Alternativ.nu
Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: fräsen skrivet 23 maj-11 kl 08:45
-
Hej på er!
Sitter hemma o tjurar då min bil inte startar.
Tidigare har jag haft startproblem vid varmt o soligt väder, om bilen stått i solen osv.
Vinter o -30 är inga problem då hoppar den igång direkt.
Nu har problemet förvärrats, idag startar den inte trots att den står i garaget, ingen sol o inte särskilt varmt ute.
När jag vrider på nyckeln tänds panelen men i övrigt händer inget. Inga klickande eller så.
Har försökt kabla med extra batteri men det var nog ingen kräm i det. (Annars brukar den hoppa igång av kabling eller att man rullar igång, men som sagt, den står i garaget o jag får inte ut den därifrån :-\)
Startmotor o batteri är bytta för kanske 4-5 år sen.
men det verkar som att strömmen inte ens kommer till startmotorn eftersom inget hörs?
Nån av er som har nån ide`?
-
Startmotorn är alltså också "livlös", eller får du snurr på den?
-
Startmotorn är alltså också "livlös", eller får du snurr på den?
det enda som händer när jag vrider på nycken är att panelen tänds.
Tror du startmotorn är död?
-
Kan det vara mer slut i batteriet än vanligt? Alltså att du skulle behöva ladda den lite längre tid? Det är lätt att vara lite ivrigt när man är stressad....
-
Hej på er!
Sitter hemma o tjurar då min bil inte startar.
Tidigare har jag haft startproblem vid varmt o soligt väder, om bilen stått i solen osv.
Vinter o -30 är inga problem då hoppar den igång direkt.
Nu har problemet förvärrats, idag startar den inte trots att den står i garaget, ingen sol o inte särskilt varmt ute.
När jag vrider på nyckeln tänds panelen men i övrigt händer inget. Inga klickande eller så.
Har försökt kabla med extra batteri men det var nog ingen kräm i det. (Annars brukar den hoppa igång av kabling eller att man rullar igång, men som sagt, den står i garaget o jag får inte ut den därifrån :-\)
Startmotor o batteri är bytta för kanske 4-5 år sen.
men det verkar som att strömmen inte ens kommer till startmotorn eftersom inget hörs?
Nån av er som har nån ide`?
Jordflätan mellan motor och rambalk,den kan se hel ut men ända vara kass och då kan den få sånna knepiga saker för sig.
Har varit med om det själv en gång och hittade inte felet förrän bilen stod på lyften och en granne åt mig vred startnyckeln
fram och åter hela tiden medans jag inspekterade undersidan.Det var bara tur jag stod just där då det gnistrade och det var
inte mycket,när jordflätan byttes försvann problemen.
-
På min 940 är det någon slags platta bakom tändningen som är sliten. Den startar ibland inte när den är varmkörd, men får den svalna så fungerar det.
En kille hjälpte mig med tjuvkoppling, så nu har jag en extra sladd under huven. Kan starta genom att bara lägga sladden på batteripolen, om/när bilen trilskas igen.
... kan tyvärr inte tala om exakt hur, vilket kanske skulle hjälpa dig mer ::)
-
Jag är absolut ingen bilmekaniker, men jag har ägt ett antal gamla Volvo. Det är så gott som alltid bränslepumpsrelät eller hallgivaren som strular vid startproblem...
Du får säkert andra svar från folk som är kunnigare än jag, men annars ska jag försöka komma ihåg hur mina betedde sig när det var något av dessa fel på dem.
Det är säkerligen inget allvarligt fel på bilen! ;D
-
När du vrider på nyckeln till själva ''startläget'', finns det ström kvar då eller hur man nu förklarar det ???
Dvs om du tex har innerbelysningen tänd, lyser lampan fortfarande någorlunda när du vrider till startläget? Om den slocknar helt så har du nog ett batteri som saknar sprutt. Om den ännu lyser när du vrider så har du något annat fel än själva strömmen i batteriet.
Börja med det konstaterandet :)
-
Pröva om du får fram ström till startmotorn.Lite marigt om man är ensam förståss.Annars så kan du ta ström direkt från batteriet till startmotorn via en kabel.Fungerar startmotorn så kan det vara vad som hellst som felas.Då får du kolla felkoderna diagnosenheten tror jag skall sitta i motorrummet vid vänstra fjäderbenet.Är du inte kunnig på området så är det lite svårt att förklara hur man gör.
-
knacka på solenoiden...(den lilla runda grejen på startmotorn..ser ut som ett stort 1,5volts batteri typ)..
även om bränslet inte kommer fram så ska startmotorn snurra vid start försök..
-
Tjohej o tack för alla tips!
Jag hittade ett tips på volvoforumet, att sätta i motorvärmaren för att driva ut ev fukt. Hur eller hur så efter 30 min med värmaren i så startade bilen, wroooom precis som vanligt??
Så kraftigt försenad kom jag iväg till jobbet.
Nu när jag skulle hem startade den otroligt nog, trots att den stod i solen. Däremot ville instrumentpanelen inte slockna, utan lös svagt första sek. Likadant när jag skulle köra iväg från fritids o bilen stått på tomgång en stund, panelen lös, men lixom på halvfjös..
Misse, lampor, radio, fläkt, allt funkar utom själva bilen.
-
Det låter mycket typiskt som glapp i strömbrytardelen av tändningslåset. Den brukar behöva bytas några gånger under varje 740's livslängd.
Byt så snabbt som möjligt och var medveten om att det där felet innebär viss risk för varmgång och brand. Innan du har hunnit reparera är det lämpligt att lyfta av en batterikabelsko när du parkerar bilen och lämnar den utan tillsyn.
-
fast det var just det här som ger en sådan som mig franska nerver..mitt tändningslås på Vanen krånglade så de kopplad eförbi det på ngt sätt ed en knapp.Efter en del trasslande med verkstaden sm släppte hem bilen med fler fel än den kom in med(död instrumentbräda,tuta o sidospeglar bla) så upptäcktes ett bränt relä..som kostar multum att göra ngt åt.VARFÖR är det inte obligatoriskt med ett år p fordon för tjejer ?! nu kommer jag ju snegla snett p vanen resten av dess liv
-
Misse, lampor, radio, fläkt, allt funkar utom själva bilen.
Så uppmuntrande ..... 8)
-
Jaha. Nu är den död, bilen.
Jag kom näääääästan till jobbet idag :/
Första 1½milen lös typ hela instrumentpanelen. Sen slocknade allt.. även lampor, o radio. Hastighetsmätare osv dog. Men om jag vred på fläkten så gick varvtalsmätarn i topp??
ja ja, jag fortsatte färden ytterligare nån mil.
Då började bilen skutta o hoppa o till sist dö. Jävlar soppatorsk tänkte jag, väl medveten om att jag borde tankat igår.
Ringde jobbet o en av gubbarna kom farande med en vattenkanna bensin (nöden har ingen lag heter det jue..)
Naturligtvis startade inte bilen utan vi fick putta igång den.
Elen funkade fortfarande inte.
Tog mig de sista km till byn och precis när jag svänger in på macken dör bilen IGEN.
Till min förvåning gick det bara i 40 liter i tanken. Alltså hade jag inte soppatorsk.
Får hjälp av en grabb att putta igång, kommer ett par 100 meter o så dör den IGEN. Men då var det bara nedförsbacke kvar till jobbet...
Den tar på nått vis död på sig själv. Tändningslåset eller? Tänkte på elhärvan bakom låset?
Lyckats låna en bil över helgen så nu gäller det att hitta felet...
-
Kan vara julgranssyndromet din bil drabbats av,generatorsknas eller typ kortslutning i dragkrokselen. :o Kan du mäta över batteripolerna med en multimeter med motorn igång om du nu lyckas få igång den,ska ladda ca 14volt.
-
problemet är inte svårt att se,det är en VOLVO, bilen med mest verkstadstimmar överhuvudtaget. byt till vad som helst så blir du lyckligare. Ulf
-
Vill minnas att det brukar vara en diod till kolbryggan i generatorn som gett upp när man har "flipperspel" i instrumenteringen.
Därför inte uteslutet att det även kan vara tändplattan eller släpvagnskontakten som spökar,,,,
-
Vill minnas att det brukar vara en diod till kolbryggan i generatorn som gett upp när man har "flipperspel" i instrumenteringen.
Därför inte uteslutet att det även kan vara tändplattan eller släpvagnskontakten som spökar,,,,
Men en eventuell trasig diod i generatorn ställer bara till problem när motorn väl är igång. Eftersom den här bilen inte ens går att starta pålitligt, och det verkar ju som om det finns bra med ström i batteriet, så är det mer troligt med tändningslåsproblem.
-
Jag kom näääääästan till jobbet idag :/
Första 1½milen lös typ hela instrumentpanelen. Sen slocknade allt.. även lampor, o radio. Hastighetsmätare osv dog. Men om jag vred på fläkten så gick varvtalsmätarn i topp??
ja ja, jag fortsatte färden ytterligare nån mil.
Drog slutsatsen utifrån detta torbjörn, men som sagt,,,,"det ena behöver inte utesluta det andra".
-
nu har vi bogserat hem henne iaf.
jakten kan börja..
maken tänkte börja med jordflätor o sen gå vidare, billigaste först lixom..
-
Jo det är nog smartast att kolla jorden,med tanke på att instrumenten pekar åt >:D
-
okej, nu lutar det åt solenoiden.
Strömmen går till relät innan den.
går det byta bara solenoiden eller är det hela startmotorn?
Starmotorn är bytt för ngra år sedan mot en fabriksrenoverad.
Om jag måste ha ny startmotor, är Biltemas ok? det är lite knapert med kontanter.. den går nåra år kanske?
-
okej, nu lutar det åt solenoiden.
Strömmen går till relät innan den.
går det byta bara solenoiden eller är det hela startmotorn?
Starmotorn är bytt för ngra år sedan mot en fabriksrenoverad.
Om jag måste ha ny startmotor, är Biltemas ok? det är lite knapert med kontanter.. den går nåra år kanske?
Det är mycket sällan startmotorsolenoiden går sönder, men man ska förstås aldrig säga aldrig. Vad som kan förekomma ibland är dels att tråden i lindningen är dåligt lödd vid anslutningarna på solenoiden (en tråd till flatstiftet för manöverström och en till ett bleck som är anslutet till den "undre" polskruven), och dels att ankaret kärvar i den pga smuts, seg olja och sånt. Det senare kan hända om någon klåpare som har renoverat startmotorn har gjort misstaget att smörja in ankaret med fett, och det kan också förekomma om det är allmänt oljigt i startmotorn t ex för att bilmotorn läcker olja ut i kopplingskåpan.
Jag har för min del gått på många bottennapp när det gäller "fabriksrenoverade" startmotorer, det skulle man kunna skriva en hel bok om. När det rör sig om en så pass vanlig bil som Volvo 740 är det nog bättre att skaffa en startmotor på skroten eller plocka en ur närmaste 240- eller 740-vrak som någon (alternativare eller annan) råkar ha stående. Om du jagar begagnade startmotorer, så se upp för startmotorer av märke Hitachi som förekom på 240 omkring 1980. De krånglade mycket, och det är svårare att få tag i reservdelar till dem än till de vanligare Bosch-startmotorerna.
-
nu har vi mätt o grejjat. Det är ström till startmotorn.
Vi tjuvkopplade just igång bilen medelst skruvmejsel..
Motorn går hur fint som helst.
Men startar såklart inte med nyckeln..
det är ju ström överallt så vad f-n gör att startmotorn inte slår till??
att knacka på solenoiden eller startmotorn hjälper inte.
-
Min gamla Transit betedde sig så där. Det visade sig bero på att godset i startmotorn spruckit så att det inte blev ordentlig kontakt.
-
nu har vi mätt o grejjat. Det är ström till startmotorn.
Vi tjuvkopplade just igång bilen medelst skruvmejsel..
Motorn går hur fint som helst.
Men startar såklart inte med nyckeln..
det är ju ström överallt så vad f-n gör att startmotorn inte slår till??
att knacka på solenoiden eller startmotorn hjälper inte.
Men kommer det fram full batterispänning till startmotorsolenoiden eller kan det vara spänningsfall på vägen? Har du någon digitalmultimeter så du kan mäta spänningen på flatstiftet för manöverström när någon vrider på nyckeln? Den bör inte vara mer än på sin höjd 0,5 V lägre än vad batterispänningen är samtidigt.
Stort spänningsfall där brukar bero på tändningslåset eller, om bilen har automatlåda, på startspärrkontakten som gör att man bara kan köra startmotorn i läge P och N på växelspaken.
Förresten, om det har suttit larm med startspärr i bilen (eller fortfarande sitter kvar rester av en larminstallation) så är det vanligt att dåliga anslutningar, alldeles för tunna kablar etc för startmotorns manöverström ställer till spänningsfall när alltsammans börjar vara gammalt och oxiderat. I så fall är det bäst att rensa bort allt som är kvar av larminstallationen och skarva ihop originalkabeln från tändningslås till solenoid noga (helst löda).
-
ett larm sitter det i bilen, ja.. och det är inte riktigt klokt.. har inte använt det på flera år men rätt va det är så hoppar det igång ändå.. baklåser bilen o larmar o så.
Maken håller på o försöker plocka bort allt, men det är lite knepigt.
Håller på o mäter just nu, återkommer
Mätt överallt. och det är stort spänningsfall mellan batteri o startsolenoiden.
skickat ström "åt fel håll" till tändningslåset, och det är väldigt dålig, för att inte säga, nästan ingen spänning.
maken håller på o röjer i det gamla larmsystemet.
fan om det är larmet. jag har velat plocka bort det i flera år då jag misstänkt att det jävlas med bilen.
-
Då verkar det ju som om felet är på väg att ringas in :)
-
funderade oxå över larm med startspärr... låter mycket troligt...
-
Jag HATAR larm >:D
;D
-
It´s alive :)
Larmet är nu fullständigt bortkopplat/borttaget och bilen startar med nyckel!
Instrumentpanelen lyser dock fortfarande vid start, slocknar vid ca 2500varv.. dags att byta kolen i generatorn kanske?
Tack alla för tips o råd!
-
It´s alive :)
Larmet är nu fullständigt bortkopplat/borttaget och bilen startar med nyckel!
Instrumentpanelen lyser dock fortfarande vid start, slocknar vid ca 2500varv.. dags att byta kolen i generatorn kanske?
Tack alla för tips o råd!
Prova först att byta laddningskontrollampan - och se till att den nya har rätt effekt! Om den har för låg effekt kan det leda till att laddningen inte kommer igång förrän man har rusat upp motorn en gång. Dålig kontakt någonstans på vägen tändningslås - laddningslampa - generatorns D+ kan också orsaka sådana fel.
Om kolen är slut i generatorn, så ta en titt på hur släpringarna ser ut innan du sätter dit nya kol. Om de är kraftigt nerslitna och repiga så måste de svarvas, annars nöts de nya kolen ner på nolltid. Och tar man ändå isär generatorn skadar det inte att göra ren den ordentligt och byta lager när man ändå håller på.
Varning för laddningsregulatorer av piratmärken, de ger ofta dålig spänningsreglering (som medför t ex flimrande lyse när motorn går på tomgång, och många av dem reglerar på onödigt hög spänning. Det senare är bra om det rör sig om en andrabil som inte går många timmar per vecka, men sätter man en sådan regulator i en bil som körs dagligen så förstörs batteriet snart för att det blir överladdat. Om originalregulatorn (Bosch) fortfarande sitter kvar, så är det bättre att lägga ner jobb på att montera nya kol i den än att byta ut den komplett mot en piratdel.