Alternativ.nu

Övriga ämnen => Meka => Ämnet startat av: Nipgubben skrivet 23 apr-11 kl 22:46

Titel: Zetor 3011
Skrivet av: Nipgubben skrivet 23 apr-11 kl 22:46
 :) Hej,funderar på att renovera en zetor 3011 som stått ute läääänge i ur o skur,tänker inte tok-renovera till nyskick,bara jag får den att fungera o rulla,vad jag vet så har den stått många år,däcken är slut,det fattas generator,hål i djuddämparen mm.är det nån ide att börja med ett sånt pass dåligt objekt?
Har ingen vana på att renovera traktorer o vet ej vad det kan kosta med reservdelar,vore tacksam om nån som vet lite mer om detta kan höra av sig!
mvh Nipgubben
Titel: SV: Zetor 3011
Skrivet av: tamate skrivet 23 apr-11 kl 22:57
en granne till oss driver en hemsida om gamla traktorer, fråga där =)

www.traktorveteraner.se (http://www.traktorveteraner.se)
Titel: SV: Zetor 3011
Skrivet av: torbjorn skrivet 24 apr-11 kl 21:44
Det mest farliga en sån här gång är ju om det skulle ha regnat in i avgasröret så att det har stått vatten i motorns förbränningsrum länge. I så fall får man vara beredd på en dyr motorrenovering (nya kolvar, kolvringar och cylinderfoder samt ventilslipning, minst) innan man får ordning på maskineriet.
Börja med att kolla att motorn inte har rostat ihop utan går att dra runt, och att inte har kommit in vatten i oljetrågen för motor och växellådor (kolla först på oljestickor, men lossa gärna också avtappningspluggarna som hastigast och förvissa dig om att det är olja och inte vatten som kommer ut).
Kolla också att det finns glykol i kylsystemet och att inte motorblock eller kylare har frusit sönder.
Verkar allt i ordning så långt, så kanske du vågar ta dit ett laddat batteri och provstarta.  Tänk på att dränera bränslefilter och eventuellt tömma tanken och ersätta det gamla bränslet med fräsch dieselolja först. Förvissa dig om att motorn går på alla cylindrar, inga onormala lagerknack etc hörs och att oljetrycket verkar normalt vid både tomgång och driftsvarvtal. Räkna inte med att det ska gå att provköra traktorn som den står, med största sannolikhet har kopplingslamellen klibbat/rostat fast i svänghjul och tryckplatta så det inte går att koppla ur. Om det är samma rem som driver både vattenpump och generator, bör du inte göra någon lång provkörning nu när generatorn saknas - motorn kommer ju att börja koka ganska snart när kylvattencirkulationen inte fungerar.

Efter en sådan genomgång bör du kunna fatta beslut om du vågar köpa den eller inte.

Ljuddämpare, generator och sånt behöver du inte bekymra dig nämnvärt om. Generatorn går alltid att ersätta med någon gammal bilgenerator med liknande fästen, ljuddämpare går också att ersätta med i stort sett vad som helst med ungefär samma rördimensioner. Traktordäck kan förvisso vara dyra, där kan det vara idé att googla och söka på Blocket, Tradera m fl efter bra priser. Men börja då med att kolla dimensioner på originaldäcken, och läs på om vilka andra dimensioner som kan/får monteras på samma fälgar.
Titel: SV: Zetor 3011
Skrivet av: Nipgubben skrivet 24 apr-11 kl 23:25
Det mest farliga en sån här gång är ju om det skulle ha regnat in i avgasröret så att det har stått vatten i motorns förbränningsrum länge. I så fall får man vara beredd på en dyr motorrenovering (nya kolvar, kolvringar och cylinderfoder samt ventilslipning, minst) innan man får ordning på maskineriet.
Börja med att kolla att motorn inte har rostat ihop utan går att dra runt, och att inte har kommit in vatten i oljetrågen för motor och växellådor (kolla först på oljestickor, men lossa gärna också avtappningspluggarna som hastigast och förvissa dig om att det är olja och inte vatten som kommer ut).
Kolla också att det finns glykol i kylsystemet och att inte motorblock eller kylare har frusit sönder.
Verkar allt i ordning så långt, så kanske du vågar ta dit ett laddat batteri och provstarta.  Tänk på att dränera bränslefilter och eventuellt tömma tanken och ersätta det gamla bränslet med fräsch dieselolja först. Förvissa dig om att motorn går på alla cylindrar, inga onormala lagerknack etc hörs och att oljetrycket verkar normalt vid både tomgång och driftsvarvtal. Räkna inte med att det ska gå att provköra traktorn som den står, med största sannolikhet har kopplingslamellen klibbat/rostat fast i svänghjul och tryckplatta så det inte går att koppla ur. Om det är samma rem som driver både vattenpump och generator, bör du inte göra någon lång provkörning nu när generatorn saknas - motorn kommer ju att börja koka ganska snart när kylvattencirkulationen inte fungerar.

Efter en sådan genomgång bör du kunna fatta beslut om du vågar köpa den eller inte.

Ljuddämpare, generator och sånt behöver du inte bekymra dig nämnvärt om. Generatorn går alltid att ersätta med någon gammal bilgenerator med liknande fästen, ljuddämpare går också att ersätta med i stort sett vad som helst med ungefär samma rördimensioner. Traktordäck kan förvisso vara dyra, där kan det vara idé att googla och söka på Blocket, Tradera m fl efter bra priser. Men börja då med att kolla dimensioner på originaldäcken, och läs på om vilka andra dimensioner som kan/får monteras på samma fälgar.

Många tack för utförligt svar! ska ta o kolla upp det som du föreslår,så om inte motorn är kaputt så är det väl  värt en insats,
Titel: SV: Zetor 3011
Skrivet av: Skogsvilde skrivet 25 apr-11 kl 09:07
Jag skulle investera i en ny rem innan provstart.
Då motorn mår bra av att stå och puttra på en anings förhöjd tomgång i gärna 8 timmar, innan man börjar varva upp den till arbetsvarv.
En annan sak som kan vara bra är att lossa på spridarna och spruta in lite diesel+olja och låta stå och dra en stund. då bör blandningen rinna ner och smörja längs kolvringarna. Givetvis innan man startar den första gången.