Alternativ.nu
Djur => Höns => Höns: Utfodring => Ämnet startat av: Azoo-Lina skrivet 22 sep-11 kl 08:28
-
I det här forumets diskussioner om foderstater så ser jag ofta kommentarer som
Jag vill inte driva mina höns...
och liknande. En diskussion som kom upp i en annan tråd fick mig att börja fundera på varför just driva verkar uppfattas så negativt och vad som gör att det nästa verkar uppfattas som elakt mot hönsen. De saker som här på forumet anses "drivande"är främst foderstat och frågan om extraljus den mörka årstiden.
En höna värper aldrig bättre än hon har genetiska förutsättningar att göra. Ger man henne optimala levnadsbetingelser så kommer hon upp i sin maxproduktion, inget våldsamt, negativt eller elakt i det....
Det som är mer tveksamt är egentligen det hybrider som är avlade för att ha en så hög maxproduktion att deras fysik med nöd och näppe klarar av det ....
En höna som har en lägre maxproduktion behöver inte lika optimala förhållanden för att komma upp i sin maxproduktion. Det är förmodligen därför lantraserna som regel inte behöver värpfoder utan klara sig fint på en spannmål, och sprätt i trädgården foderstat. Dom kan helt enkelt inte producera så mycket att dom har behov för mer.
Personligen tror jag inte att det är så stor del av våra hobbyhöns som egentligen behöver värpfoder för att komma upp i sin maxproduktion. Det är väldigt få raser som de sista 50 åren har avlats för goda produktionsegenskaper så jag tror tyvärr att många av de gamla fina produktionsraserna har förlorat en hel del av sin produktivitet... Hobbyflockar består dessutom av väldigt många raser som aldrig har varit produktionsraser utan kanske har sitt ursprung som lantrashöna i andra länder, prydnadsraser eller gamla kampraser som aldrig har avlats för hög produktivitet. Vi har också en stor grupp av dvärgvarianter av andra raser och där har man definitivt inte avlat på produktivitet.
Jag sticker kanske ut nacken här men jag är beredd att tro att en väldigt stor del av Sveriges hobbyflockar skulle maxprestera på en lämplig spanmålsblandning (tre sädeslag) om dom har möjlighet att gå fritt ute. Flera av dem skulle förmodligen även maxprestera sommartid helt utan foder,om de kan gå fritt ute...
Vintertid behöver man förmodligen komplettera med extra protein om man har extraljus så att dom värper...
Har man sina höns på en begränsad yta så att dom inte har optimala fodersök behöver man naturligtvis uppgradera men återigen så tror jag att värpfoder är att överkompensera i många fall.
Nästan alla undersökningar om hur man ska fodra höns är gjorda på produktionsraser (förr) och hybrider (idag) Det är till och med så att Företagen som har patent på hybriderna har rekommenderade foderstater för optimal produktion. Foderproducenterna i Sverige har dessa tabeller som måttstock när dom tar fram sina värpfoder. Det är ju trots allt hönsfabrikerna som är dom största kunderna.
Nu har jag inget vetenskapligt bevis för att hobbyhöns behöver mindre men rent generellt när man räknar foderstater till vuxna produktionsdjur (kor, grisar och får räknade vi på när jag jobbade inom lantbruket) så räknade man en underhållsgiva som så att säga var det djuret behövde för att bara finnas till. Därutöver hade man en giva som styrdes av beräknad produktion eller reell produktion. Vilket djurslag jag än räknade på så behövde de som producerade mer mer mat.... Därför tror jag ändå att jag är på rätt spår när jag säger att hobbyhöns i allmänhet behöver mindre än högproduktionsdjur i en värpfabrik....
Jag tror därför att många hobbyhönsägare vars största skräck är att "driva" sina höns till maxproduktion redan gör det idag utan att vara medvetna om det ::)
.....Herregud är det någon som har orkat läsa ända hit :-[ 8)
-
Jupps jag orkade läsa hela vägen. ;D Inte svårt när jag tycker att det är intressant (plus att ajg är riktigt less på all okunskap på stället jag köper foder - visst de är trevliga och vill väl men kunskap saknas).
Tror du har rätt i det mesta. Väl värt att fundera på. Vi har ju nu under sommaren tagit bort allfoder pga att det inte funnits att köpa i den pelleterade form som jag trivs med. Nu till vintern har vi funderat på att ta in det igen mest bara för att det är enklare och jag känner mig säkrare på att de verkligen får i sig allt de behöver även när småkryp och gröngräset är borta.
Den stora skillnaden vi märkte då vi bytte från allfoder till spannmål var att de inte stod och hängde vid grinden vid kvällsmaten (våra höns får mat både morgon och kväll.) så det kändes som om hela korn mättade mer än pellets.
-
Ger man henne optimala levnadsbetingelser så kommer hon upp i sin maxproduktion, inget våldsamt, negativt eller elakt i det....
nej, att se till att maten innehåller en lämplig sammansättning av protein, vitaminer, aminosyror och annat kan knappast anses vara elakt...
jag anser tex inte att jag "driver" mina barn när jag ger dem de D-droppar jag får från BVC...
-
Intressant resonemang :)
Fast jag får en liten tanke angående drivning...
Även jag räknar på foderstater till produktionsdjur och om det vore så att våra hobbyhöns "drivs" i onödan (dvs får foder för att producera utan att kunna producera mer pga genetiska anlag) så borde ju även dom lägga på sig fett som andra djurslag gör, är de flesta hobbyhönsen alltså feta?
Mvh
Charlotte
-
I det här forumets diskussioner om foderstater så ser jag ofta kommentarer som och liknande. En diskussion som kom upp i en annan tråd fick mig att börja fundera på varför just driva verkar uppfattas så negativt och vad som gör att det nästa verkar uppfattas som elakt mot hönsen. De saker som här på forumet anses "drivande"är främst foderstat och frågan om extraljus den mörka årstiden.
En höna värper aldrig bättre än hon har genetiska förutsättningar att göra. Ger man henne optimala levnadsbetingelser så kommer hon upp i sin maxproduktion, inget våldsamt, negativt eller elakt i det....
Det som är mer tveksamt är egentligen det hybrider som är avlade för att ha en så hög maxproduktion att deras fysik med nöd och näppe klarar av det ....
En höna som har en lägre maxproduktion behöver inte lika optimala förhållanden för att komma upp i sin maxproduktion. Det är förmodligen därför lantraserna som regel inte behöver värpfoder utan klara sig fint på en spannmål, och sprätt i trädgården foderstat. Dom kan helt enkelt inte producera så mycket att dom har behov för mer.
Personligen tror jag inte att det är så stor del av våra hobbyhöns som egentligen behöver värpfoder för att komma upp i sin maxproduktion. Det är väldigt få raser som de sista 50 åren har avlats för goda produktionsegenskaper så jag tror tyvärr att många av de gamla fina produktionsraserna har förlorat en hel del av sin produktivitet... Hobbyflockar består dessutom av väldigt många raser som aldrig har varit produktionsraser utan kanske har sitt ursprung som lantrashöna i andra länder, prydnadsraser eller gamla kampraser som aldrig har avlats för hög produktivitet. Vi har också en stor grupp av dvärgvarianter av andra raser och där har man definitivt inte avlat på produktivitet.
Jag sticker kanske ut nacken här men jag är beredd att tro att en väldigt stor del av Sveriges hobbyflockar skulle maxprestera på en lämplig spanmålsblandning (tre sädeslag) om dom har möjlighet att gå fritt ute. Flera av dem skulle förmodligen även maxprestera sommartid helt utan foder,om de kan gå fritt ute...
Vintertid behöver man förmodligen komplettera med extra protein om man har extraljus så att dom värper...
Har man sina höns på en begränsad yta så att dom inte har optimala fodersök behöver man naturligtvis uppgradera men återigen så tror jag att värpfoder är att överkompensera i många fall.
Nästan alla undersökningar om hur man ska fodra höns är gjorda på produktionsraser (förr) och hybrider (idag) Det är till och med så att Företagen som har patent på hybriderna har rekommenderade foderstater för optimal produktion. Foderproducenterna i Sverige har dessa tabeller som måttstock när dom tar fram sina värpfoder. Det är ju trots allt hönsfabrikerna som är dom största kunderna.
Nu har jag inget vetenskapligt bevis för att hobbyhöns behöver mindre men rent generellt när man räknar foderstater till vuxna produktionsdjur (kor, grisar och får räknade vi på när jag jobbade inom lantbruket) så räknade man en underhållsgiva som så att säga var det djuret behövde för att bara finnas till. Därutöver hade man en giva som styrdes av beräknad produktion eller reell produktion. Vilket djurslag jag än räknade på så behövde de som producerade mer mer mat.... Därför tror jag ändå att jag är på rätt spår när jag säger att hobbyhöns i allmänhet behöver mindre än högproduktionsdjur i en värpfabrik....
Jag tror därför att många hobbyhönsägare vars största skräck är att "driva" sina höns till maxproduktion redan gör det idag utan att vara medvetna om det ::)
.....Herregud är det någon som har orkat läsa ända hit :-[ 8)
Tack för bra läsning! Märkte själv när jag slaktade av mina höns för första gången att de var rätt feta trots att jag själv inte ansett mig övergöda dem utan bara vill ge dem ett komplett foder...
-
Mycket intressant läsning! Jag funderar själv mycket på om det verkligen är nödvändigt att "driva" mina höns på samma sätt som industrin gör ??? Jag vill så klart gärna ha ägg, men är inte ekonomiskt beroende av produktionen som industrin. Samtidigt vill jag självklart att mina höns ska må bra! Jag är mest rädd för att alla dessa färdigfoder bidrar till fel välfärd för våra höns, liksom det blir om människor äter för mycket snabbmat. Men, som sagt, jag är bara nybörjare med många funderingar... :-[
-
Jag orkade läsa :D Suveränt bra inlägg Lina :-*
Något jag oxå funderat på är om det GÅR att "driva" sin höns, bara genom att ge dem tillgång till ett fullvärdigt foder. (Vilket jag oxå uppfattat att många tror) De äter vad de själva vill om de har möjlighet.
Jag ger mina höns ett värp-kombi foder till viss del. Mest för att jag inte orkat sätta mig in i vad hönsen behöver till fullo och då vet jag iallafall att de har tillgång till allt nödvändigt. Nu gick jag häromdagen och funderade på det faktum att min lantras inte äter utav värpfodret. De väljer uteslutande helsäden. Dvärgraserna däremot äter ungefär hälften av varje. (som det sår på paketen att de ska göra)
I år kommer det bli andra bullar :) Dax att läsa foderstater!
-
Ja då borde dom klara sig på all foder och havre då plus att dom får gå ute och picka i stället för att man köper värp foder? Och tack för ett bra inlägg Anzoo-Lina.
-
Intressant resonemang :)
Fast jag får en liten tanke angående drivning...
Även jag räknar på foderstater till produktionsdjur och om det vore så att våra hobbyhöns "drivs" i onödan (dvs får foder för att producera utan att kunna producera mer pga genetiska anlag) så borde ju även dom lägga på sig fett som andra djurslag gör, är de flesta hobbyhönsen alltså feta?
Mvh
Charlotte
Nej inte nödvändigtvis. Höns är hyfsat bra på att reglera sitt foderintag själva och äter förmodligen något mindre om dom får för bra foder. Det jag menar är att många av våra hobbyhöns redan får så bra foderstat eller bättre än vad de behöver för att maxproducera att dom förmodligen inte skulle försämra sin produktion även om man försämrade foderstaten. Och just det att många är så rädda för att "driva" sina höns men förmodligen redan gör det utan att tänka på det ;)
Generellt sett så tror jag faktiskt att överutfodring är ett större problem i hobbyflocken än att dom får för lite eller för dåligt foder (Med dåligt menar jag sammansättning snarare än ruttet/härsket).
Jag tror också att andelen feta höns är betydligt större i Hobbyflockar än i produktionsgrupper. Men det är mina hypoteser och funderingar inget jag har vetenskapligt bevis för. Feta höns producerar sämre och då är det riska att man ger dem extra gott för att få igång värpningen när förmodligen bantning hade varit det bästa ::)
Tanken med inlägget var lite att få folk att fundera över vad dom egentligen menar med att "driva", om alla höns verkligen har samma behov och är det elakt att ge sina djur sådana levnadsbetingelser att dom kan maxprestera?
-
*applåd* Jag inte bara läste första inlägget. Orkade faktiskt allihop! ;D
Och precis så tänker jag när "alla männschor" bekymrar sig för att deras höns inte ska få i sig vad de behöver. Över lag gör vi oss nog lite för stora bekymmer ibland.
-
Jag vill att mina höns ska leva så naturligt som möjligt och ja vill också att dom ska leva och må bra så länge som möjligt. Det jag frågar mig är de verkligen till hönans fördel att "drivas" till maxproduktion? Jag har ingen aning, därför frågar jag.
Kanske har jag fått min skeptiska sida kring just "pådrivning" av att sett hur dom har de i fabrikerna där dom inte gör något annat än äter och värper fram tills att äggledarna kollapsar. Därav min avsmak till starka fodermedel. Men de jag undrar är vad är starka fodermedel?
Jag har en blandning mellan havre,korn,ärtor,vetekli, lusern, värpkonecntrat, matrester.
lite värpkoncentrat har ju kunnat sträcka mig till att ha i, just för att stötta dom i sin värpning.
Men det jag är nyfiken på är vad de är för skillnad på min egna blandning och värpfoder? Kanske är de ingen skillnad alls? Isåfall är jag ute och cyklar och är villig att ändra min foderblandning.
Vad ska man ge sina höns om man vill ge dom så naturlig kost som möjligt som inte är preparerad med något, men ändå få lite ägg om dagen?
-
Kanske har jag fått min skeptiska sida kring just "pådrivning" av att sett hur dom har de i fabrikerna där dom inte gör något annat än äter och värper fram tills att äggledarna kollapsar.
fast det gör de ju inte... de värper fram tills det är dags för dem att rugga, då är de ca 68 veckor gamla... då är det av, både praktiska och ekonomiska anledningar, billigare för den industriella producenten att byta slakta ur alla höns, göra rent lokalen, sätta in nya värpfärdiga unghöns...
-
en bekant till mig tar sig an många industri höns för att ge dom en andra chans i livet. 7 av 10 har äggledarinflammation :-\
-
och hon tar hand om nya med jämna mellanrum
-
Men om en höna börjar värpa i september, finns det ju ingen anledning att den ska vila i oktober. Den har ju en viss mängd ägg, och dom blir det, sen är det slut för den omgången. Du kan möjligen sakta ner farten lite genom att ge sämre foder. Men då kan man ju säga att man svälter hönan för att hon ska värpa saktare..är det bättre?
Dessutom är ju lyse på vintern inget modernt påfund..det kom man ju på redan på 30-talet.. så vill man vara traditionell kan man gott ha lyse på vintern.
-
en bekant till mig tar sig an många industri höns för att ge dom en andra chans i livet. 7 av 10 har äggledarinflammation :-\
Har tanken slagit dig, efter att ha läst alla inlägg, här och i ndra trådar;
1, Att överproduktionen med efterföljande sjukdom MÖJLIGEN skulle kunna bero på att industrihönan är en värphybrid och inte en "vanlig höna"?
2. Att en vanlig höna inte värper så hon blir sjuk, oavsett vad du stoppar i henne?
3. Att en värphybrid/industrihöna inte blir en vanlig höna för att du bär ut henne från fabriken och ger henne en 2:a chans, samt oavsett vad du ger henne att äta?
-
mina hönor svälter visserligen inte, dom är alltid runda och fina. Det är väll klart att hon ska värpa dom ägg hon har, men ja behöver ju tvunget inte maxa produktionen.
-
ToA: Det är många tankar som slagit mig under min tid här på alternativ. Jag ställer mig fortfarande väldigt undrande till mycket. Därför frågar jag.
Jag frågade nyligen vad de är för skillnad mellan industrihönsens foder och det vi har "hemma". Om någon har erfarenhet kring det så kanske de blir en klarare syn för mig.
Jag tycker överlag det är en väldigt sund tanke att driva på sina djur så lite som möjligt. Att leva så naturligt och hälsosamt som möjligt borde väll vara en självklarhet för alla djurvänner vilket jag utgår i att dom som handhar höns är.
-
Va kul att det blev lite funderingar i denna tråden ;D
Jag kan berätta lite hur jag gör med mitt "drivande"
Ljus har jag extra hela året. Den ljusa årstiden som egen arbetbelysning. På hösten när det börjar mörkna inte mer än 8 timmar. Då börjar de gamla hönorna rugga och tar sin välbehövliga paus. 8-9 timmar räcker däremot oftast för att unghöns kläckta tidigt på våren ska komma igång att värpa. Dom behöver ju inte hösten som viloperiod och på så sätt har jag ägg hela året även om jag har färre ägg på hösten. Vissa gammelhönor kommer igång att värpa igen efter ruggningen på 8 timmars ljus men inte alla. I december ökar jag ljuset för att få igång värpningen till början av januari. Då börjar nämligen min avelssäsong då jag har en del stora tunga raser och vill ha djur som jag kan ställa ut på hösten om jag vill.
När det kommer till foder tillhör jag dem som förmodligen överutfodrar :-[ Jag kan i dagsläget köpa värpfoder nära och billigt. Därför får mina hönor värpfoder av praktiska och ekonomiska skäl. Jag har också många höns (drygt 100st) och så mycket matrester blir det inte från ett 2manshushåll som dessutom har glupska hundar ::) Därför är matrester och spannmål inget alternativ här ;) även om jag egentligen tror att det räcker gott i väldigt många fall :D
Jag frågade nyligen vad de är för skillnad mellan industrihönsens foder och det vi har "hemma". Om någon har erfarenhet kring det så kanske de blir en klarare syn för mig.
Jag tycker överlag det är en väldigt sund tanke att driva på sina djur så lite som möjligt. Att leva så naturligt och hälsosamt som möjligt borde väll vara en självklarhet för alla djurvänner vilket jag utgår i att dom som handhar höns är.
Om du tar en djungelhöna och en värphybrid och ger dom värphybridens foderstat och ljusprogram samt het fint hönshus med tillhörande rastgård kommer hybriden värpa ca350 ägg på ett år, Djungelhönan kommer värpa 6-12. Om du istället gör tvärt om och tar dessa fåglar och låter dem båda leva som djungelhöns gör så kommer hybriden värpa betydligt sämre och förmodligen fara rätt illa, Djungelhöna kommer fortfarande att värpa 6-12ägg... Detta är ett extremt exempel men det handlar återigen om skillnaden i genetiska förutsättningar och vad aveln har gjort för skillnad mellan olika höns. Du kan inte få en djungelhöna att värpa mer genom att "driva henne" du kan däremot svälta en hybrid till att sluta värpa...
Att leva så naturligt som möjligt är naturligtvis inte fel så länge vi kommer ihåg att vi har varit inne och justerat i naturen ;) De flesta hönor idag har helt andra behov och förutsättningar än både hybrider och djungelhöns.
-
ja de är ett helt klart intressant ämne!
När du skriver djungelhöns vad menar du då?
De foder dom får i industrin är mer pådrivande än vanligt värpfoder som vi köper i lanthandeln?
På vilket sätt kan vi inte driva våra hobbyhöns på samma vis som dom i industrin?
-
En tanke som jag ofta får när jag läser om utfodring och "driva sina djur",spelar inte så stor roll vad det är för djur slag egentligen är t.ex
om en höna har anlag att värpa 350 ägg och bara får foder för 150 eller en ko med anlag att mjölka 30 liter och bara får mat för 15.
De här djuren måste ju inte må så himla bra.Tänk er själva att göra av med 5000 kalorier och bara få 2500.Jag skulle bli väldigt smal med huvudvärk hela dagen :-\ . Visst man anpassar sig,men än då.
Jag tycker det är ganska viktigt att tänka efter lite vad man ger sina djur.
För lite och för mycket skämmer allt ;) .
-
Va klok du är AzzoLina!
-
Va klok du är AzzoLina!
*skriver under på d*
Vore man riktigt Alternativ så skulle man tillbringa dagarna med att plocka mask, baggar, larver etc. ::) Sen vi började ge blandsäd ger dom Bövfelen i allt annat. Här måste nog ransoneras.
-
ja de är ett helt klart intressant ämne!
När du skriver djungelhöns vad menar du då? Röd Djungelhöna Gallus Gallus den vildhöna som alla våra tamhöns kommer ifrån.
De foder dom får i industrin är mer pådrivande än vanligt värpfoder som vi köper i lanthandeln? Skillnaden på exempelvis Fenix värp i bulk till hönsfabriken och Fenix värp i säck är priset/kg. Inget annat.
På vilket sätt kan vi inte driva våra hobbyhöns på samma vis som dom i industrin? Hybrider är avlade för att värpa extrema mängder ägg/år. Man kan säga att dom är genetiskt drivna på gränsen till vad deras fysik klarar av. Du kan aldrig fodra en Chabo Kochin eller Hedemora att värpa på det viset hur du än gör. Skillnaden är genetisk. Inga djur eller människor behöver äta mer än vad dom förbrukar. Följdaktligen behöver för det mesta inte "vanliga höns" utfodras på samma sätt som hybrider för att ändå maxprestera. Att få de förutsättningar som dina höns behöver för att värpa så bra dom kan är inte att vara elak mot dem det är att ge dem utrymme att må bra.
Anders 67 skriver det väldigt bra i sitt inläggEn tanke som jag ofta får när jag läser om utfodring och "driva sina djur",spelar inte så stor roll vad det är för djur slag egentligen är t.ex
om en höna har anlag att värpa 350 ägg och bara får foder för 150 eller en ko med anlag att mjölka 30 liter och bara får mat för 15.
De här djuren måste ju inte må så himla bra.Tänk er själva att göra av med 5000 kalorier och bara få 2500.Jag skulle bli väldigt smal med huvudvärk hela dagen :-\ . Visst man anpassar sig,men än då.
Jag tycker det är ganska viktigt att tänka efter lite vad man ger sina djur.
För lite och för mycket skämmer allt ;) .
-
Mycket bra tråd :D
Fick några tankar när jag läste ovanstående inlägg! Det pratas om olika raser, lantraser, hybrider, stora, dvärg, stidshöns etc... Och att t ex en värphybrid behöver mer intag för de gör av med mer kalorier, om jag förstått rätt... En av mina funderingar är; att olika raser lr framförallt vissa indevider tillgodogör sig mat bättre? Precis som på hästar, vissa är lättfödda andra inte och bara för att det är ett fullblod så måste det inte vara svårfött. Har själv sådana som bara behöver titta på maten för att lägga på sig ::) Men likväl behöver de tugga så mat, så ex får de (hö) med "mindre närings värde" så kan de tugga mycket ;)
Så vissa hönor kanske omsätter samma mat effektivare än andra? För är det inte så att dom som försöker få fram en ekonomisk höna vill att de ska kunna krasst sagt; äta lite producera mycket? Inte som O-Shamosarna som äter mycket producera lite o:) Nybörjare som man är på höns, hur känner man att de är för feta respektive för magra?
Ber om ursäkt om min text är luddig ;) MVH/FM
-
Jag minns inte längre vilket av inläggen som fick mig att tänka på det här. Men nåt var det i alla fall. :-[
Om vi säger att en kvinna 'har kapacitet' att föda tolv barn på en livstid.. är det då ingen som helst skillnad i hur kroppen mår om man gör henne gravid igen så snart ägglossningen återkommit, så hon föder sina tolv på löpande band (och nu menar jag bara fysiskt - vi kan leka att hon adopterar bort dem och att hon inte far illa i själen av det, för enkelhetens skull), jämfört med om det går några år mellan graviditeterna?
Jag tror det är skillnad. Och jag tror att det spelar roll för en hönas välbefinnande också.
Därför skulle jag ha svårt att medvetet göra saker för att få mina höns (som jag inte ännu har) att värpa mer än vad jag uppfattar som deras naturliga rytm. Sen kan det hända att jag kommer att göra det ändå (kanske blir jag en sån som i okunskap matar 'över-bra', som det pratas om i tråden, eller kanske lyser utebelysningen in genom hönshusfönstret, eller vad vet jag).
-
Du har en poäng Lotta, men, det är en liten skillnad mellan höns och människor. Människor bär barnen inne i sig, medans hönan bara producerar äggen. Likheten blir isåfall att du svälter människan (hönan) tills att hon inte längre produserar ägg ..... e du med?
-
Du har en poäng Lotta, men, det är en liten skillnad mellan höns och människor. Människor bär barnen inne i sig, medans hönan bara producerar äggen. Likheten blir isåfall att du svälter människan (hönan) tills att hon inte längre produserar ägg ..... e du med?
I människan är ägget en pytteliten grej som vi inte märker av när det åker ur oss. I en höna är det en helt annan sak. Lika självklart som att man inte kan jämföra rakt av på 'mitt sätt', är det att man inte kan göra det på 'ditt sätt'.
Det enda jag riktigt säkert kan veta är att det inte känns bra för just mig att medvetet försöka skynda på.
Jag kan inte ens veta om den känslan har goda grunder eller om den är nåt slags romantiserat bjäfs. Jag vet bara att den finns där. Och att jag väljer att följa den.
-
Om vi säger att en kvinna 'har kapacitet' att föda tolv barn på en livstid..
fast jämföra med barn känns väl fel? kvinnan "lägger" ju ett ägg i månaden under sin produktiva tid... (undantaget när hon är gravid och första tiden efter förlossningen.... en höna som ruvar lägger inte heller ägg under ruvningsperioden och tiden då kycklingarna är små)
-
fast jämföra med barn känns väl fel? kvinnan "lägger" ju ett ägg i månaden under sin produktiva tid... (undantaget när hon är gravid och första tiden efter förlossningen.... en höna som ruvar lägger inte heller ägg under ruvningsperioden och tiden då kycklingarna är små)
Jag menar inte att det är precis samma sak, eller ens påverkar på precis samma sätt.
En höna och en kvinna är helt olika slags varelser (även om många verkar ha svårt att tro det, ute i verkligheten) och jämförelser rakt av är omöjligt. Jag menar helt enkelt att JAG tror att det påverkar hönan (som ska ut med en mkt större grej än ett litet människoägg) att inte låta henne få de pauser hon naturligt har. Och att JAG därför skulle ha svårt för att försöka påverka hönan att skynda på.
-
Och att JAG därför skulle ha svårt för att försöka påverka hönan att skynda på.
svårt att ge hönan näringsriktig och bra mat alltså...?
det finns försök gjorda med fritt foderval på hybrider, rashöns och korsningar mellan dessa (man ställer alltså ut flera foderstationer där råvarorna läggs en och en utan att man blandar ihop något).... hönsen åt då så de fick i sig 14–17% Råprotein, 0,25–0,35% Metionin, 0,6–0,9% Lysin, 2,7–3,5% Kalcium.
Rekomendationen i fullfoder är (/var 1996) 14% Råprotein, 0,35% Metionin, 0,7% Lysin, 3,2% Kalcium....
Om hönsen får välja själv så väljer de alltså foder i sådana mängder och proportioner som "driver" dem... konstigt va?
-
Om man ska jämföra en kvinna och en höna så så borde nog jämförelsen vara.
-Om en kvinna har bra levnadsvikor (dvs lagom av allt) så kommer hon kunna bli gravid mycket lättare och oftare om hon villoch har de genetiska förutsättningarna. Risken för missfall är också minimal.
Hönan med en bra livsituation kommer också att värpa efter sina genetiska förutsättningar, dvs maxproducera.
-Om man övergöder kvinnan och hönan och tapetserar med bladguld och har redesägg av ädelstenar ;) kommer inte chanserna för graviditet öka och hönan kommer inte värpa fler ägg. Snarare tvärt om...
-Om man svälter kvinnan och hönan och låter dem leva i en osund och stressande miljö så kommer kvinnan ha svårare att bli gravid eller inte kunna bli gravid alls hönan kommer värpa mindre eller sluta helt...Förmodligen slutar det med att kvinnan äter upp hönan för att slippa svälta och optimera sina chanser att bli gravid ;)
Nu spårar diskussionen ur lite.... :-[
Jag ogillar mer och mer ordet driva....det låter så negativt när det egentligen handlar om att ge sina hönor bra livssituation. Men precis som kvinnan och hönan äter olika för att må bra så behöver olika höns olika mycket för att må bra.
-
Ja, risken är ju snarare så att vi "övergöder" dem och de blir feta (hobbyhöns) och får ohälsa än att vi "driver" dem under gynnsamma förhållanden och får ohälsa av det... hmm.. hur får man ihop det.. det fattar jag inte.. genetiska betingelser och miljö är liksom olika saker...
-
hur kan man driva en höna under gynsamma förhållanden till ohälsa..?
-
Man kanske inte driver med fodret men hur är det med ljuset? Förr hade stora hönserier tänt dygnet runt, det är väl förbjudet nu tror jag. På sommaren så har vi ju ljust nästan dygnet runt men jag kan tänka mig att det stressar hönor så de mår dåligt om de har ljust dygnet runt hela året.
-
Man kanske inte driver med fodret men hur är det med ljuset? Förr hade stora hönserier tänt dygnet runt, det är väl förbjudet nu tror jag. På sommaren så har vi ju ljust nästan dygnet runt men jag kan tänka mig att det stressar hönor så de mår dåligt om de har ljust dygnet runt hela året.
Ok, där har du en poäng, ljus är också miljö... Dock lever höns i andra delar av världen med mer ljus.. frågan är ju om det är hälsosamt eller inte.. Jag resonerade mest kring kosten..
-
Ok, där har du en poäng, ljus är också miljö... Dock lever höns i andra delar av världen med mer ljus.. frågan är ju om det är hälsosamt eller inte.. Jag resonerade mest kring kosten..
Hur menar du mer ljuds finn väll inga läder som har så mycket ljus som vi i norden på sommaren vad ja mins i alla värds delar så är det jävligt mörkt när kvällen kommer kanske miss förstår dig ?
-
svårt att ge hönan näringsriktig och bra mat alltså...?
Och det där var det ju verkligen fog för, det ser man ju tydligt om man läser mina tidigare inlägg som är både dömande, nedlåtande och fyllda av vinklade fakta. :-\
-
Hur menar du mer ljuds finn väll inga läder som har så mycket ljus som vi i norden på sommaren vad ja mins i alla värds delar så är det jävligt mörkt när kvällen kommer kanske miss förstår dig ?
Tänkta att vintrarna är väldigt långa och mörka i sverige... det är ju knapt ljust på dagarna..
-
Tänkta att vintrarna är väldigt långa och mörka i sverige... det är ju knapt ljust på dagarna..
Nä det är ja medveten om och att vi år kompensera för det men vad ska vara lagom då 20 timmar ? tror ja är för mycket då det aldrig är så ljust i varmare i varmare klimat där av min fundering
-
Man kanske inte driver med fodret men hur är det med ljuset? Förr hade stora hönserier tänt dygnet runt, det är väl förbjudet nu tror jag.
3 § Belysning i stallar med plats för mer än 350 djur ska tändas och släckas med automatisk, tidsstyrd dimfunktion eller motsvarande.
Värphöns bör ha en sammanhängande mörkerperiod på minst åtta timmar per dygn.
-
Nä det är ja medveten om och att vi år kompensera för det men vad ska vara lagom då 20 timmar ? tror ja är för mycket då det aldrig är så ljust i varmare i varmare klimat där av min fundering
Nej, nej.. Vi är helt överens.. Gynnsamma förhållanden under "naturliga" förhållanden..;)
-
Nej, nej.. Vi är helt överens.. Gynnsamma förhållanden under "naturliga" förhållanden..;)
Men vad blir naturligt då ?
-
Men vad blir naturligt då ?
Det har jag inte gjort någon studie på..:) Men antar att jag menar, under de förhållanderna som är gynnsamma för hönan och inte för äggproduktionen.. Hinner vila, få en naturlig dygnsrytm och årsrytm där hon ej blir stressad...
-
Det har jag inte gjort någon studie på..:) Men antar att jag menar, under de förhållanderna som är gynnsamma för hönan och inte för äggproduktionen.. Hinner vila, få en naturlig dygnsrytm och årsrytm där hon ej blir stressad...
Ja precis kanske typ då under dän mörka tiden ljust mellan 08 och 22 eller vad kan va rimligt 08-20?
-
Ja precis kanske typ då under dän mörka tiden ljust mellan 08 och 22 eller vad kan va rimligt 08-20?
Unghöns kan värpa med 8 timmar ljus medan äldre höns efter ruggning ofta behöver mer än 10 timmar för att komma igång med värpningen. När hösten blir mörkare så brukar jag ändå låta hönsen ha 8 timmars ljus. I december ökar jag ljuset och fom januari så har jag ca 12-14 timmar. Det ger hönsen chans att få en viloperiod på hösten samtidigt som värpandet kommer igång tidigt på våren. Angående att driva höns med ljus så ska man tänka på att många höns lever i delar av världen där dygnets ljusa och mörka timmar är ungefär lika många året runt. Dessa höns ruggar och tar viloperioder ändå ;) Djungelhönan (Gallus Gallus) som är våra höns ursprung lever i en sådan del av världen. Att hönsen ska ha mörkt och vila halva året för att må bra är nog inget som diskuteras på landsbygden runt ekvatorn där var och varannan har höns som springer runt och sprätter på gårdarna ;)
-
Unghöns kan värpa med 8 timmar ljus medan äldre höns efter ruggning ofta behöver mer än 10 timmar för att komma igång med värpningen. När hösten blir mörkare så brukar jag ändå låta hönsen ha 8 timmars ljus. I december ökar jag ljuset och fom januari så har jag ca 12-14 timmar. Det ger hönsen chans att få en viloperiod på hösten samtidigt som värpandet kommer igång tidigt på våren. Angående att driva höns med ljus så ska man tänka på att många höns lever i delar av världen där dygnets ljusa och mörka timmar är ungefär lika många året runt. Dessa höns ruggar och tar viloperioder ändå ;) Djungelhönan (Gallus Gallus) som är våra höns ursprung lever i en sådan del av världen. Att hönsen ska ha mörkt och vila halva året för att må bra är nog inget som diskuteras på landsbygden runt ekvatorn där var och varannan har höns som springer runt och sprätter på gårdarna ;)
Oki då var ja inte så fel ute då:) nä det stämmer att det brukar vara så på ett ungefär var ju ett tag sedan man var i tropikerna .
-
Men vad blir naturligt då ?
Naturligt är att äggen ligger kvar och blir tre kullar kycklingar per år. Naturligt är att räv, mink och skator snor 85% av ägg/kycklingar och 50%höna. Naturligt är att höns inte blir så gamla.
Naturligtvis käkar jag hellre upp ägg & höns än är naturlig. Eller va d nu va..
-
Vill dela med mig av egen erfarenhet. Nu under sommaren tänkte jag att eftersom mina hönor kunde gå fritt så tog jag bort den fria tillgången på värpfodret och utfodrade bara med det på eftermiddagarna. Jag märkte rätt snart att äggmängden minskade drastiskt trots att de kunde äta vad de ville i trädgården. Efter en månad återgick jag till att ge fri tillgång igen och äggmängden ökade igen till "normal" nivå. Har olika hönor som värper 4ägg/v till 7ägg/v men under den perioden värpte de 2-4 ägg var. Min tolkning var att de inte fick sina behov tillgodosedda, och att de nu mår bra så de värper "normalt" som de bör. Jag tror inte man kan få dem att värpa MER under sin livstid liksom, däremot tror jag man kan få dem att värpa sin kvot i snabbare takt men inte med mat, däremot med ljus. Mina hönor värpte i långsammare takt bara, det blir inte färre ägg sett över hela livstiden.
-
Måste förtydliga mig lite... jag tror att man kan minska den normala äggtakten hos en enskild höna genom sämre foder men aldrig öka takten mer än normalfart för den hönan. Med ljusets mängd tror jag däremot man kan öka takten jämfört med den takt hönan skulle ha om man inte reglerade ljuset.
-
Om an pratar om värphybrider, som jag har, så är det naturliga för dom att värpa runt 350 ägg, och det gör dom 'på rakeb' så att säga. Det tar runt 26 timmar att tillverka ett ägg, så värptidpunkten flyttar fram ett par timmar varje dag, och när hönan tycker det börjar bli för sent, då pausar hon en dag och börjar om vid 06 nästa dag. Sådär håller det på om hon får det foder hon behöver. Får hon för lite mat, ja då blir det inget ägg, en hönskropp är inte som en ko, det finns inget att 'ta på' utan det måste till foder för att det ska bli ett ägg.
Så är det då naturligare att svälta henne för att värpa mer sällan?
En höna grunnar inte så mycket på varför det är ljust utan konstaterar bara : nu är det ljust då värper jag. Så om den börjar sin värpperiod på hösten och den får ljus, då värper den.
Jag kan inte riktigt se det onaturliga i det.
Djur går ju på instinkter, dom funderar inte så mycket som vi gör.
-
Nu har jag funderat lite, vet inte om det är OT eller en utveckling av diskussionen, vi får se.
Jag har, som många andra här, tagit över hybridhöns från hönseri. När de kom hit hade de väl sisådär tre fjädrar totalt på hela kroppen, var bleka och allmänt insutitionaliserade. Arma stackare. (I denna bild tror jag för övrigt att rädslan att driva sin hönor ligger) Mina funderingar ändade inte i någon slutsats, utan en fråga: Vad i hela fridens dar orsakar att hönsen ser ut på detta sätt ???
Det känns som om vi är flera som konstaterat att det inte går att driva på sina hönor med hjälp av foder. Vi har oxå konstaterat att om hönsen inte får tillräckligt med mat..... ja, då värper de mindre. Inte 17 tappar de alla sina fjädrar och utarmar sig själva, men fortsätter att värpa.
Några teorier ???
-
Det finns olika teorier, och det är ofta inte ett skäl. Men jag har konstaterat att det i hög grad är ärftligt, jag har köpt unghöns som omgående dag 3 har börjat plocka fjädrar, och fortsatt med det oavsett foder, ljuse eller nånting. Sen har jag köpt från det allra största kläckningsföretetaget, som har resurser att avla och bete sig seriöst.. De hönsen lever enligt alla regler alldeles för ljust, eftersom jag inte har fått på allt tak ännu. De har ännu efter 3 månader inte plockat en enda fjäder och ser fortfarande ut som unghöns.
Många vittnar om att en omgång kan plocka fjädrar, medan nästa, i samma hus med samma betingelser, ännu vid utslaktningen är hur fina som helst. Så detta är nåt man tar på största allvar, och fjäderdräkten poängsätts också i omsorgsprogrammen som de flesta deltar i.
Sen är det ju också värt att tänka på att inga fjädrar kommer nya så länge värpperioden är igång, det räcker inte energin till, varje fjäder som plockas av, blir alltså en mindre. Så om det skulle plockas en om dan i 400 dagar, så är det alltså 400 färre fjädrar.. Hur många fjädrar har en höna?
-
Några teorier ???
största möjligheten att överta hybrider är när äggproducenten byter besättning, det gör de när hönsen börjar rugga... kan det finnas ett samband?
-
Tack för intressant tråd!
Jag som har lanthöns (hedemora) har funderat mycket på detta med fodret. Mina är frigående och verkar fixa mycket i matväg själva men de får också matrester som uppskattas MYCKET. Jag undrar om man kan skämma bort dem med matresterna så att de blir sämre på att leta mat naturligt? De verkar nämligen väldigt hungriga så fort dom får se mig. :o
Sen har jag läst att en lanthönsras aldrig äter mer än de behöver för sitt naturliga behov men stämmer det verkligen? Och då undrar jag om de blir sämre äggläggare om de får för mycket mat och hur man isf märker det, förutom om man väger dem?
Mina får allfoder, havre och snäckskal förutom matrester, med en del proteinrik föda i. De är fö ganska ointresserade av allfodret och verkar föredra havren.
Hur ska man veta när det är lagom fodergiva??? ???
-
Kul tråd och jag håller med A-Lina. Så länge man inte övergöder sina djur så driver man dem inte. Även om en höna värper så kan hennes ägg ha en sämre fertilitet om hon får för lite näringsämnen. Det finns en del studier där man tittat på näringsinnehållet i ägg. Höns som var frigående hade en mer "hälsosam" fettsammansättning för oss människor än värphybridernas som bara åt kommersiellt foder. Höns är också duktiga på att sätta ihop näringsriktig kost till sig själva när de fick välja mellan olika alternativ.
Om man inte ger hönsen extra ljus under den mörka årstiden så äter de också mindre när de i själva verket behöver mer mat för kylans skull. Den mat de får i sig då går till ren överlevnad. Hybriderna har ljus 20 timmar/dygn, det kan man väl kalla överdrivet.
Mina höns har ständig tillgång till värpfoder och får hela korn på kvällen, de går ute fritt och mår väldigt bra. Just nu kalasar de också på äpplen. :)
-
Har man ljuset på i 20 timmar, så bryter man mot lagen, så det är nog inte så allmänt förekommande.
Sen är inte frigående höns och värphybrider ett motsatsförhållande. Det finns ju gott om frigående, och även ekologiska, värphybrider.