Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: fastfrusen skrivet 30 nov-11 kl 23:43

Titel: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 30 nov-11 kl 23:43
Jahapp, så har man besiktigat en bil för första gången.
Gick inte så bra.  :'(
Co halten vid förhöjt varvtal var för hög 0,48(03)
och HC-halten vid tomgång var för hög 198(100)

Så min fråga är vad kan felet vara?
Och är det här jättehöga värden eller precis över gränsen?

Han på besiktningen sa att man kunde pröva med att byta oljefilter. Kan man göra det själv eller är det jättekomplicerat? Är hyfsat händig, men har inte så mycket koll på bilar.

Känns som lättare med dendära bältesspännaren i baksätet som låst sig, då vet jag ju i alla fall vart jag ska skruva.

Jag har till råga på allt ganska brottom då jag ska bege mig mot österrike den 11 dec.. Så all hjälp och alla råd emottages tacksamt!

Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: torbjorn skrivet 30 nov-11 kl 23:58
Om bilen har gått mest i småkörningar med många kallstarter på sista tiden så kan orsaken till problemen vara att det har samlat sig bensin i motoroljan, som motorn sedan drar i sig via vevhusventilationen. Botemedlet mot detta är antingen ett olje- och filterbyte eller, om oljan är relativt nybytt, så kan man ge sig ut på några timmars sammanhängande landsvägskörning så att oljan får tillfälle att bli genomvarm och all bensin avdunstar.
En annan möjlighet är om motorn inte var riktigt varm vid besiktningen - t ex för att termostaten inte fungerar som den ska.

Går motorn perfekt jämnt på tomgång (eller om man håller den på 2500 varv/min obelastad) eller misständer den och har sig? I det senare fallet bör man åtgärda orsaken till misständningarna - om det nu kan vara tändningsproblem, tjuvluft, någon igensatt spridare eller något annat. Ett vanligt fel på många VW är att slangen mellan insugningsröret och bromsservot spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen. Det brukar vara en mjuk oarmerad gummislang närmast insugningsröret, sedan en backventil och så ett hårt plaströr resten av vägen till bromsservot, och det är den mjuka slangstumpen som brukar gå sönder.

Värdena är strax över gränsen, det tillåtna är 0,3 % CO och 100 ppm HC.

En annan möjlig orsak är om lambdasonden börjar bli "trött" så att lambdaregleringen sker för långsamt. Om du har tillgång till en lämplig diagnoskabel (kostar några hundralappar på eBay, så det finns hos många hemmamekare) och en dator med gratisprogrammet VAG-COM så går det att läsa av felkoder för att se om det är den som är felet. Observera att på en VW från 90-talet går det inte att använda en modern standardiserad "OBD-II" felkodsavläsare, det fungerar först från ca 2001 års modell och framåt.
Den som är mer hemmastadd i analog elektronik kan för den delen koppla in ett oscilloskop till lambdasonden för att se hur signalen ser ut. Normalt ska den växla ganska tvärt mellan 0 och 1 V ungefär en gång per sekund, men om den rör sig sakta mellan gränsvärdena (ser snarare ut som en sinus) eller flyter omkring obestämt någonstans kring 0,5 V, så är det hög tid att byta lambdasond.

Sedan finns det också mindre roliga orsaker till sådana här problem.
Om katalysatorn börjar fungera dåligt så leder det till höga HC och CO-värden. Och en vanlig orsak till detta är att motorn har dragit olja en längre tid, katalysatorn (och för den delen lambdasonden) mår inte bra av de sotlösande tillsatserna i motorolja. Men om det hade varit ett katalysatorfel så borde CO ha varit för hög även vid tomgång.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Jimmy_C skrivet 01 dec-11 kl 00:11
Köp dig ett par flaskor K-sprit och häll i alternativt kör tills reserven går igång, skicka i bensin 60% och 40% Etanol :) Dvs 10 literbensin och 4 liter etanol så kommer du klara dig ;)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 00:14
Köp dig ett par flaskor K-sprit och häll i alternativt kör tills reserven går igång, skicka i bensin 60% och 40% Etanol :) Dvs 10 literbensin och 4 liter etanol så kommer du klara dig ;)
Är det inte bättre att fixa felet så man vet att bilen funkar då? Inget kul att köra till Österrike i en bil man inte kan lite fullt ut på.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 00:16
Torbjörn! TACK!!
Nu vet jag vart jag ska börja kolla!
Den läcker lite olja.. Dom på besiktningen lyste på nåt som såg ut som en kabel som dom sa var otätt. (Såg ganska lättbytt ut)
Bilen hade stått i ca en timme när den besiktigades, sen körde vi ca 200m till besiktningslokalen, men den gick ju på tomgång där en stund och han besiktningskillen körde en runda med den...

Jag har 45 min körning till närmaste ställe så några småkörningar blir det inte. Men bilen har inte motorvärmare. (Än) så kallstart blir det ju.. Dessutom har jag inte använt bilen den senaste veckan..

Jag har inte tänkt på att den går ojämt på tomgång men ska gå ut och kolla!
Co värdet på tomgång var 0,2(0,5)

Tack igen för ditt svar..
Ska kolla lite nu. Å sen ta med friska tag i morgon :-)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 00:19
Jimmy_C och Dysterkvist.
Får vel ta till det som nödlösning om jag inte får ordning på det innan jag åker...

Men jag vill gärna fixa felet..
En av anledningarna till att jag köpte en lite "nyare" bil än jag kanske hade råd med var ju att den skulle vara lite miljövänligare än en gammelbil trodde jag..
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Jimmy_C skrivet 01 dec-11 kl 00:21
Någon kabel? Eller en ledning? Var fanns den? Den som läckte olja, Kan det vara vevhusventilationen? Fick rensa den på min Volvo 855 en gång
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 00:25
Någon kabel? Eller en ledning? Var fanns den? Den som läckte olja, Kan det vara vevhusventilationen? Fick rensa den på min Volvo 855 en gång
Den satt på en grå "låda" det var flera likadana "kablar" som var anslutna... Denna var ganska högt upp. (Vi kollade underifrån) Vet exakt var den sitter, kan försöka knöla in digitalkameran och ta en bild.

Torbjörn: Bilen är från -98, så då får jag leta efter nån skillad ocilloskop användare...
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 00:38
den går finfint på tomgång och på 2500 varv  :D

Ska smsa förra ägaren och fråga när han bytte olja sist.
Jag har bara fyllt på en gång när oljelarmet började skrika efter en skarp kurva.  (köpte bilen i september)
Är det svårt att byta olja och filter? Och är det lätt att få tag i nya filter? Dvs kan jag åka till en butik och köpa dom eller måste jag beställa? (har ju inte så mycket tid att vänta på nåt som kommer med posten)


Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 00:40
den går finfint på tomgång och på 2500 varv  :D

Ska smsa förra ägaren och fråga när han bytte olja sist.
Jag har bara fyllt på en gång när oljelarmet började skrika efter en skarp kurva.  (köpte bilen i september)
Är det svårt att byta olja och filter? Och är det lätt att få tag i nya filter? Dvs kan jag åka till en butik och köpa dom eller måste jag beställa? (har ju inte så mycket tid att vänta på nåt som kommer med posten)
Om det varit så tomt så oljetryckslampan tänt sig och du bara fyllt på, så behöver du inte ringa. Åk omedelbums och köp olja och filter, det är inget att fundera på. Varje biltillbehörsaffär har sånt till golf hemma på hyllan.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 01 dec-11 kl 00:42
Strunta i att smsa utan gör ett olje och filterbyte så vet du att det är friskt inför din långresa.
Oavsett vilket så blir bilen glad av det och du vet att det är friska grejer i bilen.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Jimmy_C skrivet 01 dec-11 kl 00:43
Åk nu inte till en golfverkstad eller märkesbögshop, Åk till biltema och köp filter och olja där :) Och ska du ändå serva den med oljor så köp o byt tändstiften med :)

köp ett oljefiltersverktyg" med :) Kostar 20 lappen men jävlar vad skönt att ha de istället för o jävlas med skruvmejsel igenom eller polygrip/rörtång , kör in på närmaste mack med gör de själv "lokal" så blir det lättast att tappa ur alla olja när bilen hissas upp eller i oljegrop, beroende på mek möjligheterna hemma


http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare-20322/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljefilteravdragare-20322/)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 00:46
Det är lätt att byta olja och filter, men du behöver ett specialverktyg för att skruva lös filtret. Om det nu inte är insatsfilter, men det tror jag inte det är på dom. Verktyget kostar väll en hundralapp på biltema kanske.
Börja med att varmköra bilen så oljan blir lättflytande. Sätt sedan en balja under motorn och skruva ur bottenpluggen så oljan rinner ur. Byt filtret, skruva tillbaka pluggen och fyll på ny olja i korrekt mängd. Sedan bör du kolla oljenivån med jämna mellanrum så du har översikt. Skriv även upp miltalet, så du vet när det är dags att byta nästa gång.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 00:55
Oljelampan slocknade när jag stod på "plan mark" igen. Och bilen läcker som sagt lite olja.

Men om det inte är atomklyvning att byta så är det väl lika bra att göra det så att det är ok inför resan.  :D

Nya tändstift har jag i bilen, förre ägaren hade köpt dom för att byta. Men så hade nån annan nyss bytt (tror hans brorsa lånat bilen eller nåt)

Tändstift har jag i alla fall bytt på skotern, så det borde jag inte vara allt för annorlunda :-)

Till biltema är det 12 mil och till AD bildelar 4,5 lönar det sig fortfarande att åka till biltema tro?

Tack så jättemycket för att ni engagerar er!
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Xoot skrivet 01 dec-11 kl 00:57
Lönar sig fortfarande beroende på hur mycket du passar på att unna dig, eller bilen.  ;D
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 01:02
Oljelampan slocknade när jag stod på "plan mark" igen. Och bilen läcker som sagt lite olja.

Men om det inte är atomklyvning att byta så är det väl lika bra att göra det så att det är ok inför resan.  :D

Nya tändstift har jag i bilen, förre ägaren hade köpt dom för att byta. Men så hade nån annan nyss bytt (tror hans brorsa lånat bilen eller nåt)

Tändstift har jag i alla fall bytt på skotern, så det borde jag inte vara allt för annorlunda :-)

Till biltema är det 12 mil och till AD bildelar 4,5 lönar det sig fortfarande att åka till biltema tro?

Tack så jättemycket för att ni engagerar er!
Välj du AD bildelar. Biltema har visserligen någon olja som skall vara ganska prisvärd, men det är inte säkert att filtren är lika bra.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Tännlappen skrivet 01 dec-11 kl 01:16
Ring innan du kör till Ad eller annan bögshop :D och fråga vad oljan kostar,kan liksom vara överraskande dyr där,kanske tre till fyra gånger så dyr som B-temas.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 01 dec-11 kl 01:23
Oljelampan slocknade när jag stod på "plan mark" igen. Och bilen läcker som sagt lite olja.

Men om det inte är atomklyvning att byta så är det väl lika bra att göra det så att det är ok inför resan.  :D

Nya tändstift har jag i bilen, förre ägaren hade köpt dom för att byta. Men så hade nån annan nyss bytt (tror hans brorsa lånat bilen eller nåt)

Tändstift har jag i alla fall bytt på skotern, så det borde jag inte vara allt för annorlunda :-)

Till biltema är det 12 mil och till AD bildelar 4,5 lönar det sig fortfarande att åka till biltema tro?

Tack så jättemycket för att ni engagerar er!

Swedol har billig bra olja.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 01:46
Nu har jag varit ute och lokaliserat oljefiltret..
en svart rund plastburk som det står biltema på  ;D
Då är det alltså (om jag förstått mitt googlande rätt) ett insatsfilter?
Hittade ett TDI - forum där dom sa att det var omöjligt att se ovanifrån.. Men med min lilla motor var det gott om plats  ;)

Hur jag ska hitta in under bilen för att hitta bottenpluggen på motorn får jag försöka lösa i morgon. Kan hända att jag tar mig in under om jag parkerar där hjulspåren är som djupast i gräsmattan  ;D
Även om jag kanske inte klarar att skruva hemma för att jag behöver mer plats, vill jag i alla fall veta VART jag ska skruva.

En annan fråga, vad gjör jag med oljan som kommer ut, jag menar vad kan jag slänga den som? Och hur får jag reda på hur mycket olja det ska vara i motorn?

Oljan och oljefiltret är bytt i augusti förra året... (hittade en anteckning i instruktionsboken)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 01 dec-11 kl 01:53
Då är det hög tid att byta.
Och som sagt AD har bättre filter än biltema. Mekonomen kan oxå ha.
Oljepluggen sitter längst ner på motorn.
Oljan skall sorteras som miljöfarligt avfall
Mängden Den uppgiften borde det kunna att gå att få fram om du söker på ADs sida eller mekonomens.
Kan du få tag på gummihandskar av något slag så använd dom. det blir ganska slabbigt.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 10:27
Nu har jag varit ute och lokaliserat oljefiltret..
en svart rund plastburk som det står biltema på  ;D
Då är det alltså (om jag förstått mitt googlande rätt) ett insatsfilter?
Hittade ett TDI - forum där dom sa att det var omöjligt att se ovanifrån.. Men med min lilla motor var det gott om plats  ;)

Hur jag ska hitta in under bilen för att hitta bottenpluggen på motorn får jag försöka lösa i morgon. Kan hända att jag tar mig in under om jag parkerar där hjulspåren är som djupast i gräsmattan  ;D
Även om jag kanske inte klarar att skruva hemma för att jag behöver mer plats, vill jag i alla fall veta VART jag ska skruva.

En annan fråga, vad gjör jag med oljan som kommer ut, jag menar vad kan jag slänga den som? Och hur får jag reda på hur mycket olja det ska vara i motorn?

Oljan och oljefiltret är bytt i augusti förra året... (hittade en anteckning i instruktionsboken)
Då har du ett vanligt filter, och inte något insatsfilter. De skall skruvas lös, och ibland behöves det ett specialverktyg för att de sitter väldigt hårt. Har man stora händer, är stark och det är gott om plats kan det gå utan. En riktigt stor polygrip funkar också, men man får vara försiktig så man inte skadar det ny filtret när man skruvar dit det. Stryk lite olja på gummipackningen innan du skruvar dit det nya, så blir det bra.

Jag brukar tömma över den gamla oljan i dunken som den nya oljan kom i, och köra iväg till lokala återvinningsstationen. De har en stor tank för spillolja där.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Jimmy_C skrivet 01 dec-11 kl 11:19
Denna guide använder jag mig av :)

http://www.okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel/oljeguiden (http://www.okq8.se/privat/pastationen/smorjmedel/oljeguiden)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: torbjorn skrivet 01 dec-11 kl 19:29
Och hur får jag reda på hur mycket olja det ska vara i motorn?

Det bör stå i bilens instruktionsbok. Men med största sannolikhet rör det sig om ca 3,5 liter, dvs en 4-litersdunk ska räcka gott och väl. Om man inte vet hur mycket oljetråget rymmer så kan man börja med att fylla 2,5-3 liter, sedan tittar man på oljestickan och fyller lite i taget till rätt nivå. Tänk på att det kan ta någon minut för en skvätt olja att rinna ner, i synnerhet om både motorn och den olja man fyller på är kall.
Räkna med att nivån sjunker litegrann efter första start, en del av oljan går nämligen åt för att fylla det nya oljefiltret.

Normalt ska det räcka gott och väl med att man drar åt oljefiltret ordentligt med handkraft, verktyg brukar bara behövas för att få loss det gamla filtret. Innan man skruvar dit det nya filtret bör man alltid kolla att man verkligen har fått ett filter som kan tänkas passa på motorn - kolla att filtret ser ungefär likadant ut som det gamla, att tätningsringen har samma mått, att gängan passar bra på nippeln som sticker ut från motorn.
Man bör inte lita blint på de här sökfunktionerna där man knappar in bilens registreringsnummer, utan man bör slå upp i (webb-)katalog på vanligt sätt också. När det gäller VW är det viktigt att man har reda på bilens motorkod, den brukar stå tillsammans med en del andra nummer och streckkoder på en klisterlapp på kamremskåpan. Skulle denna lapp vara borta brukar uppgifterna också finnas på bilens utrustningsskylt som oftast finns under bagagerumsmattan (det står om inte annat i instruktionsboken var den finns). På en bil från '98 så består motorkoden troligen av tre bokstäver, och den borde börja på A eller möjligen B.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 20:39
Nu har jag bytt olja och oljefilter i bilen  :D
Mycket stolt över mig själv  :D :D

Jag fick en 2:a på mittenbältet bak också. (trepungtsbälte) Upprullningen funkar inte så bra. Har skruvat lös och dragit ut bälte. Så nu kan man spänna fast sig, men om man rullar in det helt så får man inte ur det igen. Tror ni dom godkänner den nu? Om man ser till att alltid spänna fast det även när man inte använder det så funkar det. (så att man har bälte att mixtra med)

Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 20:43
Nu har jag bytt olja och oljefilter i bilen  :D
Mycket stolt över mig själv  :D :D

Jag fick en 2:a på mittenbältet bak också. (trepungtsbälte) Upprullningen funkar inte så bra. Har skruvat lös och dragit ut bälte. Så nu kan man spänna fast sig, men om man rullar in det helt så får man inte ur det igen. Tror ni dom godkänner den nu? Om man ser till att alltid spänna fast det även när man inte använder det så funkar det. (så att man har bälte att mixtra med)
Tyvärr, det duger inte. Att upprullningen krånglar gör att det inte är säkert att det låser som det skall vid en krock. Det enklaste är att köpa ett midjebälte på skroten, om de nu kan tänkas ha något som passar.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 01 dec-11 kl 20:56
Tyvärr, det duger inte. Att upprullningen krånglar gör att det inte är säkert att det låser som det skall vid en krock. Det enklaste är att köpa ett midjebälte på skroten, om de nu kan tänkas ha något som passar.

Låser gjör den, det är ju att man inte kan rulla ut bältet som är problemet...

En kompis sa nåt om att man kunde klara besiktningen med ett trasigt bälte. Men att bilen då bara fick ha det antalet passagerare som man hade fungerande bälten till.. Stämmer det?
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 21:55
Då måste du registrera om bilen, och jag vet inte hur enkelt det är. Du kan ju göra en fuling annars, flytta bälte mellan det dåliga och kanske passagerarsidan fram som är minst sannolikt att de kollar. Förutsatt att bältena är likadana då.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Broberg skrivet 01 dec-11 kl 22:00
Har aldrig fått nån anmärkning på bälten som inte rullar in sig.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: brainghost skrivet 01 dec-11 kl 22:03
tror fan att de måste rulla in sej vad gör de för nytta annars , med ett slack bälte..
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 01 dec-11 kl 22:04
Det är alltid noggrannare vid ombesiktning
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Tännlappen skrivet 02 dec-11 kl 00:48
Vet en del bälten kan vara tjuriga att få ut,möjligen om det går ändra läget lite på rullklumpen kan hjälpa. Om inte är det nog bara byte som gäller,speciellt om det är ombesiktning.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 dec-11 kl 09:15
En vanlig orsak till att rullbälten krånglar är att det är fullt med damm, sand och ludd i spärrmekanismen. Ibland kan det gå att ta av någon plastkåpa och blåsa rent med tryckluft, men man bör tänka sig för innan man plockar isär mer än att bara ta bort kåpor - stor risk att fjädrar och smådelar flyger omkring!
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Broberg skrivet 02 dec-11 kl 11:24
tror fan att de måste rulla in sej vad gör de för nytta annars , med ett slack bälte..

De brukar ju gå att "föra in" manuellt liksom.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 02 dec-11 kl 12:07
De brukar ju gå att "föra in" manuellt liksom.
Det svåra är att övertala besiktaren om att göra på det viset...
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Broberg skrivet 02 dec-11 kl 12:13
Det svåra är att övertala besiktaren om att göra på det viset...

Har jag aldrig behövt. Slacka bälten brukar ju vara standard på gamla bilar.

Kanske beror det på min enorma charm?  ;)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 02 dec-11 kl 12:26
Bilen gick igenom :-)
Bältet fungerar hjälpligt efter att jag rullat ut och in hela bältet några gånger i går kväll..
Han fick köra en extra runda med bilen för att få ner värdena på avgaserna.
Men det gick!
Tack så jättemycket för hjälp och pepp :-)
Jag lyckades dessutom imponera på min mor med att klara oljebytet själv utan att dö typ...
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 dec-11 kl 18:51
YES!!!!  ;D

Hoppas du tog rejält när du drog till oljepluggen, så du slipper tappa den menar jag.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 02 dec-11 kl 18:58
YES!!!!  ;D

Hoppas du tog rejält när du drog till oljepluggen, så du slipper tappa den menar jag.

Jag tog i allt jag orkade  ;)
Men en sak.. När jag var på biltema och handlade oljefilter träffade jag en mycket trevlig herre som förklarade att det var smart att byta oljepluggspackningen när man bytte olja. För att undvika att det läckte...

Ok tänkte jag, bra en oljepluggspackning kostade fyra kronor så det kunde jag ju lätt unna mig...

Men när jag skruvade lös oljepluggen var den gamla packningen mindre än gängorna på pluggen, så det gick inte att byta!

Nu sitter den gamla pluggen och packningen kvar. Men är det en bra ide att byta hela pluggen när jag byter olja nästa gång?
Eller kan jag klippa av packningen som sitter på och trä på den nya?
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 dec-11 kl 19:21
Om man säger det så så skadar det verkligen inte att byta packningen då den blir sliten vad det lider.
Troligtvis är det inga problem att klippa bort den gamla och montera den nya.  Det är inget som behöver göras nu utan vänta till nästa oljebyte om det inte läcker vill säga.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 dec-11 kl 20:59
Vad blev det för avgasvärden nu?
Och, förresten, finns gamla besiktningsprotokoll för bilen kvar? I så fall kan det vara intressant att se hur värdena har förändrats under årens lopp.

Man ska inte dra åt oljepluggar "för kung och fosterland" utan det ska vara lagom med allt. En del bilar med tunna plåtoljetråg och en mutter som sitter i en fastsvetsad "korg" på insidan (det gäller t ex de Renaultmotorer som sitter i bl a äldre Volvo 300-serie) får ofelbart läckage om man drar åt för hårt, för att oljetråget bucklar sig runt pluggen i så fall. På bilar med gjutet aluminiumoljetråg finns det risk att man drar sönder gängorna om man drar för hårt.  Och rent allmänt så innebär en onödigt hård åtdragning att man mosar packningen i onödan och den inte klarar så många oljebyten innan den måste bytas.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Xoot skrivet 02 dec-11 kl 21:02
Vad blev det för avgasvärden nu?
Och, förresten, finns gamla besiktningsprotokoll för bilen kvar? I så fall kan det vara intressant att se hur värdena har förändrats under årens lopp.

Man ska inte dra åt oljepluggar "för kung och fosterland" utan det ska vara lagom med allt. En del bilar med tunna plåtoljetråg och en mutter som sitter i en fastsvetsad "korg" på insidan (det gäller t ex de Renaultmotorer som sitter i bl a äldre Volvo 300-serie) får ofelbart läckage om man drar åt för hårt, för att oljetråget bucklar sig runt pluggen i så fall. På bilar med gjutet aluminiumoljetråg finns det risk att man drar sönder gängorna om man drar för hårt.  Och rent allmänt så innebär en onödigt hård åtdragning att man mosar packningen i onödan och den inte klarar så många oljebyten innan den måste bytas.

Inte så att man skulle momentdra pluggar kanske?
Har alltid slarvat och spänt förhand på ett ungefär. Eller det duger med ett ungefär?

Vad säger manualer om vilket vrid man ska dra efter? Tänkte försöka gissa om man drar rätt.  ;D
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Tännlappen skrivet 02 dec-11 kl 21:17
Jag brukar använda en stor skiftnyckel,känns bra,sedan dras pluggen med känsla.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 02 dec-11 kl 21:21
Man vill ju inte heller att oljepluggen skall vibrera lös och oljan rinna ut. Egentligen skulle man nog momentdra den, eller använda locktight. Men vem orkar, den har ju aldrig lossnat förr.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 dec-11 kl 21:30
Inte så att man skulle momentdra pluggar kanske?
Har alltid slarvat och spänt förhand på ett ungefär. Eller det duger med ett ungefär?

Vad säger manualer om vilket vrid man ska dra efter? Tänkte försöka gissa om man drar rätt.  ;D

Egentligen borde man nog göra det.
Jag bläddrar nu som hastigast i några verkstadshandböcker på måfå.
På luftkylda VW gäller 35 Nm för 1200-1600 -motorer och 22 Nm för 1700-2000 -motorer.
Volvo verkar inte ange något moment alls (åtminstone inte för B20/B30, B19-B23, B200-B230, B28 eller D24).
Jag hittar inte heller några uppgifter i Saab 9000-handböcker från sent 80-tal.
Citroën CX har 35-45 Nm för "M" -motorerna och 25-30 Nm för "829"-motorn (den senare är tillverkad av Renault).
Inga uppgifter alls i handböckerna för Citroën BX.
Ford anger 25 Nm för de flesta motortyper (t ex Zetec-E som är vanlig i Mondeo och Focus, och den gamla 2,9 l V6:an i Scorpio).

Edit: några fler uppgifter:
Simca 1300/1500 35-40 Nm
Skoda 105/120/130 30-35 Nm (samma för såväl plåt- som aluminiumoljetråg)
Citroën GS/GSA 35-45 Nm
Scania motorer D11 och DS11 80 Nm

Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 dec-11 kl 21:40

Man ska inte dra åt oljepluggar "för kung och fosterland" utan det ska vara lagom med allt. En del bilar med tunna plåtoljetråg och en mutter som sitter i en fastsvetsad "korg" på insidan (det gäller t ex de Renaultmotorer som sitter i bl a äldre Volvo 300-serie) får ofelbart läckage om man drar åt för hårt, för att oljetråget bucklar sig runt pluggen i så fall. På bilar med gjutet aluminiumoljetråg finns det risk att man drar sönder gängorna om man drar för hårt.  Och rent allmänt så innebär en onödigt hård åtdragning att man mosar packningen i onödan och den inte klarar så många oljebyten innan den måste bytas.

SJälklart har du helt rätt torbjörn  :)  I detta fallet tänker jag så här. Jag har uppfattat Fastfrusen som en tjej på 1,65 med en styrka att hantera släde och sina ganska vilda slädhundar.  I verktygsväg så skulle jag gissa att det finns högst ordinärt spärrskaft ½" modellen eller ett gäng fasta blocknycklar.
Drar hon till med ett av dessa så kan jag säkerligen dra till det en bra bit till med mitt 3/8 handtag.   
Xoot har faktiskt helt rätt i sitt antagande om att använda en momentnyckel vilket rekommenderas,
När jag jobbade som fordonsansvarig på ett åkeri så hadde vi en insident med en av våra lastbilar,denna hade varit på service och rullade söderut på de tyska motorvägarna och helt plötsligt försvann oljetrycket.  Stor kalabalik med poliser och brandkår och THW som var ute och sanerade detta, lastbilen med bärgare till närmaste Volvoverkstad där det konstaterades att oljepluggen var borta. :o
Det slutade i allafall att vi gick skadelösa och Volvo Truckcenter tog på sig hela skadan. räkningen slutade på runt 100 000:- med allt inräknat. 3 månader senare så rasade turbon på samma bil. Det tog dom oxå.  ;D
Så helt klart man skall vara nogrann.

Gällande stora skiftnycklar eller andra verktyg så har jag faktiskt i stort sett slutat använda ½" spärrhandtag såvida det inte krävs.  3/8 räcker i 95% av fallen och man får plats att röra sig. Skall något spännas till efter att man monterat det så använder jag som regel ett mindre verktyg till det.

En till anekdot när jag reste med nöjesfält så bultade vi ihopa karusellen med 280 bult. Gondolerna använde vi en mutterknackare den blev ratad på monteringarna då man lätt drog i sönder bultarna och ännu värre muttrarna som var svetsade i armarna. Den kom bara till nytta på packningen då det skulle gå undan. 
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Tännlappen skrivet 02 dec-11 kl 22:01
I Haynes Volvo 740 står det bara,dra åt hårt,rätt stöddiga grejor.Om det ser klent ut får man nog vara försiktig,kollade gammal BMW, skulle vara med M12 plugg 35Nm med M22 plugg 60Nm.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 dec-11 kl 22:13
I Haynes Volvo 740 står det bara,dra åt hårt,rätt stöddiga grejor.Om det ser klent ut får man nog vara försiktig,kollade gammal BMW, skulle vara med M12 plugg 35Nm med M22 plugg 60Nm.

Haynes  ::)  ;)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: torbjorn skrivet 02 dec-11 kl 22:17
Haynes  ::)  ;)

Mästare i felräkning vid konvertering mellan metriska och "imperial" enheter...
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Tännlappen skrivet 02 dec-11 kl 23:40
Allt är väl inte bra med Haynes böcker,hoppas momenten stämmer för det som är viktigt,annars kör man på känn på resten. Upprepningar på sidorna där man byter oljor är onödiga,typ akta så du inte får olja upp i armarna  :D .
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 02 dec-11 kl 23:43
Här händer det spännande grejjor  ;)
Jag drog åt så hårt jag kunde, med ett spärrskaft (eller vad det heter) såndära som klickar åt ena hållet och drar åt åt andra så att man inte behöver lyfta bort den från det man skruvar på.

Det såg ut att vara stabila grjejjor, och jag (med mina resliga 171,5 cm) är inte så stark att jag var orolig att dra sönder nåt. (I alla fall inte när det är trångt och man ligger på rygg och skruvar något över/ framför huvudet) Men hade ju varit bra om man kunde veta hur hårt man skulle dra. Får vel lura ut det till nästa oljebyte. Om gängorna inne i "lådan" är av aluminium så kan det nog hända att dom ligger pyrt till.. Men det låter ju som en väldigt tvivelaktig konstruktion tycker jag?

för att bidra med anektoter... när jag hade min första praktik i gymnasiet skulle vi flytta liftbyglar varge kväll.. För att dra åt fanns det ju en momentnyckel. Men för att öppna hade vi en vanlig fast nyckel med ett påsvetsat (kort) järnrör, som man sedan slog till med handflatan allt vad man orkade. Om man har hälften så stora händer och en tredjedel av överarmsbredden på killen som dagligen praktiserar detta kan jag meddela att man får ganska så saftiga blåmärken i handfaltorna... Men skam den som ger sig!  ;) Som tur är har man ju lite taskig känsel i händerna när det är kallt...  ;) ;D
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 02 dec-11 kl 23:50
 ;D  den där halva är viktig va?  ;D
Jag är övertygad att du dragit precis så mycket att den inte skall få för sig att börja gänga på autobahn (BAB)  ;)

Kör nu försikitgt och tänk på att det är dubbdäcksförbud i både tysklandet och hos alpturkarna, därimot så får man gärna ha med sig snökedjor.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 03 dec-11 kl 00:02
;D  den där halva är viktig va?  ;D
Jag är övertygad att du dragit precis så mycket att den inte skall få för sig att börja gänga på autobahn (BAB)  ;)

Kör nu försikitgt och tänk på att det är dubbdäcksförbud i både tysklandet och hos alpturkarna, därimot så får man gärna ha med sig snökedjor.

Så bra då!

Den halva är jätteviktig,  ;) Annars skulle jag nämligen vara lika lång, och inte LÄNGRE än en av mina bästa killkompisar från gymnasiet. Det är nog enda anledningen till att jag ens kommer ihåg hur lång jag är.

Jag köpte bilen i södern (GBG) så den har friktionsdäck. Eftersom jag planerade lite löst att jag skulle neråt dubbdäcksförbudsland så brydde jag mig inte om att byta. Och med den här "vintern" var det vel lika bra..

Snökedjor har jag funderat lite på. Men Alpturken själv värkar inte tycka det är nödvändigt.. Annars har jag ju två slädhundar i bilen, så det är vel bara att byta färdmedel  ;)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Huggorm skrivet 03 dec-11 kl 00:36
Så bra då!

Den halva är jätteviktig,  ;) Annars skulle jag nämligen vara lika lång, och inte LÄNGRE än en av mina bästa killkompisar från gymnasiet. Det är nog enda anledningen till att jag ens kommer ihåg hur lång jag är.

Jag köpte bilen i södern (GBG) så den har friktionsdäck. Eftersom jag planerade lite löst att jag skulle neråt dubbdäcksförbudsland så brydde jag mig inte om att byta. Och med den här "vintern" var det vel lika bra..

Snökedjor har jag funderat lite på. Men Alpturken själv värkar inte tycka det är nödvändigt.. Annars har jag ju två slädhundar i bilen, så det är vel bara att byta färdmedel  ;)
Är man inte skyldig att ha snökedjor med i bilen när man passerar vissa pass genom Alperna? Fast det kanske är småvägar och motorvägen är plogad och saltad.
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: fastfrusen skrivet 03 dec-11 kl 12:24
Är man inte skyldig att ha snökedjor med i bilen när man passerar vissa pass genom Alperna? Fast det kanske är småvägar och motorvägen är plogad och saltad.

Det är nog vissa pass, den vägen vi ska åka är motorväg, så kan man ta en tunnel under bergen och resten åker man i dalgångar.. Då känns ju snökedjor lite overkill.. Men eftersom jag har en inföding med mig i bilen räknar jag med att han har koll  :)
Titel: SV: Hjälp! För höga CO och HC värden Golf 1,4 från -98
Skrivet av: Tompas11 skrivet 09 dec-11 kl 11:34
Angående oljeplugg och åtdragningsmoment på VW Golf.
Oljepluggen ska bytas vid varje oljebyte, det går inte att bara byta packning på dessa pluggar.
Åtdragningsmoment 30Nm för motorer med oljetråg av plåt och 20Nm för motorer med oljetråg av aluminium.