man med jobbet när motorn är varm så kan motorns värme bidra till att torka alltsammans.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Xoot skrivet 23 apr-12 kl 00:23
Låter som att du försökt dig på en motortvätt samtidigt och fått fukt därigenom.
Får den några felkoder? Modell och motor är bra att veta..
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 23 apr-12 kl 05:41
95 års var cl 1,8 l

Nej ingen motortvätt, bara en automattvätt.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 apr-12 kl 09:20
Det är alltså den här vanliga 1,8 l 66 kW (90 hk) motorn med centralinsprutning.
Då skulle jag i första hand gissa på att det är blött i fördelaren.  Om du kan få igång motorn, så varmkör den och ställ sedan bilen inomhus. Ta av fördelarlock, rotor och kondensskydd och ta in dem för att diska dem ordentligt, under tiden ser motorns värme till att eventuell fukt som finns i underdelen av fördelaren avdunstar. Granska fördelarlock och rotor mycket noga och byt dem om det finns sprickor i bakeliten eller tecken på att strömmen har slagit över på fel ställe. Om du har tillgång till en multimeter, ohmmät motståndet i rotorn och kolla att det inte är avbrott där. Det borde vara mellan 1 och 10 kohm.

Ett annat vanligt fel på sådana där bilar är att det blir överslag i de skärmade tändstiftskabelskorna, men det felet brukar bara visa sig på en cylinder åt gången och leder till att motorn går ojämnt. Man kan lösa det genom att ta bort skärmkåporna, även om det leder till lite mer radiostörningar från tändsystemet.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 23 apr-12 kl 09:34
Det är alltså den här vanliga 1,8 l 66 kW (90 hk) motorn med centralinsprutning.
Då skulle jag i första hand gissa på att det är blött i fördelaren.  Om du kan få igång motorn, så varmkör den och ställ sedan bilen inomhus. Ta av fördelarlock, rotor och kondensskydd och ta in dem för att diska dem ordentligt, under tiden ser motorns värme till att eventuell fukt som finns i underdelen av fördelaren avdunstar. Granska fördelarlock och rotor mycket noga och byt dem om det finns sprickor i bakeliten eller tecken på att strömmen har slagit över på fel ställe. Om du har tillgång till en multimeter, ohmmät motståndet i rotorn och kolla att det inte är avbrott där. Det borde vara mellan 1 och 10 kohm.

Ett annat vanligt fel på sådana där bilar är att det blir överslag i de skärmade tändstiftskabelskorna, men det felet brukar bara visa sig på en cylinder åt gången och leder till att motorn går ojämnt. Man kan lösa det genom att ta bort skärmkåporna, även om det leder till lite mer radiostörningar från tändsystemet.
Det var det första jag gjorde, inget fel.

Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 apr-12 kl 09:38
Det var det första jag gjorde, inget fel.

Har du kollat även inne i hålet i rotorn? Sprickor där leder till att strömmen slår över till axeln, som är väl jordad.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 23 apr-12 kl 09:44
Har du kollat även inne i hålet i rotorn? Sprickor där leder till att strömmen slår över till axeln, som är väl jordad.
Nej, men rotorn är ganska ny.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 23 apr-12 kl 23:16
Det kan nog vara läge att ta en titt på skärmkåporna runt tändstiftskabelskorna ändå. Och för den delen byta tändstift om det är länge sedan det gjordes.

Andra saker som kan ge startsvårigheter eller konstig tomgång är om gummifoten mellan gasspjällhuset och insugningsröret har börjat spricka eller tappa formen så att motorn drar tjuvluft där, eller om vakuumslangen till bromsservot har gått sönder. Den första decimetern närmast insugningsröret brukar det vara en mjuk oarmerad gummislang som är rätt ömtålig, resten av vägen till bromsservot är det en styv plastslang.

Om bilen har en tändspole som ser ut som en "transformator" och är fastskruvad på tändmodulen, så ta isär dem och kolla att anslutningarna däremellan ser bra ut och det inte finns någon fukt där.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 23 apr-12 kl 23:41
Det kan nog vara läge att ta en titt på skärmkåporna runt tändstiftskabelskorna ändå. Och för den delen byta tändstift om det är länge sedan det gjordes.

Andra saker som kan ge startsvårigheter eller konstig tomgång är om gummifoten mellan gasspjällhuset och insugningsröret har börjat spricka eller tappa formen så att motorn drar tjuvluft där, eller om vakuumslangen till bromsservot har gått sönder. Den första decimetern närmast insugningsröret brukar det vara en mjuk oarmerad gummislang som är rätt ömtålig, resten av vägen till bromsservot är det en styv plastslang.

Om bilen har en tändspole som ser ut som en "transformator" och är fastskruvad på tändmodulen, så ta isär dem och kolla att anslutningarna däremellan ser bra ut och det inte finns någon fukt där.
Hm, kan inte du komma hit och göra allt det där ;)
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Huggorm skrivet 24 apr-12 kl 00:48
Om det är vatten som orsakar det så är det bara att vänta så torkar det till slut. Jag hade en gång en bmw som startade på fem cylindrar efter att jag kört genom en extremt djup vattenpöl, den gjorde så varje gång man startade den och efter kanske tio sekunder kom även den sjätte cylindern igång och man kunde köra. Efter ett halvår gick det över av sig själv  :)
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 apr-12 kl 08:20
Hm, kan inte du komma hit och göra allt det där ;)

Nja, jag har inga ärenden så långt söderut planerade inom överskådlig tid :) Det närmaste är väl att jag ska till Stockholm i slutet av den här veckan.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: TiB skrivet 24 apr-12 kl 10:26
Citera
eller om vakuumslangen till bromsservot har gått sönder. Den första decimetern närmast insugningsröret brukar det vara en mjuk oarmerad gummislang som är rätt ömtålig

Jo nu minns jag! Min Passat hade ett knippe slangar som ställde till ett&annat. Minns inte vad problemet var eller vilken slang, men där finns några. Efter byte återgick allt till normalt och problemfritt läge. :D Fan vad den bilen var billig att äga, annat än Volvo 945:an.  >:(
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 24 apr-12 kl 17:56
Nu har jag hämtat den från bilverkstan och de har bytt tempgivaren för det hade de erfarenhet av från Passater att det kunde vara felet, när de är svårstartade, fast de hade inte hittat något fel. Jag ifrågasatte varför de hade gjort det om de inte var säkra.
När jag körde hem kom jag på att jag inte sagt till dem att "vattenlampan" brukade blinka ibland.
Så det verkar rimligt att det var den, eller?
Jag vet ingenting om bilar.....

Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 apr-12 kl 23:41
Nu har jag hämtat den från bilverkstan och de har bytt tempgivaren för det hade de erfarenhet av från Passater att det kunde vara felet, när de är svårstartade, fast de hade inte hittat något fel. Jag ifrågasatte varför de hade gjort det om de inte var säkra.
När jag körde hem kom jag på att jag inte sagt till dem att "vattenlampan" brukade blinka ibland.
Så det verkar rimligt att det var den, eller?
Jag vet ingenting om bilar.....

Jodå, det har hänt mer än en gång att tempgivare har varit opålitliga och inte fungerat som de ska i "skarpt läge" vid start, även om den verkar vara i perfekt skick när man har den liggande lös på en arbetsbänk och mäter på den.

Men en så pass modern bil som din Passat borde ge en felkod som verkstaden kan läsa av via bilens diagnosuttag (det är inte bara märkesverkstäder som kan göra det, utan möjligheten finns öppen för vem som helst med en kabel som man köper för några hundralappar på eBay samt en gratisprogramvara) om det är problem med tempgivaren.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 25 apr-12 kl 11:51
Jodå, det har hänt mer än en gång att tempgivare har varit opålitliga och inte fungerat som de ska i "skarpt läge" vid start, även om den verkar vara i perfekt skick när man har den liggande lös på en arbetsbänk och mäter på den.

Men en så pass modern bil som din Passat borde ge en felkod som verkstaden kan läsa av via bilens diagnosuttag (det är inte bara märkesverkstäder som kan göra det, utan möjligheten finns öppen för vem som helst med en kabel som man köper för några hundralappar på eBay samt en gratisprogramvara) om det är problem med tempgivaren.
I morse startade den inte, förrän på 10-e försöket, så då var det inte det :(

Det står på verkstaden att de är experter på el :-\
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Tännlappen skrivet 25 apr-12 kl 16:09
I morse startade den inte, förrän på 10-e försöket, så då var det inte det :(

Det står på verkstaden att de är experter på el :-\
..Verkar ju inte som verkstaden felsökt...har dom inte det är det just att låta kunden prova gratis och se om det var det som var felet. Naturligtvis ska dom läsa ut felkoder. Normalt startförfarande kan vara att man hör motorn tröska runt tror max 5 gånger,varm kanske höra tre trösk. Får man göra omförsök flera gånger dränks katten i soppa vilket inte är bra,inte för plånboken heller. Tänkte på det du kallar vattenlampa...kolla så det inte försvinner kylvätska,vatten i cylindrarna kan ju göra den svårstartad. Tändkablar och dylikt bör ju vara fräscha....annars byt...
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 25 apr-12 kl 17:59
..Verkar ju inte som verkstaden felsökt...har dom inte det är det just att låta kunden prova gratis och se om det var det som var felet. Naturligtvis ska dom läsa ut felkoder. Normalt startförfarande kan vara att man hör motorn tröska runt tror max 5 gånger,varm kanske höra tre trösk. Får man göra omförsök flera gånger dränks katten i soppa vilket inte är bra,inte för plånboken heller. Tänkte på det du kallar vattenlampa...kolla så det inte försvinner kylvätska,vatten i cylindrarna kan ju göra den svårstartad. Tändkablar och dylikt bör ju vara fräscha....annars byt...
Tack!
Tändkablar och dylikt är fräscha.
Hm, jo jag fick fylla på ganska mycket kylvätska för ett tag sedan.
Om jag inte har bråttom så går jag ut och försöker starta sedan går jag in en stund och så ut igen, ingen gas, då brukar den starta efter kanske 3 försöket.
Det har jag nu lärt mej av erfarenhet, imorse hade jag bråttom.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Tännlappen skrivet 25 apr-12 kl 19:37
...Ja kylarvatten ska ju inte försvinna utan anledning...haft blev på en Opel med vattenläck in i cylindrarna,symptom..spruttibang bang när man körde iväg,pysande ljud ur expansionskärlet när man stannade. I ditt fall hade jag kört med gas första försöket,tänder det då finns det gnista,fel i bränsledelen. Alternativ 2...skruvat ur ett tändstift efter första startförsöket,kollat om det är blött eller torrt. Alternativ 3..vet inte på din bil,men på vissa bilar går bränslepumpen när man har tändningen på,andra bara när man kör på starten. Tänkte om soppan rinner tillbaks,dålig backventil, om du hör pumpen surra en liten med tändningen på,stäng av,på med tändning igen stäng av,gör ett startförsök. Går pumpen bara när du kör på starten,knäpp till några gånger med nyckeln,sedan fullt startförsök.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 25 apr-12 kl 21:03
Alternativ 3..vet inte på din bil,men på vissa bilar går bränslepumpen när man har tändningen på,andra bara när man kör på starten. Tänkte om soppan rinner tillbaks,dålig backventil, om du hör pumpen surra en liten med tändningen på,stäng av,på med tändning igen stäng av,gör ett startförsök. Går pumpen bara när du kör på starten,knäpp till några gånger med nyckeln,sedan fullt startförsök.

På den här bilen sitter bränslepumpen i tanken så man hör knappt något av den i vanliga fall.
Backventilproblem är något som framför allt brukar drabba bilar med mer eller mindre mekaniska insprutningssystem (K-jetronic och KE-jetronic), de har ju en tryckackumulator där bränsle är lagrat under tryck, om bränslet har läckt tillbaks till tanken ur den tar det tid att få igång motorn.
På centralinsprutningen som den här Passaten har, är det för övrigt mycket lätt att se om det kommer bränsle ur spridaren vid startförsök. Det är bara att ta loss luftintagsslangen från spjällhuset och kika ner i det medan en medhjälpare vrider på nyckeln, spridaren sitter ovanför gasspjället så bränsleduschen är fullt synlig.

Ett knep som kan fungera är att koppla in en manuell strömbrytare för insugningsrörsförvärmningen så att man kan slå på den 30 sekunder före start. Det är mycket användbart när man kör VW med centralinsprutning på E85. På ett äldre utförande av centralinsprutningssystemet som användes ungefär 1988-92, kopplas värmeelementet in så snart man slår på tändningen så på sådana bilar är det bara att vänta 30 sekunder mellan tändningstillslag och start.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Tännlappen skrivet 26 apr-12 kl 16:53
På den här bilen sitter bränslepumpen i tanken så man hör knappt något av den i vanliga fall.
Backventilproblem är något som framför allt brukar drabba bilar med mer eller mindre mekaniska insprutningssystem (K-jetronic och KE-jetronic), de har ju en tryckackumulator där bränsle är lagrat under tryck, om bränslet har läckt tillbaks till tanken ur den tar det tid att få igång motorn.
På centralinsprutningen som den här Passaten har, är det för övrigt mycket lätt att se om det kommer bränsle ur spridaren vid startförsök. Det är bara att ta loss luftintagsslangen från spjällhuset och kika ner i det medan en medhjälpare vrider på nyckeln, spridaren sitter ovanför gasspjället så bränsleduschen är fullt synlig.

Ett knep som kan fungera är att koppla in en manuell strömbrytare för insugningsrörsförvärmningen så att man kan slå på den 30 sekunder före start. Det är mycket användbart när man kör VW med centralinsprutning på E85. På ett äldre utförande av centralinsprutningssystemet som användes ungefär 1988-92, kopplas värmeelementet in så snart man slår på tändningen så på sådana bilar är det bara att vänta 30 sekunder mellan tändningstillslag och start.
Njaaa...vet bilar med pump i tanken där dom hörs...om det läcker lite från sopparöret eller en slang kan det ta en stund innan soppan kommer fram...Annars trådskaparen glöm inte kolla kylarvattenläckan för det är en grej som kan bli kostsam om det vill sig illa.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 maj-12 kl 15:12
Njaaa...vet bilar med pump i tanken där dom hörs...om det läcker lite från sopparöret eller en slang kan det ta en stund innan soppan kommer fram...Annars trådskaparen glöm inte kolla kylarvattenläckan för det är en grej som kan bli kostsam om det vill sig illa.

Jodå, men just på VW från 90-talet brukar pumpen vara synnerligen tyst. Däremot hörs den tydligt på t ex Ford Focus och Volvo 900-serie. Apropå det, undrar hur det kommer sig att bränslepumpen på Focus FFV låter mer när man har bensin i tanken än när bilen körs på E85?
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 maj-12 kl 16:08
Olika konsistens på bränslet kanske? Om det ena är mer trögflytande får pumpen jobba hårdare
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 maj-12 kl 16:33
Knappast större skillnad än mellan kallt och varmt bränsle av samma sort. Och ljudskillnaden är densamma både på sommaren och vintern.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Tännlappen skrivet 01 maj-12 kl 23:32
Jodå, men just på VW från 90-talet brukar pumpen vara synnerligen tyst. Däremot hörs den tydligt på t ex Ford Focus och Volvo 900-serie. Apropå det, undrar hur det kommer sig att bränslepumpen på Focus FFV låter mer när man har bensin i tanken än när bilen körs på E85?
Opel Kadetts pump brummar bra några sekunder med tändning på  :D ....Volvo 740 med bara en pump i tanken hörs också,tycker det är bra det hörs. Lustigt det där med ljudskillnad på pumpen i Ford focusbilen,kanske som man ska få dåligt samvete om man häller i bf95  :D ....Övrigt bråkat med motorstyrningens  tempgivare på Volvon,intermittent fel,symptom:känner att motorns effekt är sämre,när temperaturmätaren kommit upp till mitten,börjar bilen rycka tappa ork,tomgång svajig,låg,svarar inte på gas,kan misstända i insuget,går mycket magert,dör men startar lätt igen,inte körbar...soppatryck finns...spridarna öppnar inte riktigt...drar jag på min kallstarsfunktion kvicknar den till. Felkod 1-1-3 som drar med sig magert fet koderna. Kokade givaren men kunde inte se något fel,böt den ändå,nu går bilen som ny..hoppas det var felet så slipper jag skära i sladdhärvan  :D... felet kom bara då och då...inte lång stund att felsöka på..
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 maj-12 kl 23:35
Övrigt bråkat med motorstyrningens  tempgivare på Volvon,intermittent fel,symptom:känner att motorns effekt är sämre,när temperaturmätaren kommit upp till mitten,börjar bilen rycka tappa ork,tomgång svajig,låg,svarar inte på gas,kan misstända i insuget,går mycket magert,dör men startar lätt igen,inte körbar...soppatryck finns...spridarna öppnar inte riktigt...drar jag på min kallstarsfunktion kvicknar den till. Felkod 1-1-3 som drar med sig magert fet koderna. Kokade givaren men kunde inte se något fel,böt den ändå,nu går bilen som ny..hoppas det var felet så slipper jag skära i sladdhärvan  :D... felet kom bara då och då...inte lång stund att felsöka på..

Har du läst av felkoder för tändsystemet också? Om det börjar spruta felkoder samtidigt kan man vara rätt övertygad om kabelstamsproblem.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: Tännlappen skrivet 02 maj-12 kl 01:00
Har du läst av felkoder för tändsystemet också? Om det börjar spruta felkoder samtidigt kan man vara rätt övertygad om kabelstamsproblem.
Japp läst av för tändsystemet också,inga felkoder där,hoppas jag klarar mig undan kirurgin med kabelstammen. Lossat kontakter,summrat emellan,kört med summer från bränsleboxen med lossad kontakt,inga fel.
Titel: SV: Passat som blivit tjurig att starta
Skrivet av: alternaiv skrivet 01 jun-12 kl 21:12
Det var tändspolen, bytte den igår och nu uppför min gamla trotjänare sej normalt igen.
Jag är så glad :) :) :)