Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: mangen skrivet 15 aug-06 kl 11:38
-
Hej Forum!
Jag har nu kommit i den situationen att jag "måste" ha bil.
Är det någon här som har någon mening om vilken som är den bästa bilen.
Kriterier för den bil jag vill ha:
max 20000.
bränslesnål.
Har hört att bilar med TdI (turbo diesel injection) ska vara grymt bränslesnåla. Men diesel?
-
Det kanske hade varit en ide att köpa en något dyrare bil och istället få en moderna, bränslesnål bil.
Nissan och toyota är 2 bra, bränslesnåla bilar med bra(läs billiga) försäkringsvilkor.
Själv bytte jag och sambon bilar från en Opel Corsa (äldre modell) samt en Audi A6 (dyr jävel) till en Nissan Micra och en Toyota Yaris Verso. Och trots att vi har lite lån på båda bilarna sparar vi ändå 1200kr i månaden.
Det är som sagt en övervägning man får göra.
Lån= billigare driftkostnader
Billig bil= dyrare reparationskostnader?
Sen ska vi tänka på den miljömässiga faktorn också.
Nyare/dyrare bil= bättre avgasrening
Billigare bil= sämre bränsleförbränning.
-
Dieseln får du räkna med kostar ca 7,000 extra per år i skatt.
Så det får du lägga på literpriset.
Ingen billig historia alltså om man inte kör j-vligt långt.
-
Det finns diesel bilar med lägre skatt än 7,000:-.
Det beror på vikten samt hur ren bilen är.
-
Jo det finns det, men killen snackar ju om bil för max 20,000, helst billigare.
Det får man knappast nån fin-fin diesel för.
F.ö. såg jag nu att hemvisten var Norge.
Där vet jag inte alls hur det är med dieselskatt.
-
Ska vi kunna hjälpa dig att välja bil så behöver vi veta lite mer om hur bilen ska användas.
en av mina kompisar kör en cheva van som drar 1,5 liter milen och han tycker att den är snål, det är den också, för det arbete den utför.
En annan kompis klagar över att hans Lupo 3L är dyr i drift. för han använder den till samma uppgift som han förut lät en eldriven moped utföra.
En bensinsnål bil som ska flytta en person två mil om dagen är något helt annat än en bensinsnål bil som en person ska pendla tio mil enkel resa med och en hel familj på fem personer plus hund ska dra hästtransport till olika travbanor med varje helg.
Det enda generella jag kan säga med den info du gett hittills är att bilen om den är bensindriven ska ha insprutning, för det är svårt att få förgasarmotorer att bli bränslesnåla.
-
Försök att om möjligt är, köpa en bil som har motorvärmare.
Det sparar du många sköna liter soppa på under höst, vinter och vår.
Motorvärmare kan man med fördel ha ikopplad upp till 10+.
Det kostar över 3000 att installera, men sitter det redan i bilen så betalar man inte en krona extra för det, så det är en riktigt bra affär.
Gäller även dragkrok men det har ju inte så mycket med bränsleförbrukningen att göra :)
-
Ja allt är relativt.
Själv har jag en chevrolet Lumina som personbil och tycker den är alldeles för dyr. Och en Chevrolet Silverado 4x4 Z71 Pick-up med en V8 på 305 hästar som är billig. Billig för att den hjälper mig att dra ut stockar från skogen, ploga infarten, köra hem hö, jord, sten och ved m.m som skulle kosta mig att få fraktat. Den drar traktorn på släp och djurtransporterna. Milkostnaderna för den är inte billig (i sverige hade den nog varit för dyr), men räknat med vad den drar in så är den snarare att betrakta som inkomst och inte utgift.
-
Jag köpte en Mercedes 190 bensinare, årsmodell -87 för 3000:-, något patinerat bruksskick, men skattad och besiktad ett halvår framåt. Under långfärd drog den 0,65. Det tycker jag är soppasnålt för en bil som ändå väger typ 1300 kg!
Ska du ha en äldre bil (vilket det lär bli om du ska ge mindre än 20 000:-) tycker jag du ska satsa på en Mersa eller Volvo, dom bara går och går och går.
-
Små cittror, typ bx, är billiga och bränslesnåla.
-
En gammal volvo är billig i inköp och pålitlig, lätt att hitta delar på skroten. MEN fan va de är törstiga. 2000 mil om året är över 20 papp i tanken.
Bättre att köpa en bränslesnål bil, är det en trettio år skattefri fungerande liten bil med kanske 30 häster, så kör man skattefritt, och med snålare förbrukning, de har lite mer utsläpp, men en sidventilare kan tryckt köras på sprit.
En moppebil, om körsträckorna tillåter gör att även om man lägger 50 papp på den, så kör man billigare än en 10000 kr volvo efter ett par år, de går att köra på miljöbränsle.
Jag råkar ha en sådan och jag betalar mindre än 7 kr mil, inklusive reperationer, försäkringar, bränsle, däck mm.
Jag gör dock reperationer själv.
Andrahandsvärdet är dessutom nästan stabilt så länge den rullar.
-
Vi kör vår Folkabuss, från -72, på etanol..... Nåja, iaf 70% etanol.
Det kör vi vår Scorpio 2.9 V6, på också.
Nu är kanske etanol inte särskilt bränslesnålt, tvärtom, men miljövänligt är det.
-
Bättre att köpa en bränslesnål bil, är det en trettio år skattefri fungerande liten bil med kanske 30 häster, så kör man skattefritt, och med snålare förbrukning, de har lite mer utsläpp, men en sidventilare kan tryckt köras på sprit.
30 hästar? Då tar det ju en halv dag bara att komma upp i styrfart!
Precis som Per L dunkar jag i etanol i tanken. Bättre för miljön blir det väl inte, men lite bättre för min ekonomi i alla fall.
-
...och etanol kan man givetvis hutta i tanken på den utskällda Volvon oxå!!
Per L: Ahaaaa, så som sann alternativare har du förstås oxå målat blommor och andra psykedeliska mönster på folkabussen ;D ?
-
Visst kör era törstiga bilar på etanol, det är bättre än bensin. Har man en bil, ska den väl inte skrotas i alla fall, all nyproduktion tar resurser.
Men ska man köpa en bil, och menar en BILLIG bil, så är inköpspriset inte det viktigaste att tänka på, utan den totala milkostnaden.
Sen vet jag inte vad styrfart innebär för vissa, jag har haft en 20 hästars bil som gjorde sina hundra, och jag kunde vänta några sekunder för att nå dit.
Nu kör jag i princip alltid på "Bonnagas" och flyter fram i ca 50, helt ostressad, eftersom det går på maxfart, och upplevs då inte som man kryper.
Den tiden som jag "förlorar" på en sträcka, har jag bra "timpeng" för, då genomsnittsbilen under färd kostar mer i timmen än genomsnittsinkomsten för de flesta.
Grannens Volvo Till malmö 34 min kostnad 160:-
eller vid ekonomikörning 45 min kostnad 130:-
Jag behover 60 min kostnad 42:-
Mellan 90 och 120 kr är diffen, på ca en kvart till en halvtimme.
(Jag har räknat generöst på Volvon dessutom!)
-
Hej
Jag tar och livar upp den här gamla tråden.
Jag är på väg att flytta ut på landet, och kommer därför behöva köpa en bil. Det jag har tänkt mig en kombi som kostar mellan 5000-15000 kr. Vad har ni själva för bilar och vad har ni för råd att ge inför köpet?
-
Efter igår måste jag säga, köp en volvo.
Den klarar galant av att skydda sina passagerare vid närkontakt med en flock nötkreatur.
-
Köp en 245 ... slitstarka o bra att lasta ... mängder med reservdelar mm
-
Volvo håller är den över 30, så skattefri men ACK va den dricker.
-
Jo jag funderar på volvo, just för att de går långt och att det lätt går att få tag i reservdelar. Men å andra sidan avskräcker deras bränslekonsumtionen.
-
Vår Volvo 745 GLE -87 körde jag 17 mil om dagen på landsväg. Vid sådan användning drog den 0,8 l/mil, vilket inte är anmärkningsvärt mycket. Visst, det är dubbelt mot en Smart... men smäller det med en Smart är det inte kul att sitta i den.
-
Vår Volvo 745 GLE -87 körde jag 17 mil om dagen på landsväg. Vid sådan användning drog den 0,8 l/mil, vilket inte är anmärkningsvärt mycket. Visst, det är dubbelt mot en Smart... men smäller det med en Smart är det inte kul att sitta i den.
Vet inte om jag håller med, de senaste krocktesterna med smart har visat att den är minst lika säker om inte bättre i krocktest än våra vanligare större bilar.
-
Bilekonomi är inte bara bilen!
En volvo som är hyfsad går att få för 6000:-
Antag att du kör blandat 2000 mil, soppan kostar över 25000:-
En mindre bil kanske man får lägga upp 30 000 få at få en bra (liten diesel).
Soppan kostar hälften.
Milpriset efter 4000 mil när alla kostnader är inräknade är vanligen betydligt mindre med en lite dyrare mindre bil.
Bensinbolagen kunde faktiskt skänka bort gamla volvobilar och ta in på bensinen, känner ni igen det från mobiltelefoner. ;D
En stor bil måste man kanske ha om man har fyra barn och tre hundar, men knappast för att ensam pendla.
-
En Volvo behöver inte nödvändigtvis vara en stor bränsleslukare, dess rykte om hög bränsleförbrukning härstammar nog dels från äldre modeller med förgasarmotor och dels från de allra första modellerna med katalysator (fram till och med tidiga 88'or) . Det är förstås klart att vilken bil som helst kan få hög bränsleförbrukning som följd av mer eller mindre allvarliga fel på motor och kringutrustning, eller beroende på förarens körsätt.
Om man har bestämt sig för att man ändå behöver en bil med den lastförmåga, förmåga att dra tunga släpvagnar osv som man kan vänta sig av t ex en 745:a så ska man inte vänta sig att kunna komma undan med mycket lägre bränsleförbrukning för att man väljer ett annat märke. Däremot kan man få ett betydligt fräschare exemplar för samma inköpspris om man väljer t ex en Opel Omega eller Ford Mondeo istället.
Om man är det minsta lilla miljömedveten så bör dieslar vara helt uteslutna, detta framför allt på grund av deras stora kväveoxidutsläpp. Till och med för de högsta miljöklasser som gäller idag får en diesel släppa ut 16 gånger så mycket kväveoxider vid avgastypprovningen som en bensin- eller etanolbil !
-
Dieslar klassas som miljöbilar, det är främst co2 utsläpp man räknar på, ingen gammal bil är klassad som miljöbil om den så går på etanol eller vegolja.
Det finns uppgifter om olika fordons miljövänlighet, det går beroende på synvinkel och val av data att få en etanolbil förkastlig, liksom en dieselbil, men även motsatsen förs till bevis, det är bara att välja bland de olika argumenten och vad man sätter tyngdpunkten, eller har intressen.
För att ett visst kväveoxid tillåts, innebär givetvis inte att alla dieselbilar håller detta värde.
Koldioxiden står däremot direkt i proportion till bränsleslag och förbrukning.
Man kan använda alternativa bränslen.
Det går inte så lätt att med en äldre bil hålla de senaste värdena som en ny bil har, beroende på teknikutveckling och slitage.
En mycket dyr ny bil kan ha upp till 270 olika givare för att reglera bränslet, och förbränningen.
-
Jag har nyligen köpt en toyota aygo som jag är jättenöjd med. Hade samma dilemma som du för ett tag sedan. Först tänkte jag köpa en billig bil som drog lite eftersom jag tyvärr måste köra en hel del, sen tänkte jag om när jag insåg att det inte finns någon äldre bil som dra lite och samtidigt har någon säkerhet att tala om. Jag gav 114000 kr för min bil och fick 10000 kr i miljöbilspremie och vinterdäck som ingick i priset.